katsastus

halpenee

Jos tuontiautossa on voimassa oleva katsastus, niin rekisteröinti Suomeen onnistuu tulevaisuudessa parhaimmillaan niin, että ajoneuvo ajetaan katsastuskonttorin pihaan, katsastajalle esitetään auton paperit (dokumentit) ja katsastaja tarkastaa että paperit vastaavat ko. autoa ja sen mahdollisia tyyppihyväksyttyjä lisävarusteita. Paperityöt tehdään, tottakai, eli Valtioneuvoston asetus ajoneuvojen hyväksynnästä: "todetaan rekisteriin merkittävät tiedot", eikä mitään muuta.

Johtopäätös 2:
Jos tuontiautossa on voimassa olevat rekisterikilvet (vaikka ne punapäiset saksalaiset) ja voimassa oleva liikennevakuutus (vaikkapa ulkomainen) sekä voimassa oleva katsastus (vaikka ulkomainen), niin kenelläkään ei ole mitään syytä keskeyttää auton matkaa, ei edes "teknisessä tienvarsikatsastuksessa" Etenkin jos auton verollepanoilmoitus tulliin on tehty ja dokumentti siitä on esitettävissä.

Eikä muuten olla hinnankiroissa:
Rekisteröintiasiat (AKE) ei alv:a
Rekisterikilpi 6 EUR
Kilpi kadonneen tilalle 8,50 EUR
Rekisteröinti, liitteetön 10,20 EUR
Rekisteröinti, liitteellinen 13 EUR

29

2162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ulosmittaus

      tarpeeton kuntokatsastus pakokaasuanalyysi tekee noin 190 euroa. Miinus aken rekisteröintimaksu 13 euroa kilpimaksu 6 euroa alvit. Jää noin 160 euroa palautettavaa.

      Ei paha.

      • Kallevillejalmari

        Jos rekisteröintikatsastuksesta jätetään pois sellaiset tehtävät, jotka liittyvät pelkästään kuntokatsastukseen, jää tuosta 160 eurosta jäljelle vielä helposti hintaa 120 €.


      • tapauksessa
        Kallevillejalmari kirjoitti:

        Jos rekisteröintikatsastuksesta jätetään pois sellaiset tehtävät, jotka liittyvät pelkästään kuntokatsastukseen, jää tuosta 160 eurosta jäljelle vielä helposti hintaa 120 €.

        Älä nyt perkele rupea antamaan periksi. Ei se mitään halpene. Siitähän me lähdetään.


    • ghgfh

      Tiesit sen kyllä itsekin, kunhan trollaat. Olen noita jo monta tehnytkin. Hinta on asiakkaalle ihan sama miinus päästömittaukset. Eli meillä 135€, omaa työtä tuo ei vähennä juuri lainkaan.

      Yli kolmevuotiasisiin tullaan kunnon tarkastus tekemään varmaan 85%:sesti.

      "Rekisteröintikatsastuksen sisältö
      M-, N-, O3-, O4-, L6e- tai L7e-luokan ajoneuvon
      kunnon tarkastusta ei edellytetä tehtäväksi, jos
      ajoneuvolle esitetään selvitys voimassa olevasta
      ETA-valtiossa suoritetusta määräaikaiskatsastuksesta.
      Muiden ajoneuvoluokkien, esimerkiksi O1-, O2-
      ja L3e-luokkien, kunnon tarkastus suoritetaan
      kuten tähänkin saakka.
      Kunnon tarkastusta lukuun ottamatta rekisteröintikatsastuksessa
      toimitaan kuten tähänkin saakka,
      eli tarkastetaan ajoneuvon laitteiden ja varusteiden
      olemassaolo, vaatimustenmukaisuus, rekisteriin
      merkittävät tiedot, vaihdettujen osien määrä, yms."

      http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/58F53035-50AA-48C8-ABBA-082227F9E754/0/ATT102007.pdf

      • saatte

        rahat takaisin? Katsastusasemalta, AKE:lta, LVM:ltä, tullilta, EU:lta...? Hahahaaa. Syön "suikkani", jos yksikin ulkomailta tuodun auton rekisteröintikatsastusmaksusta joku saa rahansa takaisin. Ja jatkossakin ko. katsastus on samanhintainen kun on ollutkin.


      • sopii kyllä
        saatte kirjoitti:

        rahat takaisin? Katsastusasemalta, AKE:lta, LVM:ltä, tullilta, EU:lta...? Hahahaaa. Syön "suikkani", jos yksikin ulkomailta tuodun auton rekisteröintikatsastusmaksusta joku saa rahansa takaisin. Ja jatkossakin ko. katsastus on samanhintainen kun on ollutkin.

        jos inssi on vetävännäköinen mimmi ja ottaa samaan hintaan kunnolla moloa poskeen, eikä säästele torttua takapenkin jousituksen tarkistuksessakaan.

        muussa tapauksessa hinnassa, eli pelkkien papereitten hiplaamisessa on ainakin 150 euroa liikaa. ehdottomasti.


      • Ake Ylimielinen
        saatte kirjoitti:

        rahat takaisin? Katsastusasemalta, AKE:lta, LVM:ltä, tullilta, EU:lta...? Hahahaaa. Syön "suikkani", jos yksikin ulkomailta tuodun auton rekisteröintikatsastusmaksusta joku saa rahansa takaisin. Ja jatkossakin ko. katsastus on samanhintainen kun on ollutkin.

        Mausteilla vai ilman ?

        Käydään nyt toki ensin kaikki oikeusasteet läpi, kuten Suomessa tapana näissä asioissa on.

        Menettely on todettu vääräksi, tottakai korvausvelvollisuus on, AKE tässä tulilinjalle joutuu.

        Hyvää ruokahalua.


      • ...j

        se hymy hyydy, kun ensimmäinen asiakas toimittaa tekemäsi rekisteröintikatsastuksen kuitit EU komissiolle. Mukaan kannattaa liittää Suomi auton rekisteröinti kilpi hinnasto.

        Samaiset paprut voi laittaa kilpailuvirastolle ja ehdottaa joukkokanne menettelyä työnantajaasi kohden.

        Hollannin keississä katsottiin että 45 Ekun rekisteröinti kuntokatsastus oli kohtuuton tuonnin este.

        Jatkakaa samalla linjalla, niin saadaan vauhtia tähän autoverotuksen kokonaisremppaan.


      • mistään
        ...j kirjoitti:

        se hymy hyydy, kun ensimmäinen asiakas toimittaa tekemäsi rekisteröintikatsastuksen kuitit EU komissiolle. Mukaan kannattaa liittää Suomi auton rekisteröinti kilpi hinnasto.

        Samaiset paprut voi laittaa kilpailuvirastolle ja ehdottaa joukkokanne menettelyä työnantajaasi kohden.

        Hollannin keississä katsottiin että 45 Ekun rekisteröinti kuntokatsastus oli kohtuuton tuonnin este.

        Jatkakaa samalla linjalla, niin saadaan vauhtia tähän autoverotuksen kokonaisremppaan.

        verosta olekaan kysymys, nämä ovat ihan palveluhintoja, joihin EU:lla ei ole mitään sanomista!


      • sama hinta
        mistään kirjoitti:

        verosta olekaan kysymys, nämä ovat ihan palveluhintoja, joihin EU:lla ei ole mitään sanomista!

        Eri hinta samasta palvelusta kuulostaa kaupan esteeltä ja syrjinnältä.


      • ..j
        mistään kirjoitti:

        verosta olekaan kysymys, nämä ovat ihan palveluhintoja, joihin EU:lla ei ole mitään sanomista!

        velotatte auton maahantuojilta uusien rekisteröinnistä, ns. Suomiauton uudelleen kilpiin saattamisesta, mopon rekisteröinnistä jne.. ????

        Entäs tuontiauton rekisteröintikatsastuksesta. Mitenkäs on, alkaako vaikutaa syrjinnältä ?

        Komissiolta menee hermot Suomen kanssa. Suomi menee väliin Hollannin tapaukseen (syrjinnän arvo 45 Ekua) ja hävittyään poistaa kuntokatsastuksen, mutta laskuttaa valmistenumeron tarkistuksesta edelleen 130 Ekua ja vaatii direktiivin vastaisia COC -todistuksia (100 - 150 Ekua). Tuonnin torppauksen arvo 105 - 250 Ekua.

        Kauanko luulet että viitsivät komissiossa seurata sivusta Suomen venkoilua?

        Miksi luulet että komissio käy keskustelua yksittäisten auton tuojien kanssa ja kerää oikeaksi todistettuja tositteita veropäätöksistä ja perusteluista, katsastusmaksuista jne.. ???

        Nykymuotoinen autoverotus on henkitoreissaan. Vahva kuin Berliinin muuri ja romahduksen jälkipyykki saattaa vielä äityä melko rumaksi.

        FIDEL vai Suomen autoverotus. Kaksi ikuiseksi mainostettua huonossa kunnossa ja kummankin loppu jo häämöttää. Kumpi haudataan ensiksi ???


      • saksantuonti
        ..j kirjoitti:

        velotatte auton maahantuojilta uusien rekisteröinnistä, ns. Suomiauton uudelleen kilpiin saattamisesta, mopon rekisteröinnistä jne.. ????

        Entäs tuontiauton rekisteröintikatsastuksesta. Mitenkäs on, alkaako vaikutaa syrjinnältä ?

        Komissiolta menee hermot Suomen kanssa. Suomi menee väliin Hollannin tapaukseen (syrjinnän arvo 45 Ekua) ja hävittyään poistaa kuntokatsastuksen, mutta laskuttaa valmistenumeron tarkistuksesta edelleen 130 Ekua ja vaatii direktiivin vastaisia COC -todistuksia (100 - 150 Ekua). Tuonnin torppauksen arvo 105 - 250 Ekua.

        Kauanko luulet että viitsivät komissiossa seurata sivusta Suomen venkoilua?

        Miksi luulet että komissio käy keskustelua yksittäisten auton tuojien kanssa ja kerää oikeaksi todistettuja tositteita veropäätöksistä ja perusteluista, katsastusmaksuista jne.. ???

        Nykymuotoinen autoverotus on henkitoreissaan. Vahva kuin Berliinin muuri ja romahduksen jälkipyykki saattaa vielä äityä melko rumaksi.

        FIDEL vai Suomen autoverotus. Kaksi ikuiseksi mainostettua huonossa kunnossa ja kummankin loppu jo häämöttää. Kumpi haudataan ensiksi ???

        Ulkomailta tuodussa autossa on paljon enemmän työsarkaa kuin jo kertaalleen Suomen rekisterissä olleessa autossa. Maahantuoja on jo aikanaan maksanut auton rekisteröinnistä ja tiedot ovat valmiina järjestelmässä. Jos Suomi-auton rekisteröintikatsastus maksaa 75 euroa, niin ulkomailta tuodun voisi hyvinkin olla esim. tuplahinta.

        Vaatimustenmukaisuustodistuskitinästä sen verran, että kyllähän katsastaja laittaisi auton tiedot järjestelmään, jos vain tietäisi, mitä laittaa. Esimerkiksi VW:n kohdalla on kymmeniä eri variaatioita samasta mallista ja jotta selviäisi mikä on kyseessä, tarvitaan vaatimustenmukaisuustodistus tai Coc. On saksalaisten saamattomuutta laittaa niitä variantti- ja versiotietoja otteelle.

        Aken pakollisia maksuja menee 25 euroa, tuskin on kenellekään tuonnin este, muut menot ovat katsastusyrittäjän määrittelemiä hintoja.


      • equ-ALI
        saksantuonti kirjoitti:

        Ulkomailta tuodussa autossa on paljon enemmän työsarkaa kuin jo kertaalleen Suomen rekisterissä olleessa autossa. Maahantuoja on jo aikanaan maksanut auton rekisteröinnistä ja tiedot ovat valmiina järjestelmässä. Jos Suomi-auton rekisteröintikatsastus maksaa 75 euroa, niin ulkomailta tuodun voisi hyvinkin olla esim. tuplahinta.

        Vaatimustenmukaisuustodistuskitinästä sen verran, että kyllähän katsastaja laittaisi auton tiedot järjestelmään, jos vain tietäisi, mitä laittaa. Esimerkiksi VW:n kohdalla on kymmeniä eri variaatioita samasta mallista ja jotta selviäisi mikä on kyseessä, tarvitaan vaatimustenmukaisuustodistus tai Coc. On saksalaisten saamattomuutta laittaa niitä variantti- ja versiotietoja otteelle.

        Aken pakollisia maksuja menee 25 euroa, tuskin on kenellekään tuonnin este, muut menot ovat katsastusyrittäjän määrittelemiä hintoja.

        "Jos Suomi-auton rekisteröintikatsastus maksaa 75 euroa, niin ulkomailta tuodun voisi hyvinkin olla esim. tuplahinta." sanoo saksantuonti mutta on väärässä. Koko hommassahan on nimenomaan kysymys siitä, että Saksan kaupasta pitää ostetun pitää olla samalla viivalla Suomesta ostetun kanssa. Siispä ulkomailta ostetun katsastushinta EI voi olla suurempi. Lisäksi nämä selitykset EU:n vaatimusten mukaisuudesta ovat kummallista sumutusta - ollaanko Suomen tullissa siis sitä mieltä etteivät Saksaan rekisteröidyt autot täytä EU:n vaatimuksia? Jos määräystenmukaisuustodistuksia kirjallisina vaaditaan, pitää ne vaatia myös suomalaiselta autojobbarilta ostetusta Corollasta...


      • Kallevillejalmari
        equ-ALI kirjoitti:

        "Jos Suomi-auton rekisteröintikatsastus maksaa 75 euroa, niin ulkomailta tuodun voisi hyvinkin olla esim. tuplahinta." sanoo saksantuonti mutta on väärässä. Koko hommassahan on nimenomaan kysymys siitä, että Saksan kaupasta pitää ostetun pitää olla samalla viivalla Suomesta ostetun kanssa. Siispä ulkomailta ostetun katsastushinta EI voi olla suurempi. Lisäksi nämä selitykset EU:n vaatimusten mukaisuudesta ovat kummallista sumutusta - ollaanko Suomen tullissa siis sitä mieltä etteivät Saksaan rekisteröidyt autot täytä EU:n vaatimuksia? Jos määräystenmukaisuustodistuksia kirjallisina vaaditaan, pitää ne vaatia myös suomalaiselta autojobbarilta ostetusta Corollasta...

        Mitä mieltä olisit siitä, että kahdessa täsmälleen samanlaisessa autossa olisi erisuuruinen päästövero?

        Entä mitä miltä olisit siitä, että toisessa siinä olevat turvatyynyt ja turvavyön kiristimet olisivat pakollisia, mutta toisessa ei? Toiseen joutuisi vaihtamaan turvavarusteet 15 vuoden iässä hintaan 10000€ tai hylätään katsastuksessa, mutta toiseen ei tarvitsisi vaihtaa?


      • equ-ALI
        Kallevillejalmari kirjoitti:

        Mitä mieltä olisit siitä, että kahdessa täsmälleen samanlaisessa autossa olisi erisuuruinen päästövero?

        Entä mitä miltä olisit siitä, että toisessa siinä olevat turvatyynyt ja turvavyön kiristimet olisivat pakollisia, mutta toisessa ei? Toiseen joutuisi vaihtamaan turvavarusteet 15 vuoden iässä hintaan 10000€ tai hylätään katsastuksessa, mutta toiseen ei tarvitsisi vaihtaa?

        Ei päästöveroilla ole tekemistä vapaakaupan kanssa. Aivan hyvin voidaan määrätä vaikka kuinka erisuuruiset päästöihin perustuvat maksut. Ja määrätä kaikille hopeanvärisen Nissanin omistajille rankaisumaksu. Oleellista on, että maksut ovat samat riippumatta siitä, mistä auto on ostettu.

        Kysymys on ennekaikkea KAUPPIAIDEN tasa-arvosta. Saksan Mehmedin myymää Volvoa ei saa kohdella toisin kuin Keskusautohallin myymää. KAUPAN pitää olla vapaata.


      • Kallevillejalmari
        equ-ALI kirjoitti:

        Ei päästöveroilla ole tekemistä vapaakaupan kanssa. Aivan hyvin voidaan määrätä vaikka kuinka erisuuruiset päästöihin perustuvat maksut. Ja määrätä kaikille hopeanvärisen Nissanin omistajille rankaisumaksu. Oleellista on, että maksut ovat samat riippumatta siitä, mistä auto on ostettu.

        Kysymys on ennekaikkea KAUPPIAIDEN tasa-arvosta. Saksan Mehmedin myymää Volvoa ei saa kohdella toisin kuin Keskusautohallin myymää. KAUPAN pitää olla vapaata.

        Kuinka varmistetaan se, että kahdelle täsmälleen samanlaiselle autolle tulee yhtä suuri päästövero riippumatta siitä, mistä ne on ostettu?

        Et vielä ottanut kantaa turvavarusteisiin.


      • onko siellä harrastelijoita ?
        Kallevillejalmari kirjoitti:

        Kuinka varmistetaan se, että kahdelle täsmälleen samanlaiselle autolle tulee yhtä suuri päästövero riippumatta siitä, mistä ne on ostettu?

        Et vielä ottanut kantaa turvavarusteisiin.

        Mitä ?
        Miten niillä voisi olla eri päästövero ?

        Eikö sitäkin varten ole byrokraatteja koko AKE täynnä.

        Nytkö ollaan huolissaan autoilijan turvallisuudesta.
        Eikö tuo nyt ole hiukan liian paksua ?


      • Kallevillejalmari
        onko siellä harrastelijoita ? kirjoitti:

        Mitä ?
        Miten niillä voisi olla eri päästövero ?

        Eikö sitäkin varten ole byrokraatteja koko AKE täynnä.

        Nytkö ollaan huolissaan autoilijan turvallisuudesta.
        Eikö tuo nyt ole hiukan liian paksua ?

        Kun esim. VW tekee kymmeniä lähes samanlaisia autoja, niin mistä katsastusmies voi tietää tarkalleen ko. auton CO2 päästöt, pakolliset turvavarusteet jne.? Ko. päästöt vaikuttavat veroon. Kyllä AKE:ssakin on suuri joukko byrokraatteja. Mistä he voivat tietää ko. asiat?

        Muista, että kaksi täysin saman näköistä samalla mallimerkinnällä, samalla vaihteistolla, saman kokoisella ja -tehoisella autolla voi olla mm. eri päästöarvot.


      • joka tarvitsee
        Kallevillejalmari kirjoitti:

        Kun esim. VW tekee kymmeniä lähes samanlaisia autoja, niin mistä katsastusmies voi tietää tarkalleen ko. auton CO2 päästöt, pakolliset turvavarusteet jne.? Ko. päästöt vaikuttavat veroon. Kyllä AKE:ssakin on suuri joukko byrokraatteja. Mistä he voivat tietää ko. asiat?

        Muista, että kaksi täysin saman näköistä samalla mallimerkinnällä, samalla vaihteistolla, saman kokoisella ja -tehoisella autolla voi olla mm. eri päästöarvot.

        Eikös se kuulu toimenkuvaan, jos se pitää tietää. Jos ei, niin ei auta muu kuin antaa asian olla.

        Ei se ainakaan auton omistajan murhe voi olla.
        Sitähän sinä haet ?


      • Kallevillejalmari
        joka tarvitsee kirjoitti:

        Eikös se kuulu toimenkuvaan, jos se pitää tietää. Jos ei, niin ei auta muu kuin antaa asian olla.

        Ei se ainakaan auton omistajan murhe voi olla.
        Sitähän sinä haet ?

        On auton omistajan velvollisuus toimittaa kaikki tarvittavat asiakirjat katsastusta varten. Katsastusmies voi asiassa auttaa, mutta asiakas on vastuussa tietojen toimittamisesta.

        Toisaalta, on asiakkaan murhe saada auto rekisteriin. Tuskin se katsastusmiestä murehduttaa ellei se onnistu. Ei ainakaan yhtä paljon kuin auton omistajaa.

        Voihan asiakas ajaa rekisteröimättömällä autolla jos sen rekisteriin saamiseen vaadittavat toimenpiteet tuntuvat mahdottoman suurilta.


      • maailma pelastuu
        Kallevillejalmari kirjoitti:

        On auton omistajan velvollisuus toimittaa kaikki tarvittavat asiakirjat katsastusta varten. Katsastusmies voi asiassa auttaa, mutta asiakas on vastuussa tietojen toimittamisesta.

        Toisaalta, on asiakkaan murhe saada auto rekisteriin. Tuskin se katsastusmiestä murehduttaa ellei se onnistu. Ei ainakaan yhtä paljon kuin auton omistajaa.

        Voihan asiakas ajaa rekisteröimättömällä autolla jos sen rekisteriin saamiseen vaadittavat toimenpiteet tuntuvat mahdottoman suurilta.

        Hieno systeemi, todella hieno.

        Kohta siellä varmaan vaaditaan todistusta, ettei auton valmistuksessa ole käytetty lapsityövoimaa.
        Vain mielikuvitus on rajana, tai ei sekään.
        Sairasta menoa.

        Katsastusmies on onneton kumileimasin, joka joutuu käytännössä, osa kyllä vilpittömän mielellään, toteuttamaan näitä sairaita vaatimuksia.

        Mitäköhän sellaista AKE:ssa tehdään, mistä suomen kansa hyötyy ?

        Saivartelu on vaativa laji, sinulla on vielä opittavaa. Olet kyllä löytänyt oman alasi.


      • saksantuonti
        equ-ALI kirjoitti:

        "Jos Suomi-auton rekisteröintikatsastus maksaa 75 euroa, niin ulkomailta tuodun voisi hyvinkin olla esim. tuplahinta." sanoo saksantuonti mutta on väärässä. Koko hommassahan on nimenomaan kysymys siitä, että Saksan kaupasta pitää ostetun pitää olla samalla viivalla Suomesta ostetun kanssa. Siispä ulkomailta ostetun katsastushinta EI voi olla suurempi. Lisäksi nämä selitykset EU:n vaatimusten mukaisuudesta ovat kummallista sumutusta - ollaanko Suomen tullissa siis sitä mieltä etteivät Saksaan rekisteröidyt autot täytä EU:n vaatimuksia? Jos määräystenmukaisuustodistuksia kirjallisina vaaditaan, pitää ne vaatia myös suomalaiselta autojobbarilta ostetusta Corollasta...

        Luitko viestini?

        Auton rekisteröinti Suomessa maksaa ihan yhtä paljon, oli kyseessä "Suomiauto" tai "Tuontiauto", mutta kuka käy läpi auton tekniset tiedot ja varusteet ja syöttää ne järjestelmään?

        Ei kai näitä autoja voi alkaa syöttämään pelkällä auton merkillä!

        - Mikä auto sulla on?
        - Opel

        - Jaa, mikä malli?
        - Emmä oikein tiedä, tässä rek.otteella lukee vaan Opel

        - Justjust, taitaa olla näitä tuontiautoja.

        Olis varmaan jatkossakin ihan kiva jokaisen autonomistajan tietää, millä ajaa ja millä perusteella valtio lätkäsee käyttömaksun vuodesta 2010 eteenpäin.


      • mielestäni
        maailma pelastuu kirjoitti:

        Hieno systeemi, todella hieno.

        Kohta siellä varmaan vaaditaan todistusta, ettei auton valmistuksessa ole käytetty lapsityövoimaa.
        Vain mielikuvitus on rajana, tai ei sekään.
        Sairasta menoa.

        Katsastusmies on onneton kumileimasin, joka joutuu käytännössä, osa kyllä vilpittömän mielellään, toteuttamaan näitä sairaita vaatimuksia.

        Mitäköhän sellaista AKE:ssa tehdään, mistä suomen kansa hyötyy ?

        Saivartelu on vaativa laji, sinulla on vielä opittavaa. Olet kyllä löytänyt oman alasi.

        ovat oikeudenmukaisia, se auto jonka päästöt on pienemmät, maksaa vähemmän perusveroa. Maahantuoja, olkoonkin se yksityinen tai "virallinen" on velvollinen ilmoittamaan niistä AKE:lle. Yksittäin maahantuotuna katsastusmiehen on saatava dokumentit ajoneuvosta, jotta homma onnistuisi. Tällaista on elämä sivistyneessä yhteiskunnassa, mutta jos se ei Sinulle kelpaa, muuta Siperiaan.


      • hyvä homma
        mielestäni kirjoitti:

        ovat oikeudenmukaisia, se auto jonka päästöt on pienemmät, maksaa vähemmän perusveroa. Maahantuoja, olkoonkin se yksityinen tai "virallinen" on velvollinen ilmoittamaan niistä AKE:lle. Yksittäin maahantuotuna katsastusmiehen on saatava dokumentit ajoneuvosta, jotta homma onnistuisi. Tällaista on elämä sivistyneessä yhteiskunnassa, mutta jos se ei Sinulle kelpaa, muuta Siperiaan.

        Vai niin, pitääkö ne todistukset olla oikein suomen kielellä. Ja minkä laitoksen todistukset kelpaavat ?

        BTW, eipä noita ole suomiautoissakaan.

        Miten helvetissä tälläisia ongelmia on aina ja vain Suomessa ? Sivistyneessä yhteiskunnassa ?
        Voisiko tulla hiukan vastaan ? Juu ei, ei tartte auttaa...


      • Kallevillejalmari
        hyvä homma kirjoitti:

        Vai niin, pitääkö ne todistukset olla oikein suomen kielellä. Ja minkä laitoksen todistukset kelpaavat ?

        BTW, eipä noita ole suomiautoissakaan.

        Miten helvetissä tälläisia ongelmia on aina ja vain Suomessa ? Sivistyneessä yhteiskunnassa ?
        Voisiko tulla hiukan vastaan ? Juu ei, ei tartte auttaa...

        Suomessa uutena myytävissä autoissa CoC-todistus on mukana.

        CoC-todistuksen lukeminen onnistuu yleensä ilman käännöstäkin. En tiedä siitä koskaan vaaditun käännöstä. Voi olla, että joskus sitä tarvitaankin.

        Kun Suomessa myydään käytettynä rekisterissä oleva auto, on siitä vähintään yhtä kattavat tiedot rekisterissä kuin ulkomailta tuodusta saman ikäisestä vaaditaan. Ei siis ole tarpeen enää esittää katsastuksessa tietoja, jotka on jo merkitty rekisteriin.

        Helvetistä en tiedä, mutta vastaavat tiedot selvitetään muuallakin EU:ssa.


      • equ-ALI
        saksantuonti kirjoitti:

        Luitko viestini?

        Auton rekisteröinti Suomessa maksaa ihan yhtä paljon, oli kyseessä "Suomiauto" tai "Tuontiauto", mutta kuka käy läpi auton tekniset tiedot ja varusteet ja syöttää ne järjestelmään?

        Ei kai näitä autoja voi alkaa syöttämään pelkällä auton merkillä!

        - Mikä auto sulla on?
        - Opel

        - Jaa, mikä malli?
        - Emmä oikein tiedä, tässä rek.otteella lukee vaan Opel

        - Justjust, taitaa olla näitä tuontiautoja.

        Olis varmaan jatkossakin ihan kiva jokaisen autonomistajan tietää, millä ajaa ja millä perusteella valtio lätkäsee käyttömaksun vuodesta 2010 eteenpäin.

        No tuskin tässä katsastusmiehiä palkatta jääminen odottaa, eivät taida olla provisiopalkalla. Katsastajien työaikaa saattaa ulkomaanauton rekisteriin vieminen syödä enemmän, mutta siitä huolimatta ei julkista palvelua voi hinnoitella kalliimmaksi. Eikä siinä mitään kummallista ole.

        Kun Saksantuonti menee terveyskeskukseen, kuluu lääkärin työaikaa vähintään tunti Saksantuonnin moninaisten ja omituisten vaivojen selvittämisessä. Ja saattaisipa olla että saksantuonti puhuisi lääkärille somalikieliä. Niinpä hänen ajatuksiaan tulkitsemaan tarvitaan (yhteiskunnan kustantama) tulkki. Kun Equ-ALI menee samaiselle vastaanotolle hakemaan lääkärintodistusta flunssasta, on koko homma ohi viidessä minuutissa. Siitä huolimatta maksamme saman terveyskeskusmaksun - tekeekö lääkäri Saksantuontia tutkiessaan töitä ilmaiseksi...


      • saksantuonti
        equ-ALI kirjoitti:

        No tuskin tässä katsastusmiehiä palkatta jääminen odottaa, eivät taida olla provisiopalkalla. Katsastajien työaikaa saattaa ulkomaanauton rekisteriin vieminen syödä enemmän, mutta siitä huolimatta ei julkista palvelua voi hinnoitella kalliimmaksi. Eikä siinä mitään kummallista ole.

        Kun Saksantuonti menee terveyskeskukseen, kuluu lääkärin työaikaa vähintään tunti Saksantuonnin moninaisten ja omituisten vaivojen selvittämisessä. Ja saattaisipa olla että saksantuonti puhuisi lääkärille somalikieliä. Niinpä hänen ajatuksiaan tulkitsemaan tarvitaan (yhteiskunnan kustantama) tulkki. Kun Equ-ALI menee samaiselle vastaanotolle hakemaan lääkärintodistusta flunssasta, on koko homma ohi viidessä minuutissa. Siitä huolimatta maksamme saman terveyskeskusmaksun - tekeekö lääkäri Saksantuontia tutkiessaan töitä ilmaiseksi...

        No niin, lääkäri poistaa pienen kasvaimen iholtasi (luomen). Ei maksa sinulle paljon mitään.

        Toinen lääkäri (kirurgi) poistaa samankaltaisen kasvaimen mahalaukustasi. Ei taaskaan maksa sinulle paljon mitään, koska valtio maksaa puolestasi.

        Siis samahan se katsastusyrittäjälle on, mistä se raha tulee, asiakkaalta vai esim valtiolta. Mutta jonkun siitä tehdystä työstä pitää maksaa.
        Maksakoon sitten valtio (veronmaksajat).


      • turhaa saivartelua
        saksantuonti kirjoitti:

        No niin, lääkäri poistaa pienen kasvaimen iholtasi (luomen). Ei maksa sinulle paljon mitään.

        Toinen lääkäri (kirurgi) poistaa samankaltaisen kasvaimen mahalaukustasi. Ei taaskaan maksa sinulle paljon mitään, koska valtio maksaa puolestasi.

        Siis samahan se katsastusyrittäjälle on, mistä se raha tulee, asiakkaalta vai esim valtiolta. Mutta jonkun siitä tehdystä työstä pitää maksaa.
        Maksakoon sitten valtio (veronmaksajat).

        Ehkä tämä asia nyt vain ei pyöri katsastusyrittäjän navan ympärillä.

        Työstä jota ei tehdä ei tarvitse maksaa.
        Valtiovalta päättä, että se pelleily papereilla loppuu. Näin tehdään länsimaissa.


      • saksantuonti
        turhaa saivartelua kirjoitti:

        Ehkä tämä asia nyt vain ei pyöri katsastusyrittäjän navan ympärillä.

        Työstä jota ei tehdä ei tarvitse maksaa.
        Valtiovalta päättä, että se pelleily papereilla loppuu. Näin tehdään länsimaissa.

        Kyllä kyllä, kaikki muuttuu aikanaan. Nyt tehdään näin ja tulevaisuudessa toisin. En ota kantaa siihen, tehdäänkö tuontiautojen kanssa turhaa työtä, mutta niin kauan kuin LVM meitä ohjeistaa, niin teemme juuri niin ja otamme siitä rahan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      203
      5958
    2. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      49
      2695
    3. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2252
    4. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      41
      1972
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1769
    6. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1404
    7. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      162
      1387
    8. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1311
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

      Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      34
      1262
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

      Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      109
      997
    Aihe