PCO:n hoito hormonittomasti + ehkäisy??

RonjaS

Ongelma:

1. Gynekologi on todennut minulla olevan PCO:n (monirakkulaiset munasarjat), jotka aiheuttavat mm. epäsäännöllisyyttä menkkoihin (kierto vaihtelee 29 ja 95 päivän välillä, yleensä lähempänä 95 päivää). PCO:ta hoidetaan e-pillereillä, jotka säännöllistävät kierron.

2. Olen kokeillut vaikka mitä e-pillereitä ja löytänyt Yasminista toistaiseksi parhaimman, ainoa haittapuoli on seksihalujen katoaminen.

En enää jaksaisi kokeilla ja kokeilla eri e-pillerimerkkejä sopivan löytämiseksi ja haluaisinkin päästä kokonaan eroon hormonaalisesti ehkäisystä. Ongelma vain on menkkojen epäsäännöllisyys ilman e-pillereitä. Olen käynyt toistaiseksi kahdella gynekologilla, jotka sanovat, ettei menkkoja saa säännöllisiksi ilman hormonaalista hoitoa.

Kysynkin nyt, onko kenelläkään täällä mahdollisesti kokemusta PCO:n hoidosta hormonittomasti? Olen avoin kaikille kokemuksille...

Syy miksi kysyn täältä, on se, etten aivan täysin luota gynekologien sanoihin ja syy on tässä: kyselin pari vuotta sitten kierukasta ehkäisyvälineenä ja sain kolmelta eri gynekologilta kolme erilaista vastausta. Toisessa ääripäässä oli vastaus, että kierukkaa ei koskaan laiteta eikä sitä voida laittaa synnyttämättömälle naiselle (kuten minulle) ja toisessa ääripäässä gynekologi, joka lähes suositteli kierukkaa minulle...

Aion mennä vielä kolmannelle gynekologille juttelemaan asiasta, mutta ajattelin kysellä hieman kokemuksia näin etukäteen, josko saisin näistä jotain ajatuksia miten asian voisi hoitaa...

Kiitos kaikille, jotka jotain kommentoivat, jo näin etukäteen!

2

2977

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hormoniton hoito...

Mulla todettiin PCO reilu kymmenen vuotta sitten, ja kovin innokkaasti määrättiin e-pillereitä kuukautisten säännöllistämiseen. Mä en vaan sitten koskaan ryhtynyt niitä syömään, koska itse pidän pitkää kiertoa vain hyvänä asiana. Kun kerran on luontaisesti kuukautiset noin neljä kertaa vuodessa, miksi haluta niitä useammin? Ei kiitos, mulle ainakaan.

Ehkäisyn suhteen en pysty auttamaan - PCO todettiin lapsettomuuden syitä etsittäessä. En vaan tule raskaaksi, joten en tarvitse ehkäisyäkään. Ja jos nyt kaikesta huolimatta tulisin raskaaksi, ei se olisi katastrofi sekään. Mutta PCOO:ta on tietysti yhtä monta sorttia kuin sen sairastajaakin, joten se mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle.

Yhdellä ystävälläni on ollut kierukka jo pitkään, vaikka ei olekaan synnyttänyt. Hälle se ainakin tuntuu sopivan.

• gyne

PCO on paljon muutakin kuin vain munasarjojen tauti. Hyvä linkki on Diabetes-lehden artikkeli vuodelta 2003:
      http://www.diabetes.fi/sivu.php?artikkeli_id=322&tulosta=t

Ylipainoisella naisella jo pelkkä laihduttaminen (5-10 % lähtöpainosta) voi korjata taustalla olevia hormonihäiriöitä ja säännöllistää kierron. 2-tyypin diabeteslääkkeen metformiinin on todettu olevan tehokas apu, jolla myös kuukautiskierto usein säännöllistyy. Metformiini ei ehkäise, päinvastoin, osalla PCO-potilaista omat ovulaatiot käynnistyvät metformiinihoidolla, eikä esim. ovulaation induktiota lapsettomuuden hoidossa tarvita.

Hyvä apu näistä hoitomuodoista on silloin kun nainen toivoo raskautta eikä sitä ole kuulunut.

Kuukautisten säännöllistäminen on kuitenkin gynekologisestikin tärkeä asia, sillä vuotovälien pitkittyessä kasvaa kohdun limakalvon liikakasvun mahdollisuus. Se taas altistaa kohdun runko-osan syövälle.

Mikäli naisella on ehkäisyn tarve, on e-pillerien käyttö hyvä hoitomuoto PCO:ssa sekä kohdun limakalvon suojaamisen että ehkäisyn kannalta (on muistettava että PCO-potilas voi tulla raskaaksi!). E-pillerit tasoittavat naisen luontaista "aaltoilevaa" hormonitoimintaa, mikä joillakin taas vähentää seksihaluja. Kohdun suojaamisessa syklinen keltarauhashormonihoito, joka jäljittelee naisen oman puuttuvan keltarauhasen toimintaa säännöllistää kierrot, mutta ei ehkäise. Se myös vähemmän vaikuttaa seksuaaliseen halukkuuteen.

Yhtälö on hiukan hankala. Ap.kirjoittaja toivoo kiertojen säännöllistämistä, mutta ei raskautta, eikä toisaalta hormonaalisia sivuvaikutuksia. Voihtoehtoina voisi olla kuparikierukka (kondomi) laihdutus, metformiini ja tarvittaessa syklinen keltarauhashormonihoito. Seksihaluihin e-pillereitä vähemmän vaikuttaa myös keltarauhashormonikierukka, joka tehokkaasti sekä suojaa kohdun limakalvoa että ehkäisee. Laitetaan myös synnyttämättömälle, siitä on Suomessa tehty iso tutkimuskin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3673
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2509
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      37
      2382
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2117
    5. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1599
    6. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1582
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      15
      1522
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      131
      1365
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      283
      1351
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1305
    Aihe