Auto Latviasta

ZivjuLV

60

20443

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turisti2007

      Moniko noista on kolarikorjattuja ?

      Miksi hakea Latviasta Saksasta ostettu auto?

      • K---

        ...tavaraa kuin Suomessakin. Ei sen enempää filunkipeliä täälläkään.
        Se on ihan makuasia vaikka hakisi itse Saksasta.
        Yleensä vaan autodiilerit käyvät blokkaamassa
        hyvät päältä. Näin varmaan Suomessakin, ellei sitten
        itsellä ole hyviä luotettavia suhteita noutomaassa.
        Eikä itse haettuna välttämättä tule halvemmaksi, koska yleensä haetaan vain yksittäinen auto.
        Liikkeet hakevat kontaktiensa kautta isompia määriä
        ja saavat varmaan edullisemmin per auto.


      • Lähempää kätevämmin

        No, yksi oikein hyvä syy hakea auto Baltian maista on välimatka. Esimerkiksi Helsinki - Tallinna laivapiletti ( yksi auto yksi äijä) edestakaisin maksaa 78 euroa.

        Viiden kilometrin säteellä satamasta taitaa olla tuhansia autoja myynnissä.

        Eikös tässä voi soveltaa samaa perustelua kuin että miksi viina haetaan Virosta eikä Saksasta?

        Noin muuten olen sitä miletä, että sellaisen, joka ei erota kelvottomasti kolarikorjattua tai muuten vain viallista autoa ehjästä autosta ei kannata Saksaankaan lähteä. On paras pysyä suomalaisen autoliikkeen suomipirsseissä.

        Sekin kannattaa muistaa, että tietyn ikäiset autot ovat Suomessa halvempia kuin Saksasta Suomeen tuotuina, jos puhutaan hyvistä yksilöistä.

        Yleensä autokaupoissa tilin tekee se joka on a) ennakkoluuloton, b)) osaa käyttää laskukonetta ja c) kykenee itse arvioimaan auton kunnon.

        Ei maa ratkaise vaan ostajan ymmärrys. Ymmärtämätön saa sutta Saksasta runsain mitoin. Tai Latviasta. Tai Ruotsista. Tai Suomesta.

        Siinä koko homman ydin.


      • peke2111
        Lähempää kätevämmin kirjoitti:

        No, yksi oikein hyvä syy hakea auto Baltian maista on välimatka. Esimerkiksi Helsinki - Tallinna laivapiletti ( yksi auto yksi äijä) edestakaisin maksaa 78 euroa.

        Viiden kilometrin säteellä satamasta taitaa olla tuhansia autoja myynnissä.

        Eikös tässä voi soveltaa samaa perustelua kuin että miksi viina haetaan Virosta eikä Saksasta?

        Noin muuten olen sitä miletä, että sellaisen, joka ei erota kelvottomasti kolarikorjattua tai muuten vain viallista autoa ehjästä autosta ei kannata Saksaankaan lähteä. On paras pysyä suomalaisen autoliikkeen suomipirsseissä.

        Sekin kannattaa muistaa, että tietyn ikäiset autot ovat Suomessa halvempia kuin Saksasta Suomeen tuotuina, jos puhutaan hyvistä yksilöistä.

        Yleensä autokaupoissa tilin tekee se joka on a) ennakkoluuloton, b)) osaa käyttää laskukonetta ja c) kykenee itse arvioimaan auton kunnon.

        Ei maa ratkaise vaan ostajan ymmärrys. Ymmärtämätön saa sutta Saksasta runsain mitoin. Tai Latviasta. Tai Ruotsista. Tai Suomesta.

        Siinä koko homman ydin.

        Mitenkäs kun muutamalla latvialaisella sivulla on erikseen export price ja VAT-inc. price. Olenkos nyt ymmärtänyt oikein että jos auton hakee sieltä niin tätä "VAT"-veroa ei joudu maksaan vaan hinta on tuo export price.

        Lisäksi saksasta tuodessa mobile.de:ssä joissakin on erikseen netto ja bruttohinnat niin näistä ei myöskään joudu maksamaan tuota VATtia?


      • Ahti
        peke2111 kirjoitti:

        Mitenkäs kun muutamalla latvialaisella sivulla on erikseen export price ja VAT-inc. price. Olenkos nyt ymmärtänyt oikein että jos auton hakee sieltä niin tätä "VAT"-veroa ei joudu maksaan vaan hinta on tuo export price.

        Lisäksi saksasta tuodessa mobile.de:ssä joissakin on erikseen netto ja bruttohinnat niin näistä ei myöskään joudu maksamaan tuota VATtia?

        Ostaessasi autoa Latviasta (l. EU-alueelta) pätee ihan samat kuviot kuin täältä kotimaastakin ostaessakin (pl. tämä Suomi suojatulli l. autovero) .
        Esittäpä itsellesi kysymys. Pystytkö ostamaan Suomesta auton ilman ALV ? Jos pystyt niin pystyt sen osatamaan myös latviasta ilman ALV. Jos taas et pysty , niin et pysty myöskään tekemään sitä Latviassa.


      • - - - >
        Lähempää kätevämmin kirjoitti:

        No, yksi oikein hyvä syy hakea auto Baltian maista on välimatka. Esimerkiksi Helsinki - Tallinna laivapiletti ( yksi auto yksi äijä) edestakaisin maksaa 78 euroa.

        Viiden kilometrin säteellä satamasta taitaa olla tuhansia autoja myynnissä.

        Eikös tässä voi soveltaa samaa perustelua kuin että miksi viina haetaan Virosta eikä Saksasta?

        Noin muuten olen sitä miletä, että sellaisen, joka ei erota kelvottomasti kolarikorjattua tai muuten vain viallista autoa ehjästä autosta ei kannata Saksaankaan lähteä. On paras pysyä suomalaisen autoliikkeen suomipirsseissä.

        Sekin kannattaa muistaa, että tietyn ikäiset autot ovat Suomessa halvempia kuin Saksasta Suomeen tuotuina, jos puhutaan hyvistä yksilöistä.

        Yleensä autokaupoissa tilin tekee se joka on a) ennakkoluuloton, b)) osaa käyttää laskukonetta ja c) kykenee itse arvioimaan auton kunnon.

        Ei maa ratkaise vaan ostajan ymmärrys. Ymmärtämätön saa sutta Saksasta runsain mitoin. Tai Latviasta. Tai Ruotsista. Tai Suomesta.

        Siinä koko homman ydin.

        >> Ei maa ratkaise vaan ostajan ymmärrys. Ymmärtämätön saa sutta Saksasta runsain mitoin. Tai Latviasta. Tai Ruotsista. Tai Suomesta.

        Samaa mieltä auton / yksilön valintaa koskien. Osaamista ja osaamattomuutta on kaikkialla ja sama koskee autojen ylläpitoa. Toki autojen ylläpitoa koskien tietyt maat erottuvat edukseen, esim. Ranska - Italia vs. Saksa, jolloin Saksassa on suurempi tarjonta niistä hyvin pidettyistä ja siisteistä laitteista.

        Toisaalta miksi mennä merta edemmäksi kalaa, mikäli vastaavan auton kunnoltaan ja varustelultaan saa lähempää samaan tai edullisempaan kokonaiskustannushintaan. Kilometreistä varmistuminen (100%) onkin sitten hieman hankalampi asia.

        Ps. Ohessa ihan huvin vuoksi esimerkki vanhasta C-sarjan Mersusta. Kuvien pohjalta katsottuna aivan siisti laita (eivät ne Baltian autot välttämättä mitään pommeja ole, sen enempää kuin muutkaan, tietysti jos paljon km:jä huonoilla teillä niin alustaan saa laittaa uutta osaa, paitso jos Saksan tuonti Baltiaan):

        - http://www.reklama.lv/lv/data/transport/cars/mercedes_benz/c220/sell/7670018.html


      • on
        Lähempää kätevämmin kirjoitti:

        No, yksi oikein hyvä syy hakea auto Baltian maista on välimatka. Esimerkiksi Helsinki - Tallinna laivapiletti ( yksi auto yksi äijä) edestakaisin maksaa 78 euroa.

        Viiden kilometrin säteellä satamasta taitaa olla tuhansia autoja myynnissä.

        Eikös tässä voi soveltaa samaa perustelua kuin että miksi viina haetaan Virosta eikä Saksasta?

        Noin muuten olen sitä miletä, että sellaisen, joka ei erota kelvottomasti kolarikorjattua tai muuten vain viallista autoa ehjästä autosta ei kannata Saksaankaan lähteä. On paras pysyä suomalaisen autoliikkeen suomipirsseissä.

        Sekin kannattaa muistaa, että tietyn ikäiset autot ovat Suomessa halvempia kuin Saksasta Suomeen tuotuina, jos puhutaan hyvistä yksilöistä.

        Yleensä autokaupoissa tilin tekee se joka on a) ennakkoluuloton, b)) osaa käyttää laskukonetta ja c) kykenee itse arvioimaan auton kunnon.

        Ei maa ratkaise vaan ostajan ymmärrys. Ymmärtämätön saa sutta Saksasta runsain mitoin. Tai Latviasta. Tai Ruotsista. Tai Suomesta.

        Siinä koko homman ydin.

        Harvinaisen totta


      • automies
        peke2111 kirjoitti:

        Mitenkäs kun muutamalla latvialaisella sivulla on erikseen export price ja VAT-inc. price. Olenkos nyt ymmärtänyt oikein että jos auton hakee sieltä niin tätä "VAT"-veroa ei joudu maksaan vaan hinta on tuo export price.

        Lisäksi saksasta tuodessa mobile.de:ssä joissakin on erikseen netto ja bruttohinnat niin näistä ei myöskään joudu maksamaan tuota VATtia?

        Liikuin monta vuotta saksassa lähinnä pohjois, auto-asioilla,,, 2004-2009 ja sieltä lastataan täyttä paskaa latvian ja liettuan autonkuljetusautoihin,,, kolariautoja,, uutta vanhaa,, varmasti 20-30 rekkaa joka päivä, ja kun ajelin muutaman kerran puolaan niin puolet liikenteestä oli noita ruttujen kuskaajia,, liettuassa erittäin hyviä pajoja missä väsätään myyntiin autoja,, jopa viron kauppiaat välttelevät näitä ajopelejä,, joita kuitenkin toreille tuodaan,,,


    • Miten rekisteröintijuttujen kanssa toiminen pelaa Latviassa? Eli jos ostan auton sieltä, miten pitää rekisteröinnin kanssa toimia, saanko ajaa Latvian kilvillä Suomeen ja täältä toimittaa kilvet jonnekkin paikalliseen "akeen"?
      Eli haen kysymykseen "miten saan ajettua auton Suomen maakamaralle laillisesti" vastausta.

      • JM

        Pitää poistaa Latvian rekisteristä ( on muuten hankala homma ilman paikallisen opastusta) . Sitten autolle haetaan siirtokilvet ja siirto numero 2 : sta paikasta. Sen jälkeen taas eripaikkaan ottamaan vakuutus.
        Kilvet taas eripaikasta mukaan. Sen jälkeen etsitään kaveri, joka laittaa kilvet paikoilleen.
        En suosittele kenellekään ominpäin lähteä autoa hakemaan.
        On liian monimutkainen juttu ilman Latvian kieltä ( tarvitset tulkin joka luukulla ). Kaikkeen tähän menee
        helposti 2 pv. Netistä löytyy kyllä kontakti henkilöiden yhteystietoja jolloin asiat hoituvat nopeasti ja turvallisesti. Onnea auton etsintään.


      • kekkulikoo
        JM kirjoitti:

        Pitää poistaa Latvian rekisteristä ( on muuten hankala homma ilman paikallisen opastusta) . Sitten autolle haetaan siirtokilvet ja siirto numero 2 : sta paikasta. Sen jälkeen taas eripaikkaan ottamaan vakuutus.
        Kilvet taas eripaikasta mukaan. Sen jälkeen etsitään kaveri, joka laittaa kilvet paikoilleen.
        En suosittele kenellekään ominpäin lähteä autoa hakemaan.
        On liian monimutkainen juttu ilman Latvian kieltä ( tarvitset tulkin joka luukulla ). Kaikkeen tähän menee
        helposti 2 pv. Netistä löytyy kyllä kontakti henkilöiden yhteystietoja jolloin asiat hoituvat nopeasti ja turvallisesti. Onnea auton etsintään.

        meillä meni tähän vientirekisteröintiin I tunti,myyjän avustuksella toki ja maksoi 100 euroa?
        haluaahan myyjät myydä auton....
        itse ei osata kuin suomea ja savvoo,silti homma toimi ja auto on suomessa!


    • kielen kanssa
    • Baltian maista
    • vesku45

      oletko itse käynyt hakemassa auton latvista? kiinnostais lähteä hakemaan sieltä eemeli meke. kerro mistä kannattaa etsiä autoja.

    • vesku45

      unohtui sähköposti [email protected] voitko kertoa mistä kannattaa kysellä autoja latviasta.
      vai tuotko itse niitä? kaikista tiedoista olisin tyytyväinen.

      • Relio

        Minä tuntisin erään kaverin joka olisi valmis lähtemään pikkupalkiota vastaan vaikka messiin. Omat kontaktit löytyy Riiasta. Kannattaa varmaan kysästä jos haku kiinnostaa.

        http://www.auto-latviasta.com/

        Ilmeisesti ei ole pakko edes lähteä mukaan jos on auto valmiiksi katsottuna


      • Relio
        Relio kirjoitti:

        Minä tuntisin erään kaverin joka olisi valmis lähtemään pikkupalkiota vastaan vaikka messiin. Omat kontaktit löytyy Riiasta. Kannattaa varmaan kysästä jos haku kiinnostaa.

        http://www.auto-latviasta.com/

        Ilmeisesti ei ole pakko edes lähteä mukaan jos on auto valmiiksi katsottuna

        täältä myös yhteystiedot
        http://www.tuontiauto-latviasta.com


    • ?

      Ei tuo ensimmäisen viestin sähköpostiosoite toimi.

      • Ei autoa Latviasta

        Varoitus! Mikäli harkitset auton tuontia Latviasta, niin lue ensin tämä ja harkitse tarkkaan, minkälaisen riskin olet ottamassa.

        Autokuume iski ja Latvian markkinat vaikuttivat houkuttelevalta vaihtoehdolta. En ole missään nimessä autoasiantuntija, joten päätin ottaa yhteyttä netissä mainostavaan välittäjään. Välittäjältä sain linkkejä autojen etsimiseksi. Sopiva kandidaatti löytyi ja sovimme, että tapaamme ja sovimme jatkotoimenpiteistä. Tein alusta asti selväksi, että johtuen ”pienoisista” epäluuloista itänaapureita kohtaan, auto pitää ehdottomasti tarkastaa ammattilaisella, josta olen valmis maksamaan reilun summan. Välittäjä kertoi, että auto voidaan käyttää 200 eur hintaan autotohtorilla, jossa suoritetaan perusteellinen tarkastus (mm. huoltohistorian selvitys, moottorin testit ja maalipinnan lasermittaus) ja josta saa tarkastuspöytäkirjan, josta ilmenee auton kunto. (Suomessa A-katsastuksen testaus maksaa noin 100e, joten ajattelin, että tämän täytyy olla todella perusteellinen tutkimus). Välittäjä vakuutti yhteistyökumppaniensa ammattitaitoa ja totesi, että ”yhtään huonoa autoa ei ole varaa tuoda”.

        Sovimme, että välittäjä ja hänen paikallinen yhteistyökumppaninsa, ovat yhteydessä myyjään ja käyvät tarkastamassa auton silmämääräisesti. Myyjään ei kuulemma saa olla suoraan yhteydessä. Välittäjän arvion perusteella teen sitten päätöksen, jatketaanko prosessia käyttämällä maksullista tarkistusta, jossa varmistetaan, että:

        auton kilometrit täsmäävät
        autoa ei ole kolaroitu
        auto on teknisesti kunnossa
        auto on huollettu asianmukaisesti

        Ensimmäisen katselmuksen jälkeen sovittiin testauksesta. Auto vietiin testiin ja välittäjä kertoi lopputuloksena, että auto on testattu ja erinomaisessa kunnossa, vaatii vain sisätilojen puhdistuksen. Kysyin maalipintojen mittaamisesta, josta kerrottiin, että naarmuja etupuskurissa (joka oli jo tiedossa) ja kuljettajan ovessa ihan pieni naarmu ja tarkastuksen suorittanut taho on sitä mieltä, että auto on enemmän, kuin hintansa väärti. Kysyin vielä oven naarmusta ja sain hieman epämääräisen vastauksen, että siinä on ollut naarmuja, mutta on korjattu asianmukaisesti. Varoituskello pärähti, mutta ei tarpeeksi lujaa. Tivasin välittäjältä, että eihän nyt vaan ole niin, että kyseessä on kolariauto ja välittäjä vakuutti, että ei missään nimessä.

        No, kuulosti hyvältä ja hintakin oli halpa, joten ei, kun sitten kauppaa tekemään.

        Seuraavana päivänä soitin välittäjälle, joka oli ajamassa autoa Suomeen, että milloin sopii odottaa olla vastassa. Kysyin ohimennen, että miltä auto tuntuu ja onko kaikki kunnossa. Juu, juu, hieno on ajaa, turvavyön merkkivalo palaa jostain syystä, vaikka turvavyöt on kiinni, mutta se johtuu varmaan renkaasta takapenkillä. Kysyin, että palaako autossa muita varoitusvaloja, johon myyjä kakisteli, että airbagin varoitusvalo palaa myös. Kysyin, että mitä helvettiä, eikö auto ollut juuri tarkastettavana?
        Kymmenenvuotias tajuaa, että jos laitteessa palaa punainen varoitusvalo, niin silloin kaikki ei ole kunnossa. Kysyin, eikö välittäjä ollut huomannut merkkivaloa koeajaessaan autoa. En saanut ihan varmaa vastausta, niin kuin en oikeastaan yhtään mihinkään muuhunkaan siitä eteenpäin. Noh, asialle ei siinä vaiheessa voinut mitään tehdä ja kun kyse on yleensä hapettuneesta tai irronneesta liittimestä, joten jos auto kerran oli tarkastettu perinpohjin, niin eihän siinä mitään kummempaa vikaa voinut olla.

        jatkuu...


      • ei auto latviasta
        Ei autoa Latviasta kirjoitti:

        Varoitus! Mikäli harkitset auton tuontia Latviasta, niin lue ensin tämä ja harkitse tarkkaan, minkälaisen riskin olet ottamassa.

        Autokuume iski ja Latvian markkinat vaikuttivat houkuttelevalta vaihtoehdolta. En ole missään nimessä autoasiantuntija, joten päätin ottaa yhteyttä netissä mainostavaan välittäjään. Välittäjältä sain linkkejä autojen etsimiseksi. Sopiva kandidaatti löytyi ja sovimme, että tapaamme ja sovimme jatkotoimenpiteistä. Tein alusta asti selväksi, että johtuen ”pienoisista” epäluuloista itänaapureita kohtaan, auto pitää ehdottomasti tarkastaa ammattilaisella, josta olen valmis maksamaan reilun summan. Välittäjä kertoi, että auto voidaan käyttää 200 eur hintaan autotohtorilla, jossa suoritetaan perusteellinen tarkastus (mm. huoltohistorian selvitys, moottorin testit ja maalipinnan lasermittaus) ja josta saa tarkastuspöytäkirjan, josta ilmenee auton kunto. (Suomessa A-katsastuksen testaus maksaa noin 100e, joten ajattelin, että tämän täytyy olla todella perusteellinen tutkimus). Välittäjä vakuutti yhteistyökumppaniensa ammattitaitoa ja totesi, että ”yhtään huonoa autoa ei ole varaa tuoda”.

        Sovimme, että välittäjä ja hänen paikallinen yhteistyökumppaninsa, ovat yhteydessä myyjään ja käyvät tarkastamassa auton silmämääräisesti. Myyjään ei kuulemma saa olla suoraan yhteydessä. Välittäjän arvion perusteella teen sitten päätöksen, jatketaanko prosessia käyttämällä maksullista tarkistusta, jossa varmistetaan, että:

        auton kilometrit täsmäävät
        autoa ei ole kolaroitu
        auto on teknisesti kunnossa
        auto on huollettu asianmukaisesti

        Ensimmäisen katselmuksen jälkeen sovittiin testauksesta. Auto vietiin testiin ja välittäjä kertoi lopputuloksena, että auto on testattu ja erinomaisessa kunnossa, vaatii vain sisätilojen puhdistuksen. Kysyin maalipintojen mittaamisesta, josta kerrottiin, että naarmuja etupuskurissa (joka oli jo tiedossa) ja kuljettajan ovessa ihan pieni naarmu ja tarkastuksen suorittanut taho on sitä mieltä, että auto on enemmän, kuin hintansa väärti. Kysyin vielä oven naarmusta ja sain hieman epämääräisen vastauksen, että siinä on ollut naarmuja, mutta on korjattu asianmukaisesti. Varoituskello pärähti, mutta ei tarpeeksi lujaa. Tivasin välittäjältä, että eihän nyt vaan ole niin, että kyseessä on kolariauto ja välittäjä vakuutti, että ei missään nimessä.

        No, kuulosti hyvältä ja hintakin oli halpa, joten ei, kun sitten kauppaa tekemään.

        Seuraavana päivänä soitin välittäjälle, joka oli ajamassa autoa Suomeen, että milloin sopii odottaa olla vastassa. Kysyin ohimennen, että miltä auto tuntuu ja onko kaikki kunnossa. Juu, juu, hieno on ajaa, turvavyön merkkivalo palaa jostain syystä, vaikka turvavyöt on kiinni, mutta se johtuu varmaan renkaasta takapenkillä. Kysyin, että palaako autossa muita varoitusvaloja, johon myyjä kakisteli, että airbagin varoitusvalo palaa myös. Kysyin, että mitä helvettiä, eikö auto ollut juuri tarkastettavana?
        Kymmenenvuotias tajuaa, että jos laitteessa palaa punainen varoitusvalo, niin silloin kaikki ei ole kunnossa. Kysyin, eikö välittäjä ollut huomannut merkkivaloa koeajaessaan autoa. En saanut ihan varmaa vastausta, niin kuin en oikeastaan yhtään mihinkään muuhunkaan siitä eteenpäin. Noh, asialle ei siinä vaiheessa voinut mitään tehdä ja kun kyse on yleensä hapettuneesta tai irronneesta liittimestä, joten jos auto kerran oli tarkastettu perinpohjin, niin eihän siinä mitään kummempaa vikaa voinut olla.

        jatkuu...

        Perjantaina auto sitten saapui Suomeen. Puolen minuutin kierroksella huomasin, että autossa oli kolhu lokasuojassa, josta ei ollut tietoa tarkastuksessa. Kuljettajan ovessa ei sen sijaan ollut ilmoitettua naarmua, vaan ovi oli rutattu ja maali kupruili paskan maalauksen jäljiltä. Sinänsä vanhassa autossa on täysin normaalia, että maalipinta ei ole täydellinen ja parkkipaikalla syntyneitä kolhuja löytyy, ei siinä mitään, mutta miten ihmeessä ammattilaiset tarkastajat lasermittareineen eivät olleet huomanneet näitä?

        No sain sitten käteeni paljon kehutun tarkastusraportin. Suu ymmyrkäisenä hämmästyksestä katsoin paperia, jossa oli muutamalla lauseella kerrottu, että autossa on naarmuja kuljettajan ovessa ja etupuskurissa ja vaatii sisäpuhdistuksen, mutta muuten kunnossa. Ei minkäänlaisia mittaustuloksia, ei tietoa, mitä on tarkastettu. Tivasin välittäjältä, miten auto oikein on tarkastettu, missä on moottorin arvot, pakokaasuanalyysin tulos, johon vastaus oli, että ”en minä tiedä, kun olin siellä johtajan huoneessa”. Olin maksanut välittäjälle auton tarkastuksesta ja ennenkaikkea tehnyt ostopäätöksen luottaen hänen järjestämäänsä ammattimaiseen tarkastukseen ja nyt alkoi näyttää siltä, ettei autoa oikeasti oltu tarkastettu, eikä välittäjää ollut edes kiinnostanut koko asia. Pöyristyttävää!
        Illalla vein sitten auton pesuun ja yllätys, takapuskurista oli maali hankautunut pois useasta kohdasta, n. 30cm mittaiselta osalta ja maali kuoriutui laattoina irti. Jälleen kerran, käytetyissä autoissa on kolhuja, mutta miten helvetissä oli mahdollista, ettei tätä oltu huomattu tarkastuksessa?


        Viikonloppuna kävin keskustelua välittäjän kanssa esille tulleista asioista ja pyysin selvitystä tarkastuksesta ja hänen vastuustaan. Välittäjä totesi, että jos tarkastuksessa on jotain valittamista, niin voin olla yhteyksissä suoraan Latviaan, hänen osaltaan asia on täysin loppuunkäsitelty.

        Maanantaina auto huoltoon vikakoodien lukuun ja tarkastukseen. Huoltomies ihmetteli, että akku on ihan tyhjä, ettei saa luettua vikakoodeja. Noh, eipä ihme, kun akun tilalle oli nykäisty noin puolet liian pieni, täysin vääränlainen laitos, joka oli sen seurauksena vuotanut hapot akkukoteloon ja syövyttänyt kotelon puhki. Autolle ei ollut tehty aikoihin minkäänlaisia huoltoja. No eihän tässä mitään, seuraavaksi auto nosturille, jossa näki, että pöpelikössä oli käyty. Pohjapanssari naarmuilla ja revenneenä, yksi puuttui kokonaan. Helman muovit repsottivat. Huoltomies ei edes uskaltanut arvailla korjauskustannuksia.

        Useammalla on varmasti tullut mieleen, että tein kaikki mahdolliset ja mahdottomat virheet, mitä autonhankinnassa voi tehdä ja olin aivan helvetin tyhmä, kun luotin välittäjään, enkä kuunnellut hälytyskelloja. No totta vie olin. Tulin klassisesti kusetetuksi ja maksan kalliit oppirahat. Nyt on vuorossa asian eteenpäinvieminen kuluttaja-asiamiehen kanssa ja seuraavaksi oikeusteitse.

        Mikäli siis autokuume vaivaa ja Latvia pyörii mielessä, etkä pysty itse 100% varmuudella tarkistamaan autoa, niin jäitä hattuun ja selvittäkää perinpohjin, minkälaisten koijarivälittäjien kanssa olette tekemisissä!


      • yk
        ei auto latviasta kirjoitti:

        Perjantaina auto sitten saapui Suomeen. Puolen minuutin kierroksella huomasin, että autossa oli kolhu lokasuojassa, josta ei ollut tietoa tarkastuksessa. Kuljettajan ovessa ei sen sijaan ollut ilmoitettua naarmua, vaan ovi oli rutattu ja maali kupruili paskan maalauksen jäljiltä. Sinänsä vanhassa autossa on täysin normaalia, että maalipinta ei ole täydellinen ja parkkipaikalla syntyneitä kolhuja löytyy, ei siinä mitään, mutta miten ihmeessä ammattilaiset tarkastajat lasermittareineen eivät olleet huomanneet näitä?

        No sain sitten käteeni paljon kehutun tarkastusraportin. Suu ymmyrkäisenä hämmästyksestä katsoin paperia, jossa oli muutamalla lauseella kerrottu, että autossa on naarmuja kuljettajan ovessa ja etupuskurissa ja vaatii sisäpuhdistuksen, mutta muuten kunnossa. Ei minkäänlaisia mittaustuloksia, ei tietoa, mitä on tarkastettu. Tivasin välittäjältä, miten auto oikein on tarkastettu, missä on moottorin arvot, pakokaasuanalyysin tulos, johon vastaus oli, että ”en minä tiedä, kun olin siellä johtajan huoneessa”. Olin maksanut välittäjälle auton tarkastuksesta ja ennenkaikkea tehnyt ostopäätöksen luottaen hänen järjestämäänsä ammattimaiseen tarkastukseen ja nyt alkoi näyttää siltä, ettei autoa oikeasti oltu tarkastettu, eikä välittäjää ollut edes kiinnostanut koko asia. Pöyristyttävää!
        Illalla vein sitten auton pesuun ja yllätys, takapuskurista oli maali hankautunut pois useasta kohdasta, n. 30cm mittaiselta osalta ja maali kuoriutui laattoina irti. Jälleen kerran, käytetyissä autoissa on kolhuja, mutta miten helvetissä oli mahdollista, ettei tätä oltu huomattu tarkastuksessa?


        Viikonloppuna kävin keskustelua välittäjän kanssa esille tulleista asioista ja pyysin selvitystä tarkastuksesta ja hänen vastuustaan. Välittäjä totesi, että jos tarkastuksessa on jotain valittamista, niin voin olla yhteyksissä suoraan Latviaan, hänen osaltaan asia on täysin loppuunkäsitelty.

        Maanantaina auto huoltoon vikakoodien lukuun ja tarkastukseen. Huoltomies ihmetteli, että akku on ihan tyhjä, ettei saa luettua vikakoodeja. Noh, eipä ihme, kun akun tilalle oli nykäisty noin puolet liian pieni, täysin vääränlainen laitos, joka oli sen seurauksena vuotanut hapot akkukoteloon ja syövyttänyt kotelon puhki. Autolle ei ollut tehty aikoihin minkäänlaisia huoltoja. No eihän tässä mitään, seuraavaksi auto nosturille, jossa näki, että pöpelikössä oli käyty. Pohjapanssari naarmuilla ja revenneenä, yksi puuttui kokonaan. Helman muovit repsottivat. Huoltomies ei edes uskaltanut arvailla korjauskustannuksia.

        Useammalla on varmasti tullut mieleen, että tein kaikki mahdolliset ja mahdottomat virheet, mitä autonhankinnassa voi tehdä ja olin aivan helvetin tyhmä, kun luotin välittäjään, enkä kuunnellut hälytyskelloja. No totta vie olin. Tulin klassisesti kusetetuksi ja maksan kalliit oppirahat. Nyt on vuorossa asian eteenpäinvieminen kuluttaja-asiamiehen kanssa ja seuraavaksi oikeusteitse.

        Mikäli siis autokuume vaivaa ja Latvia pyörii mielessä, etkä pysty itse 100% varmuudella tarkistamaan autoa, niin jäitä hattuun ja selvittäkää perinpohjin, minkälaisten koijarivälittäjien kanssa olette tekemisissä!

        Täyttä puppua koko juttu , kaveri vain haluaa omia latvian auton haun itselleen. Onhan näitä tietokone nörttejä ennenkin kiinnostanut hyvät liike ideat ja he haluavat keinolla millä hyvänsä iskeä sormensa sellaisiin ideoihin jonka muut ovat ennen häntä oivaltaneet.!!!!!!!!!!!!!!!!!! Varauksella minä ainakin lukisin tuota ihme tarinaa !!!!!!


      • jr
        yk kirjoitti:

        Täyttä puppua koko juttu , kaveri vain haluaa omia latvian auton haun itselleen. Onhan näitä tietokone nörttejä ennenkin kiinnostanut hyvät liike ideat ja he haluavat keinolla millä hyvänsä iskeä sormensa sellaisiin ideoihin jonka muut ovat ennen häntä oivaltaneet.!!!!!!!!!!!!!!!!!! Varauksella minä ainakin lukisin tuota ihme tarinaa !!!!!!

        Olen samaa mieltä joutavat tietokoneidensa uumeniin.


      • oi
        jr kirjoitti:

        Olen samaa mieltä joutavat tietokoneidensa uumeniin.

        Eipä tuo kaveri uskaltanut edes kertoa totuutta kun ei laittanut omaa nimeään juttuunsa.
        Luulisi jos faktaa kertoo niin esittää myös todisteet väitteistään.


      • ot
        oi kirjoitti:

        Eipä tuo kaveri uskaltanut edes kertoa totuutta kun ei laittanut omaa nimeään juttuunsa.
        Luulisi jos faktaa kertoo niin esittää myös todisteet väitteistään.

        Olen samaa mieltä tälläiset kaverit joutavat pois tosi ihmisten keskustelu kanavilta. oman edun tavoittelijat tunnistetaan kyllä heti niin kuin olen lukenut edelliset kommentit.


      • mn
        ot kirjoitti:

        Olen samaa mieltä tälläiset kaverit joutavat pois tosi ihmisten keskustelu kanavilta. oman edun tavoittelijat tunnistetaan kyllä heti niin kuin olen lukenut edelliset kommentit.

        Kyllähän tuossa jutussa varmaan jotain perääkin on. kannattaa tietenkin itse olla paikalla ja todeta väitetyt asiat henkilökohtaisesti paikan päällä. Mutta asiat ovat niin tapauskohtaisia.
        Itse en kyllä ostaisi autoa muiden näkemyksien pohjalta.!!!!


      • qt
        mn kirjoitti:

        Kyllähän tuossa jutussa varmaan jotain perääkin on. kannattaa tietenkin itse olla paikalla ja todeta väitetyt asiat henkilökohtaisesti paikan päällä. Mutta asiat ovat niin tapauskohtaisia.
        Itse en kyllä ostaisi autoa muiden näkemyksien pohjalta.!!!!

        On kyllä uskomaton tarina. Itse en kyllä päätäni käännä baltian suuntaan. onhan niitä autoja Suomessakin. Eikä tule tommoisia hirmu tarinoita vaikka en nyt ihan tommoista nielekkään.


      • bn
        qt kirjoitti:

        On kyllä uskomaton tarina. Itse en kyllä päätäni käännä baltian suuntaan. onhan niitä autoja Suomessakin. Eikä tule tommoisia hirmu tarinoita vaikka en nyt ihan tommoista nielekkään.

        Mulle sattui samanlainen tilanne Virosta ostamalleni autolle. Sitten kun ruvettiin asiaa selvittämään niin törmäsin niin sanottuun kielimuuriin ettei siitä ottanut Erkkikään selvää. Lopputulos oli kuitenkin maksettuani tulkkaus ja muut kulut että huomasin maksaneeni autosta tupla hinnan ja sain korvauksia auton hinta 700€ . Että tämmöistä se on kun joutuu asioimaan vieraalla maalla ja kielellä.


      • ss
        bn kirjoitti:

        Mulle sattui samanlainen tilanne Virosta ostamalleni autolle. Sitten kun ruvettiin asiaa selvittämään niin törmäsin niin sanottuun kielimuuriin ettei siitä ottanut Erkkikään selvää. Lopputulos oli kuitenkin maksettuani tulkkaus ja muut kulut että huomasin maksaneeni autosta tupla hinnan ja sain korvauksia auton hinta 700€ . Että tämmöistä se on kun joutuu asioimaan vieraalla maalla ja kielellä.

        Olisiko nyt aiheellista kaikkien tyytyä asian tuntijoiden apuun näissä tuonti asioissa??????


      • xx
        ss kirjoitti:

        Olisiko nyt aiheellista kaikkien tyytyä asian tuntijoiden apuun näissä tuonti asioissa??????

        Juu, eiköhän tuon viestin tarkoituksena ollut juuri varoittaa niistä "asiantuntijoista"...


      • ei autoa Latviasta
        oi kirjoitti:

        Eipä tuo kaveri uskaltanut edes kertoa totuutta kun ei laittanut omaa nimeään juttuunsa.
        Luulisi jos faktaa kertoo niin esittää myös todisteet väitteistään.

        Todisteita on niinsanotusti roppakaupalla, mutta nyt ykkösprioriteetilla on välittäjän saattaminen juridiseen vastuuseen teostaan. Varmistettuani asianajajaltani, mitä voin tässä vaiheessa julkaista kerron jatkossa tapahtumien kulusta tässä blogissa:
        http://eiautoa-latviasta.blogspot.com/


      • K2TD4
        xx kirjoitti:

        Juu, eiköhän tuon viestin tarkoituksena ollut juuri varoittaa niistä "asiantuntijoista"...

        Kuulostaa hieman erikoiselta, miten noinkin hyvin autoista perillä oleva henkilö lankeaisi noin räikeään ukotukseen. Itse aina mukaan, viimeistään tarkistamaan auto ostettaessa


      • KL
        ei auto latviasta kirjoitti:

        Perjantaina auto sitten saapui Suomeen. Puolen minuutin kierroksella huomasin, että autossa oli kolhu lokasuojassa, josta ei ollut tietoa tarkastuksessa. Kuljettajan ovessa ei sen sijaan ollut ilmoitettua naarmua, vaan ovi oli rutattu ja maali kupruili paskan maalauksen jäljiltä. Sinänsä vanhassa autossa on täysin normaalia, että maalipinta ei ole täydellinen ja parkkipaikalla syntyneitä kolhuja löytyy, ei siinä mitään, mutta miten ihmeessä ammattilaiset tarkastajat lasermittareineen eivät olleet huomanneet näitä?

        No sain sitten käteeni paljon kehutun tarkastusraportin. Suu ymmyrkäisenä hämmästyksestä katsoin paperia, jossa oli muutamalla lauseella kerrottu, että autossa on naarmuja kuljettajan ovessa ja etupuskurissa ja vaatii sisäpuhdistuksen, mutta muuten kunnossa. Ei minkäänlaisia mittaustuloksia, ei tietoa, mitä on tarkastettu. Tivasin välittäjältä, miten auto oikein on tarkastettu, missä on moottorin arvot, pakokaasuanalyysin tulos, johon vastaus oli, että ”en minä tiedä, kun olin siellä johtajan huoneessa”. Olin maksanut välittäjälle auton tarkastuksesta ja ennenkaikkea tehnyt ostopäätöksen luottaen hänen järjestämäänsä ammattimaiseen tarkastukseen ja nyt alkoi näyttää siltä, ettei autoa oikeasti oltu tarkastettu, eikä välittäjää ollut edes kiinnostanut koko asia. Pöyristyttävää!
        Illalla vein sitten auton pesuun ja yllätys, takapuskurista oli maali hankautunut pois useasta kohdasta, n. 30cm mittaiselta osalta ja maali kuoriutui laattoina irti. Jälleen kerran, käytetyissä autoissa on kolhuja, mutta miten helvetissä oli mahdollista, ettei tätä oltu huomattu tarkastuksessa?


        Viikonloppuna kävin keskustelua välittäjän kanssa esille tulleista asioista ja pyysin selvitystä tarkastuksesta ja hänen vastuustaan. Välittäjä totesi, että jos tarkastuksessa on jotain valittamista, niin voin olla yhteyksissä suoraan Latviaan, hänen osaltaan asia on täysin loppuunkäsitelty.

        Maanantaina auto huoltoon vikakoodien lukuun ja tarkastukseen. Huoltomies ihmetteli, että akku on ihan tyhjä, ettei saa luettua vikakoodeja. Noh, eipä ihme, kun akun tilalle oli nykäisty noin puolet liian pieni, täysin vääränlainen laitos, joka oli sen seurauksena vuotanut hapot akkukoteloon ja syövyttänyt kotelon puhki. Autolle ei ollut tehty aikoihin minkäänlaisia huoltoja. No eihän tässä mitään, seuraavaksi auto nosturille, jossa näki, että pöpelikössä oli käyty. Pohjapanssari naarmuilla ja revenneenä, yksi puuttui kokonaan. Helman muovit repsottivat. Huoltomies ei edes uskaltanut arvailla korjauskustannuksia.

        Useammalla on varmasti tullut mieleen, että tein kaikki mahdolliset ja mahdottomat virheet, mitä autonhankinnassa voi tehdä ja olin aivan helvetin tyhmä, kun luotin välittäjään, enkä kuunnellut hälytyskelloja. No totta vie olin. Tulin klassisesti kusetetuksi ja maksan kalliit oppirahat. Nyt on vuorossa asian eteenpäinvieminen kuluttaja-asiamiehen kanssa ja seuraavaksi oikeusteitse.

        Mikäli siis autokuume vaivaa ja Latvia pyörii mielessä, etkä pysty itse 100% varmuudella tarkistamaan autoa, niin jäitä hattuun ja selvittäkää perinpohjin, minkälaisten koijarivälittäjien kanssa olette tekemisissä!

        Tilanteen tuntien voin todeta seuraavaa > Auto todella oli paikallisessa Subaru liikkeessä tarkistettavana
        ja tarkistusraportin ed. kirjoittanut on siitä saanut. Minä uskoin toki, että asia oli hoidettu niin kuin oli sovittu. Ei hän ole missään keskusteluissa pyytänyt autoa siellä huollettavaksi. Puhe oli alunperin tarkistaa autolla ajetut kilometrit ja ettei autoa ollut kolaroitu, se ei todellakaan tarkoita ettei autossa olisi iän tuomia nirhaumia siellä täällä. Hän itse otti auton Helsingissä vastaan, eikä sanonut mitään tollaisista epäilyistä minulle. Mistä minä voin tietää, ettei hän itse ole ajanut ulos tieltä !!! ajaessaan auton Tampereelle.?? Ja nyt yrittää saada minut maksumieheksi. Luovuttaessani auton, en kyllä tuommoista kuvaa auton kunnosta allekirjoita.
        Hän tuntuu olevan ns. autoasiantuntija. Kyllä hänen olisi heti Helsingissä autolla ajaessaan pitänyt huomata, ettei auto ole kunnossa. Minun mielestä ja muiden jotka auton näkivät jo Latvian päässä
        totesivat että auto on todella siisti ja edullinen hankinta.! Miettikääpä asian toistakin puolta.


      • ei autoa Latviasta
        KL kirjoitti:

        Tilanteen tuntien voin todeta seuraavaa > Auto todella oli paikallisessa Subaru liikkeessä tarkistettavana
        ja tarkistusraportin ed. kirjoittanut on siitä saanut. Minä uskoin toki, että asia oli hoidettu niin kuin oli sovittu. Ei hän ole missään keskusteluissa pyytänyt autoa siellä huollettavaksi. Puhe oli alunperin tarkistaa autolla ajetut kilometrit ja ettei autoa ollut kolaroitu, se ei todellakaan tarkoita ettei autossa olisi iän tuomia nirhaumia siellä täällä. Hän itse otti auton Helsingissä vastaan, eikä sanonut mitään tollaisista epäilyistä minulle. Mistä minä voin tietää, ettei hän itse ole ajanut ulos tieltä !!! ajaessaan auton Tampereelle.?? Ja nyt yrittää saada minut maksumieheksi. Luovuttaessani auton, en kyllä tuommoista kuvaa auton kunnosta allekirjoita.
        Hän tuntuu olevan ns. autoasiantuntija. Kyllä hänen olisi heti Helsingissä autolla ajaessaan pitänyt huomata, ettei auto ole kunnossa. Minun mielestä ja muiden jotka auton näkivät jo Latvian päässä
        totesivat että auto on todella siisti ja edullinen hankinta.! Miettikääpä asian toistakin puolta.

        Kuten alussa jo sanoin, en ole minkäänlainen asiantuntija, mistä syystä tarvitsin välittäjän, johon luottaa. Juu, kyllä auto on päällepäin komea kuin karamelli, mutta aika monta kertaa on tullut tässä viimeisten päivien aikana todettua, että moni kakku päältä kaunis. En todellakaan puhu mistään nirhaumista, jotka olisin kyllä täysin hyväksynyt.

        Auto on nyt tarkastettu Suomessa huollossa ja jäljet ovat niin päivänselvät, että tällainen puusilmäkin tajuaa mistä on kyse. Tosiaan, akkukotelo puhki syöpynyt (siis niin, että kuukausi pari ja akku olisi pudonnut), kaksi pohjapanssaria revennyt, yksi puuttuu kokonaan. Ylimääräinen hitsisauma rungossa (jos minä olisin ajanut pihalle niin pahasti, kuin autolla on jäljistä päätellen ajettu, niin aika jumalattoman nopeasti olisin harsinut auton uudestaan kasaan). Melko epätoivoinen jo tuo yritys!

        Mutta kun et usko minua, niin tervetuloa katsomaan omin silmin. Voimme viedä auton yhdessä, koska tahansa riippumattomalle tarkastajalle, esim. A-Katsastuksen Autotohtorille. Minä maksan.

        En ole tosiaankaan pyytänyt autoa siellä huollettavaksi, mutta esitin aiemmissa keskusteluissa kriteerit auton kunnolle, jotka piti tarkistaa:

        auton kilometrit täsmäävät
        autoa ei ole kolaroitu
        auto on teknisesti kunnossa
        auto on huollettu asianmukaisesti

        Näistä varmasti ei täyty kolme ja varsin todennäköisesti ei yksikään.

        Jos auto todella on niin edullinen ja hyvä hankinta, niin sehän viedään käsistä ja on loistokauppa kenelle hyvänsä, joten tarjoan sinulle tässä vielä yhden mahdollisuuden hakea se pois ja peruutan sitä kautta tulevan haasteen ja kantelun EU-kuluttaja-asiamiehelle.


      • turisti2006
        ei autoa Latviasta kirjoitti:

        Kuten alussa jo sanoin, en ole minkäänlainen asiantuntija, mistä syystä tarvitsin välittäjän, johon luottaa. Juu, kyllä auto on päällepäin komea kuin karamelli, mutta aika monta kertaa on tullut tässä viimeisten päivien aikana todettua, että moni kakku päältä kaunis. En todellakaan puhu mistään nirhaumista, jotka olisin kyllä täysin hyväksynyt.

        Auto on nyt tarkastettu Suomessa huollossa ja jäljet ovat niin päivänselvät, että tällainen puusilmäkin tajuaa mistä on kyse. Tosiaan, akkukotelo puhki syöpynyt (siis niin, että kuukausi pari ja akku olisi pudonnut), kaksi pohjapanssaria revennyt, yksi puuttuu kokonaan. Ylimääräinen hitsisauma rungossa (jos minä olisin ajanut pihalle niin pahasti, kuin autolla on jäljistä päätellen ajettu, niin aika jumalattoman nopeasti olisin harsinut auton uudestaan kasaan). Melko epätoivoinen jo tuo yritys!

        Mutta kun et usko minua, niin tervetuloa katsomaan omin silmin. Voimme viedä auton yhdessä, koska tahansa riippumattomalle tarkastajalle, esim. A-Katsastuksen Autotohtorille. Minä maksan.

        En ole tosiaankaan pyytänyt autoa siellä huollettavaksi, mutta esitin aiemmissa keskusteluissa kriteerit auton kunnolle, jotka piti tarkistaa:

        auton kilometrit täsmäävät
        autoa ei ole kolaroitu
        auto on teknisesti kunnossa
        auto on huollettu asianmukaisesti

        Näistä varmasti ei täyty kolme ja varsin todennäköisesti ei yksikään.

        Jos auto todella on niin edullinen ja hyvä hankinta, niin sehän viedään käsistä ja on loistokauppa kenelle hyvänsä, joten tarjoan sinulle tässä vielä yhden mahdollisuuden hakea se pois ja peruutan sitä kautta tulevan haasteen ja kantelun EU-kuluttaja-asiamiehelle.

        Jos ostat käytetyn auton näkemättä itse halvalla niin juuri näinhän siinä usein käy.
        Jos asioit vain myyjän edustajien kanssa niin totuuden tiedät vasta kun sinä tai joku
        muu johon sinä luotat näkee auton ennen kauppoja.

        Jos halusit autotohtorin lausunnon niin mikset pyytänyt sitä nähtäväksi faksilla ennen
        ostamista ?

        Yleensä myyjä kertoo , että onhan tämän ikäisessä jo käytönjälkiä tai sitten ostaja
        on itse tuhonnut auton omassa ajossaan.


      • automies
        turisti2006 kirjoitti:

        Jos ostat käytetyn auton näkemättä itse halvalla niin juuri näinhän siinä usein käy.
        Jos asioit vain myyjän edustajien kanssa niin totuuden tiedät vasta kun sinä tai joku
        muu johon sinä luotat näkee auton ennen kauppoja.

        Jos halusit autotohtorin lausunnon niin mikset pyytänyt sitä nähtäväksi faksilla ennen
        ostamista ?

        Yleensä myyjä kertoo , että onhan tämän ikäisessä jo käytönjälkiä tai sitten ostaja
        on itse tuhonnut auton omassa ajossaan.

        Liikuin monta vuotta saksassa lähinnä pohjois, auto-asioilla,,, 2004-2009 ja sieltä lastataan täyttä paskaa latvian ja liettuan autonkuljetusautoihin,,, kolariautoja,, uutta vanhaa,, varmasti 20-30 rekkaa joka päivä, ja kun ajelin muutaman kerran puolaan niin puolet liikenteestä oli noita ruttujen kuskaajia,, liettuassa erittäin hyviä pajoja missä väsätään myyntiin autoja,, jopa viron kauppiaat välttelevät näitä ajopelejä,, joita kuitenkin toreille tuodaan,,,


      • ot
        turisti2006 kirjoitti:

        Jos ostat käytetyn auton näkemättä itse halvalla niin juuri näinhän siinä usein käy.
        Jos asioit vain myyjän edustajien kanssa niin totuuden tiedät vasta kun sinä tai joku
        muu johon sinä luotat näkee auton ennen kauppoja.

        Jos halusit autotohtorin lausunnon niin mikset pyytänyt sitä nähtäväksi faksilla ennen
        ostamista ?

        Yleensä myyjä kertoo , että onhan tämän ikäisessä jo käytönjälkiä tai sitten ostaja
        on itse tuhonnut auton omassa ajossaan.

        Kukahan tuonkin pitkän stoorin näppäili ? Olisikohan jupilla vain ollut ajan kulumisen vuoksi tarve purkaa pahaa oloaan johonkin. Tuntuu ainakin, että ehkä nappi olisi ajanut saman asian !!!

        Jos tommoista veistelee, luulisi kertovan edes nimensä, onhan tuossa aika paljon henkilökohtaisuuksiin osoitettua syyttelyä toista ihmistä kohtaan. Aiemmin joku tuossa puhui
        ukotuksesta. Ei tosiaan tunnu nuskottavalta tarinalta.


      • suomiautoilia
        ot kirjoitti:

        Kukahan tuonkin pitkän stoorin näppäili ? Olisikohan jupilla vain ollut ajan kulumisen vuoksi tarve purkaa pahaa oloaan johonkin. Tuntuu ainakin, että ehkä nappi olisi ajanut saman asian !!!

        Jos tommoista veistelee, luulisi kertovan edes nimensä, onhan tuossa aika paljon henkilökohtaisuuksiin osoitettua syyttelyä toista ihmistä kohtaan. Aiemmin joku tuossa puhui
        ukotuksesta. Ei tosiaan tunnu nuskottavalta tarinalta.

        et kai vaan ole sortunut noihin rötisköihin kun heti älähdit,,,asiaa ja se on hyvä,, että muutkin saavat tietää kiitos automies,,


      • ei autoa Latviasta
        ei autoa Latviasta kirjoitti:

        Todisteita on niinsanotusti roppakaupalla, mutta nyt ykkösprioriteetilla on välittäjän saattaminen juridiseen vastuuseen teostaan. Varmistettuani asianajajaltani, mitä voin tässä vaiheessa julkaista kerron jatkossa tapahtumien kulusta tässä blogissa:
        http://eiautoa-latviasta.blogspot.com/

        Päivittelin blogiin http://eiautoa-latviasta.blogspot.com/ tiedot autotohtorilla käynnistä ja tämänhetkisestä korjausarviosta.

        Jos joku on ihmetellyt, niin syy, miksen kirjoita omalla nimelläni on se, että tässä vaiheessa nolottaa niin jumalattomasti, etten halua paljastaa, minkälainen puusilmä olen ollut, kun tähän kelkkaan lähdin.

        Ajan kanssa kun pahin sapetus helpottaa, voin tuoda nimeni julki, mikäli sillä jotain merkitystä asian kannalta on.


      • bushwagen
        suomiautoilia kirjoitti:

        et kai vaan ole sortunut noihin rötisköihin kun heti älähdit,,,asiaa ja se on hyvä,, että muutkin saavat tietää kiitos automies,,

        ne kaikki ole kolarivehkeitä.pienempi mahdollisuus on saada virosta mällipeli,jos on viroauto,kuin saksasta.


      • 10
        KL kirjoitti:

        Tilanteen tuntien voin todeta seuraavaa > Auto todella oli paikallisessa Subaru liikkeessä tarkistettavana
        ja tarkistusraportin ed. kirjoittanut on siitä saanut. Minä uskoin toki, että asia oli hoidettu niin kuin oli sovittu. Ei hän ole missään keskusteluissa pyytänyt autoa siellä huollettavaksi. Puhe oli alunperin tarkistaa autolla ajetut kilometrit ja ettei autoa ollut kolaroitu, se ei todellakaan tarkoita ettei autossa olisi iän tuomia nirhaumia siellä täällä. Hän itse otti auton Helsingissä vastaan, eikä sanonut mitään tollaisista epäilyistä minulle. Mistä minä voin tietää, ettei hän itse ole ajanut ulos tieltä !!! ajaessaan auton Tampereelle.?? Ja nyt yrittää saada minut maksumieheksi. Luovuttaessani auton, en kyllä tuommoista kuvaa auton kunnosta allekirjoita.
        Hän tuntuu olevan ns. autoasiantuntija. Kyllä hänen olisi heti Helsingissä autolla ajaessaan pitänyt huomata, ettei auto ole kunnossa. Minun mielestä ja muiden jotka auton näkivät jo Latvian päässä
        totesivat että auto on todella siisti ja edullinen hankinta.! Miettikääpä asian toistakin puolta.

        Jos tuon välittäjän tuontituntemus on yhtä korkeatasoinen kuin hänen suomen kielen taitonsa, on homma suht perseellään... kaiken lisäksi sama kaveri on kirjoitellut "ovelasti" monta autontuontia Latviasta puoltavaa sekä tätä huijattua tyyppiä arvostelevaa viestiä tähän viestiketjuun. Hyvä homma. Toivon mukaan joutuu vastuuseen teostaan, pilaa rehellisten ja hyvien välittäjien maineen kansainvälisiä töppäilyjään suorittaessaan.


      • KL
        10 kirjoitti:

        Jos tuon välittäjän tuontituntemus on yhtä korkeatasoinen kuin hänen suomen kielen taitonsa, on homma suht perseellään... kaiken lisäksi sama kaveri on kirjoitellut "ovelasti" monta autontuontia Latviasta puoltavaa sekä tätä huijattua tyyppiä arvostelevaa viestiä tähän viestiketjuun. Hyvä homma. Toivon mukaan joutuu vastuuseen teostaan, pilaa rehellisten ja hyvien välittäjien maineen kansainvälisiä töppäilyjään suorittaessaan.

        Erehdys Hahhah. Minä kirjoitin oman vastineeni sinun juttuusi nimenomaan omalla nimimerkilläni,
        enkä halua enää mitään loukkaavia kirjoituksia sinunkaan puolelta.! Tiedän olevani oikeassa, niissä asioissa mitä kirjoituksessani kerroin. Auto tarkastettiin niin, kuin sovittiin. Siitä sinulla on liikkeen virallinen dokumentti. Eikä sinne korjaamon puolelle voinut mennä häiritsemään työntekijöiden töitä. Eihän sellainen onnistu Suomessakaan >>>>työturvallisuus määräykset.
        Joka ovessa lukee >>> vain henkilökunnalle. Oletko eri mieltä tästäkin ?

        Ystävällisin terveisin Kyösti


      • ei autoa Latviasta
        KL kirjoitti:

        Erehdys Hahhah. Minä kirjoitin oman vastineeni sinun juttuusi nimenomaan omalla nimimerkilläni,
        enkä halua enää mitään loukkaavia kirjoituksia sinunkaan puolelta.! Tiedän olevani oikeassa, niissä asioissa mitä kirjoituksessani kerroin. Auto tarkastettiin niin, kuin sovittiin. Siitä sinulla on liikkeen virallinen dokumentti. Eikä sinne korjaamon puolelle voinut mennä häiritsemään työntekijöiden töitä. Eihän sellainen onnistu Suomessakaan >>>>työturvallisuus määräykset.
        Joka ovessa lukee >>> vain henkilökunnalle. Oletko eri mieltä tästäkin ?

        Ystävällisin terveisin Kyösti

        Minä en kirjoittanut tuota otsikolla "hahhah" olevaa kirjoitusta, vaikka olen kyllä kirjoittajan kanssa 100%:sen samaa mieltä. Mutta jos asia sinua hetkeäkään epäilyttää, niin voit lienee kysyä tämän foorumin ylläpidolta, mistä IP-osoitteesta viestit ovat tulleet.

        Sen sijaan, alle 10 minuutin sisällä toisistaan tulleissa vastauksissa minun alkuperäiseen kirjoitukseeni viitataan ammattiini. Mistä luulet kirjoittajien arvanneen sen, mikäli eivät ole a) kuulleet sitä sinulta b) sinä itse?

        Kumma juttu, kun käytin auton maanantaina A-katsastuksen Autotohtorilla, niin katsastaja tuli henkilökohtaisesti hakemaan minut mukaan tarkastukseen, eikä maininnut sanallakaan työturvallisuusmääräyksistä (on muuten yhdyssana). Tekiköhän pahankin virheen?

        Tässä suljetusssa tarkastuksessa piti varmistaa, että:
        - autoa ei ole kolaroitu
        - se on asianmukaisesti huollettu
        - mittarilukema pitää paikkansa
        - auto on teknisesti kunnossa

        Jokainen auton nähnyt, A-katsastus mukaanlukien, ovat yksimielisiä siitä, että auto on kolaroitu. Maali kuoriutuu puskureista. Ovissa on niin paksusti kittiä, että maalipinnanpaksuusmittari ei saa edes lukemaa.
        Puhkiruostuneen akkutilan ja airbag-merkkivalon takia auto ei ole katsastuskelpoinen. Lisäksi auton ODB-yksikköön (On Board Diagnostics) ei saada yhteyttä. Ainakaan minun kriteereilläni se ei ole silloin teknisesti kunnossa, lienee joku autoista paremmin tietävä voi asiaa kommentoida?
        Kuten aiemmin kerroin, ilmansuodatin oli vääränmallinen, samoin akku, joka oli aiheuttanut akkutilan syöpymisen. Raitisilmasuodattimet olivat täynnä lehtiä. Auton ajotietokoneeseen ei oltu kuitattu seuraavia huoltoja:
        - öljynvaihto
        - jarrunesteen vaihto
        - raitisilmasuodattimien vaihto
        Joten en sanoisi, että autoa myöskään on huollettu asianmukaisesti.

        Täällä kuvia, jos kiinnostaa: http://eiautoa-latviasta.blogspot.com/

        Yhtään yllämainituista seikoista ei ole toimittamassasi tarkastusraportissa, joten tarkennatko, missä asiassa olet mielestäsi oikeassa?
        Tarkennatko vielä, mitä tarkoitit, kun sanoit sopiessamme auton tuonnista, että yhtään huonoa autoa ei ole varaa tuoda?


      • 10
        ei autoa Latviasta kirjoitti:

        Minä en kirjoittanut tuota otsikolla "hahhah" olevaa kirjoitusta, vaikka olen kyllä kirjoittajan kanssa 100%:sen samaa mieltä. Mutta jos asia sinua hetkeäkään epäilyttää, niin voit lienee kysyä tämän foorumin ylläpidolta, mistä IP-osoitteesta viestit ovat tulleet.

        Sen sijaan, alle 10 minuutin sisällä toisistaan tulleissa vastauksissa minun alkuperäiseen kirjoitukseeni viitataan ammattiini. Mistä luulet kirjoittajien arvanneen sen, mikäli eivät ole a) kuulleet sitä sinulta b) sinä itse?

        Kumma juttu, kun käytin auton maanantaina A-katsastuksen Autotohtorilla, niin katsastaja tuli henkilökohtaisesti hakemaan minut mukaan tarkastukseen, eikä maininnut sanallakaan työturvallisuusmääräyksistä (on muuten yhdyssana). Tekiköhän pahankin virheen?

        Tässä suljetusssa tarkastuksessa piti varmistaa, että:
        - autoa ei ole kolaroitu
        - se on asianmukaisesti huollettu
        - mittarilukema pitää paikkansa
        - auto on teknisesti kunnossa

        Jokainen auton nähnyt, A-katsastus mukaanlukien, ovat yksimielisiä siitä, että auto on kolaroitu. Maali kuoriutuu puskureista. Ovissa on niin paksusti kittiä, että maalipinnanpaksuusmittari ei saa edes lukemaa.
        Puhkiruostuneen akkutilan ja airbag-merkkivalon takia auto ei ole katsastuskelpoinen. Lisäksi auton ODB-yksikköön (On Board Diagnostics) ei saada yhteyttä. Ainakaan minun kriteereilläni se ei ole silloin teknisesti kunnossa, lienee joku autoista paremmin tietävä voi asiaa kommentoida?
        Kuten aiemmin kerroin, ilmansuodatin oli vääränmallinen, samoin akku, joka oli aiheuttanut akkutilan syöpymisen. Raitisilmasuodattimet olivat täynnä lehtiä. Auton ajotietokoneeseen ei oltu kuitattu seuraavia huoltoja:
        - öljynvaihto
        - jarrunesteen vaihto
        - raitisilmasuodattimien vaihto
        Joten en sanoisi, että autoa myöskään on huollettu asianmukaisesti.

        Täällä kuvia, jos kiinnostaa: http://eiautoa-latviasta.blogspot.com/

        Yhtään yllämainituista seikoista ei ole toimittamassasi tarkastusraportissa, joten tarkennatko, missä asiassa olet mielestäsi oikeassa?
        Tarkennatko vielä, mitä tarkoitit, kun sanoit sopiessamme auton tuonnista, että yhtään huonoa autoa ei ole varaa tuoda?

        homma käräjille tai muilla keinoin eteen päin, alko vituttaa oikein huolella myötätunnosta itteenikin. On saatanan huono homma, että tuollasta pääsee tapahtumaan.


      • paskaakonoitatakatuk
        10 kirjoitti:

        homma käräjille tai muilla keinoin eteen päin, alko vituttaa oikein huolella myötätunnosta itteenikin. On saatanan huono homma, että tuollasta pääsee tapahtumaan.

        Jos kaupanteko välittäjän kautta menee jotakuinkin näin:

        Etsit netistä asiallisen pelin ja otat yhteyttä tällaiseen autolatviastajne palvelun tarjoajaan joka käy katsomassa autoa. Jos tämä kyseinen auto oli todella huono tai se on jo myyty mutta sattumalta hän tietää vastaavan tai vähän paremman olevan kaupan. Hintaa tällä kyseisella autolla on yleensä se 700-1000 euroa enemmän. Kauppa pitäisi päättää heti koska tuostakin autosta kauppa tekeillä.

        Voit olla lähestulokkoon varma että välittäjä etsi vielä edullisemman lintan jota hän nyt tarjoaa sinulle loistokauppana.

        Älkää tehkö etäkauppoja jos välittäjä ei ole jotain kautta tuttava tai vastaava.


      • Harkitsen vielä
        KL kirjoitti:

        Erehdys Hahhah. Minä kirjoitin oman vastineeni sinun juttuusi nimenomaan omalla nimimerkilläni,
        enkä halua enää mitään loukkaavia kirjoituksia sinunkaan puolelta.! Tiedän olevani oikeassa, niissä asioissa mitä kirjoituksessani kerroin. Auto tarkastettiin niin, kuin sovittiin. Siitä sinulla on liikkeen virallinen dokumentti. Eikä sinne korjaamon puolelle voinut mennä häiritsemään työntekijöiden töitä. Eihän sellainen onnistu Suomessakaan >>>>työturvallisuus määräykset.
        Joka ovessa lukee >>> vain henkilökunnalle. Oletko eri mieltä tästäkin ?

        Ystävällisin terveisin Kyösti

        http://www.tuontiauto-latviasta.com/

        Kannattaako tuolta Kyöstiltä tilata autoa? Onko sama ihminen kuin nimimerkki "KL" ?
        Vai onko sattumalta mahdollista, että useampi Kyösti tuo autoja ammatikseen Latviasta?


      • olli turusta
        Harkitsen vielä kirjoitti:

        http://www.tuontiauto-latviasta.com/

        Kannattaako tuolta Kyöstiltä tilata autoa? Onko sama ihminen kuin nimimerkki "KL" ?
        Vai onko sattumalta mahdollista, että useampi Kyösti tuo autoja ammatikseen Latviasta?

        kuulehan. minä toin sieltä juuri hänen kauttaan ja ei mitään hätää. kaikki sujui mallikkaasti. nyt meidän perhe on ison ja toimivan perheauton omistaja.


      • KL
        olli turusta kirjoitti:

        kuulehan. minä toin sieltä juuri hänen kauttaan ja ei mitään hätää. kaikki sujui mallikkaasti. nyt meidän perhe on ison ja toimivan perheauton omistaja.

        Kiitos myönteisestä palautteesta."olli turusta". Tominta jatkuu edelleen ja yritetään olla asiakkaan toiveiden toteuttajana edelleenkin. Homma jatkuu ja pelataan rehellisesti peli loppuun asti.


      • oi oi voi voi
        oi kirjoitti:

        Eipä tuo kaveri uskaltanut edes kertoa totuutta kun ei laittanut omaa nimeään juttuunsa.
        Luulisi jos faktaa kertoo niin esittää myös todisteet väitteistään.

        Taisi sinultakin nimi puuttua. Etkö uskaltanut laittaa. Mutta sinä kerrot kuitenkin totuuden. Oi Oi.


      • 3.195

        Onkohan tuo ihan asiallista näille sivuille herjauksia kirjoitella ???
        Myötätunnosta vaan....
        Palvelu on ollut ihan asiallista ja hyvää.
        Terveisiä kielioppi miehelle.


      • VIILAA LINSSIIN
        ei auto latviasta kirjoitti:

        Perjantaina auto sitten saapui Suomeen. Puolen minuutin kierroksella huomasin, että autossa oli kolhu lokasuojassa, josta ei ollut tietoa tarkastuksessa. Kuljettajan ovessa ei sen sijaan ollut ilmoitettua naarmua, vaan ovi oli rutattu ja maali kupruili paskan maalauksen jäljiltä. Sinänsä vanhassa autossa on täysin normaalia, että maalipinta ei ole täydellinen ja parkkipaikalla syntyneitä kolhuja löytyy, ei siinä mitään, mutta miten ihmeessä ammattilaiset tarkastajat lasermittareineen eivät olleet huomanneet näitä?

        No sain sitten käteeni paljon kehutun tarkastusraportin. Suu ymmyrkäisenä hämmästyksestä katsoin paperia, jossa oli muutamalla lauseella kerrottu, että autossa on naarmuja kuljettajan ovessa ja etupuskurissa ja vaatii sisäpuhdistuksen, mutta muuten kunnossa. Ei minkäänlaisia mittaustuloksia, ei tietoa, mitä on tarkastettu. Tivasin välittäjältä, miten auto oikein on tarkastettu, missä on moottorin arvot, pakokaasuanalyysin tulos, johon vastaus oli, että ”en minä tiedä, kun olin siellä johtajan huoneessa”. Olin maksanut välittäjälle auton tarkastuksesta ja ennenkaikkea tehnyt ostopäätöksen luottaen hänen järjestämäänsä ammattimaiseen tarkastukseen ja nyt alkoi näyttää siltä, ettei autoa oikeasti oltu tarkastettu, eikä välittäjää ollut edes kiinnostanut koko asia. Pöyristyttävää!
        Illalla vein sitten auton pesuun ja yllätys, takapuskurista oli maali hankautunut pois useasta kohdasta, n. 30cm mittaiselta osalta ja maali kuoriutui laattoina irti. Jälleen kerran, käytetyissä autoissa on kolhuja, mutta miten helvetissä oli mahdollista, ettei tätä oltu huomattu tarkastuksessa?


        Viikonloppuna kävin keskustelua välittäjän kanssa esille tulleista asioista ja pyysin selvitystä tarkastuksesta ja hänen vastuustaan. Välittäjä totesi, että jos tarkastuksessa on jotain valittamista, niin voin olla yhteyksissä suoraan Latviaan, hänen osaltaan asia on täysin loppuunkäsitelty.

        Maanantaina auto huoltoon vikakoodien lukuun ja tarkastukseen. Huoltomies ihmetteli, että akku on ihan tyhjä, ettei saa luettua vikakoodeja. Noh, eipä ihme, kun akun tilalle oli nykäisty noin puolet liian pieni, täysin vääränlainen laitos, joka oli sen seurauksena vuotanut hapot akkukoteloon ja syövyttänyt kotelon puhki. Autolle ei ollut tehty aikoihin minkäänlaisia huoltoja. No eihän tässä mitään, seuraavaksi auto nosturille, jossa näki, että pöpelikössä oli käyty. Pohjapanssari naarmuilla ja revenneenä, yksi puuttui kokonaan. Helman muovit repsottivat. Huoltomies ei edes uskaltanut arvailla korjauskustannuksia.

        Useammalla on varmasti tullut mieleen, että tein kaikki mahdolliset ja mahdottomat virheet, mitä autonhankinnassa voi tehdä ja olin aivan helvetin tyhmä, kun luotin välittäjään, enkä kuunnellut hälytyskelloja. No totta vie olin. Tulin klassisesti kusetetuksi ja maksan kalliit oppirahat. Nyt on vuorossa asian eteenpäinvieminen kuluttaja-asiamiehen kanssa ja seuraavaksi oikeusteitse.

        Mikäli siis autokuume vaivaa ja Latvia pyörii mielessä, etkä pysty itse 100% varmuudella tarkistamaan autoa, niin jäitä hattuun ja selvittäkää perinpohjin, minkälaisten koijarivälittäjien kanssa olette tekemisissä!

        TARKASTA AUTOSI ITSE ASIANTUNTEVAN YSTÄVÄN AVUSTUKSELLA

        VARSINAINEN HÖMPPELI OLLUT ASIALLA


    • sddddd

      Kaveri toi impretsan latviasta ja saikin halvalla. Taisi maksaa 9000euroa täysin toimista wrx :stä, jollainen suomessa maksaa pitkälti 20tuhatta. Vuodelta 2001. Vero tuli 4tonnia.

    • Sata reissua takana

      Kukahan niitä kolariautoja siellä Latviassa korjaa?? Olen seurannut tilannetta tiiviisti parikymmentä vuotta ja fakta on, että latvialaiset ammattimiehet hävisivät läntisempiin Euroopan maihin jo 90-luvulta alkaen. Nyt tietenkin jonkun verran ovat tulleet takaisin, mutta tyypillistä on, että latvialaiset ovat suunnitelleet korjauttavansa autojaan Puolassa, Tsekissä ja Slovakiassa. Eli suunnatkaan sinnepäin vaikkapa Liettuan kautta niin niitä rotiskoja löytyy varmemmin.

      Tämä on nyt taas sitä, että vanhoja legendoja pidetään hengissä vuosikymmeniä kun uudemmasta tilanteesta ei tiedetä.

      Itse olen myynyt kymmenkunta harrasteautoa Latviaan ja enää eivät suuritöiset kiinnosta juuri työvoiman puutteesta johtuen, kuittaavat vaan sanomalla "liian heavy projekti".

    • ff
    • jartte

      Ei tuosta mutta toinen löytyy www.autonostovirosta.com hoitaa myös Latvian markkinoita.

    • Välitys

      Autontuonti Latviasta jatkaa uudella sivustolla. Toimintamme jatkuu entiseen tapaan pienen tauon jälkeen. Tervetuloa tekemään autokauppoja kauttamme niin Latviasta kuin Virostakin.

      T:mi Välitys K.Laukkanen

      www.autontuonti-latviasta.com
      www.autonostovirosta.eu

    • Q7200quattro

      Latvia tuttu, mutta miten liettua? Pari Audia siellä nyt hinnat sopivia. Onko teillä kokemusta??

      • Varastetut_osatkin

        Neuvoisin varomaan auton hankkimista mistään vanhan Neuvostoliiton entisestä alusmaasta. Huijauksen riski on liian suuri koska kaikki muualta tuodut autot ovat huonosti korjattuja entisiä kolariautoja joita en länsimaissa ole kannattanut enää korjata.


    • Anonyymi

      Kesälomareissu suunnitteilla Latvian suunnalle ja ajatuksena tuoda auto tullessa. Onko viime hetken vinkkejä tai onko tullut jotain muutoksia rekisteröinteihin? Saako siirtokilvet? Mahdollista ottaa trailerin päälle myös.


      J.Heikkilä

    • Anonyymi

      Miksi hakea ylipäänsä mitään jostain Latviasta. Katselin tuossa esim. Toyotan Landcruiseria ja siellä pyynnöt jopa kovemmat kuin suomessa. Jos 350000km ajetusta 15 vuotta vanhasta Toyotasta on hintapyyntö yli 10000€ niin ei järjen häivää hakea kolarikorjattua tai muuten huijattua autoa Latviiasta, jossa asiakkaalla ei ole mitään oikeusturvaa myyjään.
      Joa haluaa tuontiauton niin hakee sen joko Saksasta tai Ruotsista. Sieltä voi ostaa auton joka on ollut koko ajan samassa maassa ja sen historia on edes jotenkin selvitettävissä.

    • Anonyymi

      Kirjoitteijat ja oikeasti ostajat ,
      ovat aina erikseen,
      sitkun, mutkun, joskun ...............

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe