Olen pistänyt merkille että ainakin täällä Tampereella liikkuu todella paljon autoja VIRON REKISTERISSÄ (EST).
Olen tuossa seuraillut "melkein naapurinikin touhuja" Autoa vaihdetaan suhtkoht 2 vuotta ja uusi. Isäntä on viron kansalainen ja olen saanut sen verran selville että perheellä on asunto Virossa ja toinen täällä Suomessa. Vaimo on suomalainen (eikä edes mikäään pienituloinen palkansaaja. He asuvat vakituisesti Suomessa mutta ovat Virossa kesä-heinäkuun eli koulujen kesäloman ajan.
KUINKA ON SIIS MAHDOLLISTA ETTÄ AUTOA VOI PITÄÄ NÄIN KAUAN TOISEN MAAN REKISTEREISSÄ? Kai tässä ostetaan halvalla hyvä auto Virosta (maksetaankohan edes sinne autoveroa MUTTA SITÄ EI AINAKAAN KÄSITTÄÄKSENI MAKSETA TÄNNE SUOMEEEN.
Minulla on sellainen käsitys että ainakin ennen auto piti rekisteröidä Suomen rekisteriin viimeistään kahden kuukauden kuluttua maahantuonnista tuontiautona TAI SITTEN POISTUA MAASTA - oliko se jotenkin niin että tuontiautolla sai "autoveropakolaisen suomalaisen" täytyi pitää ajopeliään vuosi tai kaksi ulkomailla ja kun lomilla tuli tänne Suomeen niin autolla sai ajella täällä korkeintaan 30 päivää JA JOS TÄMÄ AIKA YLITTYI NAPSAHTI SIITÄ SUOMEN AUTOVERO TÄYSMÄÄRÄISENÄ.
ONKO SIIS SÄÄNNÖKSET MUUTTUNEET?
MITEN JOKU VOI KIERTÄÄ NÄIN MEIDÄN AUTOVEROA?
MIKSI AUTOT OVAT LÄHES POIKKEUKSETTA VIRON REKISTERISSÄ, EIKÄ ESIM VENÄJÄN REKISTERISSÄ TAI RUOTSIN REKISTERISSÄ?
MITÄ MINUN PITÄISI TEHDÄ ETTÄ MINÄKIN VOISIN TEHDÄ SAMOIN? (en siis omista asuntoa ulkomailla ja olen supi suomalainen)
Ymmälläänkö oleva hölmiskö?
Olis kyllä kiva saada tästä tietoa (asiallista faktaa siis eikä mitään rasistisia kannanottoja)
AUTOVERONKIERTOAKO - PORSAANREIKÄ VEROTUKSESSA?
27
8179
Vastaukset
- Usko13301
Mitäpä jos keskittyisit ihan vaan omiin etkä naapurin asioihin!
Muuta kirjat ulkomaille ja oleskele siellä osa vuotta (vakinainen asuinpaikka) tai oikeestaan sun kannattais muuttaa pysyvästi ulkomaille. kokeile vaikka DDR:ää siellä oli ainakin vielä tavuosina kysyntää hölmöille naapurikytille.- Olisiko se lainmukaista
Mikä helvetin tavuosina.
Toi edellinen kysely on must ihan OK. Auttaisin kysymyksiin vastaamisessa mutta olen itsekin yhtä ymmääni. Olen kyllä toisaalt huomannut että virolaisia autoja on kyllä täällä missä minäkin asun. En nyt mainitse paikkaa ettei joku luule sen sijaitsevan esim. DDR:ssä.
Niin ja tosiaan miks noi autot on valtaosin juuri virolaisissa rekisterissä.
Voihan olla ettei siinä ole mitään laitonta.
Niin kyttä ja naapurikyttä. Ajattelisin asian hiukan toisin. Onkohan tämä Usko 13301 koskaan kuullut moraalista, rehellisyydestä, lainkuuliaisuudesta ja lain rikkomisesta. Entäpä tämä: kansalaisvelvollisuus.
Usko varmaan jättäisi raiskausepäilynkin ilmiantamatta? Siis opettele edes kirjoittaan oikein ja toisekseen ... no antaapa olla ...
Taidanpa minä ottaa tuosta em. asiasta selvää ja kiitoksia vaan nm. hölmiskö hyvästä ja kiinnostavasta puheenvuorosta. - Ja nauraa suomalaisillle
Olisiko se lainmukaista kirjoitti:
Mikä helvetin tavuosina.
Toi edellinen kysely on must ihan OK. Auttaisin kysymyksiin vastaamisessa mutta olen itsekin yhtä ymmääni. Olen kyllä toisaalt huomannut että virolaisia autoja on kyllä täällä missä minäkin asun. En nyt mainitse paikkaa ettei joku luule sen sijaitsevan esim. DDR:ssä.
Niin kyttä ja naapurikyttä. Ajattelisin asian hiukan toisin. Onkohan tämä Usko 13301 koskaan kuullut moraalista, rehellisyydestä, lainkuuliaisuudesta ja lain rikkomisesta. Entäpä tämä: kansalaisvelvollisuus.
Usko varmaan jättäisi raiskausepäilynkin ilmiantamatta? Siis opettele edes kirjoittaan oikein ja toisekseen ... no antaapa olla ...
Taidanpa minä ottaa tuosta em. asiasta selvää ja kiitoksia vaan nm. hölmiskö hyvästä ja kiinnostavasta puheenvuorosta.Niin se vaan menee
- ammatti
Mikä helvetin tavuosina.
Taidanpa minä ottaa tuosta em. asiasta selvää ja kiitoksia vaan nm. hölmiskö hyvästä ja kiinnostavasta puheenvuorosta.Lyhyesti erästä mainosta siteeraten; hanki elämä...
Mitä sitten jos jollain on jotain parempaa kuin sinulla?
Opiskele parempituloinen ammatti, tai muuta vaikka sinne Viroon jotain tekemään. - Usko13301
Mikä helvetin tavuosina.
Taidanpa minä ottaa tuosta em. asiasta selvää ja kiitoksia vaan nm. hölmiskö hyvästä ja kiinnostavasta puheenvuorosta.Tarkoitin takavuosina. Olen vain sen verran herkkä naapuri kyttäilylle ja pihapoliisina olemiselle, että tulee käytettyä vähän turhan kärkästä kieltä. Niin raiskausepäilystä sen verran että siihenkään ei usko puutu ellei apua huudeta saattaa olla naapurilla vain innovaatisempaa seksisä.
Ennen ainakin oli pääpiirteinä että vakituinen asuinpaikka ratkaisi millä kilvillä saa ajaa.
Esim. Suomalainen töissä Torniossa asuinpaikka Haaparanta alla ruotsalainen auto oli ihan ok. mutta autoa ei voinut tuoda Suomeen muuttoautona koska auto ja kuljettaja olivat olleet Suomessa. Ulkolainen voi pitää autoa Suomessa puoli vuotta ja sen jälkeen hakemus tullille jatkoajasta eikä autoa voi tuoda muuttoautona maahan tosin siinä saattaa olla joku porsaanreikä.
Nykyään varmaan joku asia muuttunut ja asia sen verran kuumaperuna tullille ettei siellä olla kauhean kiinnostuneita ulkomaan elävien autoilusta - hajoa
Luulisi teitä suomalaisia vi...van korkea verotus.. naurettavaa, muuttakaa Viroon, Ruotsiin tai vaikkapa Saksaan kaikissa näissä maissa on autot sekä olut yli 60% halvempaa kuin suomessa.. muistakaa se suomi juntit kun äänestätte seuraavan kerran uutta eduskuntaa.
- Anonyymi
Juurikin samaa mieltä asiasta, kuka on noin tyhmä ja viittii kyseistä asiaa edes ilmaista?? KATEELLINEN
- Kiiintoisaa kyllä
Kiintoisaa kyllä. Sillä asuin itse aikoinani Venäjällä työni vuoksi jonkin aikaa - säännökset oli kyllä niin tiukat ja ehdottomia etten sitten saanut sitä autoa tuotua. Myöhemmin avioiduin nykyisen vaimoni kanssa jonka sattumoisin tapasin Venäjllä. Eipä se onnistunut hänenkään nimissä ostaa uusi mersu ja tuoda sitä verovapaana Suomeen.
Niin että ajat lienee muuttuneet. En kylläkään minäkään ole tavannut kuin juuri Eestin kilvillä olevia autoja. Olisiko EU:lla jotakin tekemistä tämän asian kanssa?
Voi olla että se on kannattavaa (epäilen etteivät maksa autovero ei Viroon eikä Suomeen)ja ostavat auton tietenkin sikäläisillä halvemmilla hinnoilla. Ruotsissa epäilen olevan sen verran tiukempi valvonta ettei moinen onnistu.
Tämä on kyllä vain minun arvailua asiasta.- qfgsfg
Mistä ihmeen ruotsalaisten tiukemmasta valvonnasta selität?
Ruotsi ja Viro ovat vapaita länsimaita, joiden rekisteriin merkityillä autoilla saa ajaa vapaasti ulkomailla ja auton saa jättää ikuisestikin ulkomaille. Ei siinä mitään valvontaa ole.
Ruotsin eikä Viron kilvissä olevista autoista ei todellakaan ole maksettu autoveroa, koska kummassakaan maassa ei sellaista veroa ole olemassakaan.
Sinäkin voit aivan vapaasti vaikkapa vuokrata auton Tukholmasta ja tuoda sen Suomeen.
Suomessa sellaisella ei Suomessa asuva henkilö periaattessa saisi ajaa ja se on täysin, mutta sen valvominen on täysin Suomen tullin ja poliisin päänsärky.
Koko pakkaa sekoittaa EY-tuomioistuimen viime kesäinen päätös, jonka perusteella ulkomailta auton ostanut saa veropäätöstä odotellessaan ajella täysin vapaasti ulkomaalaisilla kilvillä.
Minullakin on jo pari kuukautta ollut ruotsikilpinen auto, eikä ketään ole kiinnostanut.
Toinen valvontaa vaikeuttava judanssi on siinä, että ulkomaisen firman nimissä ja ulkomaille rekisteröidyolevalla autolla voi tietyin ehdoin ajaa Suomessa
- Kuudennusmies
Jos se naapuri
(siis se Virossa kirjoilla oleva ukko !) käy sillä autollaan kolmen kuukauden välein Tallinnassa ( tai missä tahansa muualla Suomen rajojen ulkopuolella) Niin homma on lain kannalta ok !
Ulkomailla kirjoilla oleva suomen kansalainen, saa pitää ulkomailla rekisteröityä autoaan suomessa yhtäjaksoisesti 3 kuukautta kerrallaan, eli sen kolmen kuukauden jälkeen on käytävä ulkomailla, vaikka Haaparannassa, sitten alkaa taas uusi kolme kuukautta.....Ja asiaa ei valvota mitenkään, eikä auton omistajalla ole mitään ilmoitusvelvollisuutta !
Ainoa joka sitä valvoo, on kateellinen naapuri, kertoi tuttu Tullimies....
Mutta yritä sinä nyt vain keskittyä sen Oman elintasosi parantamiseen, se että olet noin h..vetin kateellinen toisille, ei nosta sitä ollenkaan, vaan tuo jatkuva v...tus mahdollisesti laskee sitä, ainakin se laskee elämisen laatua !- Sanon vaan
mielipiteinesi. Varsinkaan kun jos asuu vaikutuisesti Suomessa, autovero on maksettava Suomeen oli kirjoilla sitten Virossa tai Timbuktussa. Kirjoilla olemisella ei ole mitään merkitystä autoveron määräytymisen kanssa. Keskity nyt vaan amiksen loppuunsuorittamiseen sinäkin jotta saisit edes elämän.
- Komissio seuraa
Sanon vaan kirjoitti:
mielipiteinesi. Varsinkaan kun jos asuu vaikutuisesti Suomessa, autovero on maksettava Suomeen oli kirjoilla sitten Virossa tai Timbuktussa. Kirjoilla olemisella ei ole mitään merkitystä autoveron määräytymisen kanssa. Keskity nyt vaan amiksen loppuunsuorittamiseen sinäkin jotta saisit edes elämän.
Asia ei ole ihan noin yksinkertainen, minkä vuoksi autoveron perään ei välttämättä enään huudella niin kovaa. Jos henkilön sijasta onkin yritys kirjoilla Virossa ja henkilökunta tekee täällä täitä osittain tai kokonaan. Jos valtio tässä tilanteessa lähtisi kovin ahkerasti ratsaamaan virolaisilla kilvillä olevia autoja, joiden omistajista joka tapauksessa ainakin osa on viron kansalaisia ja sikäläisten yritysten palkkalistoilla vaikka tekevätkin työtä täällä, niin ei tarvitse olla kovin ihmeellinen ennustaja, että siitä nousisi aikamoinen meteli. Komissio voisi aika ykskanttaan kyllästyä Suomen tapaan poimia rusinat pullasta.
Asia nyt vain on niin, ettei suomalaista autoveroviritystä saada sopimaan EU:n vapaan liikkuvuuden periaatteisiin missään mielessä. Hölmöähän tämä on, että Etelä-Etelä-Helsingissä asuva edustaja saa ajaa ihan luvallisestikkin keikkansa varottomalla autolla, kun muut Helsingissä asuvat ajavat verollisella. Ei tarvitse olla täydellinen idiootti ylläpitääkseen autoveroa - mutta kylläse auttaa.
- mer'tborjare
Kyseessä on aivan laillinen toimenpide. Tämä kielto ajaa ulkomailla rekisteröidyllä autolla koskee ainoastaan suomalaisia.
Hyvään hallinnointitapaan kuuluu kyykyttää ainoastaan oman maan kansalaisia.Että sitten ihannoion näitä kepulaisia ja kokoomuslaisia hallituksen jäseniä, ne osaavat verotuksen. - vero-veikko
Enpä ole sen kummemin asiaa pohtinut, mutta sen tiedän että EI niin Ruotsissa kuin ei Virossakaan tietääkseni ole koko autoveroa.
Mutta toki sielläkin on autossa mukana arvonlisävero joka on noin 20% luokkaa. Ruotsissa tämän maksamattajättäminen tuskin onnistuu.
MUTTA VIRON KOHDALLA LIENEE PORSAANREIKÄ TÄSSÄ. Eli osta auto ilman alvia ja vie se pois maasta.
Teoriani kuitenkin ontuu siltä osin että kuinka he sitten saavat ylipäätään rekisteröityä autonsa. Olisiko mahdoollisuus väärentää taas jokin paperi.
Siis tuskin saat naapuriltasi tähän vastausta vaikka kuinka vilpittömästi asiaa häneltä kysyt. Mutta sen tiedän että monia asia saattasi kiinnostaa.
Kauanko sitten ulkomaalainen saa vieraan maan kilvillä täällä ajella - sitäpä voi kysyä vaikka katsastuskonttorilta. - Onnellinen Ulkosuomalainen
Minun tietääkseni on tuplaverotus EU:n alueella kielletty, eli jos maksat autonverot esim. Virossa, niin Suomen veroherra ei moisesta autosta voi veroja kerätä.
Miksi muuten Suomessa motkotetaan Autoverosta? Senhän päättävät poliitikot joten miksi kukaan ei äänestä poliitikkoja jotka alentaisivat auton(riisto)verotusta ? - Pena_xx
Tuolla energialla, jonka olet kuluttanut kyttäykseen olisit jo hankkinut uuden auton itsellesi.
Kanavoi energiasi oikein! - hihihihihihihihihihihiiiiiii
Arvaas mitä?!
mulla on tossa pihassa 3 autoa jotka on Viron rekisterissä!
Ja ajan niillä ihan niin paljon kuin haluan etkä sinä saatanan kateellinen paska voi sille yhtään mitään! harmittaako?
Ps. on muuten melko varmasti hieman arvokkaampia kuin sun mätä Avensis :-9 - poppamies 12
Ainakin kirjoitusten perusteella.
Muutama sentään on jyvällä hommista ja miten se jippo tapahtuu.
Kyllä sillä Viron rekkarissa olevalla autolla voi ajaa miltei kuka vaan Suomalainen, jolla vaan kantti riittää ja tietyt edellytykset ovat hallussa.
Ensimmäinen homma on perustaa yritys Viroon ja siirtää auto sen nimiin, sekä rekisteröidä se sitten viroon.
sitten vaan Suomen tullilta ajolupa ja baanalle.
Helpommalla pääsee jos ostaa ns, valmisyhtiön, joka maksaa noin 500-600 euroa.
Pikku nyanssi lienee joka kuukausi Viron verovirastoon tehtävä ilmoitus tapahtumista yhtiössä, oli niitä sitten tai ei.
Tällaista pientä vaivannäköä se vaatii ja on jokaisen oma asia kannattaako se.
Tulli antaa kyllä sen ajoluvan pidemmäksikin aikaa kerrallaan, jopa vuoden kerrallaan. - Poljat
Olette kateellinen kun naapurilla on parempi auto ja fiksummat systeemit.
Mainitsitkin erikseen viela olevasi supisuomalainen, minka lukija kylla ymmartaa sanomattakin.
Ehdotan etta teet enemman toita jotta saat samanlaisen auton kun sinua fiksumpi naapurisi.
Tietenkin teita voi harmittaa se etta todenakoisesti naapurinne ei edes maksa veroja suomeen. Hauskaa kevatta ja iloisia iltoja naapurin kanssa! - veronkiertäjä86
Tässä kateellisille toimintaohjeet miten voi ajaa viron kilvillä suomessa:
1. Perusta pöytälaatikkofirma viroon ja osta auto virosta ja rekisteröi se kyseiselle firmalle. Hoituu päiväristeilyn aikana. Voit toki tuoda saksasta auton viroon ja rekisteröidä sen viroon, jos ei virosta löydy haluamaasi autoa. Tällöin toki teet hieman persnettoa kun joudut maksamaan saksan autoalvin 12%.
2. Aja auto suomeen. Autolla on täysin laillista ajaa suomessa päivää vajaa puolivuotta.
Noin helppoa se on. Virossa on varmasti myös kasko ja liikennevakuutus edullisempia kuin suomessa. Tai tuohan nyt toimii mistä tahansa EU maasta tuodulla autolla. Mutta muista. Sinun tulee pitää se auto sen maan kamaralla yli puolet vuodesta jonne se on rekisteröity. Eli kenelläkään ei ole nokan koputtamista jos auto seisoo virossa 6kk ja sinä ajat sillä suomessa 5kk 29päivää. Tuonkin ajan jälkeen sen valvonta on äärimmäisen vaikeata. Käytännössä ainut joka sinut voi käräyttää on kateellinen naapurin corollakuski tai jos törttöilet liikenteestä ja autosi jää tiedot suomen poliisille. Se on huijareiden(eu kansalaisen) etu että poliiseilla ei ole tarpeeksi määrärahoja valvoa liikennettä.- veronkiertäjä86
Kaikista järkevintä on autoa pitääkin virossa ja ajaa viron kilvillä puolivuotta, jonka jälkeen tuo sen virallisesti suomeen ja rekisteröi sen tänne. Tästä etuna on se että verotettava arvo laskee koska ikää ja kilometrejä tulee lisää kun ajat sillä siellä "virossa" 6kk :)
- Heräiles jo
veronkiertäjä86 kirjoitti:
Kaikista järkevintä on autoa pitääkin virossa ja ajaa viron kilvillä puolivuotta, jonka jälkeen tuo sen virallisesti suomeen ja rekisteröi sen tänne. Tästä etuna on se että verotettava arvo laskee koska ikää ja kilometrejä tulee lisää kun ajat sillä siellä "virossa" 6kk :)
"Kaikista järkevintä on autoa pitääkin virossa ja ajaa viron kilvillä puolivuotta, jonka jälkeen tuo sen virallisesti suomeen ja rekisteröi sen tänne. Tästä etuna on se että verotettava arvo laskee koska ikää ja kilometrejä tulee lisää kun ajat sillä siellä "virossa" 6kk :) "
Miksi ihmeessä se kannattaisi rekisteröidä Suomeen? Siitähän joutuis maksaan autoveron! - finest
Heräiles jo kirjoitti:
"Kaikista järkevintä on autoa pitääkin virossa ja ajaa viron kilvillä puolivuotta, jonka jälkeen tuo sen virallisesti suomeen ja rekisteröi sen tänne. Tästä etuna on se että verotettava arvo laskee koska ikää ja kilometrejä tulee lisää kun ajat sillä siellä "virossa" 6kk :) "
Miksi ihmeessä se kannattaisi rekisteröidä Suomeen? Siitähän joutuis maksaan autoveron!EIks riittäs et kirjoittautuu Viroon jonku kaverin osoitteeseen, ja sitte marssii siellä autokauppaan, ostaa auton ja ajaa sillä Suomeen? EIks ole niin et virossa ASUVA saa ajaa virolaisella autolla suomessa?
- Oletko 100% varma
Ei voi pitää paikkansa, silloinhan kaikki suomen kesäautot, ferrarit, porschet, avoautot olisi vaikka yhden ja saman yrityksen omistuksessa, jos toi on totta niin perustamalla yritys ja ilmoittamalla siitä hesarissa tienaa 100.000e vuodessa vain ottamalla 1000e vuodessa auton säilytyksestä ja hinta sisältää 2 vuodessa auton ajon lautalle ja sieltä pois.
Koska tälläisiä yrityksiä ei ole eikä suomen kesäautot ole viron kilvissä en usko että toi on totta, jos olet 101% varma niin voin soittaa maanantaina Tullin juristille ja varmistaa että onko todellakin niin, jos olet oikeassa perustan heti autotallin (yrityksen) Tallinaan ja ihmiset saavat kesäksi itselleen Corveten ja Ferrarin murto-osalla. Talvella niillä ei tee mitään suomessa muutenkaan. Talveksi saakin sitten puoleen hintaan tuoda sen 4x4 maasturin.
Ei voi pitää paikkansa !!!
- Ei autoveroa
Autovero on sinun äänestämän kansanedustajan päättämä asia. Virossa tai Ruotsissa ei ole autoveroa! Vaaleissa voit vaikuttaa.
- noita !!
ratsailtiin. Ei huolta aurinko lämmitttää ja ratsiota on kiva pidellä ulkosalla. Jatkoa seuraa. Eli nyt ihan oikeesti kannataa käydä tutustumassa niihin "possureikiin" jottei mee pirssi valtiolle. Tulee kamalan kaliiks ku menee auto ja vielä kamalat sakot päälle. mut ootehan säästänny ja saanu naapurit ja viranhallinnoijat kateiks.
- t.61
Kyllä näyttää siltä että SUOMALAINEN on tosi kateellinen!!!!!!!!!!
Hommatkoon minun mielestä jokainen autonsa mistä haluaa....
Kunpa jokainen suomalainen voisi hankkia oman elämän ja lopettaa kateuden.
HÄVETKÄÄ!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .674057Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503055Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631322990Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3882074Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2101186Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111173- 731162
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde291004- 59986
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että110954