Risti koruna

mayanna

Kun täällä on nyt puhuttu johtajista ja jumalista viikonlopulla, tulin ajatelleeksi erästä ihmistä, joka oli hetken ystäväni. Jos uskoisin enkeleihin, pitäisin häntä sellaisena, sillä hänellä oli selvä tarkoitus elämässäni, vaikka polkumme kulkivatkin lähekkäin vain muutaman, mutta sitäkin kauniimman, hetken.

Hän kantoi kaulassaan ristiä. Muistan katsoneeni sitä ja miettineeni sen merkitystä. Hämärästi muistan, että kysyinkin siitä, ja muistaakseni sain vastaukseksi että se on Maltan risti. Olen usein yrittänyt jälkeenpäin pohtia, miksi hänellä oli sellainen, ja mitä se hänelle merkitsi - sillä se selvästi merkitsi jotain. Risti oli piilossa paidan alla, mutta kerran näin sen ikäänkuin vahingossa. Nyt noita ristejä katseltuani
http://fi.wikipedia.org/wiki/Risti_(heraldiikka)
tulin ajatelleeksi, oliko se sittenkin Mantovan risti, ja mitä se siinä tapauksessa hänelle merkitsi.

Osaako teistä joku arvailla tai kertoa, miksi joku kantaa ko. ristiä kaulassaan? Tuosta ihmisestä voin sanoa, että hän oli luomuihminen, agronomi, joka opetti ja tutki. Hänellä oli ilmeisesti juuria Virossa. En tiedä, mihin uskontokuntaan kuului.

On se kumma, että joskus joku pieni asia jää vaivaamaan.

--

Itselläni on pronssinen kalevalaristiriipus. Rippiristini oli hopeinen, mutta sitä en juurikaan ole käyttänyt.

Käytätkö sinä ristikoruja ja mitä mieltä niistä olet? Onko ristin kantajan tunnettava jumalansa vai voiko sitä pitää vain koristuksena?

48

8407

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mayanna

linkin jälkimmäinen kaarisulku ei suostu 'osallistumaan', joten jos haluatte katsoa, maalatkaa linkki ja kopsatkaa osoitekenttään.

• Voisin lyödä pääni pantiksi että risti oli Mantovan risti. Mantovan risti sopisi paremmin siihen kuvaan mitä hänestä kerroit. Ristihän on merkkinä siitä, että uskoo johonkin korkeampaan.

Maltan risti sitä vastoin, vaikka hieno tarina silläkin alunalkaen on, niin pitäisin sitä enemmän tuollaiseen kapinalliseen prätkäkulttuuriin kuuluvana, ainakin nykyaikana. Kukapa ei muistaisi Maltan ristin kuvioisia peilejä, takavaloja ja muita hillusvitkuttimia.

• mayanna

olen miettinyt tätä useaan otteeseen.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Johanniittain_ritarikunta

kertoo wikipedia Maltanrististä. Mantovan rististä on vaikeampi löytää tietoa. Lisäksi niitä molempia 'yleistetään' rautaristiksi - joka taas tuo mieleeni hakaristin, ja sen kanssa tällä miehellä ei kyllä takuulla ole mitään tekemistä. Ritari hän on, sielultaan ja tavoiltaan.

Mitä sinä tiedät Mantovan rististä?

• mayanna kirjoitti:

olen miettinyt tätä useaan otteeseen.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Johanniittain_ritarikunta

kertoo wikipedia Maltanrististä. Mantovan rististä on vaikeampi löytää tietoa. Lisäksi niitä molempia 'yleistetään' rautaristiksi - joka taas tuo mieleeni hakaristin, ja sen kanssa tällä miehellä ei kyllä takuulla ole mitään tekemistä. Ritari hän on, sielultaan ja tavoiltaan.

Mitä sinä tiedät Mantovan rististä?

Kun katsoo jotain vanhoja munkkien ja pappien kaapujen ristejä, niin näyttävät enemmän Mantovan, kuin Maltanristiltä.
        Tosin ristihän on niin ikivanha merkki, että sen muunnoksista ei pysy perässä asiantuntijakaan.

Mantovanristi on jäänyt hiukan aina varjoon, eikä siitä ole koskaan tullut mitään muodikasta symboolia. Toisin kuin sen ehkä näyttävimmistä kilpailijoista, mutta se on jo ihan eri juttua.
        Loikka Maltanrististitä hakaristiin on luonnollista, eikä siinä mitään ihmeellistä ole.

• Waffen-ss kirjoitti:

Kun katsoo jotain vanhoja munkkien ja pappien kaapujen ristejä, niin näyttävät enemmän Mantovan, kuin Maltanristiltä.
        Tosin ristihän on niin ikivanha merkki, että sen muunnoksista ei pysy perässä asiantuntijakaan.

Mantovanristi on jäänyt hiukan aina varjoon, eikä siitä ole koskaan tullut mitään muodikasta symboolia. Toisin kuin sen ehkä näyttävimmistä kilpailijoista, mutta se on jo ihan eri juttua.
        Loikka Maltanrististitä hakaristiin on luonnollista, eikä siinä mitään ihmeellistä ole.

Mantovanristi on symboloinut urheutta ja sotataitoa.
        Maltan ristin variaatioita on palokuntien tunnuksissa, koska sen nähdään symboloivan myös suojelua.

Mantova puolestaan on kaupunki Italiassa. Ritarikuntien vaikutuksesta mantovan risti oli myös Kolumbuksen laivojen purjeissa ja löytyypä erään suomalaisen kunnan vaakunasta (ruotsalaisten) ristiretkeläisten laiva, jonka purjeissa on juuri mantovan risti. Myös suomen jääkäreiden tunnuksena on mantovanristi (urheus, taistelutaito).

Tämmöistä tietoa löytyi kun etsin netistä.

• mayanna
        Waffen-ss kirjoitti:

Mantovanristi on symboloinut urheutta ja sotataitoa.
        Maltan ristin variaatioita on palokuntien tunnuksissa, koska sen nähdään symboloivan myös suojelua.

Mantova puolestaan on kaupunki Italiassa. Ritarikuntien vaikutuksesta mantovan risti oli myös Kolumbuksen laivojen purjeissa ja löytyypä erään suomalaisen kunnan vaakunasta (ruotsalaisten) ristiretkeläisten laiva, jonka purjeissa on juuri mantovan risti. Myös suomen jääkäreiden tunnuksena on mantovanristi (urheus, taistelutaito).

Tämmöistä tietoa löytyi kun etsin netistä.

samoja katselin itsekin, mutta en niistä kyllä tullut hullua hurskaammaksi. Kiitos kun näit vaivaa vuokseni :)

Itse asiassa... jääkäreiden tunnuksena... siinähän se selitys saattaakin tulla... *penkoo lisää*

• ex-koltis

Pieni perinteinen kultainen risti on luultavasti aikoinaan saatu kummeilta tai joltain kivalta tytöltä. Tuskin itse ostettu edes uskonnolliseksi tunnukseksi. Asia erikseen ovat muut erikokoiset ja väriset ristit, joilla symboliikka voi olla vaikka mikä. Aina kantaja ei edes sitä tiedä, kunhan on omasta mielestään kivan näkönen killutin.

Mitähän symboliikkaa muuten edustaa kielikorut. Ne ei voi ainakaan tuntua suussa sulavalta.

• mayanna

Pakko tunnustaa, että kielikoruista tulee mieleen, että ne voivat kenties ehkä mahdollisesti tuntua mukavalta jossain muualla kuin siellä kantajansa suussa.

Itsekin luulen, että monelle risti tosiaan ei ole sen kummempi 'killutin' kaulassa kuin jokin muukaan. Joillekin sillä on kyllä ihan selvästi merkitys. Toisaalta merkitys voi olla jollain muullakin figuurilla kuin ristillä. Itselläni on Kelttien Elämänpuu ja Hopi-intiaanien Kokopelli, joilla on vähintään yhtä paljon merkitystä kuin Kalevalaristilläni.

• ex-koltis
        mayanna kirjoitti:

Pakko tunnustaa, että kielikoruista tulee mieleen, että ne voivat kenties ehkä mahdollisesti tuntua mukavalta jossain muualla kuin siellä kantajansa suussa.

Itsekin luulen, että monelle risti tosiaan ei ole sen kummempi 'killutin' kaulassa kuin jokin muukaan. Joillekin sillä on kyllä ihan selvästi merkitys. Toisaalta merkitys voi olla jollain muullakin figuurilla kuin ristillä. Itselläni on Kelttien Elämänpuu ja Hopi-intiaanien Kokopelli, joilla on vähintään yhtä paljon merkitystä kuin Kalevalaristilläni.

Tunnustaa. Mulle tulee sit mieleen lepsot kielikoruineen. *Röhii*

• mayanna
        ex-koltis kirjoitti:

Tunnustaa. Mulle tulee sit mieleen lepsot kielikoruineen. *Röhii*

- käyttäähän niitä miehetkin. Ja kuulemma heteropariskunnat. *köh*

• ex-koltis
        mayanna kirjoitti:

- käyttäähän niitä miehetkin. Ja kuulemma heteropariskunnat. *köh*

En osannu pysyä ihan aiheessa, pikkusen meinas livetä ja lipeskin. Anteeks. Aloituksesi on mielenkiintoinen ja mietin vielä tulisko mulla mitään asiallista aiheesta mieleen.

• mayanna
        ex-koltis kirjoitti:

En osannu pysyä ihan aiheessa, pikkusen meinas livetä ja lipeskin. Anteeks. Aloituksesi on mielenkiintoinen ja mietin vielä tulisko mulla mitään asiallista aiheesta mieleen.

nyt niin vaarallista ole :)

Mutta ihan oikeesti mua kyllä kiinnostaa toi Mantovan ristin merkitys/tarina.

• ex-koltis
        mayanna kirjoitti:

nyt niin vaarallista ole :)

Mutta ihan oikeesti mua kyllä kiinnostaa toi Mantovan ristin merkitys/tarina.

Googlessa niinkun varmaan sinäkin. Tulin siihen tulokseen et Mantovan ristin alkuperäinen merkitys on vähän hämärän peitossa. Kaikki liput liittyivät ristiretkiin ja valloituksiin liittäen seuraajansa symbolisesti samaan bändiin. Sittemmin monenlaiset yhteisöt ovat sen omineet symboolikseen, joten ei heraldisessa mielessä kenenkään omistuksessa.

• mayanna
        ex-koltis kirjoitti:

Googlessa niinkun varmaan sinäkin. Tulin siihen tulokseen et Mantovan ristin alkuperäinen merkitys on vähän hämärän peitossa. Kaikki liput liittyivät ristiretkiin ja valloituksiin liittäen seuraajansa symbolisesti samaan bändiin. Sittemmin monenlaiset yhteisöt ovat sen omineet symboolikseen, joten ei heraldisessa mielessä kenenkään omistuksessa.

*puistelee arkistopölyjä*

Mua sitten jää kaivelemaan, ellen löydä jonkin asian juuria! Kaikella pitää olla juuret! *kiukuttelee* Kasveillakin on selvät juuret, miksei risteillä?

Kiitos sinullekin kun pengoit - hyvä, ettei otsaluut kopsahtanu bittiavaruudessa yhteen :)

• jane.london

tietää millaisia uusritariveljeskuntia nykyään on!?

• mayanna

jos ritarius tulis taas muotiin :)

Kai niitä on kaikenlaisia maan alla toimivia tiesmitä-kuntia. Pelottaviakin. Mut tää ihminen ei kyllä ollut pelottava, päinvastoin.

• jane.london
        mayanna kirjoitti:

jos ritarius tulis taas muotiin :)

Kai niitä on kaikenlaisia maan alla toimivia tiesmitä-kuntia. Pelottaviakin. Mut tää ihminen ei kyllä ollut pelottava, päinvastoin.

lähinnä sellaisia hyvää tarkoittavia seuroja,lähinnä juhlivat ja pukeutuvat ajan henkeen:)

• mayanna
        jane.london kirjoitti:

lähinnä sellaisia hyvää tarkoittavia seuroja,lähinnä juhlivat ja pukeutuvat ajan henkeen:)

Tää tapaus pukeutui harrastuksensa puolesta frakkiin...

Minulle korujen symboliikalla on merkitystä, siksi tätä nyt rupesin jahkaamaan. Hih, ja jotain Hieno sen ristinkin tietty pitää merkitä, jotain ritarihenkistä, kuten kantajansa ;)

*sekoittaa toden ja sadun*?

• jane.london
        mayanna kirjoitti:

Tää tapaus pukeutui harrastuksensa puolesta frakkiin...

Minulle korujen symboliikalla on merkitystä, siksi tätä nyt rupesin jahkaamaan. Hih, ja jotain Hieno sen ristinkin tietty pitää merkitä, jotain ritarihenkistä, kuten kantajansa ;)

*sekoittaa toden ja sadun*?

sitä ristiä piilossa tarkoituksellisesti?
        Miten pääsit kurkkaamaan paidan sisään..hih
        Pisti nyt mietityttämään ihan oikeasti.
        Jospa hän aatteeltaan olikin ristiretkeläinen hiukan eri sävyssä kuin ennen.Luonnon puolesta ja luonnottomia vastaan!!

• mayanna
        jane.london kirjoitti:

sitä ristiä piilossa tarkoituksellisesti?
        Miten pääsit kurkkaamaan paidan sisään..hih
        Pisti nyt mietityttämään ihan oikeasti.
        Jospa hän aatteeltaan olikin ristiretkeläinen hiukan eri sävyssä kuin ennen.Luonnon puolesta ja luonnottomia vastaan!!

Frakin kanssa risti ei näkynyt tietenkään. Ei se ollut suuri, ja paidan alla oli piilossa, kesähelteelläkin, oletin että tarkoituksella. Lähietäisyydeltä näin ketjun ja kysyin siitä. Lyhyt oli vastaus, eikä se ollut oleellista sillä hetkellä mitenkään, enkä varmaan edes kuunnellut kunnolla ;)
        Luonnon ja luonnollisuuden puolesta kyllä, niin monella tapaa...

• jane.london
        mayanna kirjoitti:

Frakin kanssa risti ei näkynyt tietenkään. Ei se ollut suuri, ja paidan alla oli piilossa, kesähelteelläkin, oletin että tarkoituksella. Lähietäisyydeltä näin ketjun ja kysyin siitä. Lyhyt oli vastaus, eikä se ollut oleellista sillä hetkellä mitenkään, enkä varmaan edes kuunnellut kunnolla ;)
        Luonnon ja luonnollisuuden puolesta kyllä, niin monella tapaa...

siis miten monella tapaa;)

Asiasta siihen toiseen.Miksi kukaan pitäisi jääkäriyttä niin suurena asiana noin maanpuolustuksen kannalta,että piiloittelisi ristiä paidan alla?
        Tässä on suurempi mysteeri taustalla?

• mayanna
        jane.london kirjoitti:

siis miten monella tapaa;)

Asiasta siihen toiseen.Miksi kukaan pitäisi jääkäriyttä niin suurena asiana noin maanpuolustuksen kannalta,että piiloittelisi ristiä paidan alla?
        Tässä on suurempi mysteeri taustalla?

- joten tehdään vaan tästä oikein mehevä sellainen :D

Oikeasti en tiedä, mitä ajatella... liikaa vaihtoehtoja. Tuon jääkäriyden saan jotenkin kytkettyä mukaan tällä

"Pääartikkeli: Jääkäriliike

Suomen jääkäriliike kehittyi sortovuosien aikana, kun Suomessa pohdittiin itsenäistymisen mahdollisuutta ja toivottiin yleisesti Venäjän tappiota ensimmäisessä maailmansodassa. Jääkäriliike kehittyi ylioppilaspiireissä, ja se otti päämääräkseen Suomen irrottamisen Venäjästä.

Koska sotilaskoulutusta oli vaikea saada Suomessa, suomalaiset kääntyivät saksalaisten puoleen. Suoritettiin maanlaajuinen salainen värväys, ja vuonna 1915 ensin 200 ja myöhemmin jopa 2000 nuorta miestä matkusti Saksaan ja sai koulutuksen Kuninkaallisen Preussin jääkäripataljoona 27:ssä.

Pataljoona osallistui taisteluihin Venäjää vastaan Baltiassa."

Tiedän, että hän on naimisissa virolaisen naisen kanssa, hänellä itsellään on siellä perintötila, sukuhistoriaa sielläpäin. Työnsä puolesta on toiminut myös Baltian maissa. Nimellä löytyy netistä sotilasarvo (mitä en nyt muista enkä jaksa hakea) joten isänmaalliseksi ajattelen, samoin ilmeisesti isänsä.

Ei kai hän sitä nyt varsinaisesti piilotellut, joskaan ei erityisemmin halunnut sen olevan näkyvilläkään.

• jane.london
        mayanna kirjoitti:

- joten tehdään vaan tästä oikein mehevä sellainen :D

Oikeasti en tiedä, mitä ajatella... liikaa vaihtoehtoja. Tuon jääkäriyden saan jotenkin kytkettyä mukaan tällä

"Pääartikkeli: Jääkäriliike

Suomen jääkäriliike kehittyi sortovuosien aikana, kun Suomessa pohdittiin itsenäistymisen mahdollisuutta ja toivottiin yleisesti Venäjän tappiota ensimmäisessä maailmansodassa. Jääkäriliike kehittyi ylioppilaspiireissä, ja se otti päämääräkseen Suomen irrottamisen Venäjästä.

Koska sotilaskoulutusta oli vaikea saada Suomessa, suomalaiset kääntyivät saksalaisten puoleen. Suoritettiin maanlaajuinen salainen värväys, ja vuonna 1915 ensin 200 ja myöhemmin jopa 2000 nuorta miestä matkusti Saksaan ja sai koulutuksen Kuninkaallisen Preussin jääkäripataljoona 27:ssä.

Pataljoona osallistui taisteluihin Venäjää vastaan Baltiassa."

Tiedän, että hän on naimisissa virolaisen naisen kanssa, hänellä itsellään on siellä perintötila, sukuhistoriaa sielläpäin. Työnsä puolesta on toiminut myös Baltian maissa. Nimellä löytyy netistä sotilasarvo (mitä en nyt muista enkä jaksa hakea) joten isänmaalliseksi ajattelen, samoin ilmeisesti isänsä.

Ei kai hän sitä nyt varsinaisesti piilotellut, joskaan ei erityisemmin halunnut sen olevan näkyvilläkään.

sellaisen jutun näkyviin,että täytyy olla vaiti.

Kuitenkin salavärväykset tekevät asiasta vieläkin mystisemmän..tiedä sitten osaako kukaan kertoa tai valaista mitä siellä tapahtui ja mitä koulutus oli?

• BadMyntton

ristikorua, mutta voisin pitää jos sellainen minulla olisi. Se on koruna ihan kaunis, eikä minua haittaisi vaikka se liitettäisiin jotenkin uskontoon. Mulla on ainoastaan leijonariipus ja sillä viestitän että arvostan synnyinmaatani. Minulla on kyllä lippahattu, jossa on maltanristi.
      En kuulu kirkkoon koska en tarvitse sitä uskoakseni johonkin enkä tahdo maksaa myöskään siitä oikeudesta.

• mayanna

olet valinnut, koska maltanristi on 'cool', vai koska se merkitsee sinulle jotain?

Minä taas kuulun ev.lut. seurakuntaan ja maksan siitä ja mietin että miksi.
        Uskonnollinen en taida olla, mutta se ei silti tarkoita, ettenkö uskoisi johonkin. Hengellinen ehkä. Tai ainakin hengissä ja mukana hengessä. Ja joskus toivottavasti Stonehengeä pääsen katsomaan :)

• BadMyntton
        mayanna kirjoitti:

olet valinnut, koska maltanristi on 'cool', vai koska se merkitsee sinulle jotain?

Minä taas kuulun ev.lut. seurakuntaan ja maksan siitä ja mietin että miksi.
        Uskonnollinen en taida olla, mutta se ei silti tarkoita, ettenkö uskoisi johonkin. Hengellinen ehkä. Tai ainakin hengissä ja mukana hengessä. Ja joskus toivottavasti Stonehengeä pääsen katsomaan :)

se liittyy ritareihin ja kiinnostukseeni sitä asiaa kohtaan. Minä kun kuvittelen joskus olevani ritari ja laukkaan tyttäreni keppihevosella pitkin kämpää paistinlasta miekkanani:) Vaimo on kaamea noita-akka jonka yritän kukistaa, mutta se on vaikeaa, koska hänen paistinlastassaan on taikavoimia. En tosin pidä sitä lippistä, koska mut heti laimataan skiniksi, kun mulla on kalju, leijona kaulassa ja suomenlippu seinällä:)

• mayanna
        BadMyntton kirjoitti:

se liittyy ritareihin ja kiinnostukseeni sitä asiaa kohtaan. Minä kun kuvittelen joskus olevani ritari ja laukkaan tyttäreni keppihevosella pitkin kämpää paistinlasta miekkanani:) Vaimo on kaamea noita-akka jonka yritän kukistaa, mutta se on vaikeaa, koska hänen paistinlastassaan on taikavoimia. En tosin pidä sitä lippistä, koska mut heti laimataan skiniksi, kun mulla on kalju, leijona kaulassa ja suomenlippu seinällä:)

paistinlastoissa ON taikavoimia! Mutta oi miksi sinä olet kalju, Ritari Paistinlasta?

Ai se on Suomen lippu, joka galleriakuvasi taustalla näkyy.. heh.. enpä tullut ajatelleeksi aiemmin.

• BadMyntton
        mayanna kirjoitti:

paistinlastoissa ON taikavoimia! Mutta oi miksi sinä olet kalju, Ritari Paistinlasta?

Ai se on Suomen lippu, joka galleriakuvasi taustalla näkyy.. heh.. enpä tullut ajatelleeksi aiemmin.

kaljuus johtuu siitä kun kuvittelin olevani kuulin näkönen ilman tukkaa ja sit siihen tottu ja on tullu vaan ajeltua. Nyt kyllä tyttäreni pyynnöstä annan karvan kasvaa taas ja pidän pipoa päässä koko ajan:)

• jane.london
        BadMyntton kirjoitti:

kaljuus johtuu siitä kun kuvittelin olevani kuulin näkönen ilman tukkaa ja sit siihen tottu ja on tullu vaan ajeltua. Nyt kyllä tyttäreni pyynnöstä annan karvan kasvaa taas ja pidän pipoa päässä koko ajan:)

minulle kuulu,mutta tyttäres on oikeassa.
        Miehille sopii tukka;)

• BadMyntton
        jane.london kirjoitti:

minulle kuulu,mutta tyttäres on oikeassa.
        Miehille sopii tukka;)

mie hieman lempeämmältä näytä kieltämättä tukka piässä, kun tuo piäkii on ku olis patterin välissä pietty:)

• mayanna
        BadMyntton kirjoitti:

No sehän vasta on cool, kun pitää pipoa päässä sisälläkin :)

• jane.london
        BadMyntton kirjoitti:

mie hieman lempeämmältä näytä kieltämättä tukka piässä, kun tuo piäkii on ku olis patterin välissä pietty:)

Tukkasi aaltoilee kauniisti patterin aiheuttamasta lommoisuudesta johtuen ikäänkuin luonnostaan...hyvä jälkikasvu!

• BadMyntton
        jane.london kirjoitti:

Tukkasi aaltoilee kauniisti patterin aiheuttamasta lommoisuudesta johtuen ikäänkuin luonnostaan...hyvä jälkikasvu!

jos toinen sannoo että sen piä on epämuodostunut, niin ei silloin olla samaa mieltä:D

• jane.london
        BadMyntton kirjoitti:

jos toinen sannoo että sen piä on epämuodostunut, niin ei silloin olla samaa mieltä:D

No pitäiskö sanoa,että hakkaa edelleenkin päätäs patteriin..jou

• BadMyntton
        jane.london kirjoitti:

No pitäiskö sanoa,että hakkaa edelleenkin päätäs patteriin..jou

pittää sanoa että eeeeei siun piä siltä näytä, ihan normaali se on ja sitten voi itekseen säälitellä hissukseen,että olipas sillä omituisen muotonen kallo...miten se on itelleen puolison saanu tuollasella kuupalla???

• on kaulassa ohut musta nahkainen nyöri,mistä roikkuu kaksi pientä ristiä.
      Koruna risti on todella kaunis. Vaikka täällä moni sanoo,ettei ole uskon kanssa mitään tekemistä, niin minä kyllä uskallan sanoa,että kyllä minulla on lapsesta asti ollut semmoinen ikioma uskoni.En käy kirkossa muuta kuin silloin,kun on joku erityinen tilaisuus eli hautajaiset häät tai rippijuhla.Enkä mä muutenkaa ole mikään kiihkouskova..
      ja uskon minä enkeleihinkin..:)

• Nuo ristit on kans mun kaulassa vain siksi,että ne on oikeesti nättejä.Ei siks, että mä kertoisin niillä jotakin..

• mayanna

lähes kaikki korut ovat nahkanyörissä, Kalevalaristi tosin omassa pronssiketjussaan.

Tuo enkelijuttu on metka. En oikein tiedä, mitä ajatella, en ainakaan kuvittele 'enkeleitä' valkokaapuisiksi höyhensiipisiksi kaunottariksi. Minulle ne enemmän kai ovat ympärillä olevia henkiä tai jotain.

Äitini on 'enkeli-ihminen' ja hyvin uskonnollinen. Hänelle tuntuu osuvan kohdalle kaikenlaisia kokemuksia. Minä niitä lähinnä pelkään, ja olenkin muodostanut aikalailla hänen ajatusmaailmastaan poikkeavan uskon. Aina en kuitenkaan pääse 'pakoon'.

Äsken äiti juuri soitti ja sanoi kuulleensa 'selittämättömän kilahduksen', ja hänen oli pakko soittaa ja kysyä, onko kaikki ok. Ensin vaan hymyilytti, mutta sitten selkäpiitäni alkoi karmia, ja tsekkasin, että lapset olivat pihalla kunnossa. Juu, kaikki mallillaan, sanoin rauhoitellen äidilleni. Puhelun loputtua tulin koneelle, avasin sähköpostin ja totesin, että täsmälleen sinä hetkenä, kun hän oli kilahduksensa kuullut, oli postiini 'kilahtanut' surullinen viesti. Näitä sattuu, Sattumia.

• mayanna kirjoitti:

lähes kaikki korut ovat nahkanyörissä, Kalevalaristi tosin omassa pronssiketjussaan.

Tuo enkelijuttu on metka. En oikein tiedä, mitä ajatella, en ainakaan kuvittele 'enkeleitä' valkokaapuisiksi höyhensiipisiksi kaunottariksi. Minulle ne enemmän kai ovat ympärillä olevia henkiä tai jotain.

Äitini on 'enkeli-ihminen' ja hyvin uskonnollinen. Hänelle tuntuu osuvan kohdalle kaikenlaisia kokemuksia. Minä niitä lähinnä pelkään, ja olenkin muodostanut aikalailla hänen ajatusmaailmastaan poikkeavan uskon. Aina en kuitenkaan pääse 'pakoon'.

Äsken äiti juuri soitti ja sanoi kuulleensa 'selittämättömän kilahduksen', ja hänen oli pakko soittaa ja kysyä, onko kaikki ok. Ensin vaan hymyilytti, mutta sitten selkäpiitäni alkoi karmia, ja tsekkasin, että lapset olivat pihalla kunnossa. Juu, kaikki mallillaan, sanoin rauhoitellen äidilleni. Puhelun loputtua tulin koneelle, avasin sähköpostin ja totesin, että täsmälleen sinä hetkenä, kun hän oli kilahduksensa kuullut, oli postiini 'kilahtanut' surullinen viesti. Näitä sattuu, Sattumia.

äitini uskoi enkeleihin, ja hänellä oli semmoinen oma uskonsa.Hän kertoi usein omasta pienestä suojelusenkelistään, silloin kun sairasti..
        Hänelle myös sattui monia asioita,joita ei oikein voinut selittää ja silloin kun hän niitä kertoi,niin minä en yhtään epäillyt niiden todellisuutta.Itselleni kun on myös sattunut vaikka mitä..:)

• mayanna
        mii-su kirjoitti:

äitini uskoi enkeleihin, ja hänellä oli semmoinen oma uskonsa.Hän kertoi usein omasta pienestä suojelusenkelistään, silloin kun sairasti..
        Hänelle myös sattui monia asioita,joita ei oikein voinut selittää ja silloin kun hän niitä kertoi,niin minä en yhtään epäillyt niiden todellisuutta.Itselleni kun on myös sattunut vaikka mitä..:)

jotkut meistä vaan ovat vastaanottavaisempia, en tiedä.. Joitakin Sattumia on itsellenikin kohdalle osunut. Usein sitä ajattelee, että mieli teki tepposet 'noidalle', mutta sitten kun Sattumaan liittyy muita kokijoita alkaa selitykset olla vähissä. Kaikenlaisia yhteyksiä tietysti näkee asioissa, kun ja jos niitä haluaa nähdä. Joskus sekin voi jollain mennä liiallisuuksiin, mutta vaikea sitä on toiselle ihmiselle 'järkeä' puhua. Jokainen kokee mitä itse kokee.

• weepin' birch

pidä ristiä, enpä muitakaan koruja juuri. Rippiristin vei joku boyfrendi aikoinaan, kummitädiltä saatu.
      En voi käsittää, jos jumala on rakkaus, miksi pani poikansa ristinkuolemaan, julmimmista julmimpaan. Ei minun syntieni tähden sellaista olisi tarvinnut. Sen muistoa en juhli millään muotoa.
      Samoin eräs ystävättäreni, ulkomailla asuva, palautti lahjoittamani kalevalaristin samasta syystä (papin vaimo, uskonnollinen ihminen). Tapaus järkytti minua, mutta myöhemmin olen ymmärtänyt täysin. Arvostan hänen rehellisyyttään.

• on vaan raamatun höpötyksiä..

• mayanna

on kaunis - ja kohta valkeassa huurrepuvussaan talviaamuisin :)

Uskonnollinen ihminen siis palautti ristin, koska ei voi käsittää, että kristittyjen Jumala rakkaudessaan pani poikansa kuolemaan ristillä?

Ei taida pitää Raamattua 'ohjekirjanaan' tuo papin vaimo. Enkä oikein taida minäkään.

Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      2505
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      203
      1190
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1091
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      911
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      98
      888
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66