Synnistä luopuminen, 1. Piet. 4:1-6

KÄRSIMYS JA SYNNISTÄ LUOPUMINEN
1. Piet. 4:1-6
---
4:1 Koska siis Kristus on kärsinyt lihassa, niin ottakaa tekin aseeksenne sama mieli - sillä joka lihassa kärsii, se lakkaa synnistä -
4:2 ettette enää eläisi tätä lihassa vielä elettävää aikaa ihmisten himojen mukaan, vaan Jumalan tahdon mukaan.
4:3 Riittäähän, että menneen ajan olette täyttäneet pakanain tahtoa vaeltaessanne irstaudessa, himoissa, juoppoudessa, mässäyksissä, juomingeissa ja kauheassa epäjumalain palvelemisessa.
4:4 Sentähden he oudoksuvat sitä, ettette juokse heidän mukanansa samaan riettauden lätäkköön, ja herjaavat.
4:5 Mutta heidän on tehtävä tili hänelle, joka on valmis tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.
4:6 Sillä sitä varten kuolleillekin on julistettu evankeliumi, että he tosin olisivat tuomitut lihassa niinkuin ihmiset, mutta että heillä hengessä olisi elämä, niinkuin Jumala elää.
--
Kerran joudumme tekemään tiliä siitä, miten olemme tässä elämässämme eläneet (2).
Aika, joka on eletteväksemme tarkoitettu, on lyhyt iankaikkisuus näkökulmasta ajatellen.
Tätä aikaa ei kannata tuhlata turhuuteen. Kristittyinä meidän tulisi olla selvillä kutsumuksestamme, siitä, että edustamme uutta elämäntyyliä.

Suruton ihminen oudoksuu elämäntyyliämme ja ihmettelee, miksi emme ”juokse heidän mukanansa samoissa riettauden lätäköissä ja herjaavat” (4).
He eivät ymmärrä, että ”Onneni on olla Herraa lähellä” (Virsi 517).
--
1. Jo joudu, mun sieluni, heräämähän
ja Jumalan karitsaa kiittämähän.
Hän avasi tien pyhän Jumalan luo
ja pelastusarmonsa sinulle suo.
(Virsi 311:1)

5

145

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuulen sinun äänesi.

Psalmit 16
      1 Daavidin laulu. Varjele minua, Jumala, sillä sinuun minä turvaan.
      2 Minä sanon Herralle: "Sinä olet minun Herrani, paitsi sinua ei ole minulla mitään hyvää";
      3 ja pyhille, jotka maassa ovat: "Nämä ovat ne jalot, joihin on koko minun mielisuosioni".
      4 Monta tuskaa on niillä, jotka ottavat vieraan jumalan; minä en uhraa niille verta juomauhriksi enkä päästä huulilleni niiden nimiä.
      5 Herra on minun pelto-ja malja-osani; sinä hoidat minun arpani.
      6 Arpa lankesi minulle ihanasta maasta, ja kaunis on minun perintöosani.
      7 Minä kiitän Herraa, joka on minua neuvonut; yölläkin minua siihen sisimpäni kehoittaa.
      8 Minä pidän Herran aina edessäni; kun hän on minun oikealla puolellani, en minä horju.
      9 Sentähden minun sydämeni iloitsee ja sieluni riemuitsee, ja myös minun ruumiini asuu turvassa.
      10 Sillä sinä et hylkää minun sieluani tuonelaan etkä anna hurskaasi nähdä kuolemaa.
      11 Sinä neuvot minulle elämän tien; ylenpalttisesti on iloa sinun kasvojesi edessä, ihanuutta sinun oikeassa kädessäsi iankaikkisesti.

• 10 Sillä sinä et hylkää minun sieluani tuonelaan etkä anna hurskaasi nähdä kuolemaa.
        ---
        Olin viime viikolla keskusteluissa parin jehovantodistajan kanssa.
        Meillä tuli puhetta helvetistä ja taivaasta.
        Tarkoittaako tuonela samaa kuin helvetti?

Pari Sanan paikkaa:
        Lk 16:23 "Ja kun hän (rikas mies) nosti silmänsä tuonelassa, vaivoissa ollessaan, näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan".

Ilm 20:13 "Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan".

Ilm 20:14 "Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi".

• tuo Tuonela
        Tapio522 kirjoitti:

10 Sillä sinä et hylkää minun sieluani tuonelaan etkä anna hurskaasi nähdä kuolemaa.
        ---
        Olin viime viikolla keskusteluissa parin jehovantodistajan kanssa.
        Meillä tuli puhetta helvetistä ja taivaasta.
        Tarkoittaako tuonela samaa kuin helvetti?

Pari Sanan paikkaa:
        Lk 16:23 "Ja kun hän (rikas mies) nosti silmänsä tuonelassa, vaivoissa ollessaan, näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan".

Ilm 20:13 "Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan".

Ilm 20:14 "Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi".

heidän odostushuoneensa, jotka eivät uskoneet Jeesukseen eläessään täällä. Jos niin on, niin odottavatko Jeesuksen omat Paratiisissa sitä, mikä on heidän ikuinen paikkansa.

Ainakin se, että Tuonela heitetään tuliseen järveen kuoleman kanssa puhuisi sen oletuksen puolesta, että Tuonela on uskottomien odostushuone, jossa he odottavat viimestä tuomiota.

• tuo Tuonela kirjoitti:

heidän odostushuoneensa, jotka eivät uskoneet Jeesukseen eläessään täällä. Jos niin on, niin odottavatko Jeesuksen omat Paratiisissa sitä, mikä on heidän ikuinen paikkansa.

Ainakin se, että Tuonela heitetään tuliseen järveen kuoleman kanssa puhuisi sen oletuksen puolesta, että Tuonela on uskottomien odostushuone, jossa he odottavat viimestä tuomiota.

Näin minäkin arvelen!
        Rikas mies joutui kuoltuaan tuonelaan( Lk. 16:19-31), mutta Lasarus taas "Aabrahamin helmaan".
        Tuonela ei ollut hyvä paikka, vaan "kärsimyksen paikka" (j. 28).
        Siellä olevat ovat selvillä tulevasta kohtalostaan.

On siis jo tässä elämässä valittava, ketä seuraa. Kuoleman jälkeen se on jo liian myöhäistä.
        --
        "Eloa kypsyy korjuuseen,
        lyhyt on toiminnan hetki.
        Turmion suureen synkkyyteen
        rientävi ihmisten retki.
        Kristusta jos ei tunneta,
        kuljetaan ilman toivoa
        kolkkoa kuolemaa kohti".

(Virsi 434:2)

• 4:5 "Mutta heidän on tehtävä tili..."
      ---
      Usein unohdamme tämän.

Jeesus sanoo, että "jokaisesta turhasta sanasta, minkä ihmiset puhuvat, pitää heidän tekemän tili tuomiopäivänä". (Matt. 12:36).

PITÄKÄÄ KIELENNE KURISSA
      Jaakob 3:1-12
      --
      3:2 Sillä monessa kohden me kaikki hairahdumme. Jos joku ei hairahdu puheessa, niin hän on täydellinen mies ja kykenee hillitsemään myös koko ruumiinsa.
      3:3 Kun panemme suitset hevosten suuhun, että ne meitä tottelisivat, niin voimme ohjata niiden koko ruumiin.
      3:4 Katso, laivatkin, vaikka ovat niin suuria ja tuimain tuulten kuljetettavia, ohjataan varsin pienellä peräsimellä, minne perämiehen mieli tekee.
      3:5 Samoin myös kieli on pieni jäsen ja voi kuitenkin kerskata suurista asioista. Katso, kuinka pieni tuli, ja kuinka suuren metsän se sytyttää!
      3:6 Myös kieli on tuli, on vääryyden maailma; kieli on se meidän jäsenistämme, joka tahraa koko ruumiin, sytyttää tuleen elämän pyörän, itse syttyen helvetistä.
      --
      3:9 Kielellä me kiitämme Herraa ja Isää, ja sillä me kiroamme ihmisiä, Jumalan kaltaisiksi luotuja;
      3:10 samasta suusta lähtee kiitos ja kirous. Näin ei saa olla, veljeni.
      ---
      Kun ihminen hallitsee sanansa, hän kykenee hillitsemään myös ruumiinsa ja on täydellinen (2). Suitsien käyttö hevosen hallitsemiseksi ja peräsimen käyttö laivan ohjaamiseksi ovat vertauskuvia kielen hallitsemisen merkityksestä koko ihmisen elämän suuntautumiselle (3,4,5).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3474
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      403
      2757
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      18
      2718
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      82
      1827
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      87
      1457
    6. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1350
    7. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      88
      1077
    8. SEO!! Pyhäsalmi

Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      71
      1066
    9. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      80
      943
    10. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      30
      868
    Aihe