Nielemisen sietämätön vaikeus

Olen puolen vuoden mittaisella antibioottikuurilla ja nyt on tullut ongelmaksi, että en meinaa saada tablettia niellyksi. Sama homma on esim. monivitamiinin nielemisen kanssa. Eli lääke vaan tulee takaisin ja pitää yökötellä ja tuntuu, että tukehdun.
Jotenkin olen saanut ne vielä menemään, mutta äsken kun yritin ottaa multitabsia, niin piti yökkästä se takaisin.

Antibiootin saa kyllä laitettua kahtia, siinä on se viiva, josta sen saa puolitettua.

Onko kellään kokemusta tällaisesta vaivasta ja vielä jos ois jotain hyviä neuvojakin?
5688
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 5

Vanhimmat

Antibiotteja veteen liotettavina tai purtavina versioina monen lääkkeen voi liottaa veteen tai purra pureminen lienee vaikein temppu.Jos liotus onnistuisi nesteen juominen varmaan menisi?.

Äänestä
  • saako kyseisä lääkkeitä murskata tai liuottaa! Kaikkea ei saa, koska esim nopeuttaa liikaa imeytymistä.

    Äänestä

Huuhtele tabletit kiisselillä tms. alas.

Äänestä

Minulla on metformiinilääkitys 2-tyypin diabetekseen ja kun lääkäri vaihtoi 500 mg Metforem-tabletin 1 g Diformin-tabletiksi, en ole meinannut saada nieltyä sitä. Uusi tabletti on kulmikkaampi, suurempi, pahanmakuisempi.

Ja koska kyseessä on depot- sekä retard-tyyppinen tabletti, ei sitä saa rikkoa tai yrittää sulattaa mihinkään. Tabletin kuori poistuu ulosteen mukana...

Äänestä
  • Itse olen myös 2-tyypin diabeetikko ja Diforminia syön. Ensin pelkäsin jo illalla aamua, kun tiesin että täytyy ottaa lääke. Olen mahdottoman huono nielemään tabuja. Mutta, PELASTUS... Valion sokeroimattomat mehukeitot! Niillä saan ilman pienintäkään vaikeutta lääkkeet alas. Piimä on liian paksua, samoin jugurtti, mutta mehukeitto juuri sopivaa. Kannattaa yrittää!

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


antibioottinen kirjoitti:

Olen puolen vuoden mittaisella antibioottikuurilla ja nyt on tullut ongelmaksi, että en meinaa saada tablettia niellyksi. Sama homma on esim. monivitamiinin nielemisen kanssa. Eli lääke vaan tulee takaisin ja pitää yökötellä ja tuntuu, että tukehdun.
Jotenkin olen saanut ne vielä menemään, mutta äsken kun yritin ottaa multitabsia, niin piti yökkästä se takaisin.

Antibiootin saa kyllä laitettua kahtia, siinä on se viiva, josta sen saa puolitettua.

Onko kellään kokemusta tällaisesta vaivasta ja vielä jos ois jotain hyviä neuvojakin?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu