Miksi, voi miksi elämään mahtuu niin paljon ja niin monenlaista. Luulin saaneeni korvatulehduksen, mutta oikeasti se onkin leukanivel, joka on tulehtunut. Pelkässä kivussa olisi riittämiin, vaan eihän se siihen jää: Syöminen sujunee kohta vain pillillä.
Tulehduskipulääke ei auta.
Pitäisi lähteä hammaslääkäriin, mutta mistä rahat. Kunnalliseen ei pääse, ja se purukisko (vai mikä se suuhun pistettävä vempain on), jota varmasti suosittelevat, maksaa noin 400 eetä. Eikä sekään kuulemma kaikille auta. Olen huono nukkumaan, ja voin vain kuvitella, miten nukkuminen sitten onnistuu, jos joudun työntämään suun täyteen jotain kiskoa.
Tulehdus voi johtua myös epätasaisesta purennasta, mutta sepä hassua: viime kesänä hammaslääkäri havaitsi, että purentani on epätasainen. Hän tasoitti sen, ja nyt on silti ongelma, jota ei ole aiemmin ollut.
Leukanivel
19
3291
Vastaukset
- hoidettu
Ehkä kyse onkin siitä, että leukanivel ei ole kohdillaan toisella puolella. Se on yleistä ja aiheuttaa kipua, jopa tulehdusta, kun toinen puoli kuormittuu liikaa. Eli usein esim vasen leukanivel virheasennossa -> oikea puoli väsyy ja kipeytyy.
Googleta hiukan sanoilla tmj jaw. Paljon löytyy kaikenlaista, osa ihan huuhaata.- sattuupi
Kiitos vinkistä! Pitääpä syventyä ajan kanssa. Miten sinun tilanteesi korjattiin?
Minun leukapieleni ovat melkoisen erikorkeudella. Joskus on kuulunut kova pamaus syödessä, ja sitten kotvasen kirvelevää kipua - siis tältä samalta puolelta, joka nyt on tulehtunut. Vasen puoli on nyt tulehtunut, eli vika voisikin olla oikealla puolen, jännä mahdollisuus. Tai no, jännä ja jännä. Ei tämä yhtään jännältä tunnu, kipeältä vain. - hoidettu
sattuupi kirjoitti:
Kiitos vinkistä! Pitääpä syventyä ajan kanssa. Miten sinun tilanteesi korjattiin?
Minun leukapieleni ovat melkoisen erikorkeudella. Joskus on kuulunut kova pamaus syödessä, ja sitten kotvasen kirvelevää kipua - siis tältä samalta puolelta, joka nyt on tulehtunut. Vasen puoli on nyt tulehtunut, eli vika voisikin olla oikealla puolen, jännä mahdollisuus. Tai no, jännä ja jännä. Ei tämä yhtään jännältä tunnu, kipeältä vain.Ei mulla ole sitä ollut, mutta olen muutaman korjauksen nähnyt.
Hippokrates kuvaili ongelman jo 2500 vuotta sitten. Ihan peruslääketiedettä siis. Vaan en tiedä kuinka hyvin nykylääkärit sitä osaa korjata. Kannattanee kokeilla jotakin kiropraktiikan ammattilaista. - leukanivel
hoidettu kirjoitti:
Ei mulla ole sitä ollut, mutta olen muutaman korjauksen nähnyt.
Hippokrates kuvaili ongelman jo 2500 vuotta sitten. Ihan peruslääketiedettä siis. Vaan en tiedä kuinka hyvin nykylääkärit sitä osaa korjata. Kannattanee kokeilla jotakin kiropraktiikan ammattilaista.on vaikka nivelkierukka tippunu pois paikaltaan?
Mitäpä sitte tehdään? - sattuupi
leukanivel kirjoitti:
on vaikka nivelkierukka tippunu pois paikaltaan?
Mitäpä sitte tehdään?Älä muuta sano. Tuntuu kuin painajaisuni leijuisi ympärilläni. Tuossa kivussa olisi tarpeeksi kestettävää, mutta kun kuuluu ääniä, ja pureminen on vaikeaa. Se on pelottavaa.
Aion mennä parin päivän sisällä uudelleen lääkäriin. Toivon, että leukapielestäni otetaan röntgenkuva. Huolestuttaa ajatus siitä, että siellä olisi jotain enemmänkin vialla. Tiesitkö, että jos puree lujaa, se kierukka voi jopa hajota? - leukanivel
sattuupi kirjoitti:
Älä muuta sano. Tuntuu kuin painajaisuni leijuisi ympärilläni. Tuossa kivussa olisi tarpeeksi kestettävää, mutta kun kuuluu ääniä, ja pureminen on vaikeaa. Se on pelottavaa.
Aion mennä parin päivän sisällä uudelleen lääkäriin. Toivon, että leukapielestäni otetaan röntgenkuva. Huolestuttaa ajatus siitä, että siellä olisi jotain enemmänkin vialla. Tiesitkö, että jos puree lujaa, se kierukka voi jopa hajota?että,kierukka tippui pois paikaltaan.Leikkauksen jälkeen patologin lausunto oli,että kierukassa oli krooninen tulehdus.Nyt ei ole enää kipuja ja voi syödä muutakin kuin velliä.
Vika itseltäni löytyi vasta mangeettikuvauksessa. - sattuupi
leukanivel kirjoitti:
että,kierukka tippui pois paikaltaan.Leikkauksen jälkeen patologin lausunto oli,että kierukassa oli krooninen tulehdus.Nyt ei ole enää kipuja ja voi syödä muutakin kuin velliä.
Vika itseltäni löytyi vasta mangeettikuvauksessa.Miltä leukanivelesi tuntui kivun lisäksi? Niin, sitä kipua varmasti oli.
- leukanivel
sattuupi kirjoitti:
Miltä leukanivelesi tuntui kivun lisäksi? Niin, sitä kipua varmasti oli.
saanut kuin pikkuisen auki,koko vasenta puolta särki,korvaa ,leukaperiä ym.
Kun vikaa haettiin,ehdotettiin,sikotautia,sylkirauhasissa jos ois kiviä,vaikka mitä.
Nyt vasta tajuan,miksi lekurit ei oikein uskoneet,kun kerroin milloin vaiva alkoi,nimittäin töissä aamukahvilla haukkasin sämpylää,silloin kierukka tippui.
Luultiin,että puolustan miestäni ja että oisin saanut köniini.
Näin asia ei ollut,vaan ihan oikeesti sämpylää haukatessa,meni monta kuukautta ennekuin voi pikkuhiljaa alkaa syömään "paksumpaa" ruokaa.
Yksinkertaisesti ei voinut,suu ei auennut ja kipu oli niin valtava ettei tehny ees mieli.
Vaadi mngeettikuvausta,normaali röngtenissä ei vaiva näy.
- paukkuminen
Niinhän oli myös minullakin purenta mennyt vinksalleen, eikä sitä jostain syystä saatu kohdalleen, tasapainoiseksi.
Alkoi myös leukanivelen paukkumiset ja ympäristönkin kivut.
Kun muutakaan ei keksitty, vuosienkaan tutkimusten tuloksena, kipujen ja paukkumisen suhteen, niin viimein ehdotettiin leukanivelen OSTEOTOMIAA, jossa leukanivel sahataan poikki, ja sitten luut saavat luutua siihen kohtaan johon kiristyneet lihakset nivelluun päät vetävät.
Tuntui sen verran radikaalilta toimenpiteeltä, että sai kuitenkin jäädä tekemättä.
Niitä kipuja ja vaivoja on riittänyt, ja sen tasapainoisen purennankin aikaansaaminen onkin osoittautunut paljonkin vaikeammaksi kuin sitä voisi kuvitellakkaan!
Toivottavasti ongelmasi selviää vähemmällä!- osteotomia
Jos synnytyksessä tapahtuu lonkkanivelen sijoiltaanmeno, eikö sitä todellakaan voi saada muuten takaisin, vaan täytyy tehdä tämä Salterin- osteotomia, suoliluuleikkaus?
Onkohan todellakin näin, kuten tuossa linkissä kerrotaan?
http://www.poliklinikka.fi/?page=4598627&search=osteotomia - sattuupi
Ai kauheaa, toivottavasti kyse ei ole noin vakavasta asiasta. Kun kumppanini eilen kertoi, miten yhdelle hänen tutulleen oli käynyt, teki mieleni sanoa, että älä kerro, en pysty kuuntelemaan. Kas näin oli käynyt: oli purrut sukeltaessaan sitä suuvempainta liian kovaa, ja siihen leukarustoon oli tullut reikä. Jotenkin se oli sitten korjattu.
Minun purentani tasapainotettiin viime kesänä. Vai tasoitettiinko? Mitäs jos se epäonnistui. - hoidettu
osteotomia kirjoitti:
Jos synnytyksessä tapahtuu lonkkanivelen sijoiltaanmeno, eikö sitä todellakaan voi saada muuten takaisin, vaan täytyy tehdä tämä Salterin- osteotomia, suoliluuleikkaus?
Onkohan todellakin näin, kuten tuossa linkissä kerrotaan?
http://www.poliklinikka.fi/?page=4598627&search=osteotomiaJos lapsella on lonkkaluksaatio, niin sitä hoidetaan Rosenin lastalla.
Ensin pitäisi toki käsin korjata vika. En tiedä onko se toimenpide nykyään vain unohdettu tehdä, koska useimmilla se jää korjaantumatta lastahoidosta huolimatta.
Pitäisi käydä osaavalla jäsenkorjaajalla korjauttamassa ongelma. - selvittääkseni
hoidettu kirjoitti:
Jos lapsella on lonkkaluksaatio, niin sitä hoidetaan Rosenin lastalla.
Ensin pitäisi toki käsin korjata vika. En tiedä onko se toimenpide nykyään vain unohdettu tehdä, koska useimmilla se jää korjaantumatta lastahoidosta huolimatta.
Pitäisi käydä osaavalla jäsenkorjaajalla korjauttamassa ongelma.otin tuon konkreettisen esimerkin!
Kyseessä on nähtävästi vasta myöhemmällä iällä havaittu, ja vaivoja aiheuttanut ongelma, jonka hoitaminen lääketieteellisesti vaatii suoliluun leikkauksen.
Mikä on käsityksesi.
Voisiko ongelman poistaa "kevyemmin" menetelmin? - hoidettu
selvittääkseni kirjoitti:
otin tuon konkreettisen esimerkin!
Kyseessä on nähtävästi vasta myöhemmällä iällä havaittu, ja vaivoja aiheuttanut ongelma, jonka hoitaminen lääketieteellisesti vaatii suoliluun leikkauksen.
Mikä on käsityksesi.
Voisiko ongelman poistaa "kevyemmin" menetelmin?Käsinhän sellaisia on ihmisiltä korjattu jo tuhansien vuosien ajan. Jopa lapsilta ja vauvoilta.
Sen takia varmaan vastasyntyneitäkin ennen vanhaan roikutettiin jaloista ja ravisteltiin. Tehdäänkö tuota enää? - linkkihän
hoidettu kirjoitti:
Käsinhän sellaisia on ihmisiltä korjattu jo tuhansien vuosien ajan. Jopa lapsilta ja vauvoilta.
Sen takia varmaan vastasyntyneitäkin ennen vanhaan roikutettiin jaloista ja ravisteltiin. Tehdäänkö tuota enää?kertoo hoitomuodoksi Salterin lantio-osteotomian!
- KISKO OK
MOI! Minulla on ollut purentakisko käytössä tammikuusta alkaen ja se on auttanut todella paljon leukanivel- ja hammaskipuihin. Aivan "tavallisetkin" päänsäryt ovat vähentyneet, samoin niska- ja hartiasäryt. Ko. kisko ei ole hankala käytössä. Siitä pitäisi esim. nähdä kuva tai mallikappale, jotta osaa sopeutua oikealla tavalla asiaan. Minua kisko-sana kauhistutti paljon, mutta se on kevyt muovinen ylähampaisiin painettava levy. Lääkärini neuvoi sitomaan pahimpina särkypäivinä ja -öinä huivin leuan ympäri päälaelle. Tämä näyttää tosi hassulta, mutta auttaa pitämään leuat paikoillaan. Käyn yksityisellä hammaslääkärillä ja maksoin kiskosta n. 270 euroa. Kova hinta, mutta kivut ovat vähentyneet todella minimiin. Mielestäni se kannatti maksaa.
- sattuupi
Olen maanantaina menossa sellaiselle hammaslääkärille, joka on erikoistunut purentaongelmiin. Saa sitten nähdä, mitä hän sanoo asiasta. Tuosta kiskosta olen kuitenkin kuullut, ettei se auta kuin puolelle käyttäjistä. Kaikille siitä ei ole apua, ja siksi se onkin melkoisen hintava kokeilu.
Mutta sen näkee kuulemma hampaista, pureeko niitä öisin yhteen. Päänsärkyjä minulla ei myöskään ole.
Olen nähnyt kuvia noista kiskoista, ja tiedän, minkälaiset ne ovat. Olen huonouninen, ja siksi pelkään, että suussa olevat vempaimet tekisivät nukkumisesta vielä hankalampaa.
Hienoa, että olet itse saanut niistä apua! - kuka ei
sattuupi kirjoitti:
Olen maanantaina menossa sellaiselle hammaslääkärille, joka on erikoistunut purentaongelmiin. Saa sitten nähdä, mitä hän sanoo asiasta. Tuosta kiskosta olen kuitenkin kuullut, ettei se auta kuin puolelle käyttäjistä. Kaikille siitä ei ole apua, ja siksi se onkin melkoisen hintava kokeilu.
Mutta sen näkee kuulemma hampaista, pureeko niitä öisin yhteen. Päänsärkyjä minulla ei myöskään ole.
Olen nähnyt kuvia noista kiskoista, ja tiedän, minkälaiset ne ovat. Olen huonouninen, ja siksi pelkään, että suussa olevat vempaimet tekisivät nukkumisesta vielä hankalampaa.
Hienoa, että olet itse saanut niistä apua!...> Mutta sen näkee kuulemma hampaista, pureeko niitä yhteen.
Esim. minun tapauksessa ei nähty vaikka hampaita oli kokonaankin halki, osassa hiusmurtumia, kulumajäljet takahampaissa aivan nystyjen ulkosyrjässä.
Tutkimuksia? tehtiin vuodesta toiseen, kuitenkin tuloksetta.
Hyvin hoidetuista hampaista vain muistuteltiin.
Kipu ko. alueilla ja takaraivolla oli jo täysin sietämätöntä.
Jossain vaiheessa tehtiin myös se purentakisko, josta ei kuitenkaan ollut mitään apua.
Suurten sattumusten ja aktiivisuuden jälkeen ongelmat viimeinkin rupesivat, kuitenkin kovin hitaasti ja yksitellen avautumaan! - sattuupi
kuka ei kirjoitti:
...> Mutta sen näkee kuulemma hampaista, pureeko niitä yhteen.
Esim. minun tapauksessa ei nähty vaikka hampaita oli kokonaankin halki, osassa hiusmurtumia, kulumajäljet takahampaissa aivan nystyjen ulkosyrjässä.
Tutkimuksia? tehtiin vuodesta toiseen, kuitenkin tuloksetta.
Hyvin hoidetuista hampaista vain muistuteltiin.
Kipu ko. alueilla ja takaraivolla oli jo täysin sietämätöntä.
Jossain vaiheessa tehtiin myös se purentakisko, josta ei kuitenkaan ollut mitään apua.
Suurten sattumusten ja aktiivisuuden jälkeen ongelmat viimeinkin rupesivat, kuitenkin kovin hitaasti ja yksitellen avautumaan!Luin mielenkiinnolla, mutta juttusi jäi kesken: mitä paljastui kun ongelmasi alkoivat avautua? No, minä ainakin oletan, että jos hammaslääkäri on perehtynyt nimenomaan purentaongelmiin, hän osaa nähdä hampaista, kirskuttelenko niitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli642618Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.272514Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️151694- 1021407
Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1271396- 981337
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?241173Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411106Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141083Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä
Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest59985