Voinko tulla/olla jollekin lapselle kummi, jos eroan kirkosta?
Voiko olla kummi, jos eroaa kirkosta?
19
1816
Vastaukset
- Et voi
Kummiksi valittavan täytyy olla jonkin hyväksytyn uskontokunnan jäsen. Jos olet jo kummi ja eroat kirkosta niin en ole varma voitko jatkaa kummina.
- Kaaleppi
ei ole juridinen asema.
- Jori Mäntysalo
- kummi x 4
Kummin eräänlainen "minimivaatimus" on siinä, että hän on kirkon jäsen. Jos ei halua kuulua kirkkoon, miksi olisi mukana tukemassa toisen ihmisen liittämistä (=kaste) kirkkoon? Itse ajattelen, että on hyvin monta syytä kuulua kirkkoon ja mahdollisuus toimia kummina on yksi syy.
- nimiäisissä
Tänä päivänä ovat yleistyneet nimiäiset. Ne ovat ristiäiset korvaava siviilijuhla, joissa siviilikummeina voi olla kuka vain. Sillä kuuluuko nimiäisissä kummi ihan mihin vain uskontokuntaan tai ei, ei ole mitään merkitystä.
Jos vanhemmat järjestävät jonkin uskontokunnan uskonnolliset ristiäiset, on kummien tehtävänä tällöin tukea lapsen kasvatusta nimenomaan ko. uskontoon joten itsestäänselvää luulisi olevan että kummin on oltava uskontokunnan jäsen.
Erityisesti nuorten parissa yleistyneen kirkosta eroamisen johdosta nimiäiset ovat yleistymään päin. Huvittavaa kuitenkin on kuinka tämänkin portaalin ristiäis/nimiäispalstalla vanhemmat pohtivat ja hikoilevat jatkuvasti ristiäisten kummivaatimuksista. Evlut-kirkko kun vaatii että kummien on oltava kirkon jäseniä ja että kummeja on oltava vähintään 2 kpl. Ristiäisiin myös on vakiokaava jota tietenkin on noudatettava.
Milloin sitten haluttaisiin kummi tai kummit jotka eivät ole jäseniä tai tarjolla olisi vain yksi kummi. Milloin haluttaisiin jotain muuta musiikkia kuin virsiä tai jättää nyt ainakin se rukoileminen pois, ei kai yhteislaulu vain ole pakollista. Millä varmistaa että paikalle tuleva pappi ei sitten ole joku ahdasmielinen jne jne. Poloiset vanhemmat palstalla ressaavat mitä tehdä.
En voi kertakaikkiaan tajuta miksi ihmiset, jotka eivät itse ole lainkaan uskovia ja joille kirkko ei merkitse oikeastaan yhtään mitään, jaksavat kuitenkin vaivata päätään (yhdessä kivoimmista omista perhejuhlistaan!) uskonnollisen yhteisön säännöillä, rajoituksilla ja kaavoilla.
Kun huomattavasti paljon helpompi ja kivempi on vain järjestää mieleisensä nimiäiset joissa kummeja voi olla juuri se lukumäärä kuin vanhemmat haluavat ja ihan uskontokunnista riippumatta. Nimiäisten sisällön, puhujan musiikin ja kaiken muunkin saa ITSE päättää mieleisekseen.
Vähän selkärankaa tässä asiassa kyllä tälle 70-luvulla syntyneelle nuorisolle, jonka muksujen juhlia tässä nyt kai eniten vietetään, toivoisi. Saati nyt sitä nuoremmille.
Yksi huonoin perustelu tehdä jotain on että kun "näin on aina tehty". Kukas niitä perinteitä muuttaa jos ei nuoret itse.- Nimetön
tullut mieleenkään järjestää mitään juhlia sen takia, että lapsi sai nimen. En ole koskaan juhlista niin perustanut ja muutaman viikon ikäinen ei olisi niistä mitään edes tajunnut. Kunhan kiikutin todistuskappaleen maistraattiin ja vein syntymätodistuksen mukanani. Siinä se tuli nimi annettua ja that's it.
- kopioidaan kirkosta
Tottakai nimiäisissä voi olla mitä vain.
Mutta miksi kaikki täytyy kopioida kirkosta, kun kerran pyritään eroon kirkosta?
Nimiäiset jäjittelevät kastejuhlaa.
Mikä sitten olisi tällaisen "nimiäiskummin" nimitys?
Kummin tehtävähän on tukea kastettua ja hänen vanhempiaan kristillisessä kasvatuksessa.
Nimäiskummmin tehtävä on tukea vapaa-ajatteluun kasvattamisessa? Vai mikä? - pyri eroon
kopioidaan kirkosta kirjoitti:
Mutta miksi kaikki täytyy kopioida kirkosta, kun kerran pyritään eroon kirkosta?
Kummin tehtävähän on tukea kastettua ja hänen vanhempiaan kristillisessä kasvatuksessa.
Nimäiskummmin tehtävä on tukea vapaa-ajatteluun kasvattamisessa? Vai mikä?"kun kerran pyritään eroon kirkosta?"
En minä ainakaan pyri sen ihmeenmin eroon yhtään mistään. Evlut-kirkon jäsenyydestä olen eronnut yksinkertaisesti koska en lainkaan usko yliluonnolliseen.
Toimituksiaan vastaan minulla ei ole mitään. Vauvan syntymäjuhla on suvuissa yleensä pitkään jatkunut PERINNE joilla tästä johtuen on tunne-arvoa. Samaa vauvan mekkoa, maljaa tai pöytäliinaa on voitu käyttää jo sukupolvia. Näin ainakin meillä.
En minä perinteistä suinkaan eroon halua, hölmöksi kokemastani yliluonnollisuudesta ja turhasta uskonnollisuudesta vain. Niinpä järjestimme esikoiselle nimiäiset, joissa puhuja pro-seremonioista. Kaunis tilaisuus tapahtumana muistutti jossain määrin ristiäisiä, tietenkin ilman mitään uskonnollisuutta. Itse olin enemmän kuin tyytyväinen, sekä tilaisuuteen että puhujan puheeseen. - voi mitenkään
korvata ristiäisiä, koska ristiäiset eivät ole nimenantojuhla. Ristiäisten sisältö on uskonnollinen, lisäksi ristiäiset ovat lapsen kirkkoon liittämisjuhla.
- Kimmo vaan
voi mitenkään kirjoitti:
korvata ristiäisiä, koska ristiäiset eivät ole nimenantojuhla. Ristiäisten sisältö on uskonnollinen, lisäksi ristiäiset ovat lapsen kirkkoon liittämisjuhla.
Moneen juhlaan on ängetty kristillistä sisältöä (kuten esimerkiksi ristiäisiin ja jouluun), mutta useimmille ihmisille ne ovat perlkästään perhejuhlia. Kuukauden kuluttua ristiäisista useimmat muistavat lapsen nimen, kummit ja vieläpä kahvin kanssa tarjotun kakun, mutta kuka vieraista muistaa papin nimen, hänen puheen sisällön tai edes puhuiko pappi jotain.
Nimiäisissä ovat aivan ristiäisten kaltaisia juhlia siinä osallistujille. Uskonto on siinä aivan sivuseikka; vähän niinkuin joulupukki ilman Jeesus-lasta :-) - Kimmo Koo
kopioidaan kirkosta kirjoitti:
Nimäiskummmin tehtävä on tukea vapaa-ajatteluun kasvattamisessa? Vai mikä?"Mutta miksi kaikki täytyy kopioida kirkosta, kun kerran pyritään eroon kirkosta?"
Samasta syystä kuin kirkko on kopioinut omat juhlansa. Raamatussa käsketään viettää pääsiäistä, mutta kaikki muut "kirkon juhlat" ovat vanhoja pakanallisia juhlia.
Kopioimisen takana on halu juhlia ja tutun kaavan tuoma turvallisuuden tunne.
"Nimiäiset jäjittelevät kastejuhlaa.
Mikä sitten olisi tällaisen "nimiäiskummin" nimitys?"
Sama kuin ristiäiskummin. Lapsista on hienoa, että heillä on vanhempien lisäksi nimikkoaikuisia, jotka muistavat heitä. Kummien kannalta on hienoa, että lapsen vanhemmat ilmaisevat tällatavalla ystävyyttä ja luottamusta.
"Nimäiskummmin tehtävä on tukea vapaa-ajatteluun kasvattamisessa? Vai mikä"
Ei ketään voi kasvattaa vapaa-ajattelijaksi. Aivojen tyhjentäminen hömpästä ei onnistu, vain aivopesu on mahdollista. - noinkin
Kimmo Koo kirjoitti:
"Mutta miksi kaikki täytyy kopioida kirkosta, kun kerran pyritään eroon kirkosta?"
Samasta syystä kuin kirkko on kopioinut omat juhlansa. Raamatussa käsketään viettää pääsiäistä, mutta kaikki muut "kirkon juhlat" ovat vanhoja pakanallisia juhlia.
Kopioimisen takana on halu juhlia ja tutun kaavan tuoma turvallisuuden tunne.
"Nimiäiset jäjittelevät kastejuhlaa.
Mikä sitten olisi tällaisen "nimiäiskummin" nimitys?"
Sama kuin ristiäiskummin. Lapsista on hienoa, että heillä on vanhempien lisäksi nimikkoaikuisia, jotka muistavat heitä. Kummien kannalta on hienoa, että lapsen vanhemmat ilmaisevat tällatavalla ystävyyttä ja luottamusta.
"Nimäiskummmin tehtävä on tukea vapaa-ajatteluun kasvattamisessa? Vai mikä"
Ei ketään voi kasvattaa vapaa-ajattelijaksi. Aivojen tyhjentäminen hömpästä ei onnistu, vain aivopesu on mahdollista."Raamatussa käsketään viettää pääsiäistä, mutta kaikki muut "kirkon juhlat" ovat vanhoja pakanallisia juhlia."
No eipä kristitytkään Raamatullista pääsiäistä paljon vietä. Enemmän taitaa nykyisissä pääsiäisperinteissä olla lainaa pakanallisista kevään juhlista. Mitä nyt Jeesus mainitaan aina varmuuden vuoksi jossain väilissä.
"Ei ketään voi kasvattaa vapaa-ajattelijaksi."
Kyllä sitä voi ainakin edistää, antamalla lapselle paljon erilaisia älyllisiä virikkeitä. Tiedekirjojen parissa kasvanut lapsi käsittää maailmaa ihan eri tavalla kuin sellainen jonka kotona ainut kirja on Raamattu.
- pakanakummi
Et voi olla sylikummi etkä saa Kirkon antamaa valokopiota jossa sinut "virallistetaan" kummiksi (Laki ei tunne koko käsitettä). Itse olen monen lapsen kummisetä vaikka en kuulu Kirkkoon - ja ollut aina läsnä ristiäisissä kummina. Lapsia ei tuo ole koskaan kiinnostanut eikä muitakaan papin lisäksi ;)
- omat sääntönsä
Suomen evlut-kirkon säännöt sanovat että kummeja on oltava vähintään kaksi ja että heidän _on oltava_ evlut-kirkon jäseniä.
Yleensä nämä tilanteet ristiäisissä (sekä virallisia että ei-virallisia, tai vain ensimmäisiä kummeja) juontuvat juuri siitä että vanhemmille itselleen uskonnollisuus tai kirkko ei merkitse juuri mitään (kun kerran ei uskonnollisia ihmisiä halutaan kummiksi), mutta vauvan juhlalle (joka perinteen vuoksi ehdottomasti halutaan viettää) ei vain muuta mallia tiedetä kuin evlut-uskontokunnan ristiäiset. Tämä on vähän surku.
Kun tällaista kummikikkailua huomattavasti järkevämpää näissä tilanteissa olisi yksinkertaisesti järjestää juuri nimiäiset jolloin kaikki kummit olisivat juuri tasan yhtä virallisia ja samassa asemassa. Kaikki voivat seistä samassa paikassa itse toimituksessa ja saada samat esim. pro-seremonioiden kauniit kummitodistukset.
Evankelisluterilaisen kirkon jäsenmäärän kokoajan tippuessa lähes prosentin vuosivauhtia veikkaanpa että pelastaakseen omaa jäsenkatoaan (kun talous perustuu pitkälti lapsikasteeseen -> tulevat veronmaksajat liitetään heiltä itseltään kysymättä) ja hiljentääkseen nimiäisten nousevaa suosiota tullaan seuraavan 10-15 vuoden sisällä näkemään kirkon sääntömuutos jossa myös ei evlut-jäsenet hyväksytään kummeiksi ;) - Kaaleppi
omat sääntönsä kirjoitti:
Suomen evlut-kirkon säännöt sanovat että kummeja on oltava vähintään kaksi ja että heidän _on oltava_ evlut-kirkon jäseniä.
Yleensä nämä tilanteet ristiäisissä (sekä virallisia että ei-virallisia, tai vain ensimmäisiä kummeja) juontuvat juuri siitä että vanhemmille itselleen uskonnollisuus tai kirkko ei merkitse juuri mitään (kun kerran ei uskonnollisia ihmisiä halutaan kummiksi), mutta vauvan juhlalle (joka perinteen vuoksi ehdottomasti halutaan viettää) ei vain muuta mallia tiedetä kuin evlut-uskontokunnan ristiäiset. Tämä on vähän surku.
Kun tällaista kummikikkailua huomattavasti järkevämpää näissä tilanteissa olisi yksinkertaisesti järjestää juuri nimiäiset jolloin kaikki kummit olisivat juuri tasan yhtä virallisia ja samassa asemassa. Kaikki voivat seistä samassa paikassa itse toimituksessa ja saada samat esim. pro-seremonioiden kauniit kummitodistukset.
Evankelisluterilaisen kirkon jäsenmäärän kokoajan tippuessa lähes prosentin vuosivauhtia veikkaanpa että pelastaakseen omaa jäsenkatoaan (kun talous perustuu pitkälti lapsikasteeseen -> tulevat veronmaksajat liitetään heiltä itseltään kysymättä) ja hiljentääkseen nimiäisten nousevaa suosiota tullaan seuraavan 10-15 vuoden sisällä näkemään kirkon sääntömuutos jossa myös ei evlut-jäsenet hyväksytään kummeiksi ;)Kirkon talous ei suinkaan perustu lapsikasteeseen, vaan miljardibisnekseen, vaikkakin uudet kirkollisveronmaksajat ovat tietysti tervetulleita.
Kirkko myös saa sitä yhteisöverotuottoa, jonka maksamista en millään jaksa tajuta enkä hyväksyä.
http://www.talouselama.fi/docview.do?f_id=1058676
Itse aikoinaan kävelin maistraattiin syntymätodistuksen kanssa ja kerroin minkä nimen lapselleni annan. Ihan yksinkertaista. - toki
Kaaleppi kirjoitti:
Kirkon talous ei suinkaan perustu lapsikasteeseen, vaan miljardibisnekseen, vaikkakin uudet kirkollisveronmaksajat ovat tietysti tervetulleita.
Kirkko myös saa sitä yhteisöverotuottoa, jonka maksamista en millään jaksa tajuta enkä hyväksyä.
http://www.talouselama.fi/docview.do?f_id=1058676
Itse aikoinaan kävelin maistraattiin syntymätodistuksen kanssa ja kerroin minkä nimen lapselleni annan. Ihan yksinkertaista.Totta. Vaan ilman lapsikastetta kirkollisveron maksajia todennäköisimmin olisi nykyisen 80% sijaan jotain 20% paikkeilla? Eli kirkkoon liittyisivät täysi-ikäisinä (18->) vain ne jotka itse niin todella haluavat.
Olisihan se nyt melkoinen ero. Taloudessakin.
Lapsikaste on ovela. Harvempi tulee niinkään ajatelleeksi erota organisaatiosta jonka jäseneksi ei ole koskaan liittynytkään. Kun liittämisen päinvastoin tehneet vanhemmat, tulee tosi monelle eroa harkitessa kynnykseksi "mitähän ne vanhemmatkin ajattelevat" ja jää sitten tekemättä. - Kaaleppi
toki kirjoitti:
Totta. Vaan ilman lapsikastetta kirkollisveron maksajia todennäköisimmin olisi nykyisen 80% sijaan jotain 20% paikkeilla? Eli kirkkoon liittyisivät täysi-ikäisinä (18->) vain ne jotka itse niin todella haluavat.
Olisihan se nyt melkoinen ero. Taloudessakin.
Lapsikaste on ovela. Harvempi tulee niinkään ajatelleeksi erota organisaatiosta jonka jäseneksi ei ole koskaan liittynytkään. Kun liittämisen päinvastoin tehneet vanhemmat, tulee tosi monelle eroa harkitessa kynnykseksi "mitähän ne vanhemmatkin ajattelevat" ja jää sitten tekemättä.oli sisareni heti haukkumassa ja ihmettelemässä sitä, että enkö yhtään ajattele äidin tunteita!! Sanoin, että minä ne kirkollisverot joutuisin maksamaan, ei äiti. Jösses mitä paskanjauhantaa saa kuulla näiltä "hartailta" sukulaisilta.
Tarvittaisiin todella lakimuutos aikaan, että alaikäistä ei voisi liittää kirkkoon. Mielestäni tuo loukkaa ihmisoikeuksia. - fdfdfdgh
Kummitodistuksia jolla kummius virallistetaan voi ihan hyvin hankkia vaikkei lainkaan kuuluisi kirkkoon. Esimerkiksi itse olen siskoni vauvan kummi. Siskoni ei kuulu kirkkoon, enkä minä kuulu kirkkoon. Silti nimenantojuhlassa allekirjotin kummitodistuksen josta jäi itselle yksi kappale. Eli kummius on juuri niin virallista kuin sen tarvitsee olla.
En alkuunkaan ymmärrä mitä ihmettä koko asia muka edes kuuluu kirkolle.
- dfdfddfdg
Se on ihan huuhaata että ei muka voisi. Itseasiassa mitäs se loppujenlopuksi edes kirkolle kuuluu? Itse olen siskoni vauvan kummi enkä todellakaan kuulu kirkkoon.
Kirkko vaan haluaa uskotella ettei mitään voi tehdä kuulumatta siihen. Jotkut vastaavasti kuvittelee edelleen esim ettei naimisiin voi mennä kuin maistraatissa jos ei kuulu kirkkoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 521181
Toivotko koskaan mies...
Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.901167Tämän päivän puukotusuutinen
Epäillyn tuntomerkit? Nisti vai matu? Laittaisin betsit jälkimmäiselle.171030- 17878
Olisin valmis salaisiin tapaamisiin
Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet45793Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta
Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne112768Olisit voinut olla...
....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n64722- 12697
- 38609
YT skoda Transtech
Noin 200 saa potkut. Saksikäsipetturi ajoi suomen konkkaan ja tarkkikselle. Totaalinen Petosjytky..70591