Myytinmurtajat

Crypticall

Aika hauska ohjelma tuo myytinmurtajat vaikka onkin vain viihdettä, se muistuttaa siitä, että nykyisinkin on olemassa paljon myyttejä. Ne eivät ole hävinneet sivistyksen myötä, vaan ainoastaan muuttaneet muotoaan. Nykyaikainen tieteellinen käsitys maailmasta sisältää paljon myyttejä, jotka ymmärretään myyteiksi aina siinä vaiheessa kun tuota näkemystä päivitetään uusilla myyteillä. Uskonnoissakin, vaikka ne muuttuvat hitaammin tai ei ollenkaan, on myyttejä, joissain paljonkin.

Tahtoisin kiinnittää huomion eräisiin tiettyihin myytteihin, joita voisi tarkastella ja miettiä ovatko ne totta vai murrettavissa. Otan esimerkiksi käsityksen, jonka mukaan Messias on vanhan juutalaisen käsityksen mukaan vain tavallinen kuolevainen ihminen ja ainoastaan kristityt väittävät hänen olevan myös enemmän kuin vain tavallinen ihminen. Jos sitä ajatellaan nykyaikaiseksi myytiksi, niin voidaanko se paljastaa sellaiseksi, vai kestääkö tuo väite tarkastelua? Toivottavasti löytyy runsaasti osallistumista ja huomioita (viittauksineen) siitä, miten Messias on ymmärretty vanhoissa juutalaisissa kirjoituksissa.

Voisin aloittaa yhdellä ajatuksella, joka nousi keskusteluista. On väitetty, ettei Messiasta voisi minkään ajanlaskun alun tai sitä edeltävän juutalaisuuden piirissä kutsua esimerkiksi Jumalan pojaksi. Se olisi Jumalan pilkkaa esitettyjen ajatusten mukaan. Sitten yksi huomio, joka voi hieman kyseenalaistaa tuota käsitystä:

Vanha juutalainen näkemys tähän asiaan kertoo:
”Kuningas on tuleva. Häntä kutsutaan Jumalan pojaksi, Korkeimman pojaksi he nimittävät häntä. Tähtien kirkkauden kaltainen on heidän valtakuntansa oleva.. Hänen valtakuntansa on oleva ikuinen valtakunta ja hän on oleva vanhurskas kaikissa teoissaan.” (Qumran 4Q246)

Mitä juutalaiset siis todella odottivat Messiaalta ennen kuin kristinusko syntyi ja Jeesuksen messiaanisuuden kieltävät juutalaiset alkoivat esittää omia väitteitään vanhoista kirjoituksista ja tulkinnoista. Itse asiassa vanhoja juutalaisia kirjoituksia lukiessa nousee epäilys Uuden testamentin sanoman radikaaliudesta. Näyttää sille, että kaikki mitä Uuden testamentin kirjoittajat sanovat, tunnettiin juutalaisuudessa jo ennen heitä. Mutta mielipiteitä ja huomioita aiheesta? Jos aihe on ihan uusi, niin kannattaa vilkaista tuonnekin:

http://www.sacred-texts.com/jud/tmm/tmm06.htm

10

314

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • shhh...

      uskonnossa, myytit ovat niiden perusta, kristinuskon neitseestä syntyvä jumallapsi jonka syntymää juhlistaa tähtitaivas ja enkelikuoro on yksi parhaimmista esimerkeistä.Messiasajatus sinänsä on myös myytti, mutta koska profeetat kuitenkin puhuivat ennustuksin, tässä tapauksessa voisi ajatella että jos tulee henkilö joka täyttää ne, silloin ennustettu messias on tullut.Kukaan vain ei vielä ole täyttänyt. Mielenkiintoista että vedät yhteyksiä essealaisista Jeesukseen, joka hyvinkin itse sai vaikutteita juuri tuosta lahkosta, seikka jonka useimmat kristityt kuitenkin kiivaasti kieltävät.

      • Crypticall

        Myytit eivät välttämättä ole uskon perusta. Ainakaan siinä mielessä, että se miten jokainen uskoo joihinkin asioihin, ei vielä tee hänestä myyttien kannattajaa. Neitseellisiä syntymiä on maailma pullollaan, jos katsotaan asiaa biologian kautta. Ihmiselle se on tosin äärimmäisen harvinaista, itse asiassa en tunne muita tapauksia joissa niin väitetään tapahtuneen. Monissa idän mytologioissa esiintyvät jumalien pojat ovat kertomusten mukaan syntyneet kuitenkin yhdynnän tuloksena.

        Missä mielessä ajatus Voidellusta on myytti ajanlaskun alun juutalaisen kulttuurin keskellä?

        Jeesusta tulee tarkastella siinä juutalaisessa kulttuurissa, jossa hän vaikutti, osana sitä. Aivan kuten juutalaisen kulttuurin eri osina vaikuttivat fariseukset, essealaiset ja saddukeukset. Muitakin pienempiä ryhmiä löytyy.


      • shhh...
        Crypticall kirjoitti:

        Myytit eivät välttämättä ole uskon perusta. Ainakaan siinä mielessä, että se miten jokainen uskoo joihinkin asioihin, ei vielä tee hänestä myyttien kannattajaa. Neitseellisiä syntymiä on maailma pullollaan, jos katsotaan asiaa biologian kautta. Ihmiselle se on tosin äärimmäisen harvinaista, itse asiassa en tunne muita tapauksia joissa niin väitetään tapahtuneen. Monissa idän mytologioissa esiintyvät jumalien pojat ovat kertomusten mukaan syntyneet kuitenkin yhdynnän tuloksena.

        Missä mielessä ajatus Voidellusta on myytti ajanlaskun alun juutalaisen kulttuurin keskellä?

        Jeesusta tulee tarkastella siinä juutalaisessa kulttuurissa, jossa hän vaikutti, osana sitä. Aivan kuten juutalaisen kulttuurin eri osina vaikuttivat fariseukset, essealaiset ja saddukeukset. Muitakin pienempiä ryhmiä löytyy.

        paratiisillisesta ajasta tai tulevaisuuden vastaavasta ovat ihmiskunnan yhteisiä myyttejä, ei niitä koskaan ole ollut tai tule.Samaa myyttisyyttä on messiasajatuksessa:ei sotia, susi ja karitsa asuvat yhdessä. Miekat voidaan takoa auroiksi, mutta tuskin taotaan. Päämääränä se kuitenkin on jalo.


      • Crypticall
        shhh... kirjoitti:

        paratiisillisesta ajasta tai tulevaisuuden vastaavasta ovat ihmiskunnan yhteisiä myyttejä, ei niitä koskaan ole ollut tai tule.Samaa myyttisyyttä on messiasajatuksessa:ei sotia, susi ja karitsa asuvat yhdessä. Miekat voidaan takoa auroiksi, mutta tuskin taotaan. Päämääränä se kuitenkin on jalo.

        Asioiden odotus voikin olla joskus kauniimpaa, kuin itse asiat toteutuessaan. Ajattele miten kauan juutalaiset tahtoivat saada oman valtion Palestiinan alueelle. Kun he aloittivat sinne siirtymisen, olivatko he ihastuksissaan saavutuksesta? Toinen vaihtoehto on, että sinne lopulta pitkän odotuksen jälkeen päästyään, he totesivat ettei se olekaan niin ihanaa kuin kuvitelmissa ja kääntyivät takaisin. Siinä tapauksessa tilastoista löytyisi tieto, jonka mukaan joinain vuosina pois muuttavia oli jopa enemmän kuin alueelle pyrkiviä.

        Ehkä Messiaankin odotus on ollut hienoa ja monien kuvitelmien reunustamaa, jopa niin, että kun Messias on paikalla, häntä ei hyväksytäkään.


      • shhh...
        Crypticall kirjoitti:

        Asioiden odotus voikin olla joskus kauniimpaa, kuin itse asiat toteutuessaan. Ajattele miten kauan juutalaiset tahtoivat saada oman valtion Palestiinan alueelle. Kun he aloittivat sinne siirtymisen, olivatko he ihastuksissaan saavutuksesta? Toinen vaihtoehto on, että sinne lopulta pitkän odotuksen jälkeen päästyään, he totesivat ettei se olekaan niin ihanaa kuin kuvitelmissa ja kääntyivät takaisin. Siinä tapauksessa tilastoista löytyisi tieto, jonka mukaan joinain vuosina pois muuttavia oli jopa enemmän kuin alueelle pyrkiviä.

        Ehkä Messiaankin odotus on ollut hienoa ja monien kuvitelmien reunustamaa, jopa niin, että kun Messias on paikalla, häntä ei hyväksytäkään.

        Israelista on suurta, puoli miljoonaa ex-israelilaista asuu yksin USA:ssa, mutta en oikein ymmärrä mihin tämä nyt kuuluu. Israelin valtio on samanlainen kuin mikä muu kansallisvaltio hyvänsä ja globaalissa maailmassa yritteliäät ihmiset muuttavat sinne missä näkevät suurimmat mahdollisuudet toteuttaa itseään ja unelmiaan.
        VT:n mukaan messiaan tulo ei voi jäädä huomaamatta eikä messias vaadi "hyväksyntää"; kristinusko kehitti ajatuksen jonka mukaan messiasta pitää jotenkin palvoa tai saa rangaistuksen ikään kuin messiaan tulo olisi jokin kirous jossa voikin käydä hassusti. Ei alkuperäistarina tuollaista sano eikä kukaan odottaisikaan noin kamalaa messiasta. Ajatushan on hyvä ja positiviinen, toivoa antava:ei enää vainoa tai sortoa rauhallisessa maailmassa .


      • Crypticall
        shhh... kirjoitti:

        Israelista on suurta, puoli miljoonaa ex-israelilaista asuu yksin USA:ssa, mutta en oikein ymmärrä mihin tämä nyt kuuluu. Israelin valtio on samanlainen kuin mikä muu kansallisvaltio hyvänsä ja globaalissa maailmassa yritteliäät ihmiset muuttavat sinne missä näkevät suurimmat mahdollisuudet toteuttaa itseään ja unelmiaan.
        VT:n mukaan messiaan tulo ei voi jäädä huomaamatta eikä messias vaadi "hyväksyntää"; kristinusko kehitti ajatuksen jonka mukaan messiasta pitää jotenkin palvoa tai saa rangaistuksen ikään kuin messiaan tulo olisi jokin kirous jossa voikin käydä hassusti. Ei alkuperäistarina tuollaista sano eikä kukaan odottaisikaan noin kamalaa messiasta. Ajatushan on hyvä ja positiviinen, toivoa antava:ei enää vainoa tai sortoa rauhallisessa maailmassa .

        Olisiko tämäkin kristittyjen keksintöä?

        "Voi sitä päivää! Sillä lähellä on Herran päivä, ja se tulee niinkuin hävitys Kaikkivaltiaalta. Eikö ole otettu meiltä ruoka silmäimme edestä sekä meidän Jumalamme huoneesta ilo ja riemu? Surkastuneet ovat siemenjyvät multiensa alla, varastohuoneet autiot, aitat puretut, kun viljasta on kato. Kuinka huokaa karja, kuinka hädissään ovat raavaslaumat, sillä ei ole niillä laidunta! Myös lammaslaumat joutuvat perikatoon."


      • shhh...
        Crypticall kirjoitti:

        Olisiko tämäkin kristittyjen keksintöä?

        "Voi sitä päivää! Sillä lähellä on Herran päivä, ja se tulee niinkuin hävitys Kaikkivaltiaalta. Eikö ole otettu meiltä ruoka silmäimme edestä sekä meidän Jumalamme huoneesta ilo ja riemu? Surkastuneet ovat siemenjyvät multiensa alla, varastohuoneet autiot, aitat puretut, kun viljasta on kato. Kuinka huokaa karja, kuinka hädissään ovat raavaslaumat, sillä ei ole niillä laidunta! Myös lammaslaumat joutuvat perikatoon."

        kuvataan Babelin hävitystä niin kuin sen toivottiin tapahtuvan, viha johtui siitä että juuri Babylonia oli tuhonnut Juudan ja sille toivottiin sen omaa lääkettä.Tuossa ei ole messiaan ajasta kyse, tekstejä kannattaa lukea omassa yhteydessään. Ennustus ei toteunut, suurvallan hajoaminen sujui rauhallisemmin ja vangit pääsivät kotiin varsin pian -tosin suuri osa ei enää halunnut vaan oli jo kotiutunut uusille asuinsijoilleen.


      • Crypticall
        shhh... kirjoitti:

        kuvataan Babelin hävitystä niin kuin sen toivottiin tapahtuvan, viha johtui siitä että juuri Babylonia oli tuhonnut Juudan ja sille toivottiin sen omaa lääkettä.Tuossa ei ole messiaan ajasta kyse, tekstejä kannattaa lukea omassa yhteydessään. Ennustus ei toteunut, suurvallan hajoaminen sujui rauhallisemmin ja vangit pääsivät kotiin varsin pian -tosin suuri osa ei enää halunnut vaan oli jo kotiutunut uusille asuinsijoilleen.

        Mielenkiintoinen näkemys, mutta voisitko kertoa milloin noin on tulkittu, ettei tarvitse arvella sinun juuri keksineen tuon tulkinnan?

        Tuota kohtaa edeltävät jakeet:

        "Viiniköynnöstä on kohdannut kato, viikunapuu on kuihtunut, granaattipuu ja myös palmu ja omenapuu; kaikki kedon puut ovat kuivettuneet. Niin, häpeään on joutunut ilo, ihmislasten joukosta pois. Vyöttäytykää säkkiin, pitäkää valittajaiset, te papit; valittakaa, te jotka toimitatte palvelusta alttarilla. Käykää sisälle, viettäkää yö säkkeihin puettuina, te jotka toimitatte minun Jumalani palvelusta. Sillä poissa on teidän Jumalanne huoneesta ruokauhri ja juomauhri. Kuuluttakaa pyhä paasto, kutsukaa koolle juhlakokous, kootkaa vanhimmat ja kaikki maan asukkaat Herran, teidän Jumalanne, huoneeseen ja huutakaa Herran puoleen."

        Sitten hieman varsinaisen asian ulkopuolelta yksi huomio:
        "Ja nähdessään tien vieressä viikunapuun hän meni sen luo, mutta ei löytänyt siitä muuta kuin pelkkiä lehtiä; ja hän sanoi sille: "Älköön sinusta ikinä enää hedelmää kasvako". Ja kohta viikunapuu kuivettui."


      • shhh...
        Crypticall kirjoitti:

        Mielenkiintoinen näkemys, mutta voisitko kertoa milloin noin on tulkittu, ettei tarvitse arvella sinun juuri keksineen tuon tulkinnan?

        Tuota kohtaa edeltävät jakeet:

        "Viiniköynnöstä on kohdannut kato, viikunapuu on kuihtunut, granaattipuu ja myös palmu ja omenapuu; kaikki kedon puut ovat kuivettuneet. Niin, häpeään on joutunut ilo, ihmislasten joukosta pois. Vyöttäytykää säkkiin, pitäkää valittajaiset, te papit; valittakaa, te jotka toimitatte palvelusta alttarilla. Käykää sisälle, viettäkää yö säkkeihin puettuina, te jotka toimitatte minun Jumalani palvelusta. Sillä poissa on teidän Jumalanne huoneesta ruokauhri ja juomauhri. Kuuluttakaa pyhä paasto, kutsukaa koolle juhlakokous, kootkaa vanhimmat ja kaikki maan asukkaat Herran, teidän Jumalanne, huoneeseen ja huutakaa Herran puoleen."

        Sitten hieman varsinaisen asian ulkopuolelta yksi huomio:
        "Ja nähdessään tien vieressä viikunapuun hän meni sen luo, mutta ei löytänyt siitä muuta kuin pelkkiä lehtiä; ja hän sanoi sille: "Älköön sinusta ikinä enää hedelmää kasvako". Ja kohta viikunapuu kuivettui."

        siinähän se sanotaan ja edeltävissä ja seuraavissa luvuissa myös. "19 Ja nähdessään tien vieressä viikunapuun hän meni sen luo, mutta ei löytänyt siitä muuta kuin pelkkiä lehtiä; ja hän sanoi sille: "Älköön sinusta ikinä enää hedelmää kasvako". Ja kohta viikunapuu kuivettui"
        Eipä ollut Jeesus kummoinenkaan luonnonsuojelija, uskontojen varjopuolet näkyvät tässä selkeästi, niiden perustajat ovat niin niin polleana luonnon edessä joka kuitenkin on meidän elinehtomme ja antaa meille ruuan. Uskontoja ilman voimme olla,mutta emme ilman luontoa.


      • shhh... kirjoitti:

        siinähän se sanotaan ja edeltävissä ja seuraavissa luvuissa myös. "19 Ja nähdessään tien vieressä viikunapuun hän meni sen luo, mutta ei löytänyt siitä muuta kuin pelkkiä lehtiä; ja hän sanoi sille: "Älköön sinusta ikinä enää hedelmää kasvako". Ja kohta viikunapuu kuivettui"
        Eipä ollut Jeesus kummoinenkaan luonnonsuojelija, uskontojen varjopuolet näkyvät tässä selkeästi, niiden perustajat ovat niin niin polleana luonnon edessä joka kuitenkin on meidän elinehtomme ja antaa meille ruuan. Uskontoja ilman voimme olla,mutta emme ilman luontoa.

        Arvostat selvästi luonnonsuojelua ja näet ihmisten selviämisen riippuvan luonnonsuojelusta.

        Voisitko kertoa, jos tiedossasi on selviä faktoja, joiden nojalla on perusteltua väittää, että ihmisten mahdollisuudet onnistua luonnonsuojelupyrkimyksissä olisivat ratkaisevasti paremmat kuin pyrkimyksissä kansainväliseen oikeudenmukaisuuteen ja rauhaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka pistetty kylmäksi

      Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      24
      2503
    2. Mietin että

      Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      95
      1556
    3. Kaipaatko sinä

      Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      121
      1334
    4. Oletko samaa mieltä

      Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      75
      1140
    5. Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?

      HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1080
    6. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

      Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      24
      912
    7. Kirjallinen varoitus

      On annettu eräälle henkilölle. hyssytellään kuitenkin asiasta
      Äänekoski
      52
      902
    8. Julkisuuden henkilön päiväin päätös

      Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa
      Sinkut
      261
      893
    9. MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil
      Kajaani
      212
      871
    10. Mun tuli yhtäkkiä

      Ikävä sua❤️...
      Ikävä
      34
      805
    Aihe