Tiedoksi työttömille

Mustalistalainen

Kannan huolta työttömistä. Kaikki eivät ehkä tiedä tarpeeksi.

Järvenpään työvoimatoimisto on epäluotettava. Virkailijat saattavat merkitä asioita väärin tahallisesti. On erittäin tärkeä tarkistaa omat tietonsa. Ne voi tilata Työministeriöstä. Jos jätät tilauksen toimiston virkailijalle ja niitä ei ala kuulua, kysele ja patista - kuten itse sain tehdä – kunnes saat ne. Ei pidä luottaa ensimmäiseen tulostenippuun vaan jos havaitsee virheen, vaadittava oikeat tiedot. Sen jälkeenkään ei ole varmuutta ovatko kaikki URA-järjestelmässä olevat merkinnät henkilön itsensä nähtävissä ja tarkistettavissa.

Kun väärä merkintä tulee ilmi, virkailija korjaa sen ja kokee, että asia on sillä selvä. He eivät suostu tajuamaan, että virheellisellä merkinnällä on saattanut olla haitallisia vaikutuksia työttömälle ja jopa aiheuttaa perustellun vahingonkorvausvaatimuksen.

Hyvä linkki http://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/normi/455001/ . Lukekaa tarkkaan miten virkailijoiden pitää toimia ja vaatikaa oikeita ja asiallisia menettelytapoja. Olkaa varovainen valittaessanne vääristä merkinnöistä ja toimenpiteistä Työministeriöön. Se asettuu ilman muuta virkailijan puolelle ja hyväksyy toiminnan, vaikka se olisi annettujen määräysten vastainen.

Älä luota niihin sutjakkaisiin selittelyihin mitä virkailijat tarjoavat. Heille on hauskaa peliä kun saavat viilattua linssiin. Jos sinua aletaan leimata häiriköksi tai mielenterveyttäsi epäillään, älä lannistu. Harvinaisia poikkeuksia lukuun ottamatta nämä leimat ovat vain yrityksiä hiljentää oikeuksistaan kiinni pitävä.

Älä odota liikoja Tietosuojavaltuutetulta. Se alkaa pelata aikaa työviranomaisen tukena. Paras ratkaisu on ajaa asiaansa yhdessä lakimiehen kanssa tuomioistuimen kautta.

Olen nyt yli kymmenen vuotta katsellut tätä outoa vehtaamista ja voin arvioida asioita realistisesti. Nettipäiväkirjaani olen pannut muistiin tapahtumia. Niistä saattaa olla hyötyä muillekin. Osoite:
http://www.kolumbus.fi/heikki.jokelainen/ind_pai.htm

10

3292

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Työllistynyt

Olen pari kertaa asioinut Järvenpään työvoimatoimistossa noin 15 vuoden aikana. Olen todennut toiminnan tehottomuuden. Käytännössä oma aktiivisuus on välttämätöntä jos haluaa työllistyä.

Vilkaisin kotisivujasi. Vaikutat yritteliäältä ja tarmokkaalta kaverilta, joten ihmetyttää hieman pitkä suhteesi kyseiseen instanssiin. Tosin työllistymisen este on usein työnantajan ikärasismi ja työnhakijanhakijan oma asenne.

Järvenpäässäkin on hyvät mahdollisuudet kouluttautua aikuiskoulutuksessa, jos omalta alalta ei löydy työtä tai tarvitset papereita joilla todistaa pätevyytesi. Siitä minulla on henkilökohtaisesti positiivisia kokemuksia.

• olavi k

mitäs jos menisit duuniin.

• ex-virkamies

Jospa seuraavan kerran yrittäisit hoitaa asioitasi heittäytymättä hankalaksi ja muutoinkin määrätietoisen ystävällisesti saattaisi virkailijan asenne olla toinen.

Olen itse toiminut menneisyydessäni muutaman vuoden virkamiehenä ja kyllä siinä työssä näki kaiken karvaista "oikeuksistaan" kiinnipitävää kansalaista joiden pelkkä hyökkäävä esiintyminen (suurin osa oli vetänyt oikeudet omasta hihastaan ja hatustaan) oli omiaan aiheuttamaan defensiivisen reaktion johon kuului tietty 'vetäytyminen' tilanteesta.

• Mustalistalainen

Ex-virkamies on työvoimatoimiston asialla. Sama ennakkoluuloinen asenne ("vaikea tyyppi") paljastaa. Ivallinen otsikko sisältää virheen jonka sain korjattua usean patistelun jälkeen.
        Kerran huomasin täkäläisen toimiston tehneen väärän merkinnän ja korottaneen minut peräti dipl.insinööriksi. Määrätietoisen ystävällisesti sanoin, että se on syytä oikaista. Asia ei korjaantunut ja toistin pyynnön tiukemmassa äänilajissa - ei tehoa. Lopulta heittäydyin hankalaksi ja pidin kiinni oikeudestani paikkansa pitäviin tietoihin. Vihaisella äänensävyllä vaadin, että tieto korjataan oikeaksi. Näin "vaikea tyyppi" sai asian kuntoon.
        Muitakin vääriä merkintöjä olen korjauttanut, pahin oli huhtikuussa 2005. Todella röyhkeä tapaus! Siitä Päiväkirjassani
        Yleisesti voi sanoa, että nykyisen hallituksen päätös lopettaa työministeriö on hyvin perusteltu. Varsinkin työvoimapoliittisen koulutuksen liepeillä on selvää tummanharmaata taloutta, ellei rikollisuutta. Kolme vuotta sitten television MOT-ohjelma kertoi järvenpääläiskonsulteista:
        http://www.yle.fi/mot/mb041018/kasikirjoitus.htm
        ja äsken MTV3:n "45-minuuttia" perushoitajakoulutuksesta:
        http://www.mtv3.fi/uutiset/45min/jaksot.shtml?576386
        Toivottavasti uudessa superministeriössä työvoima-asiat kyetään hoitamaan tyystin järkevämmällä ja asiakasta kunnioittavalla tavalla.

• Mustalistalainen
        Mustalistalainen kirjoitti:

Ex-virkamies on työvoimatoimiston asialla. Sama ennakkoluuloinen asenne ("vaikea tyyppi") paljastaa. Ivallinen otsikko sisältää virheen jonka sain korjattua usean patistelun jälkeen.
        Kerran huomasin täkäläisen toimiston tehneen väärän merkinnän ja korottaneen minut peräti dipl.insinööriksi. Määrätietoisen ystävällisesti sanoin, että se on syytä oikaista. Asia ei korjaantunut ja toistin pyynnön tiukemmassa äänilajissa - ei tehoa. Lopulta heittäydyin hankalaksi ja pidin kiinni oikeudestani paikkansa pitäviin tietoihin. Vihaisella äänensävyllä vaadin, että tieto korjataan oikeaksi. Näin "vaikea tyyppi" sai asian kuntoon.
        Muitakin vääriä merkintöjä olen korjauttanut, pahin oli huhtikuussa 2005. Todella röyhkeä tapaus! Siitä Päiväkirjassani
        Yleisesti voi sanoa, että nykyisen hallituksen päätös lopettaa työministeriö on hyvin perusteltu. Varsinkin työvoimapoliittisen koulutuksen liepeillä on selvää tummanharmaata taloutta, ellei rikollisuutta. Kolme vuotta sitten television MOT-ohjelma kertoi järvenpääläiskonsulteista:
        http://www.yle.fi/mot/mb041018/kasikirjoitus.htm
        ja äsken MTV3:n "45-minuuttia" perushoitajakoulutuksesta:
        http://www.mtv3.fi/uutiset/45min/jaksot.shtml?576386
        Toivottavasti uudessa superministeriössä työvoima-asiat kyetään hoitamaan tyystin järkevämmällä ja asiakasta kunnioittavalla tavalla.

Muistutan järvenpääläisiä työttömiä tästä asiasta. Aikaa on kulunut ja tilanne ehkä muuttunut mutta asia on tärkeä

• Tunnollinen

Olen huomannut samoja asioita. Vaikka virkailijalla olisi ollut hyvä tilaisuus ohjeistaa minut oikein, antoi hän väärää ja puutteellista informaatiota. Se johti tulkintaani josta seurasi ketjuuntuvia ongelmia. Ellei asiaa saa heti korjattua, voi se johtaa työttömyyspäivärahan takaisinmaksatukseen. Siitäkin huolimatta, että päätös perustuu totuudenvastaiseen ja väärään menettelyyn, ryhdytään takaisin maksujen perintään. Asiat etenevät liian hitaasti myös valitusprosessina. Joudun kärsimään 12 kuukautta, yhden epäpätevän järvenpääläisen virkailijan virheiden takia. Tilanteessani Aalto-korkeakoulu tuli väliin ja oikaisi virkailijan tekemän virheen, ajoissa.
      Olen ollut kuolla nälkään Järvenpään TE-keskuksen menettelyjen seuraamuksena. Tilanteet toistuvat vuosittain. Kukaan ei tee mitään. Ei ole lakia, jolla vääriä ratkaisuja tekeviä järvenpääläisiä toimijoita rangaistaisi. Kiitos omasta kommentistasi.

• Tunnollinen

Olin taannoin saman organisaation ohjaamana pitkäkestoisessa kontaktissa paikalliseen konsultointitoimistoon. Tein erästä teknisen alan suunnitteluprojektia. Se onnistui erinomaisesti sekä konsultointitoimiston, että minun arviossani. Kuitenkin Järvenpään TE-keskuksessa kirjatussa tilanteeni kuvauksessa luki, että hanke oli täysin epäonnistunut ja että olen "miesvihaaja". Olen akateeminen henkilö, en ollut uskoa silmiäni saatuani viimein tutkittavikseni kokonaan epäasialliset kirjalliset tietoni. Tein Järvenpään TE-toimistoa koskevan tutkintapyynnön poliisiin. Se ei johtanut lisätutkimuksiin. Onnea kaikille uusille asianosaisille. Voin nimetä ne viranomaiset ja heitä avustavat henkilöt, jotka harjoittavat laittomuuksia.

• Eräs_työnhakija

Päivitystä asiaan: Sama meno jatkuu virkailijoilla. Järvenpään te-toimiston yleinen käytäntö siis on edelleenkin kyykyttää työnhakijoita tahallisesti.
      Suosittelen vaihtamaan te-toimistoa ja siirron voi vaatia esimiestasolta niin, että työnhakijaa ei silloin mustamaalata "ongelmatapaukseksi" te-virkailijoiden kesken.

Normaali työhön kykeneviä työttömiä on jo "ohjattu" väärien palveluiden piiriin ja tämän on myöntänyt aktiivimallia ajanut ministeri julkisesti ylen haastattelussa.
      Monet työnhakijat on siirretty sosiaalitoimeen pois työllisyystilastoja "likaamasta" työnhaun päättämisellä uhkailtuna. Jos sinne ei mene niin te-toimiston asiakkuus päätetään välittömästi ja jäät ilman toimeentuloa. Tätä sitten hehkutetaan julkisuudessa kuinka on joka kymmenes muka aktivoitunut! Kukaan ei vaan huomaa kuinka räikeästi lakia rikotaan ja ihan avoimesti.
      Ja ne työnhakijat jotka ovat tutustuneet eri lakeihin ja tietävät oikeutensa työnhakijana niin heidät leimataan vammaisiksi ja mielenvikaisiksi hulluiksi, jonka jälkeen heidät painostetaan uhkaillen sosiaalitoimeen ihan aiheettomasti ja lainvastaisesti.
      Tästä on ihan omakohtainen kokemus.

• maailmamullinmallin

Jännä juttu - alkaa helpompaa olla nykyään töissä, kuin työtön.

• Anonyymi

Hei työttömät työnhakijat!
      Millaisia töitä teille on tarjottu työkkäristä?
      Vastaako työ osaamistanne?
      Kuinka monta työhönosoitusta eli työkkärin työtarjousta ( = työkkärin lähettämää "työtarjousta", joiden hakematta jättämisestä seuraa karenssi) saatte per viikko, kuukausi?
      Oletteko esim. joutuneet hakemaan työtä, josta ei käytännössä makseta mitään, kuten esim. puhelinmyyjän työ?
      Jos vastaat kysymyksiini, liitä vastaukseesi se työvoimatoimisto, jossa olet työttömänä työnhakijana.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      98
      4781
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      3203
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3145
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      413
      2264
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      236
      1392
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1233
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1207
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      71
      1151
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1118
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      118
      1028
    Aihe