Hengittävä sisäseinämaali???

RR123

Eristämiseen liittyen kysymys "tietäjille":

Remontoin 50-luvun purueristeistä taloa ja aion lisäeristää samalla Panu Kailan ("Talotohtori")ohjeen mukaan, eli sisäpuolelle tulee pellavaeristelevyä 50mm, ilmansulkupaperi, kipsilevy ja sisämaali. Sisämaali EI saa olla muovimaalia, eli remonttiässät yms. vastaavat voi unohtaa. Tavoitteena on hengittävä maalipinta eikä mikään "kosteussulkumuovi".
Onko tällaista maalikaupoissa vai pitääkö tehdä itse? Reseptejä?

25

13736

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jocu

Hengittääkös se kipsilevy? Kysy sitä maalia maalitehtaitten nuevoloista.

• Leena

Kotimainen Uulatuote www.uula.fi tekee perinteisiä öljymaaleja myös sisäkäyttöön ja ainakin Kirjopiiska Helsingissä myy luonnonmukaisia ja myrkyttömiä maaleja. Yksi muistamani tuotemerkki on myös Auro (saksalainen), jolta löytyy luullakseni myös vesiohenteisia maaleja. Koita linkkiä www.kolumbus.fi/bionor. Sitten on vielä Osmo Colorin värilliset peittävät vahat, joita voi käyttää puulle ja puukuitulevyille, mutta en laittaisi kipsilevyn päälle. Suuremmista kaupungeista varmasti löytyy myyjiä. Onnea maalaukseen!

• RR123
        Leena kirjoitti:

Kotimainen Uulatuote www.uula.fi tekee perinteisiä öljymaaleja myös sisäkäyttöön ja ainakin Kirjopiiska Helsingissä myy luonnonmukaisia ja myrkyttömiä maaleja. Yksi muistamani tuotemerkki on myös Auro (saksalainen), jolta löytyy luullakseni myös vesiohenteisia maaleja. Koita linkkiä www.kolumbus.fi/bionor. Sitten on vielä Osmo Colorin värilliset peittävät vahat, joita voi käyttää puulle ja puukuitulevyille, mutta en laittaisi kipsilevyn päälle. Suuremmista kaupungeista varmasti löytyy myyjiä. Onnea maalaukseen!

Tällaisia juuri etsin.

• Minä

Ilmeisesti "hengittämisellä" tarkoitat kosteuden kulkeutumista seinän läpi. En tiedä mitä nykyinen lisäeriste on, oletan sen vanhanajan haltextyyppiseksi. Silloin hyvä vaihtoehto olisi tapetti. Näin se tehtiin vielä -60 luvun alkupuolella.
      Höyrysulkumuovi otettiin käyttöön koska -60 luvun villa oli niin hataraa jotta siitä tuuli läpi.
      Tosin muovin käyttö on villan kanssa tärkeää koska villan eristyskyky heikkenee oleellisesti kosteudesta. Sahanpurun eristyskykyyn ei kosteus juurikaan vaikuta. Teoreetikot puhuvat nykyään k-arvoista.
      Muovi-villa talo vaatii aina koneellisen ilmanvaihdon jotta ihminen voi "hengittää".

Alkuperäistä kysymystä maalista kannattaa varmistaa usealta taholta eikä uskoa vain yhtä maalikauppiasta.

• Minä

kipsilevystä. Pidän sitä liian "tiiviinä" ko.seinärakenteelle. Elikkä asumisessa syntyvä kosteus tulee poistumaan enenemässä määrin katon kautta. 1 1/2 kerroksisissa taloissa saattaa välipohjaan syntyä tällöin tunkkainen haju, millä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä homeen kanssa.

• RR123
        Minä kirjoitti:

kipsilevystä. Pidän sitä liian "tiiviinä" ko.seinärakenteelle. Elikkä asumisessa syntyvä kosteus tulee poistumaan enenemässä määrin katon kautta. 1 1/2 kerroksisissa taloissa saattaa välipohjaan syntyä tällöin tunkkainen haju, millä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä homeen kanssa.

Lisäeristys tulee suoraan vanhan vaakalaudoituksen päälle sisäpuolelle. 50x50mm koolausten väliin tulee pellavaeriste (esim. Linapellava-levy) ja ilmansulkupaperi. Kipsilevy tulee sitten koolauksiin kiinni ja sisäseinäpinnaksi. Kipsilevy oli eräässä Kailan ohjeessa ja itsekin hieman pohdin sen (liiallista?) höyrytiiviyttä...mutta eiköhän professori tiedä nämä asiat paremmin kuin tavallinen "viikonloppuremontoija"...
        Tavoitteenani on siis säilyttää alkuperäinen rakenteen toiminta, seinän kosteuden sitomis ja -luovutusominaisuudet (ilmanvaihtohan on kokonaan eri asia). Kosteat tilat ovat talossamme tiilirakenteisessa lisäsiivessä joten kosteusrasitus on pieni, lähinnä hengitysilmasta tuleva. Tuo tapetti voisi kyllä olla hyvä vaihtoehto maalille, täytyypä harkita...
        Talossa on myös koneellinen poisto ja korvausventtiilit joka huoneessa. Mahtaako kosteus silti pyrkiä välipohjaan?

• huu
        RR123 kirjoitti:

Lisäeristys tulee suoraan vanhan vaakalaudoituksen päälle sisäpuolelle. 50x50mm koolausten väliin tulee pellavaeriste (esim. Linapellava-levy) ja ilmansulkupaperi. Kipsilevy tulee sitten koolauksiin kiinni ja sisäseinäpinnaksi. Kipsilevy oli eräässä Kailan ohjeessa ja itsekin hieman pohdin sen (liiallista?) höyrytiiviyttä...mutta eiköhän professori tiedä nämä asiat paremmin kuin tavallinen "viikonloppuremontoija"...
        Tavoitteenani on siis säilyttää alkuperäinen rakenteen toiminta, seinän kosteuden sitomis ja -luovutusominaisuudet (ilmanvaihtohan on kokonaan eri asia). Kosteat tilat ovat talossamme tiilirakenteisessa lisäsiivessä joten kosteusrasitus on pieni, lähinnä hengitysilmasta tuleva. Tuo tapetti voisi kyllä olla hyvä vaihtoehto maalille, täytyypä harkita...
        Talossa on myös koneellinen poisto ja korvausventtiilit joka huoneessa. Mahtaako kosteus silti pyrkiä välipohjaan?

Vaikkakin huomaan että viestit on kirjoitettu jo monta vuota sitten, ajattelin tuoda oman näkemykseni esille asiaan. Itse olen etsinyt vanhaan taloomme hengittäviä eli MUOVITTOMIA tapetti tai maali vaihtoehtoja... enkä ole vielä tähän mennessä sellaisia löytänyt ainakaan rautakaupoista. Jotkut tapetit väittävät olevansa hengittäviä, mutta kun katsoo tuoteselostetta, huomaa että tapetissa on käytetty muovia.. JOLLOIN TAPETTI EI OLE HENGITTÄVÄÄ! Nyt etsin maaleja jotka olisivat hengittäviä, mutta vastaukseksi olen vain saanut että himmeät maalit ovat hengittävämpiä kuin kiiltävät koska ne ovat huokoisempia. Näin EI kuitenkaan ole, koska niissäkin sisämaaleissa on käytetty muovia, joka ei missään nimessä ole hengittävää. Olen siis jo harkinnut itse valmistavani maalini.. temperat esimerkiksi ovat helppoja valmistaa sekä hengittäviä. Tietenkin uulalta ja kirjopiiskalta saa ostettua maaleja mutta niistä joutuu sitten luullakseni maksamaan hieman enemmän. Nii ja sitten niistä tapeteista sen verran että siinä voi tehdä vielä sellaisen mokan että ostaa tavallista tapettiliisteriä, joka sisältää muovia, ja siinäpä meni sekin hengittävyys. selluloosatapettiliisteri, jota saa vain erikois kaupoista on hengittävää liisteriä, joten sillä sitten ne PAPERI tapetit laitetaan kiinni. Mutta sitten taas tulee ongelma että paperitapeteissa ei sitten ole ihan niin suurta valinnanvaraa kuin muovitapeteissa. mutta joo...

• Jaana Tikkurila

Kaikkee sitä saa lukea, sinun mielestä lattiakaivostakaan ei mene vesi läpi kun ritilä on tehty muovista? HAHAHA uskomaton idiootti.

• Vuokko H

Lattiakaivosta menee vesi läpi muovissa olevien reikien läpi. Kokeilepa kuinka paljon menee vettä lattiakaivoon jos laitat päälle reiättömän muovilevyn....

• Jaana Tikkurila

Eihän reiättömyydestä puhuttu vaan tapetista jossa on käytetty muovia, opettele lukemaan! Taidan olla voitolla.

• ei nin hyvä

Totta olet todella hyvä pilkun n.u.s.s.i. j. a!

• ei ymmärrä

Miksi sisäilman kosteus pitäisi päästää lahottamaan seinää?

• ihan mikä vaan

Siksi että se ollessaan sisäilmassa lahottaa asukkaan. Eli on epäterveellinen. Ja eihän se lahota silloin kun se pääsee tasaantumaan. Muovikalvon vierestä se lahoaa nopeempaa kuin umpipuusta.

• :) :) :)

Tää oli hyvä. Puu ei lahoa, kun se on tasaisesti kostea

Ja asukkaalla ilmeisesti on puupää, jos se lahoittaa asukkaan.

• polö

"Miksi sisäilman kosteus pitäisi päästää lahottamaan seinää? "

koska naapureillakin on?

• hoitaja5

No joo, kyllä kosteus aina lahottaa puuta (luullakseni) mutta silloin kun se jakautuu tasaisesti niin ei miltään kohtaa erityisen nopeesti. Tuosta puupäisyydestä > useimmat suomessa sairastetut sairaudet pahenevat kosteassa ilmassa, keuhkokuume, flunssa, astma, copd, sydämmen ja munuisten vajaatoiminta. (Pitääkö tänne alkaa ihan hoitotiedettäkin kirjoittamaan?

• Ei kansanperinnettä

Joo. Ei mikään kohta laho erityisen nopesti, vaan kaikki aivan yhtä nopeasti. Kirjoituksesi on aivan löpinää.

Ja mitä sairauksiin tulee, niin ilmankosteudelle on suositeltava vaihteluväli. Sillä on sekä alaraja, että yläraja. Tuon alarajan alittaminen on lämmtyskaudella ongelma, eikä tuon ylärajan ylittäminen. Eli tuoltakin osalta kirjoituksesi on aivan löpinää.

S1 kosteuden rajana on 25%-45%. S2 ja S3 noita ei ole määritelty. Vuotavissa puutaloissa, joista nyt siis on puhe, ilmankosteus pyörii helposti jossain 15
        % hujakoilla pakkaskautena. ILMA ON SIIS LIIAN KUIVAA.

• tohtori6

Onko täällä vielä muitakin potilaita kuin "veto mitä veto on" ja "y-haara jäteilman imppaaja" ?

• ihan mikä vaan

Lähes kaikki olemme joskus myös potilaita. Myös tohtorit.

• hönkäseinä?

ei seinän eikä sen pintamaalin pidä hengittää. Asukkaan pitää :) Hengitysilmaa on tuotava raikkaana ulkoa

ainakaan minä en halua hengittää seinän sisästä huoneeseen hönkivää ummehtunutta ilmaa

vielä vähemmän haluan päästää sisäilman kosteuden seinän sisään

(huoneilma on aina kosteata ja sen kuivuus jopa ongelma talvella)

talopuoskari Kaila käy kalliiksi terveydelle ja rakenteille ja energialle. Eläköön sananvapaus?

• K.S-krunassa

Jos itseoppinut talotohtori jättäisi nämä palstat rauhaan ..eikä kommenttoisi koska ymmärtääkseni hänen maalitietämiset ovat verrattavia siihen herraan joka oli lohta tenolta onkimassa 12.kesänä eikä kalaa saanut kuitenkin kirjoitti kirjan miten lohta ongitaan..Tietysti lohet säilyvät opeilla mutta säilyvätkö Kailan opeilla ja maaleilla maalattavat kohteet

• Mitäkaikkee

Nyt oli niin kuiva talvi että sisällä vanhassa puutalossa(painovoimainen ilmanvaihto) oli vain 20-21% kosteus ja ufoxilla (useampi litra päivässä) se ei montaa prosenttia noussut, mielestäni aika epäterveellistä kun nenäontelot kuivaa täysin.
      Pitäisikö minun nyt maalata sisäseinät ja katto muovia sisältävillä maaleilla jotta saisin kosteutta.
      Tosin en usko että sellaisella maalattaessa mitään muovikalvoa syntyisi 😀
      Ja toisaalta pitikös seinä rakenteen harveta ulospäin...

• pattitilanne

-jos hengittävää maalia haet niin se on kalkkimaali, ei kovin esteettinen oleskelutiloissa,
      resepti: vettä ja kalkkijauhoa. Toinen vaihtoehto voisi olla originaali punamulta.
      -vaihtoehto on käsittelemätön paneeli pintaan ,ei kovin kaunis sekään.

• Savea_kansalle

• homeopaatti
        Savea_kansalle kirjoitti:

Ei pysy kalkkimaali kipsilevyssä ilman esikäsittelyjä.

Kaiva takapihalta savea ja maalaa sillä. Se pysyy ja kyllä hengittää. Eikä edes maksa mitään.
        http://www.theyearofmud.com/2016/01/09/how-to-use-clay-paint-drywall/

Savessa on maasäteilyä ja varsinkin makuuhuoneen maalaamien sillä aiheuttaa unihäiriöitä. Itse olen tehnyt valkoista hyvin tarttuvaa maalia kananmunan valkuaisesta ja luomuvehnäjauhosta. Mustaa maalia saa lisäämällä nokea. Nokea kannattaa tehdä polttamalla haapaa, sillä muut puut häiritsevän myönteisen auran kehittymistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3033
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2685
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2295
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2168
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1976
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      36
      1803
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1566
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1517
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1360
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1329
    Aihe