Evankeliumi voittaa Gazassa

EVANKELIUMI VOITTAA - MUTTEI ILMAN UHRAUKSIA

Ei Länsirannalla - mutta Gazassa - kidutettiin ja tapettiin vastikään muuan Rami, perheellinen suomalainen raamattukaupan pitäjä.
Kauppa suljettiin toistaiseksi, vaikka noin 150000 uskovaista palestiinalaista tarvitsisi kirjallisuutta ja evankelioimismateriaalia.

Profeetta Aamos tietää jotain tämän päivän Gazasta: israelilaiset on sieltä tyhjennetty ja siirtolaiskansa (palestiinalaiset) sinne sijoitettu. Ashqelon ja Ashdod sijaitsevat Gazan vieressä, rannikolla Tel Avivin suuntaan. Siirtolaisia pääasiassa sielläkin.

Aamos 3:6-7
6 Näin sanoo Herra: -- Koska Gaza on tehnyt rikoksen rikoksen jälkeen, en päätöstäni peruuta. Kokonaisia kyliä he ovat tyhjentäneet ja luovuttaneet niiden väen edomilaisille.
[1:6-8: Jes. 14:29-31 : 2. Aik. 21:16,17]
7 Sen tähden minä sinkoan tulen Gazan muureihin, ja se nielee kaupungin palatsin. [Jer. 47:5]

"Palatsi" lienee se suuri moskeija Gazassa ja ohjus siihen sinkoutuu. Kuitenkin Jumalan oikeudenmukaisuus toteutuu tuota Palestiinan alkuperäiskansaa kohtaan - tuhannen vuoden rauhanajassa ja pelastuvat yhdessä israelilaisten kanssa lopulta, Sakarjan mukaan.

Sak 9:5-8 :

5 Askelon näkee Tyroksen kohtalon ja joutuu pelon valtaan. Gaza vapisee kauhuissaan, samoin Ekron, sillä tyhjiin raukeaa sen toivo. Gazan kuningas kukistuu, Askelon muuttuu autioksi,
[9:5,6: Jes. 14:29-31 ]
6 Asdodissa on asuva sekarotuinen lauma. Minä, Herra, lannistan filistealaisten ylpeyden.

7 Minä otan verisen lihan pois heidän suustaan, tempaan iljettävät, saastaiset ruoat heidän hampaistaan. Silloin jäljelle jääneet filistealaiset tulevat minun omikseni.
Heidät otetaan Juudan sukukuntien joukkoon, Ekronin asukkaat liitetään minun kansaani niin kuin jebusilaiset ennen.
[1 2. Sam. 5:6-8]
8 Minä itse asetun vartioon suojaamaan temppeliäni sotajoukoilta, jotka kulkevat tässä maassa.
Kukaan ei enää ahdista minun kansaani. Minä vartioin sitä NYT OMIN SILMIN. [Jes. 14:32]

Edessäpäin tuollainen rauha on ja temppelin vartiointi aseellista hyökkäystä vastaan, varman päälle.

Jeremia mainitsee (Jer 47:5) gaasalaisten, asdodilaisten ja askelonilaisten olevan muinaisen jättiläisten - anakilaisten - rippeitä. Yhtä kaikki filistealaisiksi Raamattu nuo kaikki katsoo.
Kummasti profeetat tietävät edeltä, Israel tulee sijoittamaan palestiinalaisväen juuri Gazaan.

Miksi pidän selviönä, että nuo pikkuprofeetat kuvaavat vielä edessämme olevaa aikaa - (tulkinta toki ontuu)? Siksi, että Sakarja samassa näyssä ennustaa noista Juudas Iskariotin saamista hopearahoista (Sak 11:12) sekä aasintamman varsalla ratsastavasta nöyrästä kuninkaasta (Sak 9:9). Niin ei tee kukaan muu kuin Jeesus.

Lisäksi Sak 9: 7 puhuu rauhasta, jollaista emme voi vielä edes kuvitella! Jäljelle jääneet filistealaiset ja ekronilaiset nimittäin tulevat täysivaltaiseksi osaksi Israelin kansaa.
Jebusilaiset so. alkuperäiset jerusalemilaiset liitettiin jo valloituksen yhteydessä israelilaisiksi, 2.Sam 5:6-8. Ei Jeesus ole voinut Jerusalemia hylätä, kun näin on suunnitelmat rauhanaikaan tähtäävät.

Niin mitkä "jäljelle jääneet" - Sak 9:7? Suuresta ahdistuksesta Herran päivänä, sillä jäähän kaikista kansoista jäljelle rippeitä. Ei suinkaan kaikille ehditä laittaa pedon merkkiä, ei varsinkaan Israelissa.

Sak 14:16-17

16 Kaikki jäljellä olevat niistä kansoista, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, tulevat nyt sinne vuosi vuodelta kumartaen rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa. [Jes. 66:23]
17 Mutta jos jokin kansa ei tule Jerusalemiin rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia, niin se saa turhaan odottaa maahansa sadetta.
[Jes. 5:6]

Takaisin Aamokseen, joka profetoi monille kansoille. Aamos kertoo myös syyn siihen, miksi ISRAEL JOUTUU - on jo joutunutkin - TILILLE VÄÄRYYKSISTÄÄN ENEMMÄN KUIN MUUT KANSAT:

Aamos 3:1-2
1 Kuulkaa, mitä Herra on sanonut teistä, israelilaiset, ja koko siitä kansasta, jonka hän toi Egyptistä:
2 -- Vain teidät minä olen ottanut omakseni kaikista maailman kansoista. Sen tähden minä vaadin teidät tilille kaikista vääryyksistänne. [2. Moos. 19:5 ]

ON MINULLA MUITAKIN ONGELMIA

Moskovasta ja Pietarista karkotettiin justiinsa 600 noitaa Siperiaan, Krasnajan miljoonakaupunkiin. Sikäläisille kristityille ja kaikille koituu tästä huolia, sillä pieniä lapsia on alkanut kadota. Joku on löydetty pahoin silvottuna. Noissa noidissapa on vankelioimiskampanjalla tosi haaste voitettavana.
Tiesitkö, että Siperiassa on vielä paljon muinoin karkoitettuja juutalaisia; kymmenkunta kaupunkia kertoo kadunnimet myös hepreaksi.

Islamilaisen instituution presidentti sheikki Ahmad Al Qataan on huolissaan siitä, että joka tunti 667 muslimia kääntyy kristityksi ja se tekee 6 milj vuodessa. Tarkoinpa on tutkituttanut asian. No - laskivathan Kiinankin viranomaiset jokunen vuosi sitten, että heillä on 10 milj kristittyä - nyt laskevat niitä olevan jo 40-65 milj.

Olen huolissani siitä, että muslimit ovat huolissaan ja katsovat tulleensa uhatuiksi.
Miksi kansat ja valtiot suostuvat rauhaan vasta, kun Jeesus saapuu Öljymäelle?
Sak 14. luvussa jakeet 5-6,12.16-17 vakuuttavat, että silloin viimeistään. Evankeliumin päämäärä on ulkoinen ja sisäinen rauha.

5

156

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ikivanhat alueet - sillä kansainvälinen kauppatie kulki niiden kautta jo kanaanilaisaikaan. Aabrahamin isä Terah lähti perheensä kanssa Kaldean Uurista kohti Kaanaan maata, Harraniin asti. Siellä Aabraham hautasi isänsä ja jatkoi Kanaaniin.
      Aabrahamin on täytynyt kulkea noiden kaupunkialueiden kautta, kun pakeni Kanaanin nälänhätää Egyptiin, 1. Moos 12. luku.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/51/Is-map.PNG

On jo sinänsä hämmästyttävää, että paikat noin kauan säilyvät.

• Hengellisessä mielessä voidaan hyvällä syyllä moittia Augustinusta, varhaista vaikutusvaltaista kirkon johtomiestä (354-430) PROFEETTOJEN TAPPAJAKSI.

Hän sysäsi ennustuksien tutkimisen 1400 vuodeksi täydelliseen pimeyteen - opettamalla jääräpäisesti, ettei Raamatun ennustuksia voi tulkita kirjaimellisesti. Vaan se kaikki on hengellistä.
      Kuitenkin oppi ylöstempaamisesta kelpasi ihan kirjaimellisesti toteutuvaksi - mutta nuo rauhanaikaa koskevat profetiat eivät muka olisikaan tosia, vaan vain mielikuvia.

Näin Augustinus joutui kehittelemään myös ns. korvausteologian so. seurakunta olisi ottanut Israelin paikan ja tuhatvuotinen rauhanaika tarkoittaisikin yksinkertaisesti vain sisäistä harmoniaa.

Tänä päivänä voimme havaita, että profeetat puhuvatkin totta, eivätkä valehtele.
      AUGUSTINUS TAPPOI PROFEETAT - TAPATKO SINÄKIN ?

Näemme Babylonian mahdin (Iran-Irak, öljy jne).
      Karismaattinen kristillisyys on 1940-luvulta asti käsittänyt, että profeetat puhuvat lopun ajan kirjaimellisistakin asioista - eihän Israelin uusi tuleminen ole enää uskonasia sekään, vaan silminnähtävä.

Jotkin sirpaleryhmät silti pitävät kiinni tuosta
      Augustinuksen keksimästä korvausteologiasta, etteivät sen vuoksi kykene avaamaan silmiään Raamatun profetioille.
      Heitä kaikkia voidaan pitää profeettojen surmaajina, sillä loppujen lopuksi profeetat tähtäävät niihin seitsemään viimeiseen vuoteen, joita Ilmestyskirjakin kuvailee.

Itslleni on hahmottunut varsin yhtenäinen kuva Raamatun kaikista profeetoista (Joonaa lukuunottamatta) juuri sen vuoksi, että näen, mitä kirjaimellisestikin tapahtuman pitää.

• Jos minulla on jäännöskin Henkeä, edes pikkasen sitä ylhäältä tulevaa viisautta - niin käsitän että suraava raamatunkohta todistaa:

Jeesus tulee takaisin lupauksensa mukaan - ja kaikki pyhät ovat hänen kanssaan, niinkuin hän Ilmestyskirjassakin osoittaa asian olevan.
        Vanhan Testamentin profeetat eivät valehdelleet!

Apt 1:11-12

11 Nämä sanoivat: "Galilean miehet, mitä te siinä seisotte katselemassa taivaalle? Tämä Jeesus, joka otettiin teidän luotanne taivaaseen, tulee kerran takaisin, samalla tavoin kuin näitte hänen taivaaseen menevän."

[Ap. t. 2:7 | Ap. t. 3:21]
        12 Silloin he lähtivät tuolta vuorelta, jota kutsutaan Öljymäeksi ja joka on lähellä Jerusalemia, sapatinmatkan* päässä. He palasivat Jerusalemiin [Matka, joka sapattina oli lupa kulkea, noin kilometri.]
        [Luuk. 24:52]

Sak 14:4-5

4 Hän seisoo sinä päivänä Öljymäellä, joka kohoaa Jerusalemin itäpuolella. Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen, toinen puoli vuoresta väistyy pohjoiseen, toinen puoli etelään, ja välille syntyy valtaisa laakso.

5 Te pakenette vuorten välissä olevaa laaksoa pitkin, ja se ulottuu Asaliin asti. Te pakenette, niin kuin paettiin maanjäristystä Juudan kuninkaan Ussian aikana. Sitten Herra, teidän Jumalanne, tulee Jerusalemiin, ja kaikki pyhät ovat hänen mukanaan.
        [Aam. 1:1 | Juud. 14]

• vastailet itsellesi neljä k...
        AnttiVKantola kirjoitti:

Jos minulla on jäännöskin Henkeä, edes pikkasen sitä ylhäältä tulevaa viisautta - niin käsitän että suraava raamatunkohta todistaa:

Jeesus tulee takaisin lupauksensa mukaan - ja kaikki pyhät ovat hänen kanssaan, niinkuin hän Ilmestyskirjassakin osoittaa asian olevan.

11 Nämä sanoivat: "Galilean miehet, mitä te siinä seisotte katselemassa taivaalle? Tämä Jeesus, joka otettiin teidän luotanne taivaaseen, tulee kerran takaisin, samalla tavoin kuin näitte hänen taivaaseen menevän."

12 Silloin he lähtivät tuolta vuorelta, jota kutsutaan Öljymäeksi ja joka on lähellä Jerusalemia, sapatinmatkan* päässä. He palasivat Jerusalemiin [Matka, joka sapattina oli lupa kulkea, noin kilometri.]

4 Hän seisoo sinä päivänä Öljymäellä, joka kohoaa Jerusalemin itäpuolella. Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen, toinen puoli vuoresta väistyy pohjoiseen, toinen puoli etelään, ja välille syntyy valtaisa laakso.

5 Te pakenette vuorten välissä olevaa laaksoa pitkin, ja se ulottuu Asaliin asti. Te pakenette, niin kuin paettiin maanjäristystä Juudan kuninkaan Ussian aikana. Sitten Herra, teidän Jumalanne, tulee Jerusalemiin, ja kaikki pyhät ovat hänen mukanaan.

Vaikutat ihan pimahtaneelta.

• AnttiVKantola kirjoitti:

Jos minulla on jäännöskin Henkeä, edes pikkasen sitä ylhäältä tulevaa viisautta - niin käsitän että suraava raamatunkohta todistaa:

Miksikäs Israel tyytyy sijoittamaan muukalaiset erilliselle alueelle? Eikä jaksa luottaa Jumalaan, että rauhanomainen yhdistyminen voisi toteutua, kuten mainitsin vasta tuhatvuotisessa rauhanajassa toteutuvan, Sak 9:7.

Vastaus on siinä, että vasta ylöstempauksen jälkeen koko Israelin päälle vuodatetaan armon ja rukouksen henki ja he "luovat katseensa Häneen, jonka ovat lävistäneet"!
        Ja Jeesus pelastaa ensin Juudan antikristuksen käsistä, jottei Daavidin suku ylpeilisi.

Sak 12:7-10 :

7 (12:7-8) "Sinä päivänä Herra on kilpenä Jerusalemin asukkaiden ympärillä, ja silloin heikoinkin heistä on kuin Daavid, ja Daavidin suku heidän johdossaan on kuin Jumala, kuin Herran enkeli.
        8 (12:7-8) Mutta Herra pelastaa ensiksi Juudan asuinsijat, etteivät Daavidin suku ja Jerusalemin asukkaat saisi suurempaa kunniaa kuin Juuda.
        Koko maa valittaa häntä, joka on lävistetty

9 "Sinä päivänä minä hävitän kaikki kansat, jotka hyökkäävät Jerusalemia vastaan.

10 Mutta Daavidin sukuun ja Jerusalemin asukkaisiin minä vuodatan armon ja rukouksen nöyrän hengen. Ja he kohottavat katseensa minuun, kohottavat katseensa häneen, jonka ovat lävistäneet. He surevat häntä, niin kuin surraan ainoaa poikaa, ja valittavat häntä katkerasti, niin kuin esikoista valitetaan.
        [Hes. 39:29; Joel 3:1 | Jer. 6:26; Aam. 8:10]

Mutta periaatteessa Israel olisi voinut lunastaa ulkonaisen rauhansa jo aiemmin. Se toisi siunaukset kansalle, sellainen rakkaus.

4. Moos 15:15
        Jumalaa palveltaessa koskevat teidän keskuudessanne asuvia muukalaisia samat säädökset kuin teitäkin. Teidän on sukupolvesta toiseen aina noudatettava tätä määräystä: Herran edessä nämä muukalaiset ovat samassa asemassa kuin te.
        [2. Moos. 12:49; 4. Moos. 9:14]

5. Moos. 23:16
        (23:17) Hän saa jäädä asumaan keskuuteenne ja valita vapaasti asuinpaikkansa. Älkää käyttäkö hyväksenne hänen ahdinkoaan.

Kiitos sinulle, joka olet kärsivällisesti jaksanut tutkailla tätä pientä, moniosaista opetusta!
        Päättele itse miten on, sillä Herra ei vaadi ymmärrystä - vaan antaa sitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      170
      1083
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      132
      847
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      783
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      728
    5. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      529
    6. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      294
      525
    7. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      37
      521
    8. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      215
      479
    9. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      49
      477
    10. Kalle irtisanoutui

Kävi, kuten odotettiin. Paras ratkaisu paitsi Orimattilalle myös Larssonille. Seuraavaksi joudutaan mittaamaan kaupungin
      Orimattila
      53
      454
    Aihe