auton hitsaus

mikko

Onko kukaan hitsannut autonpohjaa puikolla?
Itse olen näin tehnyt (tuskien taival).
En ole mikään metallimies/hitsari, mutta olen kuitenkin hitsannut jo useamman vuoden, tuo ohuen pellin hitsaus ei kuiteenkaan tahdo onnistua.
Hyviä vinkkejä/virtoja/puikkoja?

Kyseessä on hitsausmuuntaja (ei siis tasasuuntaaja) väliltä 30-145A.
Olen kuitenkin huomannut, että poltan peltiin helpommin reijän 1,6mm puikolla ja 30A virralla kuin 2,0mm puikolla ja samalla virralla (2mm puikko on kuitenkin vaikea saada syttymään tuolla virralla, ainakin jos hitsausasento on yhtä epä-ergonominen, kuin se autoa hitsatessa yleensä on.

Onko olemassa ohuempia puikkoja esim.1,2mm?
Noin ohuet puikot olisi kuitenkin ilmeisesti katkaistava keskeltä, vaikeaa paikkaa hitsatessa (ettei puikko heilu sinnetänne).
Olen tehnyt tuota myös 1,6mm puikkojen kohdalla.
PS. neuvoja ammattilaisilta?

17

20871

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Metallimies

      Ammattimies ei kyllä moiseen ala kuin pakon edessä.
      Lainaa vaikka ennemmin mig lankahitsauskone konevuokraamosta. Niin homma etenee.

      • mikko

        Ennen paikkakunnallani oli konevuokraamo josta joskus vuokrasinkin migin, vaan ei enää.
        En viitsi käydä vuokraamassa kauempaa.
        Pystyykö ydintäytelangalla hitsaamaan siedettävästi?
        Olisi meinaan halpoja nuo ydintäytelanka migit, lanka on tietenkin kallista.
        En viitsi ottaa vuokra pulloa, kun hitsausta on kuitenkin niin harvoin (kerran vuodessa katsastuksen aikoihin).


      • sivusta

        Olen ammattimies ja olen joutunut puikolla hitsaan auton pohjaa ,jotenki onnistuu kun on sula hallussa ja sula suojataan toisessa kädessä olevalla puikolla tai kaasuhitsaus lankalla ,tätä se köyhyys on teetänyt kun ei ole ollut kuin puikko mkone käytettävissä ja auto meni katsastuksesta läpi .


    • JK...

      Taitas olla parempi jättää puikot pois noissa peltihommissa ei taida tulla kuin sutta ja sekundaa ja vielä muuntajalla, hommaa vaan jostain mig-laitteet niin eiköhän ala pelittää.

      • mikko

        Hommaisin, vaan noilla kelan rahoilla se on melko vaikeaa.
        Enkä mielelläni lainaa keneltäkään migiä.


      • Tero
        mikko kirjoitti:

        Hommaisin, vaan noilla kelan rahoilla se on melko vaikeaa.
        Enkä mielelläni lainaa keneltäkään migiä.

        Osta ali-keravan hong kong liikkeestä 159e maksava ilman suojakasua toimiva power horse. Itse otin selvää, ja kaikki sanoi että ei se ilman suojakaasua onnistu, ja paskat! Hyvin saa saumaa aikaseksi, savuttaa vain aika paljon. Sauman kuumuutta voi säädellä sillä miten kaukana pidät pistoolin kärkeä, eli välillä 5mm-30mm. Biltemasta saat halpaa ydinlankaa 15e/1kg.
        Kävin itse kyselemässä mitä helmojen laitto mkasaa ja toi nyt maksaa saman verran ja tulee itselle työtä, mutta hitsi jää kotiin ja saa kivan harrastuksen.


    • Harri-66

      Olen, enkä kokeile toistakertaa, ainakaan toyotan pohjaa, kun toyotoissa muutenkin ohuemmat pellit riippuen paikasta kuin saksalaisissa. Mutta pakoputken hitsaus onnistuu oikeinkin hyvin, putken seinämän vahvuus noin 1,5mm, hitsauskoneena iso kemppi, puikko 2mm, 50A tekee reiän, mutta 40A syttyy ja toimii hyvin kun hitsaa varovasti 10mm kerrallaan ja parin sentin päästä taas 10mm, kiertää kehää, harjaa teräsharjalla hitsattavan kohdan kirkkaaksi, itse vingutin kirkkaaksi vingulla.

      • asety.leeni

        Harrilla on riittävä kokemus, mutta lisäisin vielä, että on tärkeää, että pellit ovat hyvin lähekkäin tai sitten niitä pitää vielä naputella vasaralla hitsien välistä, niin saat loput pätkät paremmin hitsatuksi polttamatta reikää peltiin. Kannattaa aloittaa harjoittelupalalla ensin, niin saa virran voimakkuuden säädetyksi sopivaksi ja sitten vasta möyrimään auton alle.
        Kaasullakin tuo onnistuisi, jos saa sen jostakin lainaksi.


      • jd551

        Ruostumaton puikko toimii pellissä hieman paremmin.


    • RMB54

      1970-luvun alussa vielä hitsattiin kaasulla messinkilankaa käyttäen aikaisemmin oli paljas messinkilanka, jota lämmitettiin päästä ja "kastettiin" suoja-aineessa. Myöhemmin tuli valmiiksi päällystetty messinkilanka. Alustaa kun hitsasi, piti kipinämikko olla hiilihapposammuttimen kanssa kabiinissa lattiaverhoilut ja penkit poistettuna. Mikki tuli vähän myöhemmin.
      Hieman hommat mikillä helpottui, mutta aikaisemmin ei osattu vaatiakaan parempaa.

      • voihan.jehna

        Mutta kehitys on kehittynyt. Nyt riittää se emännän käsikäyttöinen vesisumutinpullo, millä saa kuumuuden taltutettua hetkessä ja kaasuhitsaus voi jatkua. Jos koko auto roihahtaa liekkeihin, niin sankoruisku tai jauhesammutin on varmasti paikallaan. Nykyisin palokuntakin sammuttaa asuntoja vesisumulla eikä enää ruiskuta tolkuttomasti vettä rakenteita kastelemaan.
        Märkä rättikin riitti aikanaan sammuttamaan kaasuhitsillä syttyneen auton eristeen.


    • Anonyymi

      Sen pitäis ehkä jotenkuten 1,6mm puikolla ja sopivilla virroilla onnistua joltain hyvin kokeneelta, mut sit kannattaa vastaavasti hommata vähän paksumpaa peltiä, vaikka jotain 1,5mm ja hitsaa ensin terveen ohuen pellin päälle molemmin puolin paksummasta pellistä hieman vahviketta, paksummasta 1,5mm pellistä Ja siitä siitten seuraavaa palaa voi hitsailla pienillä pisteillä pikkuhiljaa peltiä kiinni.
      Olen joskus itsekkin harjoitusmielessä hitsannut 1,6mm puikolla 1,5mm peltiä, yhteen. se oli vähän sellasta tökkimistä ja näpertelyä ku aina väkisinkin pakkasi liian helposti polttamaan reijän, tai sitten tarttui välillä puikko kiinni, mut siitä sai loppuviimeks jotenkuten suht ok, kunhan virta arvot sai kohdilleen ja käytti tarpeeksi aikaa. Mut hitsisauman ulkonäkö on sitten mitä on, millä ei sitten muuten ei voi mitään. Pakkelia vaan päälle ja hio ja maalaa umpeen niin eipä näy rumat saumat alta. Mutta en kuitenkaan kehoita ketään hitsaamaan, autonpeltejä puikolla, ellei sitten satu olemaan taitoa, kokemusta ja kärsivällisyyttä.

      • Anonyymi

        Hitsisaumaahan saisi siistittyä rälläkällä.

        Kannattaisi varmaan sillä puikkokoneella hitsailla järeämmillä kappaleilla tienestiä sen verran että saisi hankittua sen migin jolloin auton peltien hitsaus sujuisi helpommin...


    • Anonyymi

      Tig-hitsaus saattaisi onnistua puikkokoneella. Puikon tilalle kestävä kärki ja lanka toiseen käteen!

    • Anonyymi

      Voisikohan nykyaikaisilla koriliimoilla tulla riittävän luja peltikorjaus jos liimailee pellinpalasia ruostereikien päälle, toki pohjatyöt kunnolla tehden ettei ruoste leviäisi paikan alla ja että liima tarttuisi kunnolla alkuperäiseen peltiin ja paikkalappuun?
      Esim. kynnyskotelot, takalokarin kaaret, pohjalevyt, yms., ainakin pienet ruostereijät?

    • Anonyymi

      Ainakin uskaltaisin väittää että onnistuu 1,6mm puikolla ja 30-35 Ampeerin virroilla, riippuu tietenkin pellin vahvuudesta. juuri tänään korjauspaikkasin vanhat kottikärryt puikkoinvertterillä, Ensin rälläköittin vanhaa läpimätä peltiä pois ja sitten vaan uudesta 1,5mm pellistä sopivan kokosta palasta rälläköittin sopivaksi ja sitten sovittamaan paikalleen, sitten heftasin pienillä pisteillä reunoistaan palasen ensin kiinni ja pikku hiljaa pienillä pisteillä kerrallaan ympäriltään sentin-pari välein kerrallaan kokonaan kiinni ja lopuksi kuonahakkua ja teräsharjalaikkaa ja maalit päälle ja lopputuloksesta tulikin odotettua hyvä. Uskon että varmasti onnistuu auton pellinkin hitsaus puikolla kunhan on oikea puikko, oikeat arvot ja tietää mitä tekee niin onnistuu siinä siinä missä paksummankin tavaran hitsaus.

    • Anonyymi

      Apurunkoa paikkasin 2,0 millin puikolla ja invertterillä...liimapukko tahtoi olla riesana mutta sai siihen Pösön apurunkoon paikan ja läpi meni katsastus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6975
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe