Pyhän Hengen pilkka?

onko näin

Olen kuullut väitettävän, että Pyhän Hengen pilkkaaminen olisi ainut anteeksiantamaton synti. Onko tämä totta, ja mihin Raamatunlauseeseen se perustuu?

11

1697

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asiayhteydestä

JEESUS JA BELSEBUL

12:22 Silloin tuotiin hänen tykönsä riivattu mies, joka oli sokea ja mykkä, ja hän paransi hänet, niin että mykkä puhui ja näki.
      12:23 Ja kaikki kansa hämmästyi ja sanoi: "Eiköhän tämä ole Daavidin poika?"
      12:24 Mutta kun fariseukset sen kuulivat, sanoivat he: "Tämä ei aja riivaajia ulos kenenkään muun kuin Beelsebulin, riivaajain päämiehen, voimalla".
      12:25 Mutta hän tiesi heidän ajatuksensa ja sanoi heille: "Jokainen valtakunta, joka riitautuu itsensä kanssa, joutuu autioksi, eikä mikään kaupunki tai talo, joka riitautuu itsensä kanssa, pysy pystyssä.
      12:26 Jos nyt saatana ajaa ulos saatanan, niin hän on riitautunut itsensä kanssa; kuinka siis hänen valtakuntansa pysyy pystyssä?
      12:27 Ja jos minä Beelsebulin voimalla ajan ulos riivaajia, kenenkä voimalla sitten teidän lapsenne ajavat niitä ulos? Niinpä he tulevat olemaan teidän tuomarinne.
      12:28 Mutta jos minä Jumalan Hengen voimalla ajan ulos riivaajia, niin on Jumalan valtakunta tullut teidän tykönne.
      12:29 Taikka kuinka voi kukaan tunkeutua väkevän taloon ja ryöstää hänen tavaroitansa, ellei hän ensin sido sitä väkevää? Vasta sitten hän ryöstää tyhjäksi hänen talonsa.
      12:30 Joka ei ole minun kanssani, se on minua vastaan; ja joka ei minun kanssani kokoa, se hajottaa.
      12:31 Sentähden minä sanon teille: jokainen synti ja pilkka annetaan ihmisille anteeksi, mutta Hengen pilkkaamista ei anteeksi anneta.
      12:32 Ja jos joku sanoo sanan Ihmisen Poikaa vastaan, niin hänelle annetaan anteeksi; mutta jos joku sanoo jotakin Pyhää Henkeä vastaan, niin hänelle ei anteeksi anneta, ei tässä maailmassa eikä tulevassa.
      Matt. 12:22-32

• alkup. kysyjä

Tuostahan se kävi harvinaisen selväksi.

• 1.Korinttolaiskirje:
        6:18 Paetkaa haureutta. Kaikki muu synti, mitä ikinä ihminen tekee, on ruumiin ulkopuolella; mutta haureuden harjoittaja tekee syntiä omaa ruumistansa vastaan.
        6:19 Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on ja jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole itsenne omat?

Eli siis pilkka tai synti Poikaa, Ihmisen Poikaa vastaan on kaikki se paha mitä me ruumiimme ulkopuolella teemme sanoilla tai teoilla toista ihmistä, lähimmäistä, Jumalan kuvaa, Ihmisen Poikaa vastaan. Se on toki mahdollista saada anteeksi, kun pyytää siltä, jota on loukannut tai kohdellut väärin.

Synti Pyhää Henkeä vastaan on kaikki se paha mitä me teemme omaa ruumistamme, Pyhän Hengen temppeliä vastaan jos esimerkiksi turmelemme sitä juopottelemalla, tupakoimalla, huumeilla jne.

Tätä viimemainittua ei tietenkään voi saada anteeksi, koska emme voi omalta ruumiiltamme anteeksi saada mitään, vaan meidän on kärsittävä ne seuraukset, mitä ruumiin rapistuminen kyseisessä tapauksessa eteemme tuo.

Kyse siis ei ole mistään helvettituomiosta, joka lankeaa jostakin Pyhään Henkeen liittyvästä ajatuslipsahduksesta muka.

• Pyhä Henki = Gabriel

12:32 Ja jos joku sanoo sanan Ihmisen Poikaa (Miikael) vastaan, niin hänelle annetaan anteeksi; mutta jos joku sanoo jotakin Pyhää Henkeä (Gabriel ) vastaan, niin hänelle ei anteeksi anneta, ei tässä maailmassa eikä tulevassa.

• rothmi
        Pyhä Henki = Gabriel kirjoitti:

12:32 Ja jos joku sanoo sanan Ihmisen Poikaa (Miikael) vastaan, niin hänelle annetaan anteeksi; mutta jos joku sanoo jotakin Pyhää Henkeä (Gabriel ) vastaan, niin hänelle ei anteeksi anneta, ei tässä maailmassa eikä tulevassa.

Hyvä mies! Mistä olet saanut sellaisen käsityksen, että Pyhä Henki ja enkeli Gabriel olisivat sama asia? Pyhä Henki on Jumalan kolmas persoona. Jumalan on yksi - Isä, Poika ja Pyhä Henki. Gabriel sitä vastoin on enkeli (Luuk.1:19), joka on palveleva henki(Hepr.1:13-14).

• selviää

Ja tuosta samalla selviää kristinuskon jumalattomuus:
        12:30 Joka ei ole minun kanssani, se on minua vastaan; ja joka ei minun kanssani kokoa, se hajottaa.

Raamatussa on Jumalan Mooseksella antamat käsky jotka Jeesus vahvisti ja lisäsi rakasta lähimmäistäsi käskyn. Jokainen joka rikkoo yhtäkään niistä on lainrikkoja.
        Kristinusko on rikkonut koko olemassa olonsa aja älä tapa käskyäkin vastaan. Kysyköön jokainen itseltään kuka on kristinuskon herra.

• fbeee
        KTS kirjoitti:

1.Korinttolaiskirje:
        6:18 Paetkaa haureutta. Kaikki muu synti, mitä ikinä ihminen tekee, on ruumiin ulkopuolella; mutta haureuden harjoittaja tekee syntiä omaa ruumistansa vastaan.
        6:19 Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on ja jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole itsenne omat?

Eli siis pilkka tai synti Poikaa, Ihmisen Poikaa vastaan on kaikki se paha mitä me ruumiimme ulkopuolella teemme sanoilla tai teoilla toista ihmistä, lähimmäistä, Jumalan kuvaa, Ihmisen Poikaa vastaan. Se on toki mahdollista saada anteeksi, kun pyytää siltä, jota on loukannut tai kohdellut väärin.

Synti Pyhää Henkeä vastaan on kaikki se paha mitä me teemme omaa ruumistamme, Pyhän Hengen temppeliä vastaan jos esimerkiksi turmelemme sitä juopottelemalla, tupakoimalla, huumeilla jne.

Tätä viimemainittua ei tietenkään voi saada anteeksi, koska emme voi omalta ruumiiltamme anteeksi saada mitään, vaan meidän on kärsittävä ne seuraukset, mitä ruumiin rapistuminen kyseisessä tapauksessa eteemme tuo.

Kyse siis ei ole mistään helvettituomiosta, joka lankeaa jostakin Pyhään Henkeen liittyvästä ajatuslipsahduksesta muka.

hyvä tulkinta, se on varmasti jotenkin noin

esim jos vetää essoja niin osa serotoniinireseptoreista joutuu kadotukseen

• fbeee
        fbeee kirjoitti:

hyvä tulkinta, se on varmasti jotenkin noin

esim jos vetää essoja niin osa serotoniinireseptoreista joutuu kadotukseen

tuon rangaistuksen anteeksiantamattomuuden voi kai käsittää niin että rangaistus on pysyvä, kun se on kerran tapahtunut niin se on myös tapahtunut eikä tuota tapahtumaa voi muuksi muuttaa

• rothmi

Raamattu sanoo Matt.12:31-32, että pilkka Pyhää Henkeä vastaan on sellainen synti, jota ei anneta anteeksi. Väite, jonka olet kuullut on siis totta.

• tarkoittaa

Olen kuullut että se Pyhän Hengen pilkkaus jotenkin tarkoittaa sitä että emme usko Pyhää Henkeä ja siis samalla emme usko Jeesukseen. Se siis ei kait tarkoita kirjaimellisesti pilkkaamista.

• niin että

(Apt 5:1-11) Mutta eräs mies, nimeltä Ananias, ja hänen vaimonsa Safiira myivät maatilan,

ja mies kätki vaimonsa tieten osan hinnasta, ja osan hän toi ja pani apostolien jalkojen eteen.

Mutta Pietari sanoi: --> "Ananias, miksi on saatana täyttänyt sinun sydämesi, niin että koetit pettää Pyhää Henkeä ja kätkit osan maatilan hinnasta?

Eikö se myymätönnä ollut sinun omasi, ja eikö myynnin jälkeenkin sen hinta ollut sinun? Miksi päätit sydämessäsi tämän tehdä? Et sinä ole valhetellut ihmisille, vaan Jumalalle." Noin kolmen hetken kuluttua hänen vaimonsa tuli sisään eikä tiennyt, mitä oli tapahtunut.

Niin Pietari kysyi häneltä: "Sano minulle: siihenkö hintaan te myitte maatilan?" Hän vastasi: "Kyllä, juuri siihen hintaan".

Mutta Pietari sanoi hänelle: "Miksi olette yksissä neuvoin käyneet kiusaamaan Herran Henkeä? Katso, niiden jalat, jotka hautasivat sinun miehesi, ovat oven takana, ja he kantavat sinutkin pois."

Niin hän heti kaatui hänen jalkojensa eteen ja heitti henkensä; ja kun nuorukaiset tulivat sisään, tapasivat he hänet kuolleena, kantoivat pois ja hautasivat hänet hänen miehensä viereen.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      61
      4448
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      153
      3303
    3. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      57
      2602
    4. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      49
      2564
    5. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      112
      2335
    6. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      24
      1903
    7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      24
      1691
    8. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      30
      1636
    9. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      169
      1550
    10. Metsästysmökki

Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      36
      1275
    Aihe