.
Seuraavalla sivulla olevassa ketjussa "Kädet verellä pestyt" (kirjoittanut "Ruoskan jäljet") on:
Lääkkeitä syötetään sillä verukkeella, että potilaalla muka olisi aivoissaan kemiallinen epätasapaino. Sitä epätasapainoa ei kuitenkaan ole kukaan ikinä löytänyt.
DSM-IV-TR ("Plus"). First, Michael B. & Allan Tasman (editors)(2004): DSM-IV-TR Mental Disorders. Diagnosis, Etiology, and Treatment. 91 Contributors. West Sussex, Chichester: Wiley. – xxvii 1323 xxix p.
.
Aivojen kemiallinen epätasapaino
54
3198
Vastaukset
- suuttuessa ole ihan tosijuttu
tai jos liikaa saanut jotain vitamiinia esim. niin sillä on haittavaikutuksia ja jos juo kofeiinia se piristää jne... miksei myös aivoissa olisi kemiallisia muutoksia jos ne jostain syystä esim.ylikuormittuu niinkuin joillakin ylikuormittuu sydän ?
- Psykopatologia
.
Kyllä, ja tässä mielessä "kaikki" on kemiaa. Kuitenkin tämän kemian yhteys mieleen on filosofisesti selvittämättä, ja yksi kysymys on: "seuraus vai syy?".
Psyykkisten häiriöiden yhteydessä kysymys on: "Onko ko. kemia erityisesti poikkeavaa häiriöissä ja millä tavalla?"
.
- siinä
satukirjassa kerrotaan kemiallisesta epätasapainosta?
http://psychiatricfraud.org/article2.htm Monen mielestä - yllätys yllätys ihmisaivot.
Niissä riittää tutkimista vielä seuraavillakin milleniumeilla.
Mangneettikuvantaminen näyttää heille, alan ammattilaisille mielenkiintoisia tietoja.- Psykopatologia
.
"Lääkkeitä syötetään sillä verukkeella, että potilaalla muka olisi aivoissaan kemiallinen epätasapaino. Sitä epätasapainoa ei kuitenkaan ole kukaan ikinä löytänyt."
Kuten originaali toisessa ketjussa toteaa, ilmaus "aivojen kemiallinen epätasapaino" on lääkärien omaa keksintöä asialle, jonka tarkoitus on kuulostaa tieteellisesti pätevältä mutta joka on epäselvä heille itselleenkin.
Varsinkin psykooseista (sch, MD) esitetään neurokemiallisia teorioita, jotka kuitenkin ainakin vielä jäävät hypoteesien asteelle.
Yksi ongelma on "riittävän" näytön hankinta: Onko esim. aivojen kuvantamisilla saatu (epäsuora) näyttö "riittävä"?
Ainakin mikroskooppisella tasolla asia on epäselvä. Muinoin laitoin sfnet.terveyteen kysymyksen depressioon liittyvästä serotoniinin puutteesta. (Palstalla oli tuolloin useita kirjoittajia, joiden olisi luullut osaavan vastata.) Kysyin: Miten on ymmärrettävissä serotoniinin puute? Onko kyse aivojen kokonais-serotoniinin puutteesta vain puutteesta hermosolussa vain synapsi-raossa vain mitä? Ei tullut yhtään vastausta.
Täten ainakin solutasolla arvellusta "kemiallisesta epätasapainosta" on vaikea saada pitävää ja yhtenäistä näyttöä. Välittäjäaineita on kymmeniä, ja niiden roolit eri häiriöissä voivat olla ja ovatkin erilaisia.
Itse en pysty hallitsemaan edes alkeita ko. kysymyksestä kemiallisesti; yleisemmällä tasolla ehkä jotain.
.
. - epätasapainon
Psykopatologia kirjoitti:
.
"Lääkkeitä syötetään sillä verukkeella, että potilaalla muka olisi aivoissaan kemiallinen epätasapaino. Sitä epätasapainoa ei kuitenkaan ole kukaan ikinä löytänyt."
Kuten originaali toisessa ketjussa toteaa, ilmaus "aivojen kemiallinen epätasapaino" on lääkärien omaa keksintöä asialle, jonka tarkoitus on kuulostaa tieteellisesti pätevältä mutta joka on epäselvä heille itselleenkin.
Varsinkin psykooseista (sch, MD) esitetään neurokemiallisia teorioita, jotka kuitenkin ainakin vielä jäävät hypoteesien asteelle.
Yksi ongelma on "riittävän" näytön hankinta: Onko esim. aivojen kuvantamisilla saatu (epäsuora) näyttö "riittävä"?
Ainakin mikroskooppisella tasolla asia on epäselvä. Muinoin laitoin sfnet.terveyteen kysymyksen depressioon liittyvästä serotoniinin puutteesta. (Palstalla oli tuolloin useita kirjoittajia, joiden olisi luullut osaavan vastata.) Kysyin: Miten on ymmärrettävissä serotoniinin puute? Onko kyse aivojen kokonais-serotoniinin puutteesta vain puutteesta hermosolussa vain synapsi-raossa vain mitä? Ei tullut yhtään vastausta.
Täten ainakin solutasolla arvellusta "kemiallisesta epätasapainosta" on vaikea saada pitävää ja yhtenäistä näyttöä. Välittäjäaineita on kymmeniä, ja niiden roolit eri häiriöissä voivat olla ja ovatkin erilaisia.
Itse en pysty hallitsemaan edes alkeita ko. kysymyksestä kemiallisesti; yleisemmällä tasolla ehkä jotain.
.
.osoittamiseksi tarvitaan kemiallinen testi. Ei visuaalinen.
- Psykopatologia
epätasapainon kirjoitti:
osoittamiseksi tarvitaan kemiallinen testi. Ei visuaalinen.
.
Esim. sokeritaudissa ao. testi on yksinkertainen mittaus.
Luultavasti monista neurotransmittereistä voidaan saada pitoisuuksia testeillä, mutta saadut tulokset eivät välttämättä ole häiriö-spesifejä. Ei myöskään tiedetä tarkkaan aineenvaihduntaa molekyyli-tasolla.
Tällöin luultavasti häiriöihin ei ole kemiallista testiä m.o.t.
. - Mirri57
.
.
.Psykopatologia, miten selität sen, että esim. skitsofreniassa lääkkeestä on selvästi hyötyä? Maallikkona ajattelen, että täytyyhän aivoissa jotakin kemiallista epätasapainoa olla, jos lääke niin selvästi auttaa potilasta.
Silti vaikkei olekaan tieteellisesti vielä pystytty selittämään mistä kemiallisessa epätasapainossa tarkalleen ottaen on kysymys. Mutta eihän ole tavatonta se, että jokin lääke selvästi auttaa jossakin sairaudessa jo ennen kuin tarkalleen tunnetaan kaikkia vaikutusmekanismeja.
Tukiasemalla minulle on joku kovasti yrittänyt selittää käyttämäni depressiolääkkeen vaikutuksen olevan pääosin lumetta. Ehkä noin, mutta tuo selitys ei mielestäni ollenkaan täsmää skitsofrenialääkkeen kohdalla. Skitsofreniapotilas kun usein ei itse ollenkaan pidä lääkitystään tarpeellisena eikä vähimmässäkään määrin usko sen toimivuuteen, mutta kaikki muut huomaavat sen auttavan häntä.
Kyllähän se lääke silloin vaikuttaa aivokemiaan jollakin tavoin suotuisasti ja hoitavasti, en oikein muuten osaa selittää havaitsemiani asioita.
Mirri - Psykopatologia
Mirri57 kirjoitti:
Psykopatologia, miten selität sen, että esim. skitsofreniassa lääkkeestä on selvästi hyötyä? Maallikkona ajattelen, että täytyyhän aivoissa jotakin kemiallista epätasapainoa olla, jos lääke niin selvästi auttaa potilasta.
Silti vaikkei olekaan tieteellisesti vielä pystytty selittämään mistä kemiallisessa epätasapainossa tarkalleen ottaen on kysymys. Mutta eihän ole tavatonta se, että jokin lääke selvästi auttaa jossakin sairaudessa jo ennen kuin tarkalleen tunnetaan kaikkia vaikutusmekanismeja.
Tukiasemalla minulle on joku kovasti yrittänyt selittää käyttämäni depressiolääkkeen vaikutuksen olevan pääosin lumetta. Ehkä noin, mutta tuo selitys ei mielestäni ollenkaan täsmää skitsofrenialääkkeen kohdalla. Skitsofreniapotilas kun usein ei itse ollenkaan pidä lääkitystään tarpeellisena eikä vähimmässäkään määrin usko sen toimivuuteen, mutta kaikki muut huomaavat sen auttavan häntä.
Kyllähän se lääke silloin vaikuttaa aivokemiaan jollakin tavoin suotuisasti ja hoitavasti, en oikein muuten osaa selittää havaitsemiani asioita.
Mirri.
"Psykopatologia, miten selität sen, (- -)"
"Tukiasemalla minulle on joku kovasti yrittänyt (- -)"
Mielestäni lääkkeillä on aina lumevaikutuksen lisäksi todellinen vaikutus, jonka efekti vaihtelee lääkkeestä toiseen, ihmisestä toiseen ja sairaudesta tai häiriöstä toiseen. Luultavasti skitsofreniassa todellinen vaikutus on suhteellisesti suurimmillaan.
Sairaus ja tunnetilat ovat yhteydessä aivokemiaan, joko "primaaristi" tai "sekundaarisesti tai muuten. "Epätasapaino" terminä on yleinen ja tarkentamaton; voitaisiin puhua myös esim. "häiriöstä" tai "poikkeavuudesta".
Lääkkeiden suhteen on kuljettu usein niin sanotusti perse edellä puuhun: On havaittu, että lääke vaikuttaa, mutta ei ole tiedetty tarkkaan miksi ja miten. Tämä on tilanne osin vieläkin litiumin (1948) ja klooripromatsiinin (1950) suhteen.
Sähköhoito olisi oiva kohde placebo-tutkimukselle. Vietäisiin tutkimusryhmä hoitohuoneeseen, annettaisiin vain kevyt narkoosi ja herättyä sanottaisiin: "Onnistui täydellisesti heti ensimmäisellä kerralla. Kouristelit tasan 61 sekuntia, kun tarkoitus oli minuutti. Mutta nyt muistisi voi hieman heikentelyä, ehkä paljonkin."
. - ovat myöntäneet,
.
"Psykopatologia, miten selität sen, (- -)"
"Tukiasemalla minulle on joku kovasti yrittänyt (- -)"
Mielestäni lääkkeillä on aina lumevaikutuksen lisäksi todellinen vaikutus, jonka efekti vaihtelee lääkkeestä toiseen, ihmisestä toiseen ja sairaudesta tai häiriöstä toiseen. Luultavasti skitsofreniassa todellinen vaikutus on suhteellisesti suurimmillaan.
Sairaus ja tunnetilat ovat yhteydessä aivokemiaan, joko "primaaristi" tai "sekundaarisesti tai muuten. "Epätasapaino" terminä on yleinen ja tarkentamaton; voitaisiin puhua myös esim. "häiriöstä" tai "poikkeavuudesta".
Lääkkeiden suhteen on kuljettu usein niin sanotusti perse edellä puuhun: On havaittu, että lääke vaikuttaa, mutta ei ole tiedetty tarkkaan miksi ja miten. Tämä on tilanne osin vieläkin litiumin (1948) ja klooripromatsiinin (1950) suhteen.
Sähköhoito olisi oiva kohde placebo-tutkimukselle. Vietäisiin tutkimusryhmä hoitohuoneeseen, annettaisiin vain kevyt narkoosi ja herättyä sanottaisiin: "Onnistui täydellisesti heti ensimmäisellä kerralla. Kouristelit tasan 61 sekuntia, kun tarkoitus oli minuutti. Mutta nyt muistisi voi hieman heikentelyä, ehkä paljonkin."
.että psyykelääkkeet eivät paranna mitään. Ne vain peittävät oireita.
- Mirri57
ovat myöntäneet, kirjoitti:
että psyykelääkkeet eivät paranna mitään. Ne vain peittävät oireita.
laajaa tuollainen 'myöntäminen' on? Annoit ymmärtää 'myöntämisen' olevan yleinen ja vallitseva käsitys psykiatrien keskuudessa.
Mirri - täysin
Mirri57 kirjoitti:
laajaa tuollainen 'myöntäminen' on? Annoit ymmärtää 'myöntämisen' olevan yleinen ja vallitseva käsitys psykiatrien keskuudessa.
Mirriyleinen
- lehteen
täysin kirjoitti:
yleinen
Toisesta viestistä:
"tässä linkki Turun yliopiston Aurora-lehden juttuun psykoosialttiudesta ja sen näkymisestä näissä aivokuvissa.
http://www.utu.fi/tiedostot/aurora/pdf/2007/aurora_03_2 007.pdf "
Tuon jutun mukaan lääkkeet eivät paranna mitään.
Eli lääkärit ovat myöntäneeet, että he eivät tiedä mistä "sairaus" johtuu. Eivät pysty mitenkään löytämään keneltäkään "sairautta" ja "sairauteen" annetut lääkeet eivät paranna "sairautta".
Jii haa! - P---
lehteen kirjoitti:
Toisesta viestistä:
"tässä linkki Turun yliopiston Aurora-lehden juttuun psykoosialttiudesta ja sen näkymisestä näissä aivokuvissa.
http://www.utu.fi/tiedostot/aurora/pdf/2007/aurora_03_2 007.pdf "
Tuon jutun mukaan lääkkeet eivät paranna mitään.
Eli lääkärit ovat myöntäneeet, että he eivät tiedä mistä "sairaus" johtuu. Eivät pysty mitenkään löytämään keneltäkään "sairautta" ja "sairauteen" annetut lääkeet eivät paranna "sairautta".
Jii haa!Tää on on oikeesti ihan hölmöä saivartelua. Kuinka moni luulee että jos henkilö tulee vastaanotolle valittamaan vaikka vatsakipua, kipeitä polvia jne niin lääkäri pystyisi tuosta vaan ensinnäkin
a) osoittamaan että ongelma sijaitsee täsmälleen tässä ja tässä kohtaa ja johtuu tarkalleen tästä ja tästä tekijästä.
b) parantamaan ongelman
hoh hoi... monissa tapauksissa kyse on oireiden lievittämisestä, kuten usein myös psyykkisissä ongelmissa. Mulle on aivan yhdentekevää kykeneekö lääkäri osoittamaan mun päästä kohdan, jossa ongelma sijaitsee;) Mutta lääkityksellä ongelma on poissa ja se on mun elämänlaadun ja ylipäätään hengissä pysymisen kannalta aika oleellinen seikka.
Mullä on ollut myös aika mystisiä ongelmia mun polvien ja ranteiden kanssa, kuvista ei kuitenkaan löydy mitään eikä ongelman lähdettä ole löydetty. Silti tuskin kellään kävisi mielessä että oikeen mun jalat ja kädet ei olekaan kipeät. Se nyt vaan on sellaista, ihminen on aika monimutkainen olento:) - sinulla
P--- kirjoitti:
Tää on on oikeesti ihan hölmöä saivartelua. Kuinka moni luulee että jos henkilö tulee vastaanotolle valittamaan vaikka vatsakipua, kipeitä polvia jne niin lääkäri pystyisi tuosta vaan ensinnäkin
a) osoittamaan että ongelma sijaitsee täsmälleen tässä ja tässä kohtaa ja johtuu tarkalleen tästä ja tästä tekijästä.
b) parantamaan ongelman
hoh hoi... monissa tapauksissa kyse on oireiden lievittämisestä, kuten usein myös psyykkisissä ongelmissa. Mulle on aivan yhdentekevää kykeneekö lääkäri osoittamaan mun päästä kohdan, jossa ongelma sijaitsee;) Mutta lääkityksellä ongelma on poissa ja se on mun elämänlaadun ja ylipäätään hengissä pysymisen kannalta aika oleellinen seikka.
Mullä on ollut myös aika mystisiä ongelmia mun polvien ja ranteiden kanssa, kuvista ei kuitenkaan löydy mitään eikä ongelman lähdettä ole löydetty. Silti tuskin kellään kävisi mielessä että oikeen mun jalat ja kädet ei olekaan kipeät. Se nyt vaan on sellaista, ihminen on aika monimutkainen olento:)on polvet kipeät tai joku väittää, että sinulla on polvet kipeät, niin kukaan ei pakota sinua sairaalaan.
- p---
sinulla kirjoitti:
on polvet kipeät tai joku väittää, että sinulla on polvet kipeät, niin kukaan ei pakota sinua sairaalaan.
en nyt ymmärtänyt, ei kukaan esim masentunuttakaan sairaalaan pakota eikä sinne kovin helposti edes "pääse".
Ja tämä todiste aivojen kemiasta, onko joku välkky täällä ihan tosissaan sitä mieltä, että esim masentuneen ihmisen aivoista pitäisi ottaa jotain näytteitä että arvon herralla/neidille voitaisiin todistaa sairauden olemassaolo? Joo, ei kiitos:) - aivojen kemiallisesta
p--- kirjoitti:
en nyt ymmärtänyt, ei kukaan esim masentunuttakaan sairaalaan pakota eikä sinne kovin helposti edes "pääse".
Ja tämä todiste aivojen kemiasta, onko joku välkky täällä ihan tosissaan sitä mieltä, että esim masentuneen ihmisen aivoista pitäisi ottaa jotain näytteitä että arvon herralla/neidille voitaisiin todistaa sairauden olemassaolo? Joo, ei kiitos:)epätasapainosta ole mitään todisteita, niin eikö se ole silloin valhe?
- p---
aivojen kemiallisesta kirjoitti:
epätasapainosta ole mitään todisteita, niin eikö se ole silloin valhe?
no ensinnäkään, ei mitenkään automaattisesti. ja miten ajattelit nämä todisteet hankkia?
Mä en ole mitenkään kiinnostunut tästä teoriasta kemiallisesta epätasapainosta ongelmien aiheuttajana.
Mutta siis varmastikin psyykkisesti sairaalla yksilöllä ne aivokemiat siellä vähän temppuja tekee ja lääkkeillä oloa pystytään usein aika ratkaisevasti parantamaan. ja se on se, mikä tässä on oleellista. - todisteita
p--- kirjoitti:
no ensinnäkään, ei mitenkään automaattisesti. ja miten ajattelit nämä todisteet hankkia?
Mä en ole mitenkään kiinnostunut tästä teoriasta kemiallisesta epätasapainosta ongelmien aiheuttajana.
Mutta siis varmastikin psyykkisesti sairaalla yksilöllä ne aivokemiat siellä vähän temppuja tekee ja lääkkeillä oloa pystytään usein aika ratkaisevasti parantamaan. ja se on se, mikä tässä on oleellista.minun pitäisi hankkia?
- p---
p--- kirjoitti:
Mutta siis varmastikin psyykkisesti sairaalla yksilöllä ne aivokemiat siellä vähän temppuja tekee ja lääkkeillä oloa pystytään usein aika ratkaisevasti parantamaan. ja se on se, mikä tässä on oleellista.tarkoitin että mikä mahdollisesti olisi arvon herralle sopiva keino todistaa asia, jos joku hyväntahtoinen lääkäri jostain syystä tahtoisi siihen puuhaan lähteä? Miten ajattelit että tällaísta tutkimusongelmaa olisi hyvä lähestyä? Elli millä keinoin tutkit aivokemioita?
Ehdotuksia? - Mirri57
täysin kirjoitti:
yleinen
kaikki psyykkiset sairaudet lääkityksineen kattavaa näkemystä tuskin on, koska erilaisia sairauksia on paljon - samoin kuin lääkkeitä, joilla niitä hoidetaan. En tosiaankaan usko psykiatrien niputtaneen kaikkia psykiatrisia sairauksia ja lääkkeitä samaan pakettiin todeten, että lääkkeet eivät paranna minkäänlaista psyykkistä sairautta.
Tuollainen käsitys ei voi olla yleinen ja kaiken kattava, se voi korkeintaan olla sairauskohtainen. Tiedetään olevan psyykkisiä sairauksia, jotka eivät parane lääkkeillä ja tiedetään olevan niitä, joissa nimenomaan varhainen lääkehoito voi olla parantava. Ainakin suomalaisten psykiatrien enemmistö luultavasti tietää asian oikein hyvin, eivätkä he kuvittele psykiatristen sairauksien olevan toistensa kaltaisia edes lääkehoidon toimivuuden suhteen.
Niinpä väitteesi jostakin psykiatrien kaikkia psykiatrisia sairauksia koskevasta yleismielipiteestä on epäuskottava. Ennemminkin se kertoo sinun asenteistasi psykiatristen sairauksien lääkehoitoa kohtaan. Käytät vaan psykiatreja asenteidesi pönkittäjinä - luulen.
Mirri - pitäisi
p--- kirjoitti:
tarkoitin että mikä mahdollisesti olisi arvon herralle sopiva keino todistaa asia, jos joku hyväntahtoinen lääkäri jostain syystä tahtoisi siihen puuhaan lähteä? Miten ajattelit että tällaísta tutkimusongelmaa olisi hyvä lähestyä? Elli millä keinoin tutkit aivokemioita?
Ehdotuksia?yrittää todistaa valhe totuudeksi?
- p---
pitäisi kirjoitti:
yrittää todistaa valhe totuudeksi?
no jos ei ole todisteita suuntaan jos toiseenkaan niin et myöskään pysty pätevästi argumentoimaan asiaa valheeksi. Kyseessä on vaan kaksi toisistaan poikkeavaa teoriaa.
- miten'
Mirri57 kirjoitti:
kaikki psyykkiset sairaudet lääkityksineen kattavaa näkemystä tuskin on, koska erilaisia sairauksia on paljon - samoin kuin lääkkeitä, joilla niitä hoidetaan. En tosiaankaan usko psykiatrien niputtaneen kaikkia psykiatrisia sairauksia ja lääkkeitä samaan pakettiin todeten, että lääkkeet eivät paranna minkäänlaista psyykkistä sairautta.
Tuollainen käsitys ei voi olla yleinen ja kaiken kattava, se voi korkeintaan olla sairauskohtainen. Tiedetään olevan psyykkisiä sairauksia, jotka eivät parane lääkkeillä ja tiedetään olevan niitä, joissa nimenomaan varhainen lääkehoito voi olla parantava. Ainakin suomalaisten psykiatrien enemmistö luultavasti tietää asian oikein hyvin, eivätkä he kuvittele psykiatristen sairauksien olevan toistensa kaltaisia edes lääkehoidon toimivuuden suhteen.
Niinpä väitteesi jostakin psykiatrien kaikkia psykiatrisia sairauksia koskevasta yleismielipiteestä on epäuskottava. Ennemminkin se kertoo sinun asenteistasi psykiatristen sairauksien lääkehoitoa kohtaan. Käytät vaan psykiatreja asenteidesi pönkittäjinä - luulen.
Mirrimieli voi olla sairas.
Ei ole mitään tieteellistä todistetta, että mielisairauksia olisi olemassa.
Jos joltain ihmiseltä löytyy aivoista sairaus, niin silloin kyse on ruumiin sairaudesta.
Ihmisen käytös ei ole eikä voi olla sairas.
Oikea sairaus on sitä mitä jollakin on. Feikkisairaus on jotain mitä joku tekee.
Oikea sairaus ei riipu ihmisen olinpaikasta. Syöpä on ja pysyy vaikka vaihtaisi asuinpaikkaa. Intialainen guru joka meditoi 10 tuntia päivässä saattaa olla Intiassa pyhä mies. Kun hän tulee Suomeen niin hänet passitetaan mielisairaalaan. - tässä jotain:
p--- kirjoitti:
no jos ei ole todisteita suuntaan jos toiseenkaan niin et myöskään pysty pätevästi argumentoimaan asiaa valheeksi. Kyseessä on vaan kaksi toisistaan poikkeavaa teoriaa.
Ei ole olemassa mitään testiä millä voitaisiin osoittaa aivojen kemiallinen epätasapaino.
Väitteet aivojen kemiallisesta epätasapainosta ovat siis valetta.
Väite kemiallisesta epätasapainosta on valhe niin kauan kun sitä ei pystytä todistamaan. Todistustaakka on sillä joka väittää kemiallisen epätasapainon olevan totta. - p---
miten' kirjoitti:
mieli voi olla sairas.
Ei ole mitään tieteellistä todistetta, että mielisairauksia olisi olemassa.
Jos joltain ihmiseltä löytyy aivoista sairaus, niin silloin kyse on ruumiin sairaudesta.
Ihmisen käytös ei ole eikä voi olla sairas.
Oikea sairaus on sitä mitä jollakin on. Feikkisairaus on jotain mitä joku tekee.
Oikea sairaus ei riipu ihmisen olinpaikasta. Syöpä on ja pysyy vaikka vaihtaisi asuinpaikkaa. Intialainen guru joka meditoi 10 tuntia päivässä saattaa olla Intiassa pyhä mies. Kun hän tulee Suomeen niin hänet passitetaan mielisairaalaan.anteeksi nyt mutta oletko vähän hidas...? kukaan täällä ei varmastikaan usko että "mieli" on olemassa jotenkin ruumiista irrallaan ja on sairas. vai uskooko?
Biologinen pohjahan näillä nimenomaan on ja lisäksi ympäristötekijät vaikuttavat siihen, puhkeaako sairaus vai ei.
ja ns. sairas käytös on ulospäin näkyvä oire sairaudesta eikä itse sairaus.
Ja intia-esimerkistä: (nyt uskovaiset skipatkaa tämä) Veikkaisitko historiallisen henkilön Jeesuksen olleen mieleltään terve? Itse uskoisin aika mahtipontisiin harhoihin. Oma isäni muuten luuli jossain kohtaa olleensa uudelleen syntynyt Kristus. Skitsofrenialla saattaa olla tällaisia hieman hämmentäviä ilmenemismuotoja;) - tämä'
p--- kirjoitti:
anteeksi nyt mutta oletko vähän hidas...? kukaan täällä ei varmastikaan usko että "mieli" on olemassa jotenkin ruumiista irrallaan ja on sairas. vai uskooko?
Biologinen pohjahan näillä nimenomaan on ja lisäksi ympäristötekijät vaikuttavat siihen, puhkeaako sairaus vai ei.
ja ns. sairas käytös on ulospäin näkyvä oire sairaudesta eikä itse sairaus.
Ja intia-esimerkistä: (nyt uskovaiset skipatkaa tämä) Veikkaisitko historiallisen henkilön Jeesuksen olleen mieleltään terve? Itse uskoisin aika mahtipontisiin harhoihin. Oma isäni muuten luuli jossain kohtaa olleensa uudelleen syntynyt Kristus. Skitsofrenialla saattaa olla tällaisia hieman hämmentäviä ilmenemismuotoja;)"mielisairaus" on aivosairaus niin miksi sitä kutsutaan "mielisairaudeksi" eikä ruumiilliseksi sairaudeksi.
Voiko kukaan näyttä "mielisairauden" biologista pohjaa?
Käytös ei voi olla sairaus eikä oire voi olla sairaus.
Mistä me tiedämme mitä Jeesus sairasti. Ei sairautta todeta käytöksen perusteella. - p---
tämä' kirjoitti:
"mielisairaus" on aivosairaus niin miksi sitä kutsutaan "mielisairaudeksi" eikä ruumiilliseksi sairaudeksi.
Voiko kukaan näyttä "mielisairauden" biologista pohjaa?
Käytös ei voi olla sairaus eikä oire voi olla sairaus.
Mistä me tiedämme mitä Jeesus sairasti. Ei sairautta todeta käytöksen perusteella.juuri käytöksen ja ulospäin näkyvuien oireiden perusteella sairaus diagnosoidaan, ei siihen muutakaan keinoa ole. ja kyllä, myös vaikka se polven kipu. minä sanon että sattuu ja en pääse kyykkyyn ja lääkäri miettii että miksi ja määrää särkylääkkeitä. Lääketiede on valitettavan epätäsmällistä vielä.
en tunne sanan "mielisairaus" etymologiaa sen paremmin, kaipa siihen on jokin syy miksi aikoinaan on tällainen erottely tehty. - ei paranna
p--- kirjoitti:
juuri käytöksen ja ulospäin näkyvuien oireiden perusteella sairaus diagnosoidaan, ei siihen muutakaan keinoa ole. ja kyllä, myös vaikka se polven kipu. minä sanon että sattuu ja en pääse kyykkyyn ja lääkäri miettii että miksi ja määrää särkylääkkeitä. Lääketiede on valitettavan epätäsmällistä vielä.
en tunne sanan "mielisairaus" etymologiaa sen paremmin, kaipa siihen on jokin syy miksi aikoinaan on tällainen erottely tehty.polvikipua eikä sinun ei ole pakko syödä niitä särkylääkkeitä.
Ja kipu ei ole käytöstä. - p---
ei paranna kirjoitti:
polvikipua eikä sinun ei ole pakko syödä niitä särkylääkkeitä.
Ja kipu ei ole käytöstä.no kivun ilmaiseminen on kyllä käytöstä ja mä ainakin koin oman masennukseni ihan fyysisenä kipuna ja syvänä ahdistuksena ja epätoivona. että oman kokemukseni mukaan kyse on aika samasta asiasta.
kyllä tulehdussärkylääke voi muuten parantaa sen polven jos siellä on tulehdus.
samoin mielialalääkkeillä ensinnäkin poistetaan oireita, helpotetaan paluuta normaaliin elämään, mikä on todella tärkeää sekä ennaltaehkäistään pahemman sairauskierteen syntymistä. Lääkkeitä on niin erilaisia, kaikki eivät toimi kuten antibioottikuuri. - täydestä
p--- kirjoitti:
no kivun ilmaiseminen on kyllä käytöstä ja mä ainakin koin oman masennukseni ihan fyysisenä kipuna ja syvänä ahdistuksena ja epätoivona. että oman kokemukseni mukaan kyse on aika samasta asiasta.
kyllä tulehdussärkylääke voi muuten parantaa sen polven jos siellä on tulehdus.
samoin mielialalääkkeillä ensinnäkin poistetaan oireita, helpotetaan paluuta normaaliin elämään, mikä on todella tärkeää sekä ennaltaehkäistään pahemman sairauskierteen syntymistä. Lääkkeitä on niin erilaisia, kaikki eivät toimi kuten antibioottikuuri.fysiologian ymmärtämättömyydestä.
Tulehduksen tehtävä on parantaa se polvi. Särkylääke poistaa tulehduksen ja kivun, mutta polveen jää vaurioita. Tätähän lääkäri ei voi sinulle kertoa...
Oireen tehtävä on parantaa vaiva. Oireen poistaminen on yleensä haitallista. - p---
täydestä kirjoitti:
fysiologian ymmärtämättömyydestä.
Tulehduksen tehtävä on parantaa se polvi. Särkylääke poistaa tulehduksen ja kivun, mutta polveen jää vaurioita. Tätähän lääkäri ei voi sinulle kertoa...
Oireen tehtävä on parantaa vaiva. Oireen poistaminen on yleensä haitallista.joo,ymmärrän mä kyllä sen, että vaikkapa kuumeesta ei kannata heti hankkiutua eroon. sen sijaan vuodesta 99 lähtien jatkuneesta polvikivusta kyllä, se ei takuulla siellä mitään hyödyllistä niin pitkään puuhastele;)
- parantaa
p--- kirjoitti:
joo,ymmärrän mä kyllä sen, että vaikkapa kuumeesta ei kannata heti hankkiutua eroon. sen sijaan vuodesta 99 lähtien jatkuneesta polvikivusta kyllä, se ei takuulla siellä mitään hyödyllistä niin pitkään puuhastele;)
polvikipusi, mutta se maksaa paljon.
- On Psychiatry
tässä jotain: kirjoitti:
Ei ole olemassa mitään testiä millä voitaisiin osoittaa aivojen kemiallinen epätasapaino.
Väitteet aivojen kemiallisesta epätasapainosta ovat siis valetta.
Väite kemiallisesta epätasapainosta on valhe niin kauan kun sitä ei pystytä todistamaan. Todistustaakka on sillä joka väittää kemiallisen epätasapainon olevan totta.
- hermiitti
Sen tiedän, että aivojen reseptoreita salpaamalla psykoottinen ajattelu väistyy!
- tiedän,
että jos varvas on kipeä, niin koko jalan amputoiminen poistaa varvaskivun.
Vähän samaan tapaan psyykelääkkeet toimivat. - hermiitti
tiedän, kirjoitti:
Vähän samaan tapaan psyykelääkkeet toimivat.Mieleni on kirkas kuin kuulaan talvinen päivä!
Kiitokset Abilify! - Psykopatologia
tiedän, kirjoitti:
Vähän samaan tapaan psyykelääkkeet toimivat..
f a n t o m-k i p u,
aavekipu, -särky, kipu jonka yksilö kokee n. 70 %:ssa esim. raajan amputaation jälkeen. Aavejäseniä on melkein kaikilla amputoiduilla ja myös ilman raajaa syntyneillä (ruumiin symmetriantunto!). Kipu liittyy siihen, että tyngässä olevat aivoissa edustettuina olevat *sensoriset *radat saavat kuitenkin *hermo-*ärsytystä. *Porttiteorian (*kivun) mukaan kun muut sensoriset *aistimukset tyngästä puuttuvat, ottaa kipu yliotteen. Jalkaa voi myös esim. palella, jos amputoitu osa ”pistää” peiton reunan alta, tai koukussa oleva jalka voi tuntua menevän sängyn pohjan läpi!
. - "haamukivuista" p...
tiedän, kirjoitti:
Vähän samaan tapaan psyykelääkkeet toimivat.sormesta tms.?
- kuin koiran piilottama
.
f a n t o m-k i p u,
aavekipu, -särky, kipu jonka yksilö kokee n. 70 %:ssa esim. raajan amputaation jälkeen. Aavejäseniä on melkein kaikilla amputoiduilla ja myös ilman raajaa syntyneillä (ruumiin symmetriantunto!). Kipu liittyy siihen, että tyngässä olevat aivoissa edustettuina olevat *sensoriset *radat saavat kuitenkin *hermo-*ärsytystä. *Porttiteorian (*kivun) mukaan kun muut sensoriset *aistimukset tyngästä puuttuvat, ottaa kipu yliotteen. Jalkaa voi myös esim. palella, jos amputoitu osa ”pistää” peiton reunan alta, tai koukussa oleva jalka voi tuntua menevän sängyn pohjan läpi!
.luu, jos maata ei alla, se kaivaa kuitenkin pelkkää lattian pintaa ?
- mutta se
"haamukivuista" p... kirjoitti:
sormesta tms.?
ei ollut pointtina.
- Psykopatologia
.
"Sen tiedän, että aivojen reseptoreita salpaamalla psykoottinen ajattelu väistyy!"
Tuollainen selitys on juuri huonosti diffuusi. Mitä sanonta tarkoittaa? Mitä "kohtaa" salvataan? Mitä tarkoittaa salpaaminen inter-neuroni-tasolla?
. - hermiitti
.
"Sen tiedän, että aivojen reseptoreita salpaamalla psykoottinen ajattelu väistyy!"
Tuollainen selitys on juuri huonosti diffuusi. Mitä sanonta tarkoittaa? Mitä "kohtaa" salvataan? Mitä tarkoittaa salpaaminen inter-neuroni-tasolla?
.Käsittääksen reseptorisalpauksella vaikutetaan aivojen välittäaineisiin kuten dopamiiniin. Dopamiinitaso on käsittääkseni psykoosissa korkeammalla kuin normaalisti.
- lie
When asked about there being no “chemical imbalance”: “ Well, that’s total nonsense. It belies the last 20 years of incredible breakthroughs in neuroscience and our understanding of how the brain works, and the fact that the medications that we use are very helpful--often very helpful.” June 27, 2005, Today.
Facts:
* Dr. Mark Graff, Chair of the Committee of Public Affairs for the APA, when questioned about the Dr. Sharfstein’s sudden change in view on July 10, 2005 on CBS 2, substantiated this. Dr. Graff admitted: “Chemical imbalance…it’s a shorthand term really, it’s probably drug industry derived….We don’t have tests because to do it, you’d probably have to take a chunk of brain out of someone—not a good idea” but “I agree. There aren’t any blood tests” to determine any chemical imbalance.
* Psychologist Philip Owen said: “The claim is continually made that the drugs repair chemical imbalances in the brain. This claim is false. It is still not possible to measure the exact levels of neurotransmitters in specific synapses within the human brain. How, then, is it possible to make claims about chemical imbalances?”
* In the January 3, 2003 Psychiatric News, Sharfstein stated, “In order to survive, we [psychiatrists] must go where the money is.”
* In his 1983 book Madness and Government (co-authored with Henry Foley), Sharfstein stated, “The extravagant claims of enthusiasts—that new treatments were highly effective, that all future potential victims of mental illness and their families would be spared the suffering, that great economies of money would soon be realized—were allowed to pass unchallenged by the professional [psychiatric] side of the professional-political leadership. Promising more than could reasonably be delivered became a way of life for this [APA] leadership.”"- ihmiseltä
löydettäisiin aivoista kemiallinen epätasapaino tai rakenteellinen häiriö mikä aiheuttaisi sairauden niin se sairaus ei olisi psyykkinen vaan ruumiillinen.
- p---
ihmiseltä kirjoitti:
löydettäisiin aivoista kemiallinen epätasapaino tai rakenteellinen häiriö mikä aiheuttaisi sairauden niin se sairaus ei olisi psyykkinen vaan ruumiillinen.
käsittääkseni aika moni psykiatri olisikin sitä mieltä, että jaottelu somaattisiin ja psyykkisiin sairauksiin on vähintäänkin keinotekoinen, psyykkisillä kun on usein fysiologinen aiheuttaja.
- Psykopatologia
p--- kirjoitti:
käsittääkseni aika moni psykiatri olisikin sitä mieltä, että jaottelu somaattisiin ja psyykkisiin sairauksiin on vähintäänkin keinotekoinen, psyykkisillä kun on usein fysiologinen aiheuttaja.
.
S z a s z, Thomas Stephen (1920-),
unkarilais-yhdysvaltalainen (1938-) psykiatri ja psykoanalyytikko, antipsykiatri ja medikalisaation vastustaja. Hän ei hyväksy *psykiatrian vallitsevaa sairauskäsitystä ja pitää monia *psyykkisiä *häiriöitä vain sairauden metaforina. *Rauhala pitää häntä hengenheimolaisenaan. "The Myth of Mental Illness" (1960), "The Myth of Psychotherapy" (1978). *sairaus vrt. häiriö. http://www.youtube.com/watch?v=Lk4hWWPv9EY
. - P---
p--- kirjoitti:
tässä linkki Turun yliopiston Aurora-lehden juttuun psykoosialttiudesta ja sen näkymisestä näissä aivokuvissa.
http://www.utu.fi/tiedostot/aurora/pdf/2007/aurora_03_2007.pdf - lukee
P--- kirjoitti:
tässä linkki Turun yliopiston Aurora-lehden juttuun psykoosialttiudesta ja sen näkymisestä näissä aivokuvissa.
http://www.utu.fi/tiedostot/aurora/pdf/2007/aurora_03_2007.pdfkirjaa, niin se näkyy aivokuvissa muutoksina. Kirjan lukeminen siis aiheuttaa sairauden, koska aivokuvissa näkyy muutoksia.
- paitsi
lukee kirjoitti:
kirjaa, niin se näkyy aivokuvissa muutoksina. Kirjan lukeminen siis aiheuttaa sairauden, koska aivokuvissa näkyy muutoksia.
aivokuvaaminen on visuaalinen testi. Kemiallisen epätasapainon osoittamiseksi tarvitaan kemiallinen testi.
- P---
paitsi kirjoitti:
aivokuvaaminen on visuaalinen testi. Kemiallisen epätasapainon osoittamiseksi tarvitaan kemiallinen testi.
nyt paasaatte väärälle henkilölle:) minä en pyrkinyt osoittamaan tämän ns. kemiallisen tasapainon olemassaoloa tuolla linkillä, en myöskään sitä ettei sitä olisi olemassa. Tämä oli vaan ihan asiallista, tieteellistä, tutkittua tietoa aihepiiriä ainakin vähän läheltä liipaten.
Mutta noin muuten, tämän tyyppiset pelkistykset kuin vänkääminen jostain "kemiallisesta tasapainosta" ovat musta aika hassuja. Tuossa jutussakin viitattiin siihen, että perinnöllisyyden lisäksi vaikeat elämänkokemukset vaikuttavat aivojen toimintaan.
Taitaa näille henkilöillä jotka aiheesta täällä väittelevät olla kovin suppea ymmärrys, niin sairauksista kuin käsitteesrä "kemiallinen", joten luovutan enkä jatka väittelyä.
- Anonyymi
Myytti aivojen kemiallisesta epätasapainotilasta mielialahäiriöiden aiheuttajana on kumottu jo aikaa sitten. Silti valtava joukko ihmisiä siihen uskoo. Samoin kuin siihen, että vakavat vieroitusoireet psyykenlääkityksen lopettamisen jälkeen olisivat relapsia.
Lampaita on helppo jymäyttää. - Anonyymi
Osaako joku selittää, miten edes selvitetään aivojen sisältämän serotoniinin tai dopamiinin määrä ? Kuvaamalla, verikokeilla ? Enpä usko.
Serotoniinia kehittyy suuria määriä myös suolistossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1696452
- 584452
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s283058- 612957
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161895- 151554
Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271526Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹381485- 331311
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest431201