Yeshuan aikaan Palestiinassa

eli fariseuksia ja saddukeu...

ja muitakin uskomuksia ja lahkoja oli sekä uskollisia että poliittisia sekä siltä väliltä. Fariseukset uskoivat ruumiilliseen Ylösnousemukseen, Saddukeukset eivät. Saddukeukset uskoivat lähinnä biologiseen jatkuvuuteen, kuten kenties suurin osa meistä.

Näkivätkö opetuslapset suruaikanaan 40 päivän aikana Jeesuksen oikeasti, vai surussaan ja nälissään näkivät harhoja?

Miten on nykyään?

Toinen mielenkiintoinen kysymyksen asettelu kiinnostaa minua myös, eli kun kristityt tekevät jeesuksesta Jumalan, tekevätkö he hänestä epäjumalan ja rikkovat mm. Yehovan Moosekselle antamia 10 käskyä?!

Olisin erinomaisen kiitollinen, jos saisin asiallisia vastauksia.

ystävällisesti sivuanne lähestyen Johan von Bro.

86

2975

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olet ennenkin

kirjoittanut hyviä ja kriittisiäkin pohdintojasi listallemme?

Juutalaiset eivät pääasiassa usko Yeshuan (hebr.) eli Jeesuksen (kreikk/latinaa) jumaluuteen,...kylläkin Hänen suuruuteensa ihmisenä ja profeettana kuten esim. muhammedilaiset myös uskovat.

Tämä näin aluksi vastaus kysymykseesi yhden esittämänä.

Markus Aurelius II

• .....

kristinuskon jeesusta käyttäen sama satoja kertoja vatvottu aihe taas täällä. On harhaanjohtavaa ilmaista, että jeesukseen 'eivät juutalaiset pääasiassa usko'. Messiaaniset jeesusta messiaana pitävät kristinuskoon johdatellut juutalaiset palvovat kuollutta ihmistä ja ovat siten astuneet toiselle puolelle aitaa. Juutalaisuudessa ei myöskään jaksotella historiaa jeesuksen mukaan. Avaus on aasinsilta saman aiheen veivaamiseen kuin ennenkin. Kristinuskon pääuomista livenneet fundamentalistit antavat surkean kuvan keskustelukyvystään.

• jos toinen.......
        ..... kirjoitti:

kristinuskon jeesusta käyttäen sama satoja kertoja vatvottu aihe taas täällä. On harhaanjohtavaa ilmaista, että jeesukseen 'eivät juutalaiset pääasiassa usko'. Messiaaniset jeesusta messiaana pitävät kristinuskoon johdatellut juutalaiset palvovat kuollutta ihmistä ja ovat siten astuneet toiselle puolelle aitaa. Juutalaisuudessa ei myöskään jaksotella historiaa jeesuksen mukaan. Avaus on aasinsilta saman aiheen veivaamiseen kuin ennenkin. Kristinuskon pääuomista livenneet fundamentalistit antavat surkean kuvan keskustelukyvystään.

Kolikolla on kaksi puolta. Kun uskomme, että Jumala teki liittonsa vain Israelin kanssa, on luonnollista meille ajatella, että samalla se tapahtuma koskee myös meitä. Vai oletko eri mieltä?

• kristinuskoon
        jos toinen....... kirjoitti:

Kolikolla on kaksi puolta. Kun uskomme, että Jumala teki liittonsa vain Israelin kanssa, on luonnollista meille ajatella, että samalla se tapahtuma koskee myös meitä. Vai oletko eri mieltä?

..ei tällä palstalla kuulu ottaa kantaa. Juutalaisten liittosopimus on juutalaisten oma asia, eikä se ole minkään kolikon toinen puoli.

• jäi epäselväksi
        kristinuskoon kirjoitti:

..ei tällä palstalla kuulu ottaa kantaa. Juutalaisten liittosopimus on juutalaisten oma asia, eikä se ole minkään kolikon toinen puoli.

Koska monet juutalaiset käyvät keskustelemassa juutalaisuudesta myös kristinuskon palstoilla, tarkoitatko että esittämäsi kanta pätee kaikilla palstoilla vastavuoroisesti myös juutalaisia?

• jäi epäselväksi kirjoitti:

Koska monet juutalaiset käyvät keskustelemassa juutalaisuudesta myös kristinuskon palstoilla, tarkoitatko että esittämäsi kanta pätee kaikilla palstoilla vastavuoroisesti myös juutalaisia?

Minusta juutalaiset ovat tervetulleita kristillisille palstoille ja me kristityt vastavuoroisesti tänne.

Eix je?

• jäi epäselväksi
        KTS kirjoitti:

Minusta juutalaiset ovat tervetulleita kristillisille palstoille ja me kristityt vastavuoroisesti tänne.

Eix je?

Omasta puolestani olen toivottamassa juutalaiset tervetulleiksi mihin tahansa keskusteluun kiristinuskon puolelle. Se mikä edellisen kirjoittajan viestissä jäi epäselväksi olikin se, ETTÄ onko hänellä joku perustelu miksi juutalaisten palstan kohdalla olisi eri säännöt keskustelu oikeudelle. Eikö ole riittävää että noudatamme kaikin puolin palstojen yleisiä järjestyssääntöjä.

• puhutaan?
        jos toinen....... kirjoitti:

juutalaisuus on oma kokonaisuuteensa. Siinä on puolia ja puolia, mutta ne kaikki kuuluvat samaan juutalaisuuteen. Kristinusko ja sen käsitykset eivät kuulu näihin 'puoliin'. Pidetään nyt erillään nämä kaksi eri uskontoa. Juutalaisuudella on oikeus puolustaa siihen ja vain siihen kuuluvia käsityksiä, jos niihin yritetään ujuttaa lisää 'kolikon uusia toisia puolia'. Se ei ole hyökkäämistä mitään kristinuskon erityiskäsityksiä vastaan.

• joillekin
        KTS kirjoitti:

Eix je?

hanakoille palstan pilaajille olisit varmaan haihtunut tältä palstalta ajat sitten. (Ymmärrän kyllä että tällainen arvio vain ilahduttaa ja virkistää sinua, ja vahvistaa kirnusi paksua pohjaa...)

Naurettava tällainen palsta. Valtaosa kirjoittajista kymmenillä eri nikeillä tuputtamassa kerettiläisiä käsityksiään kristinuskosta, messiaanisuutta, ym ym.. selittämässä mitä juutalaisuuteen kuuluu.. Sinäkin täällä monta vuotta, etkä mitään ole tehnyt muuta kuin samassa kirnussasi polkenut. Tulos: Ei yhtään, ei ainuttakaan voipalloa! Ymmärrät kyllä.

• joillekin kirjoitti:

hanakoille palstan pilaajille olisit varmaan haihtunut tältä palstalta ajat sitten. (Ymmärrän kyllä että tällainen arvio vain ilahduttaa ja virkistää sinua, ja vahvistaa kirnusi paksua pohjaa...)

Naurettava tällainen palsta. Valtaosa kirjoittajista kymmenillä eri nikeillä tuputtamassa kerettiläisiä käsityksiään kristinuskosta, messiaanisuutta, ym ym.. selittämässä mitä juutalaisuuteen kuuluu.. Sinäkin täällä monta vuotta, etkä mitään ole tehnyt muuta kuin samassa kirnussasi polkenut. Tulos: Ei yhtään, ei ainuttakaan voipalloa! Ymmärrät kyllä.

Nöyrällä mielellä ja lakki kourassa minä täällä tallustelen silmät ymmyrkäisinä.

Myönnän itsekin oppineeni paljon juutalaisilta enkä julistele kaikenlaista rinta rottingilla...

;oD

• puusilima_

jeesus on saatana jota ihmiset "sokeasti" palvovat.
      näin kertoo raamattu.

toisaalta myös tämä on totisinta totta:
      jumalaa ei ole olemassa ja pyhähenki haisee.

• vieraileva

lässyttäjä. Miksi tulet pilkkaamaan ympäri nettiä toisten uskoa? Jos itselläsi on paha olla ja olet läpeensä katkeroitunut, älä tule purkamaan esim. tälle palstalle sitä. Kyllä meidän Jumalamme ja Jeesuksemme kestää raivosi, samoin me jotka uskomme näihin asioihin, mutta itsesi kannalta näyttää todella huolestuttavalta. Mitä pahaa Jumala on sinulle tehnyt tai tämän palstan juutalaiset tai vierailevat kristityt? Kerrohan se nyt juurta jaksain, me kestämme.

• olivat

..aluksi yksi juutalaisten muidostama 'lahko' mutta eivät samalla tavalla kuin sen aikaiset juutalaisuuden eri ilmenemismuodot - kirjoitit:

"Yeshuan aikaan Palestiinassa
      Kirjoittanut: eli fariseuksia ja saddukeu... 27.10.2007 klo 05.03

ja muitakin uskomuksia ja lahkoja oli sekä uskollisia että poliittisia sekä siltä väliltä..."

Juutalaisuus ei muodostunut 'uskomuksista ja lahkoista'. Kirjoitat tavalla joka vihjaa epäsuorastu siihen että juutalaisuuden eri suuntaukset olisivat jollain tapaa rinnastettavissa sen ajan erilaisiin pakanauskonnollisiin kultteihin ja erilaisiin, vaikkapa mitralaisuuden lahkoihin, mysteeriuskontoihin kuten orfilaisiin ja muihin joita oli todellakin monenlaisia,mutta joilla ei ollut mitään tekemistä juutalaisuuden kanssa. Eri asia on että juutalaisuus ei ollut sillä tavalla vakiintunut kuin nykyisin..

Antiikin juutalaisuus sieti keskuudessaan hyvinkin erilaisia käsityksiä tuonpuolesta ym vastaavasta, silti ketään ei näitten erimielisyyksien vuoksi potkittu juutalaisuudesta ulos. Mutta jeesusliikeläiset menivät liian pitkälle. He sanoutuivat irti siitä mikä juutalaisuudessa on keskeisintä: on vain yksi jumala.

Kristinuskon puolelle menevät kysymyksesi eivät kuulu tälle palstalle

• muut yksitoista

joka puolella maailmaa...niinhän se Iso kirja sanoo?

JVB.

• tinotito(ei-kirjautunut)

juutalaisuudessa on vain yksi jumala,lisäksi sejumala on tehnyt kansansa eli juutalaisten kanssa ikuisen liiton ja hän on antanut ikuiset käskyt Mooseksen välityksellä,joita noudatetaan edelleenkin uskovaisissa piireissä.
        Nämä kaikki on kiistelty valtavirtakristinuskossa.

Luulen ,että aika on kypsä kristityillä tunnustamaan nämä tosiasiat ja palaamaan takaisin Jeesuksenkin hyväksymään uskoon.Tämä on tietysti minun henkilökohtainen vakaumukseni.

• tuo oli
        tinotito(ei-kirjautunut) kirjoitti:

juutalaisuudessa on vain yksi jumala,lisäksi sejumala on tehnyt kansansa eli juutalaisten kanssa ikuisen liiton ja hän on antanut ikuiset käskyt Mooseksen välityksellä,joita noudatetaan edelleenkin uskovaisissa piireissä.

Luulen ,että aika on kypsä kristityillä tunnustamaan nämä tosiasiat ja palaamaan takaisin Jeesuksenkin hyväksymään uskoon.Tämä on tietysti minun henkilökohtainen vakaumukseni.

sinun 'luulosi' (toiveesi?) vai siis vakaumus? Sen ymmärrän jos jonkun toiveet ovat hänen vakaumuksensa mukaisia, mutta sitä en että toive tai siis 'luulo' olisi vakaumus.

Mutta tätäkään en ymmärrä, että 'Näinkin'..höh. En ymmärrä mitä oikein tarkoitat. Miten niin _näinkin_, siis '-kin'?? siis myös niin kuin sanoin, ja sitten vielä lisäksi jollain muulla tavallako..? Millä muullakin tavalla? kin-loppuliite vastaa sanaa 'myös'.

Tämäkin ilmauksesi jää minulle merkitykseltään hämäräksi: 'Nämä kaikki kiistellään'

- /Nämä kaikki asiat on kiistelty/ ei ole suomen kieltä. Edes murteissa ei tehdä tuollaista predikaatin ja tuota ('nämä kaikki'- asiat), predikatiivin partitiivivirhettä.

(nyt en ihan saa palautettua mieleen noita kaikkia kieliopin termejä ja sääntöjä, tosin eihän niitä varsinaisesti tarvitakaan, tietenkään, lapsikin osaa noudattaa niitä)

Kristityillä on parasta selvittää uskontoansa ja vakaumukseansa ihmeellisyydet ja vastakkaisuudet omassa keskuudessaan. Tämä on itsestäänselvyys!

Eikö heille voi esittää hurskaat toiveita (tai luuloja, kuten sanot) heidän omat palstalla? Onko luulo sinu vakaumus? Henkilökohtainen luulo on minun vakaumus??? häh.. Minä on ymmärtänyt että 'kristinusko' ei on mikään kristinusko, jos ei siinä uskota Kristukseen.

Onneksi ne asiat ei tarvitse juutalaisten ratkaista! Mutta se on kyllä kauhean kummalista että kaikki erilaiset kristityt tulevat tänne selittämään miten juutalaisten tulisi uskontonsa määritellä! Tappelevat ensin keskenään 2000 vuosia!!..ja jokainen on aina ollut omasta mielestään oikeassa, ja sitten he aina vain tulevat lisäksi opettamaan mikä on muka oikeata juutalaisuuttakin ja tarjoavat myös itsepintaisesti kukin omaa kristinuskon versiotaan juutalaisuudelle!! Tai jos kysyvät juutalaisuudesta jotain, niin sitten kuitenkin tietä itse paremmin, eivätkä opi mitään. Se on selvä. Tätä minä en ymmärrä.

Suokaa anteeksi, jos oletkin ruotsinkielinen! Ei se ole mitään häpeä jos kirjotta virheelinen suomikieli! Tämän minä en yhtään kiistele!

Minä ei kiistele nyt tämä asiaa vaan menee nukkumassa sänkyään.

tuo oli kirjoitti:

sinun 'luulosi' (toiveesi?) vai siis vakaumus? Sen ymmärrän jos jonkun toiveet ovat hänen vakaumuksensa mukaisia, mutta sitä en että toive tai siis 'luulo' olisi vakaumus.

Mutta tätäkään en ymmärrä, että 'Näinkin'..höh. En ymmärrä mitä oikein tarkoitat. Miten niin _näinkin_, siis '-kin'?? siis myös niin kuin sanoin, ja sitten vielä lisäksi jollain muulla tavallako..? Millä muullakin tavalla? kin-loppuliite vastaa sanaa 'myös'.

Tämäkin ilmauksesi jää minulle merkitykseltään hämäräksi: 'Nämä kaikki kiistellään'

- /Nämä kaikki asiat on kiistelty/ ei ole suomen kieltä. Edes murteissa ei tehdä tuollaista predikaatin ja tuota ('nämä kaikki'- asiat), predikatiivin partitiivivirhettä.

(nyt en ihan saa palautettua mieleen noita kaikkia kieliopin termejä ja sääntöjä, tosin eihän niitä varsinaisesti tarvitakaan, tietenkään, lapsikin osaa noudattaa niitä)

Kristityillä on parasta selvittää uskontoansa ja vakaumukseansa ihmeellisyydet ja vastakkaisuudet omassa keskuudessaan. Tämä on itsestäänselvyys!

Eikö heille voi esittää hurskaat toiveita (tai luuloja, kuten sanot) heidän omat palstalla? Onko luulo sinu vakaumus? Henkilökohtainen luulo on minun vakaumus??? häh.. Minä on ymmärtänyt että 'kristinusko' ei on mikään kristinusko, jos ei siinä uskota Kristukseen.

Onneksi ne asiat ei tarvitse juutalaisten ratkaista! Mutta se on kyllä kauhean kummalista että kaikki erilaiset kristityt tulevat tänne selittämään miten juutalaisten tulisi uskontonsa määritellä! Tappelevat ensin keskenään 2000 vuosia!!..ja jokainen on aina ollut omasta mielestään oikeassa, ja sitten he aina vain tulevat lisäksi opettamaan mikä on muka oikeata juutalaisuuttakin ja tarjoavat myös itsepintaisesti kukin omaa kristinuskon versiotaan juutalaisuudelle!! Tai jos kysyvät juutalaisuudesta jotain, niin sitten kuitenkin tietä itse paremmin, eivätkä opi mitään. Se on selvä. Tätä minä en ymmärrä.

Suokaa anteeksi, jos oletkin ruotsinkielinen! Ei se ole mitään häpeä jos kirjotta virheelinen suomikieli! Tämän minä en yhtään kiistele!

Minä ei kiistele nyt tämä asiaa vaan menee nukkumassa sänkyään.

kiitos oikaisusta koulumestarille.
        Kielioppivirheetkin saattavat tarttua,koska olen ollut niin paljon ei-suomenkielisten kanssa tekemisissä.. noh,mitä se oikeastaan sinulle kuuluu.

luulen ,että aika on kypsä=en ole aivan varma siitä koska en ole virallinen profeetta,niinkuin monet kristityt ovat.

"Minä on ymmärtänyt että 'kristinusko' ei on mikään kristinusko, jos ei siinä uskota Kristukseen."
        Sinä olet ymmärtänyt tämänkin asian omalla tavallasi.
        oletko kuullut koskaan varhaisesta nestorialaisesta kirkosta?Entäs ebioneista?
        Eivät he uskoneet Jeesuksen jumaluuteen.Tämän asian esiintuomista minä pidän tärkeänä.Se on jonkinlainen vastaisku kristillisille käännyttäjille.

Kielioppivirheetkin saattavat tarttua,koska olen ollut niin paljon ei-suomenkielisten kanssa tekemisissä.. noh,mitä se oikeastaan sinulle kuuluu.

luulen ,että aika on kypsä=en ole aivan varma siitä koska en ole virallinen profeetta,niinkuin monet kristityt ovat.

"Minä on ymmärtänyt että 'kristinusko' ei on mikään kristinusko, jos ei siinä uskota Kristukseen."
        Eivät he uskoneet Jeesuksen jumaluuteen.Tämän asian esiintuomista minä pidän tärkeänä.Se on jonkinlainen vastaisku kristillisille käännyttäjille.

kielioppivirheiden pääasiallinen syy:viinistä humaltuminen(kosherviiniä.

• artikkeleita

ja keskusteluja siitä millä tavalla messiaaniset yrittävät käyttää hyväkseen näitäkin, siis ebioneista ym..mm tässä

http://www.kosherjudaism.org/forum/viewtopic.php?t=32&sid=c5904318df69195db03b8d2059ac4e5d

Minulla ei ole kristinuskosta mitään 'omaa käsitystä', ymmärtääkseni sen nimi 'kristin-usko' kuvaa sitä jollakin tavalla, ei se nyt ebionilaisittain-uskontokaan voi olla eikä nestorialaisuus-uskontokaan.

Nestorialaiset, joo.. ei kuulu juutalaisuuteen, vaan kristillisen itäisen kirkon hajoamiseen:

..Toinen kiistojen sarja alkoi 300-luvun lopulla. Tällä kertaa oli kysymys Kristuksen olemuksesta. Idän kirkkoon muodostui kaksi puoluetta: nestoriolaiset painottivat Kristuksen ihmisyyttä, monofysiitit hänen jumaluuttaan. Kiista kytkeytyi kirkkopoliittiseen valtataisteluun (varsinkin Konstantinopolin ja Aleksandrian patriarkaattien taisteluun johtoasemasta itäisessä kirkossa) sekä idässä valta-asemassa olevien kreikkalaisten ja muiden kansojen väliseen vastakkaisuuteen. Sen vuoksi siitä tuli hyvin katkera. Khalkedonissa vuonna 451 pidetyssä kirkolliskokouksessa hyväksyttiin ns. kaksiluonto-oppi, jonka mukaan Kristuksessa oli yhdessä olemuksessa kaksi luontoa, inhimillinen ja jumalallinen.

Sen paremmin nestoriolaiset kuin monofysiititkaan eivät hyväksyneet Khalkedonin päätöstä. Itse asiassa kirkolliskokous vain pahensi kiistaa. Egypti ja laajat alueet muuallakin idässä pitivät kiinni monofysitismistä. Myös nestoriolaisuudella oli kannatusta. Konstantinopolin patriarkaatti taas piti kiinni Khalkedonin päätöksestä ja näki itsensä ortodoksisen (oikeauskoisen) kirkon keskuksena.

Aina silloin tällöin esiintyi kristittyjen joukossa vetoa juutalaisuuden puolelle, tämä kauhistutti monia kirkon valtaapitäviä, erilaisia säädöksia laadittiin 'juutalaistumisen' estämiseksi. Mutta se ei tee kenestäkään juutalaista, että uskoisi kuten nestoriaanit tai ebioniitit, se aika ja nuo lahkot ovat kadonneet ja kuuluvat kristinuskon keskinäisen hajaannuksen historiaan.

• hullumpaa!

.."virallinen profeetta,niinkuin monet kristityt ovat".. huuh..

lisätäänpä sinun uuden version loppun siihen kuulunut jatko-osakin: 'Tämä on minun henkilökohtainen vakaumukseni!

ahaa, et siis olekaan varma siitä mitä luulet, mutta se on silti sinun vakaumuksesi!

:=D

hullumpaa! kirjoitti:

.."virallinen profeetta,niinkuin monet kristityt ovat".. huuh..

lisätäänpä sinun uuden version loppun siihen kuulunut jatko-osakin: 'Tämä on minun henkilökohtainen vakaumukseni!

ahaa, et siis olekaan varma siitä mitä luulet, mutta se on silti sinun vakaumuksesi!

:=D

mielesi mukaan.Parempi kuin en kommentoi enempää.

artikkeleita kirjoitti:

ja keskusteluja siitä millä tavalla messiaaniset yrittävät käyttää hyväkseen näitäkin, siis ebioneista ym..mm tässä

http://www.kosherjudaism.org/forum/viewtopic.php?t=32&sid=c5904318df69195db03b8d2059ac4e5d

Minulla ei ole kristinuskosta mitään 'omaa käsitystä', ymmärtääkseni sen nimi 'kristin-usko' kuvaa sitä jollakin tavalla, ei se nyt ebionilaisittain-uskontokaan voi olla eikä nestorialaisuus-uskontokaan.

Nestorialaiset, joo.. ei kuulu juutalaisuuteen, vaan kristillisen itäisen kirkon hajoamiseen:

..Toinen kiistojen sarja alkoi 300-luvun lopulla. Tällä kertaa oli kysymys Kristuksen olemuksesta. Idän kirkkoon muodostui kaksi puoluetta: nestoriolaiset painottivat Kristuksen ihmisyyttä, monofysiitit hänen jumaluuttaan. Kiista kytkeytyi kirkkopoliittiseen valtataisteluun (varsinkin Konstantinopolin ja Aleksandrian patriarkaattien taisteluun johtoasemasta itäisessä kirkossa) sekä idässä valta-asemassa olevien kreikkalaisten ja muiden kansojen väliseen vastakkaisuuteen. Sen vuoksi siitä tuli hyvin katkera. Khalkedonissa vuonna 451 pidetyssä kirkolliskokouksessa hyväksyttiin ns. kaksiluonto-oppi, jonka mukaan Kristuksessa oli yhdessä olemuksessa kaksi luontoa, inhimillinen ja jumalallinen.

Sen paremmin nestoriolaiset kuin monofysiititkaan eivät hyväksyneet Khalkedonin päätöstä. Itse asiassa kirkolliskokous vain pahensi kiistaa. Egypti ja laajat alueet muuallakin idässä pitivät kiinni monofysitismistä. Myös nestoriolaisuudella oli kannatusta. Konstantinopolin patriarkaatti taas piti kiinni Khalkedonin päätöksestä ja näki itsensä ortodoksisen (oikeauskoisen) kirkon keskuksena.

Aina silloin tällöin esiintyi kristittyjen joukossa vetoa juutalaisuuden puolelle, tämä kauhistutti monia kirkon valtaapitäviä, erilaisia säädöksia laadittiin 'juutalaistumisen' estämiseksi. Mutta se ei tee kenestäkään juutalaista, että uskoisi kuten nestoriaanit tai ebioniitit, se aika ja nuo lahkot ovat kadonneet ja kuuluvat kristinuskon keskinäisen hajaannuksen historiaan.

Sekoittavat islamistitkin ebionit omaan julistukseensa.
        Tuo sinun tietämyksesi alkaa viitata yhä selvemmin tuohon ortodoksikirkon puolelle(mitä olen jo kauan epäillytkin)Nyt vain epäilen,en ole varma(selvennykseksi ,ettei tarvitse turhaa kommentoida ja nälviä.)

• tinotito(ei-kirjautunut) kirjoitti:

Kun mainitset nuo nestoriaanit ja ebioniitit, niin suosittelen sinulle sellaista kirjaa kuin "Heterodoksit ja Ortodoksit".

Sen on kirjoittanut Petri Piiroinen ja teoksessa esitellään sanakirjan muodossa toistasataa kirkon piirissä tai lähistöllä eri aikoina vaikuttanutta virallisesta linjasta syystä taikka toisesta poikennutta kristillistä ryhmää.

Ja vaikka kirjoittaja onkin ortodoksi, kirjoittaa hän noista ryhmistä varsin maltillisesti ja objektiivisesti eikä tuomitse niitä.

KTS kirjoitti:

Kun mainitset nuo nestoriaanit ja ebioniitit, niin suosittelen sinulle sellaista kirjaa kuin "Heterodoksit ja Ortodoksit".

Sen on kirjoittanut Petri Piiroinen ja teoksessa esitellään sanakirjan muodossa toistasataa kirkon piirissä tai lähistöllä eri aikoina vaikuttanutta virallisesta linjasta syystä taikka toisesta poikennutta kristillistä ryhmää.

Ja vaikka kirjoittaja onkin ortodoksi, kirjoittaa hän noista ryhmistä varsin maltillisesti ja objektiivisesti eikä tuomitse niitä.

Tutunniminen kirjoittaja tuolla mainitsemallasi kirjalla.Oletko tutustunut munkki Serafimin teoksiin?
        Minua lähinnä kiinnostaa nuo ryhmät jotka mielestään pysyivät oikeasti oikeaoppisina(ortodokseina) juutalaisen Jeesuksen seuraajina ja kielsivät loogisesti Jeesuksen jumaluuden.
        Tuon kaltaisen messiaanisuuden minäkin hyväksyisin.Eri asia on se liittyisinkö tämänkään kaltaisiin ryhmiin itse.

• vai kuis on?

Tutunniminen kirjoittaja tuolla mainitsemallasi kirjalla.Oletko tutustunut munkki Serafimin teoksiin?
        Minua lähinnä kiinnostaa nuo ryhmät jotka mielestään pysyivät oikeasti oikeaoppisina(ortodokseina) juutalaisen Jeesuksen seuraajina ja kielsivät loogisesti Jeesuksen jumaluuden.
        Tuon kaltaisen messiaanisuuden minäkin hyväksyisin.Eri asia on se liittyisinkö tämänkään kaltaisiin ryhmiin itse.

Ei ole mitään liittymisen tarvetta.Alkuperäiseen seurakuntaan ei liitytty. Uskominen Jeesukseen ei olisi liittymiskysymys. Eri asia on sitten se, jos itse nimenomaan valitset opinmuodon, joka olemukseltaan kaipaa jäsenyyteen liittymisen. Jeesus oli opettajana juutalaisuuden keskellä, ja sama on voimassa yhä vieläkin. Se mikä oli tarkoitus alussa, on tilanne aina. Ei ihminen nimeltään Jeesus ole tarkoitettu palvottavaksi olennoksi. Jeesusasia on ymmärrettävä hengellisessä merkitysessä ja se merkitys on teillä jo olemassa Mooseksen opetusten kohdalla. Kukin opetus on tultava ymmärretyksi ihmisen omaan ymmärrykseen, ja opetuksen vastaanottaminen omakseen on riittävä tunnustus. Jeesus on nimenä niille opetuksille, joissa on arvovaltaa suojelemaan meitä kaikenmaailman tulkinnoilta, jotka ovat ulkopuolelta kirjoitusten. Yksi sisäistynyt opetus ,johon löytyy vastaavuus aina myös vanhemmistä, teidän omista teksteistänne varmistavat asioiden todenperäisyyden. Usko on väline jolla otetaan vastaan itselle hyödyllistä ymmärryksen avartumista pikemminkin kuin tyhjänpäiväisten sukuluetteloiden pänttäämistä ja syntyperien tutkintaa. Unohda kaikki se hapatus, minkä olet ihmisistä (kristityistä) itseesi saanut heidän vajavaisuutensa kautta. Palaa ajanlaskun alkuvuosikymmenille ja unohda kaikki pakanoiden tulkinnat. Et tule niitä juuri tarvitsemaan. Meillä itsellämme on tarpeen myös riisuutua perinteiden tuomista vääristyneistä vaikutteista yhtälaiseen tilaan kuin teilläkin. Eihän meitäkään hyödytä se, mikä on meissä ihmisistä tullutta opillista vaikutusta.

• sitä paremmin
        vai kuis on? kirjoitti:

Ei ole mitään liittymisen tarvetta.Alkuperäiseen seurakuntaan ei liitytty. Uskominen Jeesukseen ei olisi liittymiskysymys. Eri asia on sitten se, jos itse nimenomaan valitset opinmuodon, joka olemukseltaan kaipaa jäsenyyteen liittymisen. Jeesus oli opettajana juutalaisuuden keskellä, ja sama on voimassa yhä vieläkin. Se mikä oli tarkoitus alussa, on tilanne aina. Ei ihminen nimeltään Jeesus ole tarkoitettu palvottavaksi olennoksi. Jeesusasia on ymmärrettävä hengellisessä merkitysessä ja se merkitys on teillä jo olemassa Mooseksen opetusten kohdalla. Kukin opetus on tultava ymmärretyksi ihmisen omaan ymmärrykseen, ja opetuksen vastaanottaminen omakseen on riittävä tunnustus. Jeesus on nimenä niille opetuksille, joissa on arvovaltaa suojelemaan meitä kaikenmaailman tulkinnoilta, jotka ovat ulkopuolelta kirjoitusten. Yksi sisäistynyt opetus ,johon löytyy vastaavuus aina myös vanhemmistä, teidän omista teksteistänne varmistavat asioiden todenperäisyyden. Usko on väline jolla otetaan vastaan itselle hyödyllistä ymmärryksen avartumista pikemminkin kuin tyhjänpäiväisten sukuluetteloiden pänttäämistä ja syntyperien tutkintaa. Unohda kaikki se hapatus, minkä olet ihmisistä (kristityistä) itseesi saanut heidän vajavaisuutensa kautta. Palaa ajanlaskun alkuvuosikymmenille ja unohda kaikki pakanoiden tulkinnat. Et tule niitä juuri tarvitsemaan. Meillä itsellämme on tarpeen myös riisuutua perinteiden tuomista vääristyneistä vaikutteista yhtälaiseen tilaan kuin teilläkin. Eihän meitäkään hyödytä se, mikä on meissä ihmisistä tullutta opillista vaikutusta.

itse sanoa /kiteyttää. Siinä oli täydellistä asiaa joka sana. On ilo lukea kirjoituksiasi.
        Kiitos niistä.

• vai kuis on?

Sekoittavat islamistitkin ebionit omaan julistukseensa.
        Tuo sinun tietämyksesi alkaa viitata yhä selvemmin tuohon ortodoksikirkon puolelle(mitä olen jo kauan epäillytkin)Nyt vain epäilen,en ole varma(selvennykseksi ,ettei tarvitse turhaa kommentoida ja nälviä.)

Jeesuksen opetuksien merkitys on piilotettuna hänen sanoihinsa. Yksinäisellä henkilöllä opetusten vaikutusalue on häneen itseensä. Jos henkilöllä on perhettä, vaikutus on perheen sisällä olevissa asioissa. Kun kuulut samalla oman kansasi liittoon, tulee sinun olemuksesi vaikutus myös koko kansaasi vaikuttamaan hyvään tai huonoon suuntaan. Siksi ei pidä mennä liittymään opillisiin ryhmittymiin, koska joudut myös muiden kautta tehtyihin asioihin osalliseksi, vääriinkin. Tämä on eräs syy, miksi on vaikeaa analysoida suurten uskonnollisten kirkkokuntien olemusta. Siellä kun on sekä oikein että väärineläviä sekaisin. Oma henkinen tilanne on suhteessa omaan elämään. Kun sinulla on tasapainoinen ja hyvä elämä, olet turvassa vaikka roskajoukon keskellä. Sitä on se, mitä Paavalikin tarkoittaa uskon haarniskalla. Sinulla on vihollisesi siellä, missä sinun asenteesi ovat muiden vihollisia vaikka et sitä ilmaisisi mitenkään, ja olet ystävä niillekin, jotka voisivat pitää sinua vihollisenaan ja he käyttäytyvät sinua kohtaan sen mukaan. Kannustan sinua löytämään sen uskon salaisuuden, joka on myös sinun oman uskontosi syvimmässä olemuksessa ollut ikiajoista alkaen. Jeesus on vain auttavana tulkkina niiden salaisuuksien löytämiseen ja haltuunsaamiseen. Kun alun löytää, usko asiaan alkaa varmistumaan päivä päivältä. Jeesuksen opetus auttaa suorassa suhteessa käytännön elämässä, kuinka asiat on omaksi saatu. Kuten Jeesus sanoi, hänellä on palkkansa mukanaan, ja se päivittyy ihmisessä reaaliajassa.

• vai kuis on?
        sitä paremmin kirjoitti:

itse sanoa /kiteyttää. Siinä oli täydellistä asiaa joka sana. On ilo lukea kirjoituksiasi.
        Kiitos niistä.

Herramme ja Luojamme saakoon puhdistaa meitä itsekutakin jotta voisimme olla hyödyksi toinen toisillemme kaikessa puhtaudessa ja veljellisessä vilpittömyydessä. Se väärä, joka meistä irtoaa, antaa tilaa samalle määrälle uutta kasvua. Kaikki oikea, joka kasvattaa meitä, tuo meitä yhä lähemmäksi myös toisiamme.

vai kuis on? kirjoitti:

Herramme ja Luojamme saakoon puhdistaa meitä itsekutakin jotta voisimme olla hyödyksi toinen toisillemme kaikessa puhtaudessa ja veljellisessä vilpittömyydessä. Se väärä, joka meistä irtoaa, antaa tilaa samalle määrälle uutta kasvua. Kaikki oikea, joka kasvattaa meitä, tuo meitä yhä lähemmäksi myös toisiamme.

Kiitokset niistä!
        Filosofiaa on mukava lukea aika ajoin.

• vai kuis on?

Kiitokset niistä!

"Kauneus on katsojan omissa silmissä" eli ei mikään kiitettävää enempää, kuin mitä se on vastaanottajan kyvyssä nähdä.

• -niinkö-

kielioppivirheiden pääasiallinen syy:viinistä humaltuminen(kosherviiniä.

se tillikka juo kosherviiniä ja leikkii juutalaista. siksipä kaveri fantasioi universaalista juutalaisuudenkin hyväksymästä, mystisestä kabbalaJeesuksesta.

oletko jo ympärileikannut itseksesi?

• 74 op
        -niinkö- kirjoitti:

se tillikka juo kosherviiniä ja leikkii juutalaista. siksipä kaveri fantasioi universaalista juutalaisuudenkin hyväksymästä, mystisestä kabbalaJeesuksesta.

minusta tuntuu että Tinotitolla on identiteettiongelmia.

Miksi muuten hän olisi hylännyt isiensä uskon ja yrittää imeä itseensä täysin vieraan uskonnon oppeja?

Useimmiten ongelmat identiteetin kanssa yhdistettynä lapsuuden traumoihin ilmenevät näin.

• varmistus ®
        74 op kirjoitti:

minusta tuntuu että Tinotitolla on identiteettiongelmia.

Miksi muuten hän olisi hylännyt isiensä uskon ja yrittää imeä itseensä täysin vieraan uskonnon oppeja?

Useimmiten ongelmat identiteetin kanssa yhdistettynä lapsuuden traumoihin ilmenevät näin.

Olisi kivaa tietää, mistä lähtien tinotiton asiat ovat alkaneet kuulua sinun huolehdittavaksesi? Niistäisit sinäkin vain omaa nenääsi.

-niinkö- kirjoitti:

ja fantasioitani pidän itse huolta.

varmistus ® kirjoitti:

Olisi kivaa tietää, mistä lähtien tinotiton asiat ovat alkaneet kuulua sinun huolehdittavaksesi? Niistäisit sinäkin vain omaa nenääsi.

kuin vain minä ,että jollakin itsellään on jokin ongelma.

• vai kuis on?

Kiitokset niistä!

Mitä seuraaminen on? Otsikko on "sinä" omassa Egyptissäsi jos noudatat J:lan tahtoa Mooseksen opetuksista alkaen. Ja kulkeminen opetusten sisäisten merkitysten omaksumista niin, että niiden tarkoitus toteutuu sinun kauttasi omassa elämässäsi. Kaikki oikea tuo meitä itsekutakin pois oman mielemme Egyptistä kohti luvattua maata. Usein katsomme liian kauas ja näemme muiden ihmisten kautta asioita. Jumalan valtakunta toteutuu meissä ihmisissä itsekussakin, ja kun samoin käy muillekin, se kasvaa Pyhäksi kansaksi. Kukaan meistä ei voi antaa uskoa. mutta on mahdollista auttaa toisiamme. Uskomiseen ei ole mahdollista liittyä, mutta on mahdollista olla uskon löytäneiden "läheisyydessä", ja saada itselleenkin siitä osansa.

vai kuis on? kirjoitti:

Mitä seuraaminen on? Otsikko on "sinä" omassa Egyptissäsi jos noudatat J:lan tahtoa Mooseksen opetuksista alkaen. Ja kulkeminen opetusten sisäisten merkitysten omaksumista niin, että niiden tarkoitus toteutuu sinun kauttasi omassa elämässäsi. Kaikki oikea tuo meitä itsekutakin pois oman mielemme Egyptistä kohti luvattua maata. Usein katsomme liian kauas ja näemme muiden ihmisten kautta asioita. Jumalan valtakunta toteutuu meissä ihmisissä itsekussakin, ja kun samoin käy muillekin, se kasvaa Pyhäksi kansaksi. Kukaan meistä ei voi antaa uskoa. mutta on mahdollista auttaa toisiamme. Uskomiseen ei ole mahdollista liittyä, mutta on mahdollista olla uskon löytäneiden "läheisyydessä", ja saada itselleenkin siitä osansa.

Tuo Egypti-kommenttisi kuuluu sihen mystiseen Tooran tulkintaan,mitä tavataan myös kabbalan piirissä.
        Voi se kuulua jonkin muunkin ryhmän opetuksiin uskontokunnasta rippumatta,vai kuinka?
        "Kukaan meistä ei voi antaa uskoa. mutta on mahdollista auttaa toisiamme. Uskomiseen ei ole mahdollista liittyä, mutta on mahdollista olla uskon löytäneiden "läheisyydessä", ja saada itselleenkin siitä osansa."
        Näinhän se menee:esim hasidismissa uskotaan viisaiden rabbien läheisyydenkin heijastavan Jumalan valoa seurakuntalaisiinsa päin,siksi edesmenneiden rabbien haudatkin ovat pyhiä ja niihin matkustetaan jonkinlaiselle pyhiinvaellukselle.
        Sama toimii toisinkinpäin eli huono seura tekee kaltaisekseen.

• näin se vaan on

Tuo Egypti-kommenttisi kuuluu sihen mystiseen Tooran tulkintaan,mitä tavataan myös kabbalan piirissä.
        Voi se kuulua jonkin muunkin ryhmän opetuksiin uskontokunnasta rippumatta,vai kuinka?
        "Kukaan meistä ei voi antaa uskoa. mutta on mahdollista auttaa toisiamme. Uskomiseen ei ole mahdollista liittyä, mutta on mahdollista olla uskon löytäneiden "läheisyydessä", ja saada itselleenkin siitä osansa."
        Näinhän se menee:esim hasidismissa uskotaan viisaiden rabbien läheisyydenkin heijastavan Jumalan valoa seurakuntalaisiinsa päin,siksi edesmenneiden rabbien haudatkin ovat pyhiä ja niihin matkustetaan jonkinlaiselle pyhiinvaellukselle.

..voisivat kettutytötkin käyttää kun päästävät minkkejä vapauteen.

hei, tuollaista ympäripyöreää irrallisten lauseitten pyörittelyä ei juutalainen Tradition mukainen tulkinta varmaankaan ole. 'Viisaudella'(Chochmah -Wisdom), ja pelkillä sanallisilla käsitteillä (Binah - Understanding), jotka itse uskon ymmärtäväni, mutta jotka eivät ole sovellettavissa todellisuuteen ei ole merkitystä, kysymyksessä ei ole 'tieto' (Daat - Knowledge), sanoo kabbalan tuntija rabbi Immanuel Schochet. Kuuntelin juuri rabbi Schochetin esitelmän.

Toteamuksilla tai 'viisauksilla' pitää olle selvä konteksti, pitää tietää missä viitekehyksessä keskustelua käydään, ja millä tavalla viisaus on sovelletavissa todellisuuteen (siihen missä ihmiset elävät oikeasti) jonkun yksityinen 'viisaus' kun se näyttää miellyttävän lausujaa itseään, on mitä on. Kaukana siitä mistä juutalaisuudessa on kysymys.

Juutalainen kabbala ei voi olla noin puisevaa, ihan kuin jostain itseapukirjasta, jossa on vähän uskontoa mausteena.

An analysis of Chochmah (Wisdom), Binah (Understanding) and Daat (Knowledge)
        with Rabbi Dr Immanuel Schochet, author of The Mystical Dimension,
        The Great Maggid, Mashiach, and many other works in English and Hebrew.

From chapter 3 of the Tanya :

The intellect includes three all-inclusive intellectual powers, namely Chochmah, Binah and Daat (ChaBaD), whilst the soul's character traits, which bear the same names as their corresponding seven Sefirot, namely Chesed, Gevurah, etc., represent the following emotions: love of God, dread and awe of Him, glorification of Him, and so forth. Love corresponds to Hesed (kindness), as they are, respectively, the internal (i.e., emotional) and external (i.e., practical) aspects of the same trait; the dread and awe of God correspond to Gevurah (might), as they are its inner aspect; so too the glorification of Him corresponds to Tiferet. ChaBaD are called the "mothers" and source of the emotional character traits, for the middot are "offspring" of ChaBaD.

Te kiittelette toisianne, mutta juutalaisuudessa kaikki palaa J-laan, hän on se jota kiitetään.

Pelkkä tunne siitä, että tämä mitä keksin on tietoa, ei ole sitä. Minusta te puhutte keskenänne jossakin muussa kontekstissa kuin juutalaiusuuden!

Kun tutustuu juutalaisuuteen heidän omien uskonnollisten asiantuntijoitten avulla, niin en kyllä oikein niele kiittelysi kohteen kirjoitusta.

Luotettavaa tietoa, tinotito ON olemassa, vaikka toisin väität. Ja yhtäkkiä sinä uskot jotakin nikitöntä viisastelijaa

• innermost
        näin se vaan on kirjoitti:

hei, tuollaista ympäripyöreää irrallisten lauseitten pyörittelyä ei juutalainen Tradition mukainen tulkinta varmaankaan ole. 'Viisaudella'(Chochmah -Wisdom), ja pelkillä sanallisilla käsitteillä (Binah - Understanding), jotka itse uskon ymmärtäväni, mutta jotka eivät ole sovellettavissa todellisuuteen ei ole merkitystä, kysymyksessä ei ole 'tieto' (Daat - Knowledge), sanoo kabbalan tuntija rabbi Immanuel Schochet. Kuuntelin juuri rabbi Schochetin esitelmän.

Toteamuksilla tai 'viisauksilla' pitää olle selvä konteksti, pitää tietää missä viitekehyksessä keskustelua käydään, ja millä tavalla viisaus on sovelletavissa todellisuuteen (siihen missä ihmiset elävät oikeasti) jonkun yksityinen 'viisaus' kun se näyttää miellyttävän lausujaa itseään, on mitä on. Kaukana siitä mistä juutalaisuudessa on kysymys.

Juutalainen kabbala ei voi olla noin puisevaa, ihan kuin jostain itseapukirjasta, jossa on vähän uskontoa mausteena.

The intellect includes three all-inclusive intellectual powers, namely Chochmah, Binah and Daat (ChaBaD), whilst the soul's character traits, which bear the same names as their corresponding seven Sefirot, namely Chesed, Gevurah, etc., represent the following emotions: love of God, dread and awe of Him, glorification of Him, and so forth. Love corresponds to Hesed (kindness), as they are, respectively, the internal (i.e., emotional) and external (i.e., practical) aspects of the same trait; the dread and awe of God correspond to Gevurah (might), as they are its inner aspect; so too the glorification of Him corresponds to Tiferet. ChaBaD are called the "mothers" and source of the emotional character traits, for the middot are "offspring" of ChaBaD.

Te kiittelette toisianne, mutta juutalaisuudessa kaikki palaa J-laan, hän on se jota kiitetään.

Pelkkä tunne siitä, että tämä mitä keksin on tietoa, ei ole sitä. Minusta te puhutte keskenänne jossakin muussa kontekstissa kuin juutalaiusuuden!

Kun tutustuu juutalaisuuteen heidän omien uskonnollisten asiantuntijoitten avulla, niin en kyllä oikein niele kiittelysi kohteen kirjoitusta.

Luotettavaa tietoa, tinotito ON olemassa, vaikka toisin väität. Ja yhtäkkiä sinä uskot jotakin nikitöntä viisastelijaa

dimension on the _Torah_, not of 'you'! For Tikkun Olim.

Miten joku joka ei pidä edes Tooraa luotettavana voi käyttää jotain 'Kabbalaa'??

• tinotito(ei-kirjautunut) kirjoitti:

Tinotito: "Tuo Egypti-kommenttisi kuuluu sihen mystiseen Tooran tulkintaan,mitä tavataan myös kabbalan piirissä.
        Voi se kuulua jonkin muunkin ryhmän opetuksiin uskontokunnasta rippumatta,vai kuinka? "

Myös kristinuskossa on tulkittu Egyptin tarkoittavan normaalin, maailmallisen ihmisen sielun tilaa. Kun Jumala kutsuu Moosesta, ollaan sitten ns. "kutsumuksen tilassa". Egyptin vitsaukset ovat ihmistä ravistelevaa synnintuntoa. Israelilaisten kulkeminen meren lävitse ja egyptiläisten hukkuminen sinne kuvaa sitä, kuinka "uusi ihminen" kasvaa ja "vanha syntinen ihminen" vähenee ja hukkuu.

Vaellus Siinailla kuvaa sitten ns. "kaitaa tietä", jossa uskova vaeltaa välillä ahdistusten ja välillä lohdutusten keskellä.

näin se vaan on kirjoitti:

Olen melkein samaa mieltä kanssasi ja varsinkin tuo
        asiantuntijasi vaikuttaa mielenkiintoiselta.

Odotan edelleenkin "alkuperäisen" kommentin antajan vastausta siihen onko nuo viisaudet samoja uskontokunnasta riippumatta.

KTS kirjoitti:

Tinotito: "Tuo Egypti-kommenttisi kuuluu sihen mystiseen Tooran tulkintaan,mitä tavataan myös kabbalan piirissä.
        Voi se kuulua jonkin muunkin ryhmän opetuksiin uskontokunnasta rippumatta,vai kuinka? "

Myös kristinuskossa on tulkittu Egyptin tarkoittavan normaalin, maailmallisen ihmisen sielun tilaa. Kun Jumala kutsuu Moosesta, ollaan sitten ns. "kutsumuksen tilassa". Egyptin vitsaukset ovat ihmistä ravistelevaa synnintuntoa. Israelilaisten kulkeminen meren lävitse ja egyptiläisten hukkuminen sinne kuvaa sitä, kuinka "uusi ihminen" kasvaa ja "vanha syntinen ihminen" vähenee ja hukkuu.

Vaellus Siinailla kuvaa sitten ns. "kaitaa tietä", jossa uskova vaeltaa välillä ahdistusten ja välillä lohdutusten keskellä.

viittaus kristinuskoon.
        Toorasta on näemmä olemassa monta tulkintaa.
        Itse henkilökohtaisesti pidän tuosta kirjaimellisesta,suorasta tulkinnasta eniten.

• perehtyä..

Olen melkein samaa mieltä kanssasi ja varsinkin tuo
        asiantuntijasi vaikuttaa mielenkiintoiselta.

Odotan edelleenkin "alkuperäisen" kommentin antajan vastausta siihen onko nuo viisaudet samoja uskontokunnasta riippumatta.

..että etsii sellaista viisautta, joka itseä miellyttää! Vaikka kysyisit 15 rabbilta, se ei auta mitään. Silloinkun etsit jotain minkä jo luulet tietäväsi: erehdyt, koska jälleen etsit vain minkä jo iedät ja sille vahvistusta.

Saattaa olla jotain universaaleja asioita, mutta juutalaisuudella on ihan oma 'tietoteoria'. Tutustu tuohon .. (en nyt muista mitä siihen 'innermostia' edetävään kommenttiini kirjoitin, mutta tämä on se pointti: platonisessa, kreikkalaisessa, ajattelussa ollaan vakuuttuneita että on olemassa 'reaalia universaalia viisautta ja se on sitä parasta todellisuutta, 'realismia'

• vai kuis on?

Hei! Jätän kysymykseesi vastaamatta, mitä tulee muiden käsitykseen Egypt.....! Mikä minä olen vastaamaan muiden käsityksistä...vai kuis on? Sallinet minulle sen vapauden. Jeesuksen "ärsyttävä" piirre oli hänen itseluottamuksensa, joka arvioitiin niin pitkälle kuin tiedät. Mutta samaan voit oppia itsekin löytämään polun. Kyse on itsen löytämisestä, ja usko itseen karsii sinusta pois kaikki ulkoiset auktoriteetit. "Ketä tottelet, sille olet alamainen". Näin löydät sen, mikä kuuluu jo perusjuutalaisuuteen Mooseksesta alkaen noudatettaessa ensimmäistä käskyä. Opettajalta opettajalle pomppiminen on kuin pikkujumalalta toiselle. Sananlaskut:
        2:3 niin, jos kutsut ymmärrystä ja ääneesi huudat taitoa,
        4:1 Kuulkaa, lapset, isän kuritusta ja kuunnelkaa oppiaksenne ymmärrystä.
        4:5 Hanki viisautta, hanki ymmärrystä, älä sitä unhota, älä väisty pois minun suuni sanoista.
        4:7 Viisauden alku on: hanki viisautta, ja kaikella muulla hankkimallasi hanki ymmärrystä.
        7:4 Sano viisaudelle: "Sinä olet sisareni", kutsu ymmärrystä sukulaiseksi,
        9:10 Herran pelko on viisauden alku, ja Pyhimmän tunteminen on ymmärrystä. -
        16:16 Parempi kultaa on hankkia viisautta, kalliimpi hopeata hankkia ymmärrystä.
        17:16 Mitä hyötyä on rahasta tyhmän käsissä? Viisauden hankkimiseen ei ole ymmärrystä.
        23:4 Älä näe vaivaa rikastuaksesi, lakkaa käyttämästä ymmärrystäsi siihen.
        23:23 Osta totuutta, älä myy, osta viisautta, kuria ja ymmärrystä.
        30:2 Sillä järjetön olen minä mieheksi, ei ole minulla ihmisymmärrystä; ----------Kaikki opetus, joka tulee J;lan puheena, on kuin hengellistä ruokaa jonka tulee sulaa sisimmässäsi "sinuksi" niin että se tulee sinussa "minä olen". Sitä tarkoittaa Jeesus, kun hän puhui taivasten valtakunnan olevan sisäisen ihmisen hengen tila. Sisältäkäsin toimii meissä J:lan hallitus. Niinkuin on maallinen "muotomme", joka on silmin nähtävänä, niin toimii myös sisäinen "muotomme". "Joka ei työtä tee, sen ei syömänkään pidä" pätee myös. Meidän tulee nähdä itse vaivaa muuttuaksemme Sanan opetusten mukaan, vai kuis on?

perehtyä.. kirjoitti:

..että etsii sellaista viisautta, joka itseä miellyttää! Vaikka kysyisit 15 rabbilta, se ei auta mitään. Silloinkun etsit jotain minkä jo luulet tietäväsi: erehdyt, koska jälleen etsit vain minkä jo iedät ja sille vahvistusta.

Saattaa olla jotain universaaleja asioita, mutta juutalaisuudella on ihan oma 'tietoteoria'. Tutustu tuohon .. (en nyt muista mitä siihen 'innermostia' edetävään kommenttiini kirjoitin, mutta tämä on se pointti: platonisessa, kreikkalaisessa, ajattelussa ollaan vakuuttuneita että on olemassa 'reaalia universaalia viisautta ja se on sitä parasta todellisuutta, 'realismia'

ensiksi ajattelin sen olevan pelkää hupia ,mutta on siinä asiaa:
        "Suomenkielessä on sanat 'tieto ja viisaus', mutta ne toimivat kuin synonyymit. Ero 'satunnaisen "tiedon ja todellisen tiedon (jossa on mukana viisaus ja ymmärrys (se konteksti, esim.. mistä puhutaan, mitä tutkitaan, suhteesta todellisuuteen). 'Tietoa' (knowledge) on se mistä ymmärtää periaateen miten 'viisaus-ymmärrys-tieto' toimivat todellisuudessa, mitä ne saavat aikaan, merkitykset, mihin pyritään, mihin nojataan, ilman ristiriitaa ei knowledgea saavuttaa.. Suomenkielessä käsitteet 'tieto' ja viisaus' sekotetaan toinen toisiinsa, ja siitä seuraa sekaannusta.."
        totta!

-" huomaa yhtymäkohta, keskeinen, gnsotismiin.. esim..'viisauden löytää mietiskelemällä, filosofoimalla jne'.. ym ym. Siis 'ideoitten' maailma, se missä on kaikki 'todellinen'. Näin platoninen ajattelu. "

olen lukenut ,että kabbalassa ,gnostismissa ja varhaiskristillisyydessä on paljon yhtymäkohtia toisiinsa ja vaikuttaa siltä ,että ne ovat samankaltaisia kuin Platonin,Pythagoraan opit.
        Kabbalaankin kuuluu mietiskely ja esim maailman syntymisen teoriat 10 sefirothin pohjalta.
        Mielestäni se tuntuu turhalta nykyaikana ,kun on tämä tiedekin olemassa,mutta ,mutta..
        Mielestäni kabbalan ja muunkin juutalaiset mystiikan arvona on jumalyhteyteen pyrkiminen elämällä Tooran mukaista elämää, muita ihmisiä kunnioittaen eliminoimalla oma itsekkyys.
        Palaan asiaan myöhemmin luettuani tuon mainitsemasi linkin ensin.

• aina....

ensiksi ajattelin sen olevan pelkää hupia ,mutta on siinä asiaa:
        "Suomenkielessä on sanat 'tieto ja viisaus', mutta ne toimivat kuin synonyymit. Ero 'satunnaisen "tiedon ja todellisen tiedon (jossa on mukana viisaus ja ymmärrys (se konteksti, esim.. mistä puhutaan, mitä tutkitaan, suhteesta todellisuuteen). 'Tietoa' (knowledge) on se mistä ymmärtää periaateen miten 'viisaus-ymmärrys-tieto' toimivat todellisuudessa, mitä ne saavat aikaan, merkitykset, mihin pyritään, mihin nojataan, ilman ristiriitaa ei knowledgea saavuttaa.. Suomenkielessä käsitteet 'tieto' ja viisaus' sekotetaan toinen toisiinsa, ja siitä seuraa sekaannusta.."
        totta!

-" huomaa yhtymäkohta, keskeinen, gnsotismiin.. esim..'viisauden löytää mietiskelemällä, filosofoimalla jne'.. ym ym. Siis 'ideoitten' maailma, se missä on kaikki 'todellinen'. Näin platoninen ajattelu. "

olen lukenut ,että kabbalassa ,gnostismissa ja varhaiskristillisyydessä on paljon yhtymäkohtia toisiinsa ja vaikuttaa siltä ,että ne ovat samankaltaisia kuin Platonin,Pythagoraan opit.
        Kabbalaankin kuuluu mietiskely ja esim maailman syntymisen teoriat 10 sefirothin pohjalta.
        Mielestäni se tuntuu turhalta nykyaikana ,kun on tämä tiedekin olemassa,mutta ,mutta..
        Mielestäni kabbalan ja muunkin juutalaiset mystiikan arvona on jumalyhteyteen pyrkiminen elämällä Tooran mukaista elämää, muita ihmisiä kunnioittaen eliminoimalla oma itsekkyys.
        Palaan asiaan myöhemmin luettuani tuon mainitsemasi linkin ensin.

kuin kumiukko. ei siitä ikinä ota selvää. kaikki on lopulta ihan ok ja kaikki mielipiteet oikeita.

• aina...
        aina.... kirjoitti:

kuin kumiukko. ei siitä ikinä ota selvää. kaikki on lopulta ihan ok ja kaikki mielipiteet oikeita.

yön tunteina. kirjoittajista puhuminen ei muka kiinnostavaa mutta siihen hän itse aina palaa, monissa ketjuissa oikein reaktiota hakien. ja tuo totuus--viisaus kirjoitus, sellaista hattaraa että harvoin näkee.

aina.... kirjoitti:

tahdon vain yrittääää ja kaiken sen minkä pitää mä päätän se mulle myös jää...
        Kaikki ei ole ok,eivätkä kaikki mielipiteet ole oikeita.

• aiemmista
        aina.... kirjoitti:

kabbala-virityksistä jotain, sillä tällä palstalla - eli juttuja ja avaus Kabbalan käyttämisestä ei-juutalaisia, silti eräänlaisia 'spirituaalisia' päämääriä varten.

Joka tapauksessa juutalaisen Kabbalan irrottaminen yhteydestään jonnekin mihin se ei kuulu johtaa päin seiniä: Madam Blavatski ja gnostilaisuus ('Käsiini tarttui kirjanen, avaus huhktikuussa)' johtaa harhaan, ainakaan ei ole kyse juutalaisesta perinteestä eikä uskonnosta eikä missään tapauksessa TOOran tulkinnasta!. Kyseessä on 'abusing judaism'.

Pst..Tinolle! hei, tosiaan, aiheesta on artikkeleita. mainitsisitko joitain muita kuin gnostikkojen kirjoittamia?

Ilmiölle jossa joku yrittää olla kaikkien mieliksi on olemassa nimi: populisti. Kenen puolella on populisti joka on olevinaan kaikkien puolella? Ei kenenkään, - paitsi oman itsensä. Vastaa?

Mielestäni se joka ei ymmärrä juutalaisuutta alkuunkaan voi tässä tapauksessa olla ainoastaan omasta puolestaan juutalaisuutta vastaan. Tämä on tässä asiassa yksinkertainen looginen johtopäätös.

Varmaan löytyy, tinitito hei, jos nyt luet tämän, muitakin esoteerikkoja, saattaa olla että kenties joku ihan 'rotupuhdas' (huh.. mutta heh heh..) juutalainenkin, joka on fantisoinut Kabbalan tekstejä ja 'tulkinnut' ihan mitä vain häneltä on odotettu, sillä juutalaisuus ei ole mikään tae siitä, etteikö voisi mennä päästään sekaisin . Madame Blavatsikihan on kaikkien modernin ajan esoteerikkojen äiti. Muistaakseni Hitlerilläkin oli tällainen neuvonantaja ja henkinen valmentaja jossain vaiheessa, uransa alkuvaiheessa.

Teema-kanavalla oli tästä aiheesta ohjelma kesällä. Muuten ohjelma oli huono (se vähän hekumoi okkultismilla jotenkin niin, että okkultismilla muka jotenkin 'vaikutettiin oikeasti' jotain, eli TV-dokumentti ruokki taikauskoisia ihmisiä, onhan näitä tietenkin nykyaikanakin). Mutta dokumentissa oli paikkansa pitäviä nimiä ja vuosilukuja, mm tuo 'kabbalistinen neuvonantaja ' - muutama muukin tunnetunpikin esoteerikko, ja tuotiin esille se miten okkultismilla oli osuutensa tuossa lajissa populismia..

tuolla tinotito on taas kerran kaikkien kanssa samaa mieltä! Kabbalasta ja sen väärinkäytön kritiikiatä! =D

Puolustaa Balvatskia ja on samaa mieltä kritiikistä Blavatskia kohtaan, sen vuoksi että madame jumalaistaa ihmisen - mikä tietenkin on täysin puutaheinää juutalasiuduen kannalta katsoen.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000014&posting=22000000026608415

-Olet-oikeassa-on-se-noinkin, ja-näin-ja-sitten vielä-niin-ja-päinvastoinkin, kritiikki-on-aiheellista, melkein-kaikki-kritiikki on oikein.. mutta, sitten tulee: Taas kuitenkin 'kysymyksen muodossa'.. 'onhan uskonnoissa kuten juutalaisuudessakin 'ihmeitä ka taikuutta' (!!!)-- tinotito ei huomaa, että huomaan, että on päivänselvää hän rinnastaa taikaukson ja uskonnot, taikauskon ja juutalaisuuden.

Terveisin DonnaQ

Tämä oli tarkoitus laittaa tuohon tinotiton kirjoituksen perään, siihen missä hän on samaa mieltä kabbalan väärin- ja oikeinkäytöstä. Kumpikin on siis ok! ai niin, tai sitten ei, jaa-a..

tuohon:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000014&posting=22000000030315130

Joka on kaikkien puolella, ei ole kenenkään puolella, joka ei ole kenenkään puolella on kaikkia vastaan.

• makaroonille
        aina.... kirjoitti:

"Kaikki ei ole ok,eivätkä kaikki mielipiteet ole oikeita." tintotiton unisversaaleja!! hahhahhaa.. vai eivät? Eikö edes melkein oikeita?? tuo on kyllä unisversaalia! Ihan sama mitä sanoo onkimadolle,jos siltä nyppää peräpään, se kasvattaa uuden!

jokasopan makaroonille: ettetkö taivu... Joku taituroi niine ettei kohta tiedä itsekään mitä mieltä on mistäkin.

ketju syvä.
        Tämä oli kommentti tähän:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000014&posting=22000000030333089

..*sinä taivu et koskaan, mikä sulle kuuluu se sulle myös jää,* tilulii..pidä hyvänäsi, mutta älä väitä että juutalaisuudesta nyysitty on edelleen juutalaisuutta kaiken maailman tee-se-itse-kappalistikkojen tassuissa

kommenttini ei kaipaa jatkoa. Tämä kabbala-keskustelu ei tinotiton kohdalla johda yhtään mihinkään, aina samaa. Miten tuo tinotito jaksaa tästä aiheesta, vaikka ON täysin väärässä. Kabbala irralaan juutalaisuudesta ei ole Kabbala.

perehtyä.. kirjoitti:

antamastasi linkistä .Se kuuluu osana Chabad-hasidilaisuuden mahtavaa organisaatiota ja sen huomaa.
        Kirjoitit:
        "ole hiljaa kun rabbisi yrittää saada mielesi toimimaan - mielen 'emanoituminen' . ei saa olla tietävinään mitä ei vielä tiedä eikä ymmärrä - unohda kaikki mitä tiedät..', niin että ymmärrät mistä hän edes puhuu"
        Tuota kutsutaan myöskin aivopesuksi.
        Minä henkilökohtaisesti uskon mielen vapauteen ja en antaisi kenenkään rabbin liikaa ohjailla tekemisiäni ja ajatuksiani.Se voi olla vaarallista ja se voi johtaa...jatka tästä..

• sillä tavalla

antamastasi linkistä .Se kuuluu osana Chabad-hasidilaisuuden mahtavaa organisaatiota ja sen huomaa.
        Kirjoitit:
        "ole hiljaa kun rabbisi yrittää saada mielesi toimimaan - mielen 'emanoituminen' . ei saa olla tietävinään mitä ei vielä tiedä eikä ymmärrä - unohda kaikki mitä tiedät..', niin että ymmärrät mistä hän edes puhuu"
        Minä henkilökohtaisesti uskon mielen vapauteen ja en antaisi kenenkään rabbin liikaa ohjailla tekemisiäni ja ajatuksiani.Se voi olla vaarallista ja se voi johtaa...jatka tästä..

että mitä et itse ymmärrä, sitä et ymmärrä. Rabbi EI syötä opiskelijan päähän, vaan antaa mahdollisuuden opiskelijalle ajatella itse, ymmärtää itse, ei niin kuin se rabbi, eikä sen mukaan mitä oeltuksia tai mielipieteitä opsikelijalla on, vaan niin kuin Toorassa on. Käsitätkö? Alan epäillä. Sinäkö se olit jonka mielestä Traditio on tuota 'ajattelun vankeutta'? ja VT:stä voi lukea 'rasistisia arvoja'.

Et tajua lainkaan. En mahda sille mitään. Sinulla on mielipiteitä ja vakaumus, ja sinä etsit vahvistusta vain niille. Et tajua juutalaisuudesta pätkääkään.

• edellytyksiä

Kirjoitit:

niin ei pitäisi moittia ja osoittaa mieltä. Mutta kun on niin turhauttavaa katsella täällä sinun ja joittenkin abstraktia pyörittelyä edestakaisin. Voitte lukea ulkoa vaikka loputtoman määrän juutalaisuudesta ja VT:n ja UT:n ja, eikä se vie yhtään lähemmäksi juutalaisuutta. Juutalaisuuden opettelua tuolla tavalla rabbit vertaavat mm kirurgian opiskeluun: yksin voi kyllä lukea kirurgiaa, osata vaikka ulkoa kaikki kirurgian kirjat, fysiikkaa, kemiaa, biologiaa, ja oppihistorian ja kaikki viimeiset saavutukset tuon tieteen alueella, mutta tietojaan ja hankkimiaan faktoja EI pysty soveltamaan todellisuuteen ilman opettajaa, ilman ohjausta, ilman konkretiaa, ilman tekoja. Tätä sinä et tajua. Tämä esimerkki ei tietenkään sulje juutalaisuudesta pois spirituaalista tai hengellistä ulottuvuutta - vaikka sanat, jotkut käsitteet, näyttävätkin samoilta, juutalaisuudessa on kyse ihan jostain muusta kuin siitä mitä sinä ja kumppanisi, hengenheimolaisesi olette täällä vängänneet... huomaan sen kaikesta, ette tajua juutalaisuuden periaatteita, vaan sotkette ne muka 'avomielisyytenne' ansiosta johonkin aivan.. tämä on aivan turhaa, ajanhukkaa.

Juutalaisuuden pyhien kirjotusten merkitykset avautuvat ainoastaan sen omilla kriteereillä, ja ne nousevat sen sisältä. Toista uskontoa, ei voi selittää eikä ymmärtää sen ulkopuolelta. Sama koskee muitakin uskontoja. Jokaisen uskonnon pyhät kirjoitukset ovat jo 'maailmanselitys' kaikelle muulle. On karseaa katsoittavaa, kun vuodesta toiseen teille on ystävällsiesti yritetty selittäätätä asiaa, vaan ei..

Sama pätee siis, nämä eri uskontojen pyhien kirjoitusten sisältämät maailman 'selitykset', (hellenismin värittämää eskatologista) kristinuskoa kuin juutalaisuuttakin, ne ovat erilaiset, eikä niitä voi sekottaa toisiinsa. Teet sen, ja mitä seuraa? ei mitään, samaa samaa

Gnostilaisuudella ei ole mitään tekemistä juutalaisuuden kanssa.

Juutalainen traditio on aina tuottanut uutta ajattelua, ei suinkaan mitään 'vanhan kertausta ja ulkolukua'. Kai joittenkin sitten on mahdoton tätä ymmärtää.

edellytyksiä kirjoitti:

niin ei pitäisi moittia ja osoittaa mieltä. Mutta kun on niin turhauttavaa katsella täällä sinun ja joittenkin abstraktia pyörittelyä edestakaisin. Voitte lukea ulkoa vaikka loputtoman määrän juutalaisuudesta ja VT:n ja UT:n ja, eikä se vie yhtään lähemmäksi juutalaisuutta. Juutalaisuuden opettelua tuolla tavalla rabbit vertaavat mm kirurgian opiskeluun: yksin voi kyllä lukea kirurgiaa, osata vaikka ulkoa kaikki kirurgian kirjat, fysiikkaa, kemiaa, biologiaa, ja oppihistorian ja kaikki viimeiset saavutukset tuon tieteen alueella, mutta tietojaan ja hankkimiaan faktoja EI pysty soveltamaan todellisuuteen ilman opettajaa, ilman ohjausta, ilman konkretiaa, ilman tekoja. Tätä sinä et tajua. Tämä esimerkki ei tietenkään sulje juutalaisuudesta pois spirituaalista tai hengellistä ulottuvuutta - vaikka sanat, jotkut käsitteet, näyttävätkin samoilta, juutalaisuudessa on kyse ihan jostain muusta kuin siitä mitä sinä ja kumppanisi, hengenheimolaisesi olette täällä vängänneet... huomaan sen kaikesta, ette tajua juutalaisuuden periaatteita, vaan sotkette ne muka 'avomielisyytenne' ansiosta johonkin aivan.. tämä on aivan turhaa, ajanhukkaa.

Juutalaisuuden pyhien kirjotusten merkitykset avautuvat ainoastaan sen omilla kriteereillä, ja ne nousevat sen sisältä. Toista uskontoa, ei voi selittää eikä ymmärtää sen ulkopuolelta. Sama koskee muitakin uskontoja. Jokaisen uskonnon pyhät kirjoitukset ovat jo 'maailmanselitys' kaikelle muulle. On karseaa katsoittavaa, kun vuodesta toiseen teille on ystävällsiesti yritetty selittäätätä asiaa, vaan ei..

Sama pätee siis, nämä eri uskontojen pyhien kirjoitusten sisältämät maailman 'selitykset', (hellenismin värittämää eskatologista) kristinuskoa kuin juutalaisuuttakin, ne ovat erilaiset, eikä niitä voi sekottaa toisiinsa. Teet sen, ja mitä seuraa? ei mitään, samaa samaa

Juutalainen traditio on aina tuottanut uutta ajattelua, ei suinkaan mitään 'vanhan kertausta ja ulkolukua'. Kai joittenkin sitten on mahdoton tätä ymmärtää.

menossa:
        Kirjoitit:
        ". tämä on aivan turhaa, ajanhukkaa."
        Tuo sinun kirjoituksesi oli juuri sitä käsittämätöntä mömmöä ,josta ei ota selvää....

Kirjoitit:
        "Gnostilaisuudella ei ole mitään tekemistä juutalaisuuden kanssa.

Juutalainen traditio on aina tuottanut uutta ajattelua, ei suinkaan mitään 'vanhan kertausta ja ulkolukua'. Kai joittenkin sitten on mahdoton tätä ymmärtää."

Oletko koskaan kuullut juutalaisesta gnostilaisuudesta? entäs Filon Alexandrialaisesta?
        Egyptin terapeuteista?
        kabbalan gnostilaisesta puolesta?

Se oli sitä oman aikansa uutta ajttelua.

sillä tavalla kirjoitti:

että mitä et itse ymmärrä, sitä et ymmärrä. Rabbi EI syötä opiskelijan päähän, vaan antaa mahdollisuuden opiskelijalle ajatella itse, ymmärtää itse, ei niin kuin se rabbi, eikä sen mukaan mitä oeltuksia tai mielipieteitä opsikelijalla on, vaan niin kuin Toorassa on. Käsitätkö? Alan epäillä. Sinäkö se olit jonka mielestä Traditio on tuota 'ajattelun vankeutta'? ja VT:stä voi lukea 'rasistisia arvoja'.

Et tajua lainkaan. En mahda sille mitään. Sinulla on mielipiteitä ja vakaumus, ja sinä etsit vahvistusta vain niille. Et tajua juutalaisuudesta pätkääkään.

jotakin ja levität sitä tietämystäsi täällä...missä muualla levität sitä?
        Traditioita ja suuntauksia on juutalaisuudessa monia.Eikö niin?
        Nuo rasismijutut ovat omaa ajatteluasi.

• Sarah*
        edellytyksiä kirjoitti:

hyvältä tuo sinun "asiantuntemus" juutalaisuudesta. Teoreettinen tieto - ja rabbien kuuntelu netistä - ei auta, jos ihminen ei sisäistä oppejaan. Ja mikäli sinä olisit sisäistänyt, näkyisi se myös käytöksessäsi - tai ainakin kirjoitustyylissäsi.

Tinotito vaikutaa nuorelta mieheltä, jolla on valtava halu löytää etsimänsä. Se hänelle suotakoon - ja keskustelua voi käydä asillisesti, ei haukkumisena ja solvaamisena. Joten ihan ystävällisesti ja nikittömänä kirjoitan, ja toivon sinun ajattelevan ainakin kahdesti ennekuin tuot "asiantuntemustasi" esiin tällä palstalla.

• keskity sinä

Kirjoitit:

..vain mystiikkaasi, se on sinulle varmaan terapeuttisesti tärkeää. Voit unohtaa mistä juutalainen uskonto lähtee.

Saralle*: kiitos kun vaivauduit. Tinotito haluaa löytää etsimänsä, ok. Mutta hän nyt kuitenkin näyttää jo tietävän mitä etsii. Jos hän tajuaisi mistä juutalainen uskonto lähtee, hän kuunteleisi vähemmän omia halujaan. Rabbien keskustelujen kuuntelussa ei ole kyse siitä mistä sinä luulet. He sentään keskustelevat juutalaisesta uskonnosta, mutta sitä ei voi sanoa tästä palstasta.

• Donna_Quijote

Kirjoitit:

ketju syvä, tämä kommenttini on vastaus tinotiton otsikkoon "Onneksi sinä tiedät juutalaisuudesta"..

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000014&posting=22000000030350240

Jos joku ei hyväksy juutalaisuuden lähtökohtaa, niin mitä siihen voi sanoa? .. Ei juutalaisuutta tai juutalaista uskontoa tarvitse 'hyväksyä', miksi pitäisi?? ( Mitä tekemistä tällä on rasismin kanssa?)

Mikä siinä juutalaisuuden perustassa on ettet sitä muka ymmärrä? 'Kuule, Israel..' näin se alkaa, mutta ei näin: Lukekaa Kabbalaa! Kuunnelkaa itseänne,omaa mieltänne'..tms.

Juutalaisuuden eri suuntaukset ovat osa yhtä ja samaa juutalaisuutta. Ne kaikki lähtevät samasta ilmoituksesta Siinain vuorella, liitosta, Toorasta jne, siitä että juutalaisilla oli korvat, ja ne olivat auki ja sitä kautta tuli ilmoitus, he kuulivat. Näin juutalaisessa uskonnossa uskotaan. Ei tarvitse itse uskoa, että 'joo, noin se oli!, koska rabbit sanovat niin. Mutta jos on kiinnostunut juutalaisesta uskonnosta, niin kai se vain on hyväkayttävä, että niin nuo uskovat. Mitä siihen voisi sanoa vastaankaan, juutalaisuuden ulkopuolelta? Ettäkö ei, ei, hei, minä en usko teitä, koska minä ole lukenut Kabbalaa, minä ajattelen vapaammin kuin te!!

Kabbala, tai 'kabbalismi' (aina ei ymmärrä millä tasolla liikut kun viittaat kabbalaan) ei ole mikään erillinen juutalaisuuden 'suuntaus', vaan Tooran äärimmäisin olemus.

Juutalaisuuden eri suuntaukset eivät ole 'erilaisia juutalaisuuksia', vaan yhtä ja samaa juutalaisuutta, sen eri suuntauksia. (Mutta eivät samalla tavalla toisistaan erillisiä kirkkokuntia kuin vaikka kristinuskossa luterilaisuus ja katolinen kirkko, mormoonit, unitaarit, jehovan todistajat (joista aika moni väittää, etteivät toiset ole oikeita kristittyjä, ainoastaan 'me ' olemme aitoja kristittyjä. Juutalaisuudessa ei ole mitään vastaavaa. (palstan maanvaiva, messiaaniset ns 'juutalaiset' kyllä yrittävät iskeä kiilaa juutalaisuuden sisälle, mutta se taas on eri asia ja pohjiaan myöten kristinuskon tuotetta)..

Juutalaisuuden eri suuntaukset nousevat kaikki samasta Toorasta, ja kaikkia suuntauksia koskee täsmälleen sama ilmoitus: Kuule Israel, jumala on yksi jne. Niillä kaikilla on sama lähtökohta Siinain vuorella, eivätkä ne sulje toinen toisiaan juutalaisuuden ulkopuolelle.

Kabbalismi tai Kabbala-tutkimus ei ole mikään juutalaisuuden erillinen 'suuntaus', Kabbala liittyy juutalaisuuden kokonaisuuteen, eikä sillä ole juutalaisuuden kannalta mitään merkitystä juutalaisuuden ulkopuolella, ei vaikka ajattelisi kuinka lennokkaasti.

• Donna_Quijote

Kirjoitit:

...Kabbalassa eivät kai tee siitä silti gnostilaista. Mutta sen ymmärtää, että Kabbala kelpaa moneen suuntaan juutalaisuuden ulkopuolellakin.

Filon Alexandrialainen on aivan kiinnostava aikansa filosofi!

katsopa:

https://oa.doria.fi/bitstream/handle/10024/3008/kehottom.pdf?sequence=1

"Kehottomat sielut ja reinkarnaatio Filonin ajattelussa" - Gradu, Sami Yli-Karjanmaa
        Uuden testamentin eksegetiikan pro gradu -tutkielma, lokakuu 2006..

Googelilla tutkailin..:

"Egyptin Aleksandriassa ajanlaskun taitteen molemmin puolin elänyt hellenistijuutalainen raamattufilosofi Filon korostaa laajassa tuotannossaan, että ihmisen on suuntauduttava pois kehon, aistinautintojen ja paheiden orjuudesta kohti hyveitä, oikeaa filosofiaa ja pelastusta:
        sielun transsendenttia päämäärää, Jumalaa. Filon selittää heprealaista Raamattua – lähinnä
        Tooraa – vertauskuvallisen menetelmän ja kreikkalaisen, etenkin Platonin, filosofian avulla."

Todentotta, rabbit mainitsevat Filonin keskustellessaan Maimonideksesta tuolla Koshertubessa. Paikotellen Filonin ajattelu näyttää(gradussa jota selailin..)aika tutulta.

"Filonin filosofian päämääränä oli yhdistää platonismi ja juutalaisuus tulkitsemalla molempien traditiot vapaan allegorisesti. Filonin kirjoituksia, joista suuri osa on säilynyt, käyttivät myös kristilliset teologit hyväkseen, ja näin ne tasoittivat tietä platonissävyiselle kristillisyydelle."
        ..........

Filonista ja Maimonideksesta:

"Lähinnä toisten uskontojen ja kulttuurien suuntaan tarvittavista informatiivisista syistä on juutalaista uskoa pyritty aikoinaan saattamaan myös jonkinlaisiin teologisesti määriteltyihin kehyksiin.
        Näin teki rationalistifilosofina tunnettu, mm. Egyptin hallitsijan hovilääkärinä toiminut Moses Maimonides (1135 - 1204). Hän esitti filosofiassaan myös Filon Aleksandrialaisen ajatuksiin yhtyvän näkemyksen - sen, että uskonto ja filosofia sisälsivät ja ilmaisivat samoja, yhdenmukaisia teemoja. Juutalaista uskoa koskien hän yritti kiteyttää sen oleellisimman sisällön kolmeentoista propositioon."

• minä tiesin
        Donna_Quijote kirjoitti:

ketju syvä, tämä kommenttini on vastaus tinotiton otsikkoon "Onneksi sinä tiedät juutalaisuudesta"..

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000014&posting=22000000030350240

Jos joku ei hyväksy juutalaisuuden lähtökohtaa, niin mitä siihen voi sanoa? .. Ei juutalaisuutta tai juutalaista uskontoa tarvitse 'hyväksyä', miksi pitäisi?? ( Mitä tekemistä tällä on rasismin kanssa?)

Mikä siinä juutalaisuuden perustassa on ettet sitä muka ymmärrä? 'Kuule, Israel..' näin se alkaa, mutta ei näin: Lukekaa Kabbalaa! Kuunnelkaa itseänne,omaa mieltänne'..tms.

Juutalaisuuden eri suuntaukset ovat osa yhtä ja samaa juutalaisuutta. Ne kaikki lähtevät samasta ilmoituksesta Siinain vuorella, liitosta, Toorasta jne, siitä että juutalaisilla oli korvat, ja ne olivat auki ja sitä kautta tuli ilmoitus, he kuulivat. Näin juutalaisessa uskonnossa uskotaan. Ei tarvitse itse uskoa, että 'joo, noin se oli!, koska rabbit sanovat niin. Mutta jos on kiinnostunut juutalaisesta uskonnosta, niin kai se vain on hyväkayttävä, että niin nuo uskovat. Mitä siihen voisi sanoa vastaankaan, juutalaisuuden ulkopuolelta? Ettäkö ei, ei, hei, minä en usko teitä, koska minä ole lukenut Kabbalaa, minä ajattelen vapaammin kuin te!!

Kabbala, tai 'kabbalismi' (aina ei ymmärrä millä tasolla liikut kun viittaat kabbalaan) ei ole mikään erillinen juutalaisuuden 'suuntaus', vaan Tooran äärimmäisin olemus.

Juutalaisuuden eri suuntaukset eivät ole 'erilaisia juutalaisuuksia', vaan yhtä ja samaa juutalaisuutta, sen eri suuntauksia. (Mutta eivät samalla tavalla toisistaan erillisiä kirkkokuntia kuin vaikka kristinuskossa luterilaisuus ja katolinen kirkko, mormoonit, unitaarit, jehovan todistajat (joista aika moni väittää, etteivät toiset ole oikeita kristittyjä, ainoastaan 'me ' olemme aitoja kristittyjä. Juutalaisuudessa ei ole mitään vastaavaa. (palstan maanvaiva, messiaaniset ns 'juutalaiset' kyllä yrittävät iskeä kiilaa juutalaisuuden sisälle, mutta se taas on eri asia ja pohjiaan myöten kristinuskon tuotetta)..

Juutalaisuuden eri suuntaukset nousevat kaikki samasta Toorasta, ja kaikkia suuntauksia koskee täsmälleen sama ilmoitus: Kuule Israel, jumala on yksi jne. Niillä kaikilla on sama lähtökohta Siinain vuorella, eivätkä ne sulje toinen toisiaan juutalaisuuden ulkopuolelle.

Kabbalismi tai Kabbala-tutkimus ei ole mikään juutalaisuuden erillinen 'suuntaus', Kabbala liittyy juutalaisuuden kokonaisuuteen, eikä sillä ole juutalaisuuden kannalta mitään merkitystä juutalaisuuden ulkopuolella, ei vaikka ajattelisi kuinka lennokkaasti.

että sinä osaat kirjoittaa asialliseenkin tyyliin.
        Kunpa saisimme lukea lisää tällaista. :)
        Kiitos.
        Tiedän, että sinulla on kattavaa tietoa ja luonteesi on kiivas - se on ihan hyvä asia, mutta tapasi "lyödä tietämättömät lyttyyn jo ovella" - tekee ihmiset aroiksi jne...

Hyvää illan jatkoa sinulle.

keskity sinä kirjoitti:

..vain mystiikkaasi, se on sinulle varmaan terapeuttisesti tärkeää. Voit unohtaa mistä juutalainen uskonto lähtee.

Saralle*: kiitos kun vaivauduit. Tinotito haluaa löytää etsimänsä, ok. Mutta hän nyt kuitenkin näyttää jo tietävän mitä etsii. Jos hän tajuaisi mistä juutalainen uskonto lähtee, hän kuunteleisi vähemmän omia halujaan. Rabbien keskustelujen kuuntelussa ei ole kyse siitä mistä sinä luulet. He sentään keskustelevat juutalaisesta uskonnosta, mutta sitä ei voi sanoa tästä palstasta.

harrastaja ja myöskin kiinnostunut juutalaisuudesta yleensäkin sisäpuoleta ja ulkopuolelta tarkasteltuna.
        jos se sinua häiritsee,en minä sille mitään voi.
        Jos olen sinua multinikkiä loukannut joskus, pyydän anteeksi.
        Muuta en voi....

Donna_Quijote kirjoitti:

monista asioista viestissäsi!
        Esim.tästä:
        "Kabbala, tai 'kabbalismi' (aina ei ymmärrä millä tasolla liikut kun viittaat kabbalaan) ei ole mikään erillinen juutalaisuuden 'suuntaus', vaan Tooran äärimmäisin olemus."
        Tuostakin olen samaa mieltä:
        "Juutalaisuuden eri suuntaukset nousevat kaikki samasta Toorasta, ja kaikkia suuntauksia koskee täsmälleen sama ilmoitus: Kuule Israel, jumala on yksi jne. Niillä kaikilla on sama lähtökohta Siinain vuorella, eivätkä ne sulje toinen toisiaan juutalaisuuden ulkopuolelle."

Mikä' sinun pointtisi on?
        Sinulla on nähtävästi joku henkilökohtainen antipatia minua kohtaan...Asioistahan ollaan samaa mieltä,eikö???

Donna_Quijote kirjoitti:

...Kabbalassa eivät kai tee siitä silti gnostilaista. Mutta sen ymmärtää, että Kabbala kelpaa moneen suuntaan juutalaisuuden ulkopuolellakin.

katsopa:

"Kehottomat sielut ja reinkarnaatio Filonin ajattelussa" - Gradu, Sami Yli-Karjanmaa

Googelilla tutkailin..:

"Egyptin Aleksandriassa ajanlaskun taitteen molemmin puolin elänyt hellenistijuutalainen raamattufilosofi Filon korostaa laajassa tuotannossaan, että ihmisen on suuntauduttava pois kehon, aistinautintojen ja paheiden orjuudesta kohti hyveitä, oikeaa filosofiaa ja pelastusta:
        sielun transsendenttia päämäärää, Jumalaa. Filon selittää heprealaista Raamattua – lähinnä
        Tooraa – vertauskuvallisen menetelmän ja kreikkalaisen, etenkin Platonin, filosofian avulla."

Todentotta, rabbit mainitsevat Filonin keskustellessaan Maimonideksesta tuolla Koshertubessa. Paikotellen Filonin ajattelu näyttää(gradussa jota selailin..)aika tutulta.

"Filonin filosofian päämääränä oli yhdistää platonismi ja juutalaisuus tulkitsemalla molempien traditiot vapaan allegorisesti. Filonin kirjoituksia, joista suuri osa on säilynyt, käyttivät myös kristilliset teologit hyväkseen, ja näin ne tasoittivat tietä platonissävyiselle kristillisyydelle."
        ..........

"Lähinnä toisten uskontojen ja kulttuurien suuntaan tarvittavista informatiivisista syistä on juutalaista uskoa pyritty aikoinaan saattamaan myös jonkinlaisiin teologisesti määriteltyihin kehyksiin.
        Näin teki rationalistifilosofina tunnettu, mm. Egyptin hallitsijan hovilääkärinä toiminut Moses Maimonides (1135 - 1204). Hän esitti filosofiassaan myös Filon Aleksandrialaisen ajatuksiin yhtyvän näkemyksen - sen, että uskonto ja filosofia sisälsivät ja ilmaisivat samoja, yhdenmukaisia teemoja. Juutalaista uskoa koskien hän yritti kiteyttää sen oleellisimman sisällön kolmeentoista propositioon."

eikä ollut yhtään minun henkilööni kohdistunutta törkeyttä ,eikä mustamaalausta,kiitos siitä!
        Kaikesta tiedostasi ja innostasi huolimatta yritä muistaa nuo kaikkein tärkeimmät kirjoittamisen säännöt;ne eivät ole pelkästään kieliopillisia sääntöjä ,vaan kohteliaisuussääntöjä,muista ne!
        Ihmisiä kohdellaan ihmisinä,rodusta ,kansallisuudesta ja uskonnosta riippumatta.

oli tuo muutenkin hyvin googlattu ja kopioitu teksti,kiitos siitäkin!

"...Kabbalassa eivät kai tee siitä silti gnostilaista. Mutta sen ymmärtää, että Kabbala kelpaa moneen suuntaan juutalaisuuden ulkopuolellakin."
        Eivät kai tee,tai voi tehdäkin...
        Filon oli ns.hellenistinen mystiikasta kiinnostunut juutalainen...Sekin on juutalaista ajattelua,mutta en minä ole mikään Filon -fanikaan kaikesta hengestäni.

• LEARSI
        Donna_Quijote kirjoitti:

Kiitos Donna.

Toivottavasti saamme lisää tekstiä sinulta, aina kun aikasi sallii.

• päättömästä
        Donna_Quijote kirjoitti:

katsopa:

Googelilla tutkailin..:

..........

kikkailusta:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000014&posting=22000000030381744

• yök..
        vai kuis on? kirjoitti:

"Jumalan valtakunta toteutuu meissä ihmisissä itsekussakin, ja kun samoin käy muillekin, se kasvaa Pyhäksi kansaksi."

..häh?? keille 'muille'?? kaikille ihmisille ja ja MUILLE?? täh

mitä sekoilua, ja sitten tinotito on tuosta hutusta lääpällään, vaikka ollaan juutalaisen uskonnon palstalla, eikä juutalaisesta uskonnosta tinotiton mielestä saa luotettevaa tieta..ja 'rabbit harjoittavat aivopesua'

Tuo kirjoitus on kyllä jotain jotain.. hattaraa.. aivan, täsmälleen! mahtava esimerkki siitä mitä hattara on mitä on "läheisyydessä".. se on varmaan jotain erilaista kuin läheisyys, tietenkin..

ottakaa nyt selvää missä olette

Juutalaisessa uskonnolisuudessa ei odotella että 'Herra' antaa uskoa, uskonnollisuutensa voi valita, pöytä on katettu! Ottaa siitä jos ottaa. Vapaa valinta. Mutta oman reseptin mukaan koottu juutalaisuuskakku ei ole juutalaisuutta.

siinä meillä kanssa porukkaa

• teoreettiselle
        yök.. kirjoitti:

"Jumalan valtakunta toteutuu meissä ihmisissä itsekussakin, ja kun samoin käy muillekin, se kasvaa Pyhäksi kansaksi."

..häh?? keille 'muille'?? kaikille ihmisille ja ja MUILLE?? täh

mitä sekoilua, ja sitten tinotito on tuosta hutusta lääpällään, vaikka ollaan juutalaisen uskonnon palstalla, eikä juutalaisesta uskonnosta tinotiton mielestä saa luotettevaa tieta..ja 'rabbit harjoittavat aivopesua'

Tuo kirjoitus on kyllä jotain jotain.. hattaraa.. aivan, täsmälleen! mahtava esimerkki siitä mitä hattara on mitä on "läheisyydessä".. se on varmaan jotain erilaista kuin läheisyys, tietenkin..

ottakaa nyt selvää missä olette

Juutalaisessa uskonnolisuudessa ei odotella että 'Herra' antaa uskoa, uskonnollisuutensa voi valita, pöytä on katettu! Ottaa siitä jos ottaa. Vapaa valinta. Mutta oman reseptin mukaan koottu juutalaisuuskakku ei ole juutalaisuutta.

siinä meillä kanssa porukkaa

..pöhköilijälle. Kaikki ketjut mihin yrittää kommentoida sinun viestejä eilisiä, tai viimeisimpiä viestejäsi, ovat täysiä. Hei, sinun pointtia olla täällä ei voi ymmärtää, normaalijärjellä. Sinä väität että ne jotka yrittävät palauttaa palstan kaaosta, ovat sinua vastaan, loukkaavat sinua! ohho..Täällä on sinun jäljiltä lähinnä jotain gnostilaisuutta, erilaisia spirituaalisia ns kabbalistisia virityksiä, tiedä keitten kristillistä messiaanisuutta ym hattaraa - ilmassa leijuvaa abstraktia höttöä, Ne jotka ouhuvat näkemystäsi vastaan, eivät ole sinua vastaan, vaan sen puolesta, että palstan aihe saisi jotain oikeutta. Sitä et näytä tajuavan, että se mitä sinä päässäsi kehittelet on aivan jotain muuta. Ei kukaan ole sinun persoonaasi vastaan, mutta sinä loukkaannut kun höttöä sanotaan hötöksi. Huomaa nyt kuitenkin, yritä ajatella, kirjoitan oikein hitaasti: se ei ole henkilökohtaista. Ymmärrätkö?? 'teoreettinen juutalainen'?? mikä se on?

Tämä palsta on aivan pullollaan sinua ja sinun yksityisiä aivoituksiasi, mutta ne vievät palstaa kohti yhä vain syvempää huttulaa. Noin valtavan numeron tekeminen itsestä on kyllä jotain. Täytät hyvin sen tilan jonka ennen täyttivät MM ja elena ym ym.. palstalta ovet paukkuen kadonneet nirpat.. (jaa-a, tiedä vaikka olisivat jo heränneet kuolleista..)

on käsittämätöntä että voit olla 'samaa mieltä' sellaisten kirjoittajien kanssa, jotka ovat täysin eri mieltä, täysin eri mieltä, päinvastaista, juutalaisuuden ytimestä.

Olet kuule hieman ulkona ja aivan liian pullollasi itseäsi, sori vain

teoreettiselle kirjoitti:

..pöhköilijälle. Kaikki ketjut mihin yrittää kommentoida sinun viestejä eilisiä, tai viimeisimpiä viestejäsi, ovat täysiä. Hei, sinun pointtia olla täällä ei voi ymmärtää, normaalijärjellä. Sinä väität että ne jotka yrittävät palauttaa palstan kaaosta, ovat sinua vastaan, loukkaavat sinua! ohho..Täällä on sinun jäljiltä lähinnä jotain gnostilaisuutta, erilaisia spirituaalisia ns kabbalistisia virityksiä, tiedä keitten kristillistä messiaanisuutta ym hattaraa - ilmassa leijuvaa abstraktia höttöä, Ne jotka ouhuvat näkemystäsi vastaan, eivät ole sinua vastaan, vaan sen puolesta, että palstan aihe saisi jotain oikeutta. Sitä et näytä tajuavan, että se mitä sinä päässäsi kehittelet on aivan jotain muuta. Ei kukaan ole sinun persoonaasi vastaan, mutta sinä loukkaannut kun höttöä sanotaan hötöksi. Huomaa nyt kuitenkin, yritä ajatella, kirjoitan oikein hitaasti: se ei ole henkilökohtaista. Ymmärrätkö?? 'teoreettinen juutalainen'?? mikä se on?

Tämä palsta on aivan pullollaan sinua ja sinun yksityisiä aivoituksiasi, mutta ne vievät palstaa kohti yhä vain syvempää huttulaa. Noin valtavan numeron tekeminen itsestä on kyllä jotain. Täytät hyvin sen tilan jonka ennen täyttivät MM ja elena ym ym.. palstalta ovet paukkuen kadonneet nirpat.. (jaa-a, tiedä vaikka olisivat jo heränneet kuolleista..)

on käsittämätöntä että voit olla 'samaa mieltä' sellaisten kirjoittajien kanssa, jotka ovat täysin eri mieltä, täysin eri mieltä, päinvastaista, juutalaisuuden ytimestä.

Olet kuule hieman ulkona ja aivan liian pullollasi itseäsi, sori vain

käsittämätöntä seinän takaa huutelua..

"Olet kuule hieman ulkona ja aivan liian pullollasi itseäsi, sori vain"
        Sori vain en ole sitten ainoa täällä.

kirjoitit:
        "on käsittämätöntä että voit olla 'samaa mieltä' sellaisten kirjoittajien kanssa, jotka ovat täysin eri mieltä, täysin eri mieltä, päinvastaista, juutalaisuuden ytimestä."
        Olin viimeksi mm.samaa mieltä erään multinikki Donnan kanssa,oliko sekin väärin?
        KTS:llekin pitää yrittää olla kohtelias ja en ole samaa mieltä kaikesta hänen kanssaan.

• vai kuis on?
        vai kuis on? kirjoitti:

Myös napasijoita löytyi Egyptistä kutsuttujen joukosta. Siksi ei pidä ihmetellä, että heitä on nytkin. Eivät kaikki olleet yhtä Siinain matkallakaan, ja kun uppiniskisetkin kulkivat joukossa, matka viivästyi 40 vuoden mittaiseksi. Nyt on se aika, jolloin kukin voi kulkea omaa taivaltaan muita odottamatta, kun "matkaa" voi tehdä oman edistymisen mukaan. Vai joko kaikki ovat profeettoja, vai kuis on?

• bara jag...
        vai kuis on? kirjoitti:

Myös napasijoita löytyi Egyptistä kutsuttujen joukosta. Siksi ei pidä ihmetellä, että heitä on nytkin. Eivät kaikki olleet yhtä Siinain matkallakaan, ja kun uppiniskisetkin kulkivat joukossa, matka viivästyi 40 vuoden mittaiseksi. Nyt on se aika, jolloin kukin voi kulkea omaa taivaltaan muita odottamatta, kun "matkaa" voi tehdä oman edistymisen mukaan. Vai joko kaikki ovat profeettoja, vai kuis on?

vaikuttaa ikävä kyllä siltä, että tällä palstalla jollakin näyttää olevan suunnaton tarve negativiteettiin, ja teoreettinen tieto ei vaan ole mennyt syvemmälle...

mutta - niinkuin kirjoitit: "kukin voi kulkea omaa taivaltaan muita odottamatta, kun "matkaa" voi tehdä oman edistymisen mukaan".

Ja ihan P.S. Tämä on juutalaisuutta Donna. Sitä puhdasta.

• Nimetön
        bara jag... kirjoitti:

vaikuttaa ikävä kyllä siltä, että tällä palstalla jollakin näyttää olevan suunnaton tarve negativiteettiin, ja teoreettinen tieto ei vaan ole mennyt syvemmälle...

mutta - niinkuin kirjoitit: "kukin voi kulkea omaa taivaltaan muita odottamatta, kun "matkaa" voi tehdä oman edistymisen mukaan".

Ja ihan P.S. Tämä on juutalaisuutta Donna. Sitä puhdasta.

Tiinalle:

Tein kiinnostavan löydön. Olen ihmetellyt tätä palstaa, todella.. Täällä on tätä nykyä enää kai noin yksi ainoa kirjoittaja, joka todella tietää jotakin juutalaisuudesta ja antaa sille myös arvoa. (Minä se en todellakaan ole!!..en tiedä paljoa, mutta arvostan juutalaisuutta sitä enemmän mitä enemmän juutalaisten osuus koko historiassa minulle aukeaa. )

Palsta on kummallisessa tilassa.. missä täällä mennään:

Tinotilolle mietteitä: Tino, minun juttuun tähän, ei tarvitse vastata. Avaus on tiedoksi kaikille, vihjaus attä laitetaan hei mietintämyssyä päähän! Tämä on vain kiireisen ihmisen puheenvuoro omituiselle keskustelulle sinun kanssa. Minä en oikein jaksa enkä ehdi olla täällä.):

Tino, olit paikalla kun Shomer-Mitzvot tuli esiin kun Miki lähti, ja tarvittiin uutta seriffiä. Suosittelit Shomeria. Ja hän ehdotti sinua. Olit paikalla myös silloin kun Shomer kertoi opiskelevansa jossain suomalaisessa 'yeshivassa' Tampereen suunnalla. Luulisi että asia olisi sinullekin selvinnyt,koska jo kaksi vuotta sitten kiinnitit huomion sivun epämääräisyyteen ja siihen, ettei sieltä löydy osoitetta eikä nimiä, sen jonkun opettajan, 'rabbin' tietoja, joita nimim. rasismia vastaan kysyi Shomerilta.. No ehkä se on lopettanut toimintansa, mutta sitten löysin samaa tietä jotain muuta, hyvin tuttua, 'Israelin ystävien' juttuja, kristillisiä,ja tarkemmin:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000014&posting=22000000030398464

Minulla ei ole aikaa tällaiseen. Toivottavasti ylläpito on tarkkana kun valikoi seriffiä.

• Me kristityt toki lähdemme siitä, että Jeesus oli ihminen mutta että hänessä inkarnoitui Christos, Jumala tai jumaluus. Hän oli siis sekä Jumala että ihminen. Siksi meillä on esierkiksi tähän Jesajan kohtaan oma erityinen tulkintamme:

Jesaja:
      9:5 Sillä lapsi (ihmisjeesus) on meille syntynyt, poika (kristusjumala) on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.

Tätä asiaa ei voi toiselle päähän ympätä, vaan se pitää jokaisen itse oivaltaa ja kokea omakohtaisesti eikä Jeesuskaan pakottanut ketään itseään seuraamaan. Se on vapaaehtoista vaikka pakkokäännytystäkin on vastoin hänen opetuksiaan joskus esiintynyt.

• miten tämän

VirtualYeshivan artikkelin saisi muunnettua PDF-muotoon?

http://www.virtualyeshiva.com/counter-index.html

Siinä selitetään millä tavalla kristityt ovat muuntaneet Jesaja 9:ää, jotta se soveltuisi heidän tulkintoihinsa ja he saisivat siitä profetian Jeesuksesta. Asiahan on päivän selvä.

Mutta miten artikkelin saa PDF-muotoon, niin että siitä voisi copipasteta pari lausetta?

kiitos jo etukäteen

PS: tein tähän juutalaisuuspalstaan haku-toiminnon ja asia on kyllä täällä selitetty niin kuin se on. ja osittain samat ihmiset näyttävät olevan väittämässä juutalaisten omaa asiaankuuluvaa lukutapaa vastaan, tai ainakin aivan samalla tavalla ajattelevat 'kristityt'..mitä lajia lienevätkään

• neuvoa
        miten tämän kirjoitti:

Siinä selitetään millä tavalla kristityt ovat muuntaneet Jesaja 9:ää, jotta se soveltuisi heidän tulkintoihinsa ja he saisivat siitä profetian Jeesuksesta. Asiahan on päivän selvä.

Mutta miten artikkelin saa PDF-muotoon, niin että siitä voisi copipasteta pari lausetta?

kiitos jo etukäteen

PS: tein tähän juutalaisuuspalstaan haku-toiminnon ja asia on kyllä täällä selitetty niin kuin se on. ja osittain samat ihmiset näyttävät olevan väittämässä juutalaisten omaa asiaankuuluvaa lukutapaa vastaan, tai ainakin aivan samalla tavalla ajattelevat 'kristityt'..mitä lajia lienevätkään

pyytäisin. Ei menekään suoraan tuo osoite siihen artikkeliin jota tarkoitin!.. tuota se on tämän otsakkeen "Refuting Some Common "Proof Texts" alla toinen ylhäältä:

artikkeli: * Isaiah 9:5-6 - What's in A Name?

Macromedia..joku. Miten sitä saa copipastettua?

• neuvoa kirjoitti:

pyytäisin. Ei menekään suoraan tuo osoite siihen artikkeliin jota tarkoitin!.. tuota se on tämän otsakkeen "Refuting Some Common "Proof Texts" alla toinen ylhäältä:

artikkeli: * Isaiah 9:5-6 - What's in A Name?

Macromedia..joku. Miten sitä saa copipastettua?

Ainakin mun selaimellani näkyy siinä tekstin yläpuolella sellainen marginaali tai vaakapalkki, jonka vasemmassa reunassa lukee "Macromedia FLASHPAPER".

Tätä palkkia kun kulkee vaakatasossa oikealle, tulee ensimmäisenä vastaan kämmenen kuva. Sen oikealla puolella on pystysuoran I -palkin kuva. Sitä kun klikkaa, niin asiakirjan saa sellaiseen tilaan, että voi hiirellä merkata (maalata) halutun tekstialueen ja sitten vaan painaa vasemmalla alhaalla olevan Ctrl-napin alas, pitää sitä alhaalla ja painaa toisella sormella C-kirjainta. Nyt teksti on leikepöydällä. Sitten sen voi sieltä peistata Ctrl V näppäinyhdistelmällä vaikkapa tekstitiedostoon tai Word-asiakirjasivulle.

Tässä kyseisen asiakirjan alkua näytteeksi, että kyllä toimii:

WHAT'S IN ANAME?
        I. INTRODUCTION
        The passage Isaiah 9:5-6[6-7] 1 is an important "proof text" in the portfolio of
        Christian missionaries, one that is claimed to foretell the advent of the Christian
        Messiah, Jesus.

• vai kuis on?
        miten tämän kirjoitti:

kiitos jo etukäteen

Jesaja 9 löytyy täältä linkistä. Pitäisi kelvata juutalaisellekin! http://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/15940/jewish/Chapter-9.htm

• Jumala sai vaikuttaa

Ei Yeshuasta (Jeesuksesta) tarvitse tehdä Jumalaa (Jehovan) Yehovan kaltaista---Hän ; Jeesus Jumalan Pojaksi tituleerattu ei itse niin väittänyt---se oli juutalaisten pappien tulkintaa ja pilkkaa häntä kohtaan ja syy ristiin naulita hänet?!

UT ja VT ei anna tukea "inkarnaatio-ajatukselle" sen kummemmin kuin Ihmis-jumaluudelle" se kylläkin kertoo miten Jumala vaikutti ihmisessä, joka antautuu Hänen ohjattavakseen, eikä siinä ole mitään ihmeellistä..siis sielunvaelluksessa ja biologisessa jatkuvuudessa Hengen valinnan mukaan?!

Ihminen kuolee tuomiokseen tai Ylösnoustakseen uudestaan..niinhän ne fariseukset ovat aina uskoneet...saddukeukset tosin kiskovat itselleen voittoja ja korkoja jo tässä elämässä, koska eivät usko tuonpuoleiseen tuomioon eikä YLÖSOUSEMUKSEEN?!

Minä uskon ylösnousseeseen Messiaaseen, joka tulee kohta toisen kerran, Herrana ja Kuninkaana...ei kuitenkaan Isänä ja Jumalana , vaan Hän antaa valtansa takaisin Isälleen , kuten mm. RAAMATTU---BIBLIA ---KIRJOITUKSET sanoo...selkeästi.

veljenne Herrassa alias Johan von Bro :)

• Uri Menuan

Kristityt eivät pidä Jeesusta jumalanaan. Mutta useat juuutalaiset palvovat Jehovaa jumalanaan. Ovat siis jehovan todistajia niin kuin sinäkon.

• olla sama

kuin Jeesus, koska monet kristityt taas pitää Yeshuaa jumala! eihän tästä pääse mihkään: Yeshua on Jehova!

• Jehovaa
        olla sama kirjoitti:

kuin Jeesus, koska monet kristityt taas pitää Yeshuaa jumala! eihän tästä pääse mihkään: Yeshua on Jehova!

vakka kuinka yrittäisi väärin kääntaa ja vääntää.

• kristityiltä?!
        olla sama kirjoitti:

Jeesuksesta eli Yeshuasta on tehty jumalana epäjumala---ja näin pyhää 10.KÄSKYÄ rikotaan räikeästi useimpien kristittyjen taholta tietämättään ja tietoisesti papit johtavat laumaansa harhaan!?

Siinä tietysti juutalaiset ja muslimit ovat oikeassa...?

JvB.

• voi sanoa

MINÄ OLEN...kun Kristus on vapauttanut Hänet orjuudestaan, kuten JEHOVA vapautti Kristukensa..?!

Kristus tarkoittaa kirkastettua ja Voideltua, kuten hyvin tiedätte..ja Jeesus ja Yeshua = Jumala pelastaa (Hänessä ja Hänen kauttaan) joka on VOideltu ja kirkastettu!?

Kristus uhrasi itsensä meidän puolesta...

tämäkin on juutalaista ja kristillistä perussanomaa ..Hän uhrasi itsensä viattomana IHMISENÄ ei Jumalana...kuinka olisi edes Jumala voinut kuolla; koko maailman Luoja ja Lunastaja, joka kuten Johannes kuvaa evankeliumissaan..."antoi ainoasyntyisen poikansa"...(Hengestään syntyneen, ei miehen spermasta...)....naisesta, joka oli valittu...Mariasta..neitsyestä 12-vuotiaasta tytöstä...joka oli kihlattu Joosefille, jonka vaimo ja lasten äiti oli kuollut....niinhän se Raamattu asian kertoo..uskotko sinä?

Siitähän on kysymys,..uskommeko Kirjoituksia vai omaamme..?!

Jeesus kysyikin viisaasti; "On kirjoitettu...kuinkas luet?"

JvB.

• means "Jumala pelastaa...

Joten Jumalan Poika Jeesus oli Messiaana Jehovan /Yehovan pelastusvälinen; Ihminen, joka lopetti VT ja tuli Uudeksi Testamentiksi ja uhriksi meidän syntiemme tähden; sehän on koko Pyhän Raamatun punainen lanka ja Pyhän veriuhrin tarkoitus ja huipennus tulee kun Hän saapuu Kuninkaana II kerran maan päälle hallitsemaan omiaan ja tuomitsemaan saatanan sekä häneen liittoutuneet ihmiset!?

Jos Saatanaa ei ole olemassa; ei ole olemassa Yehova-Jumalaakaan ; ja nasaretilainen olisi vai Kristus mielikuvituksen perusteella...?!

Mutta jo se, että juutalaiset ovat olemassa ja Israelin kansa sekoittuneena kaikkialle maailmaan, Suomessa olemme Joosefin sukua ja perimää...jne...todistaa että koko Pyhä Raamattu ja sen ennalta nähty ja kirjoitettu --määrätty Sana on totta..?!

Mikä muu selittäisi sen vihamielisyyden heitä kohtaan ...?!

Jumalan kansaa ja yksilöitä on aina vihattu ja sorrettu täällä Saatanan hallitsemalla Telluksella...kunnes heidät tuomitaan ja hävitetään!?

JvB.

• kuin kuminauha

"Eivät kai tee,tai voi tehdäkin..."

ei hitto yritä nyt kerrankin olla jostakin jotain mieltä! :O

tämä on kristallinkirkas esimerkki tuosta sinun epämääräisestä ja todella epäilyttävästä touhustasi tällä palstalla.

• on....

ettei messiaanit saa hänestä yliotetta ja johda häntä harhaan. Tottakai hänellä on oma pää ajatella, mutta kyseinen lahko on ovela.

Tinotito, olet oikealla tiellä - ja älä pahastu vaikka me nyt täällä keskustellaankin sinusta :)

on.... kirjoitti:

ettei messiaanit saa hänestä yliotetta ja johda häntä harhaan. Tottakai hänellä on oma pää ajatella, mutta kyseinen lahko on ovela.

Tinotito, olet oikealla tiellä - ja älä pahastu vaikka me nyt täällä keskustellaankin sinusta :)

olen vanha kettu jo näissä asioissa.
        En usko jeesukseen enkä mihinkään rabbiin jumalana ,koska se on minusta jo Jumalanpilkkaa.Uskon juutalaiseen peruskaavaan ja Israelin valtion olemassaoloon:olen siihen sitoutunutkin valaehtoisesti.
        Minusta silti olisi hyvä jos ei niin paljon kiinnitettäisi huomiota kirjoittajan persoonaan..

Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      84
      3402
    2. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      25
      2014
    3. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      194
      1924
    4. PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä

Toivottavasti on   s  i  n  i  v  u  o  k  k  o    nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w
      Maailman menoa
      341
      1316
    5. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      84
      1279
    6. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
      Perussuomalaiset
      89
      1137
    7. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      82
      923
    8. Varoitus kyläläisille Suomussalmella

Paikkakunnalla on ilmennyt huolestuttavaa toimintaa jossa kaksi aikuista miestä ( Dimitri ja Teemu ) on syyllistynyt nuo
      Suomussalmi
      12
      915
    9. Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi

Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.
      Tunteet
      23
      845
    10. Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen

Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha
      Ikävä
      61
      790
    Aihe