Raamattu onkin kulttuurisidonnainen

Palstan helluntailaisten keskuudessa patriarkan asemaan noussut Mohikaani tuo esille varsin merkittävän väitteen, joka kumoaa täysin näkemyksen Raamatusta ajattomana, nykypäiväänkin sopivana Jumalan sanana. Siteeraan Mohikaania:

"Tuossa alempanakin, hän kaivaa Raamatusta, ikivanhoja kulttuurellisia asioita, joilla ei ole mitään tekemistä tämänpäivän suomessa, ei uskovaisten, eikä ei-uskovien elämässä."

Kommentissaan Mohikaani viittaa Pekun esille tuomiin Raamatun kohtiin, joissa Jumala toimii äärimmäisen raa'alla ja julmalla tavalla.

Raamatun aikasidonnaisuus on helluntailaisuudessa pyritty perinteisesti kiistämään, mikä tulee esille esimerkiksi suhtautumisessa homoihin. Helluntailaiset kiistävät jyrkästi, että Raamatussa kerrotut näkemykset homoseksuaalisuuteen kumpuaisivat tuon ajan primitiivisestä kulttuurista ja tiedon puutteesta. Nyt kuitenkin Mohikaani tuo esille, että Raamatun kirjoitusten painoarvoa arvioitaessa kulttuurisidonnaisuus pitäisikin ottaa huomioon - oudon ristiriitaista.

62

1134

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vetelä täällä"

Raamattu EI kestä objektiivista tarkastelua!

Se on ihmisen oma luomus - täynnä järjettömiä ristiviittauksia ja ajalleen tyypillisiä uskomuksia.

• todé

nostat helluntailaisuuden noinkin merkittäväksi tekijäksi kristillisessä kentässä.
      Vai miksi haluat korostaa juuri helluntailaisuuden merkitystä homosuhdekeskustelussa?

• merkitystä homosuhdekeskustelussa kahdesta syystä:

Ensiksi, homovastaisuus ja sen voimakas esilletuonti näyttää olevan helluntailaisuuden tärkeimpiä missioita.

Toiseksi, tämä on helluntailaisuutta käsittelevä palsta.

• PakanainHuuto

miksi heitä ei jätetä rauhaan? Mutta kyseinen aihe taitaa käydä esimerkkinä niin monissa tapauksissa.

Onhan raamatussa kaikkea muutakin 'soopaa! mutta ne asiat eivät enää pidä kutiansa tämän päivän maailmassa.

• todé
        Työmies2 kirjoitti:

merkitystä homosuhdekeskustelussa kahdesta syystä:

Ensiksi, homovastaisuus ja sen voimakas esilletuonti näyttää olevan helluntailaisuuden tärkeimpiä missioita.

Minusta taasen näyttää siltä, että teillä ukkokööriläisillä on ihan oma maailmansa täällä. Olette rakentaneet itsekukin ihan omituisen kuvan edustamastanne viiteryhmästä. Sinäkin, valitan.

• PakanainHuuto
        Työmies2 kirjoitti:

ja eheytän siellä itseni lesboksi. Rääkätkää ja pilkatkaa sitten vuorostaan minua, eikä näitä muita.

• todé
        PakanainHuuto kirjoitti:

miksi heitä ei jätetä rauhaan? Mutta kyseinen aihe taitaa käydä esimerkkinä niin monissa tapauksissa.

Onhan raamatussa kaikkea muutakin 'soopaa! mutta ne asiat eivät enää pidä kutiansa tämän päivän maailmassa.

Jos kukaan uskovaisista ei tee homoaloitusta muutamaan viikkoon, sen tekee joku palstan homoista tai muista ei-helluntailaisista, joko aivan sanasta sanaan tai sitten esiintymällä uskovaisena.

Elä näiden kanssa jumalisesti.
        Henk. koht. en jaksa kauheasti kiinnostua ko. aiheesta, kun se ei ennen näitäkään päiviä ole ollut pinnalla elämässäni (homojen vastustaminen, mitä se sitten lieneekään) - kuten ei ole helluntaiherätyksessä muutenkaan.

• PakanainHuuto
        todé kirjoitti:

Jos kukaan uskovaisista ei tee homoaloitusta muutamaan viikkoon, sen tekee joku palstan homoista tai muista ei-helluntailaisista, joko aivan sanasta sanaan tai sitten esiintymällä uskovaisena.

Henk. koht. en jaksa kauheasti kiinnostua ko. aiheesta, kun se ei ennen näitäkään päiviä ole ollut pinnalla elämässäni (homojen vastustaminen, mitä se sitten lieneekään) - kuten ei ole helluntaiherätyksessä muutenkaan.

aihe. Koska täällä on niin järissyttäviä mielipiteitä em. asioista.

• todé
        PakanainHuuto kirjoitti:

ja eheytän siellä itseni lesboksi. Rääkätkää ja pilkatkaa sitten vuorostaan minua, eikä näitä muita.

nyt ihan noin? Aslan kun ei ole mikään helluntailainen pulju.
        Tietysti jos haluaa nähdä asian yhtä kapea-alaisena, kuin eräät sen näkevät, voi helluntailaisuutta pilkata pilkkaamalla Aslania.

• todé
        PakanainHuuto kirjoitti:

aihe. Koska täällä on niin järissyttäviä mielipiteitä em. asioista.

Se onkin tosi ikävää, että muutamat uskovaiset vastaavat asiattomasti asiattomuuteen. Homoista kirjoitellaan tosiaan aivan järkyttäviä lausuntoja, ja samaan hengen (minkähän hengen?) vetoon voidaan saarnata Jumalan rakkaudesta. Siinä on Jumalalla miettimistä, sanoisin.
        Pitäisi näet muistaa, että vain Jumala tuomitsee - ja armahtaa - myös homon.

• PakanainHuuto
        todé kirjoitti:

nyt ihan noin? Aslan kun ei ole mikään helluntailainen pulju.
        Tietysti jos haluaa nähdä asian yhtä kapea-alaisena, kuin eräät sen näkevät, voi helluntailaisuutta pilkata pilkkaamalla Aslania.

aivan turhanpäiväinen asia tästä h-seksuaalisuudesta, joka mielletään tietyissä piireissä niin hirveäääääääääääääään kauhistusken synniksi.

En voi ymmärtää, että jos raamattu sanoo vain pätkän tuosta aiheesta eikä ollenkaan puhu ihmisten välisestä rakkaudesta, kunnioituksesta,luottamuksesta mitä kahden ihmisen välillä vain voi olla (olkoonkin samaa sukupuolta), vaan aina vain aktista, niin jossain on mätää ja kovasti.

Homppelit syyllistyvät myös itse tähän helluntailaisuuden härnäämiseen koska helluntailaiset vastaavat aina niin tajuttoman kapeasti sekä ihmismieltä tuntemattomasti em. asiaan.

Mutta elämä on elämää ja siinä on tilaa kaikille Luojan luomille.

• PakanainHuuto
        todé kirjoitti:

Se onkin tosi ikävää, että muutamat uskovaiset vastaavat asiattomasti asiattomuuteen. Homoista kirjoitellaan tosiaan aivan järkyttäviä lausuntoja, ja samaan hengen (minkähän hengen?) vetoon voidaan saarnata Jumalan rakkaudesta. Siinä on Jumalalla miettimistä, sanoisin.
        Pitäisi näet muistaa, että vain Jumala tuomitsee - ja armahtaa - myös homon.

ja ihminen laitetaan törkeillä sanoilla itse Saatanan huostaan, Sitten yhtäkkiä rakastetaankin ihmistä, jos käyttäytyy niin kuin minun arvomaailmalleni sopii.

Ps luitko tuolla pari sivua taaksepäin mun tekstin
        vastasin sulle otsikolla 'Jopas murjaisit' jos niin kaivan sen esille.

• todé
        PakanainHuuto kirjoitti:

aivan turhanpäiväinen asia tästä h-seksuaalisuudesta, joka mielletään tietyissä piireissä niin hirveäääääääääääääään kauhistusken synniksi.

En voi ymmärtää, että jos raamattu sanoo vain pätkän tuosta aiheesta eikä ollenkaan puhu ihmisten välisestä rakkaudesta, kunnioituksesta,luottamuksesta mitä kahden ihmisen välillä vain voi olla (olkoonkin samaa sukupuolta), vaan aina vain aktista, niin jossain on mätää ja kovasti.

Homppelit syyllistyvät myös itse tähän helluntailaisuuden härnäämiseen koska helluntailaiset vastaavat aina niin tajuttoman kapeasti sekä ihmismieltä tuntemattomasti em. asiaan.

Mutta elämä on elämää ja siinä on tilaa kaikille Luojan luomille.

Jos haluat keskustelua uskosta ja elämästä laaja-alaisesti, älä pyöri täällä. Me palstan viisi-kolme helluntailaista edustamme aivan yhtä pönttöä kuvaa ryhmästämme, kuin työmiehet, umpiheterot ja poikalapset omastaan.

Sinänsä harmillista.

• todé
        PakanainHuuto kirjoitti:

ja ihminen laitetaan törkeillä sanoilla itse Saatanan huostaan, Sitten yhtäkkiä rakastetaankin ihmistä, jos käyttäytyy niin kuin minun arvomaailmalleni sopii.

Ps luitko tuolla pari sivua taaksepäin mun tekstin
        vastasin sulle otsikolla 'Jopas murjaisit' jos niin kaivan sen esille.

On tässä ollut paljon muutakin...

• todé kirjoitti:

Jos haluat keskustelua uskosta ja elämästä laaja-alaisesti, älä pyöri täällä. Me palstan viisi-kolme helluntailaista edustamme aivan yhtä pönttöä kuvaa ryhmästämme, kuin työmiehet, umpiheterot ja poikalapset omastaan.

Sinänsä harmillista.

Sinä edustat helluntailaisuutta mutta mitä ihmeen ryhmää me mielestäsi edustamme?

• todé
        Työmies2 kirjoitti:

Sinä edustat helluntailaisuutta mutta mitä ihmeen ryhmää me mielestäsi edustamme?

edustat työmiehiä, uskoisin.
        Yhdessä edustatte ymmärtääkseni ei-kristillisyyttä. Tosin Poikalapsi on kertonut uskovansa Jumalaan, muttei kuitenkaan raamattuun Jumalan sanana (niin olen ymmärätnyt). Se lausunto tekee hänestä ei-kristityn.

• PakanainHuuto
        todé kirjoitti:

Sinänsä harmillista.

että edustatte kummatkin osapuolet pönttöä kuvaa.
        Tässä vain törmää alati kaski ryhmittymään, joilla on erilaiset näkemykset keskenään, ja jotka eivät pääse irti toisistaan.

Joka päivä täällä ainakin 2 sorsaa törmää toisiinsa ja tulee nokkakolareita, joista vähäksi aikaa mennään omille reviireilleen ja ei kun taas kimppuun.

Olen nyt lievästi kärttyisellä päällä koska olen jotenkin itseni sotkenut tähän palstaan. Kun en voi olla yhtä mieltä enkä eri mieltä.

Tai ymmärrän uskon asioita tietyistä olosuhteista johtuen ja ymmärrän myös maallista puolta. Tai en ymmärrä enää yhtään mitään.

• .......
        todé kirjoitti:

"Jos kukaan uskovaisista ei tee homoaloitusta muutamaan viikkoon, sen tekee joku palstan homoista tai muista ei-helluntailaisista"

Eikö homot voi olla helluntalaisia?

• PakanainHuuto
        todé kirjoitti:

On tässä ollut paljon muutakin...

"Säälihän on
        Kirjoittanut: todé 25.10.2007 klo 08.08

rakkautta , myötätuntoa ja empatiaa."

--------------

Vastasin:opas murjaisit...
        Kirjoittanut: Pakanain.Huuto 25.10.2007 klo 16.42

säälistäkö tässä yhdessä asutaan? Säälistäkö kunnioitan läheisiäni? säälistäkö tunnen empatiaa sua kohtaan, höh vaikka en tunnekaan.

Säälin noita palstalaisia, jotka kirjoittavat matalaotsaisia juttuja. Ja moni saattaa sääliä minua, kun kirjoitan heikolla ymmärryksellä tekstiä.

Moni uskova tuntee varmaan sääliä uskomattomia kohtaan koska eivät ota Valoa vastaan, empatiaa se ei kuitenkaan ole.

Ketju otsikko on näin:
        Eikö uskova tunne sääliä?
        Kirjoittanut: Pe.ku 25.10.2007 klo 00.10

• todé
        PakanainHuuto kirjoitti:

että edustatte kummatkin osapuolet pönttöä kuvaa.
        Tässä vain törmää alati kaski ryhmittymään, joilla on erilaiset näkemykset keskenään, ja jotka eivät pääse irti toisistaan.

Joka päivä täällä ainakin 2 sorsaa törmää toisiinsa ja tulee nokkakolareita, joista vähäksi aikaa mennään omille reviireilleen ja ei kun taas kimppuun.

Olen nyt lievästi kärttyisellä päällä koska olen jotenkin itseni sotkenut tähän palstaan. Kun en voi olla yhtä mieltä enkä eri mieltä.

Tai ymmärrän uskon asioita tietyistä olosuhteista johtuen ja ymmärrän myös maallista puolta. Tai en ymmärrä enää yhtään mitään.

kyllä Työmiestä aika ajoin hyvinkin fiksuna tyyppinä, mutta joskus taas ihmettelen sitä, kuinka fiksu ihminen kehtaa höpötellä inkkareiden kanssa päivät läpeensä. Poikalapsi taas... antaa itsestään huumorintajuttoman fanaatikon kuvan, ei mahda mittään.

Tämä menee nyt aivan "henkilökohtaiseksi" ... niin että jatkanpa siivousta - koko talo näyttää olevan kuin pieni alkuräjähdys olisi päässyt sattumaan --- tyhjästäkö on tämä kaikki sotku lähtöisin? Mennevätkö planeetat järjestyksen ilman älykästä järjestäjää?

(Kaipaan yhä vanhaa nyt.fin uskonto-palstaa, sen voittanutta ei ole -tosin en ole aktiivisesta etsinytkään mitään muuta foorumia. Täällä on kuitenkin, kiitos esim. sinun, mukavaa jutella kaikenlaista, eritoten Raamattua koskevaa.)

• todé
        PakanainHuuto kirjoitti:

"Säälihän on
        Kirjoittanut: todé 25.10.2007 klo 08.08

rakkautta , myötätuntoa ja empatiaa."

--------------

Vastasin:opas murjaisit...
        Kirjoittanut: Pakanain.Huuto 25.10.2007 klo 16.42

säälistäkö tässä yhdessä asutaan? Säälistäkö kunnioitan läheisiäni? säälistäkö tunnen empatiaa sua kohtaan, höh vaikka en tunnekaan.

Säälin noita palstalaisia, jotka kirjoittavat matalaotsaisia juttuja. Ja moni saattaa sääliä minua, kun kirjoitan heikolla ymmärryksellä tekstiä.

Moni uskova tuntee varmaan sääliä uskomattomia kohtaan koska eivät ota Valoa vastaan, empatiaa se ei kuitenkaan ole.

Ketju otsikko on näin:
        Eikö uskova tunne sääliä?
        Kirjoittanut: Pe.ku 25.10.2007 klo 00.10

Minä ajattelin tuossa Jeesusta itseään, jonka pitäisi olla meidän uskovien esikuva.
        Jeesus on Raamatun mukaan itse rakkaus ja täynnä armoa, sekä totuutta. Ja jos Jeesus tunsi sääliä ihmistä kohtaan, niin sääli kyllä tässä tapauksessa kumpuaa rakkaudesta ja myötätunnosta.

Mutta kuinka sinä, joka tunnustaudut ei-uskovaiseksi ,tunnet sääliä? Olen vahvasti sitä mieltä, että sinussakin, ihmisessä, vaikuttaa, tahdot tai et, Jumalan sinuun puhaltama henki, elämän henki.
        Uskon myös, että eläinkunta ei tunne sääliä. Se ominaisuus on annettu vain ihmiselle. Eläimillä on omat empationnin kanavansa.

• PakanainHuuto
        todé kirjoitti:

kyllä Työmiestä aika ajoin hyvinkin fiksuna tyyppinä, mutta joskus taas ihmettelen sitä, kuinka fiksu ihminen kehtaa höpötellä inkkareiden kanssa päivät läpeensä. Poikalapsi taas... antaa itsestään huumorintajuttoman fanaatikon kuvan, ei mahda mittään.

Tämä menee nyt aivan "henkilökohtaiseksi" ... niin että jatkanpa siivousta - koko talo näyttää olevan kuin pieni alkuräjähdys olisi päässyt sattumaan --- tyhjästäkö on tämä kaikki sotku lähtöisin? Mennevätkö planeetat järjestyksen ilman älykästä järjestäjää?

(Kaipaan yhä vanhaa nyt.fin uskonto-palstaa, sen voittanutta ei ole -tosin en ole aktiivisesta etsinytkään mitään muuta foorumia. Täällä on kuitenkin, kiitos esim. sinun, mukavaa jutella kaikenlaista, eritoten Raamattua koskevaa.)

kun et ole heti työntämässä minua Jumalan kitaan.
        Sanoisin, että sulla on ns, talonpoikaisjärki tallella.

Minä kun en ole koskaan voinut uskovan kanssa vapaasti, olosuhteista johtuen, keskustella kenenkään kanssa raamatusta enkä uskosta, jota en käsitä alkuunkaan vaikka pitäisi käsittää.

• PakanainHuuto
        todé kirjoitti:

Minä ajattelin tuossa Jeesusta itseään, jonka pitäisi olla meidän uskovien esikuva.
        Jeesus on Raamatun mukaan itse rakkaus ja täynnä armoa, sekä totuutta. Ja jos Jeesus tunsi sääliä ihmistä kohtaan, niin sääli kyllä tässä tapauksessa kumpuaa rakkaudesta ja myötätunnosta.

Mutta kuinka sinä, joka tunnustaudut ei-uskovaiseksi ,tunnet sääliä? Olen vahvasti sitä mieltä, että sinussakin, ihmisessä, vaikuttaa, tahdot tai et, Jumalan sinuun puhaltama henki, elämän henki.
        Uskon myös, että eläinkunta ei tunne sääliä. Se ominaisuus on annettu vain ihmiselle. Eläimillä on omat empationnin kanavansa.

"minä joka tunnustan olevani ei-uskova en voisi mukamas tuntea sääliä. huhu, huh,

Minä tunnen kaikki ihmisen inhimilliset tunteet:
        säälin, empatian, rakkauden, katumuksen,surun, tuskan, ilon jne.jne.

Minä olen tunteva IHMINEN vaikka en ole USKOSSA.

Tunteet eivät katoa ei-uskovalta

Mutta et varmasti voinut tuota tarkoittaa, etten tunne sääliä koska en ole uskova....?????????

• PakanainHuuto
        todé kirjoitti:

"Mutta kuinka sinä, joka tunnustaudut ei-uskovaiseksi ,tunnet sääliä?"

Vastaa milloin vastaat tai ole vastaamatta, mutta kuinka voit ajatella noin. Pöyristyttävää?
        Eikö sinusta ei-uskovilla ole säälin, rakkauden, myötätunnon tunteita ollenkaan? Oletatko että ei-uskovat ovat pahaa täynnä?

Käsittämätöntä, olen ymmällä...

• Hmmm...
        PakanainHuuto kirjoitti:

"Mutta kuinka sinä, joka tunnustaudut ei-uskovaiseksi ,tunnet sääliä?"

Vastaa milloin vastaat tai ole vastaamatta, mutta kuinka voit ajatella noin. Pöyristyttävää?
        Eikö sinusta ei-uskovilla ole säälin, rakkauden, myötätunnon tunteita ollenkaan? Oletatko että ei-uskovat ovat pahaa täynnä?

Käsittämätöntä, olen ymmällä...

Ei hämmästytä, kuin korkeintaan se, että kirjoittaja on Tode. Ehkäpä ajatus oli vain kirjallisesti huonosti ilmaistu.

Muutoin tämänkaltaiset luulottelu ei-uskovista tuntuvat olevan aika yleisiä. Ei-uskovilta puuttuu mm. kyky anteeksiantoon, rakastamiseen, aitoon empatiaan (ei-uskovan empatia on teeskentelyä) jne. Ei-uskova on luonnollisesti myös aina paha. Tällaisiin, ilman huumorin häivää esitettyihin väitteisiin muistan palstalla törmänneeni.

• homovastaisuutta
        Työmies2 kirjoitti:

niin kyllä se löytyy ihan tuolta maailman keskeltä.

• PakanainHuuto
        Hmmm... kirjoitti:

Ei hämmästytä, kuin korkeintaan se, että kirjoittaja on Tode. Ehkäpä ajatus oli vain kirjallisesti huonosti ilmaistu.

Muutoin tämänkaltaiset luulottelu ei-uskovista tuntuvat olevan aika yleisiä. Ei-uskovilta puuttuu mm. kyky anteeksiantoon, rakastamiseen, aitoon empatiaan (ei-uskovan empatia on teeskentelyä) jne. Ei-uskova on luonnollisesti myös aina paha. Tällaisiin, ilman huumorin häivää esitettyihin väitteisiin muistan palstalla törmänneeni.

kohtaan noin vääristyneet käsitykset?
        Minua hämmästyttää.
        Olen syvästi pettynyt, jos noin on asia kuten sanoit.

• todé kirjoitti:

edustat työmiehiä, uskoisin.
        Yhdessä edustatte ymmärtääkseni ei-kristillisyyttä. Tosin Poikalapsi on kertonut uskovansa Jumalaan, muttei kuitenkaan raamattuun Jumalan sanana (niin olen ymmärätnyt). Se lausunto tekee hänestä ei-kristityn.

veistää joku puupölkky eteisen nurkkaan kuten esi-isillämme oli tapana tehdä.

Sitten minäkin voisin uskoa että se pölkky on siinä nurkassa.

• todé kirjoitti:

Eräskin uskova nimimerkki nimesi sääliä tuntevat sairaiksi.

Muutkin ihmiseläimet tuntevat sääliä ja varsinkin ne joista haarauduttiin muutama miljoona vuotta sitten.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Ihmisapinat

Ei ole ihminen vielä gorillasta kauas "kävellyt" kuten tuo kuva osoittaa.
        http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f6/Primatenskelett-drawing.jpg

• todé
        PakanainHuuto kirjoitti:

"minä joka tunnustan olevani ei-uskova en voisi mukamas tuntea sääliä. huhu, huh,

Minä tunnen kaikki ihmisen inhimilliset tunteet:
        säälin, empatian, rakkauden, katumuksen,surun, tuskan, ilon jne.jne.

Minä olen tunteva IHMINEN vaikka en ole USKOSSA.

Tunteet eivät katoa ei-uskovalta

Mutta et varmasti voinut tuota tarkoittaa, etten tunne sääliä koska en ole uskova....?????????

Katsos kun puhuin ensin Jeesuksen säälimisestä ja sen jälkeen uskovaisten, mutta sitten kyselin kuitenkin, että kuinka sinä sitten tunnet sääliä, vaikket olekaan uskovainen.
        Tahdoin siis sanoa, että säälin tunne ei ole uskovaisten etuoikeus. Selitin vielä perään, että ihminen tuntee sääliä, muttei eläin.

Joko ponimait?

• todé
        Pe.ku kirjoitti:

Eräskin uskova nimimerkki nimesi sääliä tuntevat sairaiksi.

Muutkin ihmiseläimet tuntevat sääliä ja varsinkin ne joista haarauduttiin muutama miljoona vuotta sitten.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Ihmisapinat

Ei ole ihminen vielä gorillasta kauas "kävellyt" kuten tuo kuva osoittaa.
        http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f6/Primatenskelett-drawing.jpg

Tosin sellaisia ihmisiä on varmasti aika vähän.

Kumma mötäkkä nousi kirjoituksestani. En ymmärrä, kuin ihmeessä se ymmärrettiin noin väärin. Yritin vain selittää, että koska ihminen, myös umpiatte, on luotu Jumalan kuvaksi, hän(kin) tuntee sääliä.

Olen edelleen vahvasti sitä mieltä, ettei minun helluntailaiskissani kykene säälintunteeseen, vaan ainoastaan kiintymykseen, joka sekin johtuu huolenpidosta, muikuista ynnä muista herkuista.

• ette tiedä?
        todé kirjoitti:

Katsos kun puhuin ensin Jeesuksen säälimisestä ja sen jälkeen uskovaisten, mutta sitten kyselin kuitenkin, että kuinka sinä sitten tunnet sääliä, vaikket olekaan uskovainen.
        Tahdoin siis sanoa, että säälin tunne ei ole uskovaisten etuoikeus. Selitin vielä perään, että ihminen tuntee sääliä, muttei eläin.

Joko ponimait?

"Simpanssikin auttaa vapaaehtoisesti

Altruismia vieraan auttamista ilman omaa hyötyä on pidetty ihmisen ominaisuutena, mutta myös simpanssit tarjoavat auttavan kätensä, jopa ihmiselle.

Felix Warneken ja Micael Tomasello saksalaisesta Max Planck Instituutista testasivat sekä 1,5-vuotiaiden lasten että nuorten simpanssien avuliaisuutta. Tehtävissä aikuinen kasasi kirjapinoja, ripusti pyykkiä tai kurkotteli tavaroita ja oli silmin nähden hankaluuksissa.

Tutkijoiden hämmästykseksi jo näin pienet lapset ymmärsivät, milloin toinen oli pulassa ja olivat innokkaita auttamaan jokaisessa tehtävässä. Myös simpanssit tahtoivat auttaa yltämään tavaroihin, mutta muissa askareissa niiden tukeen ei ollut luottamista. Warnekenin ja Tomasellon tulkinnan mukaan pikkulapset ja simpanssit haluavat kummatkin olla avuksi, mutta niiden kyky tulkita toisen avuntarvetta eroaa toisistaan.

Simpanssien kehittyneistä yhteistyötaidoista kertovat myös Max Planck Instituutin tutkijan Alicia Melisin tulokset. Melisin tiimi kehitti koesarjan, jossa simpanssien piti ruokaa saadakseen värvätä kumppani apurikseen. Simpanssit näyttivät pysyvän kärryillä siitä, kenen kanssa ruoanhankinta sujui tuottoisimmin. Kokeiden edetessä ne huolivat parikseen vain tehokkaaksi osoittautuneen lajikumppanin."

http://www.tiede.fi/uutiset/uutinen.php?id=2448

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/4766490.stm

"Yksisoluista sukurakkautta

Hädän hetkellä ihmisillä ja monilla sosiaalisilla eläimillä on tapana turvautua omiin sukulaisiinsa. Nyt Ricen yliopiston tutkijat ovat osoittaneet, ettei tämä ominaisuus rajoitu korkeampiin eläimiin. Mikrobitkin tunnistavat omat sukulaisensa ja suosivat niitä.

Uusi havainto perustuu maaperässä elävän Dictyostelium purpureum-ameeban tutkimiseen. Tämä yksisoluinen ameeba elää yleisenä maaperässä ja käyttää ravinnokseen lähinnä bakteereja. Niukkoina aikoina ameebat kerääntyvät yhteen ja tuottavat itiöemän, jossa on pitkä varsi ja itiöpesäke. Itiöemän tuottamisella on kuitenkin hintansa; osan mikrobeista on uhrattava itsensä ja erilaistuttava steriiliksi varreksi.

Tutkija Natasha Mehdiabadi manipuloi ameebojen käyttäytymistä laboratoriossa. Kun ameeboja pidettiin nälässä, ne kerääntyivät yhteen lisääntymään. Itiöemien geneettinen analyysi paljasti, että kukin itiöemä koostui pääsääntöisesti samaan sukulinjaan kuuluvista yksilöistä. Tutkimuksen julkaisi Nature."

http://www.tiede.fi/uutiset/uutinen.php?id=2654

• todé
        ette tiedä? kirjoitti:

"Simpanssikin auttaa vapaaehtoisesti

Altruismia vieraan auttamista ilman omaa hyötyä on pidetty ihmisen ominaisuutena, mutta myös simpanssit tarjoavat auttavan kätensä, jopa ihmiselle.

Felix Warneken ja Micael Tomasello saksalaisesta Max Planck Instituutista testasivat sekä 1,5-vuotiaiden lasten että nuorten simpanssien avuliaisuutta. Tehtävissä aikuinen kasasi kirjapinoja, ripusti pyykkiä tai kurkotteli tavaroita ja oli silmin nähden hankaluuksissa.

Tutkijoiden hämmästykseksi jo näin pienet lapset ymmärsivät, milloin toinen oli pulassa ja olivat innokkaita auttamaan jokaisessa tehtävässä. Myös simpanssit tahtoivat auttaa yltämään tavaroihin, mutta muissa askareissa niiden tukeen ei ollut luottamista. Warnekenin ja Tomasellon tulkinnan mukaan pikkulapset ja simpanssit haluavat kummatkin olla avuksi, mutta niiden kyky tulkita toisen avuntarvetta eroaa toisistaan.

Simpanssien kehittyneistä yhteistyötaidoista kertovat myös Max Planck Instituutin tutkijan Alicia Melisin tulokset. Melisin tiimi kehitti koesarjan, jossa simpanssien piti ruokaa saadakseen värvätä kumppani apurikseen. Simpanssit näyttivät pysyvän kärryillä siitä, kenen kanssa ruoanhankinta sujui tuottoisimmin. Kokeiden edetessä ne huolivat parikseen vain tehokkaaksi osoittautuneen lajikumppanin."

http://www.tiede.fi/uutiset/uutinen.php?id=2448

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/4766490.stm

"Yksisoluista sukurakkautta

Hädän hetkellä ihmisillä ja monilla sosiaalisilla eläimillä on tapana turvautua omiin sukulaisiinsa. Nyt Ricen yliopiston tutkijat ovat osoittaneet, ettei tämä ominaisuus rajoitu korkeampiin eläimiin. Mikrobitkin tunnistavat omat sukulaisensa ja suosivat niitä.

Uusi havainto perustuu maaperässä elävän Dictyostelium purpureum-ameeban tutkimiseen. Tämä yksisoluinen ameeba elää yleisenä maaperässä ja käyttää ravinnokseen lähinnä bakteereja. Niukkoina aikoina ameebat kerääntyvät yhteen ja tuottavat itiöemän, jossa on pitkä varsi ja itiöpesäke. Itiöemän tuottamisella on kuitenkin hintansa; osan mikrobeista on uhrattava itsensä ja erilaistuttava steriiliksi varreksi.

Tutkija Natasha Mehdiabadi manipuloi ameebojen käyttäytymistä laboratoriossa. Kun ameeboja pidettiin nälässä, ne kerääntyivät yhteen lisääntymään. Itiöemien geneettinen analyysi paljasti, että kukin itiöemä koostui pääsääntöisesti samaan sukulinjaan kuuluvista yksilöistä. Tutkimuksen julkaisi Nature."

http://www.tiede.fi/uutiset/uutinen.php?id=2654

esi-isiämme. :-o

Se, että eläinlauma kokoontuu hädänhetkellä yhteen, ei kerro yhtään mitään säälintunteen omaamisesta.

• teillä, joten
        todé kirjoitti:

esi-isiämme. :-o

Se, että eläinlauma kokoontuu hädänhetkellä yhteen, ei kerro yhtään mitään säälintunteen omaamisesta.

voinette määritellä käsitteen 'sääli'?

:D

• to..
        todé kirjoitti:

Tosin sellaisia ihmisiä on varmasti aika vähän.

Kumma mötäkkä nousi kirjoituksestani. En ymmärrä, kuin ihmeessä se ymmärrettiin noin väärin. Yritin vain selittää, että koska ihminen, myös umpiatte, on luotu Jumalan kuvaksi, hän(kin) tuntee sääliä.

Olen edelleen vahvasti sitä mieltä, ettei minun helluntailaiskissani kykene säälintunteeseen, vaan ainoastaan kiintymykseen, joka sekin johtuu huolenpidosta, muikuista ynnä muista herkuista.

että katti on teihin edes kiintynyt, jospa se vaan näyttelee ateriaedun menettämisen pelossa?

• todé
        to.. kirjoitti:

että katti on teihin edes kiintynyt, jospa se vaan näyttelee ateriaedun menettämisen pelossa?

Se, että se odottaa iltaisin pihamaalla samassa paikassa kotiintuloani, on mitä todennäköisimmin vain muikkujen odottamista. Yleensä ostan sille 10 mujetta noin pari kertaa kuukaudessa niin että jännitettävää riittää.
        Tuskin se säälii minua, vaikka monta kertaa raahaudun autosta puolikuolleena.
        Se kiittää herkkuateriastaan aina hierotumalla sääriäni vasten, ja tekee sen AINA ennen ateriaa. Sama rituaali käydään ennen kuin olen edes inahtanutkaan ruoasta. Ruokailun jälkeen katista ei näy vilaustakaan.
        Se tietää, että ruokin sen melkein aina aamulla ensimmäisenä ja koettaa kiirehtiä aamiaisensa saamista liimautumalla kinttuihini.
        Missähän sillä siis on sitä sääliä?

• on käskenyt

lukemaan entisen liiton aikaisia tapahtumia, jos ei ole uudesta liitostakaan käsitystä. Siinä kyllä harhautuu pahasti, kun sen menee tekemään.

• todé

on myös asioita, tapoja, jotka täytyy nähdä kulttuurisidonnaisina.
        Usko Jumalaan ja sen merkitys sinänsä ei ole kulttuurisidonnainen juttu, mutta elämä erilaisissa yhteiskunnissa eri aikakausilla tekee meidät automaattisesti kulttuureihin sitoutuneiksi.

• logiikan puutetta

ja "erehtymätön", eikä siksi tee "uusia liitoja" vanhojen tilalle.

Kaiken lisäksi "vanha liitto" on solmittu ikuisiksi ajoiksi, joten se "pätee" tänäänkin.

• logiikan avulla on

todettavissa, että Jeesuksenne (= 'uusi liitto'?)

viittaa KAIKESSA siihen Raamatun jumalaan, joka kantaa läpi _KOKO_ Raamatun?

"Minä sanon teille: ellette te noudata _Jumalan_ tahtoa paljon _paremmin_ kuin lainoppineet ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan."

Ts. 'lainoppineet ja fariseukset' noudattivat Raamattuaan KIRJAIMELLISESTI ja nyt Jeesus toteaa, että vieläkin 'paremmin'.

Ja näin on jumalanne tahto johon Jeesus viittaa:

2. Moos. 32:27 "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Jokainen sitokoon miekkansa vyölleen. Käykää sitten edestakaisinleirin halki portista porttiin ja tappakaa jokainen, olkoon vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen."

Hes. 9:5-7 "Ja niille toisille hän (Jumala) sanoi minun kuulteni: Kiertäkää kaupungin läpi hänen jäljessään jasurmatkaa. Älkää säälikö, älkää armahtako, tappakaa tyyten vanhukset, nuorukaiset, neitsyet, lapset ja vaimot."

4. Moos. 25:4 "Ja Herra sanoi Moosekselle: Ota kansan kaikki päämiehet ja lävistä heidät paaluihin Herralle, vastenaurinkoa, että Herran vihan hehku kääntyisi pois Israelista."

4. Moos. 15:36 "Silloin koko seurakunta vei hänet leirin ulkopuolelle, ja he kivittivät hänet kuoliaaksi, niinkuin Herra oli Moosekselle käskyn antanut."

1. Sam. 6:19 "... ja kansa suri sitä, että Herra oli surmannut niin paljon kansaa."

Psa. 7:12-14 "Jumala on vanhurskas tuomari ja Jumala, joka vihastuu joka päivä. Jos kääntymystä ei tule, niin hänteroittaa miekkansa, jännittää jousensa ja tähtää sillä; hän valmistaa surma-aseet ja tekee nuolensa palaviksi."

5. Moos. 20:16-17 "Mutta näiden kansojen kaupungeissa, jotka Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle perintöosaksi, äläjätä ainoatakaan henkeä eloon, vaan vihi ne tuhon omiksi: heettiläiset ja amorilaiset, kanaanilaiset ja perissiläiset,hivviläiset ja jebusilaiset, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt."

Tuom. 14:19 "Silloin Herran Henki tuli häneen, ja hän meni Askeloniin, löi siellä kuoliaaksi kolmekymmentä miestä."

4. Moos. 15:36 "Silloin koko seurakunta vei hänet leirin ulkopuolelle, ja he kivittivät hänet kuoliaaksi, niinkuin Herra oliMoosekselle käskyn antanut."

Hoos. 14:1 "... he kaatuvat miekkaan, heidän pienet lapsensa ruhjotaan, ja heidän raskaat vaimonsa halkaistaan."

2. Moos. 15:3 "Herra on sotasankari, Herra on hänen nimensä."

Jooel 3:9-10 (Herra puhuu) "... Alkakaa pyhä sota, innostakaa sankareita, lähestykööt, hyökätkööt kaikki soturit.Takokaa vantaanne miekoiksi ja vesurinne keihäiksi."

Jes. 42:13-15 "Herra lähtee sotaan niinkuin sankari, niinkuin soturi hän kiihoittaa kiivautensa; hän nostaa sotahuudonja karjuu, uhittelee vihollisiansa. 'Minä olen ollut vaiti ikiajoista asti, olen ollut hiljaa ja pidättänyt itseni. Mutta nytminä huudan kuin lapsensynnyttäjä, puhallan ja puuskun. Minä teen autioiksi vuoret ja kukkulat, ja kuihdutan niiltäkaiken ruohon; minä muutan virrat saariksi ja kuivaan vesilammikot.'"

Heb. 12:29 "Sillä meidän Jumalamme on kuluttavainen tuli."
        2. Moos. 17:16 "... Herra sotii amalekilaisia vastaan sukupolvesta sukupolveen."

Elikkä vielä kerran:

Matt. 12:26 "Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Mene pois, saatana; sillä kirjoitettu on: 'Herraa, sinun Jumalaasi, pitää sinun kumartaman ja häntä ainoata palveleman'."

Jatko kysymys: ONKO HIHHULEIILA JOKU MUUKIN JUMALA kuin SE jumala johon Jeesus viittaa?

:D

• jolla on "sota lihaa vastaan" ja: "Vai luuletteko, että Raamattu syyttä sanoo: »Mustasukkaisen kiihkeästi hän halajaa henkeä, jonka on meihin pannut»"?
      [Jaak. 4:5, 2.Moos. 34:14; Gal. 5:17]

Hes. 9:10
      Niinpä minäkään en sääli enkä armahda. Minä annan heidän vaelluksensa tulla heidän oman päänsä päälle."

Jer. 12:12
      "Kaikkien erämaan kalliokukkulain ylitse tulivat hävittäjät, sillä Herran miekka syö maan toisesta äärestä hamaan toiseen; ei pelastu mikään, mikä lihaa on".

Uskovaisten olisi syytä tunnustaa että myös meidän liha ja veri kuuluu vaikeroiviin "maan sukukuntiin":

Matt. 24:30
      "Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin KAIKKI MAAN SUKUKUNNAT parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella".

Ilm. 1:7
      Katso, hän tulee pilvissä, ja kaikki silmät saavat nähdä hänet, niidenkin, jotka hänet lävistivät, ja KAIKKI MAAN SUKUKUNNAT vaikeroitsevat hänen tullessansa. Totisesti, amen.

• NUO tekstit

Uudesta Testamentista (=uusi diili) vai Vanhasta Testamentista?

?

• perusteluun kävellä

• NUO tekstit kirjoitti:

Uudesta Testamentista (=uusi diili) vai Vanhasta Testamentista?

?

ovat VL;n profeettoja, muut kohdat ovat Uudesta Testamentista. Mutta kun apostoli Paavali tunnusti:

Ap. t. 24:14
        "Mutta sen minä sinulle tunnustan, että minä sitä tietä vaeltaen, jota he lahkoksi sanovat, niin palvelen isieni Jumalaa, että minä uskon kaiken, mitä on kirjoitettuna laissa ja profeetoissa",

sanoi hän uskovansa nimenomaan Vanhan liiton profeettoja!

• Jeesuksen persoonalliseen tulemiseen, ja silti vetoat juuri siihen näillä Raamatun lauseilla.

""

• Raamattu

on sidonnainen aikaan, eli Vanha Testamentin aikaa on vanha liitto, jonka Jumala lupauksensa mukaan uudisti, eli antoi uuden, paremman liiton vanhan sijaan ja siksi Uuden Testamentin opetukset kuuluvat meille.

Vanha Testamentti on totta ja sieltä on tuotu monet opetukset uuteen liittoon, uuden liiton pään, eli Jeesuksen toimesta.

• sinun jäsentelysi.
      Noilla kahdella asialla ei ole mitään asiayhteyttä.

Se, kun et uskosta osattomana ymmrrä Raamatun sisltöä koknaisuudessaan, eikä ymmärrä pkukaan sen enempää.
      Jumala valitsi kansan, Israelin, ja kakki muut kansat olivat Jumalan vihollisia, siitä johtuu se, miten Jumala käsitteli Israelin ulkopulisia kansoja ja ihmisä, jos heistä oli vähänkään harmia Jumalan kansalle israelille, ne raivattiin pois, kaikki jopa eläimetkin monasti.

Ei Jumala ollut raaka, vaan Hän oli Israelin Jumala, kaikki, olkoot ketä hyvänsä, jos ei kunnioittanut israelia ja alsitunut israelin tahtoon, Jumala hävitti.
      Ette te tätä ymmärrä, teidän kyllä sen!

uudenliitonaikana, ei ole enää ihmisvihollisia, paitis isrealilla on yhä pakanakanst ympärillään vainoamassa.

Jeesuksessa JUmala kääntyi pakanain puoleen, pelastaakseen pakanoista itselleen seurakunnan, saarnauttamansa hullutuksen, ristin hullutksen kautta, ne jotka uskovat.
      Seurakunta on hengellinen israel, ja sen viholliset eivät ole ihmisiä, niikuin lakiliiton israelilla oli.
      Vaan uskovilla on taistelu henikivaltoja vastaan taivaan avaruuksissa olevia valtoja ja voimia vastaan, siis Saanana riivaaja joukkoja ja paholaisen enkeleitä vastaan.
      Ette te tätä ymmärrä, siksi kun ette ymmärrä, hengellistä Raamattua.

• Äly ei riitä?

1. Moos. 4:15 -- Kain merkitään, jotta muut ihmiset käsittäisivät hänen olevan Jumalan suojelema. Jumala katsoo toimeenpiteen tarpeelliseksi siitäkin huolimatta, että Raamattu ilmoittaa maailmassa tällöin elänneen vain kolme ihmistä.

2. Moos. 28:34-35 -- Jumala ilmoittaa että pyhään paikkaan astuminen ilman kelloja saattaa johtaa kuolemanrangaistukseen.
        Kuningas Aahas oli kuollessaan 36-vuotias (2. Kun. 16:2). Hänen kuoltuaan tuli kuninkaaksi hänen 25-vuotias poikansa Hiskia (2. Kun. 16:20, 18:1-2). Täten Aahaksen oli täytynyt siittää Hiskia jo kymmen- tai yksitoistavuotiaana.

5. Moos. 25:5-9 -- Veljen kuoltua miehellä on velvollisuus siittää lapsia hänen veljensä leskelle. Jos mies kieltäytyy, hänen kälynsä tulee sylkeä häntä silmille vanhimpien edessä.
        Psa. 121:6 -- Kerrotaan Jumalan suojaavan seuraajiaan kuun poltteelta (jota verrataan auringon poltteeseen).

1. Moos. 7:2-4,10 ilmoittaa Nooan keränneen arkkiinsa seitsemässä päivässä vähintään yhden parin jokaisesta eläin-, lintu- ja hyönteislajista. Eri lajeja löytyy maailmasta, hyönteislajit mukaanlukien, noin 10 miljoonaa. Otettaessa kaksi yksilöä per laji, lastattavien organismien määräksi tulee 20 miljoonaa, mikä merkitsee, että arkkiin lastattiin melkein 2000 yksilöä minuutissa, yli 30 yksilöä sekunnissa, arkin yhdestä ainoasta ovesta, yötä päivää seitsemän vuorokauden ajan.

2. Moos. 17:14 -- Jumala ilmoittaa 'pyyhkivänsä pois amalekilaisten muiston taivaan alta.' Amalekilaisten muisto on tästä huolimatta pysyvästi säilytettynä Raamatussa tänäkin päivänä

4. Moos. 22:21-30 -- Aasintamma näkee enkelin, tunnistaa sen enkeliksi, ja tämän jälkeen puhuu ihmiskieltä (oletettavasti hepreaa) omistajalleen. Omistaja ei näe tapahtuneessa mitään erikoista, vaan ryhtyy argumentoimaan aasin kanssa.
        Sitkeä kansa? Ensin amalekilaiset tuhotaan täydellisesti, 'vihkien kaiken kansan tuhon omaksi miekan terällä' (1. Sam. 15:3,7-8), vähän tämän jälkeen amalekilaiset tuhotaan täydellisesti toistamiseen, 'jättämättä yhtään miestä tai naista henkiin' (1. Sam. 27:8-9). Miltei heti sen jälkeen, kun amalekilaiset on 'hävitetty täysin' jo kahdesti, ilmoittaa Raamattu amalekilaisten suorittaneen tuhoisan ryöstöretken Siklagiin (1. Sam. 30:1), jonka seurauksena Daavid hävittää heidät kolmannen kerran (1. Sam. 30:17-18

1. Kor. 11:14 -- Julistetaan pitkien hiusten olevan miehelle häpeäksi - tästä huolimatta valtaosa Jeesusta kuvaavista luonnoksista esittää hänet pitkähiuksisena

2. Aik. 13:17 -- 500 000 israelilaista sotilasta kaatuu yhdessä taistelussa (tämä on enemmän kaatuneita kuin yhdessäkään taistelussa toisen maailmansodan aikana, ja Yhdysvaltain sisällissodan suurimmassa taistelussa, Gettysburgissa, hävinnyt osapuoli menetti 5 000 miestä).

Joh. 6:24-30 -- Suuri ihmisjoukko vaatii Jeesukselta tunnustekoa, joka vahvistaisi heidän uskoaan. Tämä tapahtuu välittömästi sen jälkeen, kun Jeesus on ruokkinut suuren ihmisjoukon viidellä leivällä ja kahdella kalalla - yksi vakuuttavimmista tunnusteoista mitä Jeesuksen ikinä kerrotaan suorittaneen.
        Ilm. 8:7 kuvaa kaiken maan ruohon tuhoutuneen tulen ja rakeitten johdosta, jonka jälkeen ilmestyvää heinäsirkkaparvea kielletään kuitenkin vahingoittamasta ruohoa (Ilm. 9:4).

Kuningas Salomo, jonka Jumala teki viisaimmaksi ihmiseksi maan päällä (1. Kun. 3:12), rakennuttaa temppelin asuinsijaksi Jumalalle (1. Kun. 8:13, Ap. 7:47) siitä huolimatta, että Jumala ei asu ihmisten rakennuttamissa temppeleissä (Ap. 7:48-49).

Hes. 26:15-21 -- Jumala ennustaa Tyyron kaupungin tuhoutuvan, ja olevan ikuisesti raunioitettu. Nebukadnessar ei silti koskaan onnistunut valtaamaan Tyyroa, ja kaupunki on olemassa, asuttuna, vielä tänäkin päivänä.

Matt. 1:23 ilmestyy Joosefille unessa enkeli, joka kertoo, että tulevan messiaan nimeksi on annettava Immanuel, jotta ennusmerkki kävisi toteen. Tästä huolimatta Joosef antaa pojalle nimeksi Jeesus (Matt. 1:25).

Kaikkitietävä Jumala erehtyväinen? Ensin Jumala asettaa Saulin israelilaisten kuninkaaksi, ja vakuuttaa Saulin vapauttavan israelilaiset filistealaisten käsistä (1. Sam. 9:15-17). Myöhemmin Jumala silti katuu tehneensä Saulin Israelin kuninkaaksi (1. Sam. 15:35), ja lopuksi Saul suorittaa itsemurhan, filistealaisten vyöryessä israelilaisten kaupunkeihin (1. Sam. 31:4-7).

5. Moos. 7:15 -- Mooses lupaa kansalleen Jumalan poistavan kaikki taudit.
        Tautien poistumisesta ei ole mitään havaintoja.

• lapset olisivat voineet kunnioittaa Israelia niin, ettei Jumalan olisi tarvinnut tappaa heitä?

• Äly ei riitä? kirjoitti:

1. Moos. 4:15 -- Kain merkitään, jotta muut ihmiset käsittäisivät hänen olevan Jumalan suojelema. Jumala katsoo toimeenpiteen tarpeelliseksi siitäkin huolimatta, että Raamattu ilmoittaa maailmassa tällöin elänneen vain kolme ihmistä.

2. Moos. 28:34-35 -- Jumala ilmoittaa että pyhään paikkaan astuminen ilman kelloja saattaa johtaa kuolemanrangaistukseen.
        Kuningas Aahas oli kuollessaan 36-vuotias (2. Kun. 16:2). Hänen kuoltuaan tuli kuninkaaksi hänen 25-vuotias poikansa Hiskia (2. Kun. 16:20, 18:1-2). Täten Aahaksen oli täytynyt siittää Hiskia jo kymmen- tai yksitoistavuotiaana.

5. Moos. 25:5-9 -- Veljen kuoltua miehellä on velvollisuus siittää lapsia hänen veljensä leskelle. Jos mies kieltäytyy, hänen kälynsä tulee sylkeä häntä silmille vanhimpien edessä.
        Psa. 121:6 -- Kerrotaan Jumalan suojaavan seuraajiaan kuun poltteelta (jota verrataan auringon poltteeseen).

1. Moos. 7:2-4,10 ilmoittaa Nooan keränneen arkkiinsa seitsemässä päivässä vähintään yhden parin jokaisesta eläin-, lintu- ja hyönteislajista. Eri lajeja löytyy maailmasta, hyönteislajit mukaanlukien, noin 10 miljoonaa. Otettaessa kaksi yksilöä per laji, lastattavien organismien määräksi tulee 20 miljoonaa, mikä merkitsee, että arkkiin lastattiin melkein 2000 yksilöä minuutissa, yli 30 yksilöä sekunnissa, arkin yhdestä ainoasta ovesta, yötä päivää seitsemän vuorokauden ajan.

2. Moos. 17:14 -- Jumala ilmoittaa 'pyyhkivänsä pois amalekilaisten muiston taivaan alta.' Amalekilaisten muisto on tästä huolimatta pysyvästi säilytettynä Raamatussa tänäkin päivänä

4. Moos. 22:21-30 -- Aasintamma näkee enkelin, tunnistaa sen enkeliksi, ja tämän jälkeen puhuu ihmiskieltä (oletettavasti hepreaa) omistajalleen. Omistaja ei näe tapahtuneessa mitään erikoista, vaan ryhtyy argumentoimaan aasin kanssa.
        Sitkeä kansa? Ensin amalekilaiset tuhotaan täydellisesti, 'vihkien kaiken kansan tuhon omaksi miekan terällä' (1. Sam. 15:3,7-8), vähän tämän jälkeen amalekilaiset tuhotaan täydellisesti toistamiseen, 'jättämättä yhtään miestä tai naista henkiin' (1. Sam. 27:8-9). Miltei heti sen jälkeen, kun amalekilaiset on 'hävitetty täysin' jo kahdesti, ilmoittaa Raamattu amalekilaisten suorittaneen tuhoisan ryöstöretken Siklagiin (1. Sam. 30:1), jonka seurauksena Daavid hävittää heidät kolmannen kerran (1. Sam. 30:17-18

1. Kor. 11:14 -- Julistetaan pitkien hiusten olevan miehelle häpeäksi - tästä huolimatta valtaosa Jeesusta kuvaavista luonnoksista esittää hänet pitkähiuksisena

2. Aik. 13:17 -- 500 000 israelilaista sotilasta kaatuu yhdessä taistelussa (tämä on enemmän kaatuneita kuin yhdessäkään taistelussa toisen maailmansodan aikana, ja Yhdysvaltain sisällissodan suurimmassa taistelussa, Gettysburgissa, hävinnyt osapuoli menetti 5 000 miestä).

Joh. 6:24-30 -- Suuri ihmisjoukko vaatii Jeesukselta tunnustekoa, joka vahvistaisi heidän uskoaan. Tämä tapahtuu välittömästi sen jälkeen, kun Jeesus on ruokkinut suuren ihmisjoukon viidellä leivällä ja kahdella kalalla - yksi vakuuttavimmista tunnusteoista mitä Jeesuksen ikinä kerrotaan suorittaneen.
        Ilm. 8:7 kuvaa kaiken maan ruohon tuhoutuneen tulen ja rakeitten johdosta, jonka jälkeen ilmestyvää heinäsirkkaparvea kielletään kuitenkin vahingoittamasta ruohoa (Ilm. 9:4).

Kuningas Salomo, jonka Jumala teki viisaimmaksi ihmiseksi maan päällä (1. Kun. 3:12), rakennuttaa temppelin asuinsijaksi Jumalalle (1. Kun. 8:13, Ap. 7:47) siitä huolimatta, että Jumala ei asu ihmisten rakennuttamissa temppeleissä (Ap. 7:48-49).

Hes. 26:15-21 -- Jumala ennustaa Tyyron kaupungin tuhoutuvan, ja olevan ikuisesti raunioitettu. Nebukadnessar ei silti koskaan onnistunut valtaamaan Tyyroa, ja kaupunki on olemassa, asuttuna, vielä tänäkin päivänä.

Matt. 1:23 ilmestyy Joosefille unessa enkeli, joka kertoo, että tulevan messiaan nimeksi on annettava Immanuel, jotta ennusmerkki kävisi toteen. Tästä huolimatta Joosef antaa pojalle nimeksi Jeesus (Matt. 1:25).

Kaikkitietävä Jumala erehtyväinen? Ensin Jumala asettaa Saulin israelilaisten kuninkaaksi, ja vakuuttaa Saulin vapauttavan israelilaiset filistealaisten käsistä (1. Sam. 9:15-17). Myöhemmin Jumala silti katuu tehneensä Saulin Israelin kuninkaaksi (1. Sam. 15:35), ja lopuksi Saul suorittaa itsemurhan, filistealaisten vyöryessä israelilaisten kaupunkeihin (1. Sam. 31:4-7).

5. Moos. 7:15 -- Mooses lupaa kansalleen Jumalan poistavan kaikki taudit.
        Tautien poistumisesta ei ole mitään havaintoja.

vihamielisyys Jumalaa vastaan, joka näkyy kasvojen synkkyydestäkin:

1. Moos. 4:5
        "mutta Kainin ja hänen uhrilahjansa puoleen hän ei katsonut. Silloin Kain vihastui kovin, ja hänen hahmonsa synkistyi".

Ei Kainin henki helvettiin mennyt, vaan se vaikuttaa vieläkin Jumalaa vihaavien ihmisten mielissä täällä maan päällä:

1. Moos. 4:12
        "Kun maata viljelet, ei se ole enää sinulle satoansa antava; kulkija ja pakolainen pitää sinun oleman MAAN PÄÄLLÄ."

Ja kuten Jeesus ja Pyhä Henki todistaa:

1. Joh. 3:15
        "Jokainen, joka vihaa veljeänsä, on murhaaja; ja te tiedätte, ettei kenessäkään murhaajassa ole iankaikkista elämää, joka hänessä pysyisi".

Ja vaikka itse et enää muistaisi ketään murhanneesi, jos sinä vihaat veljeäsi tai sisartasi, se on sama murhan henki, mikä Kainissa oli:

"Jokainen, joka vihaa veljeänsä, on murhaaja",
        sanoi itse Herra Jeesus, joten älkää väittäkö vastaan

• kuullut Jumalan
        Työmies2 kirjoitti:

lapset olisivat voineet kunnioittaa Israelia niin, ettei Jumalan olisi tarvinnut tappaa heitä?

ketään tappanneen. Varjeluksensa Hän kyllä on usein vetänyt poissa, eli kääntänyt kasvonsa poissa ja ihmiset ovat saaneet tappaa toisensa, koska ovat sitä tahtoneet.

• kuullut Jumalan kirjoitti:

ketään tappanneen. Varjeluksensa Hän kyllä on usein vetänyt poissa, eli kääntänyt kasvonsa poissa ja ihmiset ovat saaneet tappaa toisensa, koska ovat sitä tahtoneet.

johon odotan hänen vastaavan. Voit sinäkin vastata, äskeinen kommenttisi ei vastauksesta kuitenkaan käy.

• Pesko
        kuullut Jumalan kirjoitti:

kun Egypitistä tultaessa vallattiin Luvattua maata. Lukekaa Mooseksenkijoista. Hengiltä piti ottaa myös lapset ja naiset.

• yksinkertainen:
        kuullut Jumalan kirjoitti:

2. Moos. 32:27 "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Jokainen sitokoon miekkansa vyölleen. Käykää sitten edestakaisinleirin halki portista porttiin ja tappakaa jokainen, olkoon vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen."

Hes. 9:5-7 "Ja niille toisille hän (Jumala) sanoi minun kuulteni: Kiertäkää kaupungin läpi hänen jäljessään jasurmatkaa. Älkää säälikö, älkää armahtako, tappakaa tyyten vanhukset, nuorukaiset, neitsyet, lapset ja vaimot."

4. Moos. 25:4 "Ja Herra sanoi Moosekselle: Ota kansan kaikki päämiehet ja lävistä heidät paaluihin Herralle, vastenaurinkoa, että Herran vihan hehku kääntyisi pois Israelista."

4. Moos. 15:36 "Silloin koko seurakunta vei hänet leirin ulkopuolelle, ja he kivittivät hänet kuoliaaksi, niinkuin Herra oli Moosekselle käskyn antanut."

1. Sam. 6:19 "... ja kansa suri sitä, että Herra oli surmannut niin paljon kansaa."

Psa. 7:12-14 "Jumala on vanhurskas tuomari ja Jumala, joka vihastuu joka päivä. Jos kääntymystä ei tule, niin hänteroittaa miekkansa, jännittää jousensa ja tähtää sillä; hän valmistaa surma-aseet ja tekee nuolensa palaviksi."

5. Moos. 20:16-17 "Mutta näiden kansojen kaupungeissa, jotka Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle perintöosaksi, äläjätä ainoatakaan henkeä eloon, vaan vihi ne tuhon omiksi: heettiläiset ja amorilaiset, kanaanilaiset ja perissiläiset,hivviläiset ja jebusilaiset, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt."

Tuom. 14:19 "Silloin Herran Henki tuli häneen, ja hän meni Askeloniin, löi siellä kuoliaaksi kolmekymmentä miestä."

4. Moos. 15:36 "Silloin koko seurakunta vei hänet leirin ulkopuolelle, ja he kivittivät hänet kuoliaaksi, niinkuin Herra oliMoosekselle käskyn antanut."

Hoos. 14:1 "... he kaatuvat miekkaan, heidän pienet lapsensa ruhjotaan, ja heidän raskaat vaimonsa halkaistaan."

• Työmies2 kirjoitti:

lapset olisivat voineet kunnioittaa Israelia niin, ettei Jumalan olisi tarvinnut tappaa heitä?

olisivat olleet israelin vihollisia, siinä kuin muutkin viholliskansan jäsenet, Jumalalle oli kai tärkeää kitkeä kaikki "paha" pois israelin läheisyydestä.

Opetus uudenliiton uskoville, Kaikki synti pitää kitkeä elämästä, pois, ei "sorkkaakaan" saa jäädä.
        Kaikki synti pois uskovan elämästä, sitä se tarkoittaa, kun Jumala vanhassa liitossa raivasi israelille tilaa pakanakansojen läpi kulkiessaan.

Ja kun Daavid aikoinaan voitti kaikki sodat, ja vihki "tuhon" omaksi kaikki,. ja jos kuului määkimistä, siitä seurasi rangaistus, kun ei toteltu Jumalan käskyä, hävittää kaikki.

Ymmärrätkö yhtään, mitä se tarkoitti, kun Jumala oli niin epäinhimillinen.
        Jumalalle ei merkinnyt mikään muu, kuin israel, kaikki muut oli vihollisia.
        Uskovaiselle on kaikki synti vihollisuutta Jumalaa kohtaan, siksi , ei "sorkkaakaan" saa jäädä uskovan elämään syntiä.
        Ja jos sitä tulee, niin meillä on Puollustaja, Vapahtja Jeesus Kristus.

Jos luet Vanhaa testamenttiä, niin huomaat, että Jumala sai armahtaa kanssaansa jatkuvasti, piti rangaistakkin, mutta aina Hän tarjosi armahdusta, ja niin tekee yhä, Jeesuksen tullessa koko Israel pelastuu kansana ja ssa kaikki synnit anteeksi, senkin, että surmasivat Kuninkaansa , Messiaansa Jeesuksen!

• Mohikaani_27 kirjoitti:

olisivat olleet israelin vihollisia, siinä kuin muutkin viholliskansan jäsenet, Jumalalle oli kai tärkeää kitkeä kaikki "paha" pois israelin läheisyydestä.

Opetus uudenliiton uskoville, Kaikki synti pitää kitkeä elämästä, pois, ei "sorkkaakaan" saa jäädä.
        Kaikki synti pois uskovan elämästä, sitä se tarkoittaa, kun Jumala vanhassa liitossa raivasi israelille tilaa pakanakansojen läpi kulkiessaan.

Ja kun Daavid aikoinaan voitti kaikki sodat, ja vihki "tuhon" omaksi kaikki,. ja jos kuului määkimistä, siitä seurasi rangaistus, kun ei toteltu Jumalan käskyä, hävittää kaikki.

Ymmärrätkö yhtään, mitä se tarkoitti, kun Jumala oli niin epäinhimillinen.
        Jumalalle ei merkinnyt mikään muu, kuin israel, kaikki muut oli vihollisia.
        Uskovaiselle on kaikki synti vihollisuutta Jumalaa kohtaan, siksi , ei "sorkkaakaan" saa jäädä uskovan elämään syntiä.
        Ja jos sitä tulee, niin meillä on Puollustaja, Vapahtja Jeesus Kristus.

Jos luet Vanhaa testamenttiä, niin huomaat, että Jumala sai armahtaa kanssaansa jatkuvasti, piti rangaistakkin, mutta aina Hän tarjosi armahdusta, ja niin tekee yhä, Jeesuksen tullessa koko Israel pelastuu kansana ja ssa kaikki synnit anteeksi, senkin, että surmasivat Kuninkaansa , Messiaansa Jeesuksen!

varmaan olleet Israelin vihollisia. Niin siis arveli Jumala ja päätti tappaa.

• Työmies2 kirjoitti:

varmaan olleet Israelin vihollisia. Niin siis arveli Jumala ja päätti tappaa.

hoksannut mistä on kysymys Jumalan toiminnassa kun ihmisiä tuomitaan Hänen toimestaan tuhottavaksi.
        Se taas johtuu siitä, että et ole sisällä hengellisessä Raamatussa, luet vain kirjainta, koska sinulla ei ole hengellistä elämää, olet kuollut Jumalallekkin siinä tilassasi jossa nyt elät.
        Jumala on kiinnostunut sinusta ainoastaan, jos sinä kiinnostut Jeesuksesta.
        Tunnustat syntisyytesi Hänelle, tunnustat tarvitsevasi Pelastajaa tunnustat Jeesuksen Jumalan Pojaksi.
        Näillä ehdoilla pääset Jumalan suojelukseen ja lupauksen piiriin iankaikkisesta elämästä.

Jumala halajaa ihmisen henkeä katauteen asti, mutta vain ja yksinomaan Jeesuksen kautta, koska Jeesus on Jumalan kallaein,ainutsyntyinen Poika. Jeesuksen tähden Jumala hyväksyy sinutkin yhteyteensä, muuten olet Hänelle pelkkää ilmaa, ja se on motiivi siihenkin, että Jumalan toiminta vaikuttaa julmalta. Et ymmärrä vieläkään!?

• Pesko

eli miksi aihe näyttä kulminoituvan miestenkeskiseen seksiin ja näyttää unohtavan naiset? Kuuluuko naisten laji kielto oletukseen? Entä mitä uskovat sanovat kuningas Davidin ilmeisestä mieskiinnostuksesta?

• Daavidin rakkaudesta Jonataniin!

Joonatanin ja Daavidin suhde oli hengellinen, vertauskuva Jeesuksen rakkaudesta jokaiseen ihmiseen, sukupuoleen katsomatta.
        Heidän rakkautensa oli iheellisempää, kuin naisen rakkaus, koska se oli samaa, millä Jeesus rakastaa jokaista joka Hänen tykönsä tulee.

Näin se on, on Jumalan pilkkaa tehdä siitä mitään homojuttua, sitä se ei ole missään tapauksessa!
        Siinäkin valossa, mitä Raamattu muualla sanoo Jumalan suhtautumisesta homorakkauteen, ei sovi ollenkaan tähän, Daavidin ja Joonatanin ystävyyteen.

• Mohikaani_27 kirjoitti:

Daavidin rakkaudesta Jonataniin!

Joonatanin ja Daavidin suhde oli hengellinen, vertauskuva Jeesuksen rakkaudesta jokaiseen ihmiseen, sukupuoleen katsomatta.
        Heidän rakkautensa oli iheellisempää, kuin naisen rakkaus, koska se oli samaa, millä Jeesus rakastaa jokaista joka Hänen tykönsä tulee.

Näin se on, on Jumalan pilkkaa tehdä siitä mitään homojuttua, sitä se ei ole missään tapauksessa!
        Siinäkin valossa, mitä Raamattu muualla sanoo Jumalan suhtautumisesta homorakkauteen, ei sovi ollenkaan tähän, Daavidin ja Joonatanin ystävyyteen.

hääpönen tuo Jeesuksen suku ylenevässä polvessa kun Daavidkin osti vaimon isolla kasalla esinahkoja.
        Olikohan ostettu vaimo sitten prostituoitu vai orja?

Ja Salomo samasta suvusta omisti suuren haaremin ja itse Jumala pyysi häntä rakentamaan itselleen asuinsijan.
        Salomon tuhlasi kymmenyksiä naisiin ja Jumalan asuinsijaan niin mielettomästi että kiristynyt verotus sai kansan nousemaan ja valtakunta hajosi.

• Pe.ku kirjoitti:

hääpönen tuo Jeesuksen suku ylenevässä polvessa kun Daavidkin osti vaimon isolla kasalla esinahkoja.
        Olikohan ostettu vaimo sitten prostituoitu vai orja?

Ja Salomo samasta suvusta omisti suuren haaremin ja itse Jumala pyysi häntä rakentamaan itselleen asuinsijan.
        Salomon tuhlasi kymmenyksiä naisiin ja Jumalan asuinsijaan niin mielettomästi että kiristynyt verotus sai kansan nousemaan ja valtakunta hajosi.

sukuhistoriaa. Jeesuksen Daavidin sukuun kuuluu myös portto Rahab!

• Pesko
        Mohikaani_27 kirjoitti:

sukuhistoriaa. Jeesuksen Daavidin sukuun kuuluu myös portto Rahab!

päälle ja ryhti Jeesuksen isäksi Daavidin sukua?

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      67
      1232
    2. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      42
      901
    3. Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että
      Maailman menoa
      335
      695
    4. Rakastan häntä

Jumala, rakastan häntä. Haluan olla hänen omansa. Hänen vierellä. Halata häntä.
      Ikävä
      51
      661
    5. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      638
    6. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      116
      636
    7. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      101
      625
    8. Naiselle Kuuleppa Tämä

Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä
      Ikävä
      38
      605
    9. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      76
      592
    10. Onko mun toinen

Puoliskoni täällä, huhuuu 😍❤️ Ihanista ihanin 😚😚
      Ikävä
      56