Eikös kaikissa

sivistysmaissa...

Eikös lähes kaikissa sivistysmaissa (Suomi pois lukien) ole tuo "oldtimer" pykälä jonka nojalla jokainen yli 20 (vai oliko 25v) vanha ajoneuvo on automaattisesti vapautettu kaikista ajoneuvoveroista? (merkkiin ja kuntoon yms katsomatta)

Milloinkohan saisimme suomeen saman pykälän... nämä nykyiset maanpetturit... anteeksi poliitikot tuntien , tuskin koskaan...

Lisäksi monissa muissa maissa on auton rakentelu tehty huomattavasti inhimillisemmäksi kuin meillä täällä kekkos slovakiassa, esim ruotsin laki tuntee "omavalmiste" ajoneuvoluokan

= maksat 10000 kruunua, ja saat rakentaa itsellesi juuri sellaisen auton kun vain haluat, edellyttäen että se täyttää vain katsastus vaatimukset TURVALLISUUDEN suhteen...

Eli tämä tarkoittaa sitä, että saat rakentaa itsellesi mieleisen menopelin välittämättä mistään muutos prosenteista, koneen vaihdoista yms Suomen turhuuksista...

Mutta täällä meillähän on aina ollut ja tulee valitettavasti aina olemaan autoilijat kyykkyyn asenne...

7

3913

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iillmän

      saa täälläkin rakentaa oman auton,välittämättä mistään prosenteista,tosin se maksaa enemmän kun 10tuhatta.kannatta selvittää pykälät ennen kun oikein kovaan ääneen itkee.

    • museoajoneuvot

      ja nyt tuli vielä liikenteestä poisto, jolta ajalta ei tarvitse maksaa käyttömaksuja. Jossakin vaiheessa oli puhetta myös harrasteajoneuvorekisteristä. Olennainen ero Suomen ja sivistysmaiden välillä on se, että kun muualla harrasteajoneuvolla ajetaan vain aurinkoisina kesäpäivinä, niin meillä ne olisivat liikenteessä ympäri vuoden, mikäli niille suotaisiin pienikin helpotus maksuista.

      • Kysyjä.

        Menee hieman ohi. Mitä tarkoitat "muualla harrasteajoneuvolla ajetaan vain aurinkoisina kesäpäivinä, niin meillä ne olisivat liikenteessä ympäri vuoden"?
        Tarkoitatko, että Suomessa ajetaan ympäri vuoden joka päivä?

        Jos tarkoitat harrasteautolla "jokapäiväistä ajoa", niin mihin tutkimukseen väitteesi perustuu?


      • auto harrastaja

        Tälläkin palstal kirjottelee näköjään heti kaiken-näköisii heppui. Jos ei kiinnosta vanhat ajoneuvot, on mielestäni tämä vääräpaikka "riidan" kylvämiseen!


      • ST-Status
        auto harrastaja kirjoitti:

        Tälläkin palstal kirjottelee näköjään heti kaiken-näköisii heppui. Jos ei kiinnosta vanhat ajoneuvot, on mielestäni tämä vääräpaikka "riidan" kylvämiseen!

        Minulla on pari kuukautta vanha Fiesta ST.
        Kaikki jotka tuntevat merkin ja mallin tietävät että ei se ole muoseoauto eikä käyttöauto.
        Leluksi ja harrasteeksi se on hankittu. Ainakin sellaiseksi minä olen sen hankkinut, autourheiluhullu kun olen.
        Kyllä minulle sopisi joku alennettu "harrastevero".

        Mutta totta on se että täällä keskustellaan museoautoista, Bilteman kromatut pakoputkenjatkeet kuuluvat ihan muille forumeille.


    • joku vaan

      Itselläni on kolme yli 25-vuotiasta autoa, neljäs täyttäisi iän ensi vuonna. Ikäraja vaan muuttui ensimmäinen tammikuuuta, juuri kun sen olisi voinut saada museorekkariin.

      Hienoimmassa kunnossa olevan dieselin sain museorekisteriin heittämällä, muihin tulisi tehdä pieniä mutta kalliita korjauksia. Tyyliin "sisustuksessa on auringonpolttama kohta, teetä se uusiksi". Minkä jälkeen auto ei enää olisi alkuperäiskunnossa.

      Ei noilla oikeasti tule ajettua edes sitä sallittua 30 päivää, pakko on myöntää että 40 vuodessa autojen ajettavuus on kehittynyt paljon.

      Ja hirveä kyttäys tässä museoautorekisteröinnissä on, esimerkiksi jos autostani hajoaa alumiinista tehty automaattivaihteisto (mikä ei siis kestä dieselin perässä) ja joudun vaihtamaan sen samanlaiseen raudasta tehtyyn, museoajoneuvostatus menee sen tien ja samalla auto menee latoon. Ei oikein viitsi maksella isoja dieselveroja ehkä viidensadan vuotuisen ajokilometrin tähden.

      • Ihmetys.

        "museoajoneuvostatus menee sen tien "

        Mitähän mahdat tarkoittaa? Itseäsi, katsastusmiestä, museoajoneuvotarkastajaa?


    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8464
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2575
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2297
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1193
    Aihe