Rukoilen, rukoilkaamme

Iankaikkinen Isä! Tulkoon Sinun Valtakuntasi!

Janoiset ja nälkäiset ihmiset
tulevat ja lukevat SINUN
kristinuskon-Herran odotuksen palstaasi
Uskovat saavansa sanan Herralta sanan leipää
mutta aina tulee joku ja kylvää lustetta
tarjoaa tyhjää ja autiota maata

Vanhurskautta ja iloa ja rauhaa sinä tarjoat
kukaan ei sitä näe lusteen seasta, ei yksikään
ne lupaavat kyllä hallitsemista sinun omillesi
mutta ottavat pois kaikki hallittavat ja
kuitenkin Sinä annat kaikille pyhillesi
täydellisen oikeamielisyyden ylöstempauksessa

Sinun kaikki pyhäsi voisivat tuomita vanhurskaasti
rauhanajassa, "kaikista kansoista jäljelle jääneitä"
mutta ne lusteen kylväjät sanovat, ettei ole mitään
hallittavaa jäljellä eikä synny ketään rauhanajassa
ettei edes tule sinun valtakuntaasi, vaan saatanan
hallitus rauhanajan sijaan

Ne eivät salli Messiaan astua alas Öljymäelle
pelastamaan omaisuuskansaasi antikristuksen käsistä -
ne julistavat saatanan voittajaksi ja sinut vetäytyjäksi
maan päällä. Mutta Isä - sinähän sanot:
Jos Hän vetäytyy pois, ei minun sieluni mielisty Häneen.
Isä, lähetä Sanasi SINUN palstallesi, joku joka osaa

Anna palstalle kirjoittaja, joka taitavasti asettaa esiin sen,
mitä olet näyttänyt niin selvästi että sen voi juostessa lukea
Et koskaan ole antanut kiveä tai käärmettä kun
lapsesi on pyytänyt leipää, mutta
minä en osaa jakaa leipää - lähetä joku
joka on pätevä jaloon tehtävään! Ethän petä lukijoitasi, Isä?

Hab. 2:2
Ja Herra vastasi minulle ja sanoi:
"Kirjoita näky ja piirrä selvästi tauluihin, niin että sen voi juostessa lukea".

8

165

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vitsi?

rukous se ei ollut. Tuon kaltaista löytyy lähinnä rabbiinisen juutalaisuuden kirousrukouksista, joissa sadatellaan Jeesusta ja kristittyjä.

Tyylisi oli "kiitos, kun olen niin hyvä ja muita parempi"

hohhoijaa, Antti, taas kerran.

• Vitsi on yhtä kaukana rukoilemisesta kuin on itä kaukana lännestä.
        Mutta sinun vitsailusi rukoilemisen kustannuksella
        on hengenvaarallista leikkimistä (hengellisesti).

Ilman rukousta ei mistään tule mitään. Nyt on korkea aika saada palstalle vastuullisia ja selkeitä kirjoittajia vitsailun vastapainoksi.

Et tiedäkään, kuinka paljon täällä on sellaisai lukijoita, jotka odottavat Herralta sanaa heidän elämänsä keskelle!
        Nyt on IN tuo vanhurskauden, ilon ja rauhan valtakunnan näkyvällä tavalla tuleminen, opetus siitä. Koen, etten ole kykeneväinen siihen jaloon tehtävään.

Tarvitaan uskova, jolla on innon lisäksi myös taito kirjoittaa näky selvästi, niin että KIIREINEN LUKIJA voi sen "juostessa lukea".
        Habakukin näky on itse asiassa rukous myös - tietysti, sillä hän eli alati rukouksen hengessä!
        Ja hän sai vastauksen Herralta!!

Habakuk 2:2
        Herra vastasi minulle: -- Kirjoita näky niin selvästi tauluihin, että sen voi vaivatta lukea. [Jes. 8:1]

Niinkuin muinoin kirjoiitettiin laki tauluihin selvästi - kirjoittakoon Herra lopunajan kansoille
        lopunajan näyt selvästi! Tätä tarkoitin rukoilla.

TÄSSÄ PROFEETTA HABAKUK KOKONAAN:

HABAKUK 1. LUKU

1 Ennussana, jonka profeetta Habakuk sai näyssä.
        Profeetan valitus: Kuinka kauan vääryys saa jatkua?

2 Kuinka kauan minun pitää huutaa, etkö kuule minua, Herra? Kuinka kauan minun täytyy valittaa väkivallan tähden, etkö sinä auta?
        3 Miksi annat minun nähdä vääryyden tekoja, kuinka kauan annat pahuuden vallita? Kaikkialla näen hävitystä ja väkivaltaa, riita puhkeaa, viha leviää.
        4 Laki on voimaa vailla, oikeus ei toteudu koskaan. Jumalaton sortaa vanhurskasta, ja oikeus vääristyy.
        Jumalan vastaus: Minä kutsun kaldealaiset

5 Katsokaa kansoja, katsokaa, kauhistukaa ja ihmetelkää, sillä minä teen teidän päivinänne teon, jota ette uskoisi, jos ette itse näkisi. [Ap. t. 13:41]
        6 Minä kutsun kaldealaiset*, rajun ja pelottavan kansan, joka kulkee maan ääriin ja ottaa haltuunsa toisten asuinsijat. [Babylonialaisia sanottiin myös kaldealaisiksi.]
        7 Se on julma ja armoton kansa. Itse se päättää, mikä on oikein ja mitä se saa tehdä.

8 Nopeampia kuin pantterit ovat heidän hevosensa, ne juoksevat nopeammin kuin hämärässä saalistavat sudet. Heidän ratsunsa kiitävät, ne tulevat kaukaa, ne lentävät. Niin kuin kotka syöksyy saaliin kimppuun, [Jer. 4:13, 5:6; Sef. 3:3]
        9 niin kaldealaiset rientävät ryöstämään. Heidän joukkonsa vyöryvät suoraan eteenpäin, heillä on vankeja kuin meressä hiekkaa.

10 Kuninkaita he pitävät pilkkanaan, ruhtinaita he ilkkuvat. He nauravat linnoituksille, kasaavat vallin ja valtaavat ne.
        11 Sitten he kiitävät eteenpäin kuin tuuli, rientävät kohti uusia rikoksia. Omaa voimaansa he pitävät jumalana.
        Profeetan valitus: Herra, miksi sinä vaikenet?

12 Herra, sinä olet ollut jo aikojen alusta. Herra, minun pyhä Jumalani! Herra, sinä olet lähettänyt kaldealaiset rankaisemaan meitä, sinä, kalliomme, olet tuonut heidät kurittamaan meitä. Älä anna meidän kuolla heidän käsiinsä!
        [1. Moos. 49:24 ]
        13 Sinun silmäsi ovat pyhät ja puhtaat, sinä et voi katsoa pahaa, et saata katsella vääryyttä. Miksi siis katselet petollisuutta, miksi vaikenet, kun jumalaton nielee hurskaan?
        [Job 21:7 ]

14 Kuinka sallit, että ihmiset ovat kuin meren kalat, kuin meressä vilisevät eläimet, joilla ei ole hallitsijaa?
        15 Kaldealaiset pyydystävät ihmisiä koukuilla, vetävät heitä verkoilla kuin kaloja. Saadessaan saaliin he iloitsevat ja riemuitsevat.
        [Jer. 16:16]

16 He uhraavat verkoilleen, polttavat suitsuketta pyydyksilleen. Niillä he ovat saaneet, mitä ovat halunneet, heillä on ruokaa yllin kyllin.
        17 Saavatko he loputtomiin saalistaa, surmata kansoja säälimättä?

HABAKUK 2. LUKU:
        Jumalan vastaus: Vanhurskaat pelastuvat

1 Profeetta sanoi: -- Minä seison vartiopaikallani, asetun tähystämään saadakseni tietää, mitä Herra puhuu minulle, mitä hän vastaa valituksiini.
        [Jes. 21:8; Hes. 3:17, 33:7]
        2 Herra vastasi minulle: -- Kirjoita näky niin selvästi tauluihin, että sen voi vaivatta lukea. [Jes. 8:1]

3 Näky odottaa vielä toteutumistaan, mutta määräaika lähestyy joka hetki, se hetki tulee vääjäämättä. Jos se viipyy, odota, näky toteutuu varmasti ja ajallaan.
        4 Kirjoita siis: Tuo kansa on perin juurin röyhkeä ja väärämielinen. Mutta vanhurskas saa elää, kun hän pysyy uskollisena.*
        [Septuagintassa: "Mutta vanhurskas elää minun uskollisuudestani."]
        [Sananl. 11:4; Room. 1:17]
        Uhkauksia kansojen sortajaa vastaan

5 Totisesti, rikkaus on petollista. Ahne ei saa kylläkseen, vaikka hän levittää kitansa ammolleen kuin tuonela ja on kyltymätön kuin kuolema, vaikka hän kahmii luokseen kaikki kansat ja haalii itselleen kansakunnat.
        [Sananl. 27:20]
        6 Kaikki kääntyvät häntä vastaan, ivaavat häntä ja laulavat pilkkalauluja: -- Voi sitä, joka kahmii toisen omaisuutta ja kerää kallisarvoisia pantteja! Kuinkahan kauan saat jatkaa?

7 Kohta ovat velkojat kimpussasi, ahdistajasi tulevat ja ottavat sinut saaliikseen.
        8 Niin kuin sinä ryöstit monia kansoja, niin jäljelle jääneet ryöstävät kaiken sinulta sen veren tähden, jonka olet vuodattanut, ja väkivallan tähden, jota olet tehnyt maille, kaupungeille ja niiden asukkaille.
        [Jes. 33:1; Jer. 51:24]

9 -- Voi sitä, joka kokoaa ja kiskoo väärää voittoa talonsa hyväksi ja tekee pesänsä korkealle pelastuakseen kaikesta onnettomuudesta!
        [Sananl. 15:27; Dan. 4:27]
        10 Sinä teit suunnitelmia, jotka koituivat häpeäksi suvullesi. Suunnittelit tuhoa monille kansoille, mutta näin turmelit oman elämäsi.

11 Seinäkivi huutaa ja syyttää, ja kattohirsi yhtyy huutoon.
        12 -- Voi sitä, joka rakentaa kaupunkinsa veritöin ja pystyttää linnoitukset vääryyden varaan!
        [Jer. 22:13; Miika 3:10]

13 Eikö tapahdu Herran Sebaotin tahto, kun kansojen työ joutuu tulen saaliiksi ja kansakuntien vaivannäkö raukeaa tyhjiin?
        [Jer. 51:58]
        14 Maa on oleva täynnä Herran voiman tuntemusta, niin kuin meri on vettä tulvillaan.
        [Jes. 11:9]

15 -- Voi sitä, joka juottaa kansoille vihan viiniä ja päihdyttää ne katsellakseen niiden alastomuutta.
        16 Sinä ympärileikkaamaton, et sinä saa kunniaa, häpeään sinä joudut. Juo siis sinäkin ja paljasta alastomuutesi. Jumalan vihan malja kiertyy kohdallesi, ja kunniasi peittyy häpeään.
        [Ps. 60:5 ]

17 Väkivalta, jota olet tehnyt Libanonille, koituu omaksi tuhoksesi, ja hävitys, joka kohtasi eläimiä, murskaa myös sinut. Sinä tuhoudut ihmisveren tähden, jonka olet vuodattanut, ja väkivallan tähden, jota olet tehnyt maille, kaupungeille ja niiden asukkaille.
        [Jes. 14:8]
        18 Mitä auttaa jumalankuva? Senhän on veistäjä tehnyt. Mitä hyödyttää valettu patsas? Sen vastaukset ovat valhetta. Miten veistäjä voi luottaa veistokseensa, omatekoiseen jumalaan, joka ei puhu?
        [2:18,19: Ps. 115:4-8 ]

19 Voi sitä, joka sanoo puupalalle: "Herää!" ja mykälle kivelle: "Nouse!" Nekö voisivat antaa oikeita neuvoja? Kullalla ja hopealla ne kyllä on silattu, mutta henkeä niissä ei ole.
        20 Herra on pyhässä temppelissään, hänen edessään vaietkoon koko maa!
        [Sef. 1:7; Sak. 2:17]

HABAKUK 3. LUKU:
        Habakukin psalmi

1 Profeetta Habakukin rukous, lauletaan valitusvirsien tapaan.

2 Herra, minä olen kuullut sanomasi, ja minä pelkään. Tee myös tänään niitä tekoja, joita olet ennen tehnyt, anna meidän nähdä ne. Vaikka vihastut, armahda meitä.
        3 Jumala tulee Temanista, Pyhä ilmestyy Paranin vuorelta. (sela)* Hänen valtansa loiste peittää taivaan, maa on täynnä hänen ylistystään. [Esitysohje, jonka merkitys on tuntematon.]
        [5. Moos. 33:2; Tuom. 5:4]

4 Hän loistaa valona, hän säteilee kirkkautta, hohde verhoaa hänen suuren voimansa.
        [2. Moos. 24:17]
        5 Hänen edellään rientää rutto, kuolema kulkee hänen jäljessään.
        [2. Moos. 9:3, 12:29]

6 Kun hän pysähtyy, maa vavahtaa, kun hän katsoo, kansat vapisevat. Ikuiset vuoret menevät murskaksi, ikiaikaiset kukkulat vajoavat. Voimallinen on aina hänen kulkunsa. [Ps. 68:8,9]
        7 Kusanin telttojen minä näen tuhoutuvan, Midianin telttakankaat vapisevat.

8 Virtoihinko sinä, Herra, olet vihastunut, oletko kiivastunut jokiin, tulistunut merelle, kun nyt ajat hevosillasi, kiidät voitonvaunuissasi?
        [2. Moos. 15:4,5]
        9 Sinä otat jousen käteesi, asetat nuolen jänteelle. (sela) Sinä halkaiset maan, ja virrat purkautuvat esiin.

10 Vuoret näkevät sinut ja vapisevat, rankkasade lankeaa, syvät vedet pauhaavat ja kohottavat aaltonsa korkealle.
        [Ps. 77:19]
        11 Aurinko ja kuu jäävät piiloon majaansa, kun välkkyvät nuolesi viuhuvat ja keihääsi salamat leimahtelevat.

12 Sinä tallaat maata vihassasi, poljet kansoja kiivaudessasi.
        13 Sinä lähdet pelastamaan omaa kansaasi, auttamaan voideltuasi. Jumalattomien päämiehen sinä murskaat, tuhoat hänen talonsa perustuksia myöten. (sela)

14 Vihollisten päälliköt hyökkäävät kuin myrsky karkottaakseen meidät. He iloitsevat, kun raahaavat kurjan piilopaikkaansa, ja syövät saaliinsa kuin pedot. Mutta sinä lävistät heidät nuolillasi.
        15 Sinä ajat hevosillasi halki meren, jossa suuret vedet kuohuvat.
        [Ps. 77:20]

16 Minä kuulin pauhun -- sydämeni vapisi, huuleni värisivät. Tuska tunkeutui luihini, polveni tutisivat. Tyynesti minä silti odotan ahdingon päivää. Se päivä koittaa kansalle, joka hyökkää meidän kimppuumme.
        17 Vielä ei viikunapuu ole kukassa, viiniköynnöksissä ei ole rypäleitä, vielä ei oliivipuu kanna hedelmää eikä pelloilla kypsy vilja, vielä ei aitauksessa ole lampaita eikä karjaa tarhassa.

18 Mutta jo nyt minä riemuitsen Herrasta, iloitsen Jumalastani, joka pelastaa.
        [Ps. 46:2]
        19 Herra, minun Jumalani, on voimani. Hän tekee jalkani nopeiksi kuin kauriin jalat ja ohjaa kulkuni kukkuloille. Laulunjohtajalle. Kielisoittimilla.
        [2. Sam. 22:34; Ps. 18:34]

• AnttiVKantola kirjoitti:

Vitsi on yhtä kaukana rukoilemisesta kuin on itä kaukana lännestä.
        Mutta sinun vitsailusi rukoilemisen kustannuksella
        on hengenvaarallista leikkimistä (hengellisesti).

Ilman rukousta ei mistään tule mitään. Nyt on korkea aika saada palstalle vastuullisia ja selkeitä kirjoittajia vitsailun vastapainoksi.

Et tiedäkään, kuinka paljon täällä on sellaisai lukijoita, jotka odottavat Herralta sanaa heidän elämänsä keskelle!
        Nyt on IN tuo vanhurskauden, ilon ja rauhan valtakunnan näkyvällä tavalla tuleminen, opetus siitä. Koen, etten ole kykeneväinen siihen jaloon tehtävään.

Tarvitaan uskova, jolla on innon lisäksi myös taito kirjoittaa näky selvästi, niin että KIIREINEN LUKIJA voi sen "juostessa lukea".
        Habakukin näky on itse asiassa rukous myös - tietysti, sillä hän eli alati rukouksen hengessä!
        Ja hän sai vastauksen Herralta!!

Habakuk 2:2
        Herra vastasi minulle: -- Kirjoita näky niin selvästi tauluihin, että sen voi vaivatta lukea. [Jes. 8:1]

Niinkuin muinoin kirjoiitettiin laki tauluihin selvästi - kirjoittakoon Herra lopunajan kansoille
        lopunajan näyt selvästi! Tätä tarkoitin rukoilla.

TÄSSÄ PROFEETTA HABAKUK KOKONAAN:

HABAKUK 1. LUKU

1 Ennussana, jonka profeetta Habakuk sai näyssä.
        Profeetan valitus: Kuinka kauan vääryys saa jatkua?

2 Kuinka kauan minun pitää huutaa, etkö kuule minua, Herra? Kuinka kauan minun täytyy valittaa väkivallan tähden, etkö sinä auta?
        3 Miksi annat minun nähdä vääryyden tekoja, kuinka kauan annat pahuuden vallita? Kaikkialla näen hävitystä ja väkivaltaa, riita puhkeaa, viha leviää.
        4 Laki on voimaa vailla, oikeus ei toteudu koskaan. Jumalaton sortaa vanhurskasta, ja oikeus vääristyy.
        Jumalan vastaus: Minä kutsun kaldealaiset

5 Katsokaa kansoja, katsokaa, kauhistukaa ja ihmetelkää, sillä minä teen teidän päivinänne teon, jota ette uskoisi, jos ette itse näkisi. [Ap. t. 13:41]
        6 Minä kutsun kaldealaiset*, rajun ja pelottavan kansan, joka kulkee maan ääriin ja ottaa haltuunsa toisten asuinsijat. [Babylonialaisia sanottiin myös kaldealaisiksi.]
        7 Se on julma ja armoton kansa. Itse se päättää, mikä on oikein ja mitä se saa tehdä.

8 Nopeampia kuin pantterit ovat heidän hevosensa, ne juoksevat nopeammin kuin hämärässä saalistavat sudet. Heidän ratsunsa kiitävät, ne tulevat kaukaa, ne lentävät. Niin kuin kotka syöksyy saaliin kimppuun, [Jer. 4:13, 5:6; Sef. 3:3]
        9 niin kaldealaiset rientävät ryöstämään. Heidän joukkonsa vyöryvät suoraan eteenpäin, heillä on vankeja kuin meressä hiekkaa.

10 Kuninkaita he pitävät pilkkanaan, ruhtinaita he ilkkuvat. He nauravat linnoituksille, kasaavat vallin ja valtaavat ne.
        11 Sitten he kiitävät eteenpäin kuin tuuli, rientävät kohti uusia rikoksia. Omaa voimaansa he pitävät jumalana.
        Profeetan valitus: Herra, miksi sinä vaikenet?

12 Herra, sinä olet ollut jo aikojen alusta. Herra, minun pyhä Jumalani! Herra, sinä olet lähettänyt kaldealaiset rankaisemaan meitä, sinä, kalliomme, olet tuonut heidät kurittamaan meitä. Älä anna meidän kuolla heidän käsiinsä!
        [1. Moos. 49:24 ]
        13 Sinun silmäsi ovat pyhät ja puhtaat, sinä et voi katsoa pahaa, et saata katsella vääryyttä. Miksi siis katselet petollisuutta, miksi vaikenet, kun jumalaton nielee hurskaan?
        [Job 21:7 ]

14 Kuinka sallit, että ihmiset ovat kuin meren kalat, kuin meressä vilisevät eläimet, joilla ei ole hallitsijaa?
        15 Kaldealaiset pyydystävät ihmisiä koukuilla, vetävät heitä verkoilla kuin kaloja. Saadessaan saaliin he iloitsevat ja riemuitsevat.
        [Jer. 16:16]

16 He uhraavat verkoilleen, polttavat suitsuketta pyydyksilleen. Niillä he ovat saaneet, mitä ovat halunneet, heillä on ruokaa yllin kyllin.
        17 Saavatko he loputtomiin saalistaa, surmata kansoja säälimättä?

HABAKUK 2. LUKU:
        Jumalan vastaus: Vanhurskaat pelastuvat

1 Profeetta sanoi: -- Minä seison vartiopaikallani, asetun tähystämään saadakseni tietää, mitä Herra puhuu minulle, mitä hän vastaa valituksiini.
        [Jes. 21:8; Hes. 3:17, 33:7]
        2 Herra vastasi minulle: -- Kirjoita näky niin selvästi tauluihin, että sen voi vaivatta lukea. [Jes. 8:1]

3 Näky odottaa vielä toteutumistaan, mutta määräaika lähestyy joka hetki, se hetki tulee vääjäämättä. Jos se viipyy, odota, näky toteutuu varmasti ja ajallaan.
        4 Kirjoita siis: Tuo kansa on perin juurin röyhkeä ja väärämielinen. Mutta vanhurskas saa elää, kun hän pysyy uskollisena.*
        [Septuagintassa: "Mutta vanhurskas elää minun uskollisuudestani."]
        [Sananl. 11:4; Room. 1:17]
        Uhkauksia kansojen sortajaa vastaan

5 Totisesti, rikkaus on petollista. Ahne ei saa kylläkseen, vaikka hän levittää kitansa ammolleen kuin tuonela ja on kyltymätön kuin kuolema, vaikka hän kahmii luokseen kaikki kansat ja haalii itselleen kansakunnat.
        [Sananl. 27:20]
        6 Kaikki kääntyvät häntä vastaan, ivaavat häntä ja laulavat pilkkalauluja: -- Voi sitä, joka kahmii toisen omaisuutta ja kerää kallisarvoisia pantteja! Kuinkahan kauan saat jatkaa?

7 Kohta ovat velkojat kimpussasi, ahdistajasi tulevat ja ottavat sinut saaliikseen.
        8 Niin kuin sinä ryöstit monia kansoja, niin jäljelle jääneet ryöstävät kaiken sinulta sen veren tähden, jonka olet vuodattanut, ja väkivallan tähden, jota olet tehnyt maille, kaupungeille ja niiden asukkaille.
        [Jes. 33:1; Jer. 51:24]

9 -- Voi sitä, joka kokoaa ja kiskoo väärää voittoa talonsa hyväksi ja tekee pesänsä korkealle pelastuakseen kaikesta onnettomuudesta!
        [Sananl. 15:27; Dan. 4:27]
        10 Sinä teit suunnitelmia, jotka koituivat häpeäksi suvullesi. Suunnittelit tuhoa monille kansoille, mutta näin turmelit oman elämäsi.

11 Seinäkivi huutaa ja syyttää, ja kattohirsi yhtyy huutoon.
        12 -- Voi sitä, joka rakentaa kaupunkinsa veritöin ja pystyttää linnoitukset vääryyden varaan!
        [Jer. 22:13; Miika 3:10]

13 Eikö tapahdu Herran Sebaotin tahto, kun kansojen työ joutuu tulen saaliiksi ja kansakuntien vaivannäkö raukeaa tyhjiin?
        [Jer. 51:58]
        14 Maa on oleva täynnä Herran voiman tuntemusta, niin kuin meri on vettä tulvillaan.
        [Jes. 11:9]

15 -- Voi sitä, joka juottaa kansoille vihan viiniä ja päihdyttää ne katsellakseen niiden alastomuutta.
        16 Sinä ympärileikkaamaton, et sinä saa kunniaa, häpeään sinä joudut. Juo siis sinäkin ja paljasta alastomuutesi. Jumalan vihan malja kiertyy kohdallesi, ja kunniasi peittyy häpeään.
        [Ps. 60:5 ]

17 Väkivalta, jota olet tehnyt Libanonille, koituu omaksi tuhoksesi, ja hävitys, joka kohtasi eläimiä, murskaa myös sinut. Sinä tuhoudut ihmisveren tähden, jonka olet vuodattanut, ja väkivallan tähden, jota olet tehnyt maille, kaupungeille ja niiden asukkaille.
        [Jes. 14:8]
        18 Mitä auttaa jumalankuva? Senhän on veistäjä tehnyt. Mitä hyödyttää valettu patsas? Sen vastaukset ovat valhetta. Miten veistäjä voi luottaa veistokseensa, omatekoiseen jumalaan, joka ei puhu?
        [2:18,19: Ps. 115:4-8 ]

19 Voi sitä, joka sanoo puupalalle: "Herää!" ja mykälle kivelle: "Nouse!" Nekö voisivat antaa oikeita neuvoja? Kullalla ja hopealla ne kyllä on silattu, mutta henkeä niissä ei ole.
        20 Herra on pyhässä temppelissään, hänen edessään vaietkoon koko maa!
        [Sef. 1:7; Sak. 2:17]

HABAKUK 3. LUKU:
        Habakukin psalmi

1 Profeetta Habakukin rukous, lauletaan valitusvirsien tapaan.

2 Herra, minä olen kuullut sanomasi, ja minä pelkään. Tee myös tänään niitä tekoja, joita olet ennen tehnyt, anna meidän nähdä ne. Vaikka vihastut, armahda meitä.
        3 Jumala tulee Temanista, Pyhä ilmestyy Paranin vuorelta. (sela)* Hänen valtansa loiste peittää taivaan, maa on täynnä hänen ylistystään. [Esitysohje, jonka merkitys on tuntematon.]
        [5. Moos. 33:2; Tuom. 5:4]

4 Hän loistaa valona, hän säteilee kirkkautta, hohde verhoaa hänen suuren voimansa.
        [2. Moos. 24:17]
        5 Hänen edellään rientää rutto, kuolema kulkee hänen jäljessään.
        [2. Moos. 9:3, 12:29]

6 Kun hän pysähtyy, maa vavahtaa, kun hän katsoo, kansat vapisevat. Ikuiset vuoret menevät murskaksi, ikiaikaiset kukkulat vajoavat. Voimallinen on aina hänen kulkunsa. [Ps. 68:8,9]
        7 Kusanin telttojen minä näen tuhoutuvan, Midianin telttakankaat vapisevat.

8 Virtoihinko sinä, Herra, olet vihastunut, oletko kiivastunut jokiin, tulistunut merelle, kun nyt ajat hevosillasi, kiidät voitonvaunuissasi?
        [2. Moos. 15:4,5]
        9 Sinä otat jousen käteesi, asetat nuolen jänteelle. (sela) Sinä halkaiset maan, ja virrat purkautuvat esiin.

10 Vuoret näkevät sinut ja vapisevat, rankkasade lankeaa, syvät vedet pauhaavat ja kohottavat aaltonsa korkealle.
        [Ps. 77:19]
        11 Aurinko ja kuu jäävät piiloon majaansa, kun välkkyvät nuolesi viuhuvat ja keihääsi salamat leimahtelevat.

12 Sinä tallaat maata vihassasi, poljet kansoja kiivaudessasi.
        13 Sinä lähdet pelastamaan omaa kansaasi, auttamaan voideltuasi. Jumalattomien päämiehen sinä murskaat, tuhoat hänen talonsa perustuksia myöten. (sela)

14 Vihollisten päälliköt hyökkäävät kuin myrsky karkottaakseen meidät. He iloitsevat, kun raahaavat kurjan piilopaikkaansa, ja syövät saaliinsa kuin pedot. Mutta sinä lävistät heidät nuolillasi.
        15 Sinä ajat hevosillasi halki meren, jossa suuret vedet kuohuvat.
        [Ps. 77:20]

16 Minä kuulin pauhun -- sydämeni vapisi, huuleni värisivät. Tuska tunkeutui luihini, polveni tutisivat. Tyynesti minä silti odotan ahdingon päivää. Se päivä koittaa kansalle, joka hyökkää meidän kimppuumme.
        17 Vielä ei viikunapuu ole kukassa, viiniköynnöksissä ei ole rypäleitä, vielä ei oliivipuu kanna hedelmää eikä pelloilla kypsy vilja, vielä ei aitauksessa ole lampaita eikä karjaa tarhassa.

18 Mutta jo nyt minä riemuitsen Herrasta, iloitsen Jumalastani, joka pelastaa.
        [Ps. 46:2]
        19 Herra, minun Jumalani, on voimani. Hän tekee jalkani nopeiksi kuin kauriin jalat ja ohjaa kulkuni kukkuloille. Laulunjohtajalle. Kielisoittimilla.
        [2. Sam. 22:34; Ps. 18:34]

Pikkuprofeetta Habakuk rukoilee hartaasti ja näkee nimenomaan Herran päivän sitten - kuten kaikki profeetat lopussa.
        Kun hätä ihmisen ja ihmiskunnan puolesta on suuri, niin Herran näyttää suunnittelemansa hyvän lopun - lopunajan suuren ahdistuksen ja senjälkeisen rauhanajan.

Hab 3:16
        Minä kuulin pauhun -- sydämeni vapisi, huuleni värisivät. Tuska tunkeutui luihini, polveni tutisivat. Tyynesti minä silti odotan ahdingon päivää. Se päivä koittaa kansalle, joka hyökkää meidän kimppuumme.

• HUUDAN

Psalmi 130 Syvyydestä minä huudan sinua, Herra

1 Matkalaulu. Syvyydestä minä huudan sinua, Herra. [Ps. 69:2,3, 88:7]
      2 Herra, kuule minun ääneni, tarkatkoot sinun korvasi rukoustani.
      3 Jos sinä, Herra, pidät mielessäsi synnit, Herra, kuka silloin kestää? [Ps. 143:2]

4 Mutta sinun on armo, sinä annat anteeksi, että me eläisimme sinun pelossasi. [Valit. 3:22,23; Dan. 9:9]
      5 Minä odotan sinua, Herra, odotan sinua koko sielustani ja panen toivoni sinun sanaasi.
      6 Minä odotan Herraa kuin vartijat aamua, hartaammin kuin vartijat aamua.

7 Israel, pane toivosi Herraan! Hänen armonsa on runsas, hän voi sinut lunastaa. [2. Sam. 24:14]
      8 Hän lunastaa Israelin kaikista sen synneistä. [Matt. 1:21]

• Psalmi 115

Psalmi 115 Luota Herraan, Israel

1 Älä meille, Herra, älä meille anna kunniaa, mutta anna kunnia omalle nimellesi, sinä hyvä ja uskollinen!
        2 Miksi saisivat vieraat kansat sanoa: "Missä on heidän jumalansa?" [Ps. 42:4, 79:10]
        3 Meidän Jumalamme on taivaassa. Kaiken, mitä hän tahtoo, hän myös tekee. [Job 23:13 ]

4 Muiden kansojen jumalat ovat hopeaa ja kultaa, ihmiskätten työtä. [115:4-8: Ps. 135:15-18; Jes. 40:18-20, 44:9-20; Jer. 10:3-16; Hab. 2:18,19]
        5 Niillä on suu, mutta ne eivät puhu, niillä on silmät, mutta ne eivät näe.
        6 Niillä on korvat, mutta ne eivät kuule, niillä on nenä, mutta ne eivät haista.

7 Niillä on kädet, mutta ne eivät kosketa, niillä on jalat, mutta ne eivät kävele, niiden kurkusta ei kuulu mitään ääntä.
        8 Niiden kaltaisiksi tulevat niiden tekijät, kaikki, jotka niihin turvaavat.
        9 Sinä, Israel, luota Herraan! Hän on sinun turvasi ja kilpesi.

10 Aaronin suku, luota Herraan! Hän on sinun turvasi ja kilpesi.
        11 Te, Herran palvelijat, luottakaa Herraan! Hän on teidän turvanne ja kilpenne.
        12 Herra muistaa meitä ja siunaa meitä, hän siunaa Israelin sukua, hän siunaa Aaronin sukua.

13 Herra siunaa niitä, jotka häntä palvelevat, niin pieniä kuin suuria.
        14 Lisätköön Herra kansaansa, teitä ja lapsianne, polvesta polveen.
        15 Siunatkoon teitä Herra, hän, joka on tehnyt taivaan ja maan. [1. Moos. 1:1 ]

16 Taivas on Herran, maan hän on antanut ihmisille.
        17 Eivät kuolleet ylistä Herraa, ei yksikään, joka on hiljaisuuteen laskeutunut. [Ps. 6:6 ]
        18 Mutta me kiitämme Herraa nyt ja ikuisesti. Halleluja!

• Oi, Herra, anna menestys!

Psalmi 118
        21 Minä kiitän sinua siitä, että kuulit minua ja pelastit minut.
        22 Kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, on nyt kulmakivi. [118:22,23: Mark. 12:10,11 : Ap. t. 4:11; 1. Piet. 2:7]
        23 Herra tämän teki, Herra teki ihmeen silmiemme edessä.

24 Tämän päivän on Herra tehnyt, iloitkaa ja riemuitkaa siitä!
        25 Hoosianna! Herra, anna meille apusi! Oi Herra, anna menestys!
        26 Siunattu olkoon se, joka tulee Herran nimessä. Herran huoneesta teidät siunataan. [Mark. 11:9]

27 Herra on Jumala! Hän antoi valonsa meille. Käykää kulkueena lehvät käsissä, ulottakaa piirinne alttarin sarviin.
        28 Sinä olet Jumalani, sinua minä kiitän, Jumala, sinua minä suuresti ylistän.
        29 Kiittäkää Herraa! Hän on hyvä, iäti kestää hänen armonsa!

• Psalmi 147
        Oi, Herra, anna menestys! kirjoitti:

Psalmi 118
        21 Minä kiitän sinua siitä, että kuulit minua ja pelastit minut.
        22 Kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, on nyt kulmakivi. [118:22,23: Mark. 12:10,11 : Ap. t. 4:11; 1. Piet. 2:7]
        23 Herra tämän teki, Herra teki ihmeen silmiemme edessä.

24 Tämän päivän on Herra tehnyt, iloitkaa ja riemuitkaa siitä!
        25 Hoosianna! Herra, anna meille apusi! Oi Herra, anna menestys!
        26 Siunattu olkoon se, joka tulee Herran nimessä. Herran huoneesta teidät siunataan. [Mark. 11:9]

27 Herra on Jumala! Hän antoi valonsa meille. Käykää kulkueena lehvät käsissä, ulottakaa piirinne alttarin sarviin.
        28 Sinä olet Jumalani, sinua minä kiitän, Jumala, sinua minä suuresti ylistän.
        29 Kiittäkää Herraa! Hän on hyvä, iäti kestää hänen armonsa!

Psalmi 147 Kiittäkää Herraa, kaiken antajaa!

1 Halleluja! Hyvä on Jumalaamme sävelin kiittää, ihanaa on virittää ylistyslaulu! [Ps. 92:2]
        2 Herra rakentaa Jerusalemin jälleen, hän kokoaa Israelin hajotetun kansan. [5. Moos. 30:4; Jes. 11:12]
        3 Hän parantaa ne, joiden mieli on murtunut, hän sitoo heidän haavansa. [Ps. 34:19 ]

4 Herra tietää tähtien luvun, hän on antanut niille kaikille nimen. [Jes. 40:26]
        5 Suuri on Herramme, suuri ja voimallinen, mittaamaton on hänen viisautensa.
        6 Hän on nöyrien tuki ja turva, mutta jumalattomat hän painaa maahan. [Luuk. 1:52]

7 Laulakaa Herralle, virittäkää kiitosvirsi, soittakaa lyyralla kiitosta Jumalallemme!
        8 Hän peittää pilvillä taivaan ja lähettää maan päälle sateen, hän panee versomaan vuorien ruohon. [Ps. 104:14]
        9 Hän antaa karjalle ravinnon, hän ruokkii korpin pojat, jotka huutavat nälissään. [Job 38:41]

10 Hevosen voima ei ole Herran silmissä mitään, miehen juoksu ei hänen katsettaan käännä. [Ps. 20:8 ]
        11 Herra katsoo niihin, jotka häntä palvelevat, niihin, jotka panevat toivonsa Herran armoon.
        12 Kiitä Herraa, Jerusalem! Ylistä Jumalaasi, Siion!

13 Hän vahvistaa sinun porttiesi salvat, hän siunaa ne, jotka asuvat keskelläsi.
        14 Hän tuo rajoillesi rauhan ja antaa ravinnoksesi parhainta vehnää.
        15 Hän lähettää käskynsä maan päälle, hetkessä saapuu hänen sanansa perille.

16 Hän sirottelee lunta kuin villan hahtuvia, hän levittää kuuraa kuin tuhkaa.
        17 Hän viskoo rakeita kuin leivänmuruja, hänen pakkasessaan vesi jähmettyy.
        18 Kun hän käskee, jää sulaa. Hän käskee tuulensa puhaltaa, ja vedet virtaavat.

19 Hän on ilmoittanut sanansa Jaakobille, käskynsä ja säädöksensä Israelille. [147:19,20: 5. Moos. 4:5-8]
        20 Muille kansoille hän ei niitä ilmoittanut, hänen säädöksiään eivät toiset tunne. Halleluja!

• KUNNIATEHTÄVÄ, Ps. 149
        Psalmi 147 kirjoitti:

Psalmi 147 Kiittäkää Herraa, kaiken antajaa!

1 Halleluja! Hyvä on Jumalaamme sävelin kiittää, ihanaa on virittää ylistyslaulu! [Ps. 92:2]
        2 Herra rakentaa Jerusalemin jälleen, hän kokoaa Israelin hajotetun kansan. [5. Moos. 30:4; Jes. 11:12]
        3 Hän parantaa ne, joiden mieli on murtunut, hän sitoo heidän haavansa. [Ps. 34:19 ]

4 Herra tietää tähtien luvun, hän on antanut niille kaikille nimen. [Jes. 40:26]
        5 Suuri on Herramme, suuri ja voimallinen, mittaamaton on hänen viisautensa.
        6 Hän on nöyrien tuki ja turva, mutta jumalattomat hän painaa maahan. [Luuk. 1:52]

7 Laulakaa Herralle, virittäkää kiitosvirsi, soittakaa lyyralla kiitosta Jumalallemme!
        8 Hän peittää pilvillä taivaan ja lähettää maan päälle sateen, hän panee versomaan vuorien ruohon. [Ps. 104:14]
        9 Hän antaa karjalle ravinnon, hän ruokkii korpin pojat, jotka huutavat nälissään. [Job 38:41]

10 Hevosen voima ei ole Herran silmissä mitään, miehen juoksu ei hänen katsettaan käännä. [Ps. 20:8 ]
        11 Herra katsoo niihin, jotka häntä palvelevat, niihin, jotka panevat toivonsa Herran armoon.
        12 Kiitä Herraa, Jerusalem! Ylistä Jumalaasi, Siion!

13 Hän vahvistaa sinun porttiesi salvat, hän siunaa ne, jotka asuvat keskelläsi.
        14 Hän tuo rajoillesi rauhan ja antaa ravinnoksesi parhainta vehnää.
        15 Hän lähettää käskynsä maan päälle, hetkessä saapuu hänen sanansa perille.

16 Hän sirottelee lunta kuin villan hahtuvia, hän levittää kuuraa kuin tuhkaa.
        17 Hän viskoo rakeita kuin leivänmuruja, hänen pakkasessaan vesi jähmettyy.
        18 Kun hän käskee, jää sulaa. Hän käskee tuulensa puhaltaa, ja vedet virtaavat.

19 Hän on ilmoittanut sanansa Jaakobille, käskynsä ja säädöksensä Israelille. [147:19,20: 5. Moos. 4:5-8]
        20 Muille kansoille hän ei niitä ilmoittanut, hänen säädöksiään eivät toiset tunne. Halleluja!

Psalmi 149. Iloitkaa, Herran omat!

1 Halleluja! Laulakaa Herralle uusi laulu, kokoontukaa ja ylistäkää häntä, te Herran omat! [Ps. 33:3 ]
        2 Iloitkoon Israel Luojastaan, riemuitkoot Siionin asukkaat kuninkaastaan,

3 ylistäkööt tanssien hänen nimeään, soittakoot hänen kiitostaan rummuin ja harpuin! [2. Moos. 15:20; 2. Sam. 6:14; Ps. 68:26]
        4 Herra rakastaa kansaansa, hän auttaa heikkoja ja nostaa heidät kunniaan.

5 Iloitkoot Herran palvelijat hänen kunniastaan, riemuitkoot silloinkin, kun on yölevon aika!
        6 Heillä on huulillaan Jumalan ylistys, heillä on kädessään kaksiteräinen miekka, [Hepr. 4:12]

7 he kostavat viholliskansoille, kurittavat kansakuntia.
        8 He panevat kahleisiin niiden kuninkaat ja lyövät rautoihin mahtimiehet.

9 He panevat täytäntöön tuomion, jonka Herra on laissaan säätänyt. Tämä on Herran palvelijoiden kunniatehtävä. Halleluja!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      170
      1083
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      132
      847
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      783
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      728
    5. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      529
    6. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      294
      525
    7. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      37
      521
    8. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      215
      479
    9. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      49
      477
    10. Kalle irtisanoutui

Kävi, kuten odotettiin. Paras ratkaisu paitsi Orimattilalle myös Larssonille. Seuraavaksi joudutaan mittaamaan kaupungin
      Orimattila
      53
      454
    Aihe