Minulle on kuukaudessa kehittynyt omituinen vaalea paksu pläntti posken sisäpuolelle, olen miettinyt onko vaarallinen vai ei ja pitääkö mennä yleis- vai hammaslääkäriin. Nyt olen vihdoin netin lääkärikirjoista löytänyt leukoplakin, joka voisi olla syynä. Sehän voi olla syövän esiaste, joten hirvittää vähäsen. Olen päättänyt että oma hammaslääkäri on parempi vaihtoehto kuin terkkari ja menen kohta näytille. Onko kellään kokemusta tällaisesta ja poistettiinko koko plakki. Sanotaan että syynä on tupakka ja viina, en tupakoi ja alkoholia kuluu tosi vähän. Toisaalta sillä puolen suuta on pari isoa vanhaa amalgaamimälliä, voisiko olla syynä?
Leukoplakia
3
4934
Vastaukset
- On..
Kyllä syövän esiaste,jota löytyy myös pieniltä lapsilta eli syynä ei aina ole tupakka ja viina, voi johtua eritekijöistä: trauma(jokin hankaa poskeen, puret usein poskeen)lääkitys..jne.
Yleislääkärit harvoin suuhun katsovat eli suosittelen hammaslääkäriä, mutta tuskin hänkään mitään ihmeempiä sanoo tai tekee. Limakalvo muutoksia yleensä seurataan vuosiakin ilman, että mitään pahempaa ilmaantuu. - -Ohjeita
"Jos huomaat suusi limakalvolla minkä tahansa muutoksen, joka ei parane 2–3 viikossa, mene näyttämään sitä omalle hammaslääkärillesi tai lääkärillesi. Älä unohda käydä seurantatutkimuksissa, jos sellaisia määrätään."
- onko tuttu?
menossa ollaan, ja vaikeaa tommoista on unohtaa kun se on jotenkin hyvin läsna ajatuksissa. Sitä vain mietin että kun sanotaan että ensisijainen hoito on ärsykkeen poistaminen, en tupakoi,en pahemmin juopottele, en käytä lääkkeitä. Hampaat on vuosi sitten perusteellisesti hoidettu ei pitäis olla mätää, ainoa mitä voi tehdä on kai saneerata nuo amalgaamit.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 836019
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj474055- 1314011
- 693793
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262968Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan72567Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?332379- 282252
- 2042141
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh4501849