Leukoplakia

onko tuttu?

Minulle on kuukaudessa kehittynyt omituinen vaalea paksu pläntti posken sisäpuolelle, olen miettinyt onko vaarallinen vai ei ja pitääkö mennä yleis- vai hammaslääkäriin. Nyt olen vihdoin netin lääkärikirjoista löytänyt leukoplakin, joka voisi olla syynä. Sehän voi olla syövän esiaste, joten hirvittää vähäsen. Olen päättänyt että oma hammaslääkäri on parempi vaihtoehto kuin terkkari ja menen kohta näytille. Onko kellään kokemusta tällaisesta ja poistettiinko koko plakki. Sanotaan että syynä on tupakka ja viina, en tupakoi ja alkoholia kuluu tosi vähän. Toisaalta sillä puolen suuta on pari isoa vanhaa amalgaamimälliä, voisiko olla syynä?

3

4911

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On..

Kyllä syövän esiaste,jota löytyy myös pieniltä lapsilta eli syynä ei aina ole tupakka ja viina, voi johtua eritekijöistä: trauma(jokin hankaa poskeen, puret usein poskeen)lääkitys..jne.

Yleislääkärit harvoin suuhun katsovat eli suosittelen hammaslääkäriä, mutta tuskin hänkään mitään ihmeempiä sanoo tai tekee. Limakalvo muutoksia yleensä seurataan vuosiakin ilman, että mitään pahempaa ilmaantuu.

• -Ohjeita

"Jos huomaat suusi limakalvolla minkä tahansa muutoksen, joka ei parane 2–3 viikossa, mene näyttämään sitä omalle hammaslääkärillesi tai lääkärillesi. Älä unohda käydä seurantatutkimuksissa, jos sellaisia määrätään."

• onko tuttu?

menossa ollaan, ja vaikeaa tommoista on unohtaa kun se on jotenkin hyvin läsna ajatuksissa. Sitä vain mietin että kun sanotaan että ensisijainen hoito on ärsykkeen poistaminen, en tupakoi,en pahemmin juopottele, en käytä lääkkeitä. Hampaat on vuosi sitten perusteellisesti hoidettu ei pitäis olla mätää, ainoa mitä voi tehdä on kai saneerata nuo amalgaamit.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1576
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1413
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1279
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      71
      1259
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      972
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      177
      865
    Aihe