Keskustelua kasteesta

Keskustelua kasteen vanhatestamentillisista esikuvista:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001426&posting=22000000030181269&view_mode=flat
--
Hyvä linkki kasteesta:
http://www.japo.fi/~ekallio/sala.htm

17

412

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksikin Raamatun paika

      tai , vaikkapa useampikin esimerkkinä tuhoaa lapsikasteopin. Luin toisen linkkisi ja vanhat harhaiset selitykset siellä oli, kuin muissakin evlutin jutuissa. Porttokirkko, mikä porttokirkko, eli ei uskollisuutta Sanalle.

      Biblia, joka on uskollisin alkukielelle suomalaisista käännöksistä.

      Ap.8:
      Niin kamaripalvelija vastasi Philippusta: minä rukoilen sinua, sanos: kenestä propheta näitä puhuu? itsestäänkö eli jostakin toisesta? 35. Niin Philippus avasi suunsa ja rupesi tästä kirjoituksesta hänelle saarnaamaan evankeliumia Jesuksesta. 36. Ja kuin he tiellä vaelsivat, tulivat he veden tykö, ja kamaripalvelia sanoi: katso, tässä on vesi: mikä estää minua kastamasta? 37. Mutta Philippus sanoi: jos sinä kaikesta sydämestä uskot, niin tapahtukoon. Hän vastasi ja sanoi: minä uskon Jesuksen Kristuksen Jumalan Pojaksi. 38. Niin hän käski seisahtaa vaunun; ja he astuivat molemmat veteen, Philippus ja kamaripalvelia, ja hän kasti hänen.

      Kasteen ehto oli tiukka ja selvä; "jos uskot", tarkoitti uskoa Jeesukseen. Pieni vauva ei voi testistä selviytyä.

      Kirkkoraamatusta -38 on jätetty jae 37 pois tarkoitushakuisesti, koska se aiheuttaa suuren ongelman evlutin opille.

      Kuningas Jaakon käännös, jota sanotaan myöskin uskolliseksi alkukielelle sanoo aivan samoin.

      KJV
      37. And Philip said, If thou believest with all thine heart, thou mayest. And he answered and said, I believe that Jesus Christ is the Son of God.
      38. And he commanded the chariot to stand still: and they went down both into the water, both Philip and the eunuch; and he baptized him.

      Ap.2:
      41. Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.

      -ensin saarnattiin evankeliumia Kristuksesta Jeesuksesta ja sitten kastettiin ne, jotka otttivat sanan vastaan, eli uskoivat puhutun Evankeliumin Sanan Jeesuksesta.

      Huomio sinulle;
      Raamattu EI OLE RISTIRIITAINEN itsensä kanssa. Jos nämä kohdat kasteesta on alkukielen mukaisia, muutkaan kohdat, jotka käsittelevät kasteta eivät voi olla muuta tarkoittavia. Perhekuntien kasteet mukaanlukien. Lapsiksihan sanottiin sen aikaisen perhekäsityksen mukaan myöskin aikuisia jälkeläisiä. Niinhän minä ja varmaankin sinäkin, jos sinulla on täysi-ikäisiä perillisiä, sanot heitä lapsiksesi. He ovat meidän lapsia niin kauan kuin elämme.

      Vain uskovan saa kastaa Jeesukseen Kristukseen.

      Raamattu ei edes käske kastaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, vaan ainostaan Jeesukseen.
      Ap. t. 8:16
      Ap. t. 10:48
      Ap. t. 19:5
      Vaikka Isä, Poika ja Pyhä Henki on samaa Jumalaa, kaste suoritettiin vain Jeesukseen Kristukseen.

      Kastaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen on Katolilainen hapatus, jonka valitettavasti harhaiset yhteisöt ovat otaneet tavakseen.

      Numeraalinen Raamatuntutkinta myöskin paljastaa sen, että katolinen perinne kasteesta on epäraamatullinen, mukaanlukien lapsikasteen. Numeraalinen tutkinta on paljastanut myöskin sen, ettää naispappeus ei ole Jumalan suunnitelma.

      TV; Jumalanhullu

      • Jumalanhullu, mitkä sinun mielestäsi ovat kasteen vanhatestamentilliset esikuvat?
        Voisitko mainita joitakin esimerkkejä?


      • .MHP.
        Tapio522 kirjoitti:

        Jumalanhullu, mitkä sinun mielestäsi ovat kasteen vanhatestamentilliset esikuvat?
        Voisitko mainita joitakin esimerkkejä?

        Leeviläisten pyhittäminen
        5 Herra sanoi Moosekselle:

        6 "Ota leeviläiset erilleen muista israelilaisista ja puhdista heidät. [4. Moos. 3:6]

        7 Heidän puhdistamisekseen sinun on pirskotettava heidän päälleen synneistä puhdistavaa vettä,

        ja heidän on ajeltava tukkansa, partansa ja kaikki ihokarvansa ja pestävä vaatteensa. Sitten he ovat puhtaat.


      • ML213
        Tapio522 kirjoitti:

        Jumalanhullu, mitkä sinun mielestäsi ovat kasteen vanhatestamentilliset esikuvat?
        Voisitko mainita joitakin esimerkkejä?

        Aatteleppa Tapio, miten Vanhatestamentti ja siellä olevat säädökset koskivat vain Israelin kansaa.Ei siis muita sen ajan kansoja ja ihmisiä.Tavallaan tämä on saman suuntainen asia kuin Jumalan seurakunta, joka on koostunut myöhemmin pakanakansoista,- uudestisyntyneistä ihmisistä.

        Niin, nämä esikuvalliset asiat, jotka liittyvät kasteeseen Israelin kansaan liittymiseksi, niin nämä todella ovat samoja käsitteitä kun pakana ihminen liittyy seurakuntaan ja kastetaan.

        Huomioippa miten pakana ihmisen uudestisyntyminen on sama asia kuin Israelilaisen lapsen liittyminen Israelin kansaan sisälle.

        Vain Israelilaisia lapsia liitettiin Israelin kansaan.Samoin uudestisyntyneet ihmiset liittyvät "automaattisesti" Seurakuntaan tänäkin aikana.Siis uudestisyntynyt ihminen, jonka usko on sydämentasoinen, mahdollistaa hyödyntämään kasteeseen liittyvät lupaukset.Siis sydämenusko on se merkittävin tekijä tässäkin asiassa.Jos vaikka aikuinen tai vauva/lapsi kastettaisiin, niin tämä on täysin hyödytön asia.Uskoon liittyy selkeästi ymmärryskyky, joka ilmentyy Raamatussa.Esim. Matt 13:19..23 ja erikoisesti tuo viimeinen jae.

        Samojen asioiden kanssahan ollaan tekemisissä vielä tänäkin päivänä.


      • .MHP. kirjoitti:

        Leeviläisten pyhittäminen
        5 Herra sanoi Moosekselle:

        6 "Ota leeviläiset erilleen muista israelilaisista ja puhdista heidät. [4. Moos. 3:6]

        7 Heidän puhdistamisekseen sinun on pirskotettava heidän päälleen synneistä puhdistavaa vettä,

        ja heidän on ajeltava tukkansa, partansa ja kaikki ihokarvansa ja pestävä vaatteensa. Sitten he ovat puhtaat.

        .MHP: "...sinun on pirskotettava heidän päälleen synneistä puhdistavaa vettä,..." (4. Moos.8:7).
        ---
        Myös kristilliseen kasteeseen liittyy syntien pois peseminen.

        -Ananias kehoitti Paavalia: "...anna kastaa itsesi ja PESTÄ POIS SYNTISI" (Apt. 22:16).
        - Pietari kehoitti ottamaan kasteen SYNTIEN ANTEEKSISAAMISEKSI (Apt. 2:38).


      • vesi,,
        Tapio522 kirjoitti:

        .MHP: "...sinun on pirskotettava heidän päälleen synneistä puhdistavaa vettä,..." (4. Moos.8:7).
        ---
        Myös kristilliseen kasteeseen liittyy syntien pois peseminen.

        -Ananias kehoitti Paavalia: "...anna kastaa itsesi ja PESTÄ POIS SYNTISI" (Apt. 22:16).
        - Pietari kehoitti ottamaan kasteen SYNTIEN ANTEEKSISAAMISEKSI (Apt. 2:38).

        ei pese pois syntejä, oletko jotenkin sokea?

        Uskosta Jeesukseen saamme syntimme anteeksi!

        Sinä luet Raamattua kuin se kuuluisa piru, jakeen sieltä, toisen täältä ja et edes käsitä näköjään sanojen merkitystä!

        Edelleen huomautan sinulle, että Raamattu ei ole ristiriitainen itsensä kanssa. Evlutit ovat tehneet siitä opikseen sellaisen.

        Onko sinun tosiaan noin vaikea käsittää selvää asiaa kasteesta, milloin ja kenelle sen saa antaa?

        Paavalihan oli jo kohdannut Mestarin ja häneltä puuttui vain vihkiytyminen Jeesukselle. Kastevesi on piste iin päälle, yksin se ei koskaan vie, eikä pese syntejä pois. Kastehan on vertauskuva kuolemasta Jeesuksen kanssa, vanha elämä haudataan ja uutena noustaan. Missä on lapsen vanha elämä?

        Kasteessa sitäpaitsi ei saada Pyhää Henkeä! Paina se mieleesi. Pyhän Hengen lahjan voi saada ennen kastetta, tai kasteen jälkeen, siitäkin on esimerkit Raamatussa, kun vain luet.

        Lapsikaste hapattaa koko Jumalan valtakunnan asian, tekee evankeliumista pilkkaa, juoksuttaa ihmisiä väärässä rauhassa helvettiin.
        Urho Muroma (evlut rovasti)onkin sanonut osuvasti; "lapsikasteella täytetään helvetti"

        Kaste
        peseminen vedellä uskonnollisen puhdistuksen ja vihkimyksen merkiksi. Juutalaisilla, samoin kuin muuallakin, esiintyy sellainen toimitus usein; säädetty VT:ssa: «2. Moos. 29:4»; «2. Moos. 30:20»; «2. Moos. 40:12»; «3. Moos. 15»; «3. Moos. 16:26», «3. Moos. 16:28»; «3. Moos. 17:15»; «3. Moos. 22:4», «3. Moos. 22:6»; «4. Moos. 29:8», vrt. «Hepr. 6:2»; «Mark. 7:3», «Mark. 7:4». Jumala lähetti Johannes Kastajan, «Joh. 1:33», kehottamaan Israelia parannukseen ja kastamaan ne, jotka ottivat vastaan hänen sanomansa. Hänen oppiaan sanotaan "parannuksen kasteeksi syntien anteeksi saamiseksi", «Mark. 1:4». Ne jotka ottivat vastaan k:n, tunnustivat syntinsä ja julistivat uskovansa, että saavat anteeksiannon tulevalta Messiaalta.
        Jeesus antoi kastaa itsensä, osaksi osoittaakseen kannattavansa Johanneksen toimintaa, osaksi vihkiytyäkseen työhönsä ja julistaakseen ottavansa kantaakseen maailman synnit. Johanneksen k. tapaa ei ole kuvattu, mutta kun Jeesus astui Jordaniin, «Mark. 1:9», «Mark. 1:10», niin tapahtui k. luultavasti upottamalla veden alle. Aluksi apostolit jatkoivat kastamista samoin kuin Johannes oli kastanut, «Joh. 4:1», «Joh. 4:2», jatkaen siten Johanneksen työtä, mutta Kristuksen aloitettua toimintansa Galileassa ei sitä enää mainita. Mutta niissä määräyksissä, joita hän hyvästijättäessään antoi apostoleille, «Matt. 28:19», Kristus asetti k:n seurakuntansa toiseksi sakramentiksi, jota hänen kannattajiensa tuli käyttää. Siksi näemmekin alusta alkaen, että apostolit ja heidän apulaisensa vaativat ja käyttivät sitä, «Ap. t. 2:38», «Ap. t. 2:41»; «Ap. t. 8:12», «Ap. t. 8:38»; «Ap. t. 9:18»; «Ap. t. 10:48»; «1. Kor. 1:14», «1. Kor. 1:16». Se merkitsee ja vahvistaa uskovan ja Kristuksen välistä liittoa, sitä, että Kristuksen kuolema ja Pyhän Hengen vaikutus ihmisessä on ottanut pois hänen syntinsä ja että hän on luvannut tulla Herran omaksi, «Room. 6:4»; «Gal. 3:27»; «Kol. 2:11», «Kol. 2:12»; «1. Piet. 3:21».

        -tuosta lopustakin huomaat sen, että Raamatunselittäjät ovat ymmärtäneet kasteasian aivan oikein, kaste vain vahvistaa uskovan ja Kristuksen välistä liittoa ja kuinka synnit on saatu anteeksi! Kristuksen kuolema ja Pyhän Hengen vaikutus on ottanut synnit pois ja tuo etuhan luetaan niille, jotka USKOVAT JEESUKSEN KRISTUKSEN, niinkuin Raamattu opettaa. Jos opetetaan, että kasteessa uudestisyntyy,saa Pyhän Hengen ja tulee Jumala lapseksi, se on harhaoppi!

        Kasteen esikuvana on myöskin käytetty väärin ympärileikkausta. Jos se olisi verrannollinen kasteeseen, niin silloin ei saisi tyttöjä kastaa ollenkaaan, koska vain poikalapset leikattiin. Tee parannus ja ala opettaa oikein! Piste!

        T; Jumalanhullu


      • vesi,, kirjoitti:

        ei pese pois syntejä, oletko jotenkin sokea?

        Uskosta Jeesukseen saamme syntimme anteeksi!

        Sinä luet Raamattua kuin se kuuluisa piru, jakeen sieltä, toisen täältä ja et edes käsitä näköjään sanojen merkitystä!

        Edelleen huomautan sinulle, että Raamattu ei ole ristiriitainen itsensä kanssa. Evlutit ovat tehneet siitä opikseen sellaisen.

        Onko sinun tosiaan noin vaikea käsittää selvää asiaa kasteesta, milloin ja kenelle sen saa antaa?

        Paavalihan oli jo kohdannut Mestarin ja häneltä puuttui vain vihkiytyminen Jeesukselle. Kastevesi on piste iin päälle, yksin se ei koskaan vie, eikä pese syntejä pois. Kastehan on vertauskuva kuolemasta Jeesuksen kanssa, vanha elämä haudataan ja uutena noustaan. Missä on lapsen vanha elämä?

        Kasteessa sitäpaitsi ei saada Pyhää Henkeä! Paina se mieleesi. Pyhän Hengen lahjan voi saada ennen kastetta, tai kasteen jälkeen, siitäkin on esimerkit Raamatussa, kun vain luet.

        Lapsikaste hapattaa koko Jumalan valtakunnan asian, tekee evankeliumista pilkkaa, juoksuttaa ihmisiä väärässä rauhassa helvettiin.
        Urho Muroma (evlut rovasti)onkin sanonut osuvasti; "lapsikasteella täytetään helvetti"

        Kaste
        peseminen vedellä uskonnollisen puhdistuksen ja vihkimyksen merkiksi. Juutalaisilla, samoin kuin muuallakin, esiintyy sellainen toimitus usein; säädetty VT:ssa: «2. Moos. 29:4»; «2. Moos. 30:20»; «2. Moos. 40:12»; «3. Moos. 15»; «3. Moos. 16:26», «3. Moos. 16:28»; «3. Moos. 17:15»; «3. Moos. 22:4», «3. Moos. 22:6»; «4. Moos. 29:8», vrt. «Hepr. 6:2»; «Mark. 7:3», «Mark. 7:4». Jumala lähetti Johannes Kastajan, «Joh. 1:33», kehottamaan Israelia parannukseen ja kastamaan ne, jotka ottivat vastaan hänen sanomansa. Hänen oppiaan sanotaan "parannuksen kasteeksi syntien anteeksi saamiseksi", «Mark. 1:4». Ne jotka ottivat vastaan k:n, tunnustivat syntinsä ja julistivat uskovansa, että saavat anteeksiannon tulevalta Messiaalta.
        Jeesus antoi kastaa itsensä, osaksi osoittaakseen kannattavansa Johanneksen toimintaa, osaksi vihkiytyäkseen työhönsä ja julistaakseen ottavansa kantaakseen maailman synnit. Johanneksen k. tapaa ei ole kuvattu, mutta kun Jeesus astui Jordaniin, «Mark. 1:9», «Mark. 1:10», niin tapahtui k. luultavasti upottamalla veden alle. Aluksi apostolit jatkoivat kastamista samoin kuin Johannes oli kastanut, «Joh. 4:1», «Joh. 4:2», jatkaen siten Johanneksen työtä, mutta Kristuksen aloitettua toimintansa Galileassa ei sitä enää mainita. Mutta niissä määräyksissä, joita hän hyvästijättäessään antoi apostoleille, «Matt. 28:19», Kristus asetti k:n seurakuntansa toiseksi sakramentiksi, jota hänen kannattajiensa tuli käyttää. Siksi näemmekin alusta alkaen, että apostolit ja heidän apulaisensa vaativat ja käyttivät sitä, «Ap. t. 2:38», «Ap. t. 2:41»; «Ap. t. 8:12», «Ap. t. 8:38»; «Ap. t. 9:18»; «Ap. t. 10:48»; «1. Kor. 1:14», «1. Kor. 1:16». Se merkitsee ja vahvistaa uskovan ja Kristuksen välistä liittoa, sitä, että Kristuksen kuolema ja Pyhän Hengen vaikutus ihmisessä on ottanut pois hänen syntinsä ja että hän on luvannut tulla Herran omaksi, «Room. 6:4»; «Gal. 3:27»; «Kol. 2:11», «Kol. 2:12»; «1. Piet. 3:21».

        -tuosta lopustakin huomaat sen, että Raamatunselittäjät ovat ymmärtäneet kasteasian aivan oikein, kaste vain vahvistaa uskovan ja Kristuksen välistä liittoa ja kuinka synnit on saatu anteeksi! Kristuksen kuolema ja Pyhän Hengen vaikutus on ottanut synnit pois ja tuo etuhan luetaan niille, jotka USKOVAT JEESUKSEN KRISTUKSEN, niinkuin Raamattu opettaa. Jos opetetaan, että kasteessa uudestisyntyy,saa Pyhän Hengen ja tulee Jumala lapseksi, se on harhaoppi!

        Kasteen esikuvana on myöskin käytetty väärin ympärileikkausta. Jos se olisi verrannollinen kasteeseen, niin silloin ei saisi tyttöjä kastaa ollenkaaan, koska vain poikalapset leikattiin. Tee parannus ja ala opettaa oikein! Piste!

        T; Jumalanhullu

        Jumalanhullu: "Kastehan on vertauskuva kuolemasta Jeesuksen kanssa, vanha elämä haudataan ja uutena noustaan..."
        ---
        Tarkoittanet Room. 6:3-14 ja Kol. 2:11-13!
        Lueppa tekstit tarkemmin.

        Mikä näissä teksteissä ilmaisee sen, että kyse on vertauskuvallisista asioista?
        "..OLEMME haudatut kasteen kautta kuolemaan...OLEMME hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin OLEMME samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa...OLEMME kuolleet Kristuksen kanssa..." (Room. 6:3-14).
        En löydä näissä kohdin mitään vertauskuvallisia ilmaisuja!

        Samoin Kol. 2:12: "... OLLEN haudattuna hänen kanssaan KASTEESSA, JOSSA te myös hänen kanssaan OLETTE HERÄTETYT USKON KAUTTA....".
        Miten tämä voidaan ajatella vertauskuvallisesti?
        ----
        Väität: "Sinä luet Raamattua kuin se kuuluisa piru, jakeen sieltä, toisen täältä ja et edes käsitä näköjään sanojen merkitystä"!
        --Ettei tämä OIKEAN asian muuttaminen VERTAUSKUVALLISEKSI asiaksi ole juuri vääränlaista Raamatun tulkintaa; sanojen merkitys ei olekkaan sitä, mitä siinä LUKEE!

        (Eri asia on, jos tekstissä tuodaan esiin, että kyse on vertauskuvallisesta asiasta)
        Mielelläni otan vastaan ojennusta, jos siihen on aihetta.

        Muutkin voivat vastata; Mikä teksteissä Room. 6:3-14 ja Kol. 2:11-13 ilmaisee sen, että kyse on VERTAUSKUVALLISISTA asioista, vai onko uskottava "NIIN KUIN ON KIRJOITETTU"?


      • pojille annettu
        Tapio522 kirjoitti:

        .MHP: "...sinun on pirskotettava heidän päälleen synneistä puhdistavaa vettä,..." (4. Moos.8:7).
        ---
        Myös kristilliseen kasteeseen liittyy syntien pois peseminen.

        -Ananias kehoitti Paavalia: "...anna kastaa itsesi ja PESTÄ POIS SYNTISI" (Apt. 22:16).
        - Pietari kehoitti ottamaan kasteen SYNTIEN ANTEEKSISAAMISEKSI (Apt. 2:38).

        pirskoitus kasteen esikuvana vahvistaa sen, että
        kaste kuukuu vain aikuisille,
        sillä VAIN 25-vuotiaat ja sitä vanhemmat leeviläispojat pirkoiteltiin vedellä palvelustehtävää varten:
        4: Moos 8:24
        "Tämä olkoon voimassa leeviläisistä:
        Kahdenkymmenenviiden vuoden ikäiset ja vanhemmat
        menköön palvelemaan ja toimittamaan palvelusta ilmestysmajassa."


      • nimierkki.
        Tapio522 kirjoitti:

        Jumalanhullu: "Kastehan on vertauskuva kuolemasta Jeesuksen kanssa, vanha elämä haudataan ja uutena noustaan..."
        ---
        Tarkoittanet Room. 6:3-14 ja Kol. 2:11-13!
        Lueppa tekstit tarkemmin.

        Mikä näissä teksteissä ilmaisee sen, että kyse on vertauskuvallisista asioista?
        "..OLEMME haudatut kasteen kautta kuolemaan...OLEMME hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin OLEMME samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa...OLEMME kuolleet Kristuksen kanssa..." (Room. 6:3-14).
        En löydä näissä kohdin mitään vertauskuvallisia ilmaisuja!

        Samoin Kol. 2:12: "... OLLEN haudattuna hänen kanssaan KASTEESSA, JOSSA te myös hänen kanssaan OLETTE HERÄTETYT USKON KAUTTA....".
        Miten tämä voidaan ajatella vertauskuvallisesti?
        ----
        Väität: "Sinä luet Raamattua kuin se kuuluisa piru, jakeen sieltä, toisen täältä ja et edes käsitä näköjään sanojen merkitystä"!
        --Ettei tämä OIKEAN asian muuttaminen VERTAUSKUVALLISEKSI asiaksi ole juuri vääränlaista Raamatun tulkintaa; sanojen merkitys ei olekkaan sitä, mitä siinä LUKEE!

        (Eri asia on, jos tekstissä tuodaan esiin, että kyse on vertauskuvallisesta asiasta)
        Mielelläni otan vastaan ojennusta, jos siihen on aihetta.

        Muutkin voivat vastata; Mikä teksteissä Room. 6:3-14 ja Kol. 2:11-13 ilmaisee sen, että kyse on VERTAUSKUVALLISISTA asioista, vai onko uskottava "NIIN KUIN ON KIRJOITETTU"?

        etenkin Kol.2 on hyvin yksiselitteinen ja ilman vertauskuvaa.

        "ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta jonka vaikuttaa Jumala,"

        Tuon tekstin sanoissa emme voi laittaa mitään omien tekojemme,emme edes "oman uskomme" varaan koska tämä teko tulee Jumalalta.Kasteella on siten merkitys pelastuksessamme juuri tästä syystä koska se on Jumalan teko.


      • nimierkki. kirjoitti:

        etenkin Kol.2 on hyvin yksiselitteinen ja ilman vertauskuvaa.

        "ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta jonka vaikuttaa Jumala,"

        Tuon tekstin sanoissa emme voi laittaa mitään omien tekojemme,emme edes "oman uskomme" varaan koska tämä teko tulee Jumalalta.Kasteella on siten merkitys pelastuksessamme juuri tästä syystä koska se on Jumalan teko.

        nimierkki.: "...etenkin Kol.2 on hyvin yksiselitteinen ja ilman vertauskuvaa".
        ---
        Mistähän johtuu, että varsinkin uskovien kasteen kannattajat näkevät kohdan Kol. 2:11-13 (myös. Room. 6:3-14)vertauskuvallisena asiana?

        Oikein sanot: "Kasteella on siten merkitys pelastuksessamme juuri tästä syystä koska se on Jumalan teko".


      • pojille annettu kirjoitti:

        pirskoitus kasteen esikuvana vahvistaa sen, että
        kaste kuukuu vain aikuisille,
        sillä VAIN 25-vuotiaat ja sitä vanhemmat leeviläispojat pirkoiteltiin vedellä palvelustehtävää varten:
        4: Moos 8:24
        "Tämä olkoon voimassa leeviläisistä:
        Kahdenkymmenenviiden vuoden ikäiset ja vanhemmat
        menköön palvelemaan ja toimittamaan palvelusta ilmestysmajassa."

        "Pekka": "...pirskoitus kasteen esikuvana vahvistaa sen, että kaste kuuluu vain aikuisille,..."
        ---
        Tarkoitatko samalla, että pirskotus on myös oikea tapa kastaa, eikä pelkkä upotus?


    • minkälaisessa elämäntilanteessa totuuden etsintäsi petti
      niin pahasti, että annoit Saatanan kastaa itsesi uudelleen,
      ja siitä syystä olet tänäkin päivänä vailla Pyhää eli Totuuden Henkeä,
      sillä Jumalan Henki ei salli itseänsä pilkattavan.

      Jeesusta ja Jumalaa saa pilkata, ja sen voi saada anteeksi,
      mutta Hengen ilmoitusten pilkkaamista ei anteeksi anneta.

      Ja siitä syystä sinä jatkuvasti linkität tänne milloin minkin
      porttopapin sanomisia ja saarnoja, ja hankit vain lisää Jumalan
      kirousta päällesi. Lue Jeremia 17:5-18

      • uskon jälkeen


      • TeuvoSuni kirjoitti:

        olevan täynnä Pyhän Hengen pilkkaa.

        Ihmettelen suuresi, miksi Tapio 522 ei halua vastata
        tähän kysymykseeni, jonka olen jo aikaisemminkin esittänyt.

        TS: "Ihmettelen suuresi, miksi Tapio 522 ei halua vastata tähän kysymykseeni,..."
        ---
        Ihmettelen minäkin, mitä sillä tiedolla teet.
        Olen jo useampaan kertaan maininnut, että minulle riittää YKSI KASTE, jonka olen lapsena saanut.
        Uudelleen kastaminen on väärin ja vastoin Raamatun opetuksia. Siitä on tehtävä parannus.
        Pyhän Hengen pilkaksi en uskalla sitä kuitenkaan sanoa.

        Ns. uskovien kasteen näen ennemminkin osoituksena epäuskosta...ei uskota, että Jumala armossaan on toiminut alkuperäisessä kasteessamme.
        Kaste ei ole kaste ilman Jumalan tekoa.
        Kasteessa Pyhä Henki liittää meidät Kristuksen ruumiiseen (1. Kor. 12:13). Mutta sen hän tekee vain kerran, eikä aina uudelleen silloin kun ME ITSE pääätämme mennä kasteelle.


      • Tapio522 kirjoitti:

        TS: "Ihmettelen suuresi, miksi Tapio 522 ei halua vastata tähän kysymykseeni,..."
        ---
        Ihmettelen minäkin, mitä sillä tiedolla teet.
        Olen jo useampaan kertaan maininnut, että minulle riittää YKSI KASTE, jonka olen lapsena saanut.
        Uudelleen kastaminen on väärin ja vastoin Raamatun opetuksia. Siitä on tehtävä parannus.
        Pyhän Hengen pilkaksi en uskalla sitä kuitenkaan sanoa.

        Ns. uskovien kasteen näen ennemminkin osoituksena epäuskosta...ei uskota, että Jumala armossaan on toiminut alkuperäisessä kasteessamme.
        Kaste ei ole kaste ilman Jumalan tekoa.
        Kasteessa Pyhä Henki liittää meidät Kristuksen ruumiiseen (1. Kor. 12:13). Mutta sen hän tekee vain kerran, eikä aina uudelleen silloin kun ME ITSE pääätämme mennä kasteelle.

        Miksi sinä menit uudelleen kastettavaksi, sillä olethan sen täällä joskus tunnustanut?


      • TeuvoSuni kirjoitti:

        Miksi sinä menit uudelleen kastettavaksi, sillä olethan sen täällä joskus tunnustanut?

        Miksi alkaisin sitä enempää näin julkisesti "retostelemaan".
        Eikö riitä, että erehdyksensä tunnustaa Jumalalle ja esim. luotettavalle sielunhoitajalle.

        "Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä" (1. Joh. 1:9).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysynkin sinulta nyt...

      Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä
      Ikävä
      61
      7168
    2. Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa

      että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet
      Naisen logiikka
      138
      4985
    3. Nainen, vaikka kaikki on

      ohi eikä koskaan alkanutkaan, niin tekisi silti mieli jakaa tämä trippi kanssasi, kertoa mitä kappaleita kuuntelin jne.
      Tunteet
      25
      3424
    4. Voi luoja miten haluaisin

      jutella kanssasi nyt. Harmittaa, että pidin estossa, mutta silloin olisin ollut riekaleina pienistäkin syytöksistä tai
      Ikävä
      45
      3206
    5. HH En uskalla enää ottaa sinuun yhteyttä

      Enkä tiedä miltä sinusta tuntuu nyt. Itsellä tosi tyhjä olo, harmittaa kun kaikki levällään. Toivottavasti sulla kaikki
      Ikävä
      13
      2810
    6. Onko Marilyn Monroe mielestäsi maailman kaunein nainen kautta aikojen?

      Marilyn Monroe sai sekaisin naisten ja miesten päät kurvikkailla muodoillaan ja keimailevalla asenteellaan. Monroe onkin
      Maailman menoa
      156
      2197
    7. Missä paikassa ja minkälaisessa tilanteessa

      Olit silloin kun tajusit ihastuneesi häneen?
      Ikävä
      108
      2016
    8. Onkohan tämä jotain elämää suurempaa

      Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m
      Ikävä
      39
      2015
    9. Mihin kiinnitit ensimmäisenä huomiota

      kun eka kerran näit kaivattusi?
      Ikävä
      93
      1689
    10. Ihan pelästyin kun sut

      näin. Huh huh kun olit vanhentunut.
      Ikävä
      117
      1606
    Aihe