Etuhampaan juurihoito

Neuvot tarpeen

Minulle tehtiin etuhampaaseen juurihoito,tosin siinä on nyt lääkepaikka toistaiseksi. Jäin miettimään kun hammaslääkäri sanoi että,etuhampaassa juurihoidettu hammas saattaa katketa tai tippua tai tummua. Miten teillä muilla on etuhammas kestänyt. Olen ihan paniikissa enkä uskalla laittaa edes suuta kunnolla kiinni,saati sitten syödä etuhampailla. Kertokaa hyvät ihmiset kokemuksistanne,miten teillä juurihoidettu etuhammas on kestänyt.

18

8811

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keskiviikko..

      mulle kävi niin ettei etuhammas kestänyt niitä hoitoja ja mureni..=( mutta mulle tehtiin niitä todella monta,eikä se siltikään alkanut paraneen,ja monen kerran ja hoidon jälkeen vasta lekurit tajus ett oli luussa bakteeri jonka kanssa tapellaan vieläkin..mutta jos sinull on ihan normaali tilanne ,niin en usko että on pelkoa hampaan hajoamisesta....että rennosti vaan...=)

    • Hammas..

      On ns. ontto, koska sieltä hampaasta rassaillaan hermot ja verisuonet. Vaikka hammas täytetäänkin, se ei vastaa omaa hammasta eli ei ole yhtä kestävä,kuin oma/ehjä/terve hammas.

      Juuritäytteet saattaa vuosien myötä tummua ja näin myös hampaan väri muuttua.Mutta hampaan voi valkaista ulkoa ja sisältä, sekä jos rahaa löytyy päälle voi laittaa laminaatin.

      Ja koska hammas on ontto ja kyseessä etuhammas, jolla haukataan/halkaistaan/purraan ruokaa hammas on vaarassa lohjeta, koska juurihoidettu hammas ei ole yhtä kestävä. Eli mielummin haukkailee kulmahampailla ja pureskelee poskihampailla.

    • mahdollinen paha

      Mulal juurihoidettu etuhammas tummui aika pian hoidon jälkeen oikein huomattavasti. Muutama vuosi hoidon jälkeen se katkesi ja se korjattiin laittamalla ruuvin kanssa kruunu tilalle. Se kesti muutaman vuoden, kunnes koko hammas piti poistaa, koska juuri oli halki. Sitten käytin vuosia irtoproteesia ja nyt tilalla on silta.

      • Neuvot tarpeen

        Hui kamala,sulla on sitten mennyt oikein pidemmän kaavan mukaan. Kun hampaasi lähti,niin mikä on sun mielestäsi paras hoitomuoto,ruuvi,proteesi vai silta,siis kyseessähän on ainakin toistaiseksi 1 etuhammas. Ja eikun paniikki syvenee....


      • pahempaa?

        Mulla hoidettiin kipuilevaa hammasta posken aluella.
        Mm. messinkiruuvi otettiin pois, koskapa hammas ja ympäristökin olivat jatkuvasti kipeänä, eikä syytä kivuille löytynyt.
        Paikka tehtiin, mutta se jäi mielestäni liian matalaksi, ja tuntui kuin etuhammas rasittuisi liikaa purtaessa, josta huomautin hammaslääkärille. Ehdotinpa pientä korotustakin paikkaan. Hänen mielestään korotusta ei tarvittu.

        Melko nopesti etuhammas rupesi kuitenkin kipeytymään.
        Koska olin matkoilla, soitin hammaslääkärille kehittyneestä tilanteesta, ja kysyin mitä pitäisi tehdä. Hän kertoi että kun palaan niin tulen käymään vast.otolla. Näin teinkin.
        Siellä selvisi että juuri oli tulehtunut ja täytyi tehdä juurihoito!

        Muutama vuosi eteenpäin jouduin paikkauttamaan nähdäkseni samaa hammasta.
        Jälleen paikan hionta meni mielestäni liian matalaksi. Jälleen jouduin kysymään mahd. korotuksen perään. Tulos ja korjausmenetelmäkin olivat yllättäviä.
        Ko. hampaan etupuolellakin oleva hammas hiottiin samalle tasolle edellisen kanssa, jolloin etuhammas oli ensimmäinä ottamassa purentaa vastaan, josta vaarasta oli ollut puhettakin. Pyysin jälleen korotusta, mutta turhaan.
        Tilanne jäi tällaiseksi.

        En saanut heti uutta aikaa ongelman korjaamiseksi.
        Sitten kerran syödessäni unohdin tämän uskomattoman purentatilanteen ja puraisin leipäpalaa niin raks, etuhammas katkesi!
        Että tällaistakin hoitoa on tarjolla!


    • mikä oli hampaan tila aiemmin?

      Oliko hampaasi ennen juurihoitoa ehjä (ei paikattu) vai oliko se kolahtanut vai oliko paikan alle mennyt karies, joka oli hoidon taustalla. Nämä vaikuttavat lopputulokseen varmasti ja hiukan myös se, minkä ikäinen olet.

      • Neuvot tarpeen

        Hammasta vaan rupesi särkemään ja röntgenkuvan perusteella lääkäri päätyi juurihoitoon. Hammas on paikattu n.15 vuotta sitten ikenen juuresta siis niin pienellä paikalla että hyvä kun näkyi siis melkein millixmilli. Nyt ikää 50v ja hampaat muuten ok,purennassa ollut ilmeisesti jotain vikaa,josta etuhampaan juuri vihastunut.Näin ymmärsin.


      • karieksen
        Neuvot tarpeen kirjoitti:

        Hammasta vaan rupesi särkemään ja röntgenkuvan perusteella lääkäri päätyi juurihoitoon. Hammas on paikattu n.15 vuotta sitten ikenen juuresta siis niin pienellä paikalla että hyvä kun näkyi siis melkein millixmilli. Nyt ikää 50v ja hampaat muuten ok,purennassa ollut ilmeisesti jotain vikaa,josta etuhampaan juuri vihastunut.Näin ymmärsin.

        Karies ei oo sitä kovertanut, niin silloin uskoisin, että se kestää paremmin, mitä sellainen, jossa on ollut iso paikka.


    • Nyt lohkeilevat

      Moro!

      Minulle tehtiin juurihoito ja juurileikkaus kahteen etuhampaaseen jo lukioaikana 70-luvulla.
      Olen nyt 48 ja oikeastaan vasta viime vuosina hampaiden kanssa on ollut ongelmia.

      Tietysti hampaat on tummuneet vuosien mittaan ja toista hammasta valkaistiin ihan tk-hammashoidossa muutama vuosi sitten.

      Tiistaina kävin juuri hammaslääkärissä ja silloin hampaita hieman hiottiin että ne vaalentuisivat. No eilen illalla toisesta (vaalennushoidetusta) hampaasta irtosi pala. Tosi kiva. En rakasta hammaslääkäreitä, mutta taas tänään on pakko soitella uutta aikaa. Ajan saaminenkaan ei ole ihan helppoa.

      Noin kolmekymmentä vuotta olen saanut pitää nämä juurihoidetut ja leikellyt omat hampaani, mutta nyt taitaa olla ainakin toisen kestävyys vaakalaudalla.

      • Neuvot tarpeen

        Kiitos viesteistänne,vähän tätä ahdistusta helpottaa,että hammas saattaa jopa pysyä suussa. Nyt siinä etuhampaassa on tosiaankin lääkepaikka ja 2 kk:n päästä sitä taas sitten rassataan. Olen varmaankin vähän neuroottinen tämän asian kanssa kun en oikein uskalla mitään puraistakkaan ja varon hammasta koko ajan,jopa pestessä.
        Olisi vielä kiva kuulla muidenkin kokemuksia,koska onhan meitä varmaan paljon muitakin,joilla etuylähampaat on juurihoidettu.(ja hampaat pysyneet suussa)


      • Yläeteen
        Neuvot tarpeen kirjoitti:

        Kiitos viesteistänne,vähän tätä ahdistusta helpottaa,että hammas saattaa jopa pysyä suussa. Nyt siinä etuhampaassa on tosiaankin lääkepaikka ja 2 kk:n päästä sitä taas sitten rassataan. Olen varmaankin vähän neuroottinen tämän asian kanssa kun en oikein uskalla mitään puraistakkaan ja varon hammasta koko ajan,jopa pestessä.
        Olisi vielä kiva kuulla muidenkin kokemuksia,koska onhan meitä varmaan paljon muitakin,joilla etuylähampaat on juurihoidettu.(ja hampaat pysyneet suussa)

        Olin n 20v, kun mulle tehtin juurihoito ylös etuhampaaseen. Olin kolauttanut sen jossain vaiheessa jo vuosia sitten ja sitä alkoi vain jomottaa yksinkertaisesti. Muuten hampaani ovat ihan ehjät ei oo paikattu koskaan ja kyllähän se harmaittaa, että sitten pitää tekemällä tehdä reikä ja vieläpä etuhampaaseen. Reikä tehtiin hampaiden takaa ja se ei näy ulkopuolelle ollenkaan ja päälle laitettu paikkaki on hampaanvärinen kaiken lisäksi ja korkeintaan hiukan yli millin kooltaan. Juurihoito ei sattunut paljon ja ainut huoli on vain, että alkaako hammas tummeneen.


    • Vain

      Mutt mä halun tietää että seuraako sairauksia esim: syöpä
      Olisi kiva tietää

      • Tri.Pelkonen

        Syöpä voi tulla kenelle vain mihin vain. Juurihoidosta ei syöpää tule!

        Juurihoidettu hammas on kuollut hammas ja tummuu ajan mittaan.


    • Juurihoito-on-p-stä

      Paskat siihen mitään syöpää tulee, mutta tuhoutuu auttamattomasti joidenkin vuosien kuluttua. Näin ainakin oman kokemukseni mukaan. Ainoa pysyvä hoito on implantti. Mulla on juurihoidetut korvattu implantilla.

    • Näin-juurikin

      Juurihoito ei kokemukseni mukaan pelasta hammasta, vaan antaa sille ainoastaan hieman lisäaikaa. Turha maksaa tuhoutuvasta hampaasta? Onko näin?

    • SyöpäSeuraa

      Juurihoito kestänyt kunnallisella jo yli kolme vuotta. Aina vaan väliaikaista paikkaa.

      Ensin tuli yksi hammas. Puolen vuoden päästä toinen. Sitten kolmas ja neljäs. Kaikissa hoito kesken.

      Hoitoaikoja kolmen kuukauden välein. Laskua kerrasta vajaa satanen. Joka kerta röntgen kuvat. Suppea suun tutkimus. Toimistomaksu. Kanava avaus. Paikka. Eikä mitään valmista.

      Montako röntgen kuvaa voi vuodessa ottaa, että pitää alkaa epäillä säteilynyliannostusta? Tavallisia kuvia on otettu kymmeniä, joka käynnillä 1-4. Lisäksi keilakuva ja paikallinen 3d kuva. Rintasyöpä seulonta päälle.

      • Hanki-implantti

        Olet tyypillinen juurihoitopotilas. Kassa raksuttaa, ja se on siinä . Tämä on vain oma mielipiteeni. Toki hammasläkärit yrittävät parhaansa, mutta aina hoito ei onnistu. Lopulta vain implantti auttaa jokaista.


    • HLT

      Juurihoidetut hampaat pitää lähtökohtaisesti aina korjata kruunulla. (Ainoastaan silloin ei tarvitse, jos juurihoito tehdään erityisen pienestä kolosta). Kruunu suojaa hammasta lohkeamiselta. Suomessa säästetään ja laitetaan muovia ja usein sitten lohkeaa koko hammas. Ja sitten ollaan ilman. Länsimaissa laitetaan lähes aina kruunu, niitä on halvempia ja kalliimpia. Erilaisia. Mutta juurihoidetun hampaan paikkaaminen muovilla on "taitovirhe." Ei Suomessa tosin, Suomessa se on standardi. Valitettavasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1662
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe