Joku täällä valitti adventtikirkon Jumalan palvelusta ja etenkin heidän laulujaan niin

kylmiksi ja lakihenkisiksi

että ihan puistattaa. Minä taas olen kokenut juuri
päinvastoin. Esimerkiksi yksi adventistien oma
laulu, jota ei ole muissa hengellisissä laulukirjoissa.
Kysyn mikä tässä on kylmää, niin että ihan puistattaa?

Vain yksin Jeesus: Eeva Vaija 1944.

1 Vain yksin Jeesus, hän mulle riittävi,
vain hänen luonaan tyyntyy syömeni.
","Vain luona ristin hiljaa vartoen
saan kaiken hältä, mä mitä tarvitsen.","

2 Kuin virvatulten tuo liekki häilyvä
on täällä onnekainkin elämä.
","Pois rientää hetket onnen päivien;
vain Jeesus antaa voi onnen ainaisen.","

3 Vain Jeesus riittää, kun kaiken peittää yö
ja sydän tuskan täyttämänä lyö.
Kun kuljen kautta korven pimennon,
vain Jeesus riittää, hän yksin luonain on.

4 Vain Jeesus riittää, kun myrskyt raivoaa
ja aalot uhkaa purren upottaa.
","Oi auta Herra, huudan tuskissain.
Hän tyyntää myrskyn, kun on mun puressain.","

5 On luonain Jeesus, kun silmäin sulkeutuu
ja päärlyportit mulle avautuu.
","On luonain hän, kun jätän tämän maan
ja Isän kotiin mä muutan ihanaan.","

19

2107

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voihyrräpyörä

Tuo on vanha vanha hengellinen laulu, jota laulettiin helluntailaisten telttakokouksissa joka kesä n.40-50 vuotta sitten. Taitaa olla Lahtelaisen Vapaakirkkolaisen Hilja Aaltosen käsialaa.

• Vaikka meillä onkin

paljon yhteisiä hengellisiä lauluja niin helluntalaisten, kuin luterilaistenkin kesken, niin tätä laulua et löydä, enempää hengellisestä laulukirjasta, mitä helluntai seurakunnassa käytetään, etkä myöskään luterilaisista kirjoista. Jos löydätkin nykyään, niin se on kuitenkin alunperin kuulunut asdventistien hengellisiin lauluihin.

Sinua vain risoo se, kun tämäkin laulu osoittaa aivan muuta meistä adventisteista, ja meidän uskonhartaudestamme, kun mitä eritoten sinä uskova1 ja muutamat muut adventistien vihaajat olette antaneet ymmärtää. Sitäpaitsi alkuperäiset sanat :Eeva Vaija 1944. Sävellys sama.

• plakkarilla

Kaipa nuo laulut on virallisesti laulukirjoihin painettu, että se siitä plakkarista.
        Vai kenen lauluja teitkin kirjoissa sitten on, plakkareitako?
        Taitaa ehkäpä löytyä ad-varipohjaisen uskovan laulu/ja.

Hilja Aaltonen ja Hannu Huhtala, taitavat tehdä jonkin verran yhteistä työtä. Hannu taitaa olla adventisti?

• lisää

Laulu on myös uudessa laulukirjassamme, ja sen numero on 329.

Eeva Vaija mainitaan sekä sanoittajaksi että säveltäjäksi ja Co-oikeudet ovat Aika oy:llä, joten kannattaa sieltä kysyä, ennenkuin tekijänoikeuksia muille kirjoittelee. Tuskin Aika oy olisi Vapaakirkolta saanut oikeuksia lahjaksi. Uskon, että juuri siksi muistat, että laulua laulettiin niin paljon helluntaikirkon tilaisuuksissa.

Hilja Aaltonen on kyllä tehnyt hienoja lauluja, mutta tämä laulu nyt sitten on Eevan tekemä. Uskon laulukirjani tekijöitä, jotka ovat oikeudet ostaneet ja tiedot kirjaan laittaneet.

Jotta voihan hyrränpyörä...

• Eki...
        lisää kirjoitti:

Eeva Vaija mainitaan sekä sanoittajaksi että säveltäjäksi ja Co-oikeudet ovat Aika oy:llä, joten kannattaa sieltä kysyä, ennenkuin tekijänoikeuksia muille kirjoittelee. Tuskin Aika oy olisi Vapaakirkolta saanut oikeuksia lahjaksi. Uskon, että juuri siksi muistat, että laulua laulettiin niin paljon helluntaikirkon tilaisuuksissa.

Hilja Aaltonen on kyllä tehnyt hienoja lauluja, mutta tämä laulu nyt sitten on Eevan tekemä. Uskon laulukirjani tekijöitä, jotka ovat oikeudet ostaneet ja tiedot kirjaan laittaneet.

Eeva Vaija muutti taivaskotiin 15.7.2007. Kuului elin-aikanaan Kouvolan helluntai-seurakuntaan.

• hyrräpyörä
        plakkarilla kirjoitti:

Kaipa nuo laulut on virallisesti laulukirjoihin painettu, että se siitä plakkarista.
        Vai kenen lauluja teitkin kirjoissa sitten on, plakkareitako?
        Taitaa ehkäpä löytyä ad-varipohjaisen uskovan laulu/ja.

Hilja Aaltonen ja Hannu Huhtala, taitavat tehdä jonkin verran yhteistä työtä. Hannu taitaa olla adventisti?

Mummoni lauloi tuotakin hengellistä laulua kun olin pikkulapsi, ja olen sentään 6 vuosikymmentä nähnyt. Eikä mummoni tiennyt adventisteista mitään. Hilja Aaltonen on jo niin iäkäs, että jos eläisi , hän lie olisi yli 100-vuotias.Helluntailaisia ja Vapaakirkolaisia on pyörinyt ymmpärilläni pikkulapsesta asti, mutta ei adventisteja. Adventistien laulut ovat kyllä muista suunnista plagioituja suurelta osin, ja ihan siksi, että kynnys olisi houkuttelevan matalalla yhteisten laulujen kautta. "Älä himoitse" ei taida kuulua kirkkojen välisiin Jumalan käskyihin, vai miksikö muiden "palvelijoita" himoitaan adventtikirkkoon? Sitä arvelinkin!

• hyräpyörältä terveisiä
        lisää kirjoitti:

Peruasia olikin se, että aloitusviestin kirjoittaja omi laulun ADVENTISTIELLE vaikka asia ei niin ole. Siis lainattua (plagiaatti).Kiitos tiedon korjaamisesta. minä menen nyt nurkkaan häpeämään.

• plakkarilla
        hyrräpyörä kirjoitti:

Mummoni lauloi tuotakin hengellistä laulua kun olin pikkulapsi, ja olen sentään 6 vuosikymmentä nähnyt. Eikä mummoni tiennyt adventisteista mitään. Hilja Aaltonen on jo niin iäkäs, että jos eläisi , hän lie olisi yli 100-vuotias.Helluntailaisia ja Vapaakirkolaisia on pyörinyt ymmpärilläni pikkulapsesta asti, mutta ei adventisteja. Adventistien laulut ovat kyllä muista suunnista plagioituja suurelta osin, ja ihan siksi, että kynnys olisi houkuttelevan matalalla yhteisten laulujen kautta. "Älä himoitse" ei taida kuulua kirkkojen välisiin Jumalan käskyihin, vai miksikö muiden "palvelijoita" himoitaan adventtikirkkoon? Sitä arvelinkin!

-Tuosta plakkarista, että katso laulukirjaasi, niin kaikki on jonkun käsialaa ja ei varmastikaan niin kirkkosi virrentekijän kynäntuotetta.
        Virsikirjankin laulut on alkujaan kapakkalauluista syntyneitä lauluja. Entä tämä päivä ylistyslaulut?
        Kaikki on jostain päin kerätty ja seinälle videotykillä heijastaen niitä lauletaan. Älä himoitse, että se siitä..
        Muuten, et ole ajan tasalla, Hilja Aaltonen on edelleen elämässä ja tekee yli 100 vuotiaana vanhainkodin vuoteestakäsin Herran työtä.
        Hannu Huhtala ja hän on tuonut näitä elämän säveliä uusina äänitteinä meille kaikille kuunneltavaksi. Olin Kuopiossa tässä takavuosina kesäjulilla ja siellä oli yhden levyn ensiesitys.
        Hilja ei päässyt mukaan, mutta Hannu esitteli levyn ja toi terveiset.
        Myös katsottuna aikaa takaisinpäin oli yhteiskonsertti Sibeliustalolla ja erään adventistin käsialasta oli yksi valtaisa musiikkikappale "Kun aika päättyy" korvin kuultavissa. Se oli hyvin syvä ja puhutteleva, joka kävi kohti.
        Älä ole kovin kärkäs, sinun vieressäsi saattaa istua adventistitaustainen lauluntekijä laulamassa kanssasi sitä kirjoittamaansa mieli lauluasi, joka kertoo Kristuksen armosta.
        Laulut syntyvät Kristuksen sisäisen tuntemisen kautta.

• omimista.
        hyräpyörältä terveisiä kirjoitti:

Peruasia olikin se, että aloitusviestin kirjoittaja omi laulun ADVENTISTIELLE vaikka asia ei niin ole. Siis lainattua (plagiaatti).Kiitos tiedon korjaamisesta. minä menen nyt nurkkaan häpeämään.

"Adventistien oma laulu". Ei saisi puhua mitään ellei ole varma asiasta. Siis laulun tekijä on helluntailainen.

• mitäs turhia
        omimista. kirjoitti:

"Adventistien oma laulu". Ei saisi puhua mitään ellei ole varma asiasta. Siis laulun tekijä on helluntailainen.

Ja ihmettelen erittäin sitä, että kaikkein korkeimman hatun adventisti tuollaista tuli väittämään, että olisi kyse adventistien omasta laulusta. Ei luulisi akateemisen menevän noin alhaista väitettä esttämään, kun on ollut pappejakin opettamassa. Ei oppilaat näet voi olla parempia kuin oli heidänkin opettaja, eihän?

• hyrräpyörä
        plakkarilla kirjoitti:

-Tuosta plakkarista, että katso laulukirjaasi, niin kaikki on jonkun käsialaa ja ei varmastikaan niin kirkkosi virrentekijän kynäntuotetta.
        Virsikirjankin laulut on alkujaan kapakkalauluista syntyneitä lauluja. Entä tämä päivä ylistyslaulut?
        Kaikki on jostain päin kerätty ja seinälle videotykillä heijastaen niitä lauletaan. Älä himoitse, että se siitä..
        Muuten, et ole ajan tasalla, Hilja Aaltonen on edelleen elämässä ja tekee yli 100 vuotiaana vanhainkodin vuoteestakäsin Herran työtä.
        Hannu Huhtala ja hän on tuonut näitä elämän säveliä uusina äänitteinä meille kaikille kuunneltavaksi. Olin Kuopiossa tässä takavuosina kesäjulilla ja siellä oli yhden levyn ensiesitys.
        Hilja ei päässyt mukaan, mutta Hannu esitteli levyn ja toi terveiset.
        Myös katsottuna aikaa takaisinpäin oli yhteiskonsertti Sibeliustalolla ja erään adventistin käsialasta oli yksi valtaisa musiikkikappale "Kun aika päättyy" korvin kuultavissa. Se oli hyvin syvä ja puhutteleva, joka kävi kohti.
        Älä ole kovin kärkäs, sinun vieressäsi saattaa istua adventistitaustainen lauluntekijä laulamassa kanssasi sitä kirjoittamaansa mieli lauluasi, joka kertoo Kristuksen armosta.
        Laulut syntyvät Kristuksen sisäisen tuntemisen kautta.

Kritiikini oli oikeaa siltä osin kuin se kohdentui adventistien oman osuuden asiavirheeseen mutta adventistien ulkopuoliset virheeni eivät ole sinun asiasi korjata minulle.Otat oikeutta omiin käsiisi sille alueelle, joka ei teille kuulu. Hilja Aaltonen on niin iäkäs, että vaikka aamulla olisin hänet tavannut, en illalla voi sanoa, onko hän elossa, jos sitä voi sanoa edes nuoremmista!

• merkille pantavaa.
        mitäs turhia kirjoitti:

Ja ihmettelen erittäin sitä, että kaikkein korkeimman hatun adventisti tuollaista tuli väittämään, että olisi kyse adventistien omasta laulusta. Ei luulisi akateemisen menevän noin alhaista väitettä esttämään, kun on ollut pappejakin opettamassa. Ei oppilaat näet voi olla parempia kuin oli heidänkin opettaja, eihän?

Että sivusta näkee,kuinka heitä kuljetetaan,laput silmillä. Sitten kovaa väittävät tämä on totuus. Joskus hymyilyttää,joskus suututtaa...

• plakkarilla
        hyrräpyörä kirjoitti:

Kritiikini oli oikeaa siltä osin kuin se kohdentui adventistien oman osuuden asiavirheeseen mutta adventistien ulkopuoliset virheeni eivät ole sinun asiasi korjata minulle.Otat oikeutta omiin käsiisi sille alueelle, joka ei teille kuulu. Hilja Aaltonen on niin iäkäs, että vaikka aamulla olisin hänet tavannut, en illalla voi sanoa, onko hän elossa, jos sitä voi sanoa edes nuoremmista!

Kirjoittanut: hyrräpyörä 1.11.2007 klo 10.12
        Hilja Aaltonen on jo niin iäkäs, että "jos eläisi" , hän lie olisi yli 100-vuotias

No vaikka olisit aamulla nähnyt, niin ei sentään tuollaista lausumaa "jos eläisi" voi kirjoittaa illalla, ellei tiedä henkilön lähteneen iäisyysmajoihin.

Eihän me tiedetä kukaan illasta tahi aamusta, aamusta tahi illasta ken vielä tiellä vaeltaa, valitettavasti olen sen joutunut toteamaan, kun ihminen kuolee käsiin, tahi on juuri kuollut "nyt"- hetkeä aikaisemmin.

Mutta halusin viestittää, että Hilja on vasta ollut työn ääressä. Päin vastoin, luulisi tiedosta ilahtuvan, eikä loukkaantuvan.
        Ts. Herran soturi on kentällä.
        Eli jos tieto on väärä, voin sen oikaista myös sinun kohdaltasi, minun ei tarvitse sinulta kysyä oikeuksista mitään.
        Jos ei, niin ei kannata kirjoitella sitten josseja täällä, ellei tarkista jokaista sanaa, että onko se näin tahi noin.

• hyrräpyörä
        plakkarilla kirjoitti:

Kirjoittanut: hyrräpyörä 1.11.2007 klo 10.12
        Hilja Aaltonen on jo niin iäkäs, että "jos eläisi" , hän lie olisi yli 100-vuotias

No vaikka olisit aamulla nähnyt, niin ei sentään tuollaista lausumaa "jos eläisi" voi kirjoittaa illalla, ellei tiedä henkilön lähteneen iäisyysmajoihin.

Eihän me tiedetä kukaan illasta tahi aamusta, aamusta tahi illasta ken vielä tiellä vaeltaa, valitettavasti olen sen joutunut toteamaan, kun ihminen kuolee käsiin, tahi on juuri kuollut "nyt"- hetkeä aikaisemmin.

Mutta halusin viestittää, että Hilja on vasta ollut työn ääressä. Päin vastoin, luulisi tiedosta ilahtuvan, eikä loukkaantuvan.
        Ts. Herran soturi on kentällä.
        Eli jos tieto on väärä, voin sen oikaista myös sinun kohdaltasi, minun ei tarvitse sinulta kysyä oikeuksista mitään.
        Jos ei, niin ei kannata kirjoitella sitten josseja täällä, ellei tarkista jokaista sanaa, että onko se näin tahi noin.

Minua hävettää joskus aamulla, kun laitan vahingossa paidanappini väärään reikään, vaikka sen itse huomaisin heti korjata. Voinet kuvitella miten hävettää, kun en tarkistanut H.A:n tilaa ennen kirjoittamistai. Olit oikeassa huomattaessasi minua. Kiitos siitä. Mutta kuvittelin kirjoittaneeni pääasiani tuosta aloituksesta-->Joku täällä valitti adventtikirkon Jumalan palvelusta ja etenkin heidän laulujaan niin
        Kirjoittanut: kylmiksi ja lakihenkisiksi 31.10.2007 klo 23.25

Kysyn mikä tässä on kylmää, niin että ihan puistattaa? ////// Minun vietini tosiaan sisälsi minun mokani. Mutta huomaan, ettet ole vihjeelläkään puuttunut siihen, oliko huomautukseni väärän tiedon levittämisestä aiheellinen. Arvaat, mitä päättelen adventtikirkosta. Arvostukseni on hyvin lähellä noiden kahden asian keskinäistä virhesuhdetta. Tämän sanon tietysti kehuakseni sinun tarkkaa omaatuntoasi minua vahdatessasi. Siitä suurkiitos!

• plakkarilla
        hyrräpyörä kirjoitti:

Minua hävettää joskus aamulla, kun laitan vahingossa paidanappini väärään reikään, vaikka sen itse huomaisin heti korjata. Voinet kuvitella miten hävettää, kun en tarkistanut H.A:n tilaa ennen kirjoittamistai. Olit oikeassa huomattaessasi minua. Kiitos siitä. Mutta kuvittelin kirjoittaneeni pääasiani tuosta aloituksesta-->Joku täällä valitti adventtikirkon Jumalan palvelusta ja etenkin heidän laulujaan niin
        Kirjoittanut: kylmiksi ja lakihenkisiksi 31.10.2007 klo 23.25

Kysyn mikä tässä on kylmää, niin että ihan puistattaa? ////// Minun vietini tosiaan sisälsi minun mokani. Mutta huomaan, ettet ole vihjeelläkään puuttunut siihen, oliko huomautukseni väärän tiedon levittämisestä aiheellinen. Arvaat, mitä päättelen adventtikirkosta. Arvostukseni on hyvin lähellä noiden kahden asian keskinäistä virhesuhdetta. Tämän sanon tietysti kehuakseni sinun tarkkaa omaatuntoasi minua vahdatessasi. Siitä suurkiitos!

Viestisi sisällön sanat ja missä hengessä ne esitettiin, siinä se ongelma on.
        Eli viestit koko ajan, että yksi ryhmä kopioi laulut ja ovat tältä osin vikapäitä.
        Vastasin tarkoittaen, että kaikkien laulukirjojen laulut on pääosin ns. yleistä tekijänoikeuksien valvomaa tavaraa, eli laina tavaraa ja osaltaan niistä maksetaan myös omat kustannukset, eli kopioita ovat. Vanhat virretkin on sieltä kapakkalauluista lähtöisin ja kopioitu kääntäen uusiin muotteihin, että ihmiset saataisiin kuulemaan se sanoma.
        Tänäänkin soi hengellisissä lauluissa niin tangon ym. viihteellisen soinninväri, jota monet vanhat vieroksuvat. No poikkesin aiheesta.

Jos käännät katseesi toista kohti ja syyllistät heitä jostakin, joka on omassa pesässä samanlaista, niin silloinhan puhutaan tuomioksemme.
        Eli sanoistasi kaikuen, syytän teitä väärästä kopioinnista ja väärästä tiedosta omia jonkun sävelmät omiksi. No joku ehkä muisti väärin ja koki henkilön heikäläisekseen.
        Määrätty asenteellisuus löytynee sanoista, [[Kritiikkini oli oikeaa siltä osin kuin se kohdentui adventistien oman osuuden asiavirheeseen mutta adventistien ulkopuoliset virheeni eivät ole sinun asiasi korjata minulle](hyrräpyörä 1.11.2007 klo 14.18)

Ehkä parempi olisi ollut oikaista aivan alussa toisenlaisilla sanoilla.
        Ymmärtääkseni, tahi tietääkseni tämä lauluntekijä on se ja se, sekä sieltä piiristä kotoisin.
        Tilanne olisi aivan toisenlainen, siinä on varaa virheisiin kukin tahollaan, joka oikenee asioiden eteenpäin menemisen suhteen.
        Tämä eteneminen ei vie meitä tuomiolle, koska vikapäitä voimme olla sanomisissammekin.

Koska itse olen katsellut nuottikirjoja, ainakin niitä kansia, niin tiedän sanomattakin, että siellä on seurakunta sekaisin, on yhden ja on toisen puolen lauluja, on syvältä sydämestä lähteneitä lauluja sekaisessa seurakunnassa.
        Näyttää Kai A kirjoittaneen korjauksen tuonne ja jos he ovat ja todennäköisesti ovatkin adventisteja, niin "Vain sulle Jeesus ja Golgatalle saavuin synteineni", niin ehkä laulun sanat kertoo suun tunnustuksen, voi vain siihen todeta, ettei kukaan voi sanoittaa noita sanoja, ellei sitä ole elänyt sydämestään todeksi.

karhi --)- )

• hyrräpyörä
        plakkarilla kirjoitti:

Viestisi sisällön sanat ja missä hengessä ne esitettiin, siinä se ongelma on.
        Eli viestit koko ajan, että yksi ryhmä kopioi laulut ja ovat tältä osin vikapäitä.
        Vastasin tarkoittaen, että kaikkien laulukirjojen laulut on pääosin ns. yleistä tekijänoikeuksien valvomaa tavaraa, eli laina tavaraa ja osaltaan niistä maksetaan myös omat kustannukset, eli kopioita ovat. Vanhat virretkin on sieltä kapakkalauluista lähtöisin ja kopioitu kääntäen uusiin muotteihin, että ihmiset saataisiin kuulemaan se sanoma.
        Tänäänkin soi hengellisissä lauluissa niin tangon ym. viihteellisen soinninväri, jota monet vanhat vieroksuvat. No poikkesin aiheesta.

Jos käännät katseesi toista kohti ja syyllistät heitä jostakin, joka on omassa pesässä samanlaista, niin silloinhan puhutaan tuomioksemme.
        Eli sanoistasi kaikuen, syytän teitä väärästä kopioinnista ja väärästä tiedosta omia jonkun sävelmät omiksi. No joku ehkä muisti väärin ja koki henkilön heikäläisekseen.
        Määrätty asenteellisuus löytynee sanoista, [[Kritiikkini oli oikeaa siltä osin kuin se kohdentui adventistien oman osuuden asiavirheeseen mutta adventistien ulkopuoliset virheeni eivät ole sinun asiasi korjata minulle](hyrräpyörä 1.11.2007 klo 14.18)

Ehkä parempi olisi ollut oikaista aivan alussa toisenlaisilla sanoilla.
        Ymmärtääkseni, tahi tietääkseni tämä lauluntekijä on se ja se, sekä sieltä piiristä kotoisin.
        Tilanne olisi aivan toisenlainen, siinä on varaa virheisiin kukin tahollaan, joka oikenee asioiden eteenpäin menemisen suhteen.
        Tämä eteneminen ei vie meitä tuomiolle, koska vikapäitä voimme olla sanomisissammekin.

Koska itse olen katsellut nuottikirjoja, ainakin niitä kansia, niin tiedän sanomattakin, että siellä on seurakunta sekaisin, on yhden ja on toisen puolen lauluja, on syvältä sydämestä lähteneitä lauluja sekaisessa seurakunnassa.
        Näyttää Kai A kirjoittaneen korjauksen tuonne ja jos he ovat ja todennäköisesti ovatkin adventisteja, niin "Vain sulle Jeesus ja Golgatalle saavuin synteineni", niin ehkä laulun sanat kertoo suun tunnustuksen, voi vain siihen todeta, ettei kukaan voi sanoittaa noita sanoja, ellei sitä ole elänyt sydämestään todeksi.

karhi --)- )

Saataisiinko me rauha maahan, jos sopisimme, että kumpikin pitää sen, mikä on hänen omaansa. Minä pidän mielipiteeni ja sinä omasi. Pahoittelen suunnattomasti, etten tosiaan ottanut selvää Hilja Aaltosesta ennenkin hänestä mitään mainitsin. Todella pahoillani.

• kumpikin...
        hyrräpyörä kirjoitti:

Saataisiinko me rauha maahan, jos sopisimme, että kumpikin pitää sen, mikä on hänen omaansa. Minä pidän mielipiteeni ja sinä omasi. Pahoittelen suunnattomasti, etten tosiaan ottanut selvää Hilja Aaltosesta ennenkin hänestä mitään mainitsin. Todella pahoillani.

Mitäpä tuossa vääntelemään, yritetään sovitella sanojamme niin, että niistä löytyisi tilaa Pyhälle Hengelle. Jatketaan tahoillemme ja jos nähdään poiketaan kahveille.

• juntitko?

Me emme todellakaan ”kierrä leimaamassa ihmisiä ovilla lampaiksi ja vuohiksi”. Tuon leimaamisen tulee tekemään työnantajamme Jeesus Kristus sitten, kun ”Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan kaikkien enkeleidensä kanssa”, kuten hän itse kertoi(Mat25:31,32). Moni nykyisin vastaan hangoitteleva ehtii tuohon hetkeen mennessä kantansa muuttaa.

Siinä moni on kyllä oikeassa sanoessaan, että Jehovan todistajat ovat Raamatun ymmärtämisessä menneet eteenpäin. ”Tieto lisääntyy” , kuten Daniel ennusti Jumalan palvelijoille tapahtuvan lopun ajalla Raamatun ymmärtämisen suhteen(Dan12:4). Asian voi tuoda esille kääntäenkin: eilen ei ymmärretty asioita niin hyvin kuin tänään. Mutta eikö sinusta suunta ole ihan oikea?

En halua ryhtyä piehtaroimaan Jehovan todistajien menneisyyden vajaammassa ymmärryksessä tehtyjen virheellisten Raamatusta vedettyjen johtopäätösten parissa. Eikö nykyisten, tarkistettujen, esittäminen ole paljon parempi vaihtoehto sinunkin mielestäsi? Jos toki emme ymmärrä vieläkään täydellisesti kaikkia asioita, haluamme asettaa kaikkialla maailmassa ihmisille vaihtoehdon tutkittavaksi: edustavatko Jehovan todistajat sitä joukkoa, joka epätäydellisyydestään huolimatta kertoo ainoana hyvää uutista valtakunnasta. ”Kenen luo me menisimme”, kysyi Pietarikin aikanaan(Joh6:68)

Sinäkin voit ottaa haasteen vastaan ja tutkia asiaa paljon perusteellisemmin Jehovan todistajien kanssa kodissasi, kuin mitä tällaisella satunnaisella kirjoittelulla on mahdollista pohdiskella.

• Ehkä tässä on mennyt pari hyvää laulua sekaisin.

Laulu "Vain yksin Jeesus" ei ole adventistin tekemä sen sijaan "Vain sulle Jeesus" on:

Vain sulle Jeesus, laulun kaikukoon, sä olet ainoo ylistyksen aihe. Vaik riehuis allot ylläin pauhaten, mua kädestäs ei riistä mikään vaihe...

Toinen, ehkä tunnetumpi yleisessä kristillisessä käytössä oleva adventistien tekemä laulu on "Golgatalle saavuin synteineni."

Golgatalle saavuin synteineni, sinne painoi tyhjyys maailman. Rauhatonna kuljin taakkoineni, kunnes kuulin tiestä Golgatan...

Molemmissa lauluissa sanoittajana Saimi Moberg ja säveltäjänä Aarne Vanhakangas.

Kai

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      31
      3507
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      123
      1399
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1321
    4. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      71
      1048
    5. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      1041
    6. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      187
      1026
    7. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      967
    8. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      38
      941
    9. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      67
      920
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      78
      875
    Aihe