Kristinuskon Jumalan

kolmijako on

paljon kiistelty aihe uskovien keskuudessa. Islamin uskoiset pitävät kristinuskoa monijumalaisena. Mm. samasta syystä juutalaiset eivät hyväksy ajatusta Jumalan pojasta, Jeesuksesta.

Kukaan kristitty ei ole esittänyt kunnon selitystä kolmijaolle. Selityksiä kyllä riittää, mutta ne ovat niin abstrakteja, että ainoastaan usko riittää niiden "ymmärtämiseen".

Neitsyt Mariaa ja muita pyhimyksiä rukoillaan paljon enemmän, kuin Jumalaa tai Jeesusta. Mm. Paavi Johannes Paavali II pelastui sala-ampujan luodilta, kun Fatiman (?) Neitsyt Maria työnsi kädellään luotia. Herää kysymys, miksi Maria ei samalla vaivalla pökännyt luotia vähän voimakkaammin.

Kristinuskon oppi on levinnyt kuin pullataikina, eikä ole osoitettavissa yhtä yhteistä oppia. Opillinen hajaannus johtuu suurimmaksi osaksi Raamatun ristiriidoista ja virheistä. Maallikkokin ymmärtää hyvin, miksi kristinuskon oppivalikoima on niin äärimmäisen kirjava:eihän Raamatun mukaan muu ole mahdollinen.

Raamattu, jos mikä, on muuttunut ja levinnyt kuin jokisen eväät keskustorille. Vaatii äärimmäisen sokeaa uskoa, väittää vielä tänä päivänä Raamatun olevan muuttumatonta jumalansanaa.

Huvittavaksi, suorastaan hauskaksi, asian tekee se, että uskovat puolustaessaan Genesiksen luomiskertomusta tieteelliseen maailmankatsomukseen nähden, vetoavat ensimmäiseksi Raamatun sanan muuttumattomuuteen verrattuna tieteellisten teorioiden jatkuvaan muuttumiseen.

Sokerina pohjalla:
Eri kristinuskon oppisuunnat ovat jatkuvasti tukkanuottasilla. Helluntailaiset täälläkin kiroavat katolisuuden alimpaan helvettiin, vaikka Raamatun nykymuoto on paljolti katolisten vastuulla.

3

80

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että uusimmassa raamatunkäännöksessä Jumalalta on poistettu persoonana toiminut Henki ainakin luomistyötä koskevassa asiassa.

1.Moos1:2(1992-käännös) Maa oli autio ja tyhjä, pimeys peitti syvyydet, ja Jumalan henki liikkui vetten yllä.

Aikaisemmassa käännöksessä "Henki" oli kirjoitettu isolla joka osoittaa sen olevan oma persoona.

1.Moos1:2(1933-käännös) Ja maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden päällä, ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä.

• amadiini

Jeesukselle ei ainakaan tuottanut ongelmia sanoa, että Isä ja Minä olemme yhtä. Kun Johannes kastoi Jeesuksen, kerrotaan (tietenkin vain Raamatussa), että Pyhä Henki laskeutui kyyhkysen muodossa ja Jumala sanoi: tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt.

Tässä kohdassa Jumala oli siis läsnä kokonaisuudessaan. Isä, Poika ja Pyhä Henki. Jos ihminenkin voi olla "kolme":henki, sielu ja ruumis, eikö silloin Jumala, joka on sanojensa mukaan ihmisen tehnyt omaksi kuvakseen, voi olla "kolme" ja kuitenkin "yksi". Tietenkään, jos Jumalaa ei jollekin ole, on tästä turha edes puhua.

Onko nykyinen erilaisten uskonsuuntien määrä ja kieltämättä aika riitaisa kanssakäyminen seurausta siitä, että usko/uskonto on huono, vai johtuuko se siitä, että me ihmiset ollaan loppujen lopuksi aika surkeita.

Kuitenkin tämän kaiken "mössön" keskellä voin omalta kohdalta vakuuttaa, että mikään asia maailmassa ei voi horjuttaa omaa uskoani(=sisäistä varmuuttani) Jumalaan, jolla on mahtava suunnitelma sinullekin, jos vain haluat. Sinä valitset, Jumala voi vain toivoa, että valitset hyvin.

Mitä Raamatun muuttumattomuuteen tulee, ovat kaikki vanhimpia tekstilöydöksiä myöten todistaneet, että todella vähän on muuttunut. Tosin viimeisimpiä raamatunkäännöksiä eri maissa on rajustikin arvosteltu niiden kyseenalaisista käännöksistä.

• ongelma tunnustaa, että Isä on suurempi kaikkia

Joh. 10:29
      "Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kuin kukaan muu, eikä kukaan voi riistää heitä Isäni kädestä".

Joh. 14:28
      "Kuulittehan, mitä sanoin: minä menen pois, mutta tulen taas teidän luoksenne. Jos rakastaisitte minua, te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän luo, sillä ISÄ ON MINUA SUUREMPI".

2. Kor. 1:3
      "Ylistetty olkoon meidän Herramme JEESUKSEN KRISTUKSEN JUMALA ja ISÄ, armahtava Isä ja runsaan lohdutuksen Jumala!"

Ef. 1:3
      "Ylistetty olkoon meidän Herramme JEESUKSEN KRISTUKSEN JUMALA ja ISÄ! Hän on siunannut meitä kaikella Hengen siunauksella, taivaallisilla aarteilla Kristuksessa". [1. Piet. 1:4]

Ef. 1:17
      "Minä rukoilen, että Herramme JEESUKSEN KRISTUKSEN JUMALA, kirkkauden Isä, antaisi teille viisauden ja näkemisen hengen, niin että oppisitte tuntemaan hänet",

1. Piet. 1:3
      "Ylistetty olkoon meidän Herramme JEESUKSEN KRISTUKSEN JUMALA ja ISÄ! Suuressa laupeudessaan hän on synnyttänyt meidät uuteen elämään ja antanut meille elävän toivon herättämällä Jeesuksen Kristuksen kuolleista". [Ef. 1:17-21]

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      87
      1400
    2. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      52
      997
    3. Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että
      Maailman menoa
      374
      834
    4. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      153
      804
    5. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      124
      717
    6. Rakastan häntä

Jumala, rakastan häntä. Haluan olla hänen omansa. Hänen vierellä. Halata häntä.
      Ikävä
      55
      709
    7. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      658
    8. Naiselle Kuuleppa Tämä

Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä
      Ikävä
      38
      635
    9. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      76
      622
    10. Onko mun toinen

Puoliskoni täällä, huhuuu 😍❤️ Ihanista ihanin 😚😚
      Ikävä
      57