Adventisti ei voi olla teologi.

iitin kirkkoherra

Siis on mahdotonta, että olisi yhtäaikaa oikea adventisti ja teologi. Joko on teologi, mutta ei voi hyväksyä adventismia, tahi adventisti joka ei tunne teologiaa. Eihän tästä voi löytää kuin kaksi vaihtoehtoa, vai olennko jossain ymmärtänyt väärin? Mikäs se kolmas olisi?

10

245

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No aloituskirjoittaja on varmasti oikeassa, jos antaa sanoille omia merkityksiään, vaikka että teologeja ovat vain ne, jotka ajattelevat niinkuin hän itse... Kuka ties, kirjoittajan adventisminkin määritelmä saattaa olla vähän yksioikoinen.

Normaalien määreiden mukaan teologia on asiantuntemusta uskonnon tai uskonnollisen tietämyksen alalla... tällainen määritelmä ei rajoita teologeja edes kristinuskoon puhumattakaan siitä, että se koskisi vain yhtä ahdasta opin määritelmää. Ainakin teoriassa maailmasta voisi löytää vaikkapa buddhalaisia teologeja, joiden ei tarvitse tietää kristinuskosta mitään vaan olla vain oman uskonsa asiantuntijoita.

Voihan tietty olla, ettei adventismi kirjoittajan mielestä ole ollenkaan uskonto, mutta eiköhän taas tavalliset ihmiset näe tätäkin toisin. Adventisteja löytyy tietenkin laaja skaala vähän vinksahtaneista (kuten allekirjoittanut, ei kai tälle palstalle kukaan tervejärkinen viitsisi kirjoitella) fiksuihin, konservatiivisistä liberaaleihin, evankeelisista lakihenkisiin ja karismaattisista vakaviin.

Ja jotenkin epäilen, että kirkon noin sataan korkeakouluun ja yliopistoon olisi joku jonkinlaisen uskonnonkin asiantuntija eksynyt. :)

Kai

• eikö opetusta?

Mistä johtuu teologien huono Raamatun Sanan ymmärtämys? Jopa adventisteilla? Jos he ovat opiskellet, niin miksi he eivät ole oppineet? Insinööriksi ei kelpaa noin huonoilla taidoilla. Tiedätkö syyn moiseen?

• Itsekin teologi

Ota huomioon se tosiasia, että yliopisto ja kirkko ovat kaksi erillistä laitosta. Henkilö voi olla sekä telogi koulutukseltaan että kuulua adventtikirkkoon. Teologian kanditaatti tai tohtori voi kuulua esimerkiksi joko adventtikirkkoon tai luterilaiseen kirkoon.

• iitin kirkkoherra

Minä en tarkoittanutkaan kaikenmaailman teologeja, vaan niitä, jotka tuntevat Jumalan tahdon kuten Jeesus ja apostolit. Onko niitä muunkin tason teologeja vielä olemassa?

• ylifariseus

Voisi olla Adventtikirkon pappi, jos hänen oppinsa on Luterilaisella perustalla, sillä teologian maistereita ja tohtoreita ovat Adventtikirkonkin papit samasta tiedekunnasta, kuin hänkin on lukenut.

Raamattu tietokilpailujen voittajia ovat olleet monet Adventtikirkon pastorit maailman laajuisesti, myös Suomessakin useita, eivät he aivan tietämättömiä ole Luterilaisestakaan uskontunnustuksesta.

Jos Iitin kirkkoherra pitäisi sapatin, ei hän juuri poikkeaisi Adventistien teologiasta.

Kaste ja sapatti opetukset poikkeavat toisistaan, mutta eivät Lutherin käsityksistä, sillä Luther mainitsee tunnustus kirjassaan, että kaste olisi suoritettava virtaavaan veteen, ja sapatin hän sanoi paavin muuttamaksi sunnuntaille.

• Seraja-m55

Minä asetan kristillis-evankeliselle teologialle sen vaatimuksen, että sen tulee perustua yksin Raamatun Sanaan.

Näinollen joudun asettamaan suureen kysenalaisuuteen (lue: joudun hylkäämään babylonistisina teologioina) lähes kaikkien muiden kristillisten kirkkokuntien osalta niin niiden teologit kuin heidän "teologiansakin", jotka hyväksyvät monia täysin todistettavasti pakanallisia oppeja oppirakennelmiinsa.

Adventistinen, erittäin raamatullis-evankelinen teologia perustuu kaikessa yksin Raamattuun eivätkä sitä tosiasiaa vähääkään muuta ne lukemattomat valheelliset herjaamiset, joita tämä foorumi on väärällään.

Suosittelen "iitin kirkkoherralle" syvällisempää Raamatun tutkimista ja senjälkeen adventistisen teologian vertaamista siihen, josta jälkimmäisestä löytyy perustietoa linkistä: www.adventtikirkko.fi

• Epäilevä Kuoma

Mistä johtuu, että muilla palstoilla puhutaan hengellisistäkin asioista mutta täällä ei? Adventistit eivät itse käy pohdintaa eivätkä salli mitään pohdintaa muiltakaan. Saman olen kun olemn mormoonien palstalla likkunut. Miksi te olette niin yhdenlaiset tavoiltanne? Kummassakin todistellaan kilpaa oman kirkkokunnan erinomaisuutta ihan kuin teillä olisi sama mainostoimisto.

• Seraja-m55
        Epäilevä Kuoma kirjoitti:

Mistä johtuu, että muilla palstoilla puhutaan hengellisistäkin asioista mutta täällä ei? Adventistit eivät itse käy pohdintaa eivätkä salli mitään pohdintaa muiltakaan. Saman olen kun olemn mormoonien palstalla likkunut. Miksi te olette niin yhdenlaiset tavoiltanne? Kummassakin todistellaan kilpaa oman kirkkokunnan erinomaisuutta ihan kuin teillä olisi sama mainostoimisto.

Kyllä täällä puhutaan paljonkin hengellisistä asioista.
        Paljon tosin häiritsee hengellisistä asioista kirjoittamista se, että vastustajamme esittävät perin epähengellisesti valheellisia syytöksiä meitä ja uskoamme kohtaan.

Heille vain haluan jälleen välittää seuraavat Jeesuksen sanat: "Mutta minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, minkä ihmiset puhuvat, pitää heidän tekemän tili tuomiopäivänä." Matt. 12:36, (joka sekin on hengellistä asiaa ja totuutta.)

• pahoitteluni =>
        Seraja-m55 kirjoitti:

Kyllä täällä puhutaan paljonkin hengellisistä asioista.
        Paljon tosin häiritsee hengellisistä asioista kirjoittamista se, että vastustajamme esittävät perin epähengellisesti valheellisia syytöksiä meitä ja uskoamme kohtaan.

Heille vain haluan jälleen välittää seuraavat Jeesuksen sanat: "Mutta minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, minkä ihmiset puhuvat, pitää heidän tekemän tili tuomiopäivänä." Matt. 12:36, (joka sekin on hengellistä asiaa ja totuutta.)

Tarkoitin, ettei kukaan adventisteista puhu oikein hengellisistä asioista. Tässä se on kerrottu pähkinänkuoressa, enhän minä osaa muuten ;2.Timoteuksen kirje:
        3:5"heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman. Senkaltaisia karta. 6. Sillä niitä ovat ne, jotka tungettelevat taloihin ja pauloihinsa kietovat syntien rasittamia ja monenlaisten himojen heiteltäviä naisparkoja,
        7. jotka aina ovat opetusta ottamassa, eivätkä koskaan voi päästä totuuden tuntemiseen." ...... Onneksi adventistit eivät saa ylipuhuttua lainkaan miehiä.

• Seraja-m55
        pahoitteluni => kirjoitti:

Tarkoitin, ettei kukaan adventisteista puhu oikein hengellisistä asioista. Tässä se on kerrottu pähkinänkuoressa, enhän minä osaa muuten ;2.Timoteuksen kirje:
        3:5"heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman. Senkaltaisia karta. 6. Sillä niitä ovat ne, jotka tungettelevat taloihin ja pauloihinsa kietovat syntien rasittamia ja monenlaisten himojen heiteltäviä naisparkoja,
        7. jotka aina ovat opetusta ottamassa, eivätkä koskaan voi päästä totuuden tuntemiseen." ...... Onneksi adventistit eivät saa ylipuhuttua lainkaan miehiä.

Tuota Raamatun tekstiä et voi kohdistaa koskaan adventisteihin muutenkuin suuressa valheellisuudessa.

Minä valitsin tämän kirkkokunnan juuri siksi, että kaikki muut maamme kristilliset suunnat opettavat täysin harhaisesti monissa Raamatun kohdissa.

Muissa suunnissa kun hyväksytään noita pakanallisia oppeja kuten ihmissielun luontainen kuolemattomuus, joka perustuu spiritismiin ja Saatanan alkuoppiin, ks. 1. Moos. 3:4 ja loputtoman helvetin oppi, sekä Jumalan lain muuttaminen ja/tai hylkääminen kokonaan.

Sellaiset uskonsuunnat eivät todellakaan opeta oikein Raamattua, vaikka sitten opettavatkin oikein siinä, että pelastumme yksin Kristuksen ansioissa Taivaan ikuisuuteen.

Sellaiset suunnat edustavat sitä Babylon-sekoitusta, jossa totuus ja valhe ovat sekaisin ja josta Jumala kehoittaa ihmisiä lähtemään pois, ks. Ilm. 18:4 "Ja minä kuulin toisen äänen taivaasta sanovan: "Lähtekää siitä ulos, te minun kansani, ettette tulisi hänen synteihinsä osallisiksi ja saisi tekin kärsiä hänen vitsauksistansa."

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      31
      3697
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      130
      1508
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1391
    4. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      71
      1078
    5. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      191
      1077
    6. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      1051
    7. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      987
    8. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      38
      961
    9. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      67
      940
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      78
      905
    Aihe