Olen viime aikoina ihmetellyt, kun monissa koeajoissa hehkutetaan
automaattivaihteiston ihanuutta, ja täällä keskustelupalstoillakin
monille tuntuu olevan auton valinnassa lähes ykköskriteeri se, saako jonkun mallin automaattina vai ei.
Itse ajelen automaatilla tällä hetkellä vähän pakon sanelemana,
kun ko. mallia ei manuaalina haluamallani moottorilla saa. Mutta
kerran aiemminkin automaatin omistaneena, ja välillä taas
manuaalilla ajaneena täytyy todeta, etten missään nimessä huolisi
automaattia jos samanlainen auto olisi manuaalinakin tarjolla (maksaisin vaikka vähän lisääkin siitä ilosta).
No miksi ei automaatti kelpaa? KAIKISSA ajamissani yksilöissä:
i) tehoa hukkuu luvattoman paljon
ii) voima tulee ulos harmittavan pitkällä viiveellä ja sitten kun joskus tulee, niin sitä tulee yleensä turhan paljon yhtäkkiä, mikä varsinkin talvella on huonompi asia
iii) Paikoitus esim. lievään ylämäkeen (johon automaatti ei jaksa
vetää enää tyhjäkäynnillä) on arpapeliä kaasun kanssa leikkiessä
iv) Kulutusta nostava momentinmuuntimen "luistaminen"
Kaiken tämän seurauksena ajosta puuttuu tunne, että kuski
vie autoa eikä auto kuskia. Ihmettelen siis mihin tämä automaattien ainakin näennäinen suosio perustuu???!!
Kertokaa!
Automaattien "suosiosta"
31
3625
Vastaukset
- kohtaasi
Eivät päde enää nykyaikaiseen automaattivaihteistoon, eli millähän matolaatikolla ajelet jos sinun autossasi on tuollaisia vikoja?
Ja toinen juttu on se, että manuaalivatkaamiset ovat pikkupoikien touhuja, asian kaikissa merkityksissä.- väkisin automaatti
Nyt et kyllä suoraan sanoen tiedä mistä puhut.
Ainakin vielä 2007 vm 5v automaateissa nuo mun
kohdat tuntuu selvästi...liekö sitten uudemmissa paremmin???
- .....................
Jos siellä pannuhuoneessa on muutaki ko paskoa, niin ei tartte höpötellä tehohävikistä tai väännöttömyydestä.
Rahhoa tuas on kaikilla ja pankista sua lisseä.- väkisin automaatti
No joo, onhan tuo hengetön, kiitos sen automaatin.
Eihän nyt 250hv 1600kg autossa paljoa ole
(ainakaan jos on se automaatti välissä ;)
- mielipide=
Mnulle arkinen työmatkaliikenne ei ole pätemistä. Tärkeintä on vaivattomuus. Siihen riittä joku 110kW automaatin kanssa loistavasti. Jos se kuluttaa sen 10% enemmän niin sitten kuluttaa. Autoilussa polttoaine on kuitenkin vain joku 10-30% kuluista riippuen ajomäärästä ja autosta.
Jos pihtaaminen on tärkeää, niin miksi ajat jollain 250hp autolla?- väkisin automaatti
Ei pihtaaminen sinänsä ole tärkeää, mutta se aina harmittaa
kun hukataan tehoa "turhaan". Munkin peli kulkis varmaan
vähintään yhtä hyvin 200hv manuaalikoneella kuin se kulkee
nyt, eli automaatti nipistää sen noin 20% tehosta pois.
Myönnän kyllä, että jos ajaa lähes kokonaan kaupungissa
(lue ruuhkassa), niin silloin automaatti varmaan puolustaa
paikkaansa. - mielipide=
väkisin automaatti kirjoitti:
Ei pihtaaminen sinänsä ole tärkeää, mutta se aina harmittaa
kun hukataan tehoa "turhaan". Munkin peli kulkis varmaan
vähintään yhtä hyvin 200hv manuaalikoneella kuin se kulkee
nyt, eli automaatti nipistää sen noin 20% tehosta pois.
Myönnän kyllä, että jos ajaa lähes kokonaan kaupungissa
(lue ruuhkassa), niin silloin automaatti varmaan puolustaa
paikkaansa.Kesäaikaan vaihtamisesta ja kiihtyvyydestä nautitaan Bemarin boxerilla joka tarjoaa asfaltilla ja soralla ihan riittävästi fiilistä :-)
Talvihan meneekin sitten kesää odotellessa jolloin automaatti on se oikea, eli vähiten epämukava vaihtoehto kotilossa.
- hyhhyh taas
Ja jos oikeasti laatikkosi ovat olleet noin viallisia, niin suosittelen vaihtamaan merkkiä tai hyppäämään kertaluokkaa kalliimpiin=parempiin autoihin.
- elämää...
Tuota ongelman kuvausta lukiessa tulee jotenkin mieleen, että kaasupolkimen käyttösi taitaa olla lähinnä On - Off tyyppistä. Oikean jalan hallinnan harjoittaminen ja lineaarisempi liike, sekä pieni ennakointi(ei se vaihteiston aiheuttama viive niin suuri ole) saattaisi auttaa asiaan...
Tehoa toki perinteinen automaatti vähän hukkaa, kasvaahan kulutus n. 0,5 litraa/100km, mutta toisaalta ilmatointilaitekin kasvattaa kulutusta suunnilleen yhtä paljon. Joten ei se kulutuksen lisääntyminen mikään valtava ole. Ja vaikka paperilla automaatin suorituskyky ei manuaalin veroinen olekaan, kekivertokuski arkiajossa saa kuitenkin automaatin liikkumaan selvästi manuaalia ripeämmin(vrt. lähtö liikennevaloista).
ja vastaus kysymykseen: Automaattien suosio perustuu siihen ettei ajaessa tarvitse koko ajan polkea kytkintä ja hämmentää vaihteistoa.- rattiakin pyörittää
Tuo kytkimen ja vaihdekepin käyttäminen ei ole mikään syy, koska automaattivaihteisessa autossakin joutuu painamaan jarrua ja kaasua, veivaamaan rattia, käyttämään sitä sun tätä ja vielä tarkkailemaan liikennettä.
Mutta taitaa nämä "automaattimiehet" olla niitä liikenteen kusipäitä, jotka eivät edes vilkkua osaa käyttää. Se kun on liian monimutkainen laite.
Vaihdekeppiä ja kytkintä (kuten vilkkuviikseäkään) ei tarvitse ajatella. Niiden käyttö tulee selkäytimestä. Motoriikkaongelmaisilla voi toki olla hankaluuksia, mutta heidän ei pitäisi ajaa autoilla ollenkaan. - elämää...
rattiakin pyörittää kirjoitti:
Tuo kytkimen ja vaihdekepin käyttäminen ei ole mikään syy, koska automaattivaihteisessa autossakin joutuu painamaan jarrua ja kaasua, veivaamaan rattia, käyttämään sitä sun tätä ja vielä tarkkailemaan liikennettä.
Mutta taitaa nämä "automaattimiehet" olla niitä liikenteen kusipäitä, jotka eivät edes vilkkua osaa käyttää. Se kun on liian monimutkainen laite.
Vaihdekeppiä ja kytkintä (kuten vilkkuviikseäkään) ei tarvitse ajatella. Niiden käyttö tulee selkäytimestä. Motoriikkaongelmaisilla voi toki olla hankaluuksia, mutta heidän ei pitäisi ajaa autoilla ollenkaan."Mutta taitaa nämä "automaattimiehet" olla niitä liikenteen kusipäitä, jotka eivät edes vilkkua osaa käyttää. Se kun on liian monimutkainen laite."
Vai olisiko sittenkin toisinpäin?
Esim. liikenneympyrässä kun pitäisi yhtä aikaa (tai ainakin parin sekunnin sisällä) kääntää rattia, painaa kytkintä, vaihtaa vaihdetta, laittaa vilkku päälle, seurustella kyydissä olevan kanssa, seurata muuta ajoneuvoliikennettä ja vielä kevyttä liikennettäkin, niin siinä helposti joku unohtuu.
Useimmiten se unohtuva asia taitaa olla vilkku, tai kevyenliikenteenseuraaminen.
Ja sinunkin kirjoituksessasi näkyy se täysin käsittämätön asenne, että manuaalivaihteisella ajavat olisivat jotenkin automaatilla ajavia parempia kuljettajia. Miten se vaihteiston hämmentäminen parantaa ajosuoritusta?
Nykyaikaisissa autoissa kun jo lähes kaikki muukin on automatisoitu, niin miksi ei sitten vaihteistoa? Sytytysennakkoa tai seosta ei ole tarvinut manuaalisesti säätää 1900-luvun alun jälkeen. Synkronoimattomista vaihteistoista eivät useimmat ole koskaan kuulleetkaan. Toisen maailmansodan jälkeen ei varmaan ole tehty autoa, jossa ei olisi sähköstarttia. Vilkku on 1980-luvun lopun jälkeen palauttanut automaattisesti kaikissa uusissa autoissa. Ryyppynuppi katosi autoista lopullisesti katalysaattoripakon ja polttoaineen ruiskutuksen tullessa käyttöön. Lasinpyyhkimissä taitaa olla tihkukytkin jo kaikissa autoissa, kuten myös pesu-pyyhintä-automatiikka ja automaattiset lasinpyyhkijätkin alkavat olla jo melko monessa. Ilmastointilaitteet pitävät kabiinin lämpötilan automaattisesti halutussa. Taustapeili tummuu automaattisesti. Ajovalot syttyvät automaattisesti kun virrat kääntää päälle. Istuinlämmittimet toimivat automaattisesti lämpötilan perusteella. RDS-radio hakee automaattisesti uuden kanavan kun entinen ei enää kuulu. Vakionopeussäädin pitää nopeuden automaattisesti asetetussa arvossa. Navigaattori neuvoo reittiä automaattisesti, Autoissa on kaikenlaista elektroniikan ohjaamaa automaattista apuvälinettä. On lukkiutumattomia jarruja, sutimisenestoa, luistonestoa, jne..
Eivätkö kaikki nuo yllä luetellut asiat ole sellaisia, joiden hoitamisen pitäisi tulla selkäytimestä ja joiden suorittamista hyvän kuljettajan ei edes tarvitsisi ajatella? Jos ovat niin miksi ne sitten on automatisoitu? Mikä miehisyyden mitta se manuaalin veivaaminen on? - nykyaikaa?
elämää... kirjoitti:
"Mutta taitaa nämä "automaattimiehet" olla niitä liikenteen kusipäitä, jotka eivät edes vilkkua osaa käyttää. Se kun on liian monimutkainen laite."
Vai olisiko sittenkin toisinpäin?
Esim. liikenneympyrässä kun pitäisi yhtä aikaa (tai ainakin parin sekunnin sisällä) kääntää rattia, painaa kytkintä, vaihtaa vaihdetta, laittaa vilkku päälle, seurustella kyydissä olevan kanssa, seurata muuta ajoneuvoliikennettä ja vielä kevyttä liikennettäkin, niin siinä helposti joku unohtuu.
Useimmiten se unohtuva asia taitaa olla vilkku, tai kevyenliikenteenseuraaminen.
Ja sinunkin kirjoituksessasi näkyy se täysin käsittämätön asenne, että manuaalivaihteisella ajavat olisivat jotenkin automaatilla ajavia parempia kuljettajia. Miten se vaihteiston hämmentäminen parantaa ajosuoritusta?
Nykyaikaisissa autoissa kun jo lähes kaikki muukin on automatisoitu, niin miksi ei sitten vaihteistoa? Sytytysennakkoa tai seosta ei ole tarvinut manuaalisesti säätää 1900-luvun alun jälkeen. Synkronoimattomista vaihteistoista eivät useimmat ole koskaan kuulleetkaan. Toisen maailmansodan jälkeen ei varmaan ole tehty autoa, jossa ei olisi sähköstarttia. Vilkku on 1980-luvun lopun jälkeen palauttanut automaattisesti kaikissa uusissa autoissa. Ryyppynuppi katosi autoista lopullisesti katalysaattoripakon ja polttoaineen ruiskutuksen tullessa käyttöön. Lasinpyyhkimissä taitaa olla tihkukytkin jo kaikissa autoissa, kuten myös pesu-pyyhintä-automatiikka ja automaattiset lasinpyyhkijätkin alkavat olla jo melko monessa. Ilmastointilaitteet pitävät kabiinin lämpötilan automaattisesti halutussa. Taustapeili tummuu automaattisesti. Ajovalot syttyvät automaattisesti kun virrat kääntää päälle. Istuinlämmittimet toimivat automaattisesti lämpötilan perusteella. RDS-radio hakee automaattisesti uuden kanavan kun entinen ei enää kuulu. Vakionopeussäädin pitää nopeuden automaattisesti asetetussa arvossa. Navigaattori neuvoo reittiä automaattisesti, Autoissa on kaikenlaista elektroniikan ohjaamaa automaattista apuvälinettä. On lukkiutumattomia jarruja, sutimisenestoa, luistonestoa, jne..
Eivätkö kaikki nuo yllä luetellut asiat ole sellaisia, joiden hoitamisen pitäisi tulla selkäytimestä ja joiden suorittamista hyvän kuljettajan ei edes tarvitsisi ajatella? Jos ovat niin miksi ne sitten on automatisoitu? Mikä miehisyyden mitta se manuaalin veivaaminen on?"Nykyaikaisissa autoissa kun jo lähes kaikki"
miksi niitä ei vaan liikenteessä näe?
Eikös suomessa edelleen vanhin autokanta sitten kreikan jälkeen... Ei tänne päde 100% noi nykyauto vertaukset. - kotona ja autossa
elämää... kirjoitti:
"Mutta taitaa nämä "automaattimiehet" olla niitä liikenteen kusipäitä, jotka eivät edes vilkkua osaa käyttää. Se kun on liian monimutkainen laite."
Vai olisiko sittenkin toisinpäin?
Esim. liikenneympyrässä kun pitäisi yhtä aikaa (tai ainakin parin sekunnin sisällä) kääntää rattia, painaa kytkintä, vaihtaa vaihdetta, laittaa vilkku päälle, seurustella kyydissä olevan kanssa, seurata muuta ajoneuvoliikennettä ja vielä kevyttä liikennettäkin, niin siinä helposti joku unohtuu.
Useimmiten se unohtuva asia taitaa olla vilkku, tai kevyenliikenteenseuraaminen.
Ja sinunkin kirjoituksessasi näkyy se täysin käsittämätön asenne, että manuaalivaihteisella ajavat olisivat jotenkin automaatilla ajavia parempia kuljettajia. Miten se vaihteiston hämmentäminen parantaa ajosuoritusta?
Nykyaikaisissa autoissa kun jo lähes kaikki muukin on automatisoitu, niin miksi ei sitten vaihteistoa? Sytytysennakkoa tai seosta ei ole tarvinut manuaalisesti säätää 1900-luvun alun jälkeen. Synkronoimattomista vaihteistoista eivät useimmat ole koskaan kuulleetkaan. Toisen maailmansodan jälkeen ei varmaan ole tehty autoa, jossa ei olisi sähköstarttia. Vilkku on 1980-luvun lopun jälkeen palauttanut automaattisesti kaikissa uusissa autoissa. Ryyppynuppi katosi autoista lopullisesti katalysaattoripakon ja polttoaineen ruiskutuksen tullessa käyttöön. Lasinpyyhkimissä taitaa olla tihkukytkin jo kaikissa autoissa, kuten myös pesu-pyyhintä-automatiikka ja automaattiset lasinpyyhkijätkin alkavat olla jo melko monessa. Ilmastointilaitteet pitävät kabiinin lämpötilan automaattisesti halutussa. Taustapeili tummuu automaattisesti. Ajovalot syttyvät automaattisesti kun virrat kääntää päälle. Istuinlämmittimet toimivat automaattisesti lämpötilan perusteella. RDS-radio hakee automaattisesti uuden kanavan kun entinen ei enää kuulu. Vakionopeussäädin pitää nopeuden automaattisesti asetetussa arvossa. Navigaattori neuvoo reittiä automaattisesti, Autoissa on kaikenlaista elektroniikan ohjaamaa automaattista apuvälinettä. On lukkiutumattomia jarruja, sutimisenestoa, luistonestoa, jne..
Eivätkö kaikki nuo yllä luetellut asiat ole sellaisia, joiden hoitamisen pitäisi tulla selkäytimestä ja joiden suorittamista hyvän kuljettajan ei edes tarvitsisi ajatella? Jos ovat niin miksi ne sitten on automatisoitu? Mikä miehisyyden mitta se manuaalin veivaaminen on?> Mikä miehisyyden mitta se manuaalin veivaaminen on?
Ks. otsikko
- Automies.
Automaailmassa autot ovat pääsääntöisesti automaatteja. Eipä ole ollut harkinnassa vaihtaa automaattia "tanttaan", ei kesä, eikä talvikäyttöön.
i) pyyhi autosi teknillisistä tiedoista moottorin teho
yli ja merkitse viereen 20% pienempi teho.
ii) autossasi on ollut ilmeisesti erittäin
huono vääntömomentti tai epäkuntoinen
iii)kaasu toimii kuten manuaalissa.
iv) mukavuudesta saa maksaa. Automaatilla voit valita ja viihdyttää itseäsi
ajamalla joko täysin automaatilla tai vaihta-
malla itse kuitenkin sotkematta kytkimen kanssa.
Silloin olet herra ja hidalto autossasi käskien
millä vaihteella mennään. Foresterissa ainakin
toimii juohevasti. Pienellä kaasunkäytön harjoit-
telulla vierustoveri ei pysty sanomaan automaa-
tilla ajettaessa, mikä vaihde on päällä, itse
näet sen näytöltä.
Se siitä eli provoilustasi, et voi olla niin
yksinkertainen, että tosissasi haastelet tom-
mosia.- vänkäämisen ilosta
Paskapuheistaankin jo paistaa läpi että jälleen kerran joku tyydyttää itseään virtuaalisesti (ja varmaan ruutunsakin ääressä manuaalisesti) vänkäämällä asioista.
Pikkupoikien hommia, tuskin tuo on edes autoa ajanut, jos ei neppis-skaboja lasketa lukuun... - väkisin automaatti
Joo, on mullakin Outbackissä tuo /- manuaalimoodi, jota
lähes koko ajan käytänkin. Silti harmittaa viive ja tuo ajoittainen
"luistaminen".... mutta makunsa kullakin. Itse vaan pidän siitä
että auto tekee juuri sen mitä kuski pyytää ja sillä hetkellä
kun kuski käskee... - tuntumat
kun tolla alottajalla tomaatista, mutt mä oon varsin kokematon automaagin käytössä.
Mutt se viive kiihdytettäessä maantieajossa on mun vähäisen kokemuksen perusteella selviö. Enkä siksi minäkään halunnut automaagia - tosin paljon pienempään, mutta hyvin varusteltuun autooni.
Lie paljolti toki tottumiskysymys, mutt mä haluun tietää ja TUNTEA mahd tarvittavan vedon heti enkä vasta viiveen jälkeen, kun automaagi on havainnut kaasupolkimen asennon muutoksen ja saanut luistonsa pienemmäksi...
- minä vain tässä
Kokeile nyt vaikka Audia multitronic vaihteistolla niin huomaat että mitään, lue: ei mitään vaihtoviivettä ole olemassakaan.
Tai kokeile M-B uusia 7-vaihteisia tai
BMW "sähköistä" laatikkoa niin huomaat kuin vanhanaikainen ja onneton manuaali oikeasti on. - Kallonkutistaja
Ainakin Subarulla on ollut aiemmin vaikeuksia saada kestämään mm kytkintä, muusta voimansiirrosta puhumattakaan. Siten automaatti on "ainoa vaihtoehto" erityisesti tehokkaimpien moottoreiden yhteydessä. Tosin Subarun automaattikaan ei liene niitä parhaita toiminnaltaan?
Käyttäjälähtöisesti puolestaan ajomukavuus voittaa nuo mainitsemasi puutteet. Jos joku keksisi täydellisen auton, niin eihän muita myytäisikään ...ennen kuin kiinalaiset "keksisivät" kopioida sen ja myisivät sitä puolta halvemmalla.Montako Subarua olet omistanut ja
paljonko niillä ajanut?
Käyppä katsomassa esim. Hesarin julkai-
semista vikatilastoista autokohtaiset
viat. Vuodesta 1997 lähtien tuon tilaston
mukaan mitään voimansiirto-ongelmia ei ole
esiintynyt esim. Foresterissa, ei oike-
astaan muitakaan vikoja. Minä voisin kertoa
parista viasta 9 vuoden ajalta, muutta
jätämpähän nyt kertomatta.
Avaa samalla Mersun, BMW:n ja vaikkapa
Audin vastaavat vikatilastot, jos et
ennen ole tutustunut, niin yllätyt.
Sillä lailla "lienee" asiat.- Kallonkutistaja
Täpinä kirjoitti:
Montako Subarua olet omistanut ja
paljonko niillä ajanut?
Käyppä katsomassa esim. Hesarin julkai-
semista vikatilastoista autokohtaiset
viat. Vuodesta 1997 lähtien tuon tilaston
mukaan mitään voimansiirto-ongelmia ei ole
esiintynyt esim. Foresterissa, ei oike-
astaan muitakaan vikoja. Minä voisin kertoa
parista viasta 9 vuoden ajalta, muutta
jätämpähän nyt kertomatta.
Avaa samalla Mersun, BMW:n ja vaikkapa
Audin vastaavat vikatilastot, jos et
ennen ole tutustunut, niin yllätyt.
Sillä lailla "lienee" asiat.Montako kertaa olet ollut Subaru-korjaamolla?
Jos perustat käsityksesi hesarin vikatilastoon, niin sitäkin pitäisi osata lukea ja tulkita oikein.
Vikamäärät ovat melko suorassa suhteessa automallien yleisyyteen. Eli vikamäärä lisääntyy, kun automääräkin lisääntyy.
Toiseksi listassa on vikoja, jotka ei kaikki voi olla samassa autossa. Esim diesel-laitevikoja ja sytyyspuolavikoja ei ole samassa autoyksilössä.
Ja ajomääriähän tilasto ei ota huomioon mitenkään. Paljon ajetuille, kuten mainitsemillesi merkeille kilometrejä yleensä kertyy huomattavasti muita enemmän, niin Saksassa kuin Suomessakin. Lähinnä vikasarja on hyvänä apuna tarkistuslistana, kun on ostamassa käytettyä autoa.
Mutta eihän tässä ollut tarkoitus mollata toisten autoja. Katsohan vaikka Legacyn vikaluetteloa, niin siellä on yllättäen(?) mm. kytkinvikoja. Kallonkutistaja kirjoitti:
Montako kertaa olet ollut Subaru-korjaamolla?
Jos perustat käsityksesi hesarin vikatilastoon, niin sitäkin pitäisi osata lukea ja tulkita oikein.
Vikamäärät ovat melko suorassa suhteessa automallien yleisyyteen. Eli vikamäärä lisääntyy, kun automääräkin lisääntyy.
Toiseksi listassa on vikoja, jotka ei kaikki voi olla samassa autossa. Esim diesel-laitevikoja ja sytyyspuolavikoja ei ole samassa autoyksilössä.
Ja ajomääriähän tilasto ei ota huomioon mitenkään. Paljon ajetuille, kuten mainitsemillesi merkeille kilometrejä yleensä kertyy huomattavasti muita enemmän, niin Saksassa kuin Suomessakin. Lähinnä vikasarja on hyvänä apuna tarkistuslistana, kun on ostamassa käytettyä autoa.
Mutta eihän tässä ollut tarkoitus mollata toisten autoja. Katsohan vaikka Legacyn vikaluetteloa, niin siellä on yllättäen(?) mm. kytkinvikoja.kun ei ollut Foresteria? Minun ekani
oli 99 ja ensimmäinen vuosimalli jota
valmistettiin oli kai juuri tuo 97.
Korjaamoista en tiedä, mutta huolloissa
olen käynyt 1-2 kertaa vuodessa riippuen
miten huoltovälit täyttyvät.
En perusta käsitystäni kuulopuheisiin,
enkä Hesariin, vaan omiin kokemuksiini.
Toinen Foresteri menossa ja kolmaskin
varmaan on tulossa, jos niitä vaan val-
mistetaan ja on vapaasti kaupan.
Saksalaisista "laatuautoista" olen saanut
tarpeekseni. Olen kyllä miettinyt tek-
niikkaa arvostavana, kuinka tuo saksalai-
nen laatu voi olla noin ailahtelevaa ja
selitys lienee, että turkkilaisethan ne
autot Saksassa tekevät.- Kallonkutistaja
Täpinä kirjoitti:
kun ei ollut Foresteria? Minun ekani
oli 99 ja ensimmäinen vuosimalli jota
valmistettiin oli kai juuri tuo 97.
Korjaamoista en tiedä, mutta huolloissa
olen käynyt 1-2 kertaa vuodessa riippuen
miten huoltovälit täyttyvät.
En perusta käsitystäni kuulopuheisiin,
enkä Hesariin, vaan omiin kokemuksiini.
Toinen Foresteri menossa ja kolmaskin
varmaan on tulossa, jos niitä vaan val-
mistetaan ja on vapaasti kaupan.
Saksalaisista "laatuautoista" olen saanut
tarpeekseni. Olen kyllä miettinyt tek-
niikkaa arvostavana, kuinka tuo saksalai-
nen laatu voi olla noin ailahtelevaa ja
selitys lienee, että turkkilaisethan ne
autot Saksassa tekevät."...turkkilaisethan ne
autot Saksassa tekevät."
Osaatko kertoa miten turkkilaisten "kädenjälki" näkyy noiden autojen vioissa? Esim Corollaa on valmistettu Turkissa, enkä ole kuullut, että niissä olisi ollut erityisiä laatuongelmia. Oma käsitys on kuitenkin, että robotit ne autot pääasiassa tekevät. Kallonkutistaja kirjoitti:
"...turkkilaisethan ne
autot Saksassa tekevät."
Osaatko kertoa miten turkkilaisten "kädenjälki" näkyy noiden autojen vioissa? Esim Corollaa on valmistettu Turkissa, enkä ole kuullut, että niissä olisi ollut erityisiä laatuongelmia. Oma käsitys on kuitenkin, että robotit ne autot pääasiassa tekevät.Mutta niin se vain on, noiden vikojen
suhteen.
Esim. kun menet Hondaa ostamaan, niin
myyjä, jos on tuttu, niin kehoittaa:
Älä ota tuota Englannissa valmistettua,
ota toi japanilainen.
Turkkilaisista vielä, käymässähän he
vain Saksassa ovat ja näin ollen vai-
kuttaa työmoraaliin.
Lueppa turkkilaisten tekemien Mersujen
takaisinkutsuja, niistä kun on jäänyt
osia pois.
Samoin Opelin takaisinkutsujen määrä
ihmetyttää.
Tojotallakin kutsuja on runsaasti, kun niitä
tehdään nykyisin ympäri maailmaa.
"Japanilain tekee harakirin", jos häneltä
jää joku prikka asentamatta.
Löytyisköhän noista selitys noihin laatu-
poikkeamiin, en tiedä.
- autoilijamiesmyös
Sehän on ihan selvä että suuntaus on automaatteihin, robottivaihteisiin ja muihin vastaaviin ratkaisuihin.
Esim. X5:sta saa vain automaattina,
isoit Volvot lähes 100% myydään automaattina,
samoin M-B:t, takseista puhumattakaan. Jopa busseissa, rekoissa yleistyy erilaiset CVT, automaatti tai robottivaihteisot. Uusin Ferrari
tulee aina "F1"/"robottivaihteistolla", jonka vaihtonopeus on muuten sellainen mihin manuaalilla ei ole toivoakaan. - väkisin automaatti
Eipä tullut oikein konsensusta tästä. Näyttäisi siltä, että
suuri osa kiihkeimmistä tomaattipäistä ei ole tainnut
vuosiin ajaa manuaalilla ja automaatin viiveet ja luistot tuntuvat
jo niin luonnollisilta, että niitä ei enää edes huomata...no toisaalta
hyvä jos tuohon pääsee, niin ei kai ne sitten enää häiritsekään.
Luulen kyllä että omalla kohdalla seuraaava peli on kyllä taas
manuaali (niin kuin edellisenkin automaatin jälkeen).- neckar
yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä.
- + DSG....
....ja tule sitten sanomaan kokemuksesi. Väitän 5 tkm:n kokemuksella että on maukas yhdistelmä: kone joka vääntää alhaalta saakka, riittävä teho koriin (Jetta) nähden, eikä kuluta enempää, eikä ole ajossa vaikeuksia, päinvastoin. Itse en manuaalia ostaisi enää millään ilveellä.
- Manumies
Manuaaliloota on autossa paras. Tykkään vatkata kädellä ja polkea kytkintä ja keskittyä liikkeellelähtöihin, siinä on haastetta ja sporttisuutta, äijämeininkiä.
Tykkään myös vatkata kermavaahdot käsin, sähkövatkain on pliisua. Raastan porkkanat käsiraastimella, sähkömylly on snobismia. En käytä kirjanpidossa Exceliä koska kynällä paperille-menetelmässä kokee tekevänsä jotain konkreetista. En kirjoita wordilla koska kynällä raapustaen mukaan tulee tunnetta. Pyykit pesen käsin, koska pyykinpesukone on porvarillisuutta.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä292785- 911044
- 58911
- 66885
olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26857Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu6847Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä37810Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.65804Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu136729Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹75724