lapsen uskonnollisen statuksen käy? Kuka määrää hänen kirkkoon kuulumisensa, tai siitä eroamisensa? Tuli vaan mieleen, että kun puhutaan vanhempien oikeudesta määrätä lapsensa uskonnollinen status, niin entä orpojen kohdalla? Tietääkö Jori?
Miten orvoksi jääneen
10
470
Vastaukset
- angry ippo
olettaisin.eri asia kuka se on
- Kössönöm
jos joku kunnan viranomainen on lapsen edunvalvoja, niin voiko hän päättää mikä on lapsen uskonnollinen asema?
- hän saa olla
omassa kirkossaan ja viisitoistavuotiaana vaihtaa uskontoa, jos haluaa. Vieraalla huoltajalla ei ole samanlaisia oikeuksia lapseen kuin omilla vanhemmilla, puhumattakaan ns virkaholhoojista.
- Kössönöm
15-vuotiaana? Eikö aiemmin? Jos esim. 7-vuotias orpo ei halua käydä uskontotunneilla, niin voiko virkaholhooja estää lapsen kirkosta eroamisen. Vanhemmat sen tietysti voivat. 15-vuotias tarvitsee luvan kirkosta eroamiselleen, voiko virkaholhooja sen estää?
- Jori Mäntysalo
Oletettavasti lapsi ei vaihda uskonnollista statustaan ellei huoltajia ole. Väestötietoasetuksen 33 § mukaan "Rekisteritoimiston on viipymättä ilmoitettava sosiaalilautakunnalle siitä, että lapsi on huoltajan kuoleman johdosta jäänyt vaille huoltajaa." Käytännössä siis VRK:n kone piippaa, jos systeemiin syötetään kuolintieto ja esim. 17-vuotias jää orvoksi. (Nuoremilla lapsilla sosiaalitoimi varmaan saa tiedon muutenkin, esim. onnettomuuksien jälkeen poliisit kai katsovat väestötiedoista perhesuhteet.)
Uskonnonvapauslaki puhuu vain huoltajasta, ei holhoojasta. Kunnan virkamies ei voi koskaan olla viran puolesta huoltaja, vaan holhooja.
En tarkemmin tiedä, mitä tapahtuu esimerkiksi omillaan asuvalle 17-vuotiaalle, joka jää orvoksi. Ääritapauksiahan on helppo keksiä: pitäisikö esimerkiksi keksiä huoltaja 17 vuoden ja 11 kuukauden ikäiselle, kun huoltajuus kumminkin päättyy kuukauden kuluttua.
Käytännössä nuo ovat onneksi erittäin harvinaisia tilanteita.
Asiaa sivuaa myös tämä EOA:n ratkaisu:
http://www.uskonnonvapaus.fi/lait/oa-2006-02-06.html- mitään sanomista
sijoitetun lapsen uskontoon. Tämä on itsestään selvä asia. Mahdolliset luvat (esim uskonnon muuttoon) on anottava sosiaaliviranomaisilta, joilla on orpolapsen huolto.
Linkkisi ei kuulunut tähän asiaan mitenkään. Sehän käsittelee lapsen sijoittamista eriuskoiseen perheeseen. Pieniin uskontokuntiin kuuluvat eivät tietenkään helposti saa oman uskoista sijoitusperhettä, mutta muslimia tuskin sijoitettaisiin kristittyyn perheeseen.
Useimmilla sijoitetuilla lapsilla on vanhemmat elossa. Orvot sijoitetaan sukulaisten hoiviin, jos tämä vain on mahdollista. mitään sanomista kirjoitti:
sijoitetun lapsen uskontoon. Tämä on itsestään selvä asia. Mahdolliset luvat (esim uskonnon muuttoon) on anottava sosiaaliviranomaisilta, joilla on orpolapsen huolto.
Linkkisi ei kuulunut tähän asiaan mitenkään. Sehän käsittelee lapsen sijoittamista eriuskoiseen perheeseen. Pieniin uskontokuntiin kuuluvat eivät tietenkään helposti saa oman uskoista sijoitusperhettä, mutta muslimia tuskin sijoitettaisiin kristittyyn perheeseen.
Useimmilla sijoitetuilla lapsilla on vanhemmat elossa. Orvot sijoitetaan sukulaisten hoiviin, jos tämä vain on mahdollista.tuotos.
Miksi manipulaatiota ja valehtelua pitäisi jatkaa sivullisten toimesta jos omat vanhemmat ovat estyneitä?
Ainoa kestävä ratkaisu on sallia lahkoihin liittyminen vasta 15-vuotialle, heidän omasta tahdostaan.
Ei sekään ongelmaa ratkaise mutta varmasti vähentää taikauskoisten määrää.- Kössönöm
mitään sanomista kirjoitti:
sijoitetun lapsen uskontoon. Tämä on itsestään selvä asia. Mahdolliset luvat (esim uskonnon muuttoon) on anottava sosiaaliviranomaisilta, joilla on orpolapsen huolto.
Linkkisi ei kuulunut tähän asiaan mitenkään. Sehän käsittelee lapsen sijoittamista eriuskoiseen perheeseen. Pieniin uskontokuntiin kuuluvat eivät tietenkään helposti saa oman uskoista sijoitusperhettä, mutta muslimia tuskin sijoitettaisiin kristittyyn perheeseen.
Useimmilla sijoitetuilla lapsilla on vanhemmat elossa. Orvot sijoitetaan sukulaisten hoiviin, jos tämä vain on mahdollista.päättävät orvoksi jääneen lapsen uskonnollisesta statuksesta? Onpa kummallista toimintaa.
- huoltajaa ole,
Kössönöm kirjoitti:
päättävät orvoksi jääneen lapsen uskonnollisesta statuksesta? Onpa kummallista toimintaa.
niin silloin joku viranomainen toimii huoltajana. Tuo huoltaja antaa tarvittavat luvat asioihin.
Jos lapsi taas on huostaan otettu, ja vanhemmat ovat elossa, vanhemmat säilyttävät oikeutensa määrätä tällaisista asioita, vaikka lapsi olisi hoidossa muualla. - Kössönöm
huoltajaa ole, kirjoitti:
niin silloin joku viranomainen toimii huoltajana. Tuo huoltaja antaa tarvittavat luvat asioihin.
Jos lapsi taas on huostaan otettu, ja vanhemmat ovat elossa, vanhemmat säilyttävät oikeutensa määrätä tällaisista asioita, vaikka lapsi olisi hoidossa muualla.haluaa erota kirkosta, niin on viranhaltijan päätettävissä saako hän erota?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1351432
- 1101193
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede261023Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89974Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat313871- 99823
- 38712
- 109666
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.56658Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet144644