Herkkä nieluinen miten selvitä hammaslääkäristä

otsi

Joudun taistelemaan oksennusta vastaan kaikki hammaslääkärikäynnit, koska olen herkkä nieluinen ja vähänkin jos tutkitaan liian takaa hampaita tai suihkutetaan vettä nieluun meinaa oksennus tulla. Sen takia hammaslääkärikäynnit ovat aina kauhea painajainen. Tietääkö muuten joku miksi muovipaikkoja pitää hioa paikkauksen jälkeen lopuksi jollain laitteella josta tulee vesisuihkua nieluun koska se on kaikista kauheinta siellä? Onko kellään samanlaisia tuntemuksia ja antaa jotain vinkkejä.

9

4972

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ennen hoidon alkua

      että sinulla on tällainen taipumus, niin hammaslääkäri ja -hoitaja osaavat olla erityisen hellävaraisia. Olen joutunut itse monta kertaa kakomaan pahviseen kaarimaljaan hammaslääkärikäynnillä samasta syystä, enkä kuulemma ole mitenkään harvinainen tapaus. Kannattaa vaan kertoa rohkeasti asiasta, niin ei tarvitse turhaan kärsiä tai nolostella!

      • on herkkä

        Myös minullakin on herkkä oksennusrefleksi. Yleensä selviän hammaslääkärissä ilman kakomista, mutta välillä on inhottava tunne, kun vettä tms. valuu kurkunpäähän. Kun olin kurkkulääkärillä tutkimuksissa hän huomasi tuon herkän oksennusrefleksini ja käytettiin jotain puudutussuihketta. Kurkunpää tuli oudon tuntuiseksi, mutta eipä oksettanut yhtään.


    • hammashoitaja

      Siihen on toki apu. Jos kielen päähän ripottelee suolaa niin jostain käsittämättömästä syystä tuo yökkäysrefleksi ei ole niin voimakas tai ollenkaan. Eräs mies potilas oli vuosi sitten ikionnellinen kun kerroin että mitäpä jos kokeilisimme suolaa kielenpäässä. Tuo mies oli tuskaillut ongelman kanssa vuosia.
      Vähän aikaa sitten hän tuli jälleen tarkastukseen ja heti ovella sanoi että häneltä unohtui suola. No meillä on nyt töissä purkki josta ripottelemme tarvittsessa.
      Kantsii kokeilla.

    • sama hoitaja

      Piti selittää tuota vesisuihkua.
      Kun muovipaikka tehdään niin ihan ensimmäiseksi se muotoillaan erilaisilla terillä kuntoon ja lopuksi kiillotetaan paikka ettei siihen plakki tarttuisi. Tuo vesi suihku on siinä yhteydessä pakollinen sillä muutoin tuo hammas kuumenee liikaa eli se vesi suihku jäähdyttää. Näin ollen se on pakollinen. Oletko kertonut tuosta ongelmastasi. Sitä suihkun suuntaa toki voi vähän muuttaa mutta jos hoitava taho ei tiedä koko ongelmastasi niin silloin he keskittyvät siihen paikan kuntoon saattamiseen ensi sijaisesti.

      • olen käsittänyt

        Kirjoitin tuossa ylempänä, että kannattaa kertoa hammaslääkärille asiasta, ja että olen joutunut itse "yökkäämään" maljaan esim. kun purentakiskon mallia otettiin. Paikkaamisesta en tiedä, kun ei ole paikattu.

        Tuo suolajuttu oli kiinnostava tieto, täytyy pitää mielessä. Mistä mahtaakin sitten johtua! :-)


    • yritän auttaa

      Hengitä nenän kautta tasaisesti ja syvään! Aina kun alkaa tuntumaan pahalle, muistat hengittää Itselläni auttaa!

    • paijoisks

      tukehtumisen tunne, kun on kauan suu auki, kaikki ne härvelit suussa ja vesisuihkut, imurit.
      Kyllä siinä sisäinen tärinä on päällä ja se alkaa jo, kun tuoli lasketaan alas tärinä alkaa.

      Tuskimpa kukaan nauttii hml-lääkärissä olosta.

      • Asioita_seurannut

        Mikä on Hämeenlinna-lääkäri?


      • Anonyymi
        Asioita_seurannut kirjoitti:

        Mikä on Hämeenlinna-lääkäri?

        Se tarkoitti hammaslääkärissä olosta👍


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5238
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2386
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1907
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1598
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1277
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1216
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1202
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe