Jos ostaa saksasta limusiinin, tuleeko siihen verot päälle, vai meneekö veroitta? Jos ei mene ilman veroja, millä kaaviolla verot lasketaan? Samalla tavalla kun ha:t ?
Limusiinit verottomia?
11
2808
Vastaukset
- Putki Notkonen
Mitä tarkoitat limusiinilla? Jos ajattelet tosi piiiitkiä amerikkalaistyyppisiä tekeleitä, on tosiaan niin, että nykyisin 4500-6000kg kokonaispainoiset henkilöautoiksi rekisteröitävät laitteet nauttivat alemmasta autoverosta ja yli 6000kg painavat säästyvät siltä kokonaan. En osaa ottaa kantaa muihin veroihin ja maksuihin, enkä siihenkään minkä ikäisiä autoja ko. säännös koskee. Veikkaisin huojennuksen tulleen 90-luvulla. Ja vielä: henkilöauton kuljettajakin tarvitsee C- tai C1-ajokortn jos ajoneuvon kokonaispaino ylittää 3500kg.
- Putki Notkonen
Edellisessä viestissä mainitsemani painot eivät olekaan verollisuusrajojen osalta kokonaispainoja kuten väitin, vaan omamassoja, joten limusiinin osalta esim. 4500kg:aan pääseminen ei onnistune ilman kohtalaisen vankkaa panssarointia...
- "Limousine serviceä"
Henkilöautoksi menee, mutta voisiko suuret 16 hengen limot rekisteröidä pienoislinja-autoiksi?
Näissähän on väljemmät määräykset kuin varsinaisissa linja-autoissa. Uskoisin, että ettei tämäkään onnistu, olisihan näitä muuten jo tuotu verotta maahan.- Putki Notkonen
Vastaan jälleen tarkemmin tietämättä, mutta:
-Ei tarvita 16 paikkaa, kaikki autot 9 matkustajapaikasta kuljettajan lisäksi alkaen menevät linja-autoiksi, eli ei ha:na rekisteröitävissä.
-Kaikki 9-16 matkustajapaikkaiset ajettavissa D1-kortilla painosta riippumatta.
-Ainakin aiemmin 9-22 matkustajapaikkaiset luokiteltiin pienoislinja-aitoiksi joita koskivat eri määräykset kuin suurempia linjureita.
-limon saaminen linja-autona rekisteriin tyssännee todennäköisimmin sisätilan korkeusvaatimuksiin. - Bussi
Putki Notkonen kirjoitti:
Vastaan jälleen tarkemmin tietämättä, mutta:
-Ei tarvita 16 paikkaa, kaikki autot 9 matkustajapaikasta kuljettajan lisäksi alkaen menevät linja-autoiksi, eli ei ha:na rekisteröitävissä.
-Kaikki 9-16 matkustajapaikkaiset ajettavissa D1-kortilla painosta riippumatta.
-Ainakin aiemmin 9-22 matkustajapaikkaiset luokiteltiin pienoislinja-aitoiksi joita koskivat eri määräykset kuin suurempia linjureita.
-limon saaminen linja-autona rekisteriin tyssännee todennäköisimmin sisätilan korkeusvaatimuksiin.Moi! Mulla on vm.95 pikkubussi ja on yksitoistapaikkaiseksi rekisteröity ja myös kaikille istuimet, tosin itselläni on vain ha-kortti voin vain ottaa 9 mukaan, muuten tarttee linkkurikortti. 96 lähtien jos on yli 9 paikkainen automaattisesti auto rekisteröidään linkkuriksi ja tälläisen saa tuotua saksasta ilman autoveroa samoin kun jos pakettiauton paino yli 3500 kg autosta tulee kuormuri eikä veroa.
- Putki Notkonen
Bussi kirjoitti:
Moi! Mulla on vm.95 pikkubussi ja on yksitoistapaikkaiseksi rekisteröity ja myös kaikille istuimet, tosin itselläni on vain ha-kortti voin vain ottaa 9 mukaan, muuten tarttee linkkurikortti. 96 lähtien jos on yli 9 paikkainen automaattisesti auto rekisteröidään linkkuriksi ja tälläisen saa tuotua saksasta ilman autoveroa samoin kun jos pakettiauton paino yli 3500 kg autosta tulee kuormuri eikä veroa.
Nyt puhut kyllä palturia: Jos suomalaisessa rekisteriotteessasi todella lukee: linja-auto, et saa ajaa B-kortilla lainkaan. Mikäli sinulla olisi C-kortti saisit siirtää autoa tilapäisesti, mutta ilman yhtään matkustajaa. Ilmeisesti tulkinnassa on ollut epäselvyyttä, koska olen kuullut tuollaisen väitteen korkeintaan 9:llä ajamisesta ennenkin. Eri asia on jos joskus on onnistunut rekisteröidä 11 paikkainen henkilöautona ilman, että ylimääräisiä penkkejä on tarvinnut poistaa. Onhan mm. lapsien kuljettamiseen ollut "ylitysvaraa" prosenteissa ja koulukuljetuksissa vielä erityisiin henkilömääriin saakka.
- palturia
Putki Notkonen kirjoitti:
Nyt puhut kyllä palturia: Jos suomalaisessa rekisteriotteessasi todella lukee: linja-auto, et saa ajaa B-kortilla lainkaan. Mikäli sinulla olisi C-kortti saisit siirtää autoa tilapäisesti, mutta ilman yhtään matkustajaa. Ilmeisesti tulkinnassa on ollut epäselvyyttä, koska olen kuullut tuollaisen väitteen korkeintaan 9:llä ajamisesta ennenkin. Eri asia on jos joskus on onnistunut rekisteröidä 11 paikkainen henkilöautona ilman, että ylimääräisiä penkkejä on tarvinnut poistaa. Onhan mm. lapsien kuljettamiseen ollut "ylitysvaraa" prosenteissa ja koulukuljetuksissa vielä erityisiin henkilömääriin saakka.
Moi! Näi tietysti on jos lukee mutta kun ei lue. Auto on ha-rekisteröity, silti paikkoja yhdelletoista. Jos matkustajia yli yhdeksän sitten vasta pitää olla linkkurikortti . Siis vm.96 lähtien tälläinen auto on aina linkkuri eikä saa ajaa b-kortilla Tälläisiä autoja on voinut saada ennen vm. 95 rekisteriin juuri tähän
mm.koululaisten kuljettamiseen eikä ylimääräisiä penkkejä ole tarvinnut poistaa niin kuin tarttee tehdä siis uudemmmista jos meinaa b-kortilla ajaa. Auto on diiseli ja pitkä malli,mukava matkailla kun on istuimia riittävästi , kaikki pikalukituksella, käännettävissä, myös tilaa patjoillekin kun ottaa pari penkkiä pois. Sisältä kaikki plyyshiä, lämpölasit ym. Että tälläinen tapaus! - Putki Notkonen
palturia kirjoitti:
Moi! Näi tietysti on jos lukee mutta kun ei lue. Auto on ha-rekisteröity, silti paikkoja yhdelletoista. Jos matkustajia yli yhdeksän sitten vasta pitää olla linkkurikortti . Siis vm.96 lähtien tälläinen auto on aina linkkuri eikä saa ajaa b-kortilla Tälläisiä autoja on voinut saada ennen vm. 95 rekisteriin juuri tähän
mm.koululaisten kuljettamiseen eikä ylimääräisiä penkkejä ole tarvinnut poistaa niin kuin tarttee tehdä siis uudemmmista jos meinaa b-kortilla ajaa. Auto on diiseli ja pitkä malli,mukava matkailla kun on istuimia riittävästi , kaikki pikalukituksella, käännettävissä, myös tilaa patjoillekin kun ottaa pari penkkiä pois. Sisältä kaikki plyyshiä, lämpölasit ym. Että tälläinen tapaus!Älä hiilly! Itsehän kirjoitit että auto on "pikkubussi" mainitsematta mikä se on rekisteriotteen mukaan. Mielestäni on hiukan harhaanjohtavaa käyttää bussi-nimitystä muista kuin linja-autoina rekisteröidyistä. Tai sitten voisi ottaa "mikrobussi"-nimityksen käyttöön virolaisten tapaan. Nykyinen nimikäytäntö alkaa vain olla niin levinnyt, ettei sitä muuta enää millään.
- ainakaan
Putki Notkonen kirjoitti:
Älä hiilly! Itsehän kirjoitit että auto on "pikkubussi" mainitsematta mikä se on rekisteriotteen mukaan. Mielestäni on hiukan harhaanjohtavaa käyttää bussi-nimitystä muista kuin linja-autoina rekisteröidyistä. Tai sitten voisi ottaa "mikrobussi"-nimityksen käyttöön virolaisten tapaan. Nykyinen nimikäytäntö alkaa vain olla niin levinnyt, ettei sitä muuta enää millään.
En hiiltynyt , yritin vain kirjoittaa asiaa. Näitä nyt satutaan vain aika yleisesti kutsumaan pikkubusseiksi on se sitten oikein tai ei , onko sillä nyt niin väliäkään , auto mikä auto.
- Limousine Serviceä
Putki Notkonen kirjoitti:
Vastaan jälleen tarkemmin tietämättä, mutta:
-Ei tarvita 16 paikkaa, kaikki autot 9 matkustajapaikasta kuljettajan lisäksi alkaen menevät linja-autoiksi, eli ei ha:na rekisteröitävissä.
-Kaikki 9-16 matkustajapaikkaiset ajettavissa D1-kortilla painosta riippumatta.
-Ainakin aiemmin 9-22 matkustajapaikkaiset luokiteltiin pienoislinja-aitoiksi joita koskivat eri määräykset kuin suurempia linjureita.
-limon saaminen linja-autona rekisteriin tyssännee todennäköisimmin sisätilan korkeusvaatimuksiin.Näillä mega-luokan limoilla pointtina on juuri tuo 4,5 tonnin paino, joka ylittyy, pienet 9 hengen limot jää tuon alle. Suurimmilla 12 metrisillä taitaa jo paukkua 6 tonniakin hajalle.
- varma juttu
Limousine Serviceä kirjoitti:
Näillä mega-luokan limoilla pointtina on juuri tuo 4,5 tonnin paino, joka ylittyy, pienet 9 hengen limot jää tuon alle. Suurimmilla 12 metrisillä taitaa jo paukkua 6 tonniakin hajalle.
että kaikki limousinet joita hänellä on/on ollut jäävät tuon 3500 kilon painorajan alle, eli suomeen niitä ei pysty kuorma-autoiksi rekisteröimään.
Katsastuskonttorin mies oli kyllä heti valmis limon rekisteröimään kuorma-autoksi jos yli 3500 kiloinen löytyy. (eipä löytynyt, ne painavat yllättävän vähän kokoon nähden)
Sitten vielä yritin itsekin tuota pikkubussi hommaa. Tämä sama saksalainen limokauppias kertoi että myös saksassa on tuo sama sääntö, että kaikki yli 9 paikkaiset on automaattisesti pikkubusseja ja saksassakin siinä on joku verotus homma jota en nyt ihan tarkkaan muista, mutta näitä ei ole oikein sielläkään saatavilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vassarina hymyilyttää vaurastuminen persujen kustannuksella
Olen sijottanut määrätietoisesti osan Kelan tuista pörssiosakkeisiin, ja salkku on paisunut jo toiselle sadalle tuhanne202227Riikka runnoo: Elisalta potkut 400:lle
Erinomaisen hallitusohjelman tavoite 100 000 työllistä lisää yksityisellä sektorilla on kohta saavutettu. Toivotaan toiv282088Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua
Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle1941647Pääseekö kuka tahansa hoitaja katselemaan kenen tahansa ihmisen terveystietoja?
"Meeri selaili puhelinta uteliaisuuttaan ja katuu nyt – Moni hoitaja on tehnyt saman rikoksen Tuttujen ihmisten asiat k521609Kokoomus on Suomen kommunistisin puolue
"Hallituksessa on erimielisyyttä siitä, kuinka suuri osa veronkiristyksestä hyvitetään datakeskuksille uudella erillisel761580- 1131430
Jalankulkija kuoli. Poliisi etsii mustaa BMW Coupe -autoa, jossa on punertavat vanteet.
Jalankulkija kuoli jäätyään auton alle Joensuussa – kuljettaja pakeni, poliisi pyytää havaintoja https://www.mtvuutiset.501368- 831129
Martina haluaa tasoisensa miehen
Seiskassa juttu minkälaisen miehen Martina haluaa. Kumppanin pitää tuoda hänen herkkyytensä ja vahvuutensa esiin sekä ol240997Voi ei! Katja Ståhl joutui sairaalaan - Syynä tämä vitsaus - Koskettava päivitys sairaalasängystä
Pikaista paranemista, Katja! Katja Ståhl on kertonut somessa joutuneensa sisään sairaalaan. Lue lisää: https://www.suom21885