kelan hylkäys selkäsärystä

janina

Olen ollut saikulla 10.09 lährien pahojen alaselkä kipujen takia. Fysiatrian erikois lääkäri määräsi minut 31.12 asti saikulle , mutta alkaa jo toivo loppua ku kelan lääkärin mielestä olen työkykyinen tekemään työtäni johon liittyy todella raskaita nostoja olen jopa vienyt työterveyshuollosta 4 sivua pitkän selvityksen kuvineen siitä miyä teen työkseni ja ei sekään riittävyt. minulla on MRI 5.12, alkaa toivo loppua ku rahaa ei tule mistään ja kaikki laskut on maksamatta.... Lääkäri on kirjoittanut sairaudeksi M54.4 ja SI-nivelissä on myös positiivisia testilöydöksiä.
Onko kellään samanlaisia kokomuksia kelasta
Kiitos jo etukäteen

14

5488

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on autettava,

jollei Kelalta tule maksua kysyppä sieltä.

• Yllättynyt

Voiko ihan oikeesti noin tapahtua. Siitä olen kyllä kuullut tuhat ja yksi tarinaa että Kelan asiantuntijalääkärien mielestä kukaan selkäsairas ei voi eläkettä saada paitsi monien vuosien taistelun jälkeen, jos sittenkään. Mutta tämä oli minulle ihan uutta että sairaslomankin voivat evätä!!!

• janina

Kyllä tämä karua todellisuutta ainakin mikkelissä!Tämä heidän lääkärinsä on kirurgi joka ei ole samaa mieltä fysiatrian erikoislääkärin kanssa minun työkyvyydestä, et sillai...
        Minä olen kysynyt kelalta ja myös pyytänyt saada jutella heidän lääkärinsä kanssa mutta lääkärillä ei ole mitään sanottavaa vaikka on ollut siellä minun kanssani yhtä aikaa. Tuntuu ihan uskomattomalta tämmöinen käytös, sain hylkypäätöksen sairauspäivärahasta ja kuitenkin minut lähetetään oropedille... kaksi piippuinen asia....
        kiitos kun jaksoitte lukea tämän

• Olisko niin

Olisiko niin, että pelkästään kliinisen löydöksen perusteella KELA ei hyväksy kerralla noin pitkää saikkua tuolla diagnoosilla, eli pitäisi löytyä jotain konkreettisempaa, ainakin toistettu kliininen tutkimus, ehkä ENMG:tä, jne. Käypä hoito suosituksen mukaan katsellaan korkeintaan kuusi viikkoa ilman lisätutkimuksia. Miksiköhän tuo MRI:kin on noin myöhään?

• janina

Sano se miksi kaikki kestää, röntgenissä olen juossut ja niissä ei mitään ole löytynyt ja tätä kipua minulla on ollut jo kohta kaksi vuotta ja nyt vasta sain ajan tuolle erikoislääkärille joka onneksi laittoi minut nyt jatkotutkimuksiin mutta hermot on jo loppu ku raha tilanne on mikä on....

• Pitäisi olla

lyhyemmissä jaksoissa. Itse sain neljän viikon lomia 2 kertaa peräkkäin, sama diagnoosi. Sitten kela halusi jo B-todistuksen.

Välillä pitää olla töissä tai työttömänä.
      Sitten voi uudestaan hakea s-lomaa.

• mitä voisi olla

noi sun luvut suomeksi eli diagnoosit kerran vielä. itsellänikin kela eväsi spr ja olen ollut toimeentulo tuen varassa josta saan 500 kuussa ja sit pitää ettiä maasta loput 700 että pärjää minimillä. olen pitänyt exel taulukkoa koko ajan jotta voin todistaa vuokra ruoka m menot.
        sen liitin aina toimeet.hakemukseen.
        kelan paprut on muutoksenhauklautakunnassa onko sinulla siellä kanssa? jos et osaa voin auttaa jos haluut paa sp osoite nin otan yhteyttä

• Käypä hoito

Käypä hoito (6.4.2001)-suositukset

Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin ja Suomen Fysiatriyhdistyksen asettama työryhmä ovat laatineet hoitaville lääkäreille suositukset hoidosta, tutkimuksista ja myöskin sairaslomien pituudesta.

Selkäsärky M54 on oirediagnoosi, jolla ei sairaslomaa kirjoiteta pitkäksi aikaa. Jos lääkärit kirjoittavat sairaslomia yli suositusten, hylkää Kela päivärahan. Kela noudattaa myös näitä ohjeita eli myöntää päivärahan suositusten mukaiselle ajalle. Jos selkäsärky jatkuu pitempään, on selvitettävä syy miksi sitä särkee. Onko taustalla vakava sairaus esim. välilevysairaus, selkärankareuma, kasvain.

Se kuinka monesti asiakas on tavannut potilaan, on myös merkittävä seikka. Lausunto laaditaan
      useamman käynnin perusteella. Jos se on tehty
      yhden käynnin perusteella, sillä ei ole kovin painoarvoa. Jos lääkäri panee diagnoosiksi oirediagnoosin ja lausunnossa vain toistaa potilaan kertomat oireet, ei se ole kovin painava paperi. B-lausunnossa tulee olla kuvattuna kliininen status sekä hoito- ja kuntoutussuunnitelma.

Kun sanotaan että hoito on suositusten mukaista, tarkoittaa se myös sitä, että jos on määrätty fysikaalista hoitoa, se myös on toteutettu. Samoin jos lääkärinlausunnossa on maininta määrätyistä lääkkeistä, tarkoittaa se sitä että lääkkeet on hankittu ja myös niitä on syöty.
      Kela saa viikoittain apteekista lääkeostot ja tarkistaa lääkekyselyllä onko määrätyt lääkkeet hankittu. Sitä, onko potilas syönyt hankkimiaan lääkkeitä reseptin mukaan, on taas asia jota ei tiedä kuin potilas itse. Jos sairastaa sairautta, johon lääkkeen pitäisi vaikuttaa, mutta ei kuitenkaan käytä, voi johtaa väärään lopputulokseen. Oman edun mukaista on siis noudattaa ohjeita.

Olen samassa tilanteessa, mutta työterveyshuolto
      voimakkaiden oireiden takia laittoi keskussairaalaan tutkimuksiin. Pääsin sinne pian ja diagnoosina on kahden alimman välilevyn rappeuma, selkärankareuma, psoriasis ja lonkan nivelrikko. Lonkassa oli nestettä joka punktioitiin ja paikallishoidettiin. Nyt sairastan ja toiveena on päästä takaisin töihin.

Käväise sivuilla www.kaypahoito.fi. Siellä on potilasversiot. Enemmän tietoa saat kun luet
      hoitohenkilöstön versiot. Lääkäreillä on sabluunat, joiden mukaan diagnoosi varmentuu.
      Noista suosituksistakin asia selviää.

Sairasloma- ja kuntoutuskäytäntö on minulle tuttua oman työni kautta.

Suosituksiin on terveydenhuollossa tulossa muutoksia hyvinkin pian, varmaan vuoden periodilla. Ruotsissa(ja eu-maissa) on toteutettu jo pitkään systeemiä, jossa lääkärit kirjoittavat sairaslomaa samanlaista ja siihen verrattavaa työtä tekeville yhtäpitkät sairaslomat. On sairausluettelo ja suositus kuinka pitkä sairasloma missäkin sairaudessa.
      Tämä varmaankin pakottaa terveydenhuollon tutkimaan potilaansa tarkemmin eli etsimään oireen perimmäisen syyn ja määrittelemään oikean diagnoosin.

Keskustelemisiin.

• SRR-sairastava

Ihmetystä herättää että fysiatri ei voinut asettaa muuta diagnoosia kuin selkäsärky.

Seuraavaksi menen käypähoitoa opiskelemaan edellisen kirjoituksen johdosta.

• Amalia
        SRR-sairastava kirjoitti:

Ihmetystä herättää että fysiatri ei voinut asettaa muuta diagnoosia kuin selkäsärky.

Seuraavaksi menen käypähoitoa opiskelemaan edellisen kirjoituksen johdosta.

Ainakin meillä terveyskeskus on menny siihen suuntaan että sen kummemmin tutkimati kirjoitetaan sairaslomaa. Jatketaan kun menee uudelleen. Ei siis tutkita ajoissa. Diagnoosi vaihtelee. Hoitotakuun nimissä pitäisi päästä tutkimuksiin ja hoitoon.

Meidän kelalla on neuvottu että katso diagnoosi tarkkaan. Jos on esim R-alkuinen. niin älä kelpuuta. Minä olen tosin saanut kitsaasti sairaslomaa.
        Olen potenut monenlaisia nivelvaivoja ja selkäkipua vuosia. Tilanne paheni, olen syksystä 2002 ontunut ja potenut selkäkipua enemmän. Polvet on turpoilleet ja niitä on punkteerattu. Punktion jälkeen tk:ssa pistettiin kortisooni ja kävelin takaisin töihin. Työni on istumatyö.

Työterveyshuolto siirtyi vuosi sitten terveyskeskuksesta suomen terveystaloon. Työterveyshoitaja kävi työpaikalla. Alkoivat tutkimukset. Nyt elokuulla löytyi lonkasta kuluma ja selkäkivut ovat selkärankareuman aiheuttamia.
        Olen nyt reumatologin hoidossa. Panacodia olen syönyt kuin leipää, 6-8 päivässä koviin kipuihin. Nyt odotan vielä sitä tuleeko mahdollisesti magneettikuvaus. Oikea reumalääkityskin tulee ajankohtaiseksi. Nivelvaivoja on ollut 1978 lukien. Sairaslomia 34 vuoden työhistorian aikana annettu muutama kuukausi, varmaan alle puoli vuotta yhteensä.
        Olen säädellyt työssäjaksamista lomien järjestelyillä.

Näin erilaista on terveydenhoito eri puolilla suomea.

Anniina, toivottavasti asiasi järjestyy. Olen nyt parin viikkoa saikulla, joten joudan aikani kuluksi keskustelemaan.

• Amalia
        Amalia kirjoitti:

Ainakin meillä terveyskeskus on menny siihen suuntaan että sen kummemmin tutkimati kirjoitetaan sairaslomaa. Jatketaan kun menee uudelleen. Ei siis tutkita ajoissa. Diagnoosi vaihtelee. Hoitotakuun nimissä pitäisi päästä tutkimuksiin ja hoitoon.

Meidän kelalla on neuvottu että katso diagnoosi tarkkaan. Jos on esim R-alkuinen. niin älä kelpuuta. Minä olen tosin saanut kitsaasti sairaslomaa.
        Olen potenut monenlaisia nivelvaivoja ja selkäkipua vuosia. Tilanne paheni, olen syksystä 2002 ontunut ja potenut selkäkipua enemmän. Polvet on turpoilleet ja niitä on punkteerattu. Punktion jälkeen tk:ssa pistettiin kortisooni ja kävelin takaisin töihin. Työni on istumatyö.

Työterveyshuolto siirtyi vuosi sitten terveyskeskuksesta suomen terveystaloon. Työterveyshoitaja kävi työpaikalla. Alkoivat tutkimukset. Nyt elokuulla löytyi lonkasta kuluma ja selkäkivut ovat selkärankareuman aiheuttamia.
        Olen nyt reumatologin hoidossa. Panacodia olen syönyt kuin leipää, 6-8 päivässä koviin kipuihin. Nyt odotan vielä sitä tuleeko mahdollisesti magneettikuvaus. Oikea reumalääkityskin tulee ajankohtaiseksi. Nivelvaivoja on ollut 1978 lukien. Sairaslomia 34 vuoden työhistorian aikana annettu muutama kuukausi, varmaan alle puoli vuotta yhteensä.
        Olen säädellyt työssäjaksamista lomien järjestelyillä.

Näin erilaista on terveydenhoito eri puolilla suomea.

Anniina, toivottavasti asiasi järjestyy. Olen nyt parin viikkoa saikulla, joten joudan aikani kuluksi keskustelemaan.

Mielenkiintoista tekstiä, kunpa näistä tietäisi
        ja etenkin jaksais sairastaessa ottaa selvää.
        Eihän tällainen tavallinen taaplaaja tiedä edes tällaisia olevankaan.

Kovin on meitä samanlaisia tapauksia olemassa.
        Lohtu sekin että ei oo yksin.

• janina
        Amalia kirjoitti:

Mielenkiintoista tekstiä, kunpa näistä tietäisi
        ja etenkin jaksais sairastaessa ottaa selvää.
        Eihän tällainen tavallinen taaplaaja tiedä edes tällaisia olevankaan.

Kovin on meitä samanlaisia tapauksia olemassa.
        Lohtu sekin että ei oo yksin.

No niin, kävin nyt aamulla erikoislääkäri ortopedin luona ja hän sanoi että suurimmalla todennäköisyydella minulla on välilevyn pullistuma joka joudutaan leikkaamaan ja aikoi laittaa kelaan uuden lausunnon ja meinasi ettei tällä selällä mennä töihin, minulla kun on raskas työ joka vaatii ruumiillista voimaa...
        Huomenne ollaan taas viisaampia mitä kelan lääkäri on mieltä asiasta....
        Tuntuu ihan uskomattomalta koko touhu!!!

• Touhua
        janina kirjoitti:

No niin, kävin nyt aamulla erikoislääkäri ortopedin luona ja hän sanoi että suurimmalla todennäköisyydella minulla on välilevyn pullistuma joka joudutaan leikkaamaan ja aikoi laittaa kelaan uuden lausunnon ja meinasi ettei tällä selällä mennä töihin, minulla kun on raskas työ joka vaatii ruumiillista voimaa...
        Huomenne ollaan taas viisaampia mitä kelan lääkäri on mieltä asiasta....
        Tuntuu ihan uskomattomalta koko touhu!!!

Luin aloituksesi, koska itsekkin olen selkävaivainen, vasta kaksi kuukautta olen potenut selkääni. Syyskuussa aioin työssä nostaa esineen lattialta. Ehdin vähän koukistaa polvia ja kiertää selkää nostettava esineen puoleen, selässä tuntui sähköiskumainen kipu. Luulin selän venähtäneen. Menin lääkäriin, lääkärikin arveli sen olevan ihan lihasvenähdys. Seuraavana päivänä selkä ei ollut kipeä. Viikonpäästä se sitten alkoi. Vasempaan jalkaan säteilevä repivä kipu. Sitä ollaan tässä nyt kestetty, onneksi on välillä parempi. Minut on röngtenkuvattu, ei löytynyt mitään. Viikon päästä menen fysatrin luo, sitten on magneettikuvaus. Eli varmuus tulee tuohon pullistumaan, mikä muukaan siellä voisi olla.
        Minun onneni oli se, että selkäni meni työssä, eli tämä on työtapaturma. Vakuutus maksaa minulle palkkaa kokoajalta, jos olisin loukannut tämän kotona. minäkin tappelisin Mikkelin kelan kanssa omasta korvauksestani.
        Eiköhän sairastavalla olisi muutakin mietittävää, kuin että mistä saa rahaa. Apua pitää saada.
        Jaksamista kaikille selkäsairaille.

• kierteessä oleva

Itse olen ollut byrokratian kierteessä kohta 10 v. välilevyni hajosi 80-luvulla,leikkausta pitkitettiin ja pullistuma pääsi turhan isoksi. Ongelma oli, että pääsin joten kuten kävelemään en näyttänyt tarpeeksi kipeältä (ent.urheilija). Paikattuna samainen levy hajosi n.10v kuluttua uudelleen seurauksella, että olin 2kk kotini vankina. Jalka ns. lerpatti ja kipu jalassa kuin olisi tulessa. Raastavaa kipua kesti n.2v kunnes neljän mangeetin (Huom!Pitäkää huoli, että kerran leikattu selkä kuvataan tehosteaineella, minä saan siitäkin tapella, röntgenin osaamattomuus oli alkuperäinen syy miksi ei hoidettu toisella kerralla ajoissa) jälkeen yksi neurokirurgi näki mitä oli tapahtunut. Poimi välilevynkap. selkäydinkanavasta ja teki tilaa hermolle. Kipu jäi, oli ollut liian pitkään.
      Sain monien valitusten jälkeen kuntoutustuen ja päivitettyäni päätä koulutuksessa palasin lopulta töihin. Välilevy kesti n.2v ja taas olin leikkauspöydällä putsauksessa. Oireet samat. Neurokirurgin mielestä leikkaus pitäisi tehdä heti, jos puutumisoireet pahat muuten hermo vaarassa vaurioitua. Minulle jäi ns. aavesärky ja pienikin virheliike puuduttaa jalan. Työkön mielestä eläkekunnossa, eivät tiedä mitä tarjota enää mutta Kelan ja muiden vakuutuslaitosten mielestä en. Olen tehnyt ensimmäisestä leikkauksesta asti osapäivätyötä joka nyt kostautunut. Osatyökyvyttömyyseläke myönnetty 242 e, kiitos neljän lapsen hoidosta kotona ja pätkätöistä. Saisin tehdä töitä 800 e/kk mutta ongelma on kuka minut huolii töihin,kunto on mitä on. Joten en voi ottaa vastaa osaeläkettä. 300pv sairaslomaa selästä täynnä, sairasloma kirjoitettu toistaiseksi.Kela päätti ettei anna omaa osuuttaan, ei myöskään kuntoutustukea. Kehoitus palata työvoimatoimistoon tai hakea toimeentulotukea.
      Onneksi olen ollut koko ajan työnhakijana vaikka olen sairaslomalla,jos en olisi en saisi rahaa kuin toimeentulon luukulta.
      Pitäkää hyvät ihmiset työnhakunne voimassa vaikka olette sairaslomalla ja haette eläkettä tai valitatte muuten teillä ei ole vaihtoehtoja. Minä saan vielä toistaiseksi ansiosidonnaista vaikka sairaspäivät loppu ja sairasloma jatkuu. Selkääni leikattu 4x ja aina kannattanut, kivut huomattavasti helpommat kestää. Liikkukaa kivuista huolimatta ja venytelkää jalan lihakset joka päivä, helpottaa kummasti. Kelaan ei pidä luottaa papereiden edelleen lähetyksessä, jokainen lappu minkä viette, toimittakaa myös itse eläkelaitokseen.Täyttäkää paperinne huolellisesti, virkailijat ei tarkista papereitanne,minun kohdalla tehty useita virheitä.Onnistuipa Kela kerran panttaamaan kuntoutustuki rahojani 4kk kun eivät ilmoittaneet niitä myönnetyksi. Soitin Helsinkiin pää Kelaan josta selvisi, että rahat makaa Porvoossa. Minulla Ortonin lausuntoja ja fysiatrien tilanteesta mutta ilmeisesti eläkelaitosten lääkärit ovat heitäkin viisaampia. Yhteiskuntahan maksaa ja saadaanhan virkailijoille töitä, kun valitusta pukataan toisen perään. Tsemppiä, myös Si-vaiva.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      4936
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3506
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2953
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2935
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      8
      2757
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      55
      2280
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      39
      1778
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1700
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1691
    10. Maailmassa monta

On ihmeellistä asiaa. 😮
      Ikävä
      16