Torpparimeininki.

M135

Torpparimeininki.

Olen osaltani tullut siihen tulokseen, että jos määrittelen omaa tilaani nyky-yhteiskunnassa, niin ...

Olen torppari.

En omista yritystä - mutta olen työntekijä ...

Vrt.

En omista peltoa - mutta teen töitä pellolla ...

Saan toimeentulon perheelleni. Se riittää.

Minua kiinnostaa vain perheeni hyvinvointi.

Jospa kaikki olisikin torppareita ... Mitä nyt siitäkään seuraisi ...

Nyky-yhteiskunnassa on myös toinen hallitusmuoto - nykyisen rinnalla.

Olen asettanut kylätoimikunnan toiminnan ja nykyhallituksen toiminnan vertailuun keskenään ...

Eroa toimintatavoissa on huomattavasti.

Kylätoimikunnassa miehet päättävät yhdessä ja tekevät yhdessä. Joka mies päättää oman tekemisensä.

Mutta ...

Nykyhallituksessa miehet ja naiset päättävät yhdessä - mutta muut tekevät.

Aiheessa takaisin "torpparimeininkiin" ...

Olenko tyytyväinen torpparin asemaani?

Käytännössä ehkä, mutta periaatteessa en.

2

523

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M135

"
      Olen torppari.

En omista yritystä - mutta olen työntekijä ...

Vrt.

En omista peltoa - mutta teen töitä pellolla ...
      "

Peltomies - torppari. Torppari osasi pitää huolta pellosta - Pelto tuotti sadon.

Omistussuhde ei vaikuttanut tuohon mitenkään.

Torppari osaa saman minkä pellon "omistajakin" - ehkä jopa enemmän, koska viettää työmiehenä aikaa pellolla.

Pelto tuottaa - pelto tuottaa jopa yli torpparin oman tarpeen. Siitä riittää satoa "omistajalle", myös lisäksi muille.

Sama pätee tuossa 100 % miesyrityksessä. Sitä voi verrata jotakuinkin em. esimerkkiin. Erona on vain se, että tuossa torppari "omistaa". Eli monta torpparia "omistaa". Mutta he itse tekevät. Koko organisaatio on täysin erilainen verrattuna nyky-systeemiin. Jotakuinkin noin.

Saan toimeentulon perheelleni. Se riittää. Jos minä "omistaisin" jonkin suuren yrityksen - se ei tarkoita sitä, että tuloni kasvaisi. Ei ole tarvetta.

Minua kiinnostaa vain perheeni hyvinvointi.

Perheessämme olemme saavuttaneet pisteen, jossa emme enää haikaile muun perään. Mutta tottakai kaikki mikä helpottaa elämää, on tervetullutta.

Omassa elämässäni pidän vain huolen siitä, että tuo "elämän helpotus" ei ole revitty perheeni selkänahasta.

Ja itselläni pidän oikeuden oman selkänahkaani.

• torppari osti tilan

osan isommasta tilasta. Yleensä kysessä oli sukulaiset. Koska ei ollut liiemmälti käteistä rahaa, eikä helpolla luottoa saatu, hän maksoi torppaansa työllään. Hän oli isäntä torpassaan ja pelloillaan. Hän maksoi työllään velkaa torpastaan sille isommalle tilalle käymällä siellä sovitun määrän vuodessa töissä. Eli kuten maksamme pankille lyhennyksiä. Ja kuten kuin velkakin on velipoika otettaessa ja velipuoli maksettaessa, saattoi ajan myötä unohtua, miksi hän kävi siellä töissä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!

Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!
      Haapavesi
      93
      2194
    2. Hyvää yötä, olen rakastunut suhun

Sanon tämän kyllä vielä sulle henkilökohtaisestikin. 😘
      Ikävä
      84
      1945
    3. Tiedätkö et olet

Ärsyttävän hyvännäköinen.
      Ikävä
      51
      1523
    4. Nyt tiedän

Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai
      Sysmä
      48
      1476
    5. Oletko mokannut?

Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      152
      1450
    6. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      48
      1364
    7. Oletko ymmärtänyt

Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      144
      1284
    8. Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla

Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!
      Puolanka
      26
      1146
    9. Paraneeko ilmapiiri nyt?

Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket
      Hyrynsalmi
      25
      1074
    10. Ottaisitko miten

Kaivattusi?
      Ikävä
      106
      1070
    Aihe