Eri liikkeillä on palveluissa joko ohjauskulmien tarkistus ja säätö tai aurauskulmien tarkistus ja säätö.
Mikähän ero näillä palveluilla on ??
Tarvitseeko minun käydä molemmat tarkistuttamassa, vai tarkoittaako samaa ??
Missä hinnoissa ko. palvelut maksavat esim. Tampereen seudulla ??
Entä mitä tarkoittaa nelipyöräsuuntaus ??
Auttakaa naista auto-ongelmassa.
Ohjaus- vai aurauskulmat ??
3
839
Vastaukset
- sitten ei
periaatteessa aurauskulmien säätö pitäisi pitää sisällään myös takapään aurauskulmat.
Kannattaa kysyä onko kyseessä vain etupään (=ohjauskulmat) vai sisältääkö myös takapään.
Itse kannatan kyllä täydellistä nelipistemittausta ja säätöä mukaan lukien kaikki kulmat. Jos on syytä epäillä kulmavirheitä, ne ei välttämättä rajoitu aurauskulmiin.on erilaisia kulmia, joita voidaan mitata ja suunnata tehtaan antamiin ohjearvoihin.
Tavallisin mittaus- ja suuntauskohde on etupyörien auraus. Myös takapyörien auraus voidaan mitata ja joissakin autoissa jopa säätää.
Etupyörissä ja useitten autojen takapyörissä on myös camberkulma ainakin mitattavissa ja joskus säädettävissäkin.
Etupyörissä on vielä casterkulma eli se kulma, mikä näkyy esimerkiksi polkupyörän etuhaarukan kallistumana. Tätäkin yleensä voidaan säätää. KPI ja jättämä esiintyy vain etupyörissä eikä niitä yleensä voi säätää; KPI:n voi kyllä mitata. Se en "naimisissa" camberin kanssa eikä muutu siitä riippumatta kuin kolarissa ja todella suurilla ohjauslaitteitten välyksillä.
Jos autolla ei ole ajettu kolaria, niin yleensä etupyörien aurauksen säätö rittää. Kolarin, puoltamisen, renkaitten epätasaisen kulumisen tms takia saattaa joskus joutua mittaamaan ja ehkä säätämään muitakin kulmia, mutta hyvin harvoin muulloin kuin kolarin jälkeen. Nelipyöräsuuntauksessa ymmärtääkseni katsotaan kaikkien pyörien ohjauskulmat ja lisäksi taka-akselin kohtisuoruus auton pituusakselin suhteen.
Riippuu siis oireista, mitä ohjaus/pyöränkulmia on syytä epäillä virheellisiksi.sitroen kirjoitti:
on erilaisia kulmia, joita voidaan mitata ja suunnata tehtaan antamiin ohjearvoihin.
Tavallisin mittaus- ja suuntauskohde on etupyörien auraus. Myös takapyörien auraus voidaan mitata ja joissakin autoissa jopa säätää.
Etupyörissä ja useitten autojen takapyörissä on myös camberkulma ainakin mitattavissa ja joskus säädettävissäkin.
Etupyörissä on vielä casterkulma eli se kulma, mikä näkyy esimerkiksi polkupyörän etuhaarukan kallistumana. Tätäkin yleensä voidaan säätää. KPI ja jättämä esiintyy vain etupyörissä eikä niitä yleensä voi säätää; KPI:n voi kyllä mitata. Se en "naimisissa" camberin kanssa eikä muutu siitä riippumatta kuin kolarissa ja todella suurilla ohjauslaitteitten välyksillä.
Jos autolla ei ole ajettu kolaria, niin yleensä etupyörien aurauksen säätö rittää. Kolarin, puoltamisen, renkaitten epätasaisen kulumisen tms takia saattaa joskus joutua mittaamaan ja ehkä säätämään muitakin kulmia, mutta hyvin harvoin muulloin kuin kolarin jälkeen. Nelipyöräsuuntauksessa ymmärtääkseni katsotaan kaikkien pyörien ohjauskulmat ja lisäksi taka-akselin kohtisuoruus auton pituusakselin suhteen.
Riippuu siis oireista, mitä ohjaus/pyöränkulmia on syytä epäillä virheellisiksi.mainitsematta, että aurauksen mittaus ja säätö on noista ainut, jonka "jokamies" pystyy tekemään itse, kun homma on ensin opetettu. Mittaukseen riittää 2 metrin nauhamitta ja pala liitua, suuntaukseen tarvitaan jo työkalujakin.
Aikaa aurauksen mittaukseen kuluu noin varttitunti, säätöön enemmän riippuen mm. pulttien jumittumisesta ym.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 427095
- 323978
- 513422
- 412978
- 172746
- 372248
- 162206
- 412173
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472147- 422102