Ohjaus- vai aurauskulmat ??

Siiskö

Eri liikkeillä on palveluissa joko ohjauskulmien tarkistus ja säätö tai aurauskulmien tarkistus ja säätö.

Mikähän ero näillä palveluilla on ??
Tarvitseeko minun käydä molemmat tarkistuttamassa, vai tarkoittaako samaa ??

Missä hinnoissa ko. palvelut maksavat esim. Tampereen seudulla ??

Entä mitä tarkoittaa nelipyöräsuuntaus ??

Auttakaa naista auto-ongelmassa.

3

839

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitten ei

      periaatteessa aurauskulmien säätö pitäisi pitää sisällään myös takapään aurauskulmat.
      Kannattaa kysyä onko kyseessä vain etupään (=ohjauskulmat) vai sisältääkö myös takapään.

      Itse kannatan kyllä täydellistä nelipistemittausta ja säätöä mukaan lukien kaikki kulmat. Jos on syytä epäillä kulmavirheitä, ne ei välttämättä rajoitu aurauskulmiin.

      • on erilaisia kulmia, joita voidaan mitata ja suunnata tehtaan antamiin ohjearvoihin.
        Tavallisin mittaus- ja suuntauskohde on etupyörien auraus. Myös takapyörien auraus voidaan mitata ja joissakin autoissa jopa säätää.
        Etupyörissä ja useitten autojen takapyörissä on myös camberkulma ainakin mitattavissa ja joskus säädettävissäkin.
        Etupyörissä on vielä casterkulma eli se kulma, mikä näkyy esimerkiksi polkupyörän etuhaarukan kallistumana. Tätäkin yleensä voidaan säätää. KPI ja jättämä esiintyy vain etupyörissä eikä niitä yleensä voi säätää; KPI:n voi kyllä mitata. Se en "naimisissa" camberin kanssa eikä muutu siitä riippumatta kuin kolarissa ja todella suurilla ohjauslaitteitten välyksillä.

        Jos autolla ei ole ajettu kolaria, niin yleensä etupyörien aurauksen säätö rittää. Kolarin, puoltamisen, renkaitten epätasaisen kulumisen tms takia saattaa joskus joutua mittaamaan ja ehkä säätämään muitakin kulmia, mutta hyvin harvoin muulloin kuin kolarin jälkeen. Nelipyöräsuuntauksessa ymmärtääkseni katsotaan kaikkien pyörien ohjauskulmat ja lisäksi taka-akselin kohtisuoruus auton pituusakselin suhteen.

        Riippuu siis oireista, mitä ohjaus/pyöränkulmia on syytä epäillä virheellisiksi.


      • sitroen kirjoitti:

        on erilaisia kulmia, joita voidaan mitata ja suunnata tehtaan antamiin ohjearvoihin.
        Tavallisin mittaus- ja suuntauskohde on etupyörien auraus. Myös takapyörien auraus voidaan mitata ja joissakin autoissa jopa säätää.
        Etupyörissä ja useitten autojen takapyörissä on myös camberkulma ainakin mitattavissa ja joskus säädettävissäkin.
        Etupyörissä on vielä casterkulma eli se kulma, mikä näkyy esimerkiksi polkupyörän etuhaarukan kallistumana. Tätäkin yleensä voidaan säätää. KPI ja jättämä esiintyy vain etupyörissä eikä niitä yleensä voi säätää; KPI:n voi kyllä mitata. Se en "naimisissa" camberin kanssa eikä muutu siitä riippumatta kuin kolarissa ja todella suurilla ohjauslaitteitten välyksillä.

        Jos autolla ei ole ajettu kolaria, niin yleensä etupyörien aurauksen säätö rittää. Kolarin, puoltamisen, renkaitten epätasaisen kulumisen tms takia saattaa joskus joutua mittaamaan ja ehkä säätämään muitakin kulmia, mutta hyvin harvoin muulloin kuin kolarin jälkeen. Nelipyöräsuuntauksessa ymmärtääkseni katsotaan kaikkien pyörien ohjauskulmat ja lisäksi taka-akselin kohtisuoruus auton pituusakselin suhteen.

        Riippuu siis oireista, mitä ohjaus/pyöränkulmia on syytä epäillä virheellisiksi.

        mainitsematta, että aurauksen mittaus ja säätö on noista ainut, jonka "jokamies" pystyy tekemään itse, kun homma on ensin opetettu. Mittaukseen riittää 2 metrin nauhamitta ja pala liitua, suuntaukseen tarvitaan jo työkalujakin.
        Aikaa aurauksen mittaukseen kuluu noin varttitunti, säätöön enemmän riippuen mm. pulttien jumittumisesta ym.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      42
      7095
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3978
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      51
      3422
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      41
      2978
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2746
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2248
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2206
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2173
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2147
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      42
      2102
    Aihe