ONKO IHMISELLÄ LUPA EPÄILLÄ

epäilevätuomas .

Epäilen,että monet uskovat eivät anna itselleen lupaa epäillä jumalaa,vaan he kavahtavat,pelästyvät epäilystään kuin se olisi suuri synti.Piispa Paarma kyseli itseltään julkisesti tsunamikatastrofin jälkeen miksi jumala sallii sellaista tapahtuvan.Olisi ollut mielenkiintoista,jos hän olisi Jokelan tapauksen yhteydessä palannut asiaan,ja kertonut mihin johtopäätöksiin hän on pohdinnoissaan tullut.

Ex-arkkipiispa J.Vikström on kertonut epäilevänsä jumalaa useinkin.

Minä puolestani epäilen,että ne,jotka äänekkäimmin horjumatonta uskoaan julistavat,ovat kaikkein epävarmimpia uskonsa suhteen.Vakuutellessaan muita ihmisiä uskonsa lujuudesta ja kaupitellessaan uskoaan muille ihmisille he tosiasiassa vakuuttelevat ITSEÄÄN uskonsa järkähtämättömyydestä.

Juice Leskisen sanoin:"KYLLÄ JEESUSKIN DIGGAA TUOMASTAAN - EPÄILE VAAN!"

15

499

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Trubaduuri

Epäilen vahvasti tuota kaikkea sanomaasi. ;)

• potentiaalia

Nyt kun vielä antaisit itsellesi luvan epäillä uskoasi ja jopa jumalaa...

• tupluuri.

Ei puhettakaan,että olisit toivoton tapaus.Jatka harjoituksia.

• Trubaduuri
        potentiaalia kirjoitti:

Nyt kun vielä antaisit itsellesi luvan epäillä uskoasi ja jopa jumalaa...

Kun tottelen taivaallista Isää, niin en epäröi enkä kyseenalaista Hänen hyvyyttään ja viisauttaan enkä aseta Hänen antamaansa ja osoittamaansa rakkauttansa itseni ulkopuolelle milloinkaan, vaan otan sen vastaan kuin pieni lapsi, hykerrellen ja hymisten, mutta en omahyväisyyttäni, vaan koska sen saan ilman vastapalveluksien pyyntöjä. Toista se on ihmisten kanssa, jotka alinomaan vaativat toisiltaan joskus jopa aivan mahdottomia!
        Eikä minun uskossani ole epäilykselle sijaa, joten jätän sen sinun tehtäväksesi. Kaiketi teet sen kyllin hyvin, jottei minun tarvitse murehtia aivan turhan tähden sinun puolestasi. ;)

• Trubaduuri
        tupluuri. kirjoitti:

Ei puhettakaan,että olisit toivoton tapaus.Jatka harjoituksia.

Toistin vaan jo sanotun. ;)

• kommentistasi

viestiini.Kyllä minua saa epäillä!

terveisin, Jumalasi

• t-t,
        Trubaduuri kirjoitti:

Kun tottelen taivaallista Isää, niin en epäröi enkä kyseenalaista Hänen hyvyyttään ja viisauttaan enkä aseta Hänen antamaansa ja osoittamaansa rakkauttansa itseni ulkopuolelle milloinkaan, vaan otan sen vastaan kuin pieni lapsi, hykerrellen ja hymisten, mutta en omahyväisyyttäni, vaan koska sen saan ilman vastapalveluksien pyyntöjä. Toista se on ihmisten kanssa, jotka alinomaan vaativat toisiltaan joskus jopa aivan mahdottomia!
        Eikä minun uskossani ole epäilykselle sijaa, joten jätän sen sinun tehtäväksesi. Kaiketi teet sen kyllin hyvin, jottei minun tarvitse murehtia aivan turhan tähden sinun puolestasi. ;)

Eikä minun uskossani ole epäilykselle sijaa, joten jätän sen sinun tehtäväksesi.////////////
        JEESUS puhuu opetuslapsilleen........Totisesti minä sanon teille: jos joku sanoisi tälle vuorelle: 'Kohoa ja heittäydy mereen', eikä epäilisi sydämessään, vaan uskoisi sen tapahtuvan, minkä hän sanoo, niin se hänelle tapahtuisi.

alahan siirtelemään vuoria.

• Trubaduuri
        t-t, kirjoitti:

Eikä minun uskossani ole epäilykselle sijaa, joten jätän sen sinun tehtäväksesi.////////////
        JEESUS puhuu opetuslapsilleen........Totisesti minä sanon teille: jos joku sanoisi tälle vuorelle: 'Kohoa ja heittäydy mereen', eikä epäilisi sydämessään, vaan uskoisi sen tapahtuvan, minkä hän sanoo, niin se hänelle tapahtuisi.

alahan siirtelemään vuoria.

Vuori, tuossa Kristuksen esittämässä vertauksessa tarkoittaa Luojaa, taivaallista Isää tahi jotakin valtaa pitävää tahoa. Ja heitähän voi siirrellä, muttei sanomalla mene sinne tai tule tänne tai mene jonnekkin, vaan aivan toisella tavalla. ;)

• taisi olla

nimittäin piispa Huovinen,joka jumalan sallimaa pahaa podiskeli,eikä Paarma.Pahoittelen erhettäni.

• Epäillä Jumalaa on aika epämääräinen sanamuoto. Onko kyse omien käsitysten, oman kirkon/suuntauksen/muun viiteryhmän, Jumalan olemassaolon, tai kenties Raamatun ilmoituksen kyseenalaiseksi panemisesta?

Jospa epäily ei kerro niikään Jumalan epäluotettavuudesta kuin ihmisen omasta Jumala-kuvasta. Käsittääkseni piispan asema ei takaa oikeaa mielikuvaa Jumalasta.

• omalta

kohdaltaan,niin kuin sinäkin olet ansiokkaasti tehnyt.Kaikkea sitä mitä viestissäsi mainitset voi kyseenalaistaa ja varmaan paljon muutakin.

• rebecca(ei kirjautuneena)

>>"Minä puolestani epäilen,että ne,jotka äänekkäimmin horjumatonta uskoaan julistavat,ovat kaikkein epävarmimpia uskonsa suhteen.Vakuutellessaan muita ihmisiä uskonsa lujuudesta ja kaupitellessaan uskoaan muille ihmisille he tosiasiassa vakuuttelevat ITSEÄÄN uskonsa järkähtämättömyydestä.

• kanava?

>>Samaa mieltä. Tulee heti mieleen messiaanit ja nämä mutt jotka "paatoksella" koettavat kääntää toisia omaan uskoonsa.

• niiin
        kanava? kirjoitti:

>>Samaa mieltä. Tulee heti mieleen messiaanit ja nämä mutt jotka "paatoksella" koettavat kääntää toisia omaan uskoonsa.

Minä olen oikeassa,muut(tässä tapauksessa Rebecca) väärässä.

• vai kuis on?
        kanava? kirjoitti:

Eräs mahdollisuus, joka ei ensimmäiseksi tullut mieleesi on, että itse olet väärässä paikassa viesteinesi, vai otitko sen jo huomioon?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      619
      2572
    2. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      416
      2033
    3. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      23
      2000
    4. JM lukkoliike

Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran
      Jämsä
      19
      1576
    5. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      67
      1509
    6. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      64
      1488
    7. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      124
      1243
    8. Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."

Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka
      Eläke
      22
      1060
    9. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      18
      1022
    10. Pankin avajaiset

Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti
      Kuhmo
      16
      988
    Aihe