Terve. Tuli tänään koettua parit kauhunhetket kun jäisellä maantiellä auto lähti heittelehtimään ja työntyi vastaantulijoiden kaistalle lähes poikittain. No, säikähdyksellä siitä selvittiin mutta samalla tajusin etten tiedä mitä tuollaisessa tilanteessa oikeasti pitäisi tehdä. Tämä tapahtui niin yllättäen etten muuta ehtinyt/pystynyt tehdä kun rajuja korjausliikkeitä (virhe?) ja tietty vapauttaa kaasu. Vasta jälkeenpäin tuli mieleen että kytkin olisi kai pitänyt painaa pohjaan? Ja jarruun ei missään nimessä saisi koskea?? Autoni on etuvetoinen, alla kitkat.
Kun auto lähtee luistoon...
75
13561
Vastaukset
- fdgldkfgölkdflögkdflögfdölk...
Vaikuttaa siltä, että laitoit auton osaamattomuuttasi luistoon. Etuvetoinen henkilöauto ei lähde luistoon itsekseen.
Käytä pieniä mutta nopeita ohjausliikkeitä jäisellä tiellä ajaessasi, niin et joudu luistoon.- Pekka.
"Käytä pieniä mutta nopeita ohjausliikkeitä jäisellä tiellä ajaessasi, niin et joudu luistoon."
Käytä ennemminkin rauhallisia ja "pehmeitä" ohjausliikkeitä terävien nytkäysten sijaan. - sinullekin vaan
> Etuvetoinen henkilöauto ei lähde luistoon itsekseen.
Täydellisen tietämättömyyden suomalla varmuudella tämäkin kommentti...
Näinhän homman pitäisi mennä, mutta löytyy sellaisiakin etuvetoisia, joiden käytös on yliohjautuvaa tasanopeudella/kaasulla ajettaessa, puhumattakaan siitä, että kuljettaja esim. pientä luistoa pelästyttyään nostaa jalan kokonaan kaasulta -> auto kiittää spinnaamalla. Tällainen "kivasti mutkiin taipuva" etuvetoinen muuttuu normaaliin etuvetotyyliin puskevaksi vasta reippaalla vedätyksellä (lämä melkein tiskissä).
Tällainen on tullut hlökohtaisesti suoritettua: Ajoin jäisellä tiellä, jossa urat olivat hieman liian leveällä oman autoni raideväliin nähden, joten auto kanitti koko ajan urien reunoja vasten. Risteystä lähestyessäni nostin jalan kaasulta ja seuraavaksi maisemat vilisivät silmissä - perse lähti irti niin vauhdilla, että kuvittelin ensin jonkun pamauttaneen kylkeen. Mitään toivoa vastaohjaukseen ei ollut. Sain tilanteen "hallintaan" vasta täyden 180° pyörähdyksen jälkeen, jolloin olikin kiva taustapeilistä maisemia katsellen sovitella autoa pysymään tiellä... - tomi82
sinullekin vaan kirjoitti:
> Etuvetoinen henkilöauto ei lähde luistoon itsekseen.
Täydellisen tietämättömyyden suomalla varmuudella tämäkin kommentti...
Näinhän homman pitäisi mennä, mutta löytyy sellaisiakin etuvetoisia, joiden käytös on yliohjautuvaa tasanopeudella/kaasulla ajettaessa, puhumattakaan siitä, että kuljettaja esim. pientä luistoa pelästyttyään nostaa jalan kokonaan kaasulta -> auto kiittää spinnaamalla. Tällainen "kivasti mutkiin taipuva" etuvetoinen muuttuu normaaliin etuvetotyyliin puskevaksi vasta reippaalla vedätyksellä (lämä melkein tiskissä).
Tällainen on tullut hlökohtaisesti suoritettua: Ajoin jäisellä tiellä, jossa urat olivat hieman liian leveällä oman autoni raideväliin nähden, joten auto kanitti koko ajan urien reunoja vasten. Risteystä lähestyessäni nostin jalan kaasulta ja seuraavaksi maisemat vilisivät silmissä - perse lähti irti niin vauhdilla, että kuvittelin ensin jonkun pamauttaneen kylkeen. Mitään toivoa vastaohjaukseen ei ollut. Sain tilanteen "hallintaan" vasta täyden 180° pyörähdyksen jälkeen, jolloin olikin kiva taustapeilistä maisemia katsellen sovitella autoa pysymään tiellä..."Risteystä lähestyessäni nostin jalan kaasulta ja seuraavaksi maisemat vilisivät silmissä - perse lähti irti niin vauhdilla, että kuvittelin ensin jonkun pamauttaneen kylkeen. Mitään toivoa vastaohjaukseen ei ollut."
No just! Kyllä fakta on nyt se, että sun ajotaidoissa on pahoja puutteita jos noin on käynyt... Mikään auto ei lähde noin äkkinäiseen luistoon kaasua nostamalla, oot tainnut vaan myöhästyä vasta-ohjauksesta ja sen takia päästänyt kärryn spinnaamaan. Nyt suosittelenkin ihan omasi ja muiden turvallisuuden puolesta jotain liukkaanajon kurssia, missä opetellaan talviajon perusteita! - fdghölhlgklöfghklöfgkölhfäk...
Pekka. kirjoitti:
"Käytä pieniä mutta nopeita ohjausliikkeitä jäisellä tiellä ajaessasi, niin et joudu luistoon."
Käytä ennemminkin rauhallisia ja "pehmeitä" ohjausliikkeitä terävien nytkäysten sijaan.Mainitseman ohjausliikkeet ovat niin pieniä, etteivät ne ole mitään nytkäisyjä. Voimaa ei tarvita, ainoastaan pitää olla kaikissa liikkeissä autoa edellä.
Jos olet liian hidas, auto pyörähtää vikka kääntäisit ratin tappiin. Yliohjautuvuus pitää napata heti tarkalla ohjausliikkeellä. - katso tästä
Katso tästä miten mestarit ajaa autoa: http://youtube.com/watch?v=OqxTyOHkIfk
Rauhalliset ohjausliikkeet, mutta salaman nopeat ja oikein mitoitetut korjausliikkeet, olivat ne sitten suuria tai pieniä. - tyhjä tynnyri
tomi82 kirjoitti:
"Risteystä lähestyessäni nostin jalan kaasulta ja seuraavaksi maisemat vilisivät silmissä - perse lähti irti niin vauhdilla, että kuvittelin ensin jonkun pamauttaneen kylkeen. Mitään toivoa vastaohjaukseen ei ollut."
No just! Kyllä fakta on nyt se, että sun ajotaidoissa on pahoja puutteita jos noin on käynyt... Mikään auto ei lähde noin äkkinäiseen luistoon kaasua nostamalla, oot tainnut vaan myöhästyä vasta-ohjauksesta ja sen takia päästänyt kärryn spinnaamaan. Nyt suosittelenkin ihan omasi ja muiden turvallisuuden puolesta jotain liukkaanajon kurssia, missä opetellaan talviajon perusteita!> No just! Kyllä fakta on nyt se, että sun ajotaidoissa on pahoja puutteita jos noin on käynyt... Mikään auto ei lähde noin äkkinäiseen luistoon kaasua nostamalla
Täydellisen tietämättömyyden suomalla varmuudella sinäkin tässä meuhkaat. Kunnollisilla ajo-ominaisuuksilla varustettu auto ei moista harrasta, mutta vaarallisen kevytperäisiäkin pommeja on. Omat kokemukseni ovat Toyota Tercelistä, jolla oli vimmattu pyrkimys edetä perse edellä.
> oot tainnut vaan myöhästyä vasta-ohjauksesta ja sen takia päästänyt kärryn spinnaamaan.
Oooh, oletko ihan autokoulun aapiskirjasta tuon vastaohjauksen oppinut?
Ei siinä vastaohjaukset auta, kun perse lähtee kuin ammuttuna sivulle - auto on sekunnin murto-osassa niin jyrkässä kulmassa, ettei pyörissä edes riittäisi kääntövara, vaikka rattia ehtisikin pyörittää... Sinä vissiin painaisit nuoruuden innolla kaasun pohjaan tässä vaiheessa?
Kuin ammuttuna = vauhtia huimat 40 km/h ja auto suorittaa 180° käännöksen, kun hidastan vauhtia risteykseen. Eikä tie edes ollut liukas - asvaltti oli paljaana renkaanurien kohalta! Perse lähti irti, kun takarengas tökkäsi urien välisen 5 cm korkean jääpolanteen reunaan ja siiten sitten tyylikäs spinni keskellä sulaa risteystä. Neljänkympin vauhdista. Sulalla asvaltilla. Koko homma ei siis ole kestänyt kuin max. 1,5 s. Siis max. 0,5 s ja auto on jo 60° kulmassa ja peli menetetty.
Ai niin joo, mutta sinulla ja muilla palstan rattireiskoilla on 0,00000000000001 nanosekunnin reaktioaika ja pystyt siirtämään jalan jarrulta kaasulle ja sekä pyörittämään ratin tappiin 0,00014 pikosekunnissa. - sdgsdfgsdfgdfsg
fdghölhlgklöfghklöfgkölhfäk... kirjoitti:
Mainitseman ohjausliikkeet ovat niin pieniä, etteivät ne ole mitään nytkäisyjä. Voimaa ei tarvita, ainoastaan pitää olla kaikissa liikkeissä autoa edellä.
Jos olet liian hidas, auto pyörähtää vikka kääntäisit ratin tappiin. Yliohjautuvuus pitää napata heti tarkalla ohjausliikkeellä.Rauhallisilla ja pehmeillä ohjausliikkeillä auto ei alakaan yliohjautumaan yhtä helposti.
Jos joudut korjaamaan yliohjausta nopein liikkein olet jo tehnyt virheen aikaisemmin. - Tomi82
tyhjä tynnyri kirjoitti:
> No just! Kyllä fakta on nyt se, että sun ajotaidoissa on pahoja puutteita jos noin on käynyt... Mikään auto ei lähde noin äkkinäiseen luistoon kaasua nostamalla
Täydellisen tietämättömyyden suomalla varmuudella sinäkin tässä meuhkaat. Kunnollisilla ajo-ominaisuuksilla varustettu auto ei moista harrasta, mutta vaarallisen kevytperäisiäkin pommeja on. Omat kokemukseni ovat Toyota Tercelistä, jolla oli vimmattu pyrkimys edetä perse edellä.
> oot tainnut vaan myöhästyä vasta-ohjauksesta ja sen takia päästänyt kärryn spinnaamaan.
Oooh, oletko ihan autokoulun aapiskirjasta tuon vastaohjauksen oppinut?
Ei siinä vastaohjaukset auta, kun perse lähtee kuin ammuttuna sivulle - auto on sekunnin murto-osassa niin jyrkässä kulmassa, ettei pyörissä edes riittäisi kääntövara, vaikka rattia ehtisikin pyörittää... Sinä vissiin painaisit nuoruuden innolla kaasun pohjaan tässä vaiheessa?
Kuin ammuttuna = vauhtia huimat 40 km/h ja auto suorittaa 180° käännöksen, kun hidastan vauhtia risteykseen. Eikä tie edes ollut liukas - asvaltti oli paljaana renkaanurien kohalta! Perse lähti irti, kun takarengas tökkäsi urien välisen 5 cm korkean jääpolanteen reunaan ja siiten sitten tyylikäs spinni keskellä sulaa risteystä. Neljänkympin vauhdista. Sulalla asvaltilla. Koko homma ei siis ole kestänyt kuin max. 1,5 s. Siis max. 0,5 s ja auto on jo 60° kulmassa ja peli menetetty.
Ai niin joo, mutta sinulla ja muilla palstan rattireiskoilla on 0,00000000000001 nanosekunnin reaktioaika ja pystyt siirtämään jalan jarrulta kaasulle ja sekä pyörittämään ratin tappiin 0,00014 pikosekunnissa."Omat kokemukseni ovat Toyota Tercelistä, jolla oli vimmattu pyrkimys edetä perse edellä."
Sattupas sopivasti, on meinaan itelläkin kokemusta Tercelistä, ajoin sellasella etuvetosella -83 vuosimallin 1.3:lla ekan vuoden kun sain kortin. Ainakin tämä Tercel käyttäytyi hyvin loogisesti, perusluonteeltaan aliohjaava ja ääritilanteeseen vietynä yliohjaava kuten muutkin etuvetoiset. Eli auto ei ainakaan poikkea merkittävästi muista.
"Ei siinä vastaohjaukset auta, kun perse lähtee kuin ammuttuna sivulle - auto on sekunnin murto-osassa niin jyrkässä kulmassa, ettei pyörissä edes riittäisi kääntövara, vaikka rattia ehtisikin pyörittää.."
Niin, tässähän tämä ongelman syy sitten tulikin... Reagoit vain yksinkertaisesti liian hitaasti tilanteeseen ja päästit luiston liian pitkälle, jolloin auton hallintaansaaminen on hyvin vaikeeta tai mahdotonta. Etenkin tuo 40km/h nopeus kuulostaa huvittavalta, tolla nopeudella auto ei tee mitään niin äkkinäistä etteikö normaaleilla reflekseillä varustettu kuski ottaisi tilannetta hallintaa. Tietysti jos tilanteesta myöhästyy auto voi mennä ihan mihin vaan...
Itselle kävi heti ekana talvena silleen, että vaihdoin korkeapolanteisella kaksikaistaisella tiella kaistaa puolihuolimattomasti ja etupää kyllä nousi urista mutta takapää ei, vauhtia oli n. 90km/h ja tolla nopeudella voi sanoa että luisto alkaa perkeleen nopeesti, yks hetki ja auto meni kahta kaistaa kylki edellä. Tietysti sitä säikähti aika helvetisti, mutta sain palautettua auton hallintaan nopealla vastaohjauksella ja vedätyksellä eikä mitään pahempaa tapahtunut, tän pointti oli vaan siinä että vähänkin kun ois reagoinut hitaammin auto ois spinnannut 100% varmuudella ja tolla nopeudella mennyt ties miten pitkälle lepikkoon.
En tietenkään tiedä kaikki tohon sun tapaukseen johtavia syitä, mutta syyn etsiminen autosta tai polanteista on ihan tarpeetonta, kyllä se löytyy lähes poikkeuksetta ratin ja penkin välistä.
"Ai niin joo, mutta sinulla ja muilla palstan rattireiskoilla on 0,00000000000001 nanosekunnin reaktioaika ja pystyt siirtämään jalan jarrulta kaasulle ja sekä pyörittämään ratin tappiin 0,00014 pikosekunnissa."
Jos ratti pitää pyörittää tappiin asti, kertoo se siitä, että vastaohjaus on auttamattomasti myöhästynyt. Kun luistoon reagoi oikealla hetkellä, ei rattia tarvi kääntää kuin hyvin vähän. Arvaappa vaan miten kiire tulee, jos kelaat ratin ääriasentoon ja saat ekan luistoliikkeen loppumaan ja sitten kun perä heilahtaa toiseen suuntaan ja pitäis pystyä vastaohjaamaan niin renkaat osottaa ihan väärään suuntaa.
Hyvä ettei tapauksessasi kuitenkaan käynyt pahasti, siitä on hyvä oppia jatkoa varten. Ja onneksi uusissa autoissa alkaa olemaan jo ajovakaudenhallintajärjestelmä vakiona, niin se hoitaa tietyillä kuskeilla oikea-aikaisen luiston oikaisun, eikä mitään dramaattista pääse tapahtumaan. - teltu
Tomi82 kirjoitti:
"Omat kokemukseni ovat Toyota Tercelistä, jolla oli vimmattu pyrkimys edetä perse edellä."
Sattupas sopivasti, on meinaan itelläkin kokemusta Tercelistä, ajoin sellasella etuvetosella -83 vuosimallin 1.3:lla ekan vuoden kun sain kortin. Ainakin tämä Tercel käyttäytyi hyvin loogisesti, perusluonteeltaan aliohjaava ja ääritilanteeseen vietynä yliohjaava kuten muutkin etuvetoiset. Eli auto ei ainakaan poikkea merkittävästi muista.
"Ei siinä vastaohjaukset auta, kun perse lähtee kuin ammuttuna sivulle - auto on sekunnin murto-osassa niin jyrkässä kulmassa, ettei pyörissä edes riittäisi kääntövara, vaikka rattia ehtisikin pyörittää.."
Niin, tässähän tämä ongelman syy sitten tulikin... Reagoit vain yksinkertaisesti liian hitaasti tilanteeseen ja päästit luiston liian pitkälle, jolloin auton hallintaansaaminen on hyvin vaikeeta tai mahdotonta. Etenkin tuo 40km/h nopeus kuulostaa huvittavalta, tolla nopeudella auto ei tee mitään niin äkkinäistä etteikö normaaleilla reflekseillä varustettu kuski ottaisi tilannetta hallintaa. Tietysti jos tilanteesta myöhästyy auto voi mennä ihan mihin vaan...
Itselle kävi heti ekana talvena silleen, että vaihdoin korkeapolanteisella kaksikaistaisella tiella kaistaa puolihuolimattomasti ja etupää kyllä nousi urista mutta takapää ei, vauhtia oli n. 90km/h ja tolla nopeudella voi sanoa että luisto alkaa perkeleen nopeesti, yks hetki ja auto meni kahta kaistaa kylki edellä. Tietysti sitä säikähti aika helvetisti, mutta sain palautettua auton hallintaan nopealla vastaohjauksella ja vedätyksellä eikä mitään pahempaa tapahtunut, tän pointti oli vaan siinä että vähänkin kun ois reagoinut hitaammin auto ois spinnannut 100% varmuudella ja tolla nopeudella mennyt ties miten pitkälle lepikkoon.
En tietenkään tiedä kaikki tohon sun tapaukseen johtavia syitä, mutta syyn etsiminen autosta tai polanteista on ihan tarpeetonta, kyllä se löytyy lähes poikkeuksetta ratin ja penkin välistä.
"Ai niin joo, mutta sinulla ja muilla palstan rattireiskoilla on 0,00000000000001 nanosekunnin reaktioaika ja pystyt siirtämään jalan jarrulta kaasulle ja sekä pyörittämään ratin tappiin 0,00014 pikosekunnissa."
Jos ratti pitää pyörittää tappiin asti, kertoo se siitä, että vastaohjaus on auttamattomasti myöhästynyt. Kun luistoon reagoi oikealla hetkellä, ei rattia tarvi kääntää kuin hyvin vähän. Arvaappa vaan miten kiire tulee, jos kelaat ratin ääriasentoon ja saat ekan luistoliikkeen loppumaan ja sitten kun perä heilahtaa toiseen suuntaan ja pitäis pystyä vastaohjaamaan niin renkaat osottaa ihan väärään suuntaa.
Hyvä ettei tapauksessasi kuitenkaan käynyt pahasti, siitä on hyvä oppia jatkoa varten. Ja onneksi uusissa autoissa alkaa olemaan jo ajovakaudenhallintajärjestelmä vakiona, niin se hoitaa tietyillä kuskeilla oikea-aikaisen luiston oikaisun, eikä mitään dramaattista pääse tapahtumaan."...tän pointti oli vaan siinä että vähänkin kun ois reagoinut hitaammin auto ois spinnannut 100% varmuudella ..."
Takavetoisella olisit melko varmasti mennyt sinne lepikkoon. Ja varmasti takavetoinen lähtee sen verran nopeasti poikittain, että siihen riittää jo 40km/h:n nopeus. oletko vielä tätä kokemusta vailla? :) Eipä siihen tarvita kuin vähän uraa ja olematon kitka. - Juuhonon
Kyllä etuveto voi lähteä luisuun, on käynyt itselle.
- tavallinen kuski
Kun auto lähtee normaaliajossa lapasesta, menee sekunti ennen kuin kuljettaja tämän tajuaa. Tämän jälkeen 99% ei pysty toimimaan oikein. Näissä tilanteissa nopeutta on yleensä liikaa eli oja kutsuu.
Eri asia on sitten, kun auton laittaa tarkoituksella luistoon. Silloin voi mennä hallitusti koko mutkan läpi. - kaasu pohjaan!
Etuvetoisen lähtiessä luisuun, se palautuu kontrolliin kaasulla voimakkaasti vedättämällä. Takavetoisella tulee samassa tilanteessa kaasua höllätä. Kummassakaan EI RAJUJA OHJAUSLIIKKEITÄ, vaan erityisen rauhallista ohjausta. Ja etuvetoisella on tosiaan syytä vaan painaa lisää kaasua, vaikka se ehkä voi hieman oudolta kuulostaakin.
Suosittelen että käyt vaikka viikonloppuiltana paikallisen marketin parkkipaikalla kokeilemassa miten se auto käyttäytyy. Osaat sitten tosipaikan tullen toimia oikein. Tosin varoituksena, tuo harjoittelu voi herättää pahennusta kukkahattutädeissä ynnä muissa sen tyyppisissä ihmisissä.......ole itse kokeillut/kokenut luistoa?
NE OHJAUSLIIKKEET TULEE OLLA JUURI NOPEITA. -eikä rauhallisia, kuten väität.
Parkkipaikalla onnistuu ja pitääkin olla rauhallinen, niin saa piiitkän rauhallisen luiston.
Maantiellä olet ympäri alta aikayksikön, jos hihdastelet.
Moni luiston kokenut tietää myös, että autolla on tapana lähteä "vastaheittoon". Tämä johtuu siitä, että autokoulun opeilla ajavat muistavat kyllä, että luiston suuntaan pitää kääntää, mutta sitä sitten ymmärretäkään, että ohjausliike tulee palauttaa välittömästi takaisin. Ja jos ei oikene uusi "pulssi" samaan suuntaan.
Terveisin nimimerkillä: "100km/h ja peräluistostakin selvinnyt"- nuorena poikana
Tojo-Kölli kirjoitti:
.....ole itse kokeillut/kokenut luistoa?
NE OHJAUSLIIKKEET TULEE OLLA JUURI NOPEITA. -eikä rauhallisia, kuten väität.
Parkkipaikalla onnistuu ja pitääkin olla rauhallinen, niin saa piiitkän rauhallisen luiston.
Maantiellä olet ympäri alta aikayksikön, jos hihdastelet.
Moni luiston kokenut tietää myös, että autolla on tapana lähteä "vastaheittoon". Tämä johtuu siitä, että autokoulun opeilla ajavat muistavat kyllä, että luiston suuntaan pitää kääntää, mutta sitä sitten ymmärretäkään, että ohjausliike tulee palauttaa välittömästi takaisin. Ja jos ei oikene uusi "pulssi" samaan suuntaan.
Terveisin nimimerkillä: "100km/h ja peräluistostakin selvinnyt"Muistan takavuosien poika-ajoilta erään ajosuoritukseni. Lumiräntää oli satanut paljon ja tielle oli muodostunut korkeahko sohjoinen keskivalli.
Päästelin normaalia satasta ja eteen ilmaantui noin kahdeksaakymppiä mateleva auto. Ensimmäinen ohituspaikka ja perinteisesti kaasu pohjaan ja ohi. Hieman eturenkaat vallia ylittäessä sutivat, mutta mainiosti päästiin vastaantulijan kaistalle. Vauhtia kiihdyttelin viholliskaistalla usein käyttämääni 120:iin, jonka jälkeen aloin hölläämään ja palaamaan omalle kaistalle.
Siinä vaiheessa meinasikin tulla yllätys, kun auto alkoi vallia ylittäessä puskemaan peräpuolta sivummalle. Aikaa ei ollut juuri reagoida ja vaikka aikaisempaa kokemusta ei ollut, niin tajusin jostain syystä painaa kaasun pohjaan. Vauhti kiihtyi ehkä 130:iin, mutta onnistuneesti päästiin omalle kaistalle.
Olisi ollut nolo pyörähtää suoraan ohitetun eteen.
Nykyään muistan kyllä painaa kaasua aina sohjovalleja viistottain ylittäessä. - Kallonkutistaja
Tojo-Kölli kirjoitti:
.....ole itse kokeillut/kokenut luistoa?
NE OHJAUSLIIKKEET TULEE OLLA JUURI NOPEITA. -eikä rauhallisia, kuten väität.
Parkkipaikalla onnistuu ja pitääkin olla rauhallinen, niin saa piiitkän rauhallisen luiston.
Maantiellä olet ympäri alta aikayksikön, jos hihdastelet.
Moni luiston kokenut tietää myös, että autolla on tapana lähteä "vastaheittoon". Tämä johtuu siitä, että autokoulun opeilla ajavat muistavat kyllä, että luiston suuntaan pitää kääntää, mutta sitä sitten ymmärretäkään, että ohjausliike tulee palauttaa välittömästi takaisin. Ja jos ei oikene uusi "pulssi" samaan suuntaan.
Terveisin nimimerkillä: "100km/h ja peräluistostakin selvinnyt"Nopea ja rauhallinen eivät ole toistensa vastakohtia, hidas ja nopea ovat. (rauhallisen vastakohta voisi olla esim hosuva.) Eli ohjausliikkeet on oltava rauhallisia, mikä tarkoittaa, ettei pyöriä käännetä tarpeettoman paljon, koska niitä pitää yleensä vielä kääntää vastakkaiseenkin suuntaan. Tai tätä vastakkaiseen suuntaan ohjausta ei edes tarvita silloin, kun ohjausliike on ollut sellainen rauhallinen mutta nopea täsmäohjausliike, jolla auto saadaan etenemään juuri haluttuun suuntaan.
- löytyy oikea
Kallonkutistaja kirjoitti:
Nopea ja rauhallinen eivät ole toistensa vastakohtia, hidas ja nopea ovat. (rauhallisen vastakohta voisi olla esim hosuva.) Eli ohjausliikkeet on oltava rauhallisia, mikä tarkoittaa, ettei pyöriä käännetä tarpeettoman paljon, koska niitä pitää yleensä vielä kääntää vastakkaiseenkin suuntaan. Tai tätä vastakkaiseen suuntaan ohjausta ei edes tarvita silloin, kun ohjausliike on ollut sellainen rauhallinen mutta nopea täsmäohjausliike, jolla auto saadaan etenemään juuri haluttuun suuntaan.
"Eli ohjausliikkeet on oltava rauhallisia, mikä tarkoittaa, ettei pyöriä käännetä tarpeettoman paljon.."
Sanakirjasta löytyy oikeakin sana tuohon eli "täsmällinen". Kallonkutistaja kirjoitti:
Nopea ja rauhallinen eivät ole toistensa vastakohtia, hidas ja nopea ovat. (rauhallisen vastakohta voisi olla esim hosuva.) Eli ohjausliikkeet on oltava rauhallisia, mikä tarkoittaa, ettei pyöriä käännetä tarpeettoman paljon, koska niitä pitää yleensä vielä kääntää vastakkaiseenkin suuntaan. Tai tätä vastakkaiseen suuntaan ohjausta ei edes tarvita silloin, kun ohjausliike on ollut sellainen rauhallinen mutta nopea täsmäohjausliike, jolla auto saadaan etenemään juuri haluttuun suuntaan.
....rauhallinen = "hitaalla nopeudella ja ajatuksella tehtävä toiminta".
Hosuminen on taas minusta "nopeasti tehtävää, mutta TARPEETONTA toimintaa".
Liikkeen määrä voi taas olla suuri tai pieni. Tässä keskustelussa tämä onkin sitten jo hankalampi käsite... 20 astetta suuri vai pieni liike, kun se on koko ohjauspyörän liikkeestä vain muutama prosentti?
Eli pysyn kannassani. Minkäänlaiseen rauhallisuuteen ei ole aikaa. Ohjausliikkeet pitää olla pieniä, mutta salamannopeita. Eli JOT (juuri oikeaan tarpeeseen)
Ja se hosuminen taas johtaa vastaheittoon, ehkä kolman tai neljänteen ja lopuksi lepikkoon.....
PS. Otan sen verran takaisin, että "hermot pitää pysäyttää luiston ajaksi" eli pysyttävä rauhallisena. Kun luisto on oikaistu ja nopeus korjattu kelin vaatimalle tasolle, voi sitten antaa pulssin nousta ja pyyhkiä tuskahiet otsalta.... :-)- Kallonkutistaja
Tojo-Kölli kirjoitti:
....rauhallinen = "hitaalla nopeudella ja ajatuksella tehtävä toiminta".
Hosuminen on taas minusta "nopeasti tehtävää, mutta TARPEETONTA toimintaa".
Liikkeen määrä voi taas olla suuri tai pieni. Tässä keskustelussa tämä onkin sitten jo hankalampi käsite... 20 astetta suuri vai pieni liike, kun se on koko ohjauspyörän liikkeestä vain muutama prosentti?
Eli pysyn kannassani. Minkäänlaiseen rauhallisuuteen ei ole aikaa. Ohjausliikkeet pitää olla pieniä, mutta salamannopeita. Eli JOT (juuri oikeaan tarpeeseen)
Ja se hosuminen taas johtaa vastaheittoon, ehkä kolman tai neljänteen ja lopuksi lepikkoon.....
PS. Otan sen verran takaisin, että "hermot pitää pysäyttää luiston ajaksi" eli pysyttävä rauhallisena. Kun luisto on oikaistu ja nopeus korjattu kelin vaatimalle tasolle, voi sitten antaa pulssin nousta ja pyyhkiä tuskahiet otsalta.... :-)"Hosuminen on taas minusta "nopeasti tehtävää, mutta TARPEETONTA toimintaa"."
Tuosta taas päästään siihen, että esim ylinopeudella ajaminen olisi hosumista. Sehän täyttää hosumiselle asettamasi kriteerit. Mutta hosua voi myös pienellä nopeudella; tai jopa pysähdykissä, kun esim lähtee sopimattomaan väliin kolmion takaa.
Miltäs sitten kuullostaa rauhaton rauhallisen vastakohtana? Haluatko hoitaa luiston rauhattomasti rauhallisen sijaan? Vastaus taisi olla siinä PS:n jälkeisessä osuudessasi. - Kallonkutistaja
löytyy oikea kirjoitti:
"Eli ohjausliikkeet on oltava rauhallisia, mikä tarkoittaa, ettei pyöriä käännetä tarpeettoman paljon.."
Sanakirjasta löytyy oikeakin sana tuohon eli "täsmällinen".Täsmällinen ei tainnut olla se sana, jota haettiin. Toki, jos kuljettaja osaa etukäteen sanoa, mikä on juuri täsmällinen määrä, jolla autoa ohjataan, niin käyhän se. Mutta harvat kuljettajat osaavat ohjata luistossa juuri oikean määrän. Jo tienpinnat ja liukkauden taso vaihtelevat liiaksi.
Eli vaikka tavoitteena onkin täsmällinen ohjausliike, niin silti joka tilanteessa soveltuva keino on ohjata nopeasti luiston suuntaan, ja tulkita nopeasti mutta rauhallisesti oikein palautetta, jonka auto liikkeillään antaa. - koko ajan
Kallonkutistaja kirjoitti:
"Hosuminen on taas minusta "nopeasti tehtävää, mutta TARPEETONTA toimintaa"."
Tuosta taas päästään siihen, että esim ylinopeudella ajaminen olisi hosumista. Sehän täyttää hosumiselle asettamasi kriteerit. Mutta hosua voi myös pienellä nopeudella; tai jopa pysähdykissä, kun esim lähtee sopimattomaan väliin kolmion takaa.
Miltäs sitten kuullostaa rauhaton rauhallisen vastakohtana? Haluatko hoitaa luiston rauhattomasti rauhallisen sijaan? Vastaus taisi olla siinä PS:n jälkeisessä osuudessasi.Sähkömiehen ei kannattaisi ryhtyä äidinkielen opettajaksi.
- ...©
...mutta perusohje etuvetoisella menee kutakuinkin näin:
Kun auton perä lähtee heittelehtimään pahentaa etuakselin jarrutus (myös moottorijarrutus) tilannetta, mutta vauhtia on kuitenkin saatava alas koska liian suuri tilannenopeus oli alunperin todennäköisesti heittelehtimisen syy. Jotkut suosivat auton oikomista kaasun käytöllä, mutta kitkoille se ei oikein sovi koska luistava rengas pitää huomattavasti huonommin kuin vapaasti pyörivä. Eli ei panikointia ja epämääräisiä ratin riuhtomisia, vaan äkkiä kytkin pohjaan ja jalka kaasulta. Jos sivuluisu on maltillinen tehdään rauhallinen ja maltillinen ohjaus luiston suuntaan ja siitä pehmeästi ja rauhallisesti takaisin. Jos sivuluisu on raju on myös korjausliikkeen (edelleen luiston suuntaan) oltava nopea ja määrätietoinen mutta ei liian laaja. Yllättävän pieni ohjausliike riittää ellei auto jo ole tiellä poikittain. Eturenkaat pitää saada pyörimään vapaasti ja hetkeksi osoittamaan auton (eikä välttämättä tien tai ajovalojen osoittamaan) kulkusuuntaan. Menosuuntaan poikittain oleva pyörä ei pyöri eikä ohjaa vaan jarruttaa hallitsemattomasti. Tarkkana täytyy olla, ettei tule vastaheittoa toiseen suuntaan, joten rattia voi hieman suoristaa jo kun sivuluisu vakaantuu eli ennen kuin auto edes lähtee oikenemaan (tottumattomalla reaktiot ovat usein hieman ylimitoitettuja ja myöhässä ja siksi niihin korjausliikkeen korjauksiin voi ottaa tietoisesti hieman ennakkoa).
Ellei tiedä mitä tehdä, ja auto tuntuu etenevän luistossa kutakuinkin tien suuntaisesti voi absittomassa autossa lämästä jarrut pohjaan - auto jatkaa suuntaansa virheellisistä ohjausliikkeistä riippumatta ja vauhti hidastuu. Aina välillä näkee kesäkelilläkin näitä, jotka suoralla tiellä lämäsevät jarrut pohjaan edessä olevan esteen takia, ja samalla vatkaavat paniikissa rattia edestakaisin. Talvella absilla varustetulla autolla tästä seuraa suurella todennäköisyydellä hallitsematon sivuluisu ja pidentynyt jarrutusmatka ellei auto päädy ojaan...
Kun tilanteesta selvitään säikähdyksellä, mietitään mikä tilanteen aiheutti ja pyritään estämään tilanteen toistuminen, ja sitten mennään radalle treenaamaan niin että oma auto ja renkaat tulevat tutuiksi.
Itsellä on pahana tapana (kiellettyähän se useimmiten on) joka vuosi ensilumien aikaan käydä sopivalla autiolla parkkipaikalla tai teollisuustontilla verestämässä talviajotaitoja koska ihan vuosittain ei tule liukasradalle mentyä eikä välttämättä pääsekään silloin kun kelit sallii. Keinoliukastetulle radalle on kitkoilla turha mennä, koska niiden pito on keinoliukasteilla (rypsiöljy, mäntysuopa, vesi, pelti, uretaani) tautisen hyvä eikä harjoittelusta tule mitään ilman sadettajia pakkaskelillä.
En ole mikään guru noissa asioissa, mutta ilman onnettomuuksia olen 13 talvea kitkoilla ajanut vaikka vastaan on tullut yllättäviäkin tilanteita jotka ovat vaatineet tarkkoja väistöliikkeitä.
Ja vielä, auto voi lähteä luisuun vetotavasta ja rengastuksesta riippumatta, vaikka jotkut muuta yrittävätkin väittää. Kaikki etuvetoiset eivät ole voimakkaasti aliohjautuvia, ne voivat olla myös yliohjautuvia jolloin perä irtoaa helpommin tiestä. On tosiaankin erittäin harvinaista, että auto (vetotavasta riippumatta) lähtisi itsekseen luistoon, kyllä kuski on siihen tavalla tai toisella osasyyllinen jos auto on luiston hetkellä ajossa. - ja paljon
Se, että auto lähtee lapasesta eli ns. keli yllättää, johtuu pitkälti kuljettajan kokemattomuudesta ja myös autosta. On autoja, jotka eivät "kerro" kuljettajalle mitä pyörän ja tien välissä tapahtuu. Näillä autoilla ei auta kokemuskaan. Ohjaus ei yksinkertaisesti kerro kitkamuutoksista mitään. Joudut ajamaan vain näkö- ja kuuloaistin varassa. Tunnokkaammilla autoilla ajettaessa ohjauksen keveneminen kertoo kitkan muutoksesta.
Kaasun keventäminen sivuluiston jo alettua ei tilannetta korjaa. Oikeampi tapa reagoida on kytkimen painaminen pohjaan ja ohjaus luiston suuntaan. - vastuu?
Vaikuttaa provolta, mutta jos oikeesti totta niin mitä H-vettiä autokouluissa nykyisin opetetaan? Ei ollut 80-luvulla liukkaankelin harjoitteluja eikä muuta, mutta autoa opittiin käsittelemään ja käskyttämään sekä ajamaan sujuvasti (mm joustavuus), mutta silti ripeästi (ennen aikaa talvirajoitukset). Silloin ainakin oppitunnin aiheiseen kuuluin luisun oikaisu. Saako ajokortin nykyisin liian helpolla, se ei tulisi olla kansalaisoikeus?! Oman auton rajoja voi testata vaikka tyhjällä marketin pihalla niin oppii toimimaan oikein luistoissa. Lisäksi omiin tapoihini kuuluu testata es. uudet renkaat siten että tiedän ahterituntumalta miten auto käyttäytyy niillä. Näin homma pysyy hanskassa.
- Vaihtoon
Vaihda välittömästi alle nastarenkaat.
- autokoulu
on laittaa kädet silmien eteen ja odottaa.sitten myöhemmin,jos pystyy,voi keskustelupalstoilla haukkua kyseisen auton/renkaat.
- apertti
Kateslin eilen kohdassa jossa katulinjaus siirtyy hieman sivulle mikä tekee katuun pienen mutkan kun lähes jokainen autoheilahti tässä kohdassa sivulle hallitsemattomasti. Itse otin tästä vaarin ja laskin nopeutta siinä kohdassa reilusti alaspäin ja vältin näin vaarallisen luiston. Jäin vain miettimään etteikö edellä ajaneet nähneet samaa kuin minä ja eikö tuossa ollut onnettomuus taas vain hiuskarvan varassa. Monella oli jo selvästikkin luisto alkamassa ja tosiasia on kuitenkin se että jos auton pyörät menettävät otteen tiestä ei siinä ole enään paljon mitään tehtävissä, auto pyörähtää halitsemattomasti ympäri, näin sanoo fysiikan lait. Siinä kohdassa oli kaiken lisäksi kaksi täyttä kaistaa samaan suuntaan ja vastaantulijoita yhtä paljon joten virheeseen ja riskinottoon ei olisi minun mielestäni ollut varaa, ja siksi en itse halunnutkaan tahallaa aiheuttaa vaaratilannetta kuten muut tekivät.
Täällä taas kirjoitellaan kaikenlaisia teoreettisia kirjoituksia siitä mitenkä autoa voi hallita sen luistaessa. Kovin on joillakin suuret luulot itsestään. Kyllä ne on lähinnä hätäapu keinoja ja pelkää hyvää onnea se jos ehtii alkavan luiston estämään. Oikea tilannenopeus on turvallisen ajon tärkein asia, kunpa tämän kaikki ymmärtäisivät.- Varo Vainen
Eilen töistä kotiin palatessani edessäni ajaneen uudehkon viininpunaisen Toyota Avensiksen vauhti kiihtyi aina, kun tilaa oli. Ihan kokeeksi yritin eräällä suoralla osuudella pienen hetken pysyä vauhdissa. Oma mittarini näytti lähes 80 (ja jäin silti jälkeen) kun alueella on 60:n rajoitus. Keli oli lumisatainen ja tie erittäin liukas. En tiedä salliiko autossa luultavasti oleva luistonesto moisen kaahailun, mutta liikennesäännöt ainakaan eivät. Mietin, että mitähän tuonkin päässä liikkuu. Alue on asuinaluetta, jossa liikkuu mm. lähellä olevan ala-asteen koululaisia eli jos joku heijastimeton mustiin pukeutunut koululainen olisi yllättäen kävellyt suojatiellä eteen, olisikohan Avensis pysähtynyt ajoissa. Se näyttää vaan olevan niin, ettei joillakin ole mitään käsitystä oikeasta tilannenopeudesta. Oma nopeuteni ko. tiellä on ollut näillä keleillä 50-60 välillä. Risteysten ja suojateiden lähellä, tätäkin pienempi.
- rallikuski.
Harvoin se auton sivuluisto on hallitsematonta, johan autokoulussakin harjoitellaan nykyään liukkaalla ajamista.
Hallitsemattomaan luistoon joutuva autoilija on todella taitamaton, joten hänen ajokorttinsa olisi välittömästi peruutettava siihen asti, kunnes hän suorittaa hyväksytysti liukkaan kelin ajokokeen. Toki vanhan auton vanhentunut tekniikka aiheuttaa herkemmin sivuluistoja, minkä seikan kokenut ja taitava kuljettaja huomioi tilannenopeuksissa.
Kirjoituksesi todistaa todella puutteellisen ajotaitosi, jolle olisi pikimmiten tehtävä jotakin. Ehdotan liukkaan kelin kurssia, jolloin opit hallitsemaan poikkeukselliset ajotilanteet. Liiallinen varovaisuus ja mahdollinen hartialukko luistovaiheessa ovat tappava yhdistelmä. - ne rallikuskitkin
rallikuski. kirjoitti:
Harvoin se auton sivuluisto on hallitsematonta, johan autokoulussakin harjoitellaan nykyään liukkaalla ajamista.
Hallitsemattomaan luistoon joutuva autoilija on todella taitamaton, joten hänen ajokorttinsa olisi välittömästi peruutettava siihen asti, kunnes hän suorittaa hyväksytysti liukkaan kelin ajokokeen. Toki vanhan auton vanhentunut tekniikka aiheuttaa herkemmin sivuluistoja, minkä seikan kokenut ja taitava kuljettaja huomioi tilannenopeuksissa.
Kirjoituksesi todistaa todella puutteellisen ajotaitosi, jolle olisi pikimmiten tehtävä jotakin. Ehdotan liukkaan kelin kurssia, jolloin opit hallitsemaan poikkeukselliset ajotilanteet. Liiallinen varovaisuus ja mahdollinen hartialukko luistovaiheessa ovat tappava yhdistelmä.välillä ajaa mettään vaikka ovat "AMMATTILAISIA"...
Pitäis ottaa niiltä ja kortti ja sun muut lisenssit pois heti jollei pysy auto lapasessa - apertti
rallikuski. kirjoitti:
Harvoin se auton sivuluisto on hallitsematonta, johan autokoulussakin harjoitellaan nykyään liukkaalla ajamista.
Hallitsemattomaan luistoon joutuva autoilija on todella taitamaton, joten hänen ajokorttinsa olisi välittömästi peruutettava siihen asti, kunnes hän suorittaa hyväksytysti liukkaan kelin ajokokeen. Toki vanhan auton vanhentunut tekniikka aiheuttaa herkemmin sivuluistoja, minkä seikan kokenut ja taitava kuljettaja huomioi tilannenopeuksissa.
Kirjoituksesi todistaa todella puutteellisen ajotaitosi, jolle olisi pikimmiten tehtävä jotakin. Ehdotan liukkaan kelin kurssia, jolloin opit hallitsemaan poikkeukselliset ajotilanteet. Liiallinen varovaisuus ja mahdollinen hartialukko luistovaiheessa ovat tappava yhdistelmä.Rallikuskit on varmastikkin eri asia ja toivottavasti ne eivät kuitenkaan sitä rallia aja muun liikenteen seassa. Muutenkin vähän ihmetyttää tuollainen kaahailun ihannointi ja sen televisiossa näyttäminen. Vaikka tuskin sinä mikään rallikuski olet, kunhan vain pullistelet.
Kirjoituksestasi tuli kuitenkin muutama asia esille ja niistä seuravassa
1) Tarkoitatko todella että autoissa on suuriakin eroja. Olen ollut siinä käsityksessä että jos auto on katsastettu niin sen ajo-ominaisuudet ovat kunnossa. Eikö asia ole juuri näin.
2) Voiko liukkaalla ajoa todellakin harjoitella jollakin kurssilla. Eikö tuollaiset kurssit ole omiaan kannustamaan holtitonta ajoa vaikeissa olosuhteissa. Toisaalta omalla kohdalla ajatellen tälläinen kurssi voisi antaa lisämarginaalia turvalliseen ajoon.
Sanotaan nyt vielä että en pidä itseäni mitenkään vaarallisena tai muuten keskivertoa taitamattomampana kuljettajana. Uskallan vaan myöntää sen että liiallinen vauhti aiheuttaa vaaratekijöitä ja nopeus on oltava tilanteen mukaan, sen seurauksena tuntuvat jotkin vetävän johtopäätöksen että taidoissani on puutteita. Eivät nuo kaahaajat ole sen taitavampia kuin minäkään, usko omaan itseensä on vain kova, tuskin nekään mitään kursseja autokoulun lisäksi ovat käyneet.
Niin ja vielä, ei se luisto ole koskaan hallittua. Jos auton renkaat eivät ole kontaktissa tiehen auto menee minne sattuu. Se on ihan perus fysiikkaa. apertti kirjoitti:
Rallikuskit on varmastikkin eri asia ja toivottavasti ne eivät kuitenkaan sitä rallia aja muun liikenteen seassa. Muutenkin vähän ihmetyttää tuollainen kaahailun ihannointi ja sen televisiossa näyttäminen. Vaikka tuskin sinä mikään rallikuski olet, kunhan vain pullistelet.
Kirjoituksestasi tuli kuitenkin muutama asia esille ja niistä seuravassa
1) Tarkoitatko todella että autoissa on suuriakin eroja. Olen ollut siinä käsityksessä että jos auto on katsastettu niin sen ajo-ominaisuudet ovat kunnossa. Eikö asia ole juuri näin.
2) Voiko liukkaalla ajoa todellakin harjoitella jollakin kurssilla. Eikö tuollaiset kurssit ole omiaan kannustamaan holtitonta ajoa vaikeissa olosuhteissa. Toisaalta omalla kohdalla ajatellen tälläinen kurssi voisi antaa lisämarginaalia turvalliseen ajoon.
Sanotaan nyt vielä että en pidä itseäni mitenkään vaarallisena tai muuten keskivertoa taitamattomampana kuljettajana. Uskallan vaan myöntää sen että liiallinen vauhti aiheuttaa vaaratekijöitä ja nopeus on oltava tilanteen mukaan, sen seurauksena tuntuvat jotkin vetävän johtopäätöksen että taidoissani on puutteita. Eivät nuo kaahaajat ole sen taitavampia kuin minäkään, usko omaan itseensä on vain kova, tuskin nekään mitään kursseja autokoulun lisäksi ovat käyneet.
Niin ja vielä, ei se luisto ole koskaan hallittua. Jos auton renkaat eivät ole kontaktissa tiehen auto menee minne sattuu. Se on ihan perus fysiikkaa."1) Tarkoitatko todella että autoissa on suuriakin eroja. Olen ollut siinä käsityksessä että jos auto on katsastettu niin sen ajo-ominaisuudet ovat kunnossa. Eikö asia ole juuri näin."
-jos puhutaan auton käyttäytymistä luistossa, katsastuksella ei ole mitään tekemistä asian kanssa. a) Etuveto, takaveto, neliveto b) lyhyt tai pitkä akseliväli. Noista saa jo melko erilailla käyttäytyviä.
2) Voiko liukkaalla ajoa todellakin harjoitella jollakin kurssilla. Eikö tuollaiset kurssit ole omiaan kannustamaan holtitonta ajoa vaikeissa olosuhteissa. Toisaalta omalla kohdalla ajatellen tälläinen kurssi voisi antaa lisämarginaalia turvalliseen ajoon.
-itse en ole ollut ko. kurssilla, mutta järven jäällä kylläkin. Omalla kohdalla ainakin tuolla harjoillelulla oli nopeutta alentava vaikutus :-)
Lopuksi: "Niin ja vielä, ei se luisto ole koskaan hallittua. Jos auton renkaat eivät ole kontaktissa tiehen auto menee minne sattuu. Se on ihan perus fysiikkaa." -tästä olen eri mieltä. Luisto on laitonta liikenteessä, mutta pienemmillä nopeuksilla se voi olla autosta riippuen täysin hallittua......- Kokonaan:
Alkeet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Car_handling
Ja sitten vielä mieluiten lopusta löytyvät linkit, ja kommentoi vasta sitten. - stuntman
just noin se on,hallittu luisto on jo huvittava termi, kun auto lähtee luistoon on ajaja tehnyt virheen, eli on tumpelo kuski.
"Hallittu luisto" voisi verrata-> hallittuun housuun paskomiseen. - ...©
apertti kirjoitti:
Rallikuskit on varmastikkin eri asia ja toivottavasti ne eivät kuitenkaan sitä rallia aja muun liikenteen seassa. Muutenkin vähän ihmetyttää tuollainen kaahailun ihannointi ja sen televisiossa näyttäminen. Vaikka tuskin sinä mikään rallikuski olet, kunhan vain pullistelet.
Kirjoituksestasi tuli kuitenkin muutama asia esille ja niistä seuravassa
1) Tarkoitatko todella että autoissa on suuriakin eroja. Olen ollut siinä käsityksessä että jos auto on katsastettu niin sen ajo-ominaisuudet ovat kunnossa. Eikö asia ole juuri näin.
2) Voiko liukkaalla ajoa todellakin harjoitella jollakin kurssilla. Eikö tuollaiset kurssit ole omiaan kannustamaan holtitonta ajoa vaikeissa olosuhteissa. Toisaalta omalla kohdalla ajatellen tälläinen kurssi voisi antaa lisämarginaalia turvalliseen ajoon.
Sanotaan nyt vielä että en pidä itseäni mitenkään vaarallisena tai muuten keskivertoa taitamattomampana kuljettajana. Uskallan vaan myöntää sen että liiallinen vauhti aiheuttaa vaaratekijöitä ja nopeus on oltava tilanteen mukaan, sen seurauksena tuntuvat jotkin vetävän johtopäätöksen että taidoissani on puutteita. Eivät nuo kaahaajat ole sen taitavampia kuin minäkään, usko omaan itseensä on vain kova, tuskin nekään mitään kursseja autokoulun lisäksi ovat käyneet.
Niin ja vielä, ei se luisto ole koskaan hallittua. Jos auton renkaat eivät ole kontaktissa tiehen auto menee minne sattuu. Se on ihan perus fysiikkaa.Siinähän olet aivan oikeassa, että nopeushan on se ratkaiseva tekijä, se pitää sovittaa oikeaksi. Mikä on oikea selviää vasta kun kokeilee rajojaan (tai auton / renkaiden rajoja). Arviointivirheitä kuitenkin sattuu, ja siksihän on hyvä että on luiston korjaamista tullut harjoiteltua etukäteen.
Jos arviointivirhe on räikeä mennään käytännössä lepikkoon, jos arviointivirhe on lievä oikaistaan luisto hallitusti.
Löytyyhän niitä kursseja, tai sitten voi opiskella itsekseen. Monesti nuo liukasradat vaan ovat sellaisia, että sinne ei haluta yksittäisiä kuskeja vaan pienryhmiä, mutta kaveriporukkakin kelpaa.
Nin ja vielä, luisto voi hyvinkin olla hallittua. Jos auton renkaat eivät ole kontaktissa tiehen mennään jo matalalentoa eikä luistossa. - ...©
stuntman kirjoitti:
just noin se on,hallittu luisto on jo huvittava termi, kun auto lähtee luistoon on ajaja tehnyt virheen, eli on tumpelo kuski.
"Hallittu luisto" voisi verrata-> hallittuun housuun paskomiseen.Hallittua luistoa voidaan hyvinkin verrata hallittuun housuun paskomiseen. Autoa voidaan ajaa hallitussa luistossa ja housuihin voi paskoa hallitusti jos niin haluaa, mutta kukapa haluasi paskoa housuun? Vahinkoja voi toki aina sattua, niin ajamisessa kuin paskomisessakin, ellei ole harjoitellut luistoja voi molemmat vahingot sattua samaan aikaan.
"Hallittu luisto" on hallittu luisto kun auto päätetään heittää luistoon, mutta sitäpä ei sovi yleisen liikenteen seassa tehdä. Hauskempaa se kuitenkin on kuin housuunsa paskominen. (Tai mistä minä tiedän, huvinsa kullakin.) - rallikuski.
apertti kirjoitti:
Rallikuskit on varmastikkin eri asia ja toivottavasti ne eivät kuitenkaan sitä rallia aja muun liikenteen seassa. Muutenkin vähän ihmetyttää tuollainen kaahailun ihannointi ja sen televisiossa näyttäminen. Vaikka tuskin sinä mikään rallikuski olet, kunhan vain pullistelet.
Kirjoituksestasi tuli kuitenkin muutama asia esille ja niistä seuravassa
1) Tarkoitatko todella että autoissa on suuriakin eroja. Olen ollut siinä käsityksessä että jos auto on katsastettu niin sen ajo-ominaisuudet ovat kunnossa. Eikö asia ole juuri näin.
2) Voiko liukkaalla ajoa todellakin harjoitella jollakin kurssilla. Eikö tuollaiset kurssit ole omiaan kannustamaan holtitonta ajoa vaikeissa olosuhteissa. Toisaalta omalla kohdalla ajatellen tälläinen kurssi voisi antaa lisämarginaalia turvalliseen ajoon.
Sanotaan nyt vielä että en pidä itseäni mitenkään vaarallisena tai muuten keskivertoa taitamattomampana kuljettajana. Uskallan vaan myöntää sen että liiallinen vauhti aiheuttaa vaaratekijöitä ja nopeus on oltava tilanteen mukaan, sen seurauksena tuntuvat jotkin vetävän johtopäätöksen että taidoissani on puutteita. Eivät nuo kaahaajat ole sen taitavampia kuin minäkään, usko omaan itseensä on vain kova, tuskin nekään mitään kursseja autokoulun lisäksi ovat käyneet.
Niin ja vielä, ei se luisto ole koskaan hallittua. Jos auton renkaat eivät ole kontaktissa tiehen auto menee minne sattuu. Se on ihan perus fysiikkaa.Liukkaalla kelillä auton kuljettaminen on nimenomaan renkaiden tiekontaktin kontrollointia. Kuljettajan on keskitettävä kaikki aistinsa tuon kontaktin kontrolloimiseen havaitakseen kaikki siinä tapahtuvat muutokset. Näin auto pysyy hanskassa pienistä sivuttaispidon poikkeamista huolimatta. Mustan jään kohdalla olosuhteiden muutos on sitä luokkaa, että tilanne on huomattavasti pahempi hallita ja tarvitaan jo vähän tuuriakin.
Korostan, että liukkaalla kuljettajan on kommunikoitava pelkästään autonsa kanssa, ja jätettävä muu kommunikointi vähemmälle. Pelottavin tilanne syntyy kun kuljettajalla on kännykkä korvalla pääkallokelillä. Myös mahdollisen pokan on seurattava tilannetta kieli keskellä suuta.
Mielestäni hauskin ajokeli on silloin, kun on sopivasti lunta tiellä ja kaarteet voi ottaa sopivan jouhevasti. Eteneminen on tällöin jopa nopeampaa ja kitkattomampaa kuin kuivalla kesäkelillä. No, ruuhkaliikenteessä ei tietenkään voi harrastaa tällaista ajotyyliä, mutta tilanteen tullen autoilustakin voi nauttia tälläkin tavalla.
Vilkkuvalon käyttäminen liukkaalla kelillä korostuu, koska jarrutusmatkat pitenevät. Siten on hyvin tärkeää, että kääntymisaikeista ilmoitetaan reilusti etukäteen, jolloin kanssa-autoilijoille syntyy ajoissa kokonaiskäsitys edessä olevasta liikennetilanteesta. - ............
Varo Vainen kirjoitti:
Eilen töistä kotiin palatessani edessäni ajaneen uudehkon viininpunaisen Toyota Avensiksen vauhti kiihtyi aina, kun tilaa oli. Ihan kokeeksi yritin eräällä suoralla osuudella pienen hetken pysyä vauhdissa. Oma mittarini näytti lähes 80 (ja jäin silti jälkeen) kun alueella on 60:n rajoitus. Keli oli lumisatainen ja tie erittäin liukas. En tiedä salliiko autossa luultavasti oleva luistonesto moisen kaahailun, mutta liikennesäännöt ainakaan eivät. Mietin, että mitähän tuonkin päässä liikkuu. Alue on asuinaluetta, jossa liikkuu mm. lähellä olevan ala-asteen koululaisia eli jos joku heijastimeton mustiin pukeutunut koululainen olisi yllättäen kävellyt suojatiellä eteen, olisikohan Avensis pysähtynyt ajoissa. Se näyttää vaan olevan niin, ettei joillakin ole mitään käsitystä oikeasta tilannenopeudesta. Oma nopeuteni ko. tiellä on ollut näillä keleillä 50-60 välillä. Risteysten ja suojateiden lähellä, tätäkin pienempi.
Tyyppi kaahaa kaahaajan perässä rikkoen usealla tavalla liikennelainsäädäntöä ja paasaa takaa-ajamansa kaahaajan vaarallisuudesta! Väittä itseään varovaiseksi! Hahahahahahaa! Samanlainen kaahaaja kuin muutkin kaahaajat. En minä ole vaarallinen, muut ovat..
- Anna-Niina
Kait tossa tilantees pitäis painaa jarruja? Kait se vauhti hiipuis? No mä en suoraan sanoen tiedä, mä ajan vaa Hesassa.
- Volle_Polle
Et sä missään "hesassa" aja, jos ajaisit niin kutsuisit sitä Helsingiksi tai Stadiksi niinkuin me muutkin jotka täälläpäin asumme.
Landella sä asut, eli sehän tarkoittaakin sitä ettet osaa ajaa, eli sikäli oikeellinen oli kirjoituksesi ;) - hesast
Volle_Polle kirjoitti:
Et sä missään "hesassa" aja, jos ajaisit niin kutsuisit sitä Helsingiksi tai Stadiksi niinkuin me muutkin jotka täälläpäin asumme.
Landella sä asut, eli sehän tarkoittaakin sitä ettet osaa ajaa, eli sikäli oikeellinen oli kirjoituksesi ;)Asun kanta Helsingissä ja kutsun Helsinkiä "hesaksi" toiminko aivan väärin kun kutsun vielä raitiovaunuakin ratikaksi. Pitääkö minun nyt muuttaa maalle?
- Volle_Polle
hesast kirjoitti:
Asun kanta Helsingissä ja kutsun Helsinkiä "hesaksi" toiminko aivan väärin kun kutsun vielä raitiovaunuakin ratikaksi. Pitääkö minun nyt muuttaa maalle?
Elä sie muuta mihinkään...
Tosiasiahan on se, että ne jotka kutsuu Stadia "hesaksi" vaikkakin asuisivat kantakaupungissa, ovat pöndeltä saapuneita, mikä jo sitten tarkoittaakin että autolla-ajotaidot ovat heikolla tasolla, jonka tietääkin kaikki tässä maassa. - Stadiaisilla
Volle_Polle kirjoitti:
Elä sie muuta mihinkään...
Tosiasiahan on se, että ne jotka kutsuu Stadia "hesaksi" vaikkakin asuisivat kantakaupungissa, ovat pöndeltä saapuneita, mikä jo sitten tarkoittaakin että autolla-ajotaidot ovat heikolla tasolla, jonka tietääkin kaikki tässä maassa.Onkin hyvä ajotaito, kun suurella osalla esim. työpaikka on lähellä ja menee sinne kävellen, pyörällä tai sporalla.
Vanhempi sukupolvi, jotka ovat n. 40 iältään, kutsuvat helsinkiä hesaksi.
Esim. siskoni mies, joka on asunut pitkänsillan rannassa koko ikänsä puhuu hesasta. - Pekka.
Volle_Polle kirjoitti:
Elä sie muuta mihinkään...
Tosiasiahan on se, että ne jotka kutsuu Stadia "hesaksi" vaikkakin asuisivat kantakaupungissa, ovat pöndeltä saapuneita, mikä jo sitten tarkoittaakin että autolla-ajotaidot ovat heikolla tasolla, jonka tietääkin kaikki tässä maassa.No pelkästään siellä tsadissa ajamalla kaupunkiajoa ajotaidot ja auton hallinta ääritilanteissa kehittyy huippuunsa?
- Ajotaidot huipussaan
Pekka. kirjoitti:
No pelkästään siellä tsadissa ajamalla kaupunkiajoa ajotaidot ja auton hallinta ääritilanteissa kehittyy huippuunsa?
Ei ne taidot sen kummemmin ääritilanteita varten kehity niillä tyhjillä kantateillä ajellessakaan.
Ihan yhtä kädettömiä ratinkääntäjiä ovat niin maalaiset kuin kaupunkilaisetkin.
Ainoa ero on siinä että maalaiset eivät hallitse kaupunkiajamista. - Tutkimus
Ajotaidot huipussaan kirjoitti:
Ei ne taidot sen kummemmin ääritilanteita varten kehity niillä tyhjillä kantateillä ajellessakaan.
Ihan yhtä kädettömiä ratinkääntäjiä ovat niin maalaiset kuin kaupunkilaisetkin.
Ainoa ero on siinä että maalaiset eivät hallitse kaupunkiajamista.Taannoin oli tutkimus kaupunkiajosta. Jokainen osaa ajaa parhaiten omalla paikkakunnallaan. Tähän vaikuttaa paikallistuntemus. Helppo ajaa kun muistaa ulkoa risteykset.
Kaupunkiajotaidoissa ei ole juuri mitään eroa, maalaisten ja kaupunkilaisten välillä kun molemmat viedään itselle tuntemattomaan paikkaan.
Maaseudulla osa nuorista osaa kyllä aika monesti hallita auton ääritilanteissa paremmin kuin kaupunkilaiset. Tähän vaikuttavat peltoautot ym. Esim. sukulaispoika, 17 vuotias iältään, päihittää varmasti autonkäsittelyssä monet 30-vuotiaat.
Ajanut peltoautollaan jo 8-vuotiaasta saakka ja joka talvi ajaa ihan hullua rallia jääradalla. Siellä jos missä opitaan tuntemaan auton käyttäytyminen - Bullsh***
Tutkimus kirjoitti:
Taannoin oli tutkimus kaupunkiajosta. Jokainen osaa ajaa parhaiten omalla paikkakunnallaan. Tähän vaikuttaa paikallistuntemus. Helppo ajaa kun muistaa ulkoa risteykset.
Kaupunkiajotaidoissa ei ole juuri mitään eroa, maalaisten ja kaupunkilaisten välillä kun molemmat viedään itselle tuntemattomaan paikkaan.
Maaseudulla osa nuorista osaa kyllä aika monesti hallita auton ääritilanteissa paremmin kuin kaupunkilaiset. Tähän vaikuttavat peltoautot ym. Esim. sukulaispoika, 17 vuotias iältään, päihittää varmasti autonkäsittelyssä monet 30-vuotiaat.
Ajanut peltoautollaan jo 8-vuotiaasta saakka ja joka talvi ajaa ihan hullua rallia jääradalla. Siellä jos missä opitaan tuntemaan auton käyttäytyminenKyllä kaupunkiajo vaatii aivan erilaista pelisilmää kuin Hankasalmen keskustan läpi ajaminen, eli puheesi on kökköä.
Eikä maalaisista peltoautoilla ajele kuin aniharvat. - Liikennevalojen
Bullsh*** kirjoitti:
Kyllä kaupunkiajo vaatii aivan erilaista pelisilmää kuin Hankasalmen keskustan läpi ajaminen, eli puheesi on kökköä.
Eikä maalaisista peltoautoilla ajele kuin aniharvat.Kyttäys. Ei missään suomen kaupungissa ole vaikea ajaa. Se on vaan liikennevalojen punavalosta toiseen matelua. Ei mitään ihmeellistä.
Tosin niiden mielestä, joilla ei ole ajotaitoa, kaupunkiajo on jotain aivan ihmeellistä ja vaikeaa.
Ihan samalla tavalla maalla asuvat taitavat kaupunkiajon kuin kaupunkilaisetkin. - Kaupunkilainen
Liikennevalojen kirjoitti:
Kyttäys. Ei missään suomen kaupungissa ole vaikea ajaa. Se on vaan liikennevalojen punavalosta toiseen matelua. Ei mitään ihmeellistä.
Tosin niiden mielestä, joilla ei ole ajotaitoa, kaupunkiajo on jotain aivan ihmeellistä ja vaikeaa.
Ihan samalla tavalla maalla asuvat taitavat kaupunkiajon kuin kaupunkilaisetkin.No ei, noin luulee maalainen, joka sitten kaupungissa onkin liikenteentukkona.
- Stadintorvi.............
Kaupunkilainen kirjoitti:
No ei, noin luulee maalainen, joka sitten kaupungissa onkin liikenteentukkona.
Kummallisia käsityksiä sulla kaupunkiliikenteestä. Stadissa ajaminen on vaan punavalosta toiseen ajamista. Ei mitään vaikeaa.
Ajokortittomat taitaa kuvitella, että kaupunkiajo on jotenkin erityisen vaikeaa.
Tasa-arvoisessa risteyksessä väistetään oikealta tulevia. Nykyään noi on aika vähissä. Kaistanvaihto todella yksinkertaista. Vilkku päälle ja menoksi, kun on varmistettu että mahtuu vaihtamaan ja muistaa väistää pysäkiltä lähteviä busseja sekä seurata suojateitä.
Siis todella helppoa.
Huvittavaa seurata näitä kinasteluja, että maalaiset ei osaa/kaupunkilaiset ei osaa.
Itse olen sitä mieltä, että maalla, etenkin alle 50-vuotiaat osaavat ajaa kaupungissa siinä missä kaupunkilaisetkin ja toisinpäin.
Hyviä ja huonoja kuskeja on kaikkialla ja suurin osa meistä on siltä väliltä.
Naurettavin hokema on se, että maalaiset ei osaa ajaa kaupungissa, eli täällä stadissa, johtuu siitä, että paikallistuntemuksen puuttuessa joutuu keskittymään opasteisiin ja katukyltteihin, ettei aja ohi. Siksi pitää hidastella. Ajotaidon kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä.
- JUUSO.
KUN ETUPYÖRÄ MENEE LITTUUN NIIN VAARI LENTÄÄ HEVONVITTUUN
JOS AUTO ALKAA HEITTELEHTIMÄÄN LIUKKAAALLA NIIN MÄ AJAN OJAAN - rrrealisti
Tuollaisessa paniikkitilanteessa YLEISESSÄ LIIKENTEESSÄ on varminta polkaista kytkin pohjaan, jottei vetävät pyörät sutimalla tai jarruttamalla sotke asioita lisää ja samalla yrittää tehdä korjaavia ohjausliikkeitä luiston suuntaan.
Tämä kannattaa omaksua refleksiksi niin, ettei tarvitse edes miettiä mitä tekee tilanteen tullen.
Kaikki muu yrittäminen ja kaasupolkimella kikkailu maantienopeuksissa on täyttä sanahelinää mitä osa ylemmistä lapsellisista viesteistä yrittävät selittää. Surullisen typerää.
Tilanteesi oli sikälikin tyypillinen, että takapyörien menetettyä otteensa, auto usein päätyy tien kuperuuden vuoksi keula vasemmalle ja kylki edellä vastaantulevien kaistaa kohti.
OLIHAN SINULLA RIITTÄVÄN HYVÄT RENKAAT TAKA-AKSELILLA ???
Heittelemistä ehkäisee tehokkaasti järkevä rengastus.
Puskeva (aliohjaava) auto on aina turvallisempi kuin vikuri ja arvaamattomasti heittelehtivä auto jossa omistaja on väärin perustein ja tietämättömyyttään sijoittanut rengaskerran huonommat renkaat taka-akselille.- järkikin jo sanoo
Etuvetoisessa autossa, joka ohjaa ja vetää edestä, on pitävämmät renkaat sijoitettava eteen (jo pelkästään tasaisemman kulumisen vuoksi).
Vanhan etuvetovolkkarin manuaali kertoi erään linkin mukaan näin:
http://img151.imagevenue.com/img.php?image=06382_paremmat_eteen_122_1182lo.jpg - vetotapa
Miten vetotapa vaikuttaa tuohon kytkimen käyttöön ääritilanteessa? Etuvetoisessa kytkin pohjaan ja ohjaus luiston suuntaan, nelivedolla kaasu pohjaan ja ohjaus luiston suuntaan, takavedolla tehdään mitä? Itse omistan nelivedon, ja sitä ei oikaista todellakaan muulla kuin kaasun käytöllä nopeasti, kytkimen käyttö on vihoviimeinen temppu, samoin kuin jalan nosto kaasulta.
- käyttämään
vetotapa kirjoitti:
Miten vetotapa vaikuttaa tuohon kytkimen käyttöön ääritilanteessa? Etuvetoisessa kytkin pohjaan ja ohjaus luiston suuntaan, nelivedolla kaasu pohjaan ja ohjaus luiston suuntaan, takavedolla tehdään mitä? Itse omistan nelivedon, ja sitä ei oikaista todellakaan muulla kuin kaasun käytöllä nopeasti, kytkimen käyttö on vihoviimeinen temppu, samoin kuin jalan nosto kaasulta.
kaasua korjaukseen, olet jo myöhässä.
- rrrealisti
järkikin jo sanoo kirjoitti:
Etuvetoisessa autossa, joka ohjaa ja vetää edestä, on pitävämmät renkaat sijoitettava eteen (jo pelkästään tasaisemman kulumisen vuoksi).
Vanhan etuvetovolkkarin manuaali kertoi erään linkin mukaan näin:
http://img151.imagevenue.com/img.php?image=06382_paremmat_eteen_122_1182lo.jpgEi mikään autoalan tai vakuutusyhtiön tai liikenneturvan ohje väitä, että paremmat renkaat tulisi laittaa eteen.
Päinvastoin kaikki linkit viittaavat parempien renkaiden laittamiseen eteen.
Volkkarin manuaalilla voit pyyhkiä persettä tässä asiassa.
Se on saksasta käännetty eikä sillä ole mitään tekemistä ajettavuuden vaan ainoastaan renkaiden tasaisen kulumisen kanssa.
Käsitätkö ?
Autohan pyörähtää sitä helpommin, mitä huonopitoisemmat renkaat ovat taka-akselilla.
Vetotavasta riippumatta !
Näitä tutkijalautakunnat sitten toteavat..
http://www.pohjola.fi/Turvallisuus/Liikenneturvallisuus/Autoilu/Renkaat.htm
http://www.conti-online.com/generator/www/fi/fi/continental/ajoneuvo/teemat/rengasvinkkeja/are_two_winter_tyres_enough_fi.html
http://faq.varas.to/rengasvanne.html
http://www.liikenneturva.fi/fi/turvalaitteet/auton_renkaat/paremmat_renkaat.php
http://www.liikenneturva.fi/fi/turvalaitteet/auton_renkaat/rengasmaarayksia.php
http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2004-10-18,104:2:259317,1:0:0:0:0:0:
http://www.autowiki.fi/index.php/Renkaanvaihto
http://www.yhteishyva.fi/yhteishyva/tekniikka/autoilu/auto_talvikuntoon/fi_FI/talvirenkaat/ - naureskelija
järkikin jo sanoo kirjoitti:
Etuvetoisessa autossa, joka ohjaa ja vetää edestä, on pitävämmät renkaat sijoitettava eteen (jo pelkästään tasaisemman kulumisen vuoksi).
Vanhan etuvetovolkkarin manuaali kertoi erään linkin mukaan näin:
http://img151.imagevenue.com/img.php?image=06382_paremmat_eteen_122_1182lo.jpg...jo tuossa realistin viestissä.
Äläkä aina kaiva sitä vanhaa käyttäjänkäsikirjaa esiin.
Se ei ole mikään todiste, tietolähde tai ohje. - Jota noudatetaan
naureskelija kirjoitti:
...jo tuossa realistin viestissä.
Äläkä aina kaiva sitä vanhaa käyttäjänkäsikirjaa esiin.
Se ei ole mikään todiste, tietolähde tai ohje.No ei tulisi mielenkään noudattaa mitään marttaliiton nettisivujen puuhasteluohjeita, kun käytössä on auton valmistajan auton käyttöä varten tehty opas.
- Kesärankaille!!
Jota noudatetaan kirjoitti:
No ei tulisi mielenkään noudattaa mitään marttaliiton nettisivujen puuhasteluohjeita, kun käytössä on auton valmistajan auton käyttöä varten tehty opas.
Talvirenkaissa aina paremmat taakse. Kumpi lienee sinusta turvallisempaa? Ajaa puuhun keula vai kylki edellä?
- fysiikan lait
Kesärankaille!! kirjoitti:
Talvirenkaissa aina paremmat taakse. Kumpi lienee sinusta turvallisempaa? Ajaa puuhun keula vai kylki edellä?
Ei tuossa käyttöohjeessa ole kyllä mainintaa kesästä tai talvesta. Samat fysiikan lait pätevät vuodenajasta riippumatta.
"Kumpi lienee sinusta turvallisempaa? Ajaa puuhun keula vai kylki edellä?"
Passiivinen turvallisuus on asia erikseen. Lähtökohtana pitää olla se, että törmäystilannetta ei tule. Etuvetoinen auto ohjaa sekä vetää etupäästä.
Onko sinusta turvallisempaa säilyttää auton ohjauskyky ja välttää törmäys, kuin törmätä keula edellä rekkaan ohjauskyvyttömällä autolla. Vaikka taka-akselilla olisi juuri pakasta vedetyt kumit, niin se enää siinä vaiheessa lohduta yhtään. - Suurempi osa
fysiikan lait kirjoitti:
Ei tuossa käyttöohjeessa ole kyllä mainintaa kesästä tai talvesta. Samat fysiikan lait pätevät vuodenajasta riippumatta.
"Kumpi lienee sinusta turvallisempaa? Ajaa puuhun keula vai kylki edellä?"
Passiivinen turvallisuus on asia erikseen. Lähtökohtana pitää olla se, että törmäystilannetta ei tule. Etuvetoinen auto ohjaa sekä vetää etupäästä.
Onko sinusta turvallisempaa säilyttää auton ohjauskyky ja välttää törmäys, kuin törmätä keula edellä rekkaan ohjauskyvyttömällä autolla. Vaikka taka-akselilla olisi juuri pakasta vedetyt kumit, niin se enää siinä vaiheessa lohduta yhtään.Kuljettajista osaa toimia oikein etuvedolla puskemisen alkaessa. Kytkin pohjaan, niin pito yleensä palautuu. Jos tämä ei auta, niin silloin on vauhtia liikaa ja auto puskee kurvista ulos tms.
Saman virheen sattuessa, eli liian kova tilannenopeus, takana huonommat renkaat, joiden pito loppuu esim. sopivalla kelillä pitkittäisurassa, auto kääntyy poikittain, taikka liian kovalla vauhdilla kurviin tultaessa takapäästä karkaa pito ennen etupäätä, auto on poikittain.
Ja oikeasti 80-90 km/h vauhdissa auton lähtiessä sivuluisuun yllättäen, mitään ei ole tehtävissä.
Lue tutkijalautakunnan raportteja onnettomuuksista, niin huomaat sellaisen jännän seikan, että suistumisonnettomuuksissa auto on n. 90% tapauksista lähtenyt heittelehtimään, eli takapyörien pito hävinnyt ja seuraukset ovat olleet kohtalokkaat. Joko kylki edellä päin vastaantulijaa taikka metsään - Kallonkutistaja
vetotapa kirjoitti:
Miten vetotapa vaikuttaa tuohon kytkimen käyttöön ääritilanteessa? Etuvetoisessa kytkin pohjaan ja ohjaus luiston suuntaan, nelivedolla kaasu pohjaan ja ohjaus luiston suuntaan, takavedolla tehdään mitä? Itse omistan nelivedon, ja sitä ei oikaista todellakaan muulla kuin kaasun käytöllä nopeasti, kytkimen käyttö on vihoviimeinen temppu, samoin kuin jalan nosto kaasulta.
"...nelivedolla kaasu pohjaan ja ohjaus luiston suuntaan, takavedolla tehdään mitä?"
Jos nelivedolla ollaan jo liki pientareen puolella, niin ei silloin voi ohjata luiston suuntaan, niin että lisäksi painetaan kaasua. Nelivetojakin on erilaisia, ja kaasulla vaan saadaan helpommin se auto sinne ojan pohjalle.
Takavetoisella myös kytkin pohjaan ja ohjaus luiston suuntaan. Eli käypä keino vetotavasta riippumatta.
Turhan paljon olen nähnyt noita ojan pohjalle ajaneita, jotka ovat kuvitelleet, että vedättämällä se auto oikenee. Vedättämällä on moni saanut tilanteen päättymään huonosti jopa alunperin helposta tilanteesta. Joukossa on ollut myös kuorma-autoja ja jopa yhdistelmiä.
Jopa peräkärryn tai asuntovaunun vaappumisen oikaisemiseen vedättämällä suhtaudun melko varauksellisesti. Yhdessä tapauksessa helppo tilanne oli saatu miltei katastrofiksi tuon ajattelutavan takia.
Etuvetoinen isohko auto veti perässään asuntovaunua. Vaunu alkoi vaappumaan jostain syystä moottoritiellä. Kuljettaja päätti vedättämällä saada vaunun suoralle linjalle. Tilanne kuitenkin paheni nopeuden kasvaessa, mutta liian hitaasti. Lopputilanne oli, että auto päätyi ojaan ja törmäsi penkereeseen sillä seurauksella, että asuntovaunu teki vielä kuperkeikan auton katon päälle. - toinen puoli
Kallonkutistaja kirjoitti:
"...nelivedolla kaasu pohjaan ja ohjaus luiston suuntaan, takavedolla tehdään mitä?"
Jos nelivedolla ollaan jo liki pientareen puolella, niin ei silloin voi ohjata luiston suuntaan, niin että lisäksi painetaan kaasua. Nelivetojakin on erilaisia, ja kaasulla vaan saadaan helpommin se auto sinne ojan pohjalle.
Takavetoisella myös kytkin pohjaan ja ohjaus luiston suuntaan. Eli käypä keino vetotavasta riippumatta.
Turhan paljon olen nähnyt noita ojan pohjalle ajaneita, jotka ovat kuvitelleet, että vedättämällä se auto oikenee. Vedättämällä on moni saanut tilanteen päättymään huonosti jopa alunperin helposta tilanteesta. Joukossa on ollut myös kuorma-autoja ja jopa yhdistelmiä.
Jopa peräkärryn tai asuntovaunun vaappumisen oikaisemiseen vedättämällä suhtaudun melko varauksellisesti. Yhdessä tapauksessa helppo tilanne oli saatu miltei katastrofiksi tuon ajattelutavan takia.
Etuvetoinen isohko auto veti perässään asuntovaunua. Vaunu alkoi vaappumaan jostain syystä moottoritiellä. Kuljettaja päätti vedättämällä saada vaunun suoralle linjalle. Tilanne kuitenkin paheni nopeuden kasvaessa, mutta liian hitaasti. Lopputilanne oli, että auto päätyi ojaan ja törmäsi penkereeseen sillä seurauksella, että asuntovaunu teki vielä kuperkeikan auton katon päälle.Mulla neliveto, joka on toteutettu viskolla, niin kauan kaikki on hyvin kunhan eturenkaat osottaa tien suuntaisesti ja veto on päällä. Sillä ei niin väliä missä se perä seilaa:) Sekin on totta, että ku se nelkku haluaa sitä tilaa, se myös tarvitsee sitä ja paljon. Kyllä sen pystyy oikaisemaan, vaikka tulisi jo perävalot edellä, kunhan vain sitä tilaa on riittävästi:)
- fysiikkaa poju
fysiikan lait kirjoitti:
Ei tuossa käyttöohjeessa ole kyllä mainintaa kesästä tai talvesta. Samat fysiikan lait pätevät vuodenajasta riippumatta.
"Kumpi lienee sinusta turvallisempaa? Ajaa puuhun keula vai kylki edellä?"
Passiivinen turvallisuus on asia erikseen. Lähtökohtana pitää olla se, että törmäystilannetta ei tule. Etuvetoinen auto ohjaa sekä vetää etupäästä.
Onko sinusta turvallisempaa säilyttää auton ohjauskyky ja välttää törmäys, kuin törmätä keula edellä rekkaan ohjauskyvyttömällä autolla. Vaikka taka-akselilla olisi juuri pakasta vedetyt kumit, niin se enää siinä vaiheessa lohduta yhtään."Misinformaation tyypillisin ilmentymä on väite että eturenkaat "ohjaavat", mikä pitää paikkansa vain jos käytettävissä on taka-akselin sivuttaispidon tuoma tukimomentti, perusedellytyksenä auton kulkusuunnan hallittuun muuttamiseen."
- Silanael
Äkillisessä tilanteessa ei ole paljon aikaa miettiä miten toimia oikein, kuskin täytyy reagoida välittömästi.
Tähän päästään, niinkuin joku taisi jo sanoa, harjoittelemalla isolla parkkipaikalla tai jossain muualla missä on hyvää tilaa. Heitä auto käsijarrulla sivuluisuun ja yritä pitää hanskassa, ja kokeile miten se käyttäytyy kaasua antaessa, sen nostamisessa äkillisesti, jarruttamalla jne.
Jos joku vinkki täytyy antaa niin se on vastaheiton varominen. Opettele vaistoamaan se pieni hetki sivuluisun ja pidon palautumisen välissä, milloin ohjaus kannattaa suoristaa tai ollaan taas luisussa.- tuollainen on
siinä vaiheessa kun mennään kylki edellä, on ajovirhe jo tapahtunut. Kylkiedellä ajossa ei ole mieltä, pito ja vakavuus ovat huonot. Parempi opetella ajamaan niin, ettei joudu sivuluisuun. Huippukuskit korjaavat luistot ennen kuin amatööri niitä edes huomaa.
- kysyn silti
Jos menee johonkin tyhjälle parkkipaikalle tms. testaamaan auton käytöstä ja renkaiden pitoa, niin eihän siinä oo riskiä että saakin auton pyöräytettyä katolleen?
- ellet törmää
kysyn silti kirjoitti:
Jos menee johonkin tyhjälle parkkipaikalle tms. testaamaan auton käytöstä ja renkaiden pitoa, niin eihän siinä oo riskiä että saakin auton pyöräytettyä katolleen?
> Jos menee johonkin tyhjälle parkkipaikalle tms. testaamaan auton käytöstä ja renkaiden pitoa, niin eihän siinä oo riskiä että saakin auton pyöräytettyä katolleen?
Normaalia henkilöautoa ei saa katolleen edes kuivalla asvaltilla, saatikka sitten lumella tai jäällä, jossa sivuttaispito/kiihtyvyys on paljon pienempi.
...kunhan vain vältät osumasta reunakiviin tms. mistä kippaus voi hyvinkin onnistua.
Hlöauton saamien nurin ilman mihinkään kanttariin tökkäämistä on aina ollut iso uutinen, vrt. A-mersun kaatuminen väistökokeessa. - ruåtsalaisilta
ellet törmää kirjoitti:
> Jos menee johonkin tyhjälle parkkipaikalle tms. testaamaan auton käytöstä ja renkaiden pitoa, niin eihän siinä oo riskiä että saakin auton pyöräytettyä katolleen?
Normaalia henkilöautoa ei saa katolleen edes kuivalla asvaltilla, saatikka sitten lumella tai jäällä, jossa sivuttaispito/kiihtyvyys on paljon pienempi.
...kunhan vain vältät osumasta reunakiviin tms. mistä kippaus voi hyvinkin onnistua.
Hlöauton saamien nurin ilman mihinkään kanttariin tökkäämistä on aina ollut iso uutinen, vrt. A-mersun kaatuminen väistökokeessa.Naapurimaan äkkinäisiltä kuljettajilta meinasi neliveto-pickup mennä nurin - tasaisella maalla.
http://www.aftonbladet.se/bil/article1136722.ab - jos et ole huomannut
ruåtsalaisilta kirjoitti:
Naapurimaan äkkinäisiltä kuljettajilta meinasi neliveto-pickup mennä nurin - tasaisella maalla.
http://www.aftonbladet.se/bil/article1136722.abMyös cittarien yms. tavallista henkilöautoa korkeampin vekottimien kippaus saattaa hyvinkin onnistua, ainakin ilman ESCiä.
...mutta siihenkin tarvitaan hyvä pito eli paljas asvaltti alle. - huomattu on
jos et ole huomannut kirjoitti:
Myös cittarien yms. tavallista henkilöautoa korkeampin vekottimien kippaus saattaa hyvinkin onnistua, ainakin ilman ESCiä.
...mutta siihenkin tarvitaan hyvä pito eli paljas asvaltti alle.Niinhän se on, että mitä korkeammalla painopiste sijaitsee, niin sitä helpommin mennään nurin.
Tuo Hilux-juttu tuli vaan mieleen ja näköjään "tyhmän kysymyksen" esittäjä ei maininnut parkkipaikka-ajelussa käyttämäänsä ajoneuvotyyppiä. Oletuksena toki tavallinen henkilöauto.
- pulmakulma
Ainoa oikea ratkaisu tapauksessasi on se, että ostat autoosi NASTARENKAAT, niin et joudu saman ongelman eteen niin helposti. Jäällä pitää vain nastarengas ja sekin huonosti, paremmin kuin kitkarengas kuitenkin.
Ja se toinen tärkeä pointti on oikea tilannenopeus.- Tilannenopeus
"Ainoa oikea ratkaisu tapauksessasi on se, että ostat autoosi NASTARENKAAT, niin et joudu saman ongelman eteen niin helposti."
"Ja se toinen tärkeä pointti on oikea tilannenopeus."
Neuvossasi on puolet oikein, toinen puoli on silkkaa itsepetosta.
Sellaisia nastarenkaita ei ole myynnissä, jotka poistaisivat liukkauden ja korvaisivat edes osittain oikean tilannenopeuden merkityksen.
- ...
Osta auto jossa on ajovakaudenhallinta, niin loppuu ne luistot heti alkuunsa.
- kapineita
Eihän niillä voi muuta tehdä kuin ajaa, pitää sitä nyt päästä leikkimään ja liippailemaan edes talvisin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663402Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463212Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1272820- 452574
- 311963
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481646
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871525- 391340
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k391291