Pieni kysymys

"Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee" (Suomalainen sananlasku)
"Joka vitsaa säästää, se vihaa lastaan..." (Raamatun sananlasku)

Nuo on ymmärretty ruumiillisen kurituksen kannatuksiksi. Miten on juutalaisssa kasvastusperinteessä, onko vitsa ollut materiaalinen vai sanallinen tms.?

11

508

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kielelle

      käännetty sanalla kuri, mutta suomenkielen sana kuri on kuitenkin merkinnyt vitsaksista ja muista puuriu'ista rakennettua aitausta jonka avulla lehmät ohjattiin oikeaa tietä turvallisesti laitumelle.

      Juutalaisuudessa ei opasteta vanhempia rankaisemaan lapsia fyysisesti. Muistan lukeneeni Shulhan Arukista, että siinä Tooraan vedoten neuvotaan, että lapselle ei tule vanhemman näyttää edes välitöntä suuttuksen ja vihastumisen tunnettaan, että koska suuttuessaan ihminen helposti liioittelee, niin ettei tapahtuisi vahinkoa, koska lapsi on heikompi ja tarvitsee ennen muuta turvaa ja ohjausta. Suuttumuksensa voi itse lauhduttuaan ikään kuin 'esittää', siis olla olevinaan 'vihainen' ja sitten sanoa, mikä meni väärin ja miten on oikein. Että lapsi selvästi ymmärtäisi mikä on oikein ja mikä väärin, on se osoitettava mutta ei suinpäin.

      Vitsasten säästäminen voisi siten merkitä yhtä hyvin, ehkä paremminkin, turva-aidan merkitsemisesssä säästämistä, mitä harvempi aita, suurempi onnettomuuden vaara.

      Nykykieli, suomen nykyinen arkikieli on joiltakin kohden rappeutunut. Emme enää tiedä mitään siitä miten tärkeää oli turvata lehmien terveenä pysyminen - yksi lehmä saattoi maksaa talonpojan koko vuoden palkan. Sen vuoksi, lapsikin sen ymmärtää, lehmät (ja lapset) tuli ohjata oikealle tielle kohti laidunta, vapautta, lempeästi, ei suinkaan vitsoilla hakkamaalla.

      Vasta myöhemmin sana 'kuri' alkoi merkitä pahoinpitelyä, fyysistä rangaistusta..

      Inhoan sanaa 'antaa rajoja' lapsille, koska tuokin ilmaus on alkanut merkitä melkein mitä tahansa, kuin aitaa lapsen ympärillä, samoin lapsen pahoinpitelyä puolustellaan rajojen antamisella. Voihan se olla piinaavaa mennä tietä myöten eteenpäin kuin olla menemättä kurin ohitse kaurapeltoon.

      • ilmeisesti kreikan-

        kielestä.. vai niin.

        löysin erään (kristillisen) ihan järkeenkäyvän, herttaisen ja asiallisen, selityksen aiheesta. Sehän käy periaatteessa aika hyvin yksiin sen kanssa mitä tuossa yritettiin selittää:

        "..No mikä tämä kuri sitten on? Onko se hyvä asia vai rangaistus. Kreikan kielen sana “paideia”, joka tässä yhteydessä käytetään, voidaan kääntää sanalla “kasvatus”, “kuri”, ja “kuritus”. Eri tekstiyhteydessä siinä on vähän eri merkitys. Novum sanoo näin “Paideuo” verbin etymologinen merkitys on: olla yhdessä lapsen kanssa (pais tarkoitta lapsi ja pääte -euo merkitsee tilaa), mutta sitä käytetään yleisesti lapsen kasvattamisesta, opettamisesta, neuvomisesta, kurittamisesta. Paideia merkitsee siten lapsen kasvattamista, opettamista, koulunkäyntiä, nuhtelemista, kurittamista ja rankaisemista, mutta myös tulosta: sopivaa käytöstä, hyviä tapoja, kulttuuria. Paidagogos eli pädagoogi merkitsee orjaa, joka lapsen valvojana saattaa lapset kotoa kouluun, valvoo heitä siellä, pitää yllä heidän tarkkavaisuuttaan opettajaa kohtaan sekä pitää heidät kurissa vitsan tai muun rangaistuksen avulla. Mutta vähitellen sana alkoi merkitä myös usein korkealle arvostettua ja korkeasti sivistynyttä orjaa, joka itse otti huolekseen lasten sekä ruumiillisen että henkisen opettamisen ja kasvattamisen hoitaen sen tiukka kuria ylläpitäen kuudenteentoista vuoteen asti...(copypaste loppui tähän... Oulun vapaaseurakunta)

        Pitkäperjantai-aamuisin on lapsille annettu vitsaa ihan vain muistutukseksi kärsimyksen merkityksestä ja samasta syystä vanhemmatkin söivät tuona päivänä vain vettä ja leipää). Tästä ovat monet vielä elossa olevat henkilöt kertoneet Ylen arkistosta kenties löytyy.


      • Chapter 29;4
        ilmeisesti kreikan- kirjoitti:

        kielestä.. vai niin.

        löysin erään (kristillisen) ihan järkeenkäyvän, herttaisen ja asiallisen, selityksen aiheesta. Sehän käy periaatteessa aika hyvin yksiin sen kanssa mitä tuossa yritettiin selittää:

        "..No mikä tämä kuri sitten on? Onko se hyvä asia vai rangaistus. Kreikan kielen sana “paideia”, joka tässä yhteydessä käytetään, voidaan kääntää sanalla “kasvatus”, “kuri”, ja “kuritus”. Eri tekstiyhteydessä siinä on vähän eri merkitys. Novum sanoo näin “Paideuo” verbin etymologinen merkitys on: olla yhdessä lapsen kanssa (pais tarkoitta lapsi ja pääte -euo merkitsee tilaa), mutta sitä käytetään yleisesti lapsen kasvattamisesta, opettamisesta, neuvomisesta, kurittamisesta. Paideia merkitsee siten lapsen kasvattamista, opettamista, koulunkäyntiä, nuhtelemista, kurittamista ja rankaisemista, mutta myös tulosta: sopivaa käytöstä, hyviä tapoja, kulttuuria. Paidagogos eli pädagoogi merkitsee orjaa, joka lapsen valvojana saattaa lapset kotoa kouluun, valvoo heitä siellä, pitää yllä heidän tarkkavaisuuttaan opettajaa kohtaan sekä pitää heidät kurissa vitsan tai muun rangaistuksen avulla. Mutta vähitellen sana alkoi merkitä myös usein korkealle arvostettua ja korkeasti sivistynyttä orjaa, joka itse otti huolekseen lasten sekä ruumiillisen että henkisen opettamisen ja kasvattamisen hoitaen sen tiukka kuria ylläpitäen kuudenteentoista vuoteen asti...(copypaste loppui tähän... Oulun vapaaseurakunta)

        Pitkäperjantai-aamuisin on lapsille annettu vitsaa ihan vain muistutukseksi kärsimyksen merkityksestä ja samasta syystä vanhemmatkin söivät tuona päivänä vain vettä ja leipää). Tästä ovat monet vielä elossa olevat henkilöt kertoneet Ylen arkistosta kenties löytyy.

        luku 4.

        'Viha on myös äärimmäisen paha luonteenpiirre, eikä meidän tule ilmaista sitä vähimmässäkään määrin. Meidän on harjoitettava itsekuria, eikä vihastuttava edes oikeutetusta syystä. Kun on tarve käyttää auktoriteettiamme lapsiimme ja talouden pitoon, voimme teeskennellä olevamme vihaisia rangaistaksemme lapsiamme, mutta sisäisesti meidän tulisi pysyä tyynenä. Talmudimme viisaat sanovat (Beharot 29b): "Elija sanoi Rabbi Judalle: Älä tule vihaiseksi niin et syntiä tee..'

        (PS En tunne Talmudia enkä ole Sulhan Aruchiakaan lukenut sen enempää kuin minkä Hakehilasta numero 6 v 1994 )


      • sinulla
        ilmeisesti kreikan- kirjoitti:

        kielestä.. vai niin.

        löysin erään (kristillisen) ihan järkeenkäyvän, herttaisen ja asiallisen, selityksen aiheesta. Sehän käy periaatteessa aika hyvin yksiin sen kanssa mitä tuossa yritettiin selittää:

        "..No mikä tämä kuri sitten on? Onko se hyvä asia vai rangaistus. Kreikan kielen sana “paideia”, joka tässä yhteydessä käytetään, voidaan kääntää sanalla “kasvatus”, “kuri”, ja “kuritus”. Eri tekstiyhteydessä siinä on vähän eri merkitys. Novum sanoo näin “Paideuo” verbin etymologinen merkitys on: olla yhdessä lapsen kanssa (pais tarkoitta lapsi ja pääte -euo merkitsee tilaa), mutta sitä käytetään yleisesti lapsen kasvattamisesta, opettamisesta, neuvomisesta, kurittamisesta. Paideia merkitsee siten lapsen kasvattamista, opettamista, koulunkäyntiä, nuhtelemista, kurittamista ja rankaisemista, mutta myös tulosta: sopivaa käytöstä, hyviä tapoja, kulttuuria. Paidagogos eli pädagoogi merkitsee orjaa, joka lapsen valvojana saattaa lapset kotoa kouluun, valvoo heitä siellä, pitää yllä heidän tarkkavaisuuttaan opettajaa kohtaan sekä pitää heidät kurissa vitsan tai muun rangaistuksen avulla. Mutta vähitellen sana alkoi merkitä myös usein korkealle arvostettua ja korkeasti sivistynyttä orjaa, joka itse otti huolekseen lasten sekä ruumiillisen että henkisen opettamisen ja kasvattamisen hoitaen sen tiukka kuria ylläpitäen kuudenteentoista vuoteen asti...(copypaste loppui tähän... Oulun vapaaseurakunta)

        Pitkäperjantai-aamuisin on lapsille annettu vitsaa ihan vain muistutukseksi kärsimyksen merkityksestä ja samasta syystä vanhemmatkin söivät tuona päivänä vain vettä ja leipää). Tästä ovat monet vielä elossa olevat henkilöt kertoneet Ylen arkistosta kenties löytyy.

        on jatkuvasti todistella, että nimenomaan kristinuskoiset ovat yleisesti harjoittaneet väkivaltaa uskonnon varjolla lapsiaan kohtaan. Eivät suinkaan kaikki ihmiset ole olleet mieltä vailla menneisyydessäkään. Sitäpaitsi kaikkien uskontojen ja myös uskonnottomien piirissä on kautta aikojen tehty väkivaltaa heikommille, koska samankokoinen voi ikävällä tavalla antaa samalla mitalla takaisin. Jotkut ihmiset toimivat sillä tavoin raukkamaisesti, jos heille ei ole opetettu empatiaa ja jos heitä on itseään pahoinpidelty. Onneksi nykyään kaikenlainen väkivalta on määritelty rikokseksi. Minusta on outoa, että osoittelet erityisesti kristinuskoisia, vaikka kaikki kulttuurit ovat olleet erittäin väkivaltaisia ennen, myös juutalainen kulttuuri, lue vanhoja kirjoja niin opit asiasta lisää.


    • raamatun mytologiasta johtuen, pyrkii näkemään myös tuon suomalaisen sananlaskun tavallaan.


      Syykin on selvä, hakeehan hän väkivaltauskonnolleen oikeutusta.

      • Chapter 29

        ..(katkelma kohdasta 3.) ..Kroonisesti vihaisen elämää ei pidetä elämän ollenkaan.. meidän tulisi hallita inthimojamme niin, että ettemme vihastuisi edes silloin kun vihastumiselle olisi oikea syy. Tämä on sopiva tie kuljettavaksi, ja se on oikeamielisen tie: (Yoma 23a - ilmeisesti Talmudissa): Ne jotka ovat loukattuja, mutta eivät loukkaa; ne jotka kuulevat itseään solvattavan, mutta eivät vastaa; ne jotka tekevät asioita rakkauden tähden ja iloitsevat vaikka kärsivät kivusta, heitä koskien Pyhät kirjoitukset sanovat (Tuomarink. 5:31): " Mutta ne jotka Häntä rakastavat, ovat niin kuin aurinko, kun se nousee voimassansa."

        tämä oli juutalaisesta uskonnosta, aiheena mm ihmisten erilaisuus, 'kroonisesti vihaisista, jotkut eivät suutu koskaan, jotkut ylimielisiä, toiset liian vaatimattomia..vihastuminen ja loukkaaminen, suomennos P Hovav, Hakehila 1994

        Pakanoitten suhtautumisesta vaikkapa lapsiin UT:n aikoihin voitaisiin keskustella.. niin että tässä kohtaa pata kantta soimaa. Mytplogioille sekin perusteltiin että isö sai surmata lapsen jota ei halunnut, ja se vietiin ruukussa erämaahan tai myytiin orjaksi.


      • Chapter 29 kirjoitti:

        ..(katkelma kohdasta 3.) ..Kroonisesti vihaisen elämää ei pidetä elämän ollenkaan.. meidän tulisi hallita inthimojamme niin, että ettemme vihastuisi edes silloin kun vihastumiselle olisi oikea syy. Tämä on sopiva tie kuljettavaksi, ja se on oikeamielisen tie: (Yoma 23a - ilmeisesti Talmudissa): Ne jotka ovat loukattuja, mutta eivät loukkaa; ne jotka kuulevat itseään solvattavan, mutta eivät vastaa; ne jotka tekevät asioita rakkauden tähden ja iloitsevat vaikka kärsivät kivusta, heitä koskien Pyhät kirjoitukset sanovat (Tuomarink. 5:31): " Mutta ne jotka Häntä rakastavat, ovat niin kuin aurinko, kun se nousee voimassansa."

        tämä oli juutalaisesta uskonnosta, aiheena mm ihmisten erilaisuus, 'kroonisesti vihaisista, jotkut eivät suutu koskaan, jotkut ylimielisiä, toiset liian vaatimattomia..vihastuminen ja loukkaaminen, suomennos P Hovav, Hakehila 1994

        Pakanoitten suhtautumisesta vaikkapa lapsiin UT:n aikoihin voitaisiin keskustella.. niin että tässä kohtaa pata kantta soimaa. Mytplogioille sekin perusteltiin että isö sai surmata lapsen jota ei halunnut, ja se vietiin ruukussa erämaahan tai myytiin orjaksi.

        :oD


      • sallittua
        KTS kirjoitti:

        :oD

        noin vain, mutta nälkään sai näännyttää:

        .."Uskonnolliset syyt estivät Spartassakin lasten suoran surmaamisen, mutta eivät niiden jättämistä menehtymään ravinnon ja hoidon puutteessa. Surmattavat lapset pantiin tarkoitusta varten saviruukkuihin ja siitä huolehtivaa naishenkilöä kutsuttiin nimellä egkhytristria (khytra, ruukku). Ruukut ja niissä olevat lapset vietiin Taygetos-vuoriston eräässä rotkossa olevaan Apothetai -nimiseen paikkaan. Lasten surmaaminen ei siis tapahtunut rotkoon heittämällä, kuten tavallisesti kerrotaan."

        "Antiikin Kreikassa lasten surmaaminen yleistyi vuoden 200 eKr. jälkeen, luultavasti lapsikuolleisuuden muuten vähennyttyä. Ruukun sijasta surmattavia lapsia pantiin myös muihin astioihin tai koreihin. Lasten surmaaminen oli tapana myös antiikin ajan Rooman valtakunnassa. Siellä oli kirjoittamattomana sääntönä, että esikoistytärtä ei saanut jättää heitteille eikä myöskään poikia, elleivät he olleet rujoja. "



        http://www.saunalahti.fi/arnoldus/lastsurm.html


        Vanha testamentti ei ota suoraan kantaa lasten heitteillejättöön, joka oli sosiaalisesti ja juridisesti hyväksytty käytäntö kreikkalais-roomalaisessa maailmassa. Juutalaisista lähteistä ei löydy viitteitä siitä, että tämä käytäntö olisi ollut hyväksytty juutalaisessa kulttuurissa. Sen sijaan eräät ajanlaskun ajan juutalaiset kirjoittajat tuomitsevat jyrkästi vastasyntyneiden hylkäämisen.

        Juutalaisista kirjoittajista sekä Filon että Josefos suhtautuivat lasten hylkäämiseen kielteisesti. Molemmat kirjoittajat katsoivat, että Mooseksen laki kielsi lasten heitteillejätön ja abortin. Filonin mukaan Mooses kielsi implisiittisesti lasten heitteillejätön julistaessaan kuolemantuomion niille, jotka aiheuttavat äidille keskenmenon, kun sikiö oli täysin muotoutunut.

        Kristinusko ei myöskään hyväksynyt lapsen heitteillejättöä - Forsiuksen artikkeli..


    • laissa kielletty

      Pahoinpitely on Suomessa ja monissa muissakin yhteiskunnissa ollut jo kauan laissa kiellettyä. Ei mikään uskonto anna eri vapautusta sen lain noudattamisesta. Laki on siksi etteivät häiriintyneet ja raukkamaiset ihmiset voisi purkaa aggressioitaan heikompiin.

    • I am

      "Joka vitsaa säästää, se vihaa lastaan..." (Raamatun sananlasku)
      Sanon;Neuvomalla neuvokaa,älkää kurittako,sillä kuritus tuottaa hedelmän niin kuin Puu ja jos Puu on huonolla maalla,eikä saa ravintoa,niin miksi on tämä puu tuleva,se kuivettuu.Jumala on kuin Puutarhuri,olkaa tekin,että teistä Eläviä tulisi ja kauan olisitte.Rauha sisällenne.
      I.

      • vai kuis on?

        Hebrealaiskirje:
        12:6 sillä jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa; ja hän ruoskii jokaista lasta, jonka hän ottaa huomaansa."
        12:10 Sillä nuo kurittivat meitä vain muutamia päiviä varten, oman ymmärryksensä mukaan, mutta tämä kurittaa meitä tosi parhaaksemme, että me pääsisimme osallisiksi hänen pyhyydestään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

      Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      146
      6354
    2. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

      Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      196
      4002
    3. PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä

      Toivottavasti on   s  i  n  i  v  u  o  k  k  o    nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w
      Maailman menoa
      485
      2807
    4. Joku hukkui Hyrynsalmella?

      Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      31
      2761
    5. Mitä sinä mietit

      Mies?
      Ikävä
      201
      2375
    6. Sinä eräs, pyydän......

      AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      186
      2089
    7. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

      Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
      Perussuomalaiset
      147
      1512
    8. Nimikirjaimet

      Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      58
      1334
    9. Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi

      Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.
      Tunteet
      37
      1304
    10. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

      Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      89
      1074
    Aihe