Onko kenelläkään tullut hermovaurio viisurin leikkauksesta?

mamimami

Kysymys! Onko kenelläkään tullut hermovauriota viisaudenhampaan leikkauksesta. MInulla leikattiin viisuri 9pv sitten. Puudutus ei sitten lähtenytkään normaalisti pois. Nyt alaleuka osittain ja huuli on ollut puutuneena koko ajan. Lisäksi muutaman päivän ajan alahuulessa on ollut ihan tajuttoman kova polttelu. Ihan kuin olisin syönyt jotain tosi tulista ruokaa.

Onko kenelläkään kokemusta tästä, voiko tämä todella kestää jopa 4vko? Mitä sitten, jos tämä pistely ja puutuneisuus ei menekään ohi

Alkaa olla jo pinna kireällä =(

16

17700

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mennä..

      muutamassa viikossa ohi. Särkeekö leukaluuta? Yleensä jos tulee hermovaurio/luutulehdus myös luusärkyä pitäisi olla. Olisiko mahdollisesti leikkauksen jälkeen tullut tulehdus kudokseen. Siihen auttaisi antibioottikuuri. Jos oireet eivät ala yhtään helpottamaan, kannattaa mennä uudelleen hammaslääkärille. Tulee selvyys, onko tulehdus. Samalla voi miettiä, kannattaisko ottaa röntgenkuva. Tiläpäisiä hermovaurioitakin voi tulla, ei jää välttämättä pysyviksi.

      Itselleni tuli hampaan poiston jälkeen luutulehdus ja se meni niin pahaksi, että jouduin leikkauspöydälle, koska hoitoon meno viiveellä. Leikkauksen yhteydessä sain hermovaurion, joka jäi pysyväksi. Hermojen paraneminen on hidasta. Mulla se todettiin pysyväksi kaksi vuotta leikkauksen jälkeen. Luulen, että sinun kohdallasi kyse ei ole vakavasta vauriosta, koska jos hermoa särkee, se on jotain kamalaa. Itse vedin särkylääkkeitä purkkitolkulla ja nukkuminen oli mahdotonta.

      Jos ei mene ohi muutamassa vkossa, vaikka käyt lääkärillä, voin antaa sinulle lisäohjeita, miten toimia. Käyn palstalla ajoittain. Ei kannata vielä säikähtää, aikaa on mennyt noin vähän. Yhden toisen hampaan poiston jälkeen mulla oli kanssa useita viikkoja oireilua, mutta lakkasi sitten itsestään.

      • mamimami

        Mutta varmaan suurin ja hankalin tässä on juuri tämä hirveä polttelu. Olen syönyt särkylääkkeitä leikkauksesta asti. Viimeistään kahdeksan tunnin päästä pitää ottaa uusi. Ja se kipu on silloin kyllä tuossa leuan tuntumassa. Hassua, vaikka hammas otettiinkin takaa. Mutta, ehkä tässä on hyvä, että tämä suu värkki oireilee, pelottavampaa kai olisi jos olisi pelkkä tunnottomuus?

        Mitä itse toimenpiteeseen tulee, niin aika kivuttomasti se meni. Ainoastaan siinä vaiheessa oli kipua, kun hammas hajoitettiin kuoppaan, silloin se sattui jonkin verran ja se vääntäminen kanssa tuntui ikävältä.

        Sain profylaksina V-penin ja sen jälkeen vielä viikon kuurin, tikit otin itse tänään pois kun alkoi ärsyttämään niiden hankaaminen ikeneen.

        Luutulehduksesta on aiemman juurihoidetun hampaan kanssa kokemusta... se särky on ihan he...


      • todella
        mamimami kirjoitti:

        Mutta varmaan suurin ja hankalin tässä on juuri tämä hirveä polttelu. Olen syönyt särkylääkkeitä leikkauksesta asti. Viimeistään kahdeksan tunnin päästä pitää ottaa uusi. Ja se kipu on silloin kyllä tuossa leuan tuntumassa. Hassua, vaikka hammas otettiinkin takaa. Mutta, ehkä tässä on hyvä, että tämä suu värkki oireilee, pelottavampaa kai olisi jos olisi pelkkä tunnottomuus?

        Mitä itse toimenpiteeseen tulee, niin aika kivuttomasti se meni. Ainoastaan siinä vaiheessa oli kipua, kun hammas hajoitettiin kuoppaan, silloin se sattui jonkin verran ja se vääntäminen kanssa tuntui ikävältä.

        Sain profylaksina V-penin ja sen jälkeen vielä viikon kuurin, tikit otin itse tänään pois kun alkoi ärsyttämään niiden hankaaminen ikeneen.

        Luutulehduksesta on aiemman juurihoidetun hampaan kanssa kokemusta... se särky on ihan he...

        monta viikkoa. Jos sinulla on V-pen-kuuri, en olisi vielä huolissani. Hampaanpoiston jälkeen oireet voivat säteillä eli tuntuvat eri kohdassa missä hammas oli. Voi olla, että joku hermo sai pientä "kyytiä", mutta luulen, että palautuu ennalleen. Mulle jäi hermovaurion seurauksena osa alahuulen ja leuan alueelta tunnotomaksi. Ja särky oli kamala, nyt ovat käytössä neurologiset särkylääkkeet.

        Ei siis ole ihme, että vielä oireilee. Ole vaan kärsivällinen, kyllä se siitä. Jos ei ab-kuurin jälkeen yhtään helpota, sitten kantsii mennä lääkäriin. Parotologi sanoi minulle viimeksi tehdyn hampaan poiston jälkeen, että oireet ovat yksilölliset ja voivat todella kestää useita viikkoja. Otatti kuitenkin kuvan, jossa ei merkkiä muusta kuin kudosturvotuksesta. Kestää aikansa ennenkuin kudokset palautuvat ennalleen.


    • eräskipuinen

      Alaviisurin poiston jälkeen on leuka, hampaat ja huuli tunnottomat.
      Pistelyä kyllä, särkyäkin sillä tunnottomalla alueella, mutta vain hetkittäistä.
      Toivon kovasti, ettei jää pysyväksi!

    • gagqr

      Hermo katkennut leikkauksen yhteydessä ja hermoa ei voi korjata, joten
      pysyväksi jää. Toivottavasti pärjäät kroonisten vaivojen kanssa.

    • Epätoivoinen89

      Mulla tismalleen samat oireet kun ketjun aloittajalla! Polttelua ja särkyä tunnottomalla alueella juurikin tuossa huulen alueella ja siitä alaspäin leuassa. Myös hampaissa samoilla kohdin. Ero siinä, että särky alkoi vasta noin neljäntenä päivänä leikkauksesta..

      Olen keskustellut lääkärin kanssa, joka minulta alaviisurin leikkasi ja tuntohäiriöt oli odotettavissa hampaan mutkikkaiden juurten takia.. oli siis hankala leikkaus ja hermo sai jonkinasteista 'vauriota'.

      Kiinnostaisi kovasti tietää, miten tässä loppupeleissä kävi? Palasiko tunto? Kauanko kipua kesti?

    • hammasröntgenseuraavana

      Just kuinkas yleisiä tuollaiset ovat kun itseltäkin pitäisi alaviisuri poistaa tän jutun jälkeen ei tunnukaan niin kiireelliselle?Kumpisärky pahempi hammassärky vai se pieleen mennyt hermosärky poiston jälkeen?

      • Viisureitapoistanut

        Ai kumpi pahempi: Hammassärky vai hermosärky?? Mietippä mistä hammassärky johtuu.. Oletko koskaan ajatellut että se tulehdus sieltä hampaasta lähtisi leviämään?? Oletkos koskaanajatellut myös että se hammassäryn aiheuttaja tulehdus pääsee pahimmillaan leviämään kaulalle (haittaa hitusen hengitystä) tai pahimmillaan sydänpussiin....? Että kumpi särky pahempi, ihan saat itse päättää.


    • hammasröntgen

      Varmaankin hammassärky,mutta mullahan ei ole kokemuksia,niistä hermosäryistä lukenut vaan,että ne vie hermot.Poistettu on tavallisia hampaita ne asettunut noin viikossa buranan kanssa.Selvä mää tilaan nukutusajan makso mitä makso.

      • hammasröntgen

        No nyt lähti siitä viisurista jo toinenkin reuna syödessä ei ole kipeä kun hammas ei voi ottaa ylähampaaseen kiinni kai sinne ne juuret jäi vai lähtiköhän ne jo edellisen reunan rikkimennessä?No mulla röntgen koko hampaisto kohta saa nähdä mitä ne tekee repiikö ne sieltä mitään vai seuraavatko vain?


    • Kivulia

      Te kellä oli kipua ja puutuneisuutta, lähtivätkö kivut?

    • Vastakoettu

      Oikealta puolelta lähti alaleuasta kaksi (oon yks niistä joilla on viisi viisaudenhammasa :S ) viisaudenhammasta eilen hammaskirurgin toimesta, puudutus lakkasi 8h toimenpiteen jälkeen ja oikea puoli alahuulesta on tunnoton (toistaiseksi) leuan kärkeen asti. Kirra sanoi että hermo meni poistettavien hampaiden välistä, Kertoi kyllä kaikki riskit tosi kattavasti ennen toimenpidettä. Tunto palautunee vuodessa jos palautuu. Tunsin operaation aikana "sähköiskun" juuri tuolla tunnottomalla alueella ja tunto hävisi siinä samassa. Kirurgi oli ajantasalla ja tajusi/tiesi että hermo ottaa väkisinkin vähän osumaa ja varoittikin että "nyt voi tuntua ilkeältä mutta ei voi mitään sillä hermo on näkyvissä ja irrotettavaa hammasta vasten." Ihan normaalia sinänsä sillä riski on olemassa kuten todettu.

      Ei oo enää erityisemmin kipeä (toki syön 800mg buranan, 500mg/30mg Panacodin ja antibiootin [V-Pen] kolmesti päivässä niinkuin reseptissä neuvotaan). Turvotus nousi yön aikana muttei pahasti ja turvotus on ulospäin niinkuin kuuluukin. Aamulla herätessä vähän jomotti mut ei mitenkään kauhean kivuliaasti. Tosiaan: Mulla etummainen viisuri oli kyljellään ja taempi kasvoi osittain edellä olevan juurien välistä, mut suoraan. Kontrolliaika 2vkon päästä ja kolme viisuria viidestä enää irrotettavana.

      Tsemppiä kaikille!

      • Anonyymi

        Miten tän kanssa kävi? Mulla on ihan sama ongelma nyt.


    • 37v

      Nyt 9kk leikkauksesta, leuka ja alaikenet tunnottomat, senhän nyt kestää mutta valtavat hermosäryt alkoivat viikko leikkauksesta, loppua ei näy. Kovat lääkkeet joista paljon haittoja mutta yhtäkään pilleriä ei väliin voi jättää, niin kovat tuskat. Valtavaan ahdistukseen siitä että jään tällaiseksi on omat lääkkeet. Kalliit on lääkkeet ja osatyökykyisenä leikkauksesta edelleen.

      • PidänköViisurini

        Otan osaa. Miksi leikkaus tehtiin, oliko sinulla ollut kipuja tms? Mitä lääkkeitä sinulle on määrätty? Minkälaista työviikkoa pystyt tekemään?

        Itselleni ehdotettiin tarkastuksen yhteydessä 1,5 vuotta sitten oikean alaleuan puolella (pääosin piilossa olevan) viisaudenhampaan poistamista. Kipuja ei ole ollut. Koska elämässä oli muutenkin ollut raskaita koettelemuksia, kieltäydyin tuolloin operaatiosta, jolloin hammaslääkäri totesi, että palataan seuraavan tarkastuksen yhteydessä uudelleen asiaan.

        Minulla on hampaissa todistetusti käyrät juuret ja pahoin pelkään, että minulle tulisi poistamisen jälkeen suurella todennäköisyydellä hermosärkyä tai muita ikäviä jälkiseuraamuksia. Hermosärystä on kokemusta erään onnettomuuden jäljiltä ja se vei kyllä voimat niin täysin, että samaa kurjuutta ei ihan hevillä halua kenellekään.

        Toivon todella, että hermosärkysi loppuu ja pääset myös lääkkeistäsi eroon.


    • hthtr

      kauheeta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1955
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1650
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe