OAJ palkitsee tavalliset

luokanopet

Jäikö OAJ:n palkankorotus tiedotuksessa mainitsematta miten 1.3.2008 korotus kohtelee tavallista ja kaksoiskelpoista luokanopettajaa?

Kaksoiskelpoinen saa nyt jo parempaa palkkaa ja
tosi demokraattista, että tulee vielä 1%:n korotus päälle.

OAJ keskittyi aikaisemmin kasvattamaan aineeopettajien ja luokanopettajien välistä
palkkaeroa. Hienoa, että saadaan luokan-opettajien välille myös sama homma.


Lainaus

http://www.kuntatyonantajat.fi/files/5E65FE456AF043BCB321FC5AC2C06830

" Kunnallisen opetushenkilöstön virka- ja työehtosopimuksen (OVTES 2007–2009)
1.3.2008 voimaan tulevat sopimusmuutokset
....
–   Peruskoulujen kaksoiskelpoiset luokanopettajat yhdistetään hinnoit-telutunnukseen 4 03 04 02 8. Ko. hinnoittelutunnuksen peruspalkkaa tarkistetaan lisäksi 1 prosentilla. Vastaava tarkistus tehdään tuntiopettajalle."

40

4671

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaksoiskelpo

      ehkä kaksoiskelpoiseksi kouluttautuminen on kenties aiheuttanut jotain ponnistelujakin? Niistäkö ei saisi palkita?
      Kuka tahansa luokanopettaja voi vaikkapa avoimessa yliopistossa kouluttautua vapaa-ajallaan kaksoiskelpoiseksi. Ja omalla kustannuksellaan, tietysti. Niin minäkin tein.

      • eikö vain

        Tämän takia opettajien turha haaveilla Tehy:n kaltaisesta solidaarisuudesta.

        Oikeana ja Hyvänä opena et voi kuvitella, että
        kaikki eivät voi tehdä tälläistä mestaritekoa.


        hiiskatti... ja nämä sitten opettavat suvaitsevaisuutta, toisten hyväksymistä ja solidaarisuutta meidän kaikkien lapsille !!


      • totta!

        Ja jos englantia opettavalla on takataskussaan myös vaikkapa tekniikan tohtorin paperit, niin pitäähän hänelle maksaa niistä ponnisteluista. Vaikka työn kannalta niistä ei mitää iloa ja apua olekaan.

        Jännemmäksi menee, kun väitöksiä on useampia, ihan sama mistä. Lisää prosentteja vaan ponnisteluista. Jne.

        Etkö ymmärrä, että palkka maksetaan tehdystä työstä? Oletko koskaan tehnyt työtä??


      • Kaksoiskelpoinen opettaja
        totta! kirjoitti:

        Ja jos englantia opettavalla on takataskussaan myös vaikkapa tekniikan tohtorin paperit, niin pitäähän hänelle maksaa niistä ponnisteluista. Vaikka työn kannalta niistä ei mitää iloa ja apua olekaan.

        Jännemmäksi menee, kun väitöksiä on useampia, ihan sama mistä. Lisää prosentteja vaan ponnisteluista. Jne.

        Etkö ymmärrä, että palkka maksetaan tehdystä työstä? Oletko koskaan tehnyt työtä??

        saamastani solidaarisuudesta.

        Kyllä. Ymmärrän palkan tulevan tehdystä työstä. Kyllä. Olen tehnyt työtä. 19-vuotiaasta asti, aluksi sivutoimisesti (lisäksi tietenkin kesät kesätöissä), eli yhteensä 28 lukuvuotta. Samanaikaisesti olen opiskellut kaksi opetusalan korkeakoulututkintoa kahdesta eri laitoksesta, saanut aineenopettajan kelpoisuuden, opiskellut luokanopettajan pätevyyteen vaadittavat lisäopinnot, opiskellut toisen aineenopettajapätevyyden. Loput ihan vaan harrastuksena.

        Jos väität, etteivät aineenopettajaopinnot lisää opetettavan aineen osaamista, miksi sitten kenenkään pitäisi opiskella yhtään mitään?


      • arvatenkin
        Kaksoiskelpoinen opettaja kirjoitti:

        saamastani solidaarisuudesta.

        Kyllä. Ymmärrän palkan tulevan tehdystä työstä. Kyllä. Olen tehnyt työtä. 19-vuotiaasta asti, aluksi sivutoimisesti (lisäksi tietenkin kesät kesätöissä), eli yhteensä 28 lukuvuotta. Samanaikaisesti olen opiskellut kaksi opetusalan korkeakoulututkintoa kahdesta eri laitoksesta, saanut aineenopettajan kelpoisuuden, opiskellut luokanopettajan pätevyyteen vaadittavat lisäopinnot, opiskellut toisen aineenopettajapätevyyden. Loput ihan vaan harrastuksena.

        Jos väität, etteivät aineenopettajaopinnot lisää opetettavan aineen osaamista, miksi sitten kenenkään pitäisi opiskella yhtään mitään?

        Anna kun arvaan.... aineopinnot kielestä...
        :-)


      • Kaksoiskelpoinen opettaja
        arvatenkin kirjoitti:

        Anna kun arvaan.... aineopinnot kielestä...
        :-)

        ei sinne päinkään.


    • OKL-opiskelija

      Seuraavassa kohdassahan luki näin:

      "–   Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneen perus-/lukio-opetuksen kelpoisen peruskoulun luokanopettajan, erityisopetuksen opettajien ja lehtorin peruspalkkaa sekä lukion ja aikuislukion lehtorin peruspalkkaa tarkistetaan 1 prosentilla. Vastaavat tarkistukset tehdään tuntiopettajille."

      Kyllä minusta on aivan oikein, että jos joku viitsii opiskella kaksoiskelposuuden, niin siitä palkitaan.

      Se on edelleen typerää, että aineenopettajan työtä tekevä kaksoipätevä saa kuitenkin noin 60e kuussa vähemmän palkkaa, kuin tismalleen samaa työtä tekevä ainelaitokselta valmistunut.

      Minulle tuo numerosarja ei kerro mitään, toivottavasti se tarkoittaisi että tämä ero kuroutuisi.

      • tieto isku

        Kaikilla ei ole sitä korkeampaa korkeakoulututkintoa, vaikka tekevät sitä samaa työtä.

        Puhutaan vanhan opettajakoulutuksen ihmisistä. Ne jotka ovat opettaneet äitiäsi jo aikoinaan. Heillä on luokat ja virat jne. Pitkä työura
        takana. Valmiita kaatopaikalle ?? sinun ja ilmeisesti liitonkin mielestä

        Huh ja tällä yleissivistyksellä tulee vielä opettajia.


      • OKL-opiskelija
        tieto isku kirjoitti:

        Kaikilla ei ole sitä korkeampaa korkeakoulututkintoa, vaikka tekevät sitä samaa työtä.

        Puhutaan vanhan opettajakoulutuksen ihmisistä. Ne jotka ovat opettaneet äitiäsi jo aikoinaan. Heillä on luokat ja virat jne. Pitkä työura
        takana. Valmiita kaatopaikalle ?? sinun ja ilmeisesti liitonkin mielestä

        Huh ja tällä yleissivistyksellä tulee vielä opettajia.

        Yleissivistyksestä nyt ei kerro juuri mitään se, jos ensimmäisenä ei muista sitä että yli 35 vuotta sitten luokanopettajan tutkinto oli erilainen. Oletko itse hyvin kartalla nykyisestä KM-tutkinnosta, voisiko joku pyöritellä päätään sinun kohdallasi, että miten voi olla tuollainen opettaja joka ei tiedä nykyisestä, 37 vuotta vallinneesta koulutuksesta?

        Te vanhamuotoiset ette ole maistereita, eikös vain? Minusta on oikein, että koulutuksesta maksetaan. Miksi et ole kaikkien näiden vuosien aikana kouluttautunut maisteriksi?


        Opettajankoulutus muuttui yliopistokselliseksi muistaakseni joskus vuonna 1970. Jos laskeskelee, niin taitaa suurin osa näistä tämän vanhan koulutuksen käyneistä jo olla eläkkeellä tai sinne siirtymässä aika pian, lähempänä 60 ikävuotta ovat kuitenkin. Laskinko oikein?


        Jos minä opiskelen 5 vuotta yliopistossa ja teen aineopettajapätevyyden luokanopettajapätevyyden lisäksi, lähtöpalkkani on 1. kalleusluokka-aluella 2361e, tavan luokanopettajalla 2237 (OAJ palkkataulukot, 1.10.-07 lukien)

        Saan siis kaksoispätevyydestä 124e/kk enemmän palkkaa kuin tavalliset luokanopettajat, mikä on mielestäni kohtuullista.

        Kuitenkin jos olisin valinnut meneväni englannin laitokselle ja tekisin FM- tutkinnon sivuaineena pedagogiset yms, lähtöpalkkani olisi 1. kalleusluokkassa 2416, mikä on 55e kuussa enemmän kuin kaksoispätevällä luokanopettajalla.

        Tämä ero on aika pieni, enkä viitsi siitä russuttaa, vaikka tuossakin on toki 55e liikaa, jos prikulleen samoja töitä englannin aineeopettajana tekee.

        Mutta kaatopaikalle en tokikaan ole vanhamuotoisen koulutuksen käyneitä ihmisiä heivaamassa, miksi noin kuvittelet? Jos kaksoispätevien palkkoja nostetaan syystä, miten se on sinulta pois?

        Ja eikös tällä sivustolla juuri joku kehunut, miten kerryttää mukavat kuukausitulot, koska kerää sellaisia lisiä yms joita me uudet opettajat emme enää saa?

        Ja niin, äitykkä on jo itsekin lähellä eläke-ikää, että taitaa äidin kansakouluopet olla jo muualla kuin tässä maailmassa.


      • Kieltenope
        OKL-opiskelija kirjoitti:

        Yleissivistyksestä nyt ei kerro juuri mitään se, jos ensimmäisenä ei muista sitä että yli 35 vuotta sitten luokanopettajan tutkinto oli erilainen. Oletko itse hyvin kartalla nykyisestä KM-tutkinnosta, voisiko joku pyöritellä päätään sinun kohdallasi, että miten voi olla tuollainen opettaja joka ei tiedä nykyisestä, 37 vuotta vallinneesta koulutuksesta?

        Te vanhamuotoiset ette ole maistereita, eikös vain? Minusta on oikein, että koulutuksesta maksetaan. Miksi et ole kaikkien näiden vuosien aikana kouluttautunut maisteriksi?


        Opettajankoulutus muuttui yliopistokselliseksi muistaakseni joskus vuonna 1970. Jos laskeskelee, niin taitaa suurin osa näistä tämän vanhan koulutuksen käyneistä jo olla eläkkeellä tai sinne siirtymässä aika pian, lähempänä 60 ikävuotta ovat kuitenkin. Laskinko oikein?


        Jos minä opiskelen 5 vuotta yliopistossa ja teen aineopettajapätevyyden luokanopettajapätevyyden lisäksi, lähtöpalkkani on 1. kalleusluokka-aluella 2361e, tavan luokanopettajalla 2237 (OAJ palkkataulukot, 1.10.-07 lukien)

        Saan siis kaksoispätevyydestä 124e/kk enemmän palkkaa kuin tavalliset luokanopettajat, mikä on mielestäni kohtuullista.

        Kuitenkin jos olisin valinnut meneväni englannin laitokselle ja tekisin FM- tutkinnon sivuaineena pedagogiset yms, lähtöpalkkani olisi 1. kalleusluokkassa 2416, mikä on 55e kuussa enemmän kuin kaksoispätevällä luokanopettajalla.

        Tämä ero on aika pieni, enkä viitsi siitä russuttaa, vaikka tuossakin on toki 55e liikaa, jos prikulleen samoja töitä englannin aineeopettajana tekee.

        Mutta kaatopaikalle en tokikaan ole vanhamuotoisen koulutuksen käyneitä ihmisiä heivaamassa, miksi noin kuvittelet? Jos kaksoispätevien palkkoja nostetaan syystä, miten se on sinulta pois?

        Ja eikös tällä sivustolla juuri joku kehunut, miten kerryttää mukavat kuukausitulot, koska kerää sellaisia lisiä yms joita me uudet opettajat emme enää saa?

        Ja niin, äitykkä on jo itsekin lähellä eläke-ikää, että taitaa äidin kansakouluopet olla jo muualla kuin tässä maailmassa.

        Tosi ihanaa, että minä ent. laudaturin pää- ja "sivu"kielestäni suorittanut, pedagogiset sivuaineena suorittanut jne. saan vain 55 euroa enemmän kuin ns. kaksoiskelpoinen luokanopettaja... Kyllä kouluttautuminen kannattaa!


      • olekin
        Kieltenope kirjoitti:

        Tosi ihanaa, että minä ent. laudaturin pää- ja "sivu"kielestäni suorittanut, pedagogiset sivuaineena suorittanut jne. saan vain 55 euroa enemmän kuin ns. kaksoiskelpoinen luokanopettaja... Kyllä kouluttautuminen kannattaa!

        Nämä kaksoikelpoiset luokanopet ovat ala-asteella
        hommissa ja suurin osa pysyy siellä.

        Saavat pröystäillä alakoulun puolella. Silti
        opettavat samoja asioita kun tavallliset luokanopet, tosin eri palkalla.....


      • OKL-opiskelija
        olekin kirjoitti:

        Nämä kaksoikelpoiset luokanopet ovat ala-asteella
        hommissa ja suurin osa pysyy siellä.

        Saavat pröystäillä alakoulun puolella. Silti
        opettavat samoja asioita kun tavallliset luokanopet, tosin eri palkalla.....

        Eihän meitä estä mikään opettamasta yläkoulussa, tosin itse koen olevani enemmän erikoistunut alakoulun opettajaksi tutkintoni vuoksi.

        Ei siinä ole mitään pröystäiltävää.

        Minulla on kyllä vielä eri tilanne kuin muilla, sillä minusta tulee englanninkielinen luokanopettaja ja tein aineeopettajapätevyyden siksi, että toki saan lisää palkkaa, mutta myös sen vuoksi että osaisin ja ymmärtäisin kieltä paremmin. CLIL-opetuksen lisäksi voin siis antaa formaaleja englannintunteja.

        Tokikaan ei voi sitten tietää, että mihin töihin tulevaisuudessa päätyy, onko suomen- vai englannin kielinen luokka opetettavana, vai onko ihan vain aineenopettajana vai näiden yhdistelmä.
        Tai joku ihan muukin ala.

        Joka tapauksessa on aivan oikein, että minä tulen saamaan enemmän palkkaa, koska opiskelen enemmän kuin monet opiskelukaverini, opintoviikkoja tule olemaan noin 190.


      • oikein tääkin
        OKL-opiskelija kirjoitti:

        Eihän meitä estä mikään opettamasta yläkoulussa, tosin itse koen olevani enemmän erikoistunut alakoulun opettajaksi tutkintoni vuoksi.

        Ei siinä ole mitään pröystäiltävää.

        Minulla on kyllä vielä eri tilanne kuin muilla, sillä minusta tulee englanninkielinen luokanopettaja ja tein aineeopettajapätevyyden siksi, että toki saan lisää palkkaa, mutta myös sen vuoksi että osaisin ja ymmärtäisin kieltä paremmin. CLIL-opetuksen lisäksi voin siis antaa formaaleja englannintunteja.

        Tokikaan ei voi sitten tietää, että mihin töihin tulevaisuudessa päätyy, onko suomen- vai englannin kielinen luokka opetettavana, vai onko ihan vain aineenopettajana vai näiden yhdistelmä.
        Tai joku ihan muukin ala.

        Joka tapauksessa on aivan oikein, että minä tulen saamaan enemmän palkkaa, koska opiskelen enemmän kuin monet opiskelukaverini, opintoviikkoja tule olemaan noin 190.

        Eikö sitten ole oikein se, että minä saan parempaa palkkaa kuin sinä, koska olen opiskellut kahdesta opetettavastani aineesta ns. laudaturit ja kolmannesta cumun? (Ja tietysti ne pedag.)


      • OKL-opiskelija
        oikein tääkin kirjoitti:

        Eikö sitten ole oikein se, että minä saan parempaa palkkaa kuin sinä, koska olen opiskellut kahdesta opetettavastani aineesta ns. laudaturit ja kolmannesta cumun? (Ja tietysti ne pedag.)

        Voisinhan minäkin opiskella laudaturiin asti englannissa sen 35 filologiaa ja 35 Juliet-ohjelman lisäksi, eihän minuakaan mikään estä, mutta se ei kannata eikä kiinnosta ainakaan tällä erää.

        Kyse on mielestäni tässä siitä, että jos luokanopettajalla on aineenopettajan pätevyys, hän saisi aineenopettajan palkkaa, ja minusta tuo palkkaero aineenopettajiin on ihan kohtuullinen. Sama työ ja samat opetustunnit voi hyvinkin olla.

        Miten muuten on, jos joku on tehnyt lisurin tai väitellyt, mutta on edelleen perusopetuksessa töissä? Saako hän eri palkkaa?


      • sopaa
        OKL-opiskelija kirjoitti:

        Voisinhan minäkin opiskella laudaturiin asti englannissa sen 35 filologiaa ja 35 Juliet-ohjelman lisäksi, eihän minuakaan mikään estä, mutta se ei kannata eikä kiinnosta ainakaan tällä erää.

        Kyse on mielestäni tässä siitä, että jos luokanopettajalla on aineenopettajan pätevyys, hän saisi aineenopettajan palkkaa, ja minusta tuo palkkaero aineenopettajiin on ihan kohtuullinen. Sama työ ja samat opetustunnit voi hyvinkin olla.

        Miten muuten on, jos joku on tehnyt lisurin tai väitellyt, mutta on edelleen perusopetuksessa töissä? Saako hän eri palkkaa?

        opetatte 6 luokan hormonihöyryisille pojille, jotka ovat tosi motivoituneita ja valmiita vastaanottaa kaiken... hienoista opinnoistanne huolimatta.

        Normaali luokanope vääntää naapuriluokassa sitä samaa sopaa omalle, myös 30 päiselle porukalle.


      • Virkaa?
        OKL-opiskelija kirjoitti:

        Voisinhan minäkin opiskella laudaturiin asti englannissa sen 35 filologiaa ja 35 Juliet-ohjelman lisäksi, eihän minuakaan mikään estä, mutta se ei kannata eikä kiinnosta ainakaan tällä erää.

        Kyse on mielestäni tässä siitä, että jos luokanopettajalla on aineenopettajan pätevyys, hän saisi aineenopettajan palkkaa, ja minusta tuo palkkaero aineenopettajiin on ihan kohtuullinen. Sama työ ja samat opetustunnit voi hyvinkin olla.

        Miten muuten on, jos joku on tehnyt lisurin tai väitellyt, mutta on edelleen perusopetuksessa töissä? Saako hän eri palkkaa?

        Voiko kaksoiskelpoisen luokanopettajan valita aineenopettajan virkaan, vaikka opetettavassa aineessa on vain 35 ov. opinnot?


      • OKL-opiskelija
        Virkaa? kirjoitti:

        Voiko kaksoiskelpoisen luokanopettajan valita aineenopettajan virkaan, vaikka opetettavassa aineessa on vain 35 ov. opinnot?

        kyllä.
        Onhan aineenopettajakin pätevä opettamaan cumun sivuainettaan, ihan samalla tavalla kaksoispätevä luokanopettaja on.

        Esim. kaksoispätevä luokanopettaja vaikkapa matematiikassa tai musiikissa on aivan yhtä pätevä pätevä virkaan muodollisesti, kuin ainelaitokselta valmistunut.

        Kielissä harvemmin haetaan peruskouluihin opettajaa, joka opettaa vain yhtä kieltä, eikö vain? Joskus kuulee puhuttava, että kaksoispäteviä haluttaisiin yläkoulun aineenopettajien virkoihin, koska he tulevat kunnalle halvemmaksi. Kuitenkin ero on se noin 50e kuussa, että en usko että siitä mikään kunta kovin paljoa hyötyy.


        Itseäni kyllä yläkoulun puolelle meno ei edes innosta, mutta alakoulun enkunopetus kiinnostaa sitäkin enemmän, siihen koen saavani aivan nappikoulutuksen.


      • opettaja minäkin
        OKL-opiskelija kirjoitti:

        kyllä.
        Onhan aineenopettajakin pätevä opettamaan cumun sivuainettaan, ihan samalla tavalla kaksoispätevä luokanopettaja on.

        Esim. kaksoispätevä luokanopettaja vaikkapa matematiikassa tai musiikissa on aivan yhtä pätevä pätevä virkaan muodollisesti, kuin ainelaitokselta valmistunut.

        Kielissä harvemmin haetaan peruskouluihin opettajaa, joka opettaa vain yhtä kieltä, eikö vain? Joskus kuulee puhuttava, että kaksoispäteviä haluttaisiin yläkoulun aineenopettajien virkoihin, koska he tulevat kunnalle halvemmaksi. Kuitenkin ero on se noin 50e kuussa, että en usko että siitä mikään kunta kovin paljoa hyötyy.


        Itseäni kyllä yläkoulun puolelle meno ei edes innosta, mutta alakoulun enkunopetus kiinnostaa sitäkin enemmän, siihen koen saavani aivan nappikoulutuksen.

        Käsittääkseni virkaan valittavalla pitää olla ollut pääaineena se virassa edellytettävä aine. Eli sivuaineella ei voi saada virkaa. Kaksoispätevät luokanopettajat, joilla on 35 opintoviikkoa jostain yläkoulussa opetettavasta aineesta, ei siis minun käsitykseni mukaan voi hakea virkaa tuon aineen kautta.


      • OKL-opiskelija
        opettaja minäkin kirjoitti:

        Käsittääkseni virkaan valittavalla pitää olla ollut pääaineena se virassa edellytettävä aine. Eli sivuaineella ei voi saada virkaa. Kaksoispätevät luokanopettajat, joilla on 35 opintoviikkoa jostain yläkoulussa opetettavasta aineesta, ei siis minun käsitykseni mukaan voi hakea virkaa tuon aineen kautta.

        Juu, en mene laittamaan päätäni pantiksi kyllä.

        Pitääpä tarkistaa tuo.

        Vähän hassua kyllä olisi, jos olisi pätevyys opettaa jollakin asteella, mutta virkaa ei voisi saada...


      • Nimetön
        OKL-opiskelija kirjoitti:

        Eihän meitä estä mikään opettamasta yläkoulussa, tosin itse koen olevani enemmän erikoistunut alakoulun opettajaksi tutkintoni vuoksi.

        Ei siinä ole mitään pröystäiltävää.

        Minulla on kyllä vielä eri tilanne kuin muilla, sillä minusta tulee englanninkielinen luokanopettaja ja tein aineeopettajapätevyyden siksi, että toki saan lisää palkkaa, mutta myös sen vuoksi että osaisin ja ymmärtäisin kieltä paremmin. CLIL-opetuksen lisäksi voin siis antaa formaaleja englannintunteja.

        Tokikaan ei voi sitten tietää, että mihin töihin tulevaisuudessa päätyy, onko suomen- vai englannin kielinen luokka opetettavana, vai onko ihan vain aineenopettajana vai näiden yhdistelmä.
        Tai joku ihan muukin ala.

        Joka tapauksessa on aivan oikein, että minä tulen saamaan enemmän palkkaa, koska opiskelen enemmän kuin monet opiskelukaverini, opintoviikkoja tule olemaan noin 190.

        Alakouluun alempi palkka. Perustelu: okl-opiskelija ei osaa edes kirjoittaa.
        Englanninkielinen - englannin kielinen,
        tulee olemaan - on

        Pyhä sylyvi!


      • Nimetön
        Virkaa? kirjoitti:

        Voiko kaksoiskelpoisen luokanopettajan valita aineenopettajan virkaan, vaikka opetettavassa aineessa on vain 35 ov. opinnot?

        Vaatimuksena on laudatur-opinnot!!!! Tietysti!!!


      • luokanopettaja
        OKL-opiskelija kirjoitti:

        Eihän meitä estä mikään opettamasta yläkoulussa, tosin itse koen olevani enemmän erikoistunut alakoulun opettajaksi tutkintoni vuoksi.

        Ei siinä ole mitään pröystäiltävää.

        Minulla on kyllä vielä eri tilanne kuin muilla, sillä minusta tulee englanninkielinen luokanopettaja ja tein aineeopettajapätevyyden siksi, että toki saan lisää palkkaa, mutta myös sen vuoksi että osaisin ja ymmärtäisin kieltä paremmin. CLIL-opetuksen lisäksi voin siis antaa formaaleja englannintunteja.

        Tokikaan ei voi sitten tietää, että mihin töihin tulevaisuudessa päätyy, onko suomen- vai englannin kielinen luokka opetettavana, vai onko ihan vain aineenopettajana vai näiden yhdistelmä.
        Tai joku ihan muukin ala.

        Joka tapauksessa on aivan oikein, että minä tulen saamaan enemmän palkkaa, koska opiskelen enemmän kuin monet opiskelukaverini, opintoviikkoja tule olemaan noin 190.

        "minusta tulee englanninkielinen luokanopettaja"
        Minä kyllä olen ihan suomenkielinen luokanopettaja, vaikka opettaisinkin osan tunneista englanniksi.

        "suomen- vai englannin kielinen luokka opetettavana"
        Luokka ei ole minkään kielinen, mutta luokkaa voidaan opettaa eri kielillä.

        "Eihän meitä estä mikään opettamasta yläkoulussa"
        Toivottavasti esteeksi tulee pätevämmän eli aineenopettajan valinta yläkoulun opettajaksi.

        Hienoa sinänsä, että luokanopettajatkin opiskelevat jostakin alaluokkilla opetettavasta oppiaineesta 35 ov:a, katson kuitenkin heidän pätevöityvän vain alaluokkien opettamiseen. Murkkuikäisten ajattelu ja siten myös tapa oppia on niin erilainen kuin nuorempien oppilaiden. Tuo pätevyys opettaa nuorempia oppilaita ei ole itsessään yhtään sen vähäisempää kuin aineenopettajien pätevyys opettaa yläluokkia.


      • OKL-opiskelija
        luokanopettaja kirjoitti:

        "minusta tulee englanninkielinen luokanopettaja"
        Minä kyllä olen ihan suomenkielinen luokanopettaja, vaikka opettaisinkin osan tunneista englanniksi.

        "suomen- vai englannin kielinen luokka opetettavana"
        Luokka ei ole minkään kielinen, mutta luokkaa voidaan opettaa eri kielillä.

        "Eihän meitä estä mikään opettamasta yläkoulussa"
        Toivottavasti esteeksi tulee pätevämmän eli aineenopettajan valinta yläkoulun opettajaksi.

        Hienoa sinänsä, että luokanopettajatkin opiskelevat jostakin alaluokkilla opetettavasta oppiaineesta 35 ov:a, katson kuitenkin heidän pätevöityvän vain alaluokkien opettamiseen. Murkkuikäisten ajattelu ja siten myös tapa oppia on niin erilainen kuin nuorempien oppilaiden. Tuo pätevyys opettaa nuorempia oppilaita ei ole itsessään yhtään sen vähäisempää kuin aineenopettajien pätevyys opettaa yläluokkia.

        Vastaan ensin tähän viestiin:
        " Alakouluun alempi palkka. Perustelu: okl-opiskelija ei osaa edes kirjoittaa.
        Englanninkielinen - englannin kielinen,
        tulee olemaan - on

        Pyhä sylyvi!"

        Olet itseasiassa väärässä tuossa "englanninkielinen"- sanassa. Googlaapa, se on juurikin noin miten kirjoitin.

        Ja tuo "tulee olemaan - on" öö, mihinkähän kohtaan viittaat tällä? Vai tarkoititko, että korvaan sanan "ovat" usein sanalla "on"? Sitä kyllä teen, se on puhekielistä mutta onneksi olemme suomi24- palstalla. Omassa kirjoituksessasikin on korjaamisen varaa. Onko se niin, että kun argumentit loppuvat, ruvetaan vääntämään tikusta asiaa? :) Käytätkö itse aina "ovat" sanaa tai vaikkapa "me tuleMME" eikä "me tullaan" ?


        Ja sitten tähän viestiin, johon merkitsin vastaavani.

        "Minä kyllä olen ihan suomenkielinen luokanopettaja, vaikka opettaisinkin osan tunneista englanniksi. "

        -Jos opetat luokkaa aina englanniksi, olet minusta englanninkielinen luokanopettaja. Toki CLIL-tuntien määrä vaihtelee.


        "Luokka ei ole minkään kielinen, mutta luokkaa voidaan opettaa eri kielillä"

        Saivartelet. Luokka tilana tokikaan ei ole minkään kielinen, mutta lapset siellä ovat. Puhutko itse aina luokan OPPILAISTA? Minusta on ihan tavallista puhua "luokasta" tarkoittaen luokan oppilaita.

        "Toivottavasti esteeksi tulee pätevämmän eli aineenopettajan valinta yläkoulun opettajaksi."

        Kuten sanoin, yläaste ei edes kiinnosta. Alakouluun olen periaatteessa pätevämpi opettamaan formaaleja enkuntunteja, joten sinne tulen pyrkimään.

        " Tuo pätevyys opettaa nuorempia oppilaita ei ole itsessään yhtään sen vähäisempää kuin aineenopettajien pätevyys opettaa yläluokkia."

        Samaa mieltä.


      • estää työantajan
        OKL-opiskelija kirjoitti:

        Eihän meitä estä mikään opettamasta yläkoulussa, tosin itse koen olevani enemmän erikoistunut alakoulun opettajaksi tutkintoni vuoksi.

        Ei siinä ole mitään pröystäiltävää.

        Minulla on kyllä vielä eri tilanne kuin muilla, sillä minusta tulee englanninkielinen luokanopettaja ja tein aineeopettajapätevyyden siksi, että toki saan lisää palkkaa, mutta myös sen vuoksi että osaisin ja ymmärtäisin kieltä paremmin. CLIL-opetuksen lisäksi voin siis antaa formaaleja englannintunteja.

        Tokikaan ei voi sitten tietää, että mihin töihin tulevaisuudessa päätyy, onko suomen- vai englannin kielinen luokka opetettavana, vai onko ihan vain aineenopettajana vai näiden yhdistelmä.
        Tai joku ihan muukin ala.

        Joka tapauksessa on aivan oikein, että minä tulen saamaan enemmän palkkaa, koska opiskelen enemmän kuin monet opiskelukaverini, opintoviikkoja tule olemaan noin 190.

        käsitys todellisesta pätevyydestä. Ottavat kyllä useimmiten pääaineopiskelijan opettamaan yläkouluun. Yhtenäiskoulussa voi tilanne on hieman toinen, ei silti ratkaisevasti. Todellinen osaaminen yleensä ratkaisee, tietojen laajuus ja syvyys. Se on pääaineopiskelijalle yleensä parempi.


      • niin että
        OKL-opiskelija kirjoitti:

        kyllä.
        Onhan aineenopettajakin pätevä opettamaan cumun sivuainettaan, ihan samalla tavalla kaksoispätevä luokanopettaja on.

        Esim. kaksoispätevä luokanopettaja vaikkapa matematiikassa tai musiikissa on aivan yhtä pätevä pätevä virkaan muodollisesti, kuin ainelaitokselta valmistunut.

        Kielissä harvemmin haetaan peruskouluihin opettajaa, joka opettaa vain yhtä kieltä, eikö vain? Joskus kuulee puhuttava, että kaksoispäteviä haluttaisiin yläkoulun aineenopettajien virkoihin, koska he tulevat kunnalle halvemmaksi. Kuitenkin ero on se noin 50e kuussa, että en usko että siitä mikään kunta kovin paljoa hyötyy.


        Itseäni kyllä yläkoulun puolelle meno ei edes innosta, mutta alakoulun enkunopetus kiinnostaa sitäkin enemmän, siihen koen saavani aivan nappikoulutuksen.

        kaksoispätevyyden omaavia otetaan yläkoulun puolelle opettamaan niitä tunteja joita aineenopettajat ei jaksa enää ylitunteina vetää. Näin meidän yhtenäiskoulussa on asia.


      • OKL-opiskelija
        estää työantajan kirjoitti:

        käsitys todellisesta pätevyydestä. Ottavat kyllä useimmiten pääaineopiskelijan opettamaan yläkouluun. Yhtenäiskoulussa voi tilanne on hieman toinen, ei silti ratkaisevasti. Todellinen osaaminen yleensä ratkaisee, tietojen laajuus ja syvyys. Se on pääaineopiskelijalle yleensä parempi.

        paljon pääaineopiskelijasta ;)

        Yhtään leuhottamatta voin sanoa, että minä ja muutama muu OKL:n puolella sivuaineopintoja kieltenlaitoksella tekevä ei jää kyllä yhtään pääaineopiskelijoiden varjoon, etenkin ääntämisen suhteen taitaa olla päinvastoin. Tenteistäkin kyllä saamme nelosia ja vitosia, että lähtökohtaisesti ainakaan on turha teilata pääaineopiskelijoita ja enkun sivuaineopiskelijoita taidoissaan. Filologiasta he toki aikanaan saavat syvemmän ymmärryksen ja osaamisen, mutta meillä on taas pedagogisesti enemmän taitoja..
        joten jälleen kerran, riippuu kovasti henkilöstä itsestään, persoonasta, luokasta jne plaaplaa.


      • apua
        OKL-opiskelija kirjoitti:

        paljon pääaineopiskelijasta ;)

        Yhtään leuhottamatta voin sanoa, että minä ja muutama muu OKL:n puolella sivuaineopintoja kieltenlaitoksella tekevä ei jää kyllä yhtään pääaineopiskelijoiden varjoon, etenkin ääntämisen suhteen taitaa olla päinvastoin. Tenteistäkin kyllä saamme nelosia ja vitosia, että lähtökohtaisesti ainakaan on turha teilata pääaineopiskelijoita ja enkun sivuaineopiskelijoita taidoissaan. Filologiasta he toki aikanaan saavat syvemmän ymmärryksen ja osaamisen, mutta meillä on taas pedagogisesti enemmän taitoja..
        joten jälleen kerran, riippuu kovasti henkilöstä itsestään, persoonasta, luokasta jne plaaplaa.

        Olen nähnyt jopa koulutustilaisuuksia järjestettävän aiheesta Opettajan terve ja epäterve narsismi.


      • oli..
        apua kirjoitti:

        Olen nähnyt jopa koulutustilaisuuksia järjestettävän aiheesta Opettajan terve ja epäterve narsismi.

        narsismia?

        Näin ulkopuolisen silmin OKL-opiskelija sanoi monta järkevää kommenttia tässä ketjussa. Minusta on ihan OK sanoa, jos osaa esimerkiksi ääntää hyvin jotain kieltä tai vaikka uida nopeasti.

        Kaltaisesti ihmiset ovat syypää siihen, että suomalaiset kärsivät kollektiivisesti huonosta itsetunnosta, siis tarpeettomasta itsensä aliarvioimisesta. Minustakin nöyryys on kauniimpaa kuin ylpeys, mutta en kyllä tämän opiskelijan kommentissa mitään epätervettä ylpeyttä havainnut.

        P.S. Monesko keskustelu tämä on, jossa hyökkäät OKL-opiskelijan kimppuun? Itsekin olen aineenopettaja, mutta en jaksa tähän lapselliseen sotaan lähteä mukaan. Minusta kaikille on kentällä tilaus, luokanopettajille, kaksoispäteville ja aineenopettajille. Turha täällä internetissä on riidellä sillä se ei a) hyödytä ketään tai mitään b) oikeassa elämässä aineen- ja luokanopettajat tekevät sulassa sovussa töitä.


      • sinustaaa
        OKL-opiskelija kirjoitti:

        paljon pääaineopiskelijasta ;)

        Yhtään leuhottamatta voin sanoa, että minä ja muutama muu OKL:n puolella sivuaineopintoja kieltenlaitoksella tekevä ei jää kyllä yhtään pääaineopiskelijoiden varjoon, etenkin ääntämisen suhteen taitaa olla päinvastoin. Tenteistäkin kyllä saamme nelosia ja vitosia, että lähtökohtaisesti ainakaan on turha teilata pääaineopiskelijoita ja enkun sivuaineopiskelijoita taidoissaan. Filologiasta he toki aikanaan saavat syvemmän ymmärryksen ja osaamisen, mutta meillä on taas pedagogisesti enemmän taitoja..
        joten jälleen kerran, riippuu kovasti henkilöstä itsestään, persoonasta, luokasta jne plaaplaa.

        ei tule opettajaa alakouluun.

        Pysy yläkoulun puolella tai jää
        tutkijaksi sinne "OKL":n puolelle.

        Alkaa olla niin tieteellistä ja hienoa.

        Onneksi kasvatusta ei opita.


      • näkyi jo ensimmäisessä virk...
        oli.. kirjoitti:

        narsismia?

        Näin ulkopuolisen silmin OKL-opiskelija sanoi monta järkevää kommenttia tässä ketjussa. Minusta on ihan OK sanoa, jos osaa esimerkiksi ääntää hyvin jotain kieltä tai vaikka uida nopeasti.

        Kaltaisesti ihmiset ovat syypää siihen, että suomalaiset kärsivät kollektiivisesti huonosta itsetunnosta, siis tarpeettomasta itsensä aliarvioimisesta. Minustakin nöyryys on kauniimpaa kuin ylpeys, mutta en kyllä tämän opiskelijan kommentissa mitään epätervettä ylpeyttä havainnut.

        P.S. Monesko keskustelu tämä on, jossa hyökkäät OKL-opiskelijan kimppuun? Itsekin olen aineenopettaja, mutta en jaksa tähän lapselliseen sotaan lähteä mukaan. Minusta kaikille on kentällä tilaus, luokanopettajille, kaksoispäteville ja aineenopettajille. Turha täällä internetissä on riidellä sillä se ei a) hyödytä ketään tai mitään b) oikeassa elämässä aineen- ja luokanopettajat tekevät sulassa sovussa töitä.

        ..."minusta ja muutamista..."

        Näinhän tällä nimimerkillä on tapana nähdä maailma (minä olen pätevä, minä osaan, minä en arvosta sinua). Tuollaista asennetta kutsutaan myös narsismiksi.


      • .....
        sinustaaa kirjoitti:

        ei tule opettajaa alakouluun.

        Pysy yläkoulun puolella tai jää
        tutkijaksi sinne "OKL":n puolelle.

        Alkaa olla niin tieteellistä ja hienoa.

        Onneksi kasvatusta ei opita.

        taida olla opetusalalla. Ei kyseisessä viestissä ollut mitään tieteellistä ja hienoa opettajille. Ihan käyttökieltä.


      • kohdin
        näkyi jo ensimmäisessä virk... kirjoitti:

        ..."minusta ja muutamista..."

        Näinhän tällä nimimerkillä on tapana nähdä maailma (minä olen pätevä, minä osaan, minä en arvosta sinua). Tuollaista asennetta kutsutaan myös narsismiksi.

        siinä oli luettavissa "minä en arvosta sinua"?
        Ja mitä pahaa on sanoa ääneen, jos osaa? Eihän se sinun osaamistasi eliminoi.

        Kummallista porukkaa täällä.


      • aikaa seuranneena
        kohdin kirjoitti:

        siinä oli luettavissa "minä en arvosta sinua"?
        Ja mitä pahaa on sanoa ääneen, jos osaa? Eihän se sinun osaamistasi eliminoi.

        Kummallista porukkaa täällä.

        ei voi olla huomaamatta yhden nimimerkin kirjoitusten linjaa. Tuo arvostamattomuus oli saman nimimerkin toisesta kirjoituksesta, jossa hän suorin sanoin tyrmää toisen henkilön mielipiteet, oikeuden lausua mitään ko. asiasta ja napakasti ilmoittaa, että hän ei arvosta tuota toista kirjoittajaa lainkaan. Minusta puheena olevan nimimerkin toiminnassa on narsistisia piirteitä, joihin ei voi olla kiinnittämättä huomiota.


      • skills
        ..... kirjoitti:

        taida olla opetusalalla. Ei kyseisessä viestissä ollut mitään tieteellistä ja hienoa opettajille. Ihan käyttökieltä.

        on tärkeä jokaiselle kielen opettajlle.

        Niitä opetetaan ihan yliopistossa.

        Eikö opetetakin?


      • :-)
        aikaa seuranneena kirjoitti:

        ei voi olla huomaamatta yhden nimimerkin kirjoitusten linjaa. Tuo arvostamattomuus oli saman nimimerkin toisesta kirjoituksesta, jossa hän suorin sanoin tyrmää toisen henkilön mielipiteet, oikeuden lausua mitään ko. asiasta ja napakasti ilmoittaa, että hän ei arvosta tuota toista kirjoittajaa lainkaan. Minusta puheena olevan nimimerkin toiminnassa on narsistisia piirteitä, joihin ei voi olla kiinnittämättä huomiota.

        Tähän asti se viimeinen keino keskustelussa on ollut väittää toista katkeraksi :-) Nyt, kun uusi muotisana on tullut, puhutaankin narsistista :-))

        Mikä seuraavaksi??? ;-)


      • narsismia
        aikaa seuranneena kirjoitti:

        ei voi olla huomaamatta yhden nimimerkin kirjoitusten linjaa. Tuo arvostamattomuus oli saman nimimerkin toisesta kirjoituksesta, jossa hän suorin sanoin tyrmää toisen henkilön mielipiteet, oikeuden lausua mitään ko. asiasta ja napakasti ilmoittaa, että hän ei arvosta tuota toista kirjoittajaa lainkaan. Minusta puheena olevan nimimerkin toiminnassa on narsistisia piirteitä, joihin ei voi olla kiinnittämättä huomiota.

        jos ei suostu haukkumaan aiheetta omaa ammattiryhmäänsä?

        On muuten todella vaarallista alkaa diagnosoimaan netissä toisia, niistä lähtee nopeasti kunnianloukkaussyytteet kuulemma.


        Tuollaisia napakoita ja järkeviä nuoria opettajia tarvitaan. Ei heti huoju vaikka tulee ilkeääkin kommenttia. Täällä aivan aiheetta mollataan luokanopettajia ja minusta on hienoa, että nuori opettajanalku jaksaa pitää ammattikuntansa puolia.

        Tällä palstalla muutenkin on todella erikoinen tämä luokanopettajat-aineenopettajat -dikotomia, ei ainakaan minun kokemukseni mukaan kentällä tällaista ole.

        Tsemppiä OKL-opiskelijoille ja kaikille muillekin,
        odotellaan joulua rauhallisin mielin ja ollaan ystävällisiä toisillemme!


      • arvoisa, okl
        OKL-opiskelija kirjoitti:

        Vastaan ensin tähän viestiin:
        " Alakouluun alempi palkka. Perustelu: okl-opiskelija ei osaa edes kirjoittaa.
        Englanninkielinen - englannin kielinen,
        tulee olemaan - on

        Pyhä sylyvi!"

        Olet itseasiassa väärässä tuossa "englanninkielinen"- sanassa. Googlaapa, se on juurikin noin miten kirjoitin.

        Ja tuo "tulee olemaan - on" öö, mihinkähän kohtaan viittaat tällä? Vai tarkoititko, että korvaan sanan "ovat" usein sanalla "on"? Sitä kyllä teen, se on puhekielistä mutta onneksi olemme suomi24- palstalla. Omassa kirjoituksessasikin on korjaamisen varaa. Onko se niin, että kun argumentit loppuvat, ruvetaan vääntämään tikusta asiaa? :) Käytätkö itse aina "ovat" sanaa tai vaikkapa "me tuleMME" eikä "me tullaan" ?


        Ja sitten tähän viestiin, johon merkitsin vastaavani.

        "Minä kyllä olen ihan suomenkielinen luokanopettaja, vaikka opettaisinkin osan tunneista englanniksi. "

        -Jos opetat luokkaa aina englanniksi, olet minusta englanninkielinen luokanopettaja. Toki CLIL-tuntien määrä vaihtelee.


        "Luokka ei ole minkään kielinen, mutta luokkaa voidaan opettaa eri kielillä"

        Saivartelet. Luokka tilana tokikaan ei ole minkään kielinen, mutta lapset siellä ovat. Puhutko itse aina luokan OPPILAISTA? Minusta on ihan tavallista puhua "luokasta" tarkoittaen luokan oppilaita.

        "Toivottavasti esteeksi tulee pätevämmän eli aineenopettajan valinta yläkoulun opettajaksi."

        Kuten sanoin, yläaste ei edes kiinnosta. Alakouluun olen periaatteessa pätevämpi opettamaan formaaleja enkuntunteja, joten sinne tulen pyrkimään.

        " Tuo pätevyys opettaa nuorempia oppilaita ei ole itsessään yhtään sen vähäisempää kuin aineenopettajien pätevyys opettaa yläluokkia."

        Samaa mieltä.

        Pyörityksesi menivät pieleen.
        Eli vielä kerran, suomessa futuurina käytetään preseensiä.


      • -inen
        OKL-opiskelija kirjoitti:

        Vastaan ensin tähän viestiin:
        " Alakouluun alempi palkka. Perustelu: okl-opiskelija ei osaa edes kirjoittaa.
        Englanninkielinen - englannin kielinen,
        tulee olemaan - on

        Pyhä sylyvi!"

        Olet itseasiassa väärässä tuossa "englanninkielinen"- sanassa. Googlaapa, se on juurikin noin miten kirjoitin.

        Ja tuo "tulee olemaan - on" öö, mihinkähän kohtaan viittaat tällä? Vai tarkoititko, että korvaan sanan "ovat" usein sanalla "on"? Sitä kyllä teen, se on puhekielistä mutta onneksi olemme suomi24- palstalla. Omassa kirjoituksessasikin on korjaamisen varaa. Onko se niin, että kun argumentit loppuvat, ruvetaan vääntämään tikusta asiaa? :) Käytätkö itse aina "ovat" sanaa tai vaikkapa "me tuleMME" eikä "me tullaan" ?


        Ja sitten tähän viestiin, johon merkitsin vastaavani.

        "Minä kyllä olen ihan suomenkielinen luokanopettaja, vaikka opettaisinkin osan tunneista englanniksi. "

        -Jos opetat luokkaa aina englanniksi, olet minusta englanninkielinen luokanopettaja. Toki CLIL-tuntien määrä vaihtelee.


        "Luokka ei ole minkään kielinen, mutta luokkaa voidaan opettaa eri kielillä"

        Saivartelet. Luokka tilana tokikaan ei ole minkään kielinen, mutta lapset siellä ovat. Puhutko itse aina luokan OPPILAISTA? Minusta on ihan tavallista puhua "luokasta" tarkoittaen luokan oppilaita.

        "Toivottavasti esteeksi tulee pätevämmän eli aineenopettajan valinta yläkoulun opettajaksi."

        Kuten sanoin, yläaste ei edes kiinnosta. Alakouluun olen periaatteessa pätevämpi opettamaan formaaleja enkuntunteja, joten sinne tulen pyrkimään.

        " Tuo pätevyys opettaa nuorempia oppilaita ei ole itsessään yhtään sen vähäisempää kuin aineenopettajien pätevyys opettaa yläluokkia."

        Samaa mieltä.

        Nyt okl-tyttö takaisin peruskouluun!


      • OKL-opiskelija
        -inen kirjoitti:

        Nyt okl-tyttö takaisin peruskouluun!

        olen väittänyt yhtään mitään futuuri-muodosta? :o


        Ja muutenkin täällä on aika rankkaa tekstiä minusta, narsistiksi väitetään jne.. Toivottavasti ette IRL heittele tuollaisia kommentteja, kutne joku sanoikin, voisi raastuvan ovi käydä melko nopeasti.

        Onneksi täällä on kuitenkin ollut joitain jotka ovat "puolustaneet" minua tai ylipäätään hakeneet perspektiiviä asioihin.

        Toivottavasti haukkujille tuli parempi mieli.

        Samaa mieltä alimman kirjoittajan kanssa, odotellaan joulua hyvillä mielin ja koitetaan olla kilttejä toisillemme.

        Minulle ainakin tuli tästä ketjusta nyt paha mieli.


      • mietin kuitenkin
        narsismia kirjoitti:

        jos ei suostu haukkumaan aiheetta omaa ammattiryhmäänsä?

        On muuten todella vaarallista alkaa diagnosoimaan netissä toisia, niistä lähtee nopeasti kunnianloukkaussyytteet kuulemma.


        Tuollaisia napakoita ja järkeviä nuoria opettajia tarvitaan. Ei heti huoju vaikka tulee ilkeääkin kommenttia. Täällä aivan aiheetta mollataan luokanopettajia ja minusta on hienoa, että nuori opettajanalku jaksaa pitää ammattikuntansa puolia.

        Tällä palstalla muutenkin on todella erikoinen tämä luokanopettajat-aineenopettajat -dikotomia, ei ainakaan minun kokemukseni mukaan kentällä tällaista ole.

        Tsemppiä OKL-opiskelijoille ja kaikille muillekin,
        odotellaan joulua rauhallisin mielin ja ollaan ystävällisiä toisillemme!

        sitä, että voiko nimimerkkiä loukata?
        Ehh..tuntuisi hieman oudolta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen

      KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      393
      4370
    2. Kuka on mystinen heppamies?

      Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1669
    3. Muutto ei ratkaise mitään.

      Sielläkin on naapurit. 😉 Nähdään?
      Ikävä
      135
      1474
    4. Jäätävä epävarmuus

      Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko
      Ikävä
      73
      1233
    5. Perjantaita!

      Miltä kaivattusi tuoksuu? Tuli mieleen kun täällä usein mainitaan pahasta hajusta. 🤔
      Ikävä
      72
      1047
    6. Yksi iso yllätys luvassa The Summit Suomi -finaalijaksossa - Tiesitkö nämä Summit-loppukolmikosta?

      The Summit Suomi on tarjoillut yllättäviä pudotuksia ja melkoisen määrän pelkkää kisaajien vaelluksen kuvaamista Norjass
      Tv-sarjat
      15
      1046
    7. Voi että! Sergey Hilman paljastaa Race Across the World -kuvauksista: "Tämä oli se paras jekku"

      Tykätään! Aikamoinen pari tämä Sergey Hilman ja Sini Sabotage - herättävät varmasti vahvoja tunteita suuntaan sun toise
      Suomalaiset julkkikset
      13
      978
    8. Ainakin hän on elossa

      ehdin jo huolestua.
      Ikävä
      38
      930
    9. Ei tullut konkurssia, tuli 3 karhua

      Olipas hyvä uutinen. Näin sitä vaan tunnetaan. Persut eivät onnistuneet tuhoamaan.. tätäkään
      Ähtäri
      60
      915
    10. Ei sua mies varmaan kauheasti haittaa

      Jos otan sut omakseni, tässä lähiaikoina ❤️
      Ikävä
      65
      911
    Aihe