Sauluksen (Paavalin) kääntymys, Apt. 9:1-9

SAULUKSEN KÄÄNTYMINEN
Apt. 9:1-9
Apt. 9:10-19
--
9:1 Mutta Saulus puuskui yhä uhkaa ja murhaa Herran opetuslapsia vastaan ja meni ylimmäisen papin luo
9:2 ja pyysi häneltä kirjeitä Damaskon synagoogille, että keitä hän vain löytäisi sen tien vaeltajia, miehiä tai naisia, ne hän saisi tuoda sidottuina Jerusalemiin.
9:3 Ja kun hän oli matkalla, tapahtui hänen lähestyessään Damaskoa, että yhtäkkiä valo taivaasta leimahti hänen ympärillänsä;
9:4 ja hän kaatui maahan ja kuuli äänen, joka sanoi hänelle: "Saul, Saul, miksi vainoat minua?"
9:5 Hän sanoi: "Kuka olet, herra?" Hän vastasi: "Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
9:6 Mutta nouse ja mene kaupunkiin, niin sinulle sanotaan, mitä sinun pitää tekemän."
9:7 Ja miehet, jotka matkustivat hänen kanssansa, seisoivat mykistyneinä: he kuulivat kyllä äänen, mutta eivät ketään nähneet.
9:8 Niin Saulus nousi maasta; mutta kun hän avasi silmänsä, ei hän nähnyt mitään, vaan he taluttivat häntä kädestä ja veivät hänet Damaskoon.
9:9 Ja hän oli kolme päivää näkemätönnä, ei syönyt eikä juonut.
--
Saulus (Apt. 13:9 lähtien Paavali) yhä kiihkeämmin vainoaa Jeesukseen uskovia (1,2). Saulus koki uuden uskon uhkana omalle uskolleen.

Hän saa ylimmäiseltä papilta luvan, että ” keitä hän vain löytäisi "sen tien vaeltajia", miehiä tai naisia, ne hän saisi tuoda sidottuina Jerusalemiin”.
Niinpä hän lähtee kohti Damaskoa. Mutta lähellä kaupunkia hänet pysäytetään; ”yhtäkkiä valo taivaasta leimahti hänen ympärillänsä ja hän kaatui maahan ja kuuli äänen”. Kristus ilmestyy hänelle ja Paavalin koko elämä muuttuu ja saa uuden suunnan.

Tämä tapahtuma on täysin ristiriidassa kaikelle sille, mikä oli hänelle ennen tärkeää ja ohjasi hänen elämäänsä.
Apostolien Teoissa tästä tapahtumasta on kolme kuvausta (Apt. 22:5-16, 26:4-18), niin merkittävä käänne se oli.

Jeesus kehoittaa Paavalia jatkamaan matkaa Damaskoon ja jättämään loput ”Herran haltuun” (6).

7

391

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SAULUS DAMASKOSSA
      Apt. 9:10-19
      --
      9:10 Ja Damaskossa oli eräs opetuslapsi, nimeltä Ananias. Hänelle Herra sanoi näyssä: "Ananias!" Hän vastasi: "Katso, tässä olen, Herra".
      9:11 Niin Herra sanoi hänelle: "Nouse ja mene sille kadulle, jota sanotaan Suoraksi kaduksi, ja kysy Juudaan talosta Saulus nimistä tarsolaista miestä. Sillä katso, hän rukoilee;
      9:12 ja hän on nähnyt näyssä miehen, Ananias nimisen, tulevan sisälle ja panevan kätensä hänen päällensä, että hän saisi näkönsä jälleen."
      9:13 Mutta Ananias vastasi: "Herra, minä olen monelta kuullut siitä miehestä, kuinka paljon pahaa hän on tehnyt sinun pyhillesi Jerusalemissa;
      9:14 ja täälläkin hänellä on ylipapeilta valtuus vangita kaikki, jotka sinun nimeäsi avuksi huutavat".
      9:15 Mutta Herra sanoi hänelle: "Mene; sillä hän on minulle valittu ase, kantamaan minun nimeäni pakanain ja kuningasten ja Israelin lasten eteen.
      9:16 Sillä minä tahdon näyttää hänelle, kuinka paljon hänen pitää kärsimän minun nimeni tähden."
      9:17 Niin Ananias meni ja astui huoneeseen, pani molemmat kätensä hänen päälleen ja sanoi: "Veljeni Saul, Herra lähetti minut - Jeesus, joka ilmestyi sinulle tiellä, jota tulit - että saisit näkösi jälleen ja tulisit täytetyksi Pyhällä Hengellä".
      9:18 Ja heti putosivat hänen silmistään ikäänkuin suomukset, ja hän sai näkönsä ja nousi ja otti kasteen.
      9:19 Ja kun hän nautti ruokaa, niin hän vahvistui. Ja hän oli opetuslasten seurassa Damaskossa jonkun aikaa.
      --
      Ananias ja Saulus näkevät samanaikaisesti näyn. Näyt rohkaisevat miehiä kohtaamaan luottavaisesti toisensa.
      Ananiashan oli kuullut, kuinka Saul oli yksi pahimmista kristinuskon vihollisista (13,14).

Ananias tottelee saamaansa näkyä ja menee ”Suoralle kadulle” Juudaan taloon, josta hän tapaa Sauluksen rukoilemasta (11).
      Hän laittaa kätensä Sauluksen pään päälle ja heti putoavat ”ikään kuin suomukset” hänen silmistään. Hän pystyy taas näkemään.

Viivytyksettä hän ottaa myös kasteen, jotta hänen syntinsä pestäisiin pois ja tulisi täytetyksi Pyhällä Hengellä (Apt. 22:16).
      --
      2. Kirkas aamun koi päivän uuden loi,
      meitä ohjaa taivaan tietä kulkemaan.
      Riennä syntinen, luokse Jeesuksen,
      ota vastaan armo hänen armostaan.
      Hän kärsi ristinkuoleman,
      pois otti synnit maailman.
      Siihen luottaa saa, siihen turvatkaa.
      Ristin tiellä Kristuksessa riemuitkaa!

(Virsi 265:2)

• Nimetön

Luepa alla oleva ja vertaa omaan kirjoitukseesi.

"Millainen Paavalin kääntymiskokemus oli ja mitä hän teki kääntymyksensä jälkeen?
      Apostolien teoissa kerrotaan ristiriitaisella tavalla Paavalin kääntymisestä. Apt.9:7 mukaan Paavalin seuralaiset kuulivat äänen, mutteivät nähneet ketään. Mutta Apt.22:9 kertoo, että seuralaiset näkivät valon, mutta he eivät kuulleet ääntä, joka puhui Paavalille. Molemmat kertomukset eivät voi olla historiallisesti paikkansapitäviä.
      Paavali itse ei omissa kirjeissään kerro mitään tuollaista kääntymiskokemuksestaan. Paavali mainitsee kääntymisensä vain yhdessä sivulauseessa (Gal.1:15-16), mutta Apostolien teoissa se kuvataan laajasti kolme kertaa. Toisin kuin Apt. kertoo, Paavali itse vakuuttaa Jumalaan vedoten, että hän kävi Jerusalemissa vasta kolmen vuoden kuluttua, käynnillä joka kesti kaksi viikkoa ja mainitsee, että häntä ei tunnettu Juudean seurakunnissa. Paavali kertoo nähneensä vain Pietarin ja Herran veljen Jaakobin. Sitten Paavali sanoo palanneensa Jerusalemiin vasta 14 vuotta myöhemmin apostolien kokoukseen (Gal.1:18-22; 2:1).

Mutta Apt. väittää, että Paavali menee kääntymisensä jälkeen Damaskoksesta Jerusalemiin, jossa Barnabas esittelee hänet alkuseurakunnalle (Apt.9:26ss). Sitten Apt. väittää Paavalin ja Barnabaan käyneen toisenkin kerran Jerusalemissa Antiokian seurakunnan lähetteinä (11:30) tuomassa avustuksia alkuseurakunnalle. Vielä kolmannenkin kerran Apt. kertoo Paavalin vierailusta Jerusalemissa, osallistumassa apostolien kokoukseen - Paavali esittää sen apostolien kokouksen päätökset eri tavalla kuin Apt. Paavalin mukaan hänelle ei annettu mitään ylimääräisiä vaatimuksia kun taas Apt.15 kertoo kompromissiratkaisusta, jossa pakanakristityiltä vaadittiin tiettyjen Mooseksen lain minimivaatimuksien noudattamista. Selvää on, että Apostolien tekojen kertomus ei ole historiaa, vaan teologisesti tendenssimäistä. Se on teologinen näkemys pelastushistoriasta, jossa Paavali halutaan liittää harmonisesti heti alussa Jerusalemin alkuseurakuntaan, eikä Apt. kerro niistä teologisista jännitteistä ja riidoista, mistä Paavali itse kirjeissään kertoo. Apt:n tekijä ei edes tunne Paavalin teologisia korostuksia (taistelu Kristuksesta lain loppuna puuttuu, vanhurskauttamisesta yksin uskon kautta ei puhuta, Paavalista on tehty yhteisen harmonisen seurakunnan uskon lähetyssaarnaaja, joka noudattaa elämässään juutalaista lakia ja kultillisia menoja)."

• noin monimutkaista

ole. Mietippäs hiukan:

"Millainen Paavalin kääntymiskokemus oli ja mitä hän teki kääntymyksensä jälkeen?
        Apostolien teoissa kerrotaan ristiriitaisella tavalla Paavalin kääntymisestä. Apt.9:7 mukaan Paavalin seuralaiset kuulivat äänen, mutteivät nähneet ketään. Mutta Apt.22:9 kertoo, että seuralaiset näkivät valon, mutta he eivät kuulleet ääntä, joka puhui Paavalille. Molemmat kertomukset eivät voi olla historiallisesti paikkansapitäviä. "

Paavalin seuralaiset näkivät kyllä valon ( Ap 22:9) mutta eivät kuulleet PUHEÄÄNTÄ eli Jeesuk-
        sen ääntä,
        mutta Ap 9:7:n mukaan he eivät nähneet "ketään" ihmistä. Kyllä he valon näkivät ja kuulivat
        jotain ääntä, joka syntyi ehkä siitä, kun Paavali
        kaatui maahan.

Ei se niin vaikeaa ole!

• "Molemmat kertomukset eivät voi olla historiallisesti paikkansapitäviä".
        --
        Kolmessa eri kertomuksessa Paavalin kääntymyskokemuksen yksityiskohdat esitetään hieman eri tavoin.
        Ne eivät kuitenkaan ole ristiriidassa keskenään.

Valoilmiön ohessa ei kukaan seurueesta nähnyt Jeesusta, ei Paavalikaan.
        Äänen kuulivat kaikki, mutta Paavalin seuralaiset eivät kuulleet Jeesuksen sanoja.
        (Vrt. Joh. 12:29)

• Nimetön: "Toisin kuin Apt. kertoo, Paavali itse vakuuttaa Jumalaan vedoten, että hän kävi Jerusalemissa vasta kolmen vuoden kuluttua,...
        Paavali kertoo nähneensä vain Pietarin ja Herran veljen Jaakobin (Gal. 1:15,16,18-22).

Mutta Apt. väittää, että Paavali menee kääntymisensä jälkeen Damaskoksesta Jerusalemiin, jossa Barnabas esittelee hänet alkuseurakunnalle" (Apt.9:26ss).
        ---
        (Aikamääritykset ovat joskus vaikeita...)

Eihän tässä ole välttämättä mitään ristiriitaa.

Gal. 1:17,18) tarkentaa Paavalin olleen kääntymyksensä jälkeen mm. Arabiassa ja palanneen TAKAISIN Damaskoon (jae 17).
        Damaskosta hän sitten menee Jerusalemiin (Apt. 9:26).
        Jerusalemissa Barnabas esittelee Paavalin apostoleille (Apt. 9:27).
        Tarkkaan ottaen Paavali tapaa vain Pietarin (johtava apostoli) ja Jaakobin (Gal. 1:18).

Aikaa kääntymyksestä ja Jerusalemiin paluusta on vierähtänyt siis kolme vuotta (Gal. 1:18).

• usein että

Mietin vaan usein, että jos Paavali, kristinusko Jeesuksen seuraajien murhaamisissa tukevana oli kristinuskon mielestä niin (saatanallisen) Jumalallinen niin miksihän hänet krisinusko tappoi?
      Mahdollisesti siksi, että kristinuskon toimesta värennettiin Paavalin raamatun kirjoituksia!?!
      Nykyjään kumminkin on tiedossa, ettei kaikki Paavalin teksteiksi väitetyt ole edes Paavalin kirjoittamia.

Älä tapa käsky on aina ollut voimassa, Paavalikin tiesi sen.
      Ja väärennetynkään raamatun mukaan ei ole lähimmäisen rakkautta tappaa hänet!!!!

• ajassa

Niin kuin, Pietari ja Johannes Samariassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3594
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      442
      3197
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      29
      2885
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      83
      1947
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      87
      1537
    6. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1390
    7. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      128
      1380
    8. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      110
      1320
    9. SEO!! Pyhäsalmi

Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      72
      1163
    10. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      34
      1039
    Aihe