Apostoli ja opetuslapsi Tuomaan evankeliumin oletetaan olevan ensimmäinen evankeliumi jonka koptinkielinen käännös löydettiin 1945.
http://www.apokryfikirjat.com/tuomev.htm
Viimeinen kohta evankeliumissa osoittaa naisen asemaa.
Jeesus joutuu siinä tekemään erityisjärjestelyn jotta naisystävä pääsee taivaaseen.
Tuom.114. Simon Pietari sanoi hänelle, ”Anna Marian jättää meidät, sillä naiset eivät ansaitse elämää.” Jeesus sanoi, ”Katso, minä opastan häntä tehdäkseni hänestä miehen, niin että hänkin tulisi eläväksi hengeksi muistuttamaan teitä miehiä. Sillä jokainen nainen, joka tekee itsestään miehen astuu sisälle Taivaan valtakuntaan.”
Tuomaan evankeliumi
27
737
Vastaukset
- totanoin
siis naiset eivät pääse ollenkaan taivaaseen?
Mä en ainakaan edes halua sinne jos siellä on pelkkiä miehiä :( - hansutuulia
sinä vedätät näitä kaikkia juttuja.
Tuomaan evankeliumi? olen lukenut että sellainen on mutta sitä ei ole koskaan hyväksytty Jumalan Sanaksi.
Joten otahan nyt Raamatusta kysymyksiä äläkä heittele näitä asioita joita ei edes tunnusteta Raamatun ilmoitukseksi.
Olet koko ajan vetämässä sellaista tekstiä tänne, etteikö sinua edes itseäsi yhtään hirvitä?
Kaikki epäuskoiset ja Raamatun vihaajat tuovat juuri ensimmäisinä nämä "Tuomaan evankeliumit" esille, mutta tervettä evankeliumia parannuksen teosta he eivät kestäPaljon tuota pekun sitaattia hirvittävämpää tekstiä löytyy ihan virallisesta Raamatusta. Uskotko?
- Peku `
Tuomas oli tarinoiden mukaan Jeesuksen lähin opetuslapsi Juudaksen jälkeen ja hänet on mainittu moneen kertaan myös Raamatussa.
Vähän ihmetyttää kun uskovainen ei tiedä kuka on Tuomas.
Tuomaksen sanotaan itse kirjoittaneen evankeliuminsa josta on säilynyt vain kappaleita.
Mainitsemani koptinkielinen käännös on löytynyt kokonaisena. - todé
Peku ` kirjoitti:
Tuomas oli tarinoiden mukaan Jeesuksen lähin opetuslapsi Juudaksen jälkeen ja hänet on mainittu moneen kertaan myös Raamatussa.
Vähän ihmetyttää kun uskovainen ei tiedä kuka on Tuomas.
Tuomaksen sanotaan itse kirjoittaneen evankeliuminsa josta on säilynyt vain kappaleita.
Mainitsemani koptinkielinen käännös on löytynyt kokonaisena.Johannes oli Jeesukselle rakkain opetuslapsi.
todé kirjoitti:
Johannes oli Jeesukselle rakkain opetuslapsi.
en ollut paikan päällä mutta lähteet kertoo Juudaksen olleen läheisin opetuslapsi.
http://www.yle.fi/teema/tiede/prisma_studio/id6754.html
http://www.ljfind.com/user/kyyni/90
http://sfnet.fi/group.php?id=1342&newsgroup=sfnet.keskustelu.rajatieteet&sid=&bf=2
Johannes oli kaukana Jeesuksesta ja tuskin tunsi häntä ja siitä voit lukea tuolta:
http://www.sley.fi/luennot/Raamattu/UT/Joh_ev/13EK.htm- todé
Työmies2 kirjoitti:
että heillä oli suhde.
aina ensin pitää kuvitella "suhdetta".
Suhdehan se oli, muttei sellainen, jonkalaista jostakin syystä kuvittelit olevan. Vapahtajalla ja opetuslapsellaan on aina suhde. Joko läheinen tai hieman etäisempi.
Minullakin on suhde Vapahtajaan. Hän on minulle rakas ja minä olen Hänelle rakas. todé kirjoitti:
aina ensin pitää kuvitella "suhdetta".
Suhdehan se oli, muttei sellainen, jonkalaista jostakin syystä kuvittelit olevan. Vapahtajalla ja opetuslapsellaan on aina suhde. Joko läheinen tai hieman etäisempi.
Minullakin on suhde Vapahtajaan. Hän on minulle rakas ja minä olen Hänelle rakas.naisiin menevää tyyppiä ollenkaan.
Työmies2 kirjoitti:
naisiin menevää tyyppiä ollenkaan.
Älähän nyt.
Ei sitä tiedä vaikka olisikin.
http://jumalasuomi.tripod.com/NagHammadi.htm
- Faktio
Tuomaan evankeliumi on myöhäisempi kuin UT kirjat. Sitä ei myöksään koskaa ole hyväksytty, eikä edes ehdotettu Raamattuun.
Pekun lainaama katkelma ei ole Raamatun mukainen, vaan lähinnä gnostilainen opetus.Gnostilaisuus syntyi 200 vuotta myöhemmin ja kertoo eri tavalla asioista kuin tuomaan evankeliumi.
Suurin osa tieteen tekijöistä pitää Tuomaan evankeliumia 40-luvulla kirjoitettuna Tuomaan toimesta.
Raamatun evankeliumit kirjoitettiin Roomalaisten valloittajien toimesta noin vuosina 60 - 150.
Roomalaisethan määräsivät tuhottavaksi kaikki "Jeesuksen perillisten" kirjoitukset mutta joitain silti säästyi kuten Tuomaan evankeliumi.
- pekulle tiedoksi!!!
Tuomaan evankeliumi ei ole Jumalan Sanaa, joka näin tiedoksi saatettakoon pekullekin, joka kuvittelee tietävänsä kaiken, vaikka ateistina ei ymmärrä mitää oikeasta Jumalan Sanasta! Lopeta siis opettaminen ja painu ateistien palstoille muka viisauksinesi!
- KTS (ei kirj.)
Tuomaan evankeliumi on yksi monista kaanonin ulkopuolisista evankeliumeista. Se on mielenkiintoinen mutta liian gnostilaisväritteinen, jotta sitä olisi voitu muinoin kirkkoisien toimesta ajatella liitettäväksi kaanoniin.
- joo_joo
"hansutuulia
21.11.2007 15:55
1
Sulje
Mistä ihmeesttä
sinä vedätät näitä kaikkia juttuja.
Tuomaan evankeliumi? olen lukenut että sellainen on mutta sitä ei ole koskaan hyväksytty Jumalan Sanaksi.
"ei ole koskaan hyväksytty Jumalan Sanaksi.""
Kuka ei ole hyväksynyt sitä Jumalan Sanaksi?
Ihminen!
Ihmiset kokosivat Raamatun, yrittäen jättää pois kaiken, mikä ei tukenut Kirkon keksimää kolminaisuusoppia.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Raamattu
"Lopullisesti Uuden testamentin kaanon vakiinnutettiin 390-luvulla kirkolliskokouksissa."
Ensin syntyi kolminaisuusoppi ja vasta sen jälkeen Raamattu, sen perustalle.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kolminaisuusoppi
"Kolminaisuusoppi on kristillinen opetus Jumalan kolminaisuudesta, eli kolmiykseydestä. Sen esittää kristillisen opetuksen siitä, miksi on yhtä aikaa yksi Jumala, mutta kolme persoonaa: Isä, Poika ja Pyhä Henki."
"Ensimmäisenä käsitettä "kolminaisuus" käytti Tertullianus 200-luvulla."
PAKANAkeisari Konstantinus Suuri on vaikuttanut siihen, mikä on Jumalan Sanaa ja mikä ei!
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ensimmäinen_ekumeeninen_kirkolliskokous
"Keisari Konstantinus Suuri kutsui kirkolliskokouksen koolle"
Tuomaan evankeliumi? olen lukenut että sellainen on mutta sitä ei ole koskaan hyväksytty Keisari Konstantinus Suuren Sanaksi.
Omasta mielestäni m.m. Tuomaan evankeliumi on täyttä Jumalan Sanaa, siinä missä muutkin Raamatun kirjat.
Meitä Keisari Konstantinus Suuri ei enään määräile!- KTS (Ei kirj.)
Ei kristillinen teologia ole keisareiden ja kirkkoisien keksimää fantasiaa, vaan alkuseurakunnan omaksumaa vuosisataista käytäntöä. Se vain virallisesti vahvistettiin kirkolliskokouksissa.
KTS (Ei kirj.) kirjoitti:
Ei kristillinen teologia ole keisareiden ja kirkkoisien keksimää fantasiaa, vaan alkuseurakunnan omaksumaa vuosisataista käytäntöä. Se vain virallisesti vahvistettiin kirkolliskokouksissa.
Alkuseurakuntien oppi oli hyvinkin erilaista, kuin Rooman Keisarin päättämä oppi joka nykyisin on kristityillä perusoppina.
Alkuseurakunnissa oli nimenomaan käytössä oppi jota nykyään sanotaan gnostilaiseksi.- KTS (ei kirj.)
Pe.ku kirjoitti:
Alkuseurakuntien oppi oli hyvinkin erilaista, kuin Rooman Keisarin päättämä oppi joka nykyisin on kristityillä perusoppina.
Alkuseurakunnissa oli nimenomaan käytössä oppi jota nykyään sanotaan gnostilaiseksi.Ainakin joissakin oli. Siitä syntyikin rajanveto kun piti määritellä raamit "oikealle opille". Gnostilaiset olivat tavallaan sellainen dialektinen sysäys tähän kaanonin kokoamiseen.
- joo_joo
KTS (ei kirj.) kirjoitti:
Ainakin joissakin oli. Siitä syntyikin rajanveto kun piti määritellä raamit "oikealle opille". Gnostilaiset olivat tavallaan sellainen dialektinen sysäys tähän kaanonin kokoamiseen.
"dialektinen sysäys"
Koraanin lisäksi näytät hankkineen sivistyssanakirjankin.
Tiesitkö muuten että Jeesus, apostolit, opetuslapset ja ensimmäiset alkuseurakunnat olivat (vihaamiasi) juutalaisia? - KTS (Ei kirj.)
joo_joo kirjoitti:
"dialektinen sysäys"
Koraanin lisäksi näytät hankkineen sivistyssanakirjankin.
Tiesitkö muuten että Jeesus, apostolit, opetuslapset ja ensimmäiset alkuseurakunnat olivat (vihaamiasi) juutalaisia?Kuulutko sinä niihin massikoihin, jotka yrittävät ujuttaa judaismia perinteiseen, hyväksi koettuun kristinoppiin?
- joo_joo
KTS (Ei kirj.) kirjoitti:
Kuulutko sinä niihin massikoihin, jotka yrittävät ujuttaa judaismia perinteiseen, hyväksi koettuun kristinoppiin?
Sinua kuules KTS (Ei kirj.) ei voi ottaa tosissaan kun sinä olet sellainen mössökkä-höpö-ukko. Ajattele ensin mitä mössikki kirjoitat..
Apostolien teot 22
3 "Minä olen juutalainen, syntynyt Kilikian Tarsossa, mutta kasvatettu tässä kaupungissa ja Gamalielin jalkojen juuressa opetettu tarkkaan noudattamaan isien lakia; ja minä kiivailin Jumalan puolesta, niinkuin te kaikki tänä päivänä kiivailette.
Apostolien teot 23
6 Mutta koska Paavali tiesi osan heistä olevan saddukeuksia ja toisen osan fariseuksia, huusi hän neuvoston edessä: "Miehet, veljet, minä olen fariseus, fariseusten jälkeläinen; toivon ja kuolleitten ylösnousemuksen tähden minä olen tuomittavana".
Filippiläiskirje 3
5 joka olen ympärileikattu kahdeksanpäiväisenä ja olen Israelin kansaa, Benjaminin sukukuntaa, hebrealainen hebrealaisista syntynyt, ollut lakiin nähden fariseus,
Juutalainen Paavali:
1. kirje Timoteukselle 2
5 Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,
Juutalainen Jeesus:
Johannes 17
3 Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.
Pakanalössi:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kolminaisuusoppi - KTS (Ei kirj.)
joo_joo kirjoitti:
Sinua kuules KTS (Ei kirj.) ei voi ottaa tosissaan kun sinä olet sellainen mössökkä-höpö-ukko. Ajattele ensin mitä mössikki kirjoitat..
Apostolien teot 22
3 "Minä olen juutalainen, syntynyt Kilikian Tarsossa, mutta kasvatettu tässä kaupungissa ja Gamalielin jalkojen juuressa opetettu tarkkaan noudattamaan isien lakia; ja minä kiivailin Jumalan puolesta, niinkuin te kaikki tänä päivänä kiivailette.
Apostolien teot 23
6 Mutta koska Paavali tiesi osan heistä olevan saddukeuksia ja toisen osan fariseuksia, huusi hän neuvoston edessä: "Miehet, veljet, minä olen fariseus, fariseusten jälkeläinen; toivon ja kuolleitten ylösnousemuksen tähden minä olen tuomittavana".
Filippiläiskirje 3
5 joka olen ympärileikattu kahdeksanpäiväisenä ja olen Israelin kansaa, Benjaminin sukukuntaa, hebrealainen hebrealaisista syntynyt, ollut lakiin nähden fariseus,
Juutalainen Paavali:
1. kirje Timoteukselle 2
5 Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,
Juutalainen Jeesus:
Johannes 17
3 Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.
Pakanalössi:
http://fi.wikipedia.org/wiki/KolminaisuusoppiTiituksen kirje:
1:14 eivätkä kiinnittäisi huomiotansa juutalaisiin taruihin eikä totuudesta pois kääntyvien ihmisten käskyihin.
harhaoppista karta. - joo_joo
KTS (Ei kirj.) kirjoitti:
Tiituksen kirje:
1:14 eivätkä kiinnittäisi huomiotansa juutalaisiin taruihin eikä totuudesta pois kääntyvien ihmisten käskyihin.
harhaoppista karta.Etkö arabien-mussukka KTS (Ei kirj.) ymmärrä, että tuon kirjeen kirjoitti Paavali Tiitukselle?
Se ei ole Tiituksen kirjoittama kirje.
Paavali, joka kirjoitti:
"Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus"
TOTUUS:
"SILLÄ YKSI ON JUMALA, YKSI MYÖS VÄLIMIES JUMALAN JA IHMISTEN VÄLILLÄ, IHMINEN KRISTUS JEESUS"
Paavali:
"eivätkä kiinnittäisi huomiotansa juutalaisiin taruihin eikä totuudesta pois kääntyvien ihmisten käskyihin."
Paavali:
"Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus"
"eivätkä kiinnittäisi huomiotansa juutalaisiin taruihin eikä totuudesta pois kääntyvien ihmisten käskyihin."
Mitä arabimussukkasi sanoo tuohon?
Kirje Titukselle 1
1 Paavali, Jumalan palvelija ja Jeesuksen Kristuksen apostoli Jumalan valittujen uskoa ja sen totuuden tuntemista varten, joka on jumalisuuden mukainen,
2 apostoli sen iankaikkisen elämän toivon perusteella, jonka Jumala, joka ei valhettele, on luvannut ennen ikuisia aikoja-
3 mutta kun aika oli tullut, ilmoitti hän sanansa saarnassa, joka on uskottu minulle Jumalan, meidän vapahtajamme, käskyn mukaan:
4 Tiitukselle, oikealle pojalleni yhteisen uskomme perusteella. Armo ja rauha Isältä Jumalalta ja meidän Vapahtajaltamme Kristukselta Jeesukselta!
5 Minä jätin sinut Kreettaan sitä varten, että järjestäisit, mitä vielä jäi järjestämättä, ja että asettaisit, niinkuin minä sinulle määräsin, joka kaupunkiin vanhimmat,
6 jos missä olisi joku nuhteeton, yhden vaimon mies, jonka lapset ovat uskovia, eivät irstaudesta syytettyjä eivätkä niskoittelevia.
7 Sillä seurakunnan kaitsijan on, niinkuin Jumalan huoneenhaltijan tulee, oltava nuhteeton, ei itserakas, ei pikavihainen, ei juomari, ei tappelija, ei häpeällisen voiton pyytäjä,
8 vaan vieraanvarainen, hyvää rakastava, maltillinen, oikeamielinen, pyhä, itsensähillitseväinen;
9 hänen tulee pysyä kiinni opinmukaisessa, luotettavassa sanassa, että olisi kykenevä sekä neuvomaan terveellä opilla että kumoamaan vastaansanojain väitteet.
10 Sillä paljon on niskoittelevia, turhanpuhujia ja eksyttäjiä, varsinkin ympärileikattujen joukossa;
11 semmoisilta on suu tukittava, sillä he kääntävät ylösalaisin kokonaisia huonekuntia opettamalla sopimattomia häpeällisen voiton vuoksi.
12 Eräs heistä, heidän oma profeettansa, on sanonut: "Petturi Kreetan mies, peto ilkeä, laiskurivatsa".
13 Tämä todistus on tosi; sentähden nuhtele heitä ankarasti, että tulisivat uskossa terveiksi
14 eivätkä kiinnittäisi huomiotansa juutalaisiin taruihin eikä totuudesta pois kääntyvien ihmisten käskyihin.
15 Kaikki on puhdasta puhtaille; mutta saastaisille ja uskottomille ei mikään ole puhdasta, vaan heidän sekä mielensä että omatuntonsa on saastainen.
16 He väittävät tuntevansa Jumalan, mutta teoillaan he hänet kieltävät, sillä he ovat inhottavia ja tottelemattomia ja kaikkiin hyviin tekoihin kelvottomia. - KTS (Ei kirj.)
joo_joo kirjoitti:
Etkö arabien-mussukka KTS (Ei kirj.) ymmärrä, että tuon kirjeen kirjoitti Paavali Tiitukselle?
Se ei ole Tiituksen kirjoittama kirje.
Paavali, joka kirjoitti:
"Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus"
TOTUUS:
"SILLÄ YKSI ON JUMALA, YKSI MYÖS VÄLIMIES JUMALAN JA IHMISTEN VÄLILLÄ, IHMINEN KRISTUS JEESUS"
Paavali:
"eivätkä kiinnittäisi huomiotansa juutalaisiin taruihin eikä totuudesta pois kääntyvien ihmisten käskyihin."
Paavali:
"Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus"
"eivätkä kiinnittäisi huomiotansa juutalaisiin taruihin eikä totuudesta pois kääntyvien ihmisten käskyihin."
Mitä arabimussukkasi sanoo tuohon?
Kirje Titukselle 1
1 Paavali, Jumalan palvelija ja Jeesuksen Kristuksen apostoli Jumalan valittujen uskoa ja sen totuuden tuntemista varten, joka on jumalisuuden mukainen,
2 apostoli sen iankaikkisen elämän toivon perusteella, jonka Jumala, joka ei valhettele, on luvannut ennen ikuisia aikoja-
3 mutta kun aika oli tullut, ilmoitti hän sanansa saarnassa, joka on uskottu minulle Jumalan, meidän vapahtajamme, käskyn mukaan:
4 Tiitukselle, oikealle pojalleni yhteisen uskomme perusteella. Armo ja rauha Isältä Jumalalta ja meidän Vapahtajaltamme Kristukselta Jeesukselta!
5 Minä jätin sinut Kreettaan sitä varten, että järjestäisit, mitä vielä jäi järjestämättä, ja että asettaisit, niinkuin minä sinulle määräsin, joka kaupunkiin vanhimmat,
6 jos missä olisi joku nuhteeton, yhden vaimon mies, jonka lapset ovat uskovia, eivät irstaudesta syytettyjä eivätkä niskoittelevia.
7 Sillä seurakunnan kaitsijan on, niinkuin Jumalan huoneenhaltijan tulee, oltava nuhteeton, ei itserakas, ei pikavihainen, ei juomari, ei tappelija, ei häpeällisen voiton pyytäjä,
8 vaan vieraanvarainen, hyvää rakastava, maltillinen, oikeamielinen, pyhä, itsensähillitseväinen;
9 hänen tulee pysyä kiinni opinmukaisessa, luotettavassa sanassa, että olisi kykenevä sekä neuvomaan terveellä opilla että kumoamaan vastaansanojain väitteet.
10 Sillä paljon on niskoittelevia, turhanpuhujia ja eksyttäjiä, varsinkin ympärileikattujen joukossa;
11 semmoisilta on suu tukittava, sillä he kääntävät ylösalaisin kokonaisia huonekuntia opettamalla sopimattomia häpeällisen voiton vuoksi.
12 Eräs heistä, heidän oma profeettansa, on sanonut: "Petturi Kreetan mies, peto ilkeä, laiskurivatsa".
13 Tämä todistus on tosi; sentähden nuhtele heitä ankarasti, että tulisivat uskossa terveiksi
14 eivätkä kiinnittäisi huomiotansa juutalaisiin taruihin eikä totuudesta pois kääntyvien ihmisten käskyihin.
15 Kaikki on puhdasta puhtaille; mutta saastaisille ja uskottomille ei mikään ole puhdasta, vaan heidän sekä mielensä että omatuntonsa on saastainen.
16 He väittävät tuntevansa Jumalan, mutta teoillaan he hänet kieltävät, sillä he ovat inhottavia ja tottelemattomia ja kaikkiin hyviin tekoihin kelvottomia.Miksi teeskentelet uskovaista, vaikka levität harhaoppeja ja herjaat perusteettomasti muita.
Sinä olet ilveilijä, joka on todennäköisesti potkittu pois seurakunnasta ja purat pahaa oloasi täällä kiukuttelemalla ja kiroamalla. - joo_joo
KTS (Ei kirj.) kirjoitti:
Miksi teeskentelet uskovaista, vaikka levität harhaoppeja ja herjaat perusteettomasti muita.
Sinä olet ilveilijä, joka on todennäköisesti potkittu pois seurakunnasta ja purat pahaa oloasi täällä kiukuttelemalla ja kiroamalla."levität harhaoppeja"
Mitä arabimussukka meinaat?
Mikä noissa PAAVALIN KIRJOITUKSISSA oli harhaoppia?
Selitä!
Paavali kertoo totuuden:
"Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus"
Paavali kehoittaa uskomaan totuuteen,
eikä totuudesta pois kääntyvien ihmisten käskyihin."
"herjaat perusteettomasti muita."
Paraskin sanomaan.
Itse herjaat arabimussukka muita, minkä ennätät,
ja itket nyt kun kuulet itsestäsi totuuden. joo_joo kirjoitti:
"levität harhaoppeja"
Mitä arabimussukka meinaat?
Mikä noissa PAAVALIN KIRJOITUKSISSA oli harhaoppia?
Selitä!
Paavali kertoo totuuden:
"Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus"
Paavali kehoittaa uskomaan totuuteen,
eikä totuudesta pois kääntyvien ihmisten käskyihin."
"herjaat perusteettomasti muita."
Paraskin sanomaan.
Itse herjaat arabimussukka muita, minkä ennätät,
ja itket nyt kun kuulet itsestäsi totuuden.Kyllä te molemmat olette kirjoitustenne perusteella ihan samaa tasoa.
- KTS (ei kirj.)
Tässä ketjussa kristinoppia vastaan on hyökätty kahdelta suunnalta. Peku käyttää gnostilaisia argumentteja ja nimimerkki joo_joo sen vastakohtaisia ebioniittis-massikaanisia argumentteja.
Peku on kuitenkin herrasmies ja välttää ilvelyä ja henkilökohtaisia loukkauksia, jotka helluntailais-messiaanisille ovat arkipäivää sekä netissä että kentällä.
Tämän vahvistaa myös heidän taholtaan usein kiusatuksi joutunut leidifrendini nimimerkki Priskillalinduliini*.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251278
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89934- 95932
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede25887Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat293770- 95748
- 109656
- 34648
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.50581Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet134579