Paaston ja mehudieetin

edut ja haitat

Onko teistä kukaan kokeillut pitempiaikaista kasvismehupaastoa? Sen sanotaan puhdistavan elimistöä ja parantavan jopa sairauksia.

Miksikähän kasvismehu olisi parempi kuin kasvisten syöminen vaikka raasteena tai paloina? Eikös se kuitukin ole hyvä tulla mukaan?

Lueskelin myös erilaisista mehustajista. Jotkut ovat kuulemma paljon parempia kuin toiset - ja se näkyy hinnoissakin. Olisin kallistumassa kasvisravinnon kannalle. En syö paljon lihaa tai maitotuotteita enää. Tuo mehujuttu vain mietityttää. Olisin iloinen kokemuksista ja tiedoista, tai ihan mielipiteistäkin.

4

3631

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Purrrluiskis

Tehosekottimen kautta saat kaiken kasviksen hyvän itsellesi. Kylmämehustin suodattaa mehusta kuidut pois, ei hyvä. Kuumamehustin tappaa vitamiineja ja sen lisäksi suodattaa kuidut pois, ei hyvä.

Raasteina ja paloina et saa kasviksesta kaikkea irti koska todennäköisesti purentasi ja sisäelimistösi tuottavat karkeamman lopputuloksen kuin tehosekotin.

En suosittele maidonjuonnin jättämistä se on tärkeä proteiinilähde, huomattu jo ammoisessa veedisessä kulttuurissa missä kasvisravinnon kanssa tasapainoiltu jo tuhansia vuosia.

• :-)

Moi!

Kuituhan on tärkeä osa normaalia ruokavaliota mutta paastohan ei ole normaali olotila elimistölle. Paaston tarkoitushan on pidättäytyä nimenomaan syömisestä. Tarkoitus on siis puhdistaa elimistöä kuona- aineista, ja antaa ruuansulatusjärjestelmän levätä ja parantua, sekä saada sen bakteeriflooratasapaino kuntoon. Jos syöt kasvikset paloina tai raasteena se kerää kuitua ruuansulatusjärjestelmään, ja tavallaan pitää elimistön koko ajan käynnissä. Toisaalta syömisessä paaston aikana on myös se puoli että se ylläpitää näläntunnetta. Pitkällä paastolla jossa juodaan pelkkiä nesteitä, näläntunne poistuu tai lievenee muutaman päivän jälkeen.

Itse kokeilin joskus mehupaastoa ja tähän tarkoitukseen ostin vogelin paastopaketin. Paketti oli muuten hyvä perusopas ensipaastoajalle mutta loppujenlopuksi juuri tämä paastoamistapa ei sopinut minulle. Ensinnäkin se glaubersuola jolla tehdään suolen alkutyhjennys on niin kauheaa ainetta, että se sai minut niin pahoivoivaksi koko paaston ajaksi (joka lopulta kesti vogelin ohjeilla vain kaksi päivää) että oksensin ja yökkäilin kaksi päivää putkeen. Kun siihen vielä lisätään ne valmiiksi puristetut biottan mehut joita paketissa on, ei voinut muuta todeta kuin että EI SE AINAKAAN TERVEELLISTÄ VOI OLLA! =D

Biottan mehut joita saa kaupasta ja luontaistuotekaupoista on todella pahan makuisia ja ihmettelen ihmisiä jotka pystyvät oikeasti viikonkin niitä litkimään.

Mutta paastoaminen on muuten tosi hyvä juttu. Sen voi toteuttaa myös soveltaen, kunhan tiettyjä perusohjeita noudattaa. Koska monet asiat paastossa kuin paastossa perustuvat enemmän uskomuksiin kuin tieteellisiin tutkimuksiin, kannattaa kuunnella omaa kehoa eikä pakottaa väkisin itseään mihinkään.

Itselläni on mehulinko, ihan tavallinen joka suodattaa kuidut pois. Mutta kuten sanottu, paastossa kasviksista haetaankin nimenomaan niitä vitamiineja ja antioksidantteja jotka imeytyvät hyvin mehumuodossa, ja niillä estetään syömättömyyden aikana kehon happamuustilaa. Itse käytän paljon myös ihan tavallista vihreää teetä (clipperin) enkä osta erikseen mitään koivunlehti/kultapiiskuteetä, koska uskon että tavallinen vihreä tee ajaa saman asian.

Paastossa kuitenkin suolentyhjennys on kaikista tärkein juttu, erityisesti se ensimmäinen. Siihen tarkoitukseen voi käyttää vähemmänkin oksettavia keinoja kuin glaubersuola. Apteekista saa tehokkaita laksatiiveja (esim. laxoberon) joilla voi tehdä sen ensimmäisen tyhjennyksen yhdistettynä suolihuuhteluun, joka tehdään vesiperäruiskeella. Periaatteessa suolihuuhtelu pitäisi paastossa tehdä joka päivä, mutta jokainen tekee tyylillään ja kuuntelee omaa kehoaan ja olotilaansa. Se usein auttaa ainakin päänsärkyyn, jos sitä ilmenee paaston aikana. Suolihuuhtelut kuitenkin poistavat kuona- aineiden lisäksi elimistöstä myös tärkeitä mineraaleja, joten itse yritän sitä korvata juomalla paaston aikana paljon luontaisia mineraalivesiä (esim. eviania).

Itse en paastoa kerralla kovin pitkään, vaan ihan pari kolmekin päivää riittää. Se todella virkistää, se vie esim. kehossa olevia särkyjä pois, sen jälkeen on helpompi alkaa harrastamaan liikuntaa, se parantaa keskittymiskykyä, parantaa ihon kuntoa, kirkastaa silmiä, poistaa turhaa turvotusta, vastustuskyky paranee jne. jne. Pitkäaikainen paasto aiheuttaa elimistölle säästöliekkitilan, joka saattaa pahimmillaan aiheuttaa jälkeenpäin esim. lihomista, ja elimistö saattaa siitä mennä aika sekaisinkin, suoli ei ala toimimaan kunnolla yms. Ja jos on esim. henkisesti altis syömishöiriöille, se saataa laittaa koko syömishomman ihan sekaisin tai laukaista syömishäiriön koska syöminen pitkän paaston jälkeen on vaikeaa ja joskus jopa vaarallista. Syömättömyyteen voi addiktoitua aikuisenakin, vaikkei olisi aikaisempaa syömishäiriöhistoriaa.

Paaston tärkein osa onkin siis lopetus ja se mitä laittaa suuhunsa sen jälkeen. Lopettaessani itse nautin ensimmäiseksi maitohappobakteerituotetta (esim. gefilusta tai bifidustuotetta kuten lasin piimää, maustamatonta jogurttia tai sokeritonta tehojuomaa) jotta ruuansulatusjärjestelmällä olisi mahdollisimman hyvät pohjat alkaa toimimaan normaalisti ja terveesti. Paaston jälkeen käytän ruokavaliossani paljon esim. puolukoita ja muita marjoja sekä tietysti raakakasviksia, mutta minä tulin kuitenkin tuon kasvisruokavalion suhteen siihen johtopäätökseen, että ihmistä - ainakaan minua - ei ole tehty pelkkää kasvisruokavaliota varten. Se näkyi monella tapaa, joten päättelin että minulla nämä kulmahampaat sekä lihanjauhantahampaat (eli poskihampaat) ovat ihan oikeasti tiettyä tarkoitusta varten. ;-) Eli itse voin paremmin kun syön myös vaaleata lihaa ja kalaa, sekä kaikkea muuta mitä sekaruokavalioon kuuluu. Pääasia että ruokavalio on kuitenkin kasvispainotteinen. Kaikki ravintoaineet hiilareita myöten ovat tärkeitä eikä mitään pitäisi alkaa poistamaan kokonaan ruokavailosta. Nykyään ruualla ja keholla pelleillään vähän liikaa.

Mut tällaista. Tuli pitkä viesti. Toivottavasti jaksoit lukea. Toivottavasti tästä oli jotain hyötyä sinulle.

:-)

• Poikkesin sattumalta

Olen pitänyt useita mehupaastoja. 15 pävää on pisin. Itse suosin porkkanamehua, koska se on hyvää. Olen lingonnut sitä itse, mutta myös ostanut.

Mulla kutisee usein silmät ja on kevyttä allergiaa. Paaston jälkeen ne häviävät. Samoin hellittää lihas ja nivelvavat. Eihän paasto sairauksia paranna, mutta "kirkastaa" kummasti oloa, ja vähentää oreita. Mulla on ollut jotain lapavaivaa joskus. Sain siihen joskus jopa kortisonipiikkejä 7 pisteeseen. Jos lapa alkaa toistuvasti oireilla, niin paastolla pääsen ongelmasta eroon ainakin puoleksi vuodeksi.

Paasto kaunistaa. Aina paaston puolessa välissä ihmiset alkavat kehuskella, kuinka hyvältä näytän. Iho tulee kirkkaaksi, kiinteämmäksi ja pehmeäksi. Epäpuhtaudet yms. katoavat.

Huonolla hemoglobiinilla hommaan ei kannata lähteä, muuten iskee väsymys, iho kuivuu ja tukka harvenee. Viikko viimeisen 13 päivän paaston jälkeen hemoglobiinini oli 134. Eli se oli varmaan aika hyvä aloittaessani.

Ajattelin pitää lähiaikoina paaston. Olen muuten kehitellyt itselleni eräänlaisen sosepaaston, koska oikea mehupaasto ei oikein enää huvita. Huono puoli on se, että sose pitää jossain määrin nälkää yllä, mutta paaston lopettaminen on nopeampi prosessi, kuin varsnaisella nestepaastolla. Mulla iskee joskus paastolla totaalinen kyllästyminen, ja silloin palautuspäivät käyvät hermoille. Soseutan esim. kurkkua sauvasekottimella porkkanamehuun. Ruman väristä, eikä niin herkulliista, kuin porkkanamehu. Musta tuntuu, että kuoria pitää välttää, jos haluaa helliä suolistoa.

Jorinat sikseen, nyt pitää lähteä. Lue joku kirja aheesta.

• paastoaja

Tsekkaa A.Vogelin sivuilta: vinkit: mehupaasto. sieltä saat hyvää infoa. Itsellä mehupaastoa takana jo viikko ja voin suositella. Ihanan pirstakka ja kevyt olo. Huom, ja ei yhtään nälkä! (kunhan ei juo liikaa hedelmä- ja marjamehuja.) Molkosania pitää muistaa jouda joka päivä. Eräs kertoi A.Vogelin mehujen olevan pahoja, makuasia, mulle kyllä maistuu ja hyvin. Omia mehusuosikkejani puolukka, rypäle, digest ja porkkana. Pääosin pitäisi juoda lähinnä vain vihannesmehuja. Vantaan Jumbon alakerran KKKKKK-Marketissa kattavin (väh.12 eri laatua) vakikoima. Juomisiin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6565
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      555
      2261
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1857
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      83
      1235
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1032
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      970
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      81
      915
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      833
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      32
      830
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      147
      757
    Aihe