http://www.hs.fi/talous/artikkeli/TV HM käyttää lasten keräämää puuvillaa/1135232103398
Eipä tämä varmaan mikään yllätys ollut kenellekään, mutta hyvä, että tästä taas puhutaan.
Tuntuu kyllä pahalta, että jopa 7-vuotiaat lapset joutuvat raatamaan pellolla, jotta suomalaiset saisivat biletoppeja pikkujouluihin. Kuluttajat voivat vaikuttaatekemillään päätöksillä ja antamallaan palautteella.
H&M ja lapsityövoima
68
9085
Vastaukset
- tehnyt päätöksen
kaikki vaatteeni ostan kirppikseltä,ja niitäkin
vain kun on pakko.- Lady-Dee
Kuinkas sitten voi olla varma vaatteiden alkuperästä? Vai onko idea, että toisten valintoihin voi mennä piiloon.
- tuotettua ruokaa
menepäs maalle kun siellä on esim perunannosto käynnissä. kyllä pelloilla näkee silloin ala-asteikäisiä lapsiakin paljon. eikä siihenkään kukaan puutu.
jos nyt hoidettais nää kotimaan asiat ensin ja pelastettais sitten toi muu maailma?- ex lapsityöläinen
Joo, määki olen joutunu kuokkimaan pottuja maasta. Aivan kamalaa. Varmaan olis hakattu ja jätetty heitteille ruuatta jos en olis menny kuokkimaan..
Herääppä pahvi todellisuuteen. - Suomessa
ex lapsityöläinen kirjoitti:
Joo, määki olen joutunu kuokkimaan pottuja maasta. Aivan kamalaa. Varmaan olis hakattu ja jätetty heitteille ruuatta jos en olis menny kuokkimaan..
Herääppä pahvi todellisuuteen.kuokittiin, ei pottuja mutta perunoita, lienee yhtä vastenmielistä homaa lapsille. Työtä tehtiin heti kun kävelemään opittiin, ei paha. Nykyiset nuoret eivät osaa kuin konetta näpytellä, raukat.
- lapsiorjien hyväksikäytöstä
Suomessa kirjoitti:
kuokittiin, ei pottuja mutta perunoita, lienee yhtä vastenmielistä homaa lapsille. Työtä tehtiin heti kun kävelemään opittiin, ei paha. Nykyiset nuoret eivät osaa kuin konetta näpytellä, raukat.
No täällä ei ainakaan panna lapsia väkisin tekemään 12-14 -tuntista työpäivää, jos nyt hieman auttelevatkin. Eikä estetä menemästä kouluun, kun ei töistä pääse.
Saas nähdä, löytyykö Suomesta suoraselkäistä väkeä, jotka käyvät näiden ruotsalaisten liikkeiden ulkopuolella kertomassa asiakkaille, miten tuotettuja vaatteita he ovat menossa ostamaan, ja osallistuvat siten lapsiorjien hyväksikäyttöön.
Voitte olla varmoja, ettei se niiden hyväksikäyttö edes jää siihen työhön.
Luulisi varsinkin lasten vanhempia kiinnostavan, miten tuotettuja vaatteita omille lapsilleen hankkivat.
Ja jos löytyy väkeä jotka ovat valmiita kertomaan asiakkaille, niin panee se ainakin ruotsalaisia bisnesmiehiä vituttamaan, Finnjävlar igen! - autteli..
lapsiorjien hyväksikäytöstä kirjoitti:
No täällä ei ainakaan panna lapsia väkisin tekemään 12-14 -tuntista työpäivää, jos nyt hieman auttelevatkin. Eikä estetä menemästä kouluun, kun ei töistä pääse.
Saas nähdä, löytyykö Suomesta suoraselkäistä väkeä, jotka käyvät näiden ruotsalaisten liikkeiden ulkopuolella kertomassa asiakkaille, miten tuotettuja vaatteita he ovat menossa ostamaan, ja osallistuvat siten lapsiorjien hyväksikäyttöön.
Voitte olla varmoja, ettei se niiden hyväksikäyttö edes jää siihen työhön.
Luulisi varsinkin lasten vanhempia kiinnostavan, miten tuotettuja vaatteita omille lapsilleen hankkivat.
Ja jos löytyy väkeä jotka ovat valmiita kertomaan asiakkaille, niin panee se ainakin ruotsalaisia bisnesmiehiä vituttamaan, Finnjävlar igen!ehkä noi tossa dokkarissa nähdyt lapsetkin "vähän autteli".
jos rikos kestää lyhyemmän aikaa, miten paljon vähäisempi se on verrattuna siihen että se kestää useampia tunteja? - käytetään
lapsiorjien hyväksikäytöstä kirjoitti:
No täällä ei ainakaan panna lapsia väkisin tekemään 12-14 -tuntista työpäivää, jos nyt hieman auttelevatkin. Eikä estetä menemästä kouluun, kun ei töistä pääse.
Saas nähdä, löytyykö Suomesta suoraselkäistä väkeä, jotka käyvät näiden ruotsalaisten liikkeiden ulkopuolella kertomassa asiakkaille, miten tuotettuja vaatteita he ovat menossa ostamaan, ja osallistuvat siten lapsiorjien hyväksikäyttöön.
Voitte olla varmoja, ettei se niiden hyväksikäyttö edes jää siihen työhön.
Luulisi varsinkin lasten vanhempia kiinnostavan, miten tuotettuja vaatteita omille lapsilleen hankkivat.
Ja jos löytyy väkeä jotka ovat valmiita kertomaan asiakkaille, niin panee se ainakin ruotsalaisia bisnesmiehiä vituttamaan, Finnjävlar igen!lapsia työväkenä, mutta sinne Suomikin siirtää tehtaitaan. Intia on myös yksi kapitalistien ihannemaa. Tuonti-rajat ne on saatava, eihän ostajalla ole vastuu, vaan maahantuojilla.
- joku muu
Tuleppa tosiaan kokeilemaan ja sano vasta sitten kun asiasta jotain tiedät...
- hyväksytte
lapsiorjien hyväksikäytöstä kirjoitti:
No täällä ei ainakaan panna lapsia väkisin tekemään 12-14 -tuntista työpäivää, jos nyt hieman auttelevatkin. Eikä estetä menemästä kouluun, kun ei töistä pääse.
Saas nähdä, löytyykö Suomesta suoraselkäistä väkeä, jotka käyvät näiden ruotsalaisten liikkeiden ulkopuolella kertomassa asiakkaille, miten tuotettuja vaatteita he ovat menossa ostamaan, ja osallistuvat siten lapsiorjien hyväksikäyttöön.
Voitte olla varmoja, ettei se niiden hyväksikäyttö edes jää siihen työhön.
Luulisi varsinkin lasten vanhempia kiinnostavan, miten tuotettuja vaatteita omille lapsilleen hankkivat.
Ja jos löytyy väkeä jotka ovat valmiita kertomaan asiakkaille, niin panee se ainakin ruotsalaisia bisnesmiehiä vituttamaan, Finnjävlar igen!miksi lapset saa käyttää huumeita,kokea ja tehdä väkivaltaa,olla yksin tai kavereiden kanssa yötkin maleksimassa???aika tulee pitkäksi ja täytyy keksiä jotain tekemistä ja se on sitten väkivaltaa,rikoksia ym turhautumista, mutta töitä ei saa tehdä!!!!töitä tekemällä tulisi myös oman elämänsä arvostus ja kyllä lapsetkin haluaa että elämällä on jotain sisältöä,se heidän tulee antaa kokea.Varmaan hekin haluavat nähdä kättensä työn tuloksen ja saada siitä hyvää oloa,suokaa se heille! Ostakaa lasten työvoimalla valmistettuja tuotteita,saadaan edes joillekin lapsille oikea elämänasenne.
- XSS
Musta on aina ollut näissä keskusteluissa mielenkiintoista se, että ei kulu kuin muutama rivi/kommentti, niin joku heittää kummallisen "pelastetaan ensin meidät" -kommentin. Tämä osoittaa kaikessa lyhytnäköisyydessään ainoastaan yhden varteenotettavan faktan vallitsevasta todellisuudesta:
Tällaisten Ameerica-formaattien käyttäjät eivät käsitä millaisia ovat sellaisten yhteiskuntien voimavarat joissa he elävät. - itse myös
pikkuvekarana nostaas perunaa ja oli kivaa ei PAKOITETTU !
- Ärrän_kierrän_orren_ympä
ex lapsityöläinen kirjoitti:
Joo, määki olen joutunu kuokkimaan pottuja maasta. Aivan kamalaa. Varmaan olis hakattu ja jätetty heitteille ruuatta jos en olis menny kuokkimaan..
Herääppä pahvi todellisuuteen.Hyvä pointti!
- öfjqwfjnv
koululaisia jotka tekee kesätöitä. Kunnat käyttää lapsityövoimaa hyväksi ettei tarvi palkata kesälomittajia ja valtio jelppaa täysillä
- tiedät
varmasti että oalkan laatu on varmasti hieman eriluokkaa suomessa, ja kesätyö VAPAAEHTOISTA palkallista oppimista itsenäistymiseen!
- .............
Ihan varmasti ei Suomessa ole pienet lapset kokopäiväisessä palkkatyössä. Eikä huonoissa oloissa.
- että.....
jotkut lapset tekevät työtä myös vapaaehtoisesti.Pari tapausta tiedän aasian seuduilta.(tosin 10v sitten) lapset ovat ns keskiluokkaa ja menivät huonopalkkaiseen työhön opiskelun jälkeen että sai joskus karkkia tai leluja ostettua(tai esim jotain ruokaa mitä ei jokapäivä saa), koska vanhemmilta ei niitä ikinä saanut.Kun niidenkin rahat kovasta työstä saatuja. Mutta väärin silti lapsia kohtaa rankan työn tekeminen, vapaaehtoisestikkin.
- entä muut vaateketjut
Samoilta markkinoilta nuo raaka-aineensa ostavat kaikki muutkin. On sitten kyse ns. halpisketjusta kuten Henkka ja Maukka tai joku kalliimpi. Työ teetetään halpamaassa, ehkä vähän suunnitteluun panostetaan enemmän jos on kallis merkki / joku osa työstä tehdään kalliimin ja siitä maksetaan jotain.
Mutta me kaikki kuluttajat (myös minä) olemme tottuneet siihen, että hinta on määräävä tekijä. Ostamme kaupassa sen halvimman rätin ja jätämme sen 100e maksavan sinne tankoon.
Ihan sama ruuassa, halpaa ja vielä edullisempaa pitäisi löytyä.
Koko läntinen elämäntapa perustuu siihen, että kehitysmaita "riistetään".- ei pysty
parantamaan kehitysmaitten asioita.
- olin 50 luvulla
7 vuotias ja menin muiden lapsien joukossa kerämään pottuja pellollta ja sain palkaksi 50 mk jolla rahalla ostin sukat jotka napitettiin sukkanauhan avulla liiviin kiinni ,sekä sain elämäni ensimmäisen Aku Ankka lehden ,samalla "potturahalla".
Muistelen tätä asiaa aina positiivisesti ,koska sodan jälkeen ei saatu mitään taskurahaa vanhemmilta . - .............
olin 50 luvulla kirjoitti:
7 vuotias ja menin muiden lapsien joukossa kerämään pottuja pellollta ja sain palkaksi 50 mk jolla rahalla ostin sukat jotka napitettiin sukkanauhan avulla liiviin kiinni ,sekä sain elämäni ensimmäisen Aku Ankka lehden ,samalla "potturahalla".
Muistelen tätä asiaa aina positiivisesti ,koska sodan jälkeen ei saatu mitään taskurahaa vanhemmilta .pari kertaa kesässä muiden mukana on hieman eri asia, kuin tehdä täysipäiväisesti töitä alle kouluikäisestä asti. Tuskinpa sinäkään olet paiskinut töitä joka päivä 5-vuotiaasta asti perheesi elannon eteen?!? Oletko?
Kyllä pitää olla tyhmiä ja itsekkäitä ihmisiä. - pottuja
............. kirjoitti:
pari kertaa kesässä muiden mukana on hieman eri asia, kuin tehdä täysipäiväisesti töitä alle kouluikäisestä asti. Tuskinpa sinäkään olet paiskinut töitä joka päivä 5-vuotiaasta asti perheesi elannon eteen?!? Oletko?
Kyllä pitää olla tyhmiä ja itsekkäitä ihmisiä.koko kesän korjattu ,mutta rikkaruhoa oltiin kitkemässä ja siitä pientä taskurahaa .
Tyhmyydestä voidaa taas olla mitä mieltä tahansa . - nousi
............. kirjoitti:
pari kertaa kesässä muiden mukana on hieman eri asia, kuin tehdä täysipäiväisesti töitä alle kouluikäisestä asti. Tuskinpa sinäkään olet paiskinut töitä joka päivä 5-vuotiaasta asti perheesi elannon eteen?!? Oletko?
Kyllä pitää olla tyhmiä ja itsekkäitä ihmisiä.Lapsityövoiman avulla ,isät kun oli töissä piti lapsien osallistua naulojen suoristamiseen ,lautapokana ,tiilien apupoikana muurarille tiiliä .
Kyllä lapsille löytyi töitä kun maatamme uudelleen rakennettiin ,ilman koneitten apua . - ja...
nousi kirjoitti:
Lapsityövoiman avulla ,isät kun oli töissä piti lapsien osallistua naulojen suoristamiseen ,lautapokana ,tiilien apupoikana muurarille tiiliä .
Kyllä lapsille löytyi töitä kun maatamme uudelleen rakennettiin ,ilman koneitten apua .jos joskus on ollut asiat huonosti, on ihan oikein, että jatkossakin on? Jos sinä olet kärsinyt lapsuudessa vääryyttä, kaikkien muidenkin lasten pitäisi kärsiä, nyt ja aina?
Kuule kyllä olen minäkin joutunut tekemään aikuisen lailla kotitöitä ja kantamaan aivan liian suuurta vastuuta lapsena, saanut selkääni ja huonoa kohtelua. En silti ole niin tyhmä, että väittäisin sen olevan oikein tai ettei se olisi vaikuttanut negatiivisesti.
Tuossa sen näkee, ettei todellakaan pidä paikkaansa sanonta 'vanha ja viisas'. Minua vanhemmat sukupolvet näyttävät olevan tyhmiä kuin saappaat ja kaiken kehityksen sekä maailmanparantamisen jarruna! Muistellaan vaan omia kurjia vuosia ja ajatellaan, että samaa joutaa olla jälkipolvillakin! Sama koskee ilmastonmuutosta. Harva yli 35 vuotias tajuaa edes, mistä on kyse, eivätkä välitä.
Pilaatte maailman ja sen lasten elämän.
Kyllä olisi tämä maa saatu pystyyn ilman lastenkin apua! Turha nurista. - juu juu
ja... kirjoitti:
jos joskus on ollut asiat huonosti, on ihan oikein, että jatkossakin on? Jos sinä olet kärsinyt lapsuudessa vääryyttä, kaikkien muidenkin lasten pitäisi kärsiä, nyt ja aina?
Kuule kyllä olen minäkin joutunut tekemään aikuisen lailla kotitöitä ja kantamaan aivan liian suuurta vastuuta lapsena, saanut selkääni ja huonoa kohtelua. En silti ole niin tyhmä, että väittäisin sen olevan oikein tai ettei se olisi vaikuttanut negatiivisesti.
Tuossa sen näkee, ettei todellakaan pidä paikkaansa sanonta 'vanha ja viisas'. Minua vanhemmat sukupolvet näyttävät olevan tyhmiä kuin saappaat ja kaiken kehityksen sekä maailmanparantamisen jarruna! Muistellaan vaan omia kurjia vuosia ja ajatellaan, että samaa joutaa olla jälkipolvillakin! Sama koskee ilmastonmuutosta. Harva yli 35 vuotias tajuaa edes, mistä on kyse, eivätkä välitä.
Pilaatte maailman ja sen lasten elämän.
Kyllä olisi tämä maa saatu pystyyn ilman lastenkin apua! Turha nurista.Onneksi on tämä nykysukupolvi, joka osaa kasvattaa lapsiaan, pitää heistä huolta, antaa heille aikaansa, auttaa ettei masennu. Ainiin, ja joilla on aikaa myös itselleen, uralleen, perheelleen, ystävilleen, harrastuksilleen, työuupumuksilleen, väsymyksilleen, ruokatottumuksilleen jne.
Hyvinhän tämän ajan lapset voivat: hyvänen aika - masentuneita lapsia!? Huhhuh, jo on kumma.. - ............
juu juu kirjoitti:
Onneksi on tämä nykysukupolvi, joka osaa kasvattaa lapsiaan, pitää heistä huolta, antaa heille aikaansa, auttaa ettei masennu. Ainiin, ja joilla on aikaa myös itselleen, uralleen, perheelleen, ystävilleen, harrastuksilleen, työuupumuksilleen, väsymyksilleen, ruokatottumuksilleen jne.
Hyvinhän tämän ajan lapset voivat: hyvänen aika - masentuneita lapsia!? Huhhuh, jo on kumma..ettei masentuneita lapsia ole ollut kautta aikain? Nykyään vaan kun osataan pitää lapsia ihmisinä - toisin kuin ennen, myös lasten henkinen hyvinvointi kiinnostaa ja ongelmat pystytään huomaamaan, sekä tehdä niille jotain.
Jokainen uusi aikakausi tuo mukanaan myös omat uudet ongelmansa. Silti ei tarvitse tehdä uudelleen menneiden aikojen virheitä, joista on osattu oppia.
Kyllä minä tosiaan osaan kasvattaa lapseni, annan aikaa, autan, pidän huolta, eikä ole masennusta meidän perheessä. Riittää aikaa kodille, työlle, harrastuksille, yhdessäololle ja muille. Syömmekin terveellisesti, emmekä edes valmisruokia. Voita en itse kirnua ja kalatkin ostan kaupasta, joten siksi kai riittää aikaa kaikelle, enhän sentään ole kuin nykyajan uusavuton tuotos. - Uzbekistan
ole kehitysmaa, opi historiaa ja maantiedettä ja ala sitten aukoo päätäs. Kyllä siellä kaikki lapset käy koulua, ovat vaan käyneet avustamassa puuvillasador korjuussa. Ja heti länsimaalaiset vanhatpiiat-pippuripillut ym. nostavat hepulin.
- Anonyymi
olin 50 luvulla kirjoitti:
7 vuotias ja menin muiden lapsien joukossa kerämään pottuja pellollta ja sain palkaksi 50 mk jolla rahalla ostin sukat jotka napitettiin sukkanauhan avulla liiviin kiinni ,sekä sain elämäni ensimmäisen Aku Ankka lehden ,samalla "potturahalla".
Muistelen tätä asiaa aina positiivisesti ,koska sodan jälkeen ei saatu mitään taskurahaa vanhemmilta .Selvä ääliö, nyt ei puhuta siitä helvetin 50-luvusta millon huviksee menit keräilemää pottuja. Nyt puhutaan lasten töihin pakottamisesta 12 tuntia päivässä paskaisella palkalla niin että lapset ei saa koulutusta.
- soiro
Ei ole ihme vaikka täällä tulee työtävieroksuvia nuoria, kun ei anneta tehdä töitä nuorempana jolloin työtaidot kehittyvät parhaiten, sitten pitää rahdata ulkomailta tänne porukkaa tekemään töitä kun ei anneta yrittää kenenkään rannaistuksen uhanna tehdä töitä.
Vielä 70 luvulla sai tehdä töitä nuorempanakin, itselleni ainakin on ollut suuri hyöty jälkeenpäin kun on saanut tehdä töitä heti kun työväline on pysynyt kädessä.- aloitin
työnteon 13v.koulusta suoraan töihin klo 22 asti,
ja lauantait ja sunnuntait töissä.Opetettiin ahkeraksi.40v.tuli täydellinen stoppi loppuunpalaminen joten nyt sitä ollaan vaan. - soiro
aloitin kirjoitti:
työnteon 13v.koulusta suoraan töihin klo 22 asti,
ja lauantait ja sunnuntait töissä.Opetettiin ahkeraksi.40v.tuli täydellinen stoppi loppuunpalaminen joten nyt sitä ollaan vaan.jokin tolkku tietenkin olla, nuorena sen pitääkin lähteä siitä kannustamisesta ei pakottamisesta.
Ettei vaan loppuunpalaminen johtuisi työilmapiiristä työpaikalla suureltaosin kun sellaisia tutkimuksia on tehty että että ilmapiiri ja kiusaaminen olisi suurin syy, kun muistaa 60-70 luvulla ihmisiä töissä hommia painettiin yötäpäivää eikä loppuun palamisesta ollut tietoakaan.
- Nimetön
Kyllä lapsetkin pystyy työtä tekemään. Itse olen tehnyt kotitöitä alle kouluikäisestä ja se on ollu vaan hyväksi,ei oo tarvinnu huokailla et kuin tylsää ku ei oo mitään tekemistä. Lapsikin kokee olevansa tärkeä kun voi osallistua työntekoon. Kohtuus kaikessa tietenkin.
- .................
Onko sama asia; ikään sopivat kevyet kotityöt ja 12 tuntia pellolla ilman taukoja, nälässä, kädet ja jalat haavoilla? Ei varmaan tarvitse huokailla, että onpa tylsää.
- Sammoo Mielt.
EI KAI ? ! KYLLÄ PISTELEE VIHAKSI LAPSITYÖVOIMAN KÄYTTÖ. JOS OLISIN MILJÖNÄÄRI NIIN AUTTAISIN VARMASTI. EN OSTAISI IKINÄ SELLAISIA TUOTTEITA, JOISSA LAPSET OVAT JOUTUNEET RAATAMAAN "ORJANA" PITKÄÄ PÄIVÄÄ AURINGON PAAHTEESSA. TOIVOTAAN ETTÄ SE SAADAAN LOPPUMAAN JOSKUS. LAPSEN "TYÖ" ON LEIKKIMINEN JA KOULU, EI TYÖ PELLOILLA. TULEE IHAN "TIPPA LINSSIIN", KUN AJATTELEE TÄLLÄISTÄ ASIAA. KYLLÄ ON JULMA TÄMÄ MAAILMA, JOUTAIS LOPPUA KOKONAAN, VAIKKA VIATTOMAT "KÄRSISIVÄT" MYÖS.(KUTEN DINOSAURUKSET). TÄYTYY TOIVOA,ETTÄ ONNI/ONNETAR POTKAISISI KUNNOLLA, JOSSAIN "ARVONNASSA".
- yök
toisaalta, jos lapset eivät olisi "töissä" tehtaissa ja pelloilla, he saattaisivat olla seksiorjina jossain. Kaksipiipuinen juttu... en tosin kannata lapsittyövoimaa!
- samaa mieltä
Olen aivan samaa mieltä, on tutkittu juttu että ne perheet jotka joutuvat laittamaan lapsen töihin /hankkimaan lisätuloja perheelle, heille on aivan sama mistä se raha tulee. Joten vaikka se väärin onkin että lapset pelloilla tai tehtaissa raatavat, on se aina parempi vaihtoehto kuin että myisivät itseään. Koska emme voi köyhyyttä poistaa maailmasta, lapsityövoiman kannattaminen on toistaiseksi tavallaan hyvä juttu, valitettavasti.
- Sammoo Mielt.
samaa mieltä kirjoitti:
Olen aivan samaa mieltä, on tutkittu juttu että ne perheet jotka joutuvat laittamaan lapsen töihin /hankkimaan lisätuloja perheelle, heille on aivan sama mistä se raha tulee. Joten vaikka se väärin onkin että lapset pelloilla tai tehtaissa raatavat, on se aina parempi vaihtoehto kuin että myisivät itseään. Koska emme voi köyhyyttä poistaa maailmasta, lapsityövoiman kannattaminen on toistaiseksi tavallaan hyvä juttu, valitettavasti.
Niimpä? Onhan se tietenkin parempi,itsensä myyminen, mutta sellaiset olosuhteet, kuin porottavan auringon alla, vesipalkalla, se ei ole mistään kotoisin. Saisi olla kunnon palkka ja viralliset asiapaperit ja siinä samalla voisi olla peruskoulu/ koulutus ammattiin oikein/ lailisin keinoin ja tietenkin kuuluvat lomat jne... On vähän hankala sanoa, en löydä sanoja nyt???
- Nimetön
Sammoo Mielt. kirjoitti:
Niimpä? Onhan se tietenkin parempi,itsensä myyminen, mutta sellaiset olosuhteet, kuin porottavan auringon alla, vesipalkalla, se ei ole mistään kotoisin. Saisi olla kunnon palkka ja viralliset asiapaperit ja siinä samalla voisi olla peruskoulu/ koulutus ammattiin oikein/ lailisin keinoin ja tietenkin kuuluvat lomat jne... On vähän hankala sanoa, en löydä sanoja nyt???
Miksi lapsella olisi lomat ja asiapaperit jos ei kyseisissä maissa aikuisillakaan ole? Ystäväni tekee seitsämän päivää viikossa, 365 päivää vuodessa, 12 tunnin päiviä.
Tiedän varmaksi että jos ei nämä lapset ole kankaita neulomassa niin sitten heidän vanhempansa laittavat heidät kadulle myymään itseänsä. Tämä on karu mutta tosi fakta. - miten niin
samaa mieltä kirjoitti:
Olen aivan samaa mieltä, on tutkittu juttu että ne perheet jotka joutuvat laittamaan lapsen töihin /hankkimaan lisätuloja perheelle, heille on aivan sama mistä se raha tulee. Joten vaikka se väärin onkin että lapset pelloilla tai tehtaissa raatavat, on se aina parempi vaihtoehto kuin että myisivät itseään. Koska emme voi köyhyyttä poistaa maailmasta, lapsityövoiman kannattaminen on toistaiseksi tavallaan hyvä juttu, valitettavasti.
munsta se ois vaan parempi vaihtoehto et myisi itseään. paneminenhan on kivempaa kun "kunnon työ"
- Sammoo Mielt.
miten niin kirjoitti:
munsta se ois vaan parempi vaihtoehto et myisi itseään. paneminenhan on kivempaa kun "kunnon työ"
TAAS NÄITÄ PÄIVIÄ. HOHHOIJAA... JOS SE TUNTUU PAREMMALTA NIIN LAITA VAAN ITTEES JA KUNNOLLA, ETTÄ SILLEE: "aijaa" JOS TEKKÖÖ MIEL.- "EI KANNATA IHTEE MYYVÄ JA EIKÄ OTTAA TOISILT."
- media-pulla
Hei, uskooko joku ihan tosissaan kansankodin vilpittömyyteen?
Hah-hah-haa...
Svedut on tehneet kauppaa aina muun maailman tavoin. Voiton takia nääs, sehän on kapitalismia. Mitkäs olikaan 60 vuotta sitten kauppasuhteet sellaisiin tehtaisiin kuin Krupps, esimerkiksi? (eikä tehnyt tuolloin kahvinkeittimiä...)
Ei rahanahneilla porvareilla ole moraalia... - tunnu
yhtään pahalta,kun 7v on seksiorja,huumeiden käyttäjä,kadulle hyljätty.
Kyllä on paljon mielekkäämpää tehdä työtä. Eikä ne lapset niiden biletoppien takia sitä työtä tee vaan oman elantonsa vuoksi,koska vanhemmilla on vähän rahaa,on köyhyyttä. Jokainen kantaa ns oman kortensa kekoon ja lapsi voi siten ostaa myös itselleen jotain. - ¤¤¤¤¤¤¤¤¤
meillä se vähäinenkin H&M tuotteiden osto nyt. Tämä on minun muistissani jo toinen kerta, kun kyseinen firma on muutaman vuoden sisään otsikoissa kyseisen asian takia.
En todellakaan aio pukea lapselleni vaatteita, joiden tuotannossa on riistetty toisia pieniä lapsia toisella puolen maailmaa. - vaihtoehtoja....
... joissain maissa on niin köyhää että lasten on pakko tehdä työtä jotta saa ruokaa. luuletteko tosiaan että heidät on pakotettu tekemään töitä väkisin? jos ei työt kiinnosta niin uusia tulijoita on aina koska ruokaa on saatava!! se ei liene h&m:n vika jos joissain maissa asiat on näin huonosti. tallaista työskentely mahdollisuutta kun ei ole heillä menee vieläkin huonommin!!
- ........
se on hm:n vika jos se käyttää kyseistä villaa tuotannossaan..vai kellä se vastuu on? Kai sillekkin olisi eettisempiä vaihtoehtoja jos vaan vähän jaksaisi panostaa.
- hjk2kse
........ kirjoitti:
se on hm:n vika jos se käyttää kyseistä villaa tuotannossaan..vai kellä se vastuu on? Kai sillekkin olisi eettisempiä vaihtoehtoja jos vaan vähän jaksaisi panostaa.
Niin juuri, esimerkiksi sillä tavalla voisi panostaa hyvinvointiin että maksaa paremmin ja teettää lyhempiä työpäiviä. Ja ottaa ne vanhemmat vaikka töihin ja maksaa niille ihmisen palkan.
- on...??
........ kirjoitti:
se on hm:n vika jos se käyttää kyseistä villaa tuotannossaan..vai kellä se vastuu on? Kai sillekkin olisi eettisempiä vaihtoehtoja jos vaan vähän jaksaisi panostaa.
jaa se on h&m:n vika että lapset saavat työtä ja voivat ostaa perheensä kanssa ruokaa? no mikä olisi sitten parempi, luitko ollenkaan mitä tuossa kirjoitettiin?
- mielipide täältä
Olen tehnyt kotona paljon töitä ilman palkkaa. Nuo saavat sentään palkkaa, vaikka onkin huonoa palkkaa. Minä sain ruoka/asuntopalkan - en ylimääräistä rahaa. Työn kuvaan kuului tietenkin sesongin mukaan mikä milloinkin; haravointi, perunan istutus, marjojen poiminta, lumen auraaminen jne. jne. Noihin meni helposti koko päivä.
En muista sitä pahalla. Parempi se hyödyllinen työ kuin roikkua pelejen, tv:n tai nuorisopsykiatrian varassa. - iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii...
HITSIN PIMPULA!!! :D
- marjuttasi
Kuultu jo
- ´Mandy
Onko tämä ollut tiedossa aikaisemmin,itse en ollut aikaisemmin kuuullut. Empä käy enää ostoksilla H&M:ssä
- vaan
edelleen ostoksilla näin autat näitä köyhiä lapsia saamaan ruokaa,kiitos!
- ostan nyt
vaan kirjoitti:
edelleen ostoksilla näin autat näitä köyhiä lapsia saamaan ruokaa,kiitos!
sitten h&m.stä enemmän ko ennen. Onhan se kauheeta jos nää lapsipoloiset raataa ihan turhan takia
- böböö
ei voi olla totta!:O oon ostunu hirveesti puuvillaa sisältäviä tuotteita H&M:ältä! ei voi olla totta..:o en voi varmaan enää käyttää niitä.. hirveetä oikeesti..;/ tekis mieli mennä valittaa niille. en voi sietää lapsityövoimaa! ku eihän ne saa edes kunnollista palkkaa jos ollenkaan..:O oon kyl pettyny... se on viel just sellanen kauppa mis oon tykänny tosi paljon käydä kun ne tavallisen näköset massa tuotteet (topit, t-paidat, ym) on ollu aika halpoja ja mulla ne ainakin on kestäny.. oon kyllä nähnyt yhen tyypin joka on saanut sellasen mustan topin aika reikäiseksi.. ja se on nimen omaan H&M:ästä.. ei hell oikeesti. pisti kyllä miettimään, että mistä niitä vaatteita nyt sitten ostaa kun ei seppälästä voi ostaa paitoja...
- hyvä läppä..
joo mennään vaan kaikki yhes valittaan H&M:n myyjille.Niiden vika..just joo..
- Sammoo Mielt.
SENTÄÄN YKSI JOKA ON SAMMOO MIELT. TÄÄLLÄ!!! K I I T O S S U L L E! Pitää ruveta "omalla" nahkatakilla kulkemaan täst edes.
- samaa
hyvä läppä.. kirjoitti:
joo mennään vaan kaikki yhes valittaan H&M:n myyjille.Niiden vika..just joo..
mieltä.....työntekijäin vika ei ole että lapset siellä tarvitsee ruokaa ja saavat sitä työtä tekemällä.
- --äää--
Jotenkin niidenkin pienokaisten on tienattava.
Kaikkien vaateliikkeiden vaatteet on tavalla tai toisella tehty lapsityövoimalla..sad but true...- Nobody
Kukas nyt H&M:n "laadukkaita"(ja rumia) kledjuja edes haluaisi käyttää ja ainoa keino vaikuttaa siihen, että lasten työ siellä jossain kaukana joskus loppuisi, on olla ostamatta ko.kuteita. Ja jokainenhan sen tietää, että nuo ruottalaiset tavara/vaateketjut (ikea, h&m yms.) teettävät kaikki tuotteensa riistomeiningillä ja että on tosi helppo välttää; miksi emme siis välttäisi? Yksinkertaista...
- sdff4rgtdfgfd
Nobody kirjoitti:
Kukas nyt H&M:n "laadukkaita"(ja rumia) kledjuja edes haluaisi käyttää ja ainoa keino vaikuttaa siihen, että lasten työ siellä jossain kaukana joskus loppuisi, on olla ostamatta ko.kuteita. Ja jokainenhan sen tietää, että nuo ruottalaiset tavara/vaateketjut (ikea, h&m yms.) teettävät kaikki tuotteensa riistomeiningillä ja että on tosi helppo välttää; miksi emme siis välttäisi? Yksinkertaista...
..no maku se on kullakin oma.voin taas vain kuvitella oma makusi.Mutta joo,pitäisihän sitä taas ottaa härkää sarvista kiinni ja puuttua jokaiseen vääryyteen maailmassa.Joten kerropas maailmanparantajana että miten SINÄ edistät sitä??
mitkä ovat vaatteesi ja aatteesi? Mitä syöt,mitä jätät syömättä yms?
- on vain eri hinta
On se ihmeellistä että joku suostuu maksamaan t-paidan nimestä 40€
- jep jep
minä käytän ja puen lapsenikin h&m:n vaatteisiin!
ihan sama mulle.. en mä sitä hyväksy, mut en mä sille mitään voikkaan!!
parempi pellolla töissä, kun kaduilla sekoilemassa! - hetimmiten
asia ei muulla parane.
- vanhempi myös
lapsillekkin kuluu töynteko. Mutta lapsien työ on lekkiminen ja koulunkäynti, ja pienet kotiaskareet imuroinnit ja sensellaiset.
Totuus kumminkin on ettei länsimainen suurpääoma edes halua että lapset kävisivät koulua kehitysmaissa (suurista puheista huolimatta).
Mistä sitten "ilmainen" työvoima heidän kukkaroitaan täyttämään.
Olen sitä sukupolvea että minun piti auttaa isääni maatilan töissä, mutta vaan senverran kun koululta ehdin, ja sitä vaan mitä jaksoin tehdä.
Nykyäänkin olisi hyvä että läpset osallistuisivat edes kotiaskareisiin, kun on esimerkiksi sellaisia 16 vuotiaita tyttöjä jotka ei osaa edes perunoja keittää samoin pojat eivät osaa äidin avuksi edes pyykkinarua laittaa telineeseen kiinni. - tapauksessa
hyvät ihmiset jättäkää myös joulun konvehdit ostamatta, koska valtaosa maailman kaakaosta on lasten keräämää. Nam...
- Tiellä ne on
Jokainen, jolla on lapsia, tietää, ettei niistä ole töihin. Päinvastoin, niistä on pelkkää haittaa työpaikalla.
Ottakaas nyt lapsetomat järki käteen ja jättäkää tekin nuo propagandapuheet omaan arvoonsa. Ei lehtienkään pitäisi kaikkein pölhöimpiä vedätyksiä julkaista. - butthole surfer
eihän mee turha työ hukkaan ko niistä rehuista tehään sunki vaatteet.
- koko aiheesta
noussutta kohua. On aivan normaalia, että lapset laitetaan sadonkorjuuaikaan pelolle, eihän oma väki pysty lyhessä ajassa kaikkea kerämään.Uzbekistan on entinen nevostotasavalta, ja lapset ovat siellä kautta aikojen olleet syksyisin kolhooseissa-sovhooseissa avuksi. Eikä kenellekään ole siitä trumoja jäänyt.
60-luvulla myös Suomessa syksyisn kaikki koululaiset pakotettiin metsään puolukoita kerämääm. Olisiko sekin sitten lapsityövoiman käyttöä ollut?? Tekisi hyvä nykyisinkin, oppisivat työtä kunnioittamaan, eikä vaan opettajille p...haistattaa.
Hei, järki päähän ihmiset.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1952043
- 1331138
- 1131063
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa21805- 58796
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34721ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42628Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175574Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45538- 9522