Apua sosiaaliseen kanssakäymiseen?

AS-opiskelija

Onko tällaisen nuoren Asperger-aikuisen mahdollista saada mistään apua sosiaalisen kanssakäymisen vaikeuksiin? En usko välttämättä tarvitsevani varsinaisten AS-asiantuntijoiden apua, siitäkin olisi paljon hyötyä jos joku sosiaalisesti normaali viettäisi välillä aikaa kanssani, koittaisi vastata mieltäni painaviin kysymyksiin ja antaisi palautetta käyttäytymisestäni (kertoisi esim. jos joku sanomani on tilanteeseen sopimatonta ja katsekontaktini liian häilyvää, näin pari esimerkkiä mainitakseni). Onko mitään paikkaa olemassa, josta tällaista apua voisi koittaa saada? Opiskelen yliopistossa ja usein mietityttää, meneekö kaikki vaiva hukkaan, kun näillä sosiaalisilla taidoilla työllistyminen tulee olemaan kaikkea muuta kuin helppoa.

10

879

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen rämpinyt elämäni Aspergina miten kuten vapaalla jalalla.
      Kansakoulussa, SA:ssa ja työelämässä. Asuinkuntia on ollut monia.
      Asumistani yhteisöistä voisi sanoa
      Suomalaiset parhaimmillaan kyllä tuntevat "pappenheimilaisensa".

Väliin tulee turpaan että tukka lähtee - väliin taas
      todetaan kuten Luojakin suomalaisesta 'prototyypistään':
      V Salmen tekstin tavoin.
      "Tuumi että pakkasessa tuokin elää voi!!

Hyvä että opiskelet AS-opiskelija.
      Olisi hyvä jos opiskelusi jatkuisi viimeiseen elinviikkoosi.

• mutta olen tyhmä

vaikka haluan opiskella - en pääse mihinkään(:

• on kirjoitettu

kirja, joka on kuin normaalien elämäntilanteiden opas, hakuteos fraasien merkityksestä ja muuta sellaista. En muista kirjan nimeä, en ole sitä lukenut, mutta monet ovat kiittäneet sitä.

Normaali ihminen ei ehkä osaisi panna sormeaan joka ongelmasi päälle, vaan reagoisi assimaiseen käyttäytymiseesi, analysoimatta sitä. Me assit olemme analysoijia. Keskivertoihmiset ovat reagoijia. Ehkä tarvitsemme assin, joka on oppinut nuo kanssakäymisen koukerot, opettamaan ne meillekin.

On paljon töitä, joita voi tehdä yksin. Vaikkapa kirjailija!

• ritalin

"Onko mitään paikkaa olemassa, josta tällaista apua voisi koittaa saada? Opiskelen yliopistossa ja usein mietityttää, meneekö kaikki vaiva hukkaan, kun näillä sosiaalisilla taidoilla työllistyminen tulee olemaan kaikkea muuta kuin helppoa."

Ainoa ongelma on tuo narsistinen asenteesi kuvitella, että jotain sellaista vikaa olisi oikeasti olemassa. Ainoa ongelmasi on etsiä itsestäsi sellaista vikaa, mitä ei oikeasti edes ole.
      Kukaan tervejärkinen ihminen ei tee "sosiaalisista taidoistasi" ongelmaa sinulle, joten unohda koko asia.
      Sinun turha nyt rypeä paskassa sellaisen asian vuoksi, mitä ei edes ole olemassa.
      Koko asia on typerän epärealistinen.

• kettu.nen

mutta kyllä minulla ainakin erilaiset erityisjärjestelyt auttavat koulussa opiskeluun ja tuloksiin huomattavasti.

• ritalin
        kettu.nen kirjoitti:

mutta kyllä minulla ainakin erilaiset erityisjärjestelyt auttavat koulussa opiskeluun ja tuloksiin huomattavasti.

Tottakai jokainen pärjää parhaiten edullisissa olosuhteissa.
        Heti on paljon helpompaa, kun saa tehdä asiat, niin kuin pystyy, ilman, että joku koittaa jatkuvasti osoittaa, kuinka assi on kroonisesti syyllinen kaikkeen.

Erikoisjärjestelyiden ansiosta assin ei tarvitse kohdata jatkuvasti aseman kieltoa. Toinen helpompi tapa olisi, kun kaikki pystyisivät elämään ihan asiallisesti ilman jatkuvaa sadismiin tukeutumista.
        Tai no, eiköhän sekin ole eräänlaista epäsadistisuutta, kun assi saa erikoisjärjestelynsä.

• harhaan
        kettu.nen kirjoitti:

ja väärään toimintaan...

Katsotaampas asiaa assin vinkkelistä:

Sosiaalisessa vuorovaikutuksessa autismin kirjon henkilö reagoi hitaasti, koska hän prosessoi koko ajan tilannetta, joka meillä muilla tapahtuu automaattisesti. Hänen näkökulmastaan sosiaalinen vuorovaikutus muistuttaa urheilusuoritusta. Hänen pitää panostaa parhaansa selvitäkseen siitä.

Perinteisen opetuksen työkaluna ovat sanat. Ohjaaminen pelkkien sanojen avulla on vaikeaa ja verbaalinen prosessointi toiminnaksi hidasta. Mutta ovatko sanat paras työkalu urheilusuorituksen valmennuksessa?

Urheilijan pitää ajatella kineettisesti. Suorituksen aikana sitä ei ole aikaa analysoida sanoin. Paremmin onnistuu kineettinen matkiminen suoraan teosta teoksi ilman saman aikaista selitystä miksi ja miten toiminta suoritetaan.

Nämä urheiluvalmennuksesta tutut kineettiset ja taktiset menetelmät sopivat autismin kirjon ihmisen valmennukseen usein paremmin kuin perinteinen luokkahuoneopetus.

• ritalin
        harhaan kirjoitti:

ja väärään toimintaan...

Katsotaampas asiaa assin vinkkelistä:

Sosiaalisessa vuorovaikutuksessa autismin kirjon henkilö reagoi hitaasti, koska hän prosessoi koko ajan tilannetta, joka meillä muilla tapahtuu automaattisesti. Hänen näkökulmastaan sosiaalinen vuorovaikutus muistuttaa urheilusuoritusta. Hänen pitää panostaa parhaansa selvitäkseen siitä.

Perinteisen opetuksen työkaluna ovat sanat. Ohjaaminen pelkkien sanojen avulla on vaikeaa ja verbaalinen prosessointi toiminnaksi hidasta. Mutta ovatko sanat paras työkalu urheilusuorituksen valmennuksessa?

Urheilijan pitää ajatella kineettisesti. Suorituksen aikana sitä ei ole aikaa analysoida sanoin. Paremmin onnistuu kineettinen matkiminen suoraan teosta teoksi ilman saman aikaista selitystä miksi ja miten toiminta suoritetaan.

Nämä urheiluvalmennuksesta tutut kineettiset ja taktiset menetelmät sopivat autismin kirjon ihmisen valmennukseen usein paremmin kuin perinteinen luokkahuoneopetus.

Pystyit kirjoittamaan pitkän neuvon silti, ettet ymmärtänyt sanaakaan, mitä kirjoitin. Luuletko, etten tiedä, miltä assista tuntuu, kun olen itse sellainen?

"kineettiset ja taktiset menetelmät sopivat autismin kirjon ihmisen valmennukseen"

Mistähän p**sees*ä olet tämän idean vetäissyt? Assilla on on kuitenkin ne eroavaisuudet juuri sellaisilla aivoalueilla, että menetelmilläsi on loistavat edellytykset kehittää assille skitsofrenia.
        Sitäpaitsi ainakin itse olen ääri visuaalinen, jos alat vetää noita oppimistapoja mukaan.

Opetustapasi ensin provosoi neuroosia ja sitten ajaa psykoosiin, joten olet tehnyt kirjoituksesi täysin traumojen hämäämänä.

"Ohjaaminen pelkkien sanojen avulla on vaikeaa ja verbaalinen prosessointi toiminnaksi hidasta."

Talouspoliittista p**kaa.

"Sosiaalisessa vuorovaikutuksessa autismin kirjon henkilö reagoi hitaasti, koska hän prosessoi koko ajan tilannetta, joka meillä muilla tapahtuu automaattisesti."

Mikään näissä asioissa ei ole yksinkertaista. Voin vakuuttaa.

• Ritalin
        ritalin kirjoitti:

Pystyit kirjoittamaan pitkän neuvon silti, ettet ymmärtänyt sanaakaan, mitä kirjoitin. Luuletko, etten tiedä, miltä assista tuntuu, kun olen itse sellainen?

"kineettiset ja taktiset menetelmät sopivat autismin kirjon ihmisen valmennukseen"

Mistähän p**sees*ä olet tämän idean vetäissyt? Assilla on on kuitenkin ne eroavaisuudet juuri sellaisilla aivoalueilla, että menetelmilläsi on loistavat edellytykset kehittää assille skitsofrenia.
        Sitäpaitsi ainakin itse olen ääri visuaalinen, jos alat vetää noita oppimistapoja mukaan.

Opetustapasi ensin provosoi neuroosia ja sitten ajaa psykoosiin, joten olet tehnyt kirjoituksesi täysin traumojen hämäämänä.

"Ohjaaminen pelkkien sanojen avulla on vaikeaa ja verbaalinen prosessointi toiminnaksi hidasta."

Talouspoliittista p**kaa.

"Sosiaalisessa vuorovaikutuksessa autismin kirjon henkilö reagoi hitaasti, koska hän prosessoi koko ajan tilannetta, joka meillä muilla tapahtuu automaattisesti."

Mikään näissä asioissa ei ole yksinkertaista. Voin vakuuttaa.

tarkoittaa tekemällä oppimista

Jos joku kertoo sinulle miten polkupyörällä ajetaan, sitä on vaikea oppia. Vasta kun unohdat, mitä sinulle on sanottu, istut pyörän satulaan ja ajat itseopit ajamaan.

Urheilusuoritus on niin nopea, että jos pikajuoksussa alat ajatella, miten panna toinen jalka toisen eteen - kaadut!

• AS-opiskelija

Kiitos vastauksista. Olenkin jo lukenut joitain aihetta käsitteleviä kirjoja, joista pari on tarkoitettu erityisesti aspergereille / autisminkirjolaisille ja muut taviksille. AS-kirjat on ollut tarpeisiini turhan yksinkertaisia ja suuri osa niissä annetuista neuvoista on muutenkin vaikuttanut kovin heppoisilta, vaikka olen kyllä niistäkin saanut joitain ahaa-elämyksiä. Tavisten kirjoista koen saaneeni paljon enemmän irti, mutta niissäkin on se vika että ne pystyy antamaan ohjeita vain yleisellä tasolla.

Mikään kirja ei voi kertoa, mikä esim. juuri minun katsekontaktissani on vikana, jos se vika ei ole niin ilmeinen että ymmärrän sen kirjallisen kuvauksen perusteella (tyyliin ei katso toista lainkaan silmiin tai ei koskaan edes vilkaise mihinkään muualle). Monissa tilanteissa palautteen antamiseen tarvitaan toista ihmistä.

Sosiaalisten taitojen parantaminen olisi paljon helpompaa, jos tietäisi mikä on vikana ja mihin suuntaan itsensä kehittämistä olisi syytä jatkaa. Nyt mulla ei ole muuta kuin epämääräinen tieto siitä, että kaikki ei ole niin kuin pitäisi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      169
      6452
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      58
      4452
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      3058
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      61
      2957
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1895
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1554
    7. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1526
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      38
      1485
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      33
      1311
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      1201
    Aihe