missä voi olla vika kun takalasin lämmitin autossani ei sulata ensinkään ikkunaa.mittasin yleismittarilla(en tosiaan ole mikään sähkömies)että kun molemmat liittimet irroittaa lasista ja mittaa lasissa kiinni olevat liittimet,niin niiden välillä on yhteys,eli eikös langat ole silloin kunnossa ja kun mittasin piuhojen välin,niin sielläkin oli jannite lämmityksen ollessa päällä,niin missä on vika..minkälaisia lukemia noiden piuhojen välissä pitäisi olla?
takalasin lämmitin ei toimi
13
10335
Vastaukset
- 12V pitäisi olla
Herkällä yleismittarilla löytää autosta 12V jännitteitä vaikka vararenkaan kulutuspinnan ja vanteen väliltä mutta tämä ei valitettavasti tarkoita sitä että virtaakin kulkisi.
Auton sähkölaitteissa tarvittavat virrat ovat niin korkeita että vähänkin hapettuneet kontaktit tai liittimet katkaisevat virran kulun vaikka jännitettä näyttäisikin löytyvän.
Laita ne takalasin lämppärin piuhojen liittimet takaisin paikoilleen ja mittaa jännite liittimien yli lämppärin ollessa päällä. Jännitettä pitäisi löytyä yli 12V kun kone käy. Jos liittimiin ei pääse käsiksi niin koita mitata jännite suoraan niiden lasin reunassa olevien kupariliuskojen yli joista langat haarautuvat.- ralffi
joo ei sinne mitään virtaa tule.mittasin sen juuri em tavalla.0.05V ei taida riittää.onko tuo hankala uudelleen johdoittaa jos ottaa sulakerasialta virtaa katkaisimelle joka (ilm toimii kun valo palaa ja sanoo naks kun painaa.)ja siitä vetäisi takalasin liittimille?kaikki sulakkeet on kunnossa ja ilm.lasin vastuksetkin,eli jääkö se vika johdotuksiin?
- sulakkeen pohjasta aloitetaan
ralffi kirjoitti:
joo ei sinne mitään virtaa tule.mittasin sen juuri em tavalla.0.05V ei taida riittää.onko tuo hankala uudelleen johdoittaa jos ottaa sulakerasialta virtaa katkaisimelle joka (ilm toimii kun valo palaa ja sanoo naks kun painaa.)ja siitä vetäisi takalasin liittimille?kaikki sulakkeet on kunnossa ja ilm.lasin vastuksetkin,eli jääkö se vika johdotuksiin?
Ihan ensimmäiseksi etsit sen takalasin lämppärin sulakkeen ja nakkaat roskiin. Suihkutat sulakepesän pohjaan jotain kontaktin puhdistusprayta ja työnnät uuden sulakkeen paikoilleen.
Jos virta ei ala kulkea, tarkista yleismittarilla että edes sulakkeen pohjaan tulee virtaa.
Ehdottomasti paras apuväline on sellainen valolla varustettu virtakynä jollaisia tehdään myös 12V jännitteelle. Päässä on johdolla kiinni hauenleuka maadoitusta varten. Jos valo palaa, kulkee kytkennässä todella virta. Tuota muuten EI kannata sotkea 230V virtakynän kanssa...
Jos sulakkeelle tulee virtaa, kaivat seuraavaksi sen takalasinlämppärin katkaisijan kojelaudasta ja mittaat tuleeko siihen virtaa ja lähteekö se myös ulos kun katkaisin on suljettu. Sama virtakynä tai mikä tahansa 12V polttimo johon on juotettu johdot on paras mittalaite.
Mikäli virta lähtee katkaisijalta, voit mitata sillä yleismittarilla onko katkaisijalta takalasille lähtevä johto tosiaan katki. Jos ei, on se toisen pään maadoitus irti korista. - stuntman
sulakkeen pohjasta aloitetaan kirjoitti:
Ihan ensimmäiseksi etsit sen takalasin lämppärin sulakkeen ja nakkaat roskiin. Suihkutat sulakepesän pohjaan jotain kontaktin puhdistusprayta ja työnnät uuden sulakkeen paikoilleen.
Jos virta ei ala kulkea, tarkista yleismittarilla että edes sulakkeen pohjaan tulee virtaa.
Ehdottomasti paras apuväline on sellainen valolla varustettu virtakynä jollaisia tehdään myös 12V jännitteelle. Päässä on johdolla kiinni hauenleuka maadoitusta varten. Jos valo palaa, kulkee kytkennässä todella virta. Tuota muuten EI kannata sotkea 230V virtakynän kanssa...
Jos sulakkeelle tulee virtaa, kaivat seuraavaksi sen takalasinlämppärin katkaisijan kojelaudasta ja mittaat tuleeko siihen virtaa ja lähteekö se myös ulos kun katkaisin on suljettu. Sama virtakynä tai mikä tahansa 12V polttimo johon on juotettu johdot on paras mittalaite.
Mikäli virta lähtee katkaisijalta, voit mitata sillä yleismittarilla onko katkaisijalta takalasille lähtevä johto tosiaan katki. Jos ei, on se toisen pään maadoitus irti korista.kyllähän noissa on usein myös rele välissä.
- ralffi
sulakkeen pohjasta aloitetaan kirjoitti:
Ihan ensimmäiseksi etsit sen takalasin lämppärin sulakkeen ja nakkaat roskiin. Suihkutat sulakepesän pohjaan jotain kontaktin puhdistusprayta ja työnnät uuden sulakkeen paikoilleen.
Jos virta ei ala kulkea, tarkista yleismittarilla että edes sulakkeen pohjaan tulee virtaa.
Ehdottomasti paras apuväline on sellainen valolla varustettu virtakynä jollaisia tehdään myös 12V jännitteelle. Päässä on johdolla kiinni hauenleuka maadoitusta varten. Jos valo palaa, kulkee kytkennässä todella virta. Tuota muuten EI kannata sotkea 230V virtakynän kanssa...
Jos sulakkeelle tulee virtaa, kaivat seuraavaksi sen takalasinlämppärin katkaisijan kojelaudasta ja mittaat tuleeko siihen virtaa ja lähteekö se myös ulos kun katkaisin on suljettu. Sama virtakynä tai mikä tahansa 12V polttimo johon on juotettu johdot on paras mittalaite.
Mikäli virta lähtee katkaisijalta, voit mitata sillä yleismittarilla onko katkaisijalta takalasille lähtevä johto tosiaan katki. Jos ei, on se toisen pään maadoitus irti korista.kiitän kovasti.kokeilen huomenna tuossa järjestyksessä vian paikalistamista.nyt pitäisi vaan etsiä se sulake mihin tuo on kytketty,kun sulakerasiassa ei mainita koko takalasia.
- uudemmissa rele
stuntman kirjoitti:
kyllähän noissa on usein myös rele välissä.
Uudemmissa autoissa on tietenkin rele tai elektroninen komponentti noin suurille virroille ja se kojelaudan katkaisin saattaa vain kertoa tietokoneelle että tämä hantaaki on painettu pohjaan. Tietokone sitten kytkee oikean releen tai transistorin päälle. Tämmöistä ei tee-se-itse-mies pahemmin enää korjaa.
Eli lisäyksenä edelliseen kohtaan kannattaa etsiä manuaalista myös oikea rele jos sulaketaulun pohjaan ei tule lainkaan virtaa tai varsinkin jos sitä tulee kytkimelle ja lähtee kanssa mutta takalasille saakka ei tule amperiakaan.
- Huurussa
Jatkan vanhaa ketjua, eli, takalasin lämmitin ei toimi.
Vastuksen vasemmalle puolelle tulee n.11v ja oikean puolen maajohto on ehjä, myös kaikki vastuslangat on mitattu, silti lämmitin ei toimi.
Missä ihmeessä siis voi olla vika?
Auto Toyota Yaris vm.2000, sitä, onko lämmittimessä rele, en tiedä, enkä ala purkamaan ennenkuin löydän jostain tietoa missä se on.
Luulen myös että lämmittimessä on ajastin.- siellävika
ajastinrele siinä on ja kyllä se pitäisi ohjekirjan tiedoilla löytyä
- Huurussa
Uskomatonta mutta totta, mutta ed. omistaja oli hukannut ohjekirjan.
Netistä löysin yariksen sulake kaavion, mutta jippii internet, se oli täysin väärä.
En kyllä ymmärrä missä voi olla vika jos lämmittimeen tulee virtaa, koneen käydessä yli 12v., ja lämmittimen piuhat ovat ehjät, kaikki lämmittimen johdot piippaavat mittarilla.
Aloin jo epäillä omia eilisiä väsyneenä tehtyjä mittauksia, ja mittailinkin tänään uudelleen, ja samat tulokset sain.
Arvostan suuresti jos joku osaisi edes sanoa, että voiko tällaista vikaa edes olla, eli mittaanko nyt jotain ihan omiani.
En siis juuri ymmärrå näistä sähkö asioista, mutta luulen tietäväni, että jos virta vastuslankoihin tulee ja langat ovat ehjiä, niin lämmittimen pitäisi toimia, mutta ei vaan lämpene.- ölljh567
Kannattaa tutkia, että se tuleva virta pääsee myös pois, eli maajohdon eheys. Voit laittaa vaikkapa oman väliaikaisen maajohdon testausta varten.
- Huurussa
Olen purkanut maajohdon kulun, ja se on samassa maadoituksessa missä on kaikki takavalot ja valot toimivat, eli ei ole maadoitus vika.
- ökjh55
Niin mutta onko johto ehjä?
- Huurussa
On, johto piippasi.
Törmäsin tänään tuttuun automekaanikkoon, joka ei tällaisiin ritsoihin toki koske, no mutta kuitenkin, niin hän sanoi selittämäni perusteella, että mittaaja on rikki, koska kertomani perusteella lämmitin on ehjä ja toimii?
Virta tulee vasempaan liittimeen, oikea liitin on maissa ja jokainen vastuslanka on ehjä, mutta eipä vaan lasi lämpene.
No, tilasin kiinasta ihmeellisen tupakansytyttimeen kytkettävän puhaltimen, saa takalasinlämmitin olla, en osaa sitä korjata, varsinkin jos se on ehjä, vaikka ei siis toimi.
Kiitos avustavista viesteistä, mittaaja on rikki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3522816Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201559Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151058Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa571007Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28958En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82933Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149908- 80908
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205849