takalasin lämmitin ei toimi

ralffi

missä voi olla vika kun takalasin lämmitin autossani ei sulata ensinkään ikkunaa.mittasin yleismittarilla(en tosiaan ole mikään sähkömies)että kun molemmat liittimet irroittaa lasista ja mittaa lasissa kiinni olevat liittimet,niin niiden välillä on yhteys,eli eikös langat ole silloin kunnossa ja kun mittasin piuhojen välin,niin sielläkin oli jannite lämmityksen ollessa päällä,niin missä on vika..minkälaisia lukemia noiden piuhojen välissä pitäisi olla?

13

10437

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12V pitäisi olla

      Herkällä yleismittarilla löytää autosta 12V jännitteitä vaikka vararenkaan kulutuspinnan ja vanteen väliltä mutta tämä ei valitettavasti tarkoita sitä että virtaakin kulkisi.

      Auton sähkölaitteissa tarvittavat virrat ovat niin korkeita että vähänkin hapettuneet kontaktit tai liittimet katkaisevat virran kulun vaikka jännitettä näyttäisikin löytyvän.

      Laita ne takalasin lämppärin piuhojen liittimet takaisin paikoilleen ja mittaa jännite liittimien yli lämppärin ollessa päällä. Jännitettä pitäisi löytyä yli 12V kun kone käy. Jos liittimiin ei pääse käsiksi niin koita mitata jännite suoraan niiden lasin reunassa olevien kupariliuskojen yli joista langat haarautuvat.

      • ralffi

        joo ei sinne mitään virtaa tule.mittasin sen juuri em tavalla.0.05V ei taida riittää.onko tuo hankala uudelleen johdoittaa jos ottaa sulakerasialta virtaa katkaisimelle joka (ilm toimii kun valo palaa ja sanoo naks kun painaa.)ja siitä vetäisi takalasin liittimille?kaikki sulakkeet on kunnossa ja ilm.lasin vastuksetkin,eli jääkö se vika johdotuksiin?


      • sulakkeen pohjasta aloitetaan
        ralffi kirjoitti:

        joo ei sinne mitään virtaa tule.mittasin sen juuri em tavalla.0.05V ei taida riittää.onko tuo hankala uudelleen johdoittaa jos ottaa sulakerasialta virtaa katkaisimelle joka (ilm toimii kun valo palaa ja sanoo naks kun painaa.)ja siitä vetäisi takalasin liittimille?kaikki sulakkeet on kunnossa ja ilm.lasin vastuksetkin,eli jääkö se vika johdotuksiin?

        Ihan ensimmäiseksi etsit sen takalasin lämppärin sulakkeen ja nakkaat roskiin. Suihkutat sulakepesän pohjaan jotain kontaktin puhdistusprayta ja työnnät uuden sulakkeen paikoilleen.

        Jos virta ei ala kulkea, tarkista yleismittarilla että edes sulakkeen pohjaan tulee virtaa.

        Ehdottomasti paras apuväline on sellainen valolla varustettu virtakynä jollaisia tehdään myös 12V jännitteelle. Päässä on johdolla kiinni hauenleuka maadoitusta varten. Jos valo palaa, kulkee kytkennässä todella virta. Tuota muuten EI kannata sotkea 230V virtakynän kanssa...

        Jos sulakkeelle tulee virtaa, kaivat seuraavaksi sen takalasinlämppärin katkaisijan kojelaudasta ja mittaat tuleeko siihen virtaa ja lähteekö se myös ulos kun katkaisin on suljettu. Sama virtakynä tai mikä tahansa 12V polttimo johon on juotettu johdot on paras mittalaite.

        Mikäli virta lähtee katkaisijalta, voit mitata sillä yleismittarilla onko katkaisijalta takalasille lähtevä johto tosiaan katki. Jos ei, on se toisen pään maadoitus irti korista.


      • stuntman
        sulakkeen pohjasta aloitetaan kirjoitti:

        Ihan ensimmäiseksi etsit sen takalasin lämppärin sulakkeen ja nakkaat roskiin. Suihkutat sulakepesän pohjaan jotain kontaktin puhdistusprayta ja työnnät uuden sulakkeen paikoilleen.

        Jos virta ei ala kulkea, tarkista yleismittarilla että edes sulakkeen pohjaan tulee virtaa.

        Ehdottomasti paras apuväline on sellainen valolla varustettu virtakynä jollaisia tehdään myös 12V jännitteelle. Päässä on johdolla kiinni hauenleuka maadoitusta varten. Jos valo palaa, kulkee kytkennässä todella virta. Tuota muuten EI kannata sotkea 230V virtakynän kanssa...

        Jos sulakkeelle tulee virtaa, kaivat seuraavaksi sen takalasinlämppärin katkaisijan kojelaudasta ja mittaat tuleeko siihen virtaa ja lähteekö se myös ulos kun katkaisin on suljettu. Sama virtakynä tai mikä tahansa 12V polttimo johon on juotettu johdot on paras mittalaite.

        Mikäli virta lähtee katkaisijalta, voit mitata sillä yleismittarilla onko katkaisijalta takalasille lähtevä johto tosiaan katki. Jos ei, on se toisen pään maadoitus irti korista.

        kyllähän noissa on usein myös rele välissä.


      • ralffi
        sulakkeen pohjasta aloitetaan kirjoitti:

        Ihan ensimmäiseksi etsit sen takalasin lämppärin sulakkeen ja nakkaat roskiin. Suihkutat sulakepesän pohjaan jotain kontaktin puhdistusprayta ja työnnät uuden sulakkeen paikoilleen.

        Jos virta ei ala kulkea, tarkista yleismittarilla että edes sulakkeen pohjaan tulee virtaa.

        Ehdottomasti paras apuväline on sellainen valolla varustettu virtakynä jollaisia tehdään myös 12V jännitteelle. Päässä on johdolla kiinni hauenleuka maadoitusta varten. Jos valo palaa, kulkee kytkennässä todella virta. Tuota muuten EI kannata sotkea 230V virtakynän kanssa...

        Jos sulakkeelle tulee virtaa, kaivat seuraavaksi sen takalasinlämppärin katkaisijan kojelaudasta ja mittaat tuleeko siihen virtaa ja lähteekö se myös ulos kun katkaisin on suljettu. Sama virtakynä tai mikä tahansa 12V polttimo johon on juotettu johdot on paras mittalaite.

        Mikäli virta lähtee katkaisijalta, voit mitata sillä yleismittarilla onko katkaisijalta takalasille lähtevä johto tosiaan katki. Jos ei, on se toisen pään maadoitus irti korista.

        kiitän kovasti.kokeilen huomenna tuossa järjestyksessä vian paikalistamista.nyt pitäisi vaan etsiä se sulake mihin tuo on kytketty,kun sulakerasiassa ei mainita koko takalasia.


      • uudemmissa rele
        stuntman kirjoitti:

        kyllähän noissa on usein myös rele välissä.

        Uudemmissa autoissa on tietenkin rele tai elektroninen komponentti noin suurille virroille ja se kojelaudan katkaisin saattaa vain kertoa tietokoneelle että tämä hantaaki on painettu pohjaan. Tietokone sitten kytkee oikean releen tai transistorin päälle. Tämmöistä ei tee-se-itse-mies pahemmin enää korjaa.

        Eli lisäyksenä edelliseen kohtaan kannattaa etsiä manuaalista myös oikea rele jos sulaketaulun pohjaan ei tule lainkaan virtaa tai varsinkin jos sitä tulee kytkimelle ja lähtee kanssa mutta takalasille saakka ei tule amperiakaan.


    • Huurussa

      Jatkan vanhaa ketjua, eli, takalasin lämmitin ei toimi.
      Vastuksen vasemmalle puolelle tulee n.11v ja oikean puolen maajohto on ehjä, myös kaikki vastuslangat on mitattu, silti lämmitin ei toimi.
      Missä ihmeessä siis voi olla vika?
      Auto Toyota Yaris vm.2000, sitä, onko lämmittimessä rele, en tiedä, enkä ala purkamaan ennenkuin löydän jostain tietoa missä se on.
      Luulen myös että lämmittimessä on ajastin.

      • siellävika

        ajastinrele siinä on ja kyllä se pitäisi ohjekirjan tiedoilla löytyä


    • Huurussa

      Uskomatonta mutta totta, mutta ed. omistaja oli hukannut ohjekirjan.
      Netistä löysin yariksen sulake kaavion, mutta jippii internet, se oli täysin väärä.
      En kyllä ymmärrä missä voi olla vika jos lämmittimeen tulee virtaa, koneen käydessä yli 12v., ja lämmittimen piuhat ovat ehjät, kaikki lämmittimen johdot piippaavat mittarilla.
      Aloin jo epäillä omia eilisiä väsyneenä tehtyjä mittauksia, ja mittailinkin tänään uudelleen, ja samat tulokset sain.
      Arvostan suuresti jos joku osaisi edes sanoa, että voiko tällaista vikaa edes olla, eli mittaanko nyt jotain ihan omiani.
      En siis juuri ymmärrå näistä sähkö asioista, mutta luulen tietäväni, että jos virta vastuslankoihin tulee ja langat ovat ehjiä, niin lämmittimen pitäisi toimia, mutta ei vaan lämpene.

      • ölljh567

        Kannattaa tutkia, että se tuleva virta pääsee myös pois, eli maajohdon eheys. Voit laittaa vaikkapa oman väliaikaisen maajohdon testausta varten.


    • Huurussa

      Olen purkanut maajohdon kulun, ja se on samassa maadoituksessa missä on kaikki takavalot ja valot toimivat, eli ei ole maadoitus vika.

      • ökjh55

        Niin mutta onko johto ehjä?


    • Huurussa

      On, johto piippasi.
      Törmäsin tänään tuttuun automekaanikkoon, joka ei tällaisiin ritsoihin toki koske, no mutta kuitenkin, niin hän sanoi selittämäni perusteella, että mittaaja on rikki, koska kertomani perusteella lämmitin on ehjä ja toimii?
      Virta tulee vasempaan liittimeen, oikea liitin on maissa ja jokainen vastuslanka on ehjä, mutta eipä vaan lasi lämpene.
      No, tilasin kiinasta ihmeellisen tupakansytyttimeen kytkettävän puhaltimen, saa takalasinlämmitin olla, en osaa sitä korjata, varsinkin jos se on ehjä, vaikka ei siis toimi.
      Kiitos avustavista viesteistä, mittaaja on rikki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      99
      7770
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5587
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      275
      4851
    4. Haluun sua niin paljon

      ❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4773
    5. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      74
      3527
    6. Mitä palveluita mies..

      Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2818
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      58
      2497
    8. Olet oikeasti ollut

      Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2448
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

      Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2392
    10. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2264
    Aihe