Suomalainen linux?

.jilli...

Juu, Linuxhan on suomalaisen tekemä... kernel.. ydin mikä nyt oikea termi onkaan, mutta mietin onko olemassa tai ollut suomalaista käyttöjärjestelmää? Muistelin, että ois ollut jokin vektori tai vector -linux mutta nettiä katellessa tuo vector linux on kait saksalainen.

Mutta, että ihan supisuomalainen käyttöjärjestelmä, vaikka Kalevala Linux, onko sellaisia?

17

3437

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • linux..
    • SOT

SOT eli Suomen Ohjelmisto Työ lanseerasi jakelun. Ja onhan noita muitakin, jotka ovat enemmän tai vähemmän pohjautuneet Red Hatin jakeluihin.
      Suomalaiseksi jakeluksi voisi tulkita SuomiKnoppixia: http://linux.fi/index.php/SuomiKnoppix
      Useat suomalaiset ohjelmoijat ovat antaneet merkittävän panoksensa GNU-ohjelmien tekemiseen, joista voimme nauttia Linuxia käyttäessämme.
      Muistankohan yhtään oikein, että mm. IRC:in tekemisessä olisi ollut suomalaisvoimia.

• Kosken

IT-Limux.

• kosken

IT-Linux

• tuonkin jälkeen...
        kosken kirjoitti:

IT-Linux

Vielä noidenkin mainittujen jälkeen, on RK:n merkittävä kämmenenjälki näkynyt jakelujen joukossa. Suomalaisessa Linux (OS/2 ym.) -kirjallisuudessahan RK on jo legenda ;)

• linux-äijä
      • oikein muistan

niin eikös tuo tukaani ollut joku slackwaren päälle pultattava juttu? voin toki muistaa väärinkin...

• BBTW
      • SOT

Kyllä mainittiin jo aiemmin...
        Kuuluu siis kategoriaan lukeminen ja lukemisen ymmärtäminen.
        Tosin tuossa ei ole varsinaisen jakelun kokoaminen vaan Knoppix-jakelun muokkaaminen suomalaiseksi/ruotsalaiseksi. Mielipidekysymys.

• Suomalaista käyttöliittymää tai ikkunointijärjestelmää ei ole kai ollut, melkein kaikkihan me käytämme saksalais-kansainvälistä KDE:tä, kansainvälistä Gnomea tai ranskalais-kansainvälistä Xfce:tä. Eipä se ammoin käyttämäni SOT-Linux sen kummosemmin oltu käännetty kuin muutkaan jakelut, mutta sen jälkeenkin on KDE ylläpitänyt varsin kohtuullista tasoa suomennoksissaan.

Muun roinan lokalisoinnin l. suomennoksen taso sitten vaihtelee eri jakeluissa varsin hyvästä melko karmeaan. ;)

• myös..

tuo IT-LINUX "suomalainen" joka oli samalta pohjalta kuin SOT-Linux. ;)

"IT Linux 2002 pohjautuu Red Hat 7.2:een"

Mitään muuta en tiedä siinä olleen suomalaista, kuin suomalainen-man-paketti, ja kun osti tuon IT-LINUXin niin sai myös 500-Sivusen kirjan.

Katsoin pitkästä aikaan vieläkö sivuja löytyy, ja olihan niitä. Mut ei tuota IT Linux.a enää jalosteta? Ompi uusia;

"Lineox-, Spectra-, -IT Linux- ja Linux-tuotteita ja -tukea"

Nythän voi myös sanoa et Mandriva ONE:t on "suomalainen", kun siitä on poistettu muut kielet tosin englantia siinä on vielä mukana.

• myös.. kirjoitti:

tuo IT-LINUX "suomalainen" joka oli samalta pohjalta kuin SOT-Linux. ;)

"IT Linux 2002 pohjautuu Red Hat 7.2:een"

Mitään muuta en tiedä siinä olleen suomalaista, kuin suomalainen-man-paketti, ja kun osti tuon IT-LINUXin niin sai myös 500-Sivusen kirjan.

Katsoin pitkästä aikaan vieläkö sivuja löytyy, ja olihan niitä. Mut ei tuota IT Linux.a enää jalosteta? Ompi uusia;

"Lineox-, Spectra-, -IT Linux- ja Linux-tuotteita ja -tukea"

Nythän voi myös sanoa et Mandriva ONE:t on "suomalainen", kun siitä on poistettu muut kielet tosin englantia siinä on vielä mukana.

kato nymmää pölisen jo ruattii..

Joo, mulla oli kanssa tu IT-linux vm. 2001 ja sen kirjan kanssa. Siinä sai valita asentaako Red Hatin vai IT-linuxin, levyillä oli molemmat. Eipä se IT-linux niin kummallisen umpisuomalainen ollut, kuten sanoit niin man-sivut ja jotain muuta siinä oli suomennettu mutta..

Vaikka onhan R Koski tehnyt paljon työtä linuxin eteen, en mä sitä niinkus halua väheksyä..

Jossain kirjaston kirjoissa on vielä tuo Spectra mukana mutta sekin on ollut kuollut ja kuopattu jo aikaa, ei tullut koskaan kokeiltua vaikka muuten on tullut kokeiltua aika montaa jakelua.

• jos olen väärässä

mutta eikö se vector ole kanadalainen

• TRRY
      • suomalaisille

Kotisivullakaan ei ainoatakaan sanaa suomeksi.

Oikein kun yritetään olla hienoo ja silleetollee kansainvälissii niin eihän sitä voi suomenkieltä käyttää edes kotimaassa.

• itsellä oli koneessa

oli Lineox Enterprise Linux.Kirja ja DVD löyty kirjastosta.Se oli ainakin Suomalainen Linux.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1994
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      101
      1752
    3. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      83
      1581
    4. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      61
      1424
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      33
      1122
    6. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      109
      1063
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      1043
    8. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      1036
    9. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      73
      1026
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      983
    Aihe