Näkiköhän vai kuuliko Paavalin seuralaiset kun samasta asiasta kerrotaan Apostolien teoissa kahdella tavalla?
Apt.9:7 ...he kuulivat tosin äänen, mutta ei he ketään nähneet.
Apt.22:9 Ne, jotka olivat kanssani, näkivät valon mutta eivät kuulleet sen ääntä....
Nuo kohdat kuuluvat jälkikäteen kirjoitettuun "Apostolien tekoihin" joka on kirkkohistoriaa.
Merkille pantavaa onkin että Paavali ei itse kirjoita kääntymyksestään sanaakaan.
Kaiken lisäksi Paavali kertoo käyneensä Jerusalemissa vasta 3 vuoden kuluttua ja sen jälkeen seuraavaan käyntiin vierähti 14 vuotta (Gal.1:18-22; 2:1).
Kirkonmiesten kirjoittama "apostolien teot" kertoo tuonkin asia ihan toisin jossa Paavali olisi heti mennyt Jerusalemiin (Apt.9:26) ja käyneensä vielä kaksi muutakin kertaa alkuseurakuntaa morjenstelemassa.
Paavalin näyt
14
407
Vastaukset
- ---------
Kyllä niitä näkyjä alkaa näkemään kuka tahansa joka toimis samalla tavalla kuin Paavali Jeesuksen seuraajien murhaajan tukijana ja sitten vielä Paavali itse joutui murjotuksi.
Todennäköisesti Paavali tapettiin sen vuoksi ettei hän pääsyt todistamaan että hänen tekstejä on väärennetty.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Paavali
http://fi.wikipedia.org/wiki/Epilepsia
Kuuluisista henkilöistä esimerkiksi Paavalin ja Muhammadin on epäilty sairastaneen epilepsiaa.
Paavali kertoo tulleensa Lystrassa kivitetyksi lähes hengiltä. Tällöin hän koki kuolemanrajakokemuksen, josta kertoo apokryfinen Paavalin ilmestys. Historiallista arvoa Paavalin ilmestyksellä ei ole.
Eli usko Paavalista on uskoa ja luulemista mutta vain uskova ottaa sen todesta. - todé
viittaa monessakin kirjeessään kääntymykseensä. Esim. 1. korinttolaiskirjeessä (1,15) hän mainitsee asiasta. Samoin jo esille ottamassasi galatalaiskirjeessä, luvussa 1.
Kokemuksiensa tähden Paavali todella tunsi Jeesuksen ylösnousemusvoiman, ja sitä hän julistaa hyvin vahvasti. Siksipä sinun pitää koettaa kammeta Paavalin elämäntyötä olemattomaksi?
Apostolien tekojen 9. luvunkaan mukaan 19-23) Paavali ei mennyt tosiaan heti Jerusalemiin, vaan oleili Damaskoksessa "jonkin aikaa".
Paavalin "pappiskoulu" Damaskoksessa lienee siis kestänyt 3 vuotta. Vasta sen jälkeen hän "nousi ylös Jerusalemiin".- todé
Pe.ku kirjoitti:
Ei sieltä mitään tommosia löydy.
Mitähän "raamattua" sää oikeen luet?
todé kirjoitti:
Mitähän "raamattua" sää oikeen luet?
minä olen turhaan yrittänyt etsiä mainitsemiasi kohtia suomenkielisestä 1992- ja kolokytluvun käännöksestä sekä bibliasta 1776.
- todé
viimeiseksi Hän näyttäytyi minullekin, joka olen ikäänkuin keskensyntynyt.
Sillä minä olen apostoleista halvin, enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa." 1. Kor. 15:6-9
Myös korintolaisille, kuten muillekin seurakunnille, Paavali oli taatusti selostanut tarkemmin Damaskon tien tapahtumat moneen kertaan. Niitä selostuksia ei vain nyt näissä kirjeissä harmiksesi ole. Edellisessä hän vain mainitsee asiasta ikäänkuin ohimennen.
Paavalin Jerusalemiin nouseminen: "ja kohta hän saarnasi synagoogissa (Damaskoksessa) Jeesusta julistaen, että hän on Jumalan poika.
...Ja pitkän ajan kuluttua (3 vuotta) juutalaiset (Damaskon juutalaiset) pitivät keskenään neuvoa tappaakseen hänet...Ja kun hän oli tullut Jerusalemiin, yritti hän liittyä.." Apt. 9:20-31
Nyt huomaan, että teksti tuli Ekivaarin tapaan oman viestin alle. En jaksa siirtää... sorry. todé kirjoitti:
Sillä minä olen apostoleista halvin, enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa." 1. Kor. 15:6-9
Myös korintolaisille, kuten muillekin seurakunnille, Paavali oli taatusti selostanut tarkemmin Damaskon tien tapahtumat moneen kertaan. Niitä selostuksia ei vain nyt näissä kirjeissä harmiksesi ole. Edellisessä hän vain mainitsee asiasta ikäänkuin ohimennen.
Paavalin Jerusalemiin nouseminen: "ja kohta hän saarnasi synagoogissa (Damaskoksessa) Jeesusta julistaen, että hän on Jumalan poika.
...Ja pitkän ajan kuluttua (3 vuotta) juutalaiset (Damaskon juutalaiset) pitivät keskenään neuvoa tappaakseen hänet...Ja kun hän oli tullut Jerusalemiin, yritti hän liittyä.." Apt. 9:20-31
Nyt huomaan, että teksti tuli Ekivaarin tapaan oman viestin alle. En jaksa siirtää... sorry.Kirjoitin aloituksessa että hän ei mainitse "kääntymistä" kertaakaan ja en suinkaan tarkoittanut näkyä (voit sen aloituksesta tarkistaa).
Vain pienessä sivulauseessa hän mainitsee siihen suuntaan ja sekin voi tarkoittaa muuta (Gal.1:15-16).todé kirjoitti:
Nyt huomaan, että teksti tuli Ekivaarin tapaan oman viestin alle. En jaksa siirtää... sorry.todé: "ja kohta hän saarnasi synagoogissa (Damaskoksessa) ..
--
Gal. 1:17,18) tarkentaa Paavalin olleen kääntymyksensä jälkeen mm. Arabiassa ja palanneen TAKAISIN Damaskoon (jae 17).
Damaskosta hän sitten menee Jerusalemiin (Apt. 9:26).
Jerusalemissa Barnabas esittelee Paavalin apostoleille (Apt. 9:27).
Tarkkaan ottaen Paavali tapaa vain Pietarin (johtava apostoli) ja Jaakobin (Gal. 1:18).
Aikaa kääntymyksestä ja Jerusalemiin paluusta on vierähtänyt siis kolme vuotta (Gal. 1:18).- todé
Pe.ku kirjoitti:
Kirjoitin aloituksessa että hän ei mainitse "kääntymistä" kertaakaan ja en suinkaan tarkoittanut näkyä (voit sen aloituksesta tarkistaa).
Vain pienessä sivulauseessa hän mainitsee siihen suuntaan ja sekin voi tarkoittaa muuta (Gal.1:15-16).Paavali kertoo kääntymyksestään monissa paikoin, kuten jo kirjoitin.
Roomalaisille hän oikein kirjoitti asiasta kirjeensä luvussa 7. Jo se, että Paavali tässä kirjoittaa "me"-muodossa selittää hänen kääntymyksensä todellisuuden.
Ja sitäpaitsi Raamatun henkeä ymmärtävälle lukijalle käy kyllä selväksi Paavalin teksteistä, että hän oli tosiaan kääntynyt varsin radikaalisti pimeydestä valoon.
Paavali julistaa omien sanojensa mukaan Jeesusta Kristusta. Eikö se jo kerro sinulle, että hän julistaa kääntymystään? Täh? Kertoo varmasti! Kunhan nyt vain saivartelet siellä. Leppoisaa adventtia! todé kirjoitti:
Paavali kertoo kääntymyksestään monissa paikoin, kuten jo kirjoitin.
Roomalaisille hän oikein kirjoitti asiasta kirjeensä luvussa 7. Jo se, että Paavali tässä kirjoittaa "me"-muodossa selittää hänen kääntymyksensä todellisuuden.
Ja sitäpaitsi Raamatun henkeä ymmärtävälle lukijalle käy kyllä selväksi Paavalin teksteistä, että hän oli tosiaan kääntynyt varsin radikaalisti pimeydestä valoon.
Paavali julistaa omien sanojensa mukaan Jeesusta Kristusta. Eikö se jo kerro sinulle, että hän julistaa kääntymystään? Täh? Kertoo varmasti! Kunhan nyt vain saivartelet siellä. Leppoisaa adventtia!Kerroin että Paavali ei mainitse kirjeissään kääntymystään.
Eikä sitä sieltä löydy.- todé
Pe.ku kirjoitti:
Kerroin että Paavali ei mainitse kirjeissään kääntymystään.
Eikä sitä sieltä löydy.Kääntymys on yhtä kuin totella Jumalan kehoitusta antaa pelastaa itsensä. Apt. 26:19
todé kirjoitti:
Kääntymys on yhtä kuin totella Jumalan kehoitusta antaa pelastaa itsensä. Apt. 26:19
Paavali kääntyy useaankin kertaan.
Se on vaan jälkikäteen kirjoitettu toisten henkilöiden toimesta.
Pe.ku: Apt.9:7 ...he kuulivat tosin äänen, mutta ei he ketään nähneet.
Apt.22:9 Ne, jotka olivat kanssani, näkivät valon mutta eivät kuulleet sen ääntä....
--
Kolmessa eri kertomuksessa (Apt. 9:1-9, 22:5-16, 26:4-18) Paavalin kääntymyskokemuksen yksityiskohdat esitetään hieman eri tavoin.
Ne eivät kuitenkaan ole ristiriidassa keskenään.
Valoilmiön ohessa ei kukaan seurueesta nähnyt Jeesusta, ei Paavalikaan.
Äänen kuulivat kaikki, mutta Paavalin seuralaiset eivät kuulleet Jeesuksen sanoja.
(Vrt. Joh. 12:29)ristriitoja jotka kumoaa sanojen historiallisen todenperäisyyden.
Paavali ei myöskään itse mainitse missään kääntymystään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1381289
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä35820Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46587- 14580
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad27566Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä26538Ajatteletko ollenkaan minua
Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott30526- 24501
Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .15472Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver15472