Opamox

Ahdistunut

Moro,

Mulle määrättiin Opamox 15mg kerran päivässä. Kysyisin, että aiheuttaako riippuvuutta pahasti? Näkyykö ulospäin, esim. pupillit tai käytös. Olen aina ollut riippuvuutta aiheuttavia lääkkeitä vastaan, joten on aika iso kynnys alittaa tämä.

12

6353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kun aivan mikä

      tahansa bentzo! Kun lopetat, tee se asteittain.

      • Sivuoireet

        Näkyykö pupilleissa? Väsymys kuulemma on taattu!


      • erityisemmin,
        Sivuoireet kirjoitti:

        Näkyykö pupilleissa? Väsymys kuulemma on taattu!

        itselläni sama lääke ja annostus tarvittaessa, en ole huomannut itsessäni mitään sellaista poikkeavaa sivuoiretta, jonka perusteella kukaan ulkopuolinen näkisi että olen "lääkkeessä".
        Väsyttäähän se aluksi kovastikin joitakin,mutta oire lievenee.
        Opamox on vanha ja turvalliseksi todettu lääke, jonka käytössä ei ainakaan minulla ole ollut ongelmaa käyttää tarvittaessa pieninä kuureina, kunhan ensin vähentää puolikkaaseen eikä lopeta suoraan jos on käyttänyt pidemmän aikaa.
        Ahdistukseen ja paniikkihäiriön ehkäisyssä minulla hyvä apu.


    • että kyllähän tällaiset lääkkeet aiheuttaa helposti riippuvuutta. Joskus nuorempana käytin ahdistukseen kyseistä lääkettä hetken ja kyllä se siihen auttoi,vaikka aiheuttikin kovasti väsymystä. Ei sen käyttö kyllä ulospäin näy mielestäni. Turvallinen ja tarpeellinen lääke,jos on ahdistusta tai vastaavaa.

    • .....

      Älä käytä sitä pitkään.

      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=far00726

      • Kirjoittaja

        Onko nyt sitten turhaa aloittaa koko aine, kun kaikki varoittaa vaan, ettei saa käyttää pitkään? Voiko lääke poistaa minun diaksoidun ahdistuksen ja jännityksen, jos en käytä sitä kun kuukauden? Syön myös Cipralexia, määrätty annos on ollut 10mg, mutta 20mg oon sitä popsinu. Tosin nyt lääkäri painotti, että tiputa 10mg ja ota 1-2 Opamoxsii myös päiväs.

        Olisko jollain kokeneemmalla vähän niinku faktaa asioista, kun en kaikkee tajunnu siltä lääkärilt kysäst.


      • -mo-
        Kirjoittaja kirjoitti:

        Onko nyt sitten turhaa aloittaa koko aine, kun kaikki varoittaa vaan, ettei saa käyttää pitkään? Voiko lääke poistaa minun diaksoidun ahdistuksen ja jännityksen, jos en käytä sitä kun kuukauden? Syön myös Cipralexia, määrätty annos on ollut 10mg, mutta 20mg oon sitä popsinu. Tosin nyt lääkäri painotti, että tiputa 10mg ja ota 1-2 Opamoxsii myös päiväs.

        Olisko jollain kokeneemmalla vähän niinku faktaa asioista, kun en kaikkee tajunnu siltä lääkärilt kysäst.

        hei!

        ite käytin opamoxia samaa vahvuutta kolme viikkoa pahimpaan ahdistukseen, yleensä öisin....huomasin että koukutti jo siinä ajassa, mutta irti pääsi kun lääkäri sanoi että lopeta se heti, että pärjäät kyllä ilman. Riippuvuus ainakin mulla siinä vaiheessa enemmän henkistä. Hyvä apu silloin kun vaikeinta, mutta lopeta heti kun vain pystyt. tsemppiä!


      • kuntoutuksessa
        -mo- kirjoitti:

        hei!

        ite käytin opamoxia samaa vahvuutta kolme viikkoa pahimpaan ahdistukseen, yleensä öisin....huomasin että koukutti jo siinä ajassa, mutta irti pääsi kun lääkäri sanoi että lopeta se heti, että pärjäät kyllä ilman. Riippuvuus ainakin mulla siinä vaiheessa enemmän henkistä. Hyvä apu silloin kun vaikeinta, mutta lopeta heti kun vain pystyt. tsemppiä!

        5 viikkoa ja jouduin ottamaan joka pvä 2 opamoksia,koska pelkään ja jännitän kovasti sosiaalisia tilanteita.Kun pääsin kotiin en edes muistanut koko pameja,ketä koukuttaa ketä ei,riippuu henkilöstä,parempi kuitenkin olla varovainen varsinkin jos on nuori.


      • kirjoittaja
        kuntoutuksessa kirjoitti:

        5 viikkoa ja jouduin ottamaan joka pvä 2 opamoksia,koska pelkään ja jännitän kovasti sosiaalisia tilanteita.Kun pääsin kotiin en edes muistanut koko pameja,ketä koukuttaa ketä ei,riippuu henkilöstä,parempi kuitenkin olla varovainen varsinkin jos on nuori.

        Terve!

        Päätin sit ihan itekseen, et en ala mitää bentsoi vetää(hain kyl sen purkin). Jotenkin vaan tuntui, et niitä sit popsitaan koko loppuelämä, eikä paluuta ole "normaaliks". Tiputin Cipralexinkin 10mg ja aattelin, et alan taas harrastaa jotain, eiköhän sit voi jättää ton cipranki pois..


      • farkku
        kirjoittaja kirjoitti:

        Terve!

        Päätin sit ihan itekseen, et en ala mitää bentsoi vetää(hain kyl sen purkin). Jotenkin vaan tuntui, et niitä sit popsitaan koko loppuelämä, eikä paluuta ole "normaaliks". Tiputin Cipralexinkin 10mg ja aattelin, et alan taas harrastaa jotain, eiköhän sit voi jättää ton cipranki pois..

        Opamox aiheuttaa riippuvuutta ja toleranssia, kuten edellä mainittiin, sen vuoksi (en tajua miksei apteekissa ikinä sanota näitä asioita..) sitä kannattaa käyttää vain "tarpeen mukaan", mikäli haluat ettet jää niin helpolla siihen koukkuun.
        On hyvä että hait paketin pois, voisin melkein suositella, että pidät muutamaa tablettia kuitenkin mukana, vaikka lompakossa, jos sattuu niin, että ahdistus alkaa keskellä kaupanhyllyjä.. on apu ainakin lähellä.
        Cipralexin lopettaminen on hidasta puuhaa, siitä kannattaa aina jollain tavalla jutella lääkärin kanssa.. erilaisia ihmisiä kun kaikki ollaan.
        Pärjäile!


    • eroon

      samalla tavalla pelkäsin koukutusta. Lääkäri sanoi, että se tulee, mutta siitä sitten pääsee helposti eroon. Pienennetään vain annoskokoa. Ei sen kummempaa....Ei ole mikään erikoinen ja paha juttu, noin pienillä annoksilla.

    • Potkulauta

      jos 15 mg opamoxia on määrätty taudin hoitoon. Paras on luottaa lääkkeen määrääjään ja neuvoihin. Tuosta määrästä ei kehity edes riippuvuutta, edellyttäen, että se on määrätty tietyn ahdistuneisuushäiriön hoitoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      110
      1189
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1014
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      127
      917
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      95
      775
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      287
      722
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      75
      649
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe