Aika kerrata ellensapattia

Tuolla on taas jaksettu jankuttaa, että kristityt, minä muiden mukana, on hylännyt sapatin herran ja tuoda sitten tuota epäraamatullista ellensapattia eksytykseksi niille, jotka eivät ole asioista perillä. Niinpä pistän tähän taas kertausta minkälainen sapatti ja mistä lähtöisin adventisteilla oikein on.


LAIN ALLA

Adventisteille sapatin vietto ei ole mikään vapaaehtoinen, sillä se on yhtenä ehtona jo adventistikasteelle ja jäseneksi pääsyyn. Kastelupauksessa lukee: ”Minä uskon, että raamatullinen viikon seitsemäs päivä, lauantai, on Herran asettama ja siunaama sapatti, lepopäivä, jota Vapahtajan ja alkuseurakunnan antaman esimerkin mukaan tahdon rakastaa ja pyhittää.” (kohta 7.) Niinpä hänen on pakosta vietettävä sapattia, jotta ei tulisi erotetuksi. Tämän sanoi myös adventistipastori Timo Flink (24.10.2005): ”Sapatin jatkuva rikkominen ovat myös syy seurakunnasta erottamiselle”. Eikä lain alla olla vain ulkoisen valvonnan takia, vaan mikä pahinta omatunto on orjuutettu ja mielen syövereissä kaikuvat ne monet uhkaukset, mitä Ellen Whiten kirjoituksissa ja adventistien puheissa on uhkana sapatin pitämättömyydelle tai siitä kokonaan luopumiselle.

Raamatussa sanotaan, että ihmisen on tultava uskoon eikä hän enää sen jälkeen saa vaipua lain alle eikä orjuuttaa omaatuntoaan päivillä (Gal 4:4-11). Lain alle meneminen ja omantunnon orjuuttaminen on synti. Uudestisyntymätöntä ihmistä ei myöskään laki pelasta (Gal 2:16, 3:11-12, Ef 2:8-9).

Ei Jeesus sanonut "joka uskoo, kastetaan ja pitää sapatin, se pelastuu, mutta joka ei pidä sapattia se tuomitaan kadotukseen", vaan "joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko se tuomitaan kadotukseen" (Mark 16:16).

Uskovilla on jokapäiväinen lepo Kristuksessa täältä iankaikkisuuteen, ei enää vanhan liiton varjosapatissa (Room 10:4, Kol 2:16-17, Gal 3:11,19,23-25; 5:1,18; Heb 4:9-10, Fil 3:9-10).


VÄÄRÄN PROFEETAN KÄSKYTETTÄVÄNÄ

Se sapatti, mitä adventistit pitävät, ei ole vanhan liiton sapatti, koska he eivät ole kääntyneet juutalaisiksi ja ympärileikkauttaneet itseään, heillä ei ole leeviläisiä pappeja, ei temppeliä eikä uhritoimituksia. Se sapatti, mitä he viettävät, ei myöskään ole uuden liiton sapatti Jeesuksessa. Vanhan liiton sapatin vietto oli varjoa tulevasta Messiaasta. Messias eli Jeesus tuli jo, ja nyt niillä, jotka tulevat uskoon ja pysyvät uskossa, on sapatin lepo Jeesuksessa joka päivä täällä maan päällä ja vielä täydellisempänä taivaassa. Jeesus on sapatin Herra, miksi vetää päivä herrakseen. (Matt 12:8, Luuk 6:5)

Adventistien sapatin vietto ei ole vain lain alle menemistä, vaan pahempaa, eli väärän profeetan Ellen Whiten väärien säännösten alle menemistä, joista yksi on sapatti. Ellen White määräsi sapatinvieton Herralta tulleena pakkona ja laukoi kerta toisensa jälkeen Herran nimissä uhkauksia niille, jotka eivät pidä sapattia.

Ellenin mukaan lauantaisapatin rikkominen on kadottava synti, mutta Uuden Testamentin kadottavissa syntilistoissa lauantaisapatin viettämättömyyttä ei ole mainittu kertaakaan eikä sen viettämättömyyttä ylipäätään mainita ristin jälkeen kertaakaan syntinä.

SAPATTI LÄHETYSKÄSKYNÄ

Ellen, ja niin ollen adventtikirkko, velvoittaa adventistit viemään epäraamatullista ja Raamatusta löytymätöntä Kolmen Enkelin Sanomaa maailmalle. Tuon sanoman kolmas viesti on sapatti taivaaseen pääsyn sinettinä ja sunnuntainvietto pedon merkkinä, joka estää taivaaseen pääsyn.

Jeesus sanoi selvästi Raamatussa, mitä sanomaa heidän on ihmisille vietävä: ”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti." (Matt 28:19-20). Ei siis sanaakaan sapatin viemisestä ihmisille. Eikä sapatti päivänä voi sisältyä siihen, mitä Jeesus käski pitämään, koska Hän ei käskenyt pitämään lauantaisapattia, vaan tulemaan uskoon Häneen, sapatin Herraan.

Ellenin uhkaukset, joita voi lukea esimerkiksi hänen kirjastaan Suuri Taistelu ovat vääriä uhkauksia. Ellenin näyt ja unet, joita hän väitti saaneensa Herralta, eivät olleet yhtä Raamatun eikä tapahtumienkaan suhteen, joten häntä ja hänen sanojaan ei saa pelätä (5Moos 18:22)

SAPATTI SINETTINÄ

Ellen White väittää, että: ”Jumalan lain sinetti on neljännessä käskyssä.” (Ellen White, Suuri Taistelu, s 448). Tuollaiselle väitteelle ei Raamatusta löydy perusteita eikä tuo tieto ole Herralta. Raamattuun on kielletty lisäämästä uutta profetiaa, muuten saa kaikki Raamatussa luvatut rangaistukset kärsittävikseen (Ilm 22:18-19). Ellenin mukaan lauantaisapatti on sinetti, jolla pääsee taivaaseen ja sunnuntai pedon merkki, joka estää taivaaseen pääsyn. Raamatun mukaan taas mikään päivä ei ole sinetti, vaan uskovilla on sinettinä Pyhä Henki (Ef 1:13-14; 4:30, 2 Kor 1:21-22, 5:5).

Ellen sanoo, että "Kun paavinvalta muutti sapatin, se otti sinetin pois laista."(ST, s. 449), mutta paaveja ei ollut vielä syntynytkään, kun kristityt viettivät sunnuntaisin ehtoolliskokouksiaan. Jeesus nousi haudasta viikon ensimmäisenä päivänä, ilmestyi viikon ensimmäisinä päivinä opetuslapsilleen, tarjosi viikon ensimmäisenä päivänä ehtoollista opetuslapsilleen ja niinpä kristityt alkoivat kokoontua sunnuntaisin erotuksena juutalaisten lauantaikokoontumisille ja Jeesuksen kuolleista nousemisen muistona. Noita kohtia löytyy Raamatusta Joh 20:1-23, 26, Luuk 24:30, Apt 20:7-11, Mark 16:9, Matt 28:1,9, Luuk 24:15 jne. Jos Jeesus olisi halunnut vakiinnuttaa lauantaisapattia kristittyjen kokoontumispäiväksi, Hän olisi voinut nousta haudasta sapattina ja kokoontua ja tarjota ehtoollista sapattisin, mutta niin Hän ei tehnyt. Myös noina aikoina eläneiden ihmisten kirjoituksista löytyy kertomuksia, kuinka kristityt kokoontuivat sunnuntaisin: Barnabaan kirje 75 eKr, Ignatius 110 jKr, Justinus140jKr. Alkuun juutalaisuskovat kävivät synagoogassa lauantaisin ja kristityjen kokouksissa sunnuntaisin, mutta uskoontulleet pakanat kokoontuivat sunnuntaisin ja niin tuosta tuli käytäntö kristittyjen keskuudessa. Rooman sunnuntailaki tuli vasta myöhemmin vastaamaan käytäntöä. Käytänto olisi luultavasti jatkunut ilman lakiakin.

Ellenin muka Jumalalta saamat uhkavaatimukset ovat selkeät: ”Liian myöhään he näkevät, että neljännen käskyn sapatti on elävän Jumalan sinetti. Liian myöhään he näkevät väärän sapatin todellisen luonteen ja sen hiekkaperustuksen, jolle ovat rakentaneet. He huomaavat taistelleensa Jumalaa vastaan. Uskonnon opettajat ovat johtaneet sieluja kadotukseen, selittäessään ohjaavansa niitä paratiisiin porteille" (Suuri Taistelu, s 618) Näitä samoja uhkauksia ovat Ellenin kirjat täynnänsä, mutta Raamattu ei kieltää pelkäämästä tuommoisia vääriä profeettoja ja heidän Raamatun vastaisia uhkauksiaan (5Moos 18:20-22).

ELLENSAPATIN ALKUJUURET

Ellensapatin juuret ovat näyssä, jonka Ellen White (os. Harmon) näki. Tosin sitä ennen Bates niminen milleristi oli jo hänelle markkinoinut sapatti-ideaa. Tuossa näyssä sapattikäsky loisti taivaassa muut 9 eivät. Raamatun mukaan taas ensimmäinen käsky on tärkein, sitä on toistettu Uudessa testamentissakin kymmeniä kertoja, mutta sapattikäskyä ei määrätty päivänä vietettäväksi kertaakaan Jeesuksen uhrin jälkeen, ei Jeesus itse eikä apostolit. Kaikki muutkin kymmenestä käskystä uusittiin ja vieläpä tiukennettiin Uudessa Testamentissa, mutta ei sapattikäskyä. Niinpä uskovat lepuuttakoot itseään yhtenä päivänä viikossa ja joka päivä, päivin ja öin, sapatinlevossa Jeesuksessa.

SUNNUNTAI PEDON MERKKINÄ

"Mitä muuta sapatin muutos silloin on kuin roomalaisen kirkon vallan merkki - ´pedon merkki´?"(Suuri Taistelu, 445), sanoo Ellen White.

Ellen vääntää Raamatun tekstiä omiin näkyihinsä sopivaksi ja kertoo, miten sunnuntai pedon merkkinä muka pakotetaan kaikille: ”Kauhea on se taistelu, jota kohti maailman käy. Maan vallat yhtyvät taisteluun Jumalan käskyjä vastaan ja antavat määräyksen, joka velvoittaa ”kaikki, pienet ja suuret, sekä rikkaat että köyhät, sekä vapaat että orjat” (Ilm 13:16) väärää sapattia viettämällä mukautumaan kirkon vakiintuneisiin tapoihin. Kaikkia, jotka kieltäytyvät noudattamasta tätä määräystä, rangaistaan yhteiskunnallisen lain mukaan, ja lopulta selitetään, että he ansaitsevat kuoleman. Toiselta puolen Jumalan laki vaatii viettämään Luojan lepopäivää, ja Jumala uhkaa vuodattaa vihansa kaikkien niiden ylle, jotka hänen käskynsä rikkovat. Jokainen, joka on saanut tästä riitakohdasta tällaisen selvän näkemyksen ja sitten hylkää Jumalan lain, noudattaakseen ihmisten säädöstä, ottaa pedon merkin...” (Suuri Taistelu, 589). Jos nyt olisit adventisti ja kasvanut Ellen-opetukseen, niin kyllähän tällainen kauhistuttaisi sinua ja vetäisi tiukasti kiinni sapatinviettoon. Mutta kuten sanottu väärää profeettaa ei saa pelätä.

Ei sunnuntain vietto ole mikään pedon merkki. Ja jos katsotaan Ilmestyskirjaa, niin ei siellä mistään sunnuntaista pedon merkkinä puhuta, vaan sellaisesta rahaliikenteen välineestä, joka voidaan laittaa otsaan tai käteen. Nykytekniikalla se tarkoittaisi mikrosirua, samaa, joka jo on luottokorteissa ja pankkikorteissa, upotettuna ihon alle käteen tai otsaan, mutta teknologian kehittyessä se voi olla jokin hienompi versio. Joka tapauksessa tuon merkin antikristuksen hallinto tekee pakolliseksi ja ne, jotka eivät sitä ota, eivät pysty ilman sitä ostamaan eikä myymään. Raamattu kieltää tuon antikristuksen eli pedon merkin ottamisen. Mitenkähän sunnuntai liimattaisiin tai upotettaisiin ihmisten käteen tai otsaan ja miten vain sillä saisi ostaa ja myydä – nooh sitä on turha miettiä, koska sunnuntai ei Raamatussa ole pedon merkki.

Luterilaiset tunnustuskirjat sanovat sunnuntaista näin:
"Samankaltaisia ovat säännökset sunnuntain, pääsiäisen, helluntain ja vastaavien juhlapäivien ja kirkkotapojen pitämisestä. Ne, jotka väittävät, että Herran päivän vietto on kirkon auktoriteetin perusteella välttämättömänä asetettu sapatin vieton sijalle, ovat väärässä. Raamattu on poistanut sapatin, ei kirkko. Evankeliumin ilmoittamisen jälkeen voidaan kaikki Mooseksen lain seremoniat jättää huomiotta. Koska kuitenkin oli välttämätöntä sopia määrätystä päivästä, jotta kansa tietäisi, milloin sen tulee kokoontua, on ilmeistä, että kirkko tätä tarkoitusta varten valitsi sunnuntain. Tätä on pidetty parhaana siitäkin syystä, että ihmiset saisivat esimerkin kristillisestä vapaudesta ja käsittäisivät, ettei sapatin yhtä vähän kuin minkään muunkaan päivän vietto ole välttämätön.
Esiintyy mitä kummallisimpia väitteitä lain muuttamisesta, uuden lain seremonioista ja sapatin muuttamisesta. Ne ovat kaikki saaneet alkunsa siitä väärästä käsityksestä, että kirkossa pitäisi noudattaa leviittojen tapaista jumalanpalvelusmuotoa ja että Kristus olisi valtuuttanut apostolit ja piispat keksimään uusia seremonioita, jotka ovat välttämättömiä pelastukseen. Nämä harhakäsitykset pääsivät leviämään kirkossa, kun uskon vanhurskautta ei opetettu riittävän selvästi. Jotkut väittävät, että sunnuntain pyhittäminen ei tapahdu suoranaisesti jumalallisen oikeuden perusteella, vaan eräänlaisen näennäisen jumalallisen oikeuden perusteella, kuvaten tarkoin, kuinka paljon pyhäpäivinä saa tehdä työtä. Mitä ovat moiset väitteet muuta kuin omantunnon pauloja? Vaikkakin he yrittävät lieventää perinnäissääntöjä, he eivät koskaan saavuta tarpeellista kohtuutta, niin kauan kuin käsitys niiden välttämättömyydestä säilyy. Tämä käsitys säilyy välttämättä siellä, missä uskon vanhurskautta ja kristillistä vapautta ei tunnusteta. " (Augsburgin tunnustus, Suomalaisen teologin kirjallisuusseuran julkaisuja 118, Helsinki 1980, XXVIII KIRKOLLISESTA VALLASTA, s. 47-48)

18

421

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ellen-sapattia vietän...

      Ellen sapattia vietä
      Ellen-sapattia nimittäin

      En ellenin luvattuun
      sapattimaahan pääse

      Ei siinä usko auta
      ei armon kerjuu

      kun ei Ellenin leimaa
      otsassa ole

      eikä ellenin fraaseja
      käsivarteen piirrettynä.


      Ellen adventtia vietä ...
      ellen-adventtia vietän ...

    • Jo riitti

      Jumalan laitat: Koko Raamattu kertoo Jeesuksen viettäneen Jahve Jumalansa sapattia. Antamiesi lausuntojen mukaan, et sinä kovinkaan paljoa tunnu kunniouttavan Itsensä elämän Herran Jeesuksen antamaa sapattia. Vieläpä Paavalikin on Jeesuksen kanssa sinulle Harhaisia. Tarkasta nyt ensi töiksesi Raamattusi tarkoin. Ja näytä minulle paikka Raamatusta, Jossa itse Jeesus antaa opetuslapsilleen käsky pyhittää Herran sinun Jumalasi Lusiferin sunnuntaita.

      Mitä Elleniin tuli, niin hän oli kuuliainen sapayin Herralle Jeesukselle koko pyhittyneen nelämänsä ajan, Olethan sinäkin pyhittynyt erin-omaisena Jeesuksen ja Itsensä Jumalan pilkkaajana. Ei Jeesuksen seuraamista ole sinulle asetettu. Tämä kunnia kuuluu vain Jeesuksen Todellisille Opetuslapsille. Kuinka voit käsittää sen, että halki pimeiden vuosisatojen on jatkuvasti ollut pikkuryhmiä, Jotka ovat pyhittäneet sapattia Herransa Jeesuksen esimerkin mukaan. Olet tehnyt tiettäväksi, sen että sinä kuulut Jeesuksen pilkkaajien laumaan. Koetat olla hyvä harhaan johtaja. Muista Jumala tuo kaikki työt julki tuomiolle. Jopa sinäkin saat palkan parjauksistasi Jumalan Tuomio istuimen edessä.

      • olisi syytä

        jättää Jumalan hoidettaviksi, yrittämämättä tietää kovin tarkalleen miten hän kunkin on tuomitseva. Onhan se tietenkin pienelle minälle mahtavaa tuntea puhuvansa kaikkivaltiaan äänitorvena, mutta eiköhän kumminkin riittäisi kysyä vain itsltään, miten Jumala on minut itseni tuomitseva.


      • Totuuden torvelle

        Vakka kuinka kolmen-enkelin epävireinen
        pasuuna peittelisi totuutta vääryyden
        verhon alle, niin AINA Kristus löytää
        niitä uskollisia uskoviaan, jotka
        nostavat totuudet esiin. Kiitos!


        Mark. 4:22
        Kaikki kätketty on olemassa vain ilmi tuotavaksi, salassa oleva vain siksi että se tulisi julki. [Matt. 10:26]

        yx sunnunbtairakkikoira vaan


      • Ei mikään egw:n renki

        EEE Koko Raamattu kertoo Jeesuksen viettäneen Jahve Jumalansa sapattia. EEE

        Jeesuksen yläpuolella EI ole jotain Jahve Jumalaa, sillä

        JEESUS ON JAHVE JUMALA!


        eikä jokiu ylienkeli Miikael - palveleva henkiolento


    • ylifariseus

      On saanut Jumalalta tehtävän nousta Ellen G. Whiten kirjoituksia ja Adventti kirkkoa vastaan.

      Riitan vaikutus ei ole kuitenkaan ollut kaikissa kohden täysin kielteinen, vaan myönteisenä on pidettävä sitä, ettei Riitta ole väärentänyt Ellenin kirjoituksia, vaan niistä monet ovat löytäneet totuuksia, jotka ovat vieraita Riitalle.

      Ylifariseuskin on saanut tehtävän johdattaa Riitan ajatuksia myönteisemmälle polulle ja ajattelemaan, ettei yksikään tunnettu profeetta ole täydellisesti onnistunut sanomissaan tuomaan esille totuutta.

      Jokainen sukupolvi aina Aadamista lähtien on uskonut Messiaan tulevan omana aikanaan, mutta ovat erehtyneet tai saaneet lisää valoa profeettojen välityksellä, ja tähän eksytykseen uskoivat myöskin Apostolit, mikäli sitä eksytyksenä pidetään.

      Vanhoista ennustuksista ovat uudet aikakaudet poistaneet virheellisiä käsityksiä, jotka historian ja argeolokian sekä tähtitieteen valossa ovat osoittautuneet kestämättömäksi.

      Enempi pääpainoa olisi asetettava Ellen G. Whiten hengellisten näkyjen ja kokemusten sisällöille kuin osoittaa vääräksi sellaista joka on yhteistä kaikille, joissa vaikuttaa profetian henki. Profetoiminen ei ole täydellistä, vaan kaikkina aikoina Jumalan pyhät ovat katsoneet mihin ja millaiseen aikaan heissä oleva Jumalan Henki viittaa.
      Näin oli Apostolien, ja niin on Riitankin aikana oleva, monet tapahtumat menevät toisin kuin uskotaan, mutta ei niitä voi pitää valheena, vaan tietämättömyytenä, jonka valo paljastaa.

      Ylifariseus ei usko aurinko-sapatteihin, eikä muihinkaan Obeliski uskomuksiin, jotka tulevat samasta lähteestä, ja poikkeavat siitä sapatista joka annettiin Paratiisissa vietettäväksi illasta-iltaan.
      Riittakin voisi levätä Paratiisissa annettua sapattia Kristuksen antamassa täydellisessä levossa.

    • Jumalan sapatti.

      Sapatti on Jumalan asettamana jo paratiisista lähtöisin.
      Kun luomistapahtuma oli valmis oli sapatti paratiisissa Jumalan pyhittämä päivä.
      Aadam ja Eeva, luotiinko heidät paratiisiin vain makoilemaan vai viljelemään ja varjelemaan tätä maata? Jos jälkimmäinen viljely ja varjelu on tehtävä, uskon heidän viettäneen myös tehtävässään lepopäivän suoman levon, yhteyspäivää Jumalan kanssa.
      He varmaankin olivat erilaisissa olosuhteissa kun me, jossa maasta täytyy otsahiessä ottaa leipä ja tässä edelleen sapatti ihmiselle ja eläimelle on levoksi annettu, myös Jumalanpalveluspäiväksi eli siunauksen päiväksi.
      Sapatti on ihmisen elämässä Jumalan siunauksesta osallisuutta ja Herran omien yhteistä osallisuutta.

      Raamatussa puhutaan siitä jaksotuksesta mikä on ollut Jumalan luomistapahtumassa kirjoituettua ajanmääritystä ja me eletään taas erilaista aikamääritystä meidän kalenteripäivien ja viikkojen suhteen.
      Mekin puhumme juhla-ajoista, juhlaviikoista, päivistä ja ns. sunnuntai-pyhistä.
      Jos tästä puhumme, miksi sitten asetumme toista veljeä tahi sisarta vastaan, aivankuin Jumalan valtakunnassa olisi veljessota olemassa.
      Sapattia viettäviä uskovien ryhmiä on meidän maassamme muitakin kuin adventistit.
      Se, että ihmiset pyrkivät Raamatullisiin juhla-aikoihin, mikä vääryys ja pilkan aihe se on?
      Sitten vietämme pääsiäisemme ja joulumme "pyhittäen" ne Raamatullisiksi juhla-ajoiksi ja jos näin teemme pilkkapuheitten päälle, niin silloin ihminen julistaa itsellensä tuomion.

      Tästä puhuu Raamattu niistä kahdesta velallisesta, jossa molemmat saivat anteeksi, mutta toinen jatkoi toisensa velkomista, eikä antanut anteeksi.
      Kuningas vaati tilille väärän palvelijan.

      Jos puhumme lain alla olemisesta, niin mihin Jumalan käskyt on kirjoitettu? Sydämen lihatauluun!
      Samalla tavalla varkaus, huorinteko, tottelemattomuus on synti. Synti on määritelty Raamatun oppiin Jumalan käskyinä ja jos Jumalan käskyt asetetaan seurakuntien pyhiksi arvoiksi, kuten myös pitäisi olla sydämessäkin, ei rakkaudettomuus ja lihallisuus saisi valtaa.
      Mikä vaivaa seurakuntiamme, on Pyhyyden katoaminen ja siksi kirjoitan isolla Pyhyys, Jumalaa kunnioittaen.
      Armahdettuna syntisenä seison, tiedän Pyhän ja haluan Kristuksen armon alla vaeltaa joka päivä.
      Mutta kun tunnustan Jumalan tahdon, ei se merkitse armon matkalaiselle sitä, että lain alla eläisin koska haluan tehdä oikein. Tämän sapatti -tuomion julistamisessa on pilkan merkitys. Luodaan itselle se tuomariaseman paikka. Minä määräään mikä on laikihenkistä ja mikä ei.
      Nyt tuomarin paikalla julistetaan Raamatullinen ajanjakson sapatti ihmiselle annettuna epäpyhäksi ja rikolliseksi pyhitykseksi, koska luotu kunnioittaa LuojaJumalan pyhyyttä.
      Nouseeko joku sunnuntai-pyhä suurempaan arvoon ja asemaan? Jos kristitty on rehellinen Jumalan edessä, niin hän ei voi asettaa vastakkain näitä asioita ja nousta Jumalan edessä tuomaan oman alttarin uhria. Samaa voisi sanoa näistä muistakin pakanallisen päiväajattelun juhla-ajat.
      En tuomitse sitä, että jotkut viettävät näitä aikajaksoja tietämättömyttään ja opetusten vääristelyjen suhteen. Mutta nousen sitä vastaan joka tieten tahtoin tulee opettamaan ihmisiä kumartamaan pakanallisten päivien suhteen ja sanovat vielä, että pakanat ovat vapaat kumartamaan näiden alttareiden äärellä ja sanovat sen tietäen totuuden, vai onko vielä sokeutta?

      Juuri pakanallisten jumalien alttareilta minut on pelastettu, Kristuksen armon alle ja juuri siksi haluan nauttia Raamatullisten oppien ja opetusten äärellä vapaehtoiseti kunnioittamaan Jumalallista Pyhyyttä.
      Se ei perustu kirkkojen oppiin, vaan Raamattuun.
      Siksi myös kunnioitan adventisteja heidän sapattinsa Raamatullisuudesta ja tavallaan puolustan sitä näkemystä.
      Siksi myös sanon uskova_1, kunnioitatko Jumalan Pyhää ja Pyhäpäivää? Vai onko sinulla se käsitys niin istutettu perinjuurin sydämesi maaperään, että oppi sunnuntaijuurista on peruuttamaton pyhäsi?

      terveisin Karhi...

    • Raamattua!

      Väärin, ei ole sapatin lepoa joka päivä. Tämmöistä ei raamattu opeta. Tämmöistä ei myöskään työnantajat hyväksy, että lepää jatkuvasti.
      Rauhan minä jätän, sanoo Jeesus, mutta ei jatkuvaa lepoa, vaan otsasi hiessä sinun pitää lepäsi tienaaman. Raamattu ei missään kohtaa anna ymmärrystä siihen, että lepää joka päivä terveenä, niin kyllä se leipä tuodaan siihen ovellesi. Tämä on sinun Raamatun tulkinnassasi aivan väärin, että lepää joka päivä.

      Ilman lepopäivän suomaa lepoa ihmiset nääntyisivät. Siksi Jumala on katsonut ihmisten parhaaksi määrätä sitä varten päivän, että on orjallakin lepohetkensä ja kaikilla.
      Tämän ymmärtää uskomattomatkin, että tarvitsee levätä, vaikka eivät valitse sapatin Herran päivää siihen tarkoitukseen, paitsi sattumalta.

      Kunpa sinäkin tulisit uskoon Häneen sapatin Herraan, niin silloin valitsisit sapatin Herran siunaaman ja pyhittämän päivän sapatin, ilon päiväksi, levoksi, pyhäksi. Kunnioittaisit Luojaa enemmän, kun luotua.
      Täydellinen evankeliumi pitää sisällään Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon.

      • jpp3

        ...ymmärtänyt uskova_1:n kirjoitusta, eikä moni muukaan vastanneista. Lukekaapa huolella uudestaan. Mitä on siis ainainen sapatin lepo Kristuksessa töitä tehdessäkin... En nyt kommentoi sen enempää, mutta tehköön sen uskova_1, jos haluaa. Faktoja löytyy, jos vaan haluaa nöyrtyä niitä lukemaan muidenkin kuin uskova_1:n kirjoituksista. Totuushan on, että lauantaisapatilla olette väärentäneet Kristuksen evankeliumin ja tehneet siitä pelastuskysymyksen.
        Olette kuin älyttömät Galatalaiset.

        Galatalaiskirje:
        1:6   Minua kummastuttaa, että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin,

        1:7   joka kuitenkaan ei ole mikään toinen; on vain eräitä, jotka hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen evankeliumin.

        1:8   Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.

        1:9   Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu.

        1:10   Ihmistenkö suosiota minä nyt etsin vai Jumalan? Tai ihmisillekö pyydän olla mieliksi? Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija.

        1:11   Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista;

        1:12   enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.

        1:13   Olettehan kuulleet minun entisestä vaelluksestani juutalaisuudessa, että minä ylenmäärin vainosin Jumalan seurakuntaa ja sitä hävitin

        1:14   ja että edistyin juutalaisuudessa pitemmälle kuin monet samanikäiset heimossani ja ylen innokkaasti kiivailin isieni perinnäissääntöjen puolesta.

        ja sitten vielä:Galatalaiskirje:

        2:4   Noiden pariimme luikertaneiden valheveljien tähden, jotka orjuuttaakseen meitä olivat hiipineet vakoilemaan vapauttamme, mikä meillä on Kristuksessa Jeesuksessa,

        2:5   me emme hetkeksikään alistuneet antamaan heille myöten, että evankeliumin totuus säilyisi teidän keskuudessanne.

        Ja vieläkin...:

        Galatalaiskirje:

        5:13   Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa.

        5:14   Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."

        1.Korinttolaiskirje:

        3:11   Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus.

        Lukekaa ihmeessä Sanan ihania Totuuksia. Jättäkää EGW:n harhat ja lukekaa mieluummin Sanaa. Tässä muutamia...

        1.Pietarin kirje:

        2:1   Pankaa siis pois kaikki pahuus ja kaikki vilppi ja ulkokultaisuus ja kateus ja kaikki panettelu,

        2:2   ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen,

        2:3   jos "olette maistaneet, että Herra on hyvä."

        2:4   Ja tulkaa hänen tykönsä, elävän kiven tykö, jonka ihmiset tosin ovat hyljänneet, mutta joka Jumalan edessä on valittu, kallis,

        2:5   ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi, uhraamaan hengellisiä uhreja, jotka Jeesuksen Kristuksen kautta ovat Jumalalle mieluisia.

        2:6   Sillä Raamatussa sanotaan: "Katso, minä lasken Siioniin valitun kiven, kalliin kulmakiven; ja joka häneen uskoo, ei ole häpeään joutuva."

        2:7   Teille siis, jotka uskotte, se on kallis, mutta niille, jotka eivät usko, "on se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, tullut kulmakiveksi"

        2:8   ja "kompastuskiveksi ja loukkauskallioksi." Koska he eivät tottele sanaa, niin he kompastuvat; ja siihen heidät on pantukin.

        Tiituksen kirje:

        2:11   Sillä Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille

        2:12   ja kasvattaa meitä, että me, hyljäten jumalattomuuden ja maailmalliset himot, eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa,

        2:13   odottaessamme autuaallisen toivon täyttymistä ja suuren Jumalan ja Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä,

        2:14   hänen, joka antoi itsensä meidän edestämme lunastaakseen meidät kaikesta laittomuudesta ja puhdistaakseen itselleen omaisuudeksi kansan, joka hyviä tekoja ahkeroitsee.

        2:15   Puhu tätä ja kehoita ja nuhtele kaikella käskyvallalla. Älköön kukaan sinua halveksiko.

        Kolossalaiskirje:

        2:16   Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta, jotka ovat vain tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.

        Amen!


      • UT:ssa(Hebr.8:13)viitataan, että vanhan liiton tilalle on tullut uusi ja parempi liitto. Vanha liitto, jonka merkkinä oli sapatti, on väistynyt pois tarpeettomana. Koska sapatti tuli todelliseksi Jeesuksessa. Jeesus on sapatin Herra. Uutta liittoa Jeesuksen veressä ei mielestäni tulisi sekoittaa vanhaan liittoon.


      • sapattiaan!
        jpp3 kirjoitti:

        ...ymmärtänyt uskova_1:n kirjoitusta, eikä moni muukaan vastanneista. Lukekaapa huolella uudestaan. Mitä on siis ainainen sapatin lepo Kristuksessa töitä tehdessäkin... En nyt kommentoi sen enempää, mutta tehköön sen uskova_1, jos haluaa. Faktoja löytyy, jos vaan haluaa nöyrtyä niitä lukemaan muidenkin kuin uskova_1:n kirjoituksista. Totuushan on, että lauantaisapatilla olette väärentäneet Kristuksen evankeliumin ja tehneet siitä pelastuskysymyksen.
        Olette kuin älyttömät Galatalaiset.

        Galatalaiskirje:
        1:6   Minua kummastuttaa, että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin,

        1:7   joka kuitenkaan ei ole mikään toinen; on vain eräitä, jotka hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen evankeliumin.

        1:8   Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.

        1:9   Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu.

        1:10   Ihmistenkö suosiota minä nyt etsin vai Jumalan? Tai ihmisillekö pyydän olla mieliksi? Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija.

        1:11   Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista;

        1:12   enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.

        1:13   Olettehan kuulleet minun entisestä vaelluksestani juutalaisuudessa, että minä ylenmäärin vainosin Jumalan seurakuntaa ja sitä hävitin

        1:14   ja että edistyin juutalaisuudessa pitemmälle kuin monet samanikäiset heimossani ja ylen innokkaasti kiivailin isieni perinnäissääntöjen puolesta.

        ja sitten vielä:Galatalaiskirje:

        2:4   Noiden pariimme luikertaneiden valheveljien tähden, jotka orjuuttaakseen meitä olivat hiipineet vakoilemaan vapauttamme, mikä meillä on Kristuksessa Jeesuksessa,

        2:5   me emme hetkeksikään alistuneet antamaan heille myöten, että evankeliumin totuus säilyisi teidän keskuudessanne.

        Ja vieläkin...:

        Galatalaiskirje:

        5:13   Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa.

        5:14   Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."

        1.Korinttolaiskirje:

        3:11   Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus.

        Lukekaa ihmeessä Sanan ihania Totuuksia. Jättäkää EGW:n harhat ja lukekaa mieluummin Sanaa. Tässä muutamia...

        1.Pietarin kirje:

        2:1   Pankaa siis pois kaikki pahuus ja kaikki vilppi ja ulkokultaisuus ja kateus ja kaikki panettelu,

        2:2   ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen,

        2:3   jos "olette maistaneet, että Herra on hyvä."

        2:4   Ja tulkaa hänen tykönsä, elävän kiven tykö, jonka ihmiset tosin ovat hyljänneet, mutta joka Jumalan edessä on valittu, kallis,

        2:5   ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi, uhraamaan hengellisiä uhreja, jotka Jeesuksen Kristuksen kautta ovat Jumalalle mieluisia.

        2:6   Sillä Raamatussa sanotaan: "Katso, minä lasken Siioniin valitun kiven, kalliin kulmakiven; ja joka häneen uskoo, ei ole häpeään joutuva."

        2:7   Teille siis, jotka uskotte, se on kallis, mutta niille, jotka eivät usko, "on se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, tullut kulmakiveksi"

        2:8   ja "kompastuskiveksi ja loukkauskallioksi." Koska he eivät tottele sanaa, niin he kompastuvat; ja siihen heidät on pantukin.

        Tiituksen kirje:

        2:11   Sillä Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille

        2:12   ja kasvattaa meitä, että me, hyljäten jumalattomuuden ja maailmalliset himot, eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa,

        2:13   odottaessamme autuaallisen toivon täyttymistä ja suuren Jumalan ja Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä,

        2:14   hänen, joka antoi itsensä meidän edestämme lunastaakseen meidät kaikesta laittomuudesta ja puhdistaakseen itselleen omaisuudeksi kansan, joka hyviä tekoja ahkeroitsee.

        2:15   Puhu tätä ja kehoita ja nuhtele kaikella käskyvallalla. Älköön kukaan sinua halveksiko.

        Kolossalaiskirje:

        2:16   Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta, jotka ovat vain tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.

        Amen!

        Mutta Uusitestamentti puhuu orjuuden ikeestä ja vapaudesta, joka uskovaisella on Kristuksessa.
        ”Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta, jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.” Kol 2:16-17.
        Juutalaisilla oli kahdenlaisia sapatteja. Viikkosapatti perustui jumalalliseen esimerkkiin ja annettiin jo luomisessa ihmiselle.
        Israelille annettiin myös vuosisapatteja, joita vietettiin määrättyinä päivinä kerran vuodessa. Kuten suuri sovintopäivä ja soittamisen sapatti, uudenkuun juhlapäiviä ja vuosisapatteja, jotka viittasivat Kristukseen ja kumoutuivat Hänessä täyttymyksenä.

        ”Kenellä on varaa jumaloida lakia? ”
        Ainoastaan Jumalalla! Uskova ihminen tosiaan nöyrtyy Jumalan edessä. Jumalan on laki ja kaikki.
        Hyväksyn Jumalan elämääni. Mikä tarkoittaa sitä, että kunnioitan Jumalaa ja myös hänen lakiaan (käskyt 10). Kiitollisena otan Kristuksen sovituksen vastaan, koska tiedän siinä olevan ainoan pelastuksen lähteen. Laki ei sitä tee, mutta siitäkään huolimatta ei sitä saa lähteä ihminen muuttelemaan tai kumoamaan tai vähättelemään. Usko ei tosiaan johda ihmistä laittomuuteen, vaan Jeesuksen luo. Lain tahallinen rikkominen on aina syntiä ja synti ei ole vapautta. Jeesus voi ainoastaan vapauttaa synnistä.

        Totuus ja valhe eivät kulje käsikädessä. Jeesus ja Jumala ovat yhtä totuudessa, eivät valheessa.
        Jeesus sanoo: ”Niin kauan, kun taivas ja maa on laista ei katoa pieninkään piirto, ei ainokaan kirjain.
        Jeesus sanoo myös: että ”en tullut lakia, enkä profeetoita kumoamaan, vaan täyttämään….”

        Miksi sinä tulet ja kumoat sapatin, joka on annettu ihmistä varten??? Johtuuko se uskova_1:stä?
        Sapatin Herra ei sitä muutosta ole tehnyt ja vallan hyvin tiedät sen itse, että miksi vääryyttä sapatin Herraa kohtaan?


      • ?????
        Utulila kirjoitti:

        UT:ssa(Hebr.8:13)viitataan, että vanhan liiton tilalle on tullut uusi ja parempi liitto. Vanha liitto, jonka merkkinä oli sapatti, on väistynyt pois tarpeettomana. Koska sapatti tuli todelliseksi Jeesuksessa. Jeesus on sapatin Herra. Uutta liittoa Jeesuksen veressä ei mielestäni tulisi sekoittaa vanhaan liittoon.

        ”käsittämätön väite, että vanha liitto on sapattiliitto ja uusi liitto ilman sapattia”.

        Uusiliitto on vanhan liiton täyttymys.

        Uusiliitto on Jumalan Hengen ilmapiirin yhteyteen pääsemistä. Kristuksessa on alkanut uusi aikakausi. Uusi liitto on Jumalan teko. Siksi se merkitseekin ihmistekojen lakkaamista. Jumalan teko on, että uskomme hänen Poikaansa. Kristuksen kautta ihminen pääsee Jumalan rauhaan ja lepoon ja tämä ei kumoa sapattia tai Hänen lakiaan.

        Hepr. 10:15 Todistaahan sen meille myös Pyhä Henki; sillä sanottuaan:
        16 "Tämä on se liitto, jonka minä näiden päivien jälkeen teen heidän kanssaan", sanoo Herra: "Minä panen lakini heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä";
        17 ja: "heidän syntejänsä ja laittomuuksiansa en minä enää muista".
        18 Mutta missä nämä ovat anteeksi annetut, siinä ei uhria synnin edestä enää tarvita.

        Joh. 1 Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas.
        2 Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien.
        3 Ja siitä me tiedämme hänet tuntevamme, että pidämme hänen käskynsä.
        4 Joka sanoo: "Minä tunnen hänet", eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija, ja totuus ei ole hänessä.


      • Emppu"
        ????? kirjoitti:

        ”käsittämätön väite, että vanha liitto on sapattiliitto ja uusi liitto ilman sapattia”.

        Uusiliitto on vanhan liiton täyttymys.

        Uusiliitto on Jumalan Hengen ilmapiirin yhteyteen pääsemistä. Kristuksessa on alkanut uusi aikakausi. Uusi liitto on Jumalan teko. Siksi se merkitseekin ihmistekojen lakkaamista. Jumalan teko on, että uskomme hänen Poikaansa. Kristuksen kautta ihminen pääsee Jumalan rauhaan ja lepoon ja tämä ei kumoa sapattia tai Hänen lakiaan.

        Hepr. 10:15 Todistaahan sen meille myös Pyhä Henki; sillä sanottuaan:
        16 "Tämä on se liitto, jonka minä näiden päivien jälkeen teen heidän kanssaan", sanoo Herra: "Minä panen lakini heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä";
        17 ja: "heidän syntejänsä ja laittomuuksiansa en minä enää muista".
        18 Mutta missä nämä ovat anteeksi annetut, siinä ei uhria synnin edestä enää tarvita.

        Joh. 1 Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas.
        2 Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien.
        3 Ja siitä me tiedämme hänet tuntevamme, että pidämme hänen käskynsä.
        4 Joka sanoo: "Minä tunnen hänet", eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija, ja totuus ei ole hänessä.

        Onhan Pyhä Lusifeerus antanut meille oman sapattinsa, joka on hyvin kunnioitettu Pakain ja Kristittyjen parissa. Oletteko muistaneet kiittää lahjan antajaa?


      • ....
        Emppu" kirjoitti:

        Onhan Pyhä Lusifeerus antanut meille oman sapattinsa, joka on hyvin kunnioitettu Pakain ja Kristittyjen parissa. Oletteko muistaneet kiittää lahjan antajaa?

        Näin se on että Lusifeeruksella on oma sapattinsa ja Jumalalla omansa. Kumatkin kiittää tietysti omaa Herraansa.

        Kumatkin puolet pitävät lujasti kiinni Herrastaan ja saptistaan!

        Kerrankin rehellinen vastaus!


    • alusta loppuun

      Uskova 1 on Jumalan käytössä.
      Rukoillaan lisää.

    • alusta loppuun

      Kirkon keksimä sunnuntailepopäivä on yhtä suuri orjuuttaja kuin sapattikin. Jos vietät sunnuntaita olet yhtä paljon pielessä kuin sapatin viettäjäkin.
      Galat. 4:10,11.
      Raamatu ei opeta Uuden liiton kristitylle kumpaakaan.

      • alusta loppuun

        Sydämen lepotila syntien anteeksisaamisen kautta on oikea Uuden liiton sapatti. Meillä uudestisyntneillä se on 24 tuntia päivässä seitsemänä päivänä viikossa.
        Olemme oikeita sapatinviettäjiä.


      • alusta alken!
        alusta loppuun kirjoitti:

        Sydämen lepotila syntien anteeksisaamisen kautta on oikea Uuden liiton sapatti. Meillä uudestisyntneillä se on 24 tuntia päivässä seitsemänä päivänä viikossa.
        Olemme oikeita sapatinviettäjiä.

        Niin kuin alussa ollut on, nyt on ja aina iankaikkisesta iankaikkiseen!

        Sapatti on luomisviikon seitsemäs päivä, Jumalan siunaama päivä, pyhitetty päivä, Jeesus sanoi niin, että se on ihmistä varten.

        Uudestisyntyneillä on rakkaus Jeesukseen sydämellä ja siksi on ilo viettää sapatin Herramme Jeesuksen Kristuksen antamaa lepopäivää, pyhäpäivää.
        Kiitos lepopäivästä Taivaan Isällemme, Luojallemme!

        Uudestisyntynyt ihminen vihaa syntiä ja synti on lainrikkomus. Lainrikkomus on rikkomusta lähimmäistä ja Jumalaa vastaan. Tämän välirikon korjaaja, sovittaja on Jeesus Kristus!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      346
      7777
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2274
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      34
      1662
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1509
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      118
      1238
    6. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      77
      1224
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      335
      1066
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      16
      955
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      50
      945
    10. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      103
      843
    Aihe