vapaa autoetu ja matkavähennykset?

jasse.p

voinko vähentää matkavähennuset n.2500EUR/v.
kun minulla on vapaa autoetu?

Asun Hyvinkäällä.

Kiitos vastauksista

2

1952

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jasse.p

      mulla tulee työmatka kilometrejä vuodessa n.17tkm.
      mites tarkka verottaja on siitä 18tkm?
      pitääkö tehdä joku selvitys?

      välillä menen asiakaskäynneille kotoa.
      ja välillä teen töitä kotona.

      eli voinko silti vähentää matkakulut noraalisti?

      • vähennykset

        vapaalla autoedulla.Halvimman mukaan joko kilometrien mukaan autolla ta julkisilla jos mahdollista.Itse jouduin selvittämään viime vuonna verottajalle paljonko yleensä ajan omia km. kun työmatkaakin kertyi lähes 18,000 km.Olin nimittäin kolme vuotta saannut verottajalta auolla ajaamisella työmatkavähennykset.

        Siinä oli vähän vaikea selitellä että auto olisi seissyt pihalla iltaisin ja viikonloppuisin. Todellisuudessahan omaa ajoa oli kertynyt enemmän.Tapaus meni harkintavero lautakunnalle ja jouduin keväällä maksamaan 1200 eur lisäveroja omasta ajosta. ai niin,minäkin selvitin että usein tein asiakaskäyntejä (työajoa)kodin ja konttorin välillä.No nämä työajothan vähennettiin suoraan työmatkavännyksistäni ja jouduin silti maksamaan kahden vuoden liiat työmatkavähennykset takaisin.

        Tästä opin että vapaa autoetu ei todellakaan ole vapaa vaan erittäin rajallinen ja kallis etu.Viiden työsuhdeauton jälkeen luovuin keväällä autoedusta ja ajan nykyään omalla autolla ja saan km-korvauksia työajosta.Palkkakin nousi verotusarvon verran eikä tarvitse verottajalle selvitellä.

        Mikäli haluat silti autoedun ja haluat saada työmatkavähennykset auton käytöstä niin vapaa aikana saat enää ajaa sen 1000km.
        Tietenkin nostattamalla verotusarvon todellisten vapaa ajan kilometrien mukaan vältyt jälkiveroista. Ne 18,000 kilometriä ylittävät ajot ovat todella kalliit.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      54
      3633
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      165
      2242
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      1959
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      139
      1834
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      396
      1268
    6. 80
      1195
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1135
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      134
      1071
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      1010
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      960
    Aihe