Kitalaki raudat....

Mikä onnn?????

Sain nuo tänään ja kauheasti tulee sylkeä hyh hyh....joudun pitämään noita puolivuotta ja inhottava maku suussa sylkeä täynnä....Kaveri sanoi että se helpottuu mutta kuinka paljon.Jos seuraavat puolivuotta on tälläistä niin huh huh....

28

13851

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysyn

Mikä on kitalaki rauta? Oiotaanko kitalakeakin...Heh heh :)

• Raudat..

Kyseessä on ns. QH=Quad Helix, joka levittää sinun yläleukaasi sivusuunnassa leveämmäksi eli ala ja yläleukasi ovat eriparia ja kojeella yläleuasta saadaa sopivan kokoinen alaleualle.

Koje on rautaa eli saattaa maistua raudalle. Rautoihin tottuminen vie aikaa, mutta kyllä sinä niihin totut eli ei seuraavat puoli vuotta ole "kidutusta". Kestää aikansa,että opit puhumaan, syömään, nielemään..mutta kyllä sen oppii: vie muutaman pv:n.Eli kannattaa uskoa kaveria =)

Ajattele lopputulosta,kun saat suorat ja kauniit hampaat, se motivoi ainakin itseäni. Itsellä oiottiin hampaita 8v-13v eli 5-vuotta, mutta kyllä sen kaiken kesti ja onneksi kestin. Nyt saa hymyillä leveästi,kun muut ovat kateellisia.

Puolivuotta on lyhyt aika, se menee äkkiä. Mukavaa joulunodotusta!

• Vinohammas

Pystyykö kyseisillä raudoilla korjaamaan yhden hampaan asentoa?
        Yksi ylähampaistani on siirtynyt pois rivistä ja haluaisin sen takaisin suoraksi, mutta kiinteitä kojeita en mielelläni pitäisi.

Käytetäänkö Suomessa jossain hampaiden taakse asennettavia kojeita?

• tämä on

irrotettava koje jonka saan pois!

• irrotettava kitalakikoje

on ollut mulla noin 3 kk. Syönnin ajaksi pois ja sitten takaisin. Ei ole mikään aQua heliX.
        Mulla oli yksi etuhammas taaempana kuin muut etummaiset ja siksi kyseinen irrotettava koje. Sitä sanotaan kitalakikojeeksi ja mun hammas on siirtynyt nyt lähes oikeaan paikkaan.

• mitään helixiä
        tämä on kirjoitti:

irrotettava koje jonka saan pois!

mutta kitalakirauta kyllä. Saan myös sen pois itse ja itseasiassa pitää ottaakin syönnin ajaksi pois.

• purentavika

Mulla oli n.10 vuotta sitten kitalakiraudat yläleuan levitystä varten. Aikansa vei tottua niihin, puhe muuttui erilaiseksi, liharuoan syöminen taitolaji, kielessä kipeä haava pitkän aikaa aluksi.. Nyt oikealta puolelta yksi hammas "pudonnut" rivistöstä eli sisempänä kuin muut. Joillekin kuulemma laitettu varsinaisen häkkyrän jälkeen hampaiden taakse jonkinlainen tuki, mulle ei. Miten muilla oikominen onnistunut?

• häkkyrän

lapsena, jonka piti levittää mun purentaa ja suoristaa hampaita. Sitä piti pitää vain öisin. Mutta empäs jaksanu pitää. Sitten ehdotettiin kiinteitä rautoja, mutta en suostunu niihin. No nyt 15 vuotta myöhemmin on raudat suussa...

Toivottavasti totut kitalakirautoihisi!

• retentiolevy

Itse sain sellaiset eräänlaiset "kitalakiraudat", eli retentiolevyn tavallisten rautojen jälkeen. Silloin ensimmäisinä päivin sylkeä kertyi paljon ja puhe hankalaa, mutta sitten siihen tottui, eikä sen käyttö ole enää yhtään vaikeaa.

• Raudat!!!

Mullakin on luultavasti saman laiset. Mulla on yöraudatkin jotaka kiinnitetaan 2 kuminauhalla. Ihmettelen miten voin saada telaketjut jos mulla on vielä suhteellisen vinot hampaat jotka on ihan vinksallaan, miten ne pystytään laittaa?
      Ja kysyisin miten kauan teillä [joille on tässä lähiaikoina] laitettu telaketjut, niin kauanko niiden laittaminen kestää... Ja onko se kauheeta.
      Oon muuten 10.v ja aikas herkkä ja pelokas ainkakin hampulääkäris :D :x

• irkkuuh

Mullakin on kitalakiraudat, sain vajaa viikko sitten ja aikas inhottavalta tuntuu. Puol vuotta suussa ja syönnin ajaksi pois ( hampaiden pesun ajaksi). Onko sulla sellanen ns. levy siellä kitalaessa?? Mulla on ja tuntuu etten voi ollenkaan puhua! Osaako joku kertoa helpottuuko puhuminen, tällä hetkellä vain sössötän ja on noloa pitää näitä koulussa, kun muut huomauttelee. Pliis kiertokaa kauan menee että "oppii" taas puhumaan normaalisti!!! Olisin oikeesti tosi kiitollinen!

• latz10

Hei,

Itselläni oli kymmenisen vuotta sitten kitalakirauta, kun koko ylähammaskaartani piti leventää. Olin tuolloin yläasteikäinen. Oma mallini oli suussani aina, en saanut ottaa sitä edes syönnin tai muun ajaksi pois. minun piti myös päivittäin kiristää rautaani itse sellaisella "tikulla". Alku oli helvetillistä. Itkin rautani takia. En pystynyt puhumaan kunnolla, koska en saanut lausuttua esimerkiksi r- d - ja l kirjaimia, koska niitä ääntäessähän kieli menee kitalakeen. Nyt kieleni ei päässyt kitalakeen kun tuo hemmetin kapistus oli puolivälissä tiellä. Puheeni oli toisinaan siis aika sössötystä. Lisäksi kun koje oli ollut joitain viikkoja suussani, kieleni alkoi "puutumaan". Ilmeisesti juuri sen takia, että se ei päässyt puhuessa vapaasti liikkumaan suussa, kun se koje oli siellä. tämä "puutuminen" vasta helvetillistä olikin, kun tavallaan kieleen särki. Se oli niin omituinen tunne, että sitä on edes vaikea kuvailla. Kaiken lisäksi, kun tuon kojeen ideana oli levittää ylähammaskaartani, niin etuhampaideni väliin tuli nopeasti ihan jumalaton rako. sellainen, että pystyin laittamaan siihen kieleni poikittain väliin. Eli fyysisten ongelmien lisäksi kärsin myös pahasti esteettisistä ongelmista ja vieläpä siinä vaikeassa murkkuiässä.

En enää muista kuinka kauan minulla tuo koje oli, mutta uskoisin että varmaan kanssa noin puoli vuotta. Kannustaakseni nyt sinua, minun pitää sanoa, että tuskaisen ja kamalan alun jälkeen suu ja kieli tottui siihen. Eka kuukausi oli pahin. Eihän se ikinä mukava hökötys ollut, mutta suu ja kieli on siitä merkillisä, että ne oikeasti mukautuu muutoksiin yllättävän nopeasti. Lopulta onnistuin opettelemaan puhumaan noita tiettyjä kirjaimiakin niin, että puheeni ei ollut enää niin sössttävää kuin aluksi. Sitten kun lopulta sain sen kojeen pois, niin tuntui oudolta taas kun puhuessa kieli osuikin kitalakeen. Melkein piti taas opetella puhumaan uudestaan. Ja tietysti näiden kaikkien viritelmien jälkeen hampaani ovat nyt upeat. Ei vain itseni mielestäni, sillä muutkin ovat kehuneet suoraa hammasriviäni. Toiset ovat jopa olleet yllättyneitä, kun olen mainiiut että minulle on tehty pitkät ja vaativat oikomishoidot. Jonakin päivänä olet vielä tyytyväinen. tsemppiä

• Quad-Helix
        latz10 kirjoitti:

Hei,

Itselläni oli kymmenisen vuotta sitten kitalakirauta, kun koko ylähammaskaartani piti leventää. Olin tuolloin yläasteikäinen. Oma mallini oli suussani aina, en saanut ottaa sitä edes syönnin tai muun ajaksi pois. minun piti myös päivittäin kiristää rautaani itse sellaisella "tikulla". Alku oli helvetillistä. Itkin rautani takia. En pystynyt puhumaan kunnolla, koska en saanut lausuttua esimerkiksi r- d - ja l kirjaimia, koska niitä ääntäessähän kieli menee kitalakeen. Nyt kieleni ei päässyt kitalakeen kun tuo hemmetin kapistus oli puolivälissä tiellä. Puheeni oli toisinaan siis aika sössötystä. Lisäksi kun koje oli ollut joitain viikkoja suussani, kieleni alkoi "puutumaan". Ilmeisesti juuri sen takia, että se ei päässyt puhuessa vapaasti liikkumaan suussa, kun se koje oli siellä. tämä "puutuminen" vasta helvetillistä olikin, kun tavallaan kieleen särki. Se oli niin omituinen tunne, että sitä on edes vaikea kuvailla. Kaiken lisäksi, kun tuon kojeen ideana oli levittää ylähammaskaartani, niin etuhampaideni väliin tuli nopeasti ihan jumalaton rako. sellainen, että pystyin laittamaan siihen kieleni poikittain väliin. Eli fyysisten ongelmien lisäksi kärsin myös pahasti esteettisistä ongelmista ja vieläpä siinä vaikeassa murkkuiässä.

En enää muista kuinka kauan minulla tuo koje oli, mutta uskoisin että varmaan kanssa noin puoli vuotta. Kannustaakseni nyt sinua, minun pitää sanoa, että tuskaisen ja kamalan alun jälkeen suu ja kieli tottui siihen. Eka kuukausi oli pahin. Eihän se ikinä mukava hökötys ollut, mutta suu ja kieli on siitä merkillisä, että ne oikeasti mukautuu muutoksiin yllättävän nopeasti. Lopulta onnistuin opettelemaan puhumaan noita tiettyjä kirjaimiakin niin, että puheeni ei ollut enää niin sössttävää kuin aluksi. Sitten kun lopulta sain sen kojeen pois, niin tuntui oudolta taas kun puhuessa kieli osuikin kitalakeen. Melkein piti taas opetella puhumaan uudestaan. Ja tietysti näiden kaikkien viritelmien jälkeen hampaani ovat nyt upeat. Ei vain itseni mielestäni, sillä muutkin ovat kehuneet suoraa hammasriviäni. Toiset ovat jopa olleet yllättyneitä, kun olen mainiiut että minulle on tehty pitkät ja vaativat oikomishoidot. Jonakin päivänä olet vielä tyytyväinen. tsemppiä

Jos näet tämän viestin, voisitko antaa vielä tarkemman ohjeen 'tikulla' kiristämisestä? Pojallani on kyseinen metallilevy (poika 14 v) tällä hetkellä ja sitä pitää kiristää aamuin illoin, hammaslääkäri viikon välein tarkistaa miten on edetty. Olen vähän epävarma tuosta kiristämisestä, hammaslääkärillä asia ei selvinnyt ollenkaan, hyvin ylimalkaista oli selostus.

• patafani

Minulla on etuhammas toisen päällä ja olen saamassa kitalaki raudat ensikuussa. Kuinka kauan niitä joutuu pitämään, että saa suorat hampaat? Onko hampaani suorat jo kesällä? ja sattuuko rautojen laittaminen? kiitos jo etukäteen!

• Jessica

No mulla on raudat kitalaki ja nää on kohta ollu mulla 3 vuotta sain ne 9v ja täytän ensikuussa 12.v ni eli ne on ollu no alussa kanan munat vähän poltteli ja silleen ja syöminen ja puhuminen oli vaikeaa mutta kesti vaan 3 viikkoo kun opin puhumaan ne suussa mut ei nyt enää mitään vaikeuksii kun niihin tottuu niin ne tuntuisivat samalle kun ilman rautoja

• bxc

mulla oli kitalakiraudat 2 vuotta ja puhuminen oli tosi vaikeaa eikä siihen meinannut tottua lainkaan

• hskdklz

Minulla laitettiin vuosi sitten, eikä kitalakirauta haitannut ollenkaan puhumista. Ekana päivänä oli tosi vaikea syödä kiinteää ruokaa, mutta se meni ohi parissa päivässä! Mutta nyt kun se otettiin pois on kitalaki hirveän arka ja puhuminen silkkaa sössötystä! Toivon kovasti että menee parissa päivässä ohi!

• Anonyymi

Sama mulla on alhaalla ja ylhäällä raudat

• Hammaslääkärinpelkuri

Sain tänään kitalakiraudat! Laittaminen oli ihan mukavaa...mutta en voinut syödä sitten mitään vaan join enimmäkseen 2 ekaa päivää.

• kadottelija

Mulla itselläni on tuollaiset ja niihin tottuu aika nopeasti ainakin itse totuin, mutta olisi ktselläkin kysymys, jos tuollaisen kadottaa niinkuin itse niin paljonko uusi sellainen maksaa?

• fshsrhwsh

vuotaako kuola suupielestä

• enkestä_

Sain tänään kitalaki raudat :( Siis karseeta ku alkaaa viikonloppu eikä kunnolla vois ees syödä D:
      Siis kuinka kauan yleensä kestää tottuu näihin??
      Pystyn kyl puhuu paitsi J on vähä vaikee sanoo...

Tekis vaa mieli mennä nukkuu ettei tuntis näitä :( en kestä enää kauaan..
      Toi nappikin tuolla kitalaessa tuntuu niin ärsyttävältä ja raudat hankaavat kieltä:((
      .....

• mursu333

Mulle tulee 7.11 kitalakeen myös raudat ja voisko joku kertoo et mitä ruokaa oli/on vaikee syödä ja mitä kirjaimia oli vaikee sanoo? :))

• Kituva

Mulle tuli tänään nää kitalakiraudat alle tunti sitte... Sen verran voi näistä valittaa et kerää ihan kamalan määrän kuolaa :( Mulla on kuitenki sellasta mallii et voin ottaa irti kun syön ja pesen hampaita :( Puhuminen ei mulle oo ongelma, mut se voi johtuu siintä et mulla on ollu 10 kk telaketjut :(

• Hampaat

Mä sään kitalaki raudat huomenna oikeesti. PELOTTAAA
      Ja kuulin siitä kuola jutskista just joo eikä se kuulemma satu.

• Hampaat

Nyt ne on suussa kieleen sattuu kun nielee mutta muuten ihan oke.

• Hampaat

Apua Mua sattuu syöminen auttakaa kertokaa.:((
      Sattuu

• Hampaat

Ei rautojen laitto satu mutta ,sen jälkeen kun ne on jo suussa syöminen saattaa olla 2-3 päivää ärsyttävää kaikki nestemäinen menee mutta muuten ne on ihan Ok.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä kaivatussasi

Oikein häiritsee?
      Ikävä
      140
      1757
    2. Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa

Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir
      Maailman menoa
      269
      897
    3. Minä tiedän sen

Sinun ei tarvitse nainen sitä sanoa, minä tiedän jo sen.
      Ikävä
      34
      789
    4. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      65
      677
    5. Onko kaivattusi

Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?
      Ikävä
      44
      651
    6. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      29
      651
    7. Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?

https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta
      Maailman menoa
      5
      644
    8. Helppo selvittää onko oma täällä

Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      48
      626
    9. Hitto että tekis

Mieli saada sua
      Ikävä
      43
      600
    10. Mun veikkaus

On se, että jos/kun tavataan ja aletaan juttelemaan, tajutaan, että ollaan jotain muuta kuin kuviteltiin. Ja kupla puhke
      Ikävä
      53
      592
    Aihe